Ce mult e până departe…

de Ina Gabriela Funețan

ina El are vreo 40 de ani, neras şi cam neîngrijit, pare probabil mai bătrân decât e, de fapt. Ars de soare şi cu piele tăbăcită, cu figură aspră, osoasă, îmbătrânită înainte de vreme. Pe ea o văd doar din spate: mică, pare foarte tânără. Când se întoarce puţin, îi văd şi chipul: m-am înşelat, nu mai e nici ea chiar aşa de tânără, să tot aibă vreo 35-40 de ani. Aceeaşi amprentă a muncii grele, în soare: figură uscată, îmbătrânită prea devreme. Amândoi sunt îmbrăcaţi în felul acela gri, puţin învechit, ca oamenii de la ţară care umblă rar la oraş.

Stau la coadă la supermarket, în rândul paralel cu cel în care mă aflu eu.

Prezenţa a doi ţărani într-un supermarket nu e neapărat ceva neobişnuit, nu pentru asta mi-au atras atenţia. E altceva. Deşi sunt înghesuiţi între oameni şi coşuri cu marfă, cei doi par singuri într-o lume doar a lor.

El îi ia chipul în palme şi i-l ţine aşa, privind-o intens. Ea îşi lasă pierdută ochii într-ai lui. El îşi apleacă capul lent şi o sărută pe buze. Ea primeşte sărutul, susţinându-i privirea cu un soi de disperare. El îi prinde amândouă palmele deodată şi i le mângâie până-n vârful degetelor. Ea întoarce palmele pentru ca el să reia mângâierea. În tot acest timp, se privesc mereu în ochi, ca şi cum privirile le-au fost fixate fără voia lor şi nu le mai pot desprinde. Nici un zâmbet, doar o tristeţe copleşitoare în iubirea lor de ţărani săraci, pe care nu fac nici un efort să o ascundă.

Sunt doi ţărani uscaţi, neîngrijiţi, trecuţi de prima tinereţe, iubindu-se cu disperare într-un supermarket din oraş. Trebuie să recunoaşteţi că nu e o scenă pe care o vedeţi zilnic.

Un coş îl loveşte pe el din greşeală. El se trezeşte ca dintr-un vis şi începe să pună grăbit marfa pe bandă. Din grabă, scapă o pungă cu rodii din mână. Rodii! Au cumpărat rodii… Probabil din curiozitate, mă gândesc. Or fi vrut şi ei să vadă cum sunt rodiile. Se ghemuiesc amândoi cu greu între tejghea şi ţevile care separă sensurile şi se apucă să adune fructele risipite pe jos. Feţele li se întâlnesc lângă ţeava de inox şi se sărută din nou. Gata, au reintrat în lumea lor. Se ridică transfiguraţi, ochi în ochi.

Ajung la casă, plătesc şi adună marfa-n sacoşe privindu-se unul pe altul, ca şi cum casiera e doar un decor în filmul în care joacă numai ei doi.

Îi regăsesc în hol: stau înghesuiţi unul într-altul pe o canapea şi-şi vorbesc, privind fără să vadă vitrina din faţa lor.

Ea oftează:
D-apoi, e tare mult până la iarnă.
El, cu îndoială:
Lasă, că de mi-a ajuta Dumnezeu, mi-oi găsi casă şi-ţi vini şi voi la toamnă.
Ea repetă, neîncrezătoare:
E tare mult până la iarnă.
El se încăpăţânează:
Îţi vini la mine din toamnă. Să-ntrebi pe doamna ce hârtii trăbă să le deie la prunci pentru şcoala din Spania.
Ea, disperată:
Ce mult e până la iarnă…

Mă depărtez, cu un nod în gât.

italiani-emigrati1

Românie, ţară a mea. Va veni o vreme când vei înţelege, dureros şi tardiv, că marile tale probleme nu sunt Codul Fiscal/ pensionarii/ ungurii/ ţiganii/ DNA/ Băsescu/ PSD/ PNL/ patronii/ profesorii/ preţurile în hypermarketuri/ cursul euro/ Schengen/ autostrăzile. Marea ta problemă, singura care contează cu adevărat, o reprezintă oamenii ăştia goniţi de sărăcie peste hotare, să producă valori pentru alte ţări, în timp ce aici li se sfărâmă familiile de dor. Românii alungaţi din ţară, ai căror copii vor fi doar „de origine română” şi ai căror nepoţi nu vor mai fi români. Bătrânii care mor singuri, uscaţi de plâns după fiii emigranţi. Copiii care cresc fără părinţi, adunând revoltă în suflete.

Oamenii sunt cea mai preţioasă resursă a unei ţări iar tu, Românie, ai risipit cu inconştienţă această resursă. Pată neagră pe istoria ta vor fi anii ăştia pe care-i trăim acum. Fă ceva pentru a nu-ţi mai goni cetăţenii, Românie, căci vei dispărea şi tu o dată cu ei.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

56 răspunsuri la Ce mult e până departe…

  • andy warhol
    Iulie 6, 2015 la ora 11:09

    D.p.d.v. economic,Romania este deja o colonie austriaca……Stiu ca nu ma credeti,dar puteti incerca sa ganditi….Mai tineti minte sloganul:”Nu ne vindem tara!!!”…..

    Răspunde
     
  • Viorica
    Iulie 4, 2015 la ora 15:39

    Dupa parerea mea, niciodata nu trebuie sa spui niciodata. Dintotdeauna oamenii au alergat spre mai bine. In perioada trecuta, barbatii din sate plecau pe santiere si isi lasau copiii si sotiile singure. Mai inainte de asta, barbatii plecau la razboi. Unii se mai intorceau, altii nu. Din cei plecati acum, unii se vor intoarce ei sau copiii lor altii nu.
    Nu trebuie sa ne plangem de mila, ci trebuie sa continuam sa traim, sa ne facem viata placuta, sa nu mai fim patimasi, sa ne pese de cel de langa noi, sa ne respectam unii pe altii. Perfectiunea este relativa; sa nu mai impartim viata doar in alb si negru, sa nu mai scoatem in evidenta doar extremele (harnici, puturosi, destepti, prosti) pentru ca realitatea de zi cu zi este undeva la mijloc. Cei care au plecat, asa au simtit ei ca este bine; cei care au ramas, sa fie fericiti cu energia pozitiva a locului natal. Nu exista invingatori si invinsi; totul este relativ

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 4, 2015 la ora 20:18

      Indemn la echilibru, corect doamna Viorica. Si „totul este relativ”, la fel. Dar miscarea este starea naturala a materiei, iar linia de echilibru relativ, pe care il propuneti/sugerati, este un rezultat al confruntarii unor forte/energii. Un meci de fotbal se poate termina la egalitate dupa ce echipele au luptat – altfel sunt huiduiti si uni si altii, in tgreacat fie spus. Din partea oricarui oponent, sa accepte din start, acel echilibru inseamna resemnare, inseamna minima rezistenta. Adica .. nimic. Ca sa primesti de la viata trebuie sa ceri, sa lupti. Daca cistigi este si mai bine, daca nu, cel putin nu-ti pare rau ca nu ai incercat – bate si ti se va deschide. „Nu trebuie sa ne plangem de mila, ci trebuie sa continuam sa traim” – asta-i ce aplaud la dvs. Concluziile sa le traga viitorul, prezentul trebuie sa-i procure materialul.

      Răspunde
       
      1. Viorica
        Iulie 4, 2015 la ora 21:50

        Sunt de acord cu dumneavoastra, trebuie sa lupti, sa ceri dar mai intai trebuie sa oferi intelegere, sa oferi cunostinte celor care nu au avut privilegiul sa le acumuleze, sa oferi respect, sa oferi rigurozitate si consecventa in tot ceea ce faci si abia dupa aceea sa ceri. Sa lupti in primul rand cu tine, cu metehnele tale, cu slabiciunile tale, sa lupti sa devii puternic, nu sa lupti cu cineva mai slab decat tine, sa „stergi pe jos cu el”

        Răspunde
         
        1. SANDU
          Iulie 10, 2015 la ora 23:55

          Asa este doamna Viorica, trebuie sa oferi dar sa fie si cine sa aiba nevoie. Iar dusmanul nostru cel mai mare suntem noi insine, din multe puncte de vedere. Mi-a facut placere.

          Răspunde
           
  • yodeacasa
    Iulie 4, 2015 la ora 13:23

    Să nu uitam ca și alte popoare au pățit în ultimii 70 de ani fie șomajul endemic fie necesitatea de a pleca la lucru în alte țări. Nici unii însă nu au fost atât de umiliți de conducerile politice ca românii. A mai zis cineva dar simț nevoia să repet- votul universal e cea mai crâncena lovitură pe care o încasează partea activă a societății de la cei mai leneși și amatori de pomeni. Cum ar fi arătat lumea dacă rămânea votul cenzitar? Mai aveam noi parte de Lenin , Stalin , Dej , Ceaușescu , Iliescu ? Mai ajungea Obama președinte în USA ? Mai ajungeau javre comuniste să facă haiducie și să ia de la bogați ca să ajungă ei bogați și privilegiați?

    Răspunde
     
  • VictorL
    Iulie 4, 2015 la ora 10:54

    Demult,odata,in anii de dupa 1989 am ajutat un prieten sa emigreze.Pe atunci nu se pleca din tara usor.El emigra definitiv cu viza de emigrare si fara sa mai lase proprietati in urma,cu toata familia,care includea si doi copii minori.
    Am fost cu ei peste tot in perioada aia;la ambasada de mai multe ori,la notariat sa semneze acte,dar si la petrecerile de bun ramas in citeva locuri din tara.
    Am vazut multe lacrimi dar si hotarirea de a duce viitorul familiei intr-un loc mai bun.
    Nu uit niciodata cum mama sotiei,o femeie batrina si simpla de la tara,plingea pentru faptul ca copiii si nepotii pleaca in necunoscut,doar cu citeva valize si fara ca acolo sa fie cineva sa-i astepte…
    A consolat-o fiul care raminea acasa:,,Lasa Mama,nu mai plinge ca nu de ei va fi rau…Mai rau e de noi ca raminem aici”…
    Cineva scrie ca au fugit din tara.Nu a mai fugit nimeni din tara dupa 1989 decit infractorii urmariti de politie.Din tara fugea, cine reusea,inainte de moartea lui Ceausescu.Atunci plecarile erau precum ,,Evadarea din Alcatraz”…Acum se pleaca.Pentru asta au murit romani la Revolutie,pentru dreptul de a pleca si nu fugi,urmarit cu ciinii politisti si cu gloantele pe urma…

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 4, 2015 la ora 19:07

      Daca era in versuri era si mai bine, am fi numit-o „Balada dupa 1989”. Am o intrebare: sunt multi romani care se hotarasc sa plece si nu sunt in stare sa gaseasca singuri ambasada sau sa semneze singuri niste acte, si deci au nevoie sa fie „ajutati” sa plece? In treacat fie spus, toate discutiile la ambasada (de exemplu) se fac personal si fara martori (sau ajutoare). „Mai rau e de noi ca raminem aici” – cam citi ani dupa 1989 deja sa stia ca va fi mai rau? „Cineva scrie ca au fugit din tara” – cine scria? „Pentru asta au murit romani la Revolutie,pentru dreptul de a pleca ..” – pai daca este chiar asa, tocmai de asta nu a fost o revolutie, ci tot ce a urmat.

      Răspunde
       
      1. VictorL
        Iulie 4, 2015 la ora 23:04

        @SANDU.S-a stiut ca nu va fi bine inca de cind a fost impuscat Ceausescu.Nimic din ce au adus rusii in tara asta nu a fost bun si cu atit mai putin clica de hoti pe care ne-au pregatit-o.
        Romanii nu au nevoie sa mai mearga la ambasada.Eu unul nu am fost si nici nu voi merge vreodata cu caciula in mina la vreuna.Romanii vorbesc limbi straine iar copiii lor acum se nasc prin toata Europa si merg la gradinite in toata Europa,unde invata limbi straine sau native chiar.Nu au nevoie de ajutor prea mult sa completeze formulare si chiar pot lucra oriunde,daca vor.Cine vrea lucreaza iar cine nu sta in tara si se vaita,eventual la masa in fata la butic,cu paharul in mina…
        Nu a fost Revolutie decit mai tirziu iar Revolutia asta chiar a distrus URSS-ul
        Nu e problema,pentru ca de atunci si chiar cu mult inainte, tot satul a avut si are pe cineva plecat departe.

        Răspunde
         
        1. Viorica
          Iulie 5, 2015 la ora 06:38

          Acum, problema la noi in Romania nu o constituie cei care.. stau cu paharul, pentru ca acestia „si-au trait traiul” ci copiii, atatia cati au mai ramas. Mai bine zis educatia lor, ca de acolo incepe totul. Noi, in majoritatea cazurilor avem salariati ca si educatori, invatatori, preoti nu avem oameni cu har, oameni cu talent. La noi, atat parintii cat si educatorii pun accent pe „sa fii primul” nu „sa fii cel mai bun” in ceea ce esti talentat, in ceea ce-ti face placere. La noi se merge inca pe dezvoltare individuala (meditatii, sa nu-ti pese de cel de langa tine-eventual doar la nivel declarativ) nu in echipa. Noi vedem in „izolarea copilului” solutia la multiplele probleme pe care le pune viata dar nu ne gandim ca nu il pregatim psihic pentru viitor.

          Răspunde
           
          1. VictorL
            Iulie 5, 2015 la ora 10:17

            @Viorica.Copiii se adapteaza cel mai usor la mediul in care traiesc si nu sunt robotei sa-i programam noi cum vrem.
            Trebuie investit in copii si poate ca dintre ei unii vor ramine in tara si vor munci sa plateasca pensii bunicilor si parintilor.
            Investitii inseamna marirea alocatiilor si intretinerea scolilor si a cluburilor pentru copii.La noi se construiesc biserici dar gradinite nu.
            E dreptul lor de copii sa primeasca educatie de la tara in care se afla,cind sunt mici si nu au nici o obligatie sa ramina in tara aia daca ei ca adolescenti sau adulti considera ca ca visul si-l pot realiza in alta parte.Sunt nascuti sa fie liberi si orice constringere ii ambitioneaza sa o incalce.Toti pustii sunt rebeli si vor sa ia lumea in piept si daca trebuie darima ziduri.
            Romania daca-si vrea copiii inapoi trebuie sa le arate ca e o tara ca oricare alta in care regulile sunt respectate de catre toti si nu doar de cei saraci.
            Nu toti copiii parasesc Romania ci unii sunt nascuti in strainatate si apoi parintii lor ii aduc in tara ca sa invete.Odata ce fac scoala in tara vor iubi tara neconditionat toata viata lor cu conditia sa nu-i oblige nimeni sa faca asta.O vor face pentru ca asa vor ei si fiindca pot si asa,,vor muschii lor”.
            In acelasi timp observa gunoaiele.Cind un gunoi ajunge sa cheltuie banii tarii,adica si ai lor,doar prin merite deosebite la partid,prin falsuri si interventii,ei vor reactiona si nu vor mai plati taxe.Apoi le vor plati in alta parte,cum se intimpla deja.

             
          2. SANDU
            Iulie 11, 2015 la ora 00:03

            Spuneti lucruri adevarate dar nu sunt multi, astazi, care sa va inteleaga.

             
  • Alin
    Iulie 4, 2015 la ora 04:30

    „Marea ta problemă, singura care contează cu adevărat, o reprezintă oamenii ăştia goniţi de sărăcie peste hotare, să producă valori pentru alte ţări…Pată neagră pe istoria ta vor fi anii ăştia pe care-i trăim acum.”
    –––––––––––
    +1.

    Răspunde
     
  • Lucia
    Iulie 3, 2015 la ora 21:43

    Dintr-un motiv sau altul (dizlocari de sistem la nivelul UE sau pur si simplu imposibilitataea adaptarii pe termen lung)romanii se intorc si se vor intoarce masiv acasa. Nu toti au sangele rece si lipsa sentimentului de subtila persecutie nationalista sau in cel mai bun caz toleranta pt ceteteni europeni second hand, astfel incat fenomenul exilului sa reziste.Nu in 2, nici in 4 , nici in 14, dar dupa un nr de ani multi se intorc satui de discriminarea pe fata sau mascata din vest. Se gandesc la copiii lor, la nepoti care vor purta mereu stigmatul „emigrant” si asta cel putin pe unii ii darama.

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 3, 2015 la ora 22:54

      M-ati uns la suflet, dar „subtila persecutie” ii prinde deja pe copiii, care nu o percep si cind o vor percepe va fi foarte tirziu. Daca nu va convine ideia sa-ti lasi copii in tara se sa pleci la munca in strainatate, cum vi se pare ideia sa ta intorci in tara lasindu-ti copiii in strainatate? Referitor la asimilare (si nu-i vorba numai despre emigrantii ne-occidentali), aveti dreptate – nu va avea loc niciodata. Se mai scapa si canadienii: „asta-i italian, bea orice..” si era vorba despre unul cu scoala primara in Canada, tatal lui emigrase. Iar el, italianul (care se credea canadian) ii lingusea si le inghitea toate mizeriile – odata i-am si spus „imi plac italienii dar tu ma dezamagesti”.

      Răspunde
       
    2. Stelian F
      Iulie 4, 2015 la ora 00:05

      Oricat de „emigranti” ne-am simti, tot mai respectati ne simtim decat in Romania. De autoritati; colegi; personalul medical; vecini; sefi; vanzatori; profesori; nici nu stiu pe cine sa nu pun pe lista. Parca si rudele si cunostintele din Romania ne respecta mai mult. Deci partea cu „emigrantii” este foarte foarte mica in comparatie cu „beneficiile”.
      Intamplare acum 3 ani in Romania. 3 benzi pe sens la o intersectie semaforizata in Pitesti. Banda din dreapta pe care eram avea sageata inainte si la dreapta pe ea. Eu mergeam inainte. Claxoane la greu de la cei din spate. Ma intrebam unde am gresit daca semnul de pe banda imi da voie sa merg inainte. Virez stanga si dau putin mai in fata ca cel din spate sa poata face la stanga, caci putea pe culoarea rosie a semaforului. Din noua pozitie a masinii nu mai vedeam semaforul. Asteptam ca ma va atentiona cei din spate cand se va face verde, crezand ca vor aprecia ca am ajutat un sofer care poate se grabea. De unde? Credeti ca m-a mai lasat cineva sa intru pe banda mea? Nu.
      Acum intamplarea de pe strada din UK. Parca pentru aproape toti colegii din trafic eu sunt cel mai important de pe sosea.
      Intradevar suferim de dor de tara, dar dupa o saptamana in Romania, deja imi doresc sa revin aici. Asa ca deocamdata leacul pentru a fi privit ca emigrant aici este o saptamana in Romania.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Iulie 4, 2015 la ora 00:08

        ma vor atentiona*

        Răspunde
         
      2. SANDU
        Iulie 4, 2015 la ora 01:54

        Despre respectul de colo-colo si mai ales al apropiatilor din Romania, draga .. britanicule, esti strain, bogatule! Incidentul dein trafic nu este relevant – eu nu vorbesc urit, dar la volan, de albia de porci nu scapa nimeni. In alta ordine de idei, nu confundati comunitatile mici in care toate familiile se cunosc si la lucru, si pe stgrada, si la biserica – ala este respect ca vorba aia, toata ziua nas in nas. As vrea (de fapt nici nu va doresc) sa va vad traind in Londra si sa fiti la vreo agentie solicitind un drept, intr-o zi normala (nu cind manifesteaza uni contra altora). Deci incercati sa nu generalizati o bafta chioara.

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Iulie 4, 2015 la ora 10:15

          „eu nu vorbesc urit, dar la volan, de albia de porci nu scapa nimeni”
          Ca si cum ati spune: „eu nu mananc, dac cand ma asez la masa mananc tot”
          Deci vorbiti urat. Si gasiti ca este ceva de laudat. Foarte diferit mai gandim…

          Răspunde
           
          1. SANDU
            Iulie 4, 2015 la ora 18:05

            Felicitari. Nu am vrut sa detaliez, dar cind spun „Nesuferitu-le”, pentru mine inseamna ca te-am facut albie de porci – ti-am spus ce am putut eu mai rau.

             
          2. SANDU
            Iulie 4, 2015 la ora 18:06

            De fapt eu obisnuiesc sa spun „Spanacu-le!”

             
    3. VictorL
      Iulie 5, 2015 la ora 23:37

      @Lucia & SANDU(sau Sanducu).Poate nu s-a aflat inca dar de ceva timp, cel putin,copiii nu mai sunt lasati acasa ci merg in strainatate impreuna cu parintii.Unii sunt adusi inapoi la scoala primara,care asa cum e ea in tara, e oricum mai buna decit ce se face pe la altii;mai buna pentru copiii romani.
      E plina Europa de copii romani dar dintre ei unii nu vor avea nici o treaba cu Romania,decit doua,trei vacante,pina devin adolescenti.De atunci incolo vor vizita lumea iar Romania va intra la ,,fapt divers”.Pina la urma e normal,caci nimeni nu iubeste cu adevarat o pasare daca o inchide in colivie.Avem copii si vom avea dar liberi…
      Cheia problemei este scoala primara.Daca parintii vad ca banii de scoala ai copiilor lor se duc pe distrusi,prin pomeni electorale,nu vor mai alege Romania pentru invatarea alfabetului de catre copiii lor.In cazul asta copiii nici nu vor vorbi romaneste,nici macar cu parintii lor prin casa.Vor intelege romana dar vor raspunde in cealalta limba.Vor alege calea cea mai usoara si eficienta pentru ei sa se faca intelesi.

      Răspunde
       
      1. VictorL
        Iulie 5, 2015 la ora 23:54

        …Iar despre rezistenta la stigmatizare lucrurile au devenit mai simple.Odata ce ni s-au acordat drepturile de europeni in totalitate ne ramine doar sa ne luam in serios calitatea de cetateni ai Europei si restul decurge de la sine.
        Am gasit un spaniol care se chinuia sa ma convinga ca trebuie sa accept salariu mai mic si i-a cazut fata cind i-am spus ca eu nu lucrez pe salarii mici in tara la mine.Eu in Anglia sunt in tara mea iar el ca spaniol nu.
        E problema lui dar englezii se simt confortabil cind cei veniti se integreaza si le respecta valorile,iar cei care intentioneaza sa ramina timp indelungat se bucura de incredere mai multa.Nimeni nu investeste bani sa pregateasca un nou venit si sa-l integreze la el in firma cind stie ca investitia lui va parasi repede tara.Si pentru ei stigmatizarea e neproductiva si cind e vorba de bani devine interesanta.
        Doar cei mai slabi dintre ei si care sunt si neimportanti incearca sa puna problema despre imigratie.De fapt nu suntem imigranti in Europa,suntem la noi acasa si venim si plecam cind vrem,unde vrem…

        Răspunde
         
  • Sorin
    Iulie 3, 2015 la ora 18:10

    Povesti. Cred ca munciti la teatru.
    Cei care au plecat din tara au plecat de buna voie si nesiliti de nimeni.
    A fost mai usor sa fuga in occident decat sa-si apere drepturile de acasa.
    Inca odata SUN TZU- „Arta Razboiului”. Moise a invatata, dumneavoastra trebuie sa o cititi.
    Este de munca in Romania, grupa mare, dar castigi lei nu euro si platesti tributul la cursul valutar.
    Avea dreptate domnul ministru RUS, afara nu stie nimeni cum iti castigi banii, in tara te stie tot blocul sau satul.
    SINGURI Ne-am tradat tara plecand afara sa muncim pe euroi.
    Domnul presedinte johannis a venit de 6 luni si emite pretentii, marire de salariu, avion
    chiar 2 avioane. Pe voi cine va impiedica sa cereti marire de salariu minim?
    E mai usor una mica pe 50 de euro.
    Cum sa ies in strada, cum sa ma duc la vot, cum sa ma implic in comunitate, cum sa-l trag de maneca pe primar, pe politist, pe functionarul public, pe medic.
    Muncesc in occident, dau 100 de euro la medic se rezolva problema, pentru ce sa platesc CASS, dauspaga la politist, nu ma amendeaza pentru viteza, etc.
    ASTA ESTE REALITATEA. NU POVESTI DE TEATRU IEFTIN SI IMAGINARE.

    Răspunde
     
    1. Sorin
      Iulie 3, 2015 la ora 19:33

      Mai uit la stirile Pro tv si vad stupoare.
      Profesoara de limba romana si engleza, la tara, undeva in judetul Vaslui, unde incaseaza salariu dar nu stie sa citeasca alfabetul in engleza.
      Despre ce vorbim doamna INA?
      POVESTI? REALITATEA VA CONTRAZICE GROAZNIC.
      POATE va gasiti alta vocatie, povestile sunt pentru ………
      Daca o sa stam in continuare cu mainile in san si sa spunem povesti frumoase inventate, cosmetizate, o sa fie vai si amar de viitorul nostru, al tuturor .
      Credite mai 2008 1,6 miliarde lei
      credite mai 2015 2,4 miliarde lei
      Romanii traiesc pe datorie, asta este adevarul.
      Este timpul sa va apucati de altceva, lasati-l pe MOISE la pupitru, ca de 25 de ani tot ascultam povesti.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Iulie 3, 2015 la ora 23:30

        Doamna Ina este talentata la scris. Cred ca poate face o frumoasa poveste aproape din orice. Scrie despre ce vede si simte in anumite momente. De ce ar trebui sa nu mai scrie asa cum o face? Ca sa ce? Ca sa nu incepem sa vedem lumea si cu sufletul?

        Răspunde
         
    2. VictorL
      Iulie 4, 2015 la ora 11:44

      @Sorin.Daca stii ca poti mai mult cere marire de salariu.Daca stii ca poti si mai mult plateste tu salariul altcuiva,care va munci pentru tine si acorda-i si marirea de salariu.Daca stii ca poti si mai mult de atit fa astea intr-o tara straina si prietena,care vrei tu.Nu te va numi nimeni tradator si nici fugar din tara ci pur si simplu om liber,independent,realizat financiar prin forte proprii si neinregimentat politic.Daca esti inregimentat politic nu mai esti independent…
      Un om care pleaca din tara si se intoarce dupa 2 ani fara nici un ban,a avut totusi in viata ,,O MARE REALIZARE”.Este cu mult mai destept si pregatit fata de unul care nu a plecat nicaieri,din toate punctele de vedere.De asta si sunt cautati pentru angajare cei ce au lucrat printre straini.
      Romania nu traieste doar pe datorie ci si din banii pe care ii trimit romanii acasa,aia care-i numesti tradatori.

      Răspunde
       
      1. un turist
        Iulie 4, 2015 la ora 12:43

        VictorL.Sint vreo 6 luni de cind am primit in sectie o femeie ROMANCA si pot sa va spun contrar multor comentarii,a fost asimilata si integrata exact ca si mine si sotia care sintem de decenii angajeti.Dar…ca si in Romania exista acesti idioti care nu sint multumiti cu ei insasi apoi cu altii.Vreau sa spun ca aceasta femeie ROMANCA a absolvit o facultate dar nu regreta munca ce o presteaza pentru simplul fapt ca este renumerata bine.Sint ff.mici bariere cu Limba Germana care le rezolv personal dar nu se plinge nimeni de ele.La intrebarea daca se mai intoarce in Romania mi-a spus ca trebuie sa se mai gindeasca dar NU este exclus–mai devreme sau mai tirziu–.Deci cum spuneti se acumuleaza experienta in multe ramuri una fiind disciplina in cimpul muncii care dupa spusele celorlalti colegi ROMANI in Romania lasa de dorit.Nu este nici unul din ROMANI considerat fugar sau spus dezertor numai compatimit daca are acasa familie si COPII.Nu conteaza ce natiune esti daca muncesti cinstit si bine, esti stimat ca atare.
        -D-na Ina nu trebuie desconsiderat nici cel care pleaca si nici cel care ramine din/in tara.

        Răspunde
         
        1. VictorL
          Iulie 4, 2015 la ora 23:24

          Un Turist&SANDU.De ceva vreme incep si romanii sa se simta ,,acasa”si in Europa.Englezii la inceput sunt reticenti cind e vorba de calificati sau super-calificati te teama ca le iau altii locul de munca.Totusi vad ca au inceput sa inteleaga ca de fapt odata cu venirea noastra si ei au un orizont mai mare unde se simt bine primiti.
          Se discuta mult despre Tunisia si despre mersul la mare acolo si au inceput sa vada ca au unde merge la plaja si in Europa unde nu-i impusca nimeni.
          Totusi sunt multe piedici birocratice puse si mai mult se impiedica ei in ele decit noi cei care am fost invatati sa facem treaba fara sa avem la indemina tot ce am fi vrut si nici pe cineva sa ne ajute.Anglia e cu mult mai putin eficace decit era acum 10 ani.Au o problema…

          Răspunde
           
          1. Constantin
            Iulie 5, 2015 la ora 09:16

            „au unde merge la plaja si in Europa unde nu-i impusca nimeni…”-Nu-mi place sa fiu impuscat pe plaja pentru ca sunt occidental si crestin, dar nici injunghiat pentru ca sunt roman. 🙂 Atat timp cat romanii au fost atacati pe strada doar pentru ca erau romani, nu am mers in Italia, chiar daca plajele sunt atractive (fara a fi, totusi principala atractie turistica). Am mers dupa ce italieninlor le-a trecut. Nu am mers in Franta (cu plaje mai interesante decat Italia) cat timp Sarkozy a alimentat resentimentele fata de romani. Am evitat astfel sa fiu arestat la Paris pentru ca folosesc Iphone. Am mers dupa ce le-a trecut. Am fost foarte bine primit, in schimb, pe nenumaratele plaje din Grecia, in Spania, Bulgaria, Turcia, unde nu m-am temut niciun moment ca voi fi atacat. (Alte tari in care am calatorit fie nu au plaje la fel de atractive, fie in prezent sunt mai putin sigure decat la momentul vizitei mele.) Vedeti dumneavoastra, sunt o persoana comunicativa, iar cand merg in vacanta, vorbesc romaneste in public fara retinere, intru in vorba cu localnicii carora le zic ca sunt roman samd. Muncesc din greu pentru fiecare banut, prin urmare, nu am de gand sa dau din ei niciunul britanicilor, care imi spun ca nu ma vor pe insulita lor. Astept sa le treaca.

             
          2. Stelian F
            Iulie 5, 2015 la ora 10:50

            @Constantin, stiu ca puteti face diferenta intre ce spune si poate face un om, sau un mic grup de oameni si un popor. Nu simt si n-am simtit niciodata ca poporul britanic nu ma vrea aici, ba din contra am fost ajutat de ei foarte mult.
            Daca ganditi asa, atunci ati putea spune ca englezii se urasc intre ei. Am citit acum un an cum un englez era la spital de ceva timp si nu vroia ca ai lui copii sa vina sa-l vada. De ce? Dupa o altercatie in trafic cei din cealalta masina l-au urmarit si cand au reusit sa-l opreasca i-au aruncat acid pe fata. Acum omul nu vroia ca copii lui sa-l mai vada vreodata. Bine ca din intamplare n-a fost roman, caci deja contabilizati asta ca ura impotriva romanilor.

             
          3. VictorL
            Iulie 5, 2015 la ora 11:55

            @Constantin.Daca e vorba de mers la plaja in Anglia chiar nu ati pierdut nimic.
            Daca va luati dupa ce declara Cameron este pierdere de timp.Locurile de munca in Anglia le fac patronii si nu Guvernul iar astora le place sa angajeze cind vor si pe cine vor ei.
            Italia are 1,2 mil de romani pe care nu-i ataca nimeni cu cutitul,daca-si vad de treaba lor.
            Franta l-a avut pe Sarkozy presedinte facut dintr-un idiot care vina romanii pe la Calais.A fost pierdere de timp pentru ca pina la urma si Sarkozy a invatat ca romanii merg unde vor si cind vor ei iar acum la Calais fac proteste africanii…S-au ferit de Dracul si au dat peste Tat-su.Le ramine sa strige sus si tare,,Je souis Charllie Hebdo!”…

             
        2. VictorL
          Iulie 5, 2015 la ora 12:16

          @UnTurist.Disciplina in cimpul muncii lasa de dorit din cauza Guvernului.In Romania oamenii muncesc ore suplimentare si simbata,duminica,neplatiti;doar asa ca sa nu cumva sa-i dea patronul afara.Nu am auzit de vreun patron sa faca inchisoare pentru ca nu-si plateste angajatii si nici de vreo firma inchisa pe motivul asta.
          Asta e si cauza pentru care lucratorii pleaca.
          In Anglia patronii sunt fericiti sa ma plateasca o data si jumatate la ora suplimentara sau dublu la sfrsit de saptamina,(de fapt e la inceput de saptamina fiscala)si daca am respectat programul si am pus amprenta in ceas la timp mai iau si bonus.
          Sunt convins ca si in Romania patronii vor invata sa lucreze cu oamenii in felul asta sau nu vor mai fi patroni.

          Răspunde
           
      2. SANDU
        Iulie 4, 2015 la ora 18:33

        „.. te invata dar nu te face mai destept”, si acuma vad ca cei care umbla „liberi” hai-hui si se intorc saraci lipiti „sunt cautati pentru angajare cei ce au lucrat printre straini” – sunt topit. Si daca am rezistat mai mult de 2 ani mi se cuvine si majorare de salariu? Asa inteleg si de ce unii isi umfla CV, au sanse sa fie numiti ministri.
        Acuma serios – tradator nu este cel care munceste in strainatate, ci cel care se intoarce si incepe sa-si tradeze tara.

        Răspunde
         
        1. VictorL
          Iulie 5, 2015 la ora 11:36

          @SANDU.Astazi tradatorii tarii sunt doar cei care raspund la ordinele lui Putin.Nu conteaza pe unde si cind se plimba.
          Vorba aia am auzit-o la unul mai batrin care a lucrat in Germania prin 1970 si mai apoi in multe alte locuri.E vorba de un principiu…Personal nu am cunoscut pe nimeni care sa se fi intors in tara lipit,nici macar dintre cei care au plecat la furat din buzunare.Si unul dintr-ala e bun de translator cind lucreaza cu strainii si pina apuca sa se imprieteneasca cu ei prea tare…
          Sunt multi care acum au joburi in strainatate doar pentru ca s-au uitat la Pokemon in engleza cind erau copii.E o realitate si trebuie luata ca atare.

          Răspunde
           
  • Daniel
    Iulie 3, 2015 la ora 17:03

    Coruptia si furtul clasei politice stau la baza tuturor acestor fenomene si tragedii.

    Răspunde
     
  • dini
    Iulie 3, 2015 la ora 15:53

    @zaza:

    Sau poate nu l-ai inteles tu pe Hanna Marcus ?!

    Nu cred ca domnul Marcus apreciaza doar o categorie sociala, dar intelege ce inseamna prioritati, care e nucleul tare al unei societati, cine aduce mai multa valoare si mai ales cine e indispensabil. Bineinteles ca avem nevoie de 1000 de executanti si doar de 10 sefi de echipe, 2 manageri si un „capitan”. Dar …
    – daca lipseste 30 % din forta de munca, un manager poate redimensiona resursele (umane si financiare) si grupul celor 1013 oameni nu va muri de foame.
    – daca lipsesc cei doi manageri si „capitanul”, nu cred ca pe termen lung cei multi vor mentine legaturile comerciale cu furnizorii + clientii. Vor fi multi, dar degeaba. Pare logic, nu?

    Sa intelegem valoarea fiecaruia, in primul rand si sa vedem ce poate distruge cu adevarat o societate.
    Apropo, alte natiuni stiu asta si nu se joaca cu „detaliile” astea.

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 3, 2015 la ora 23:03

      Chestia cu cei 1013 nu mai este logica de mult iar daca vorbiti de „valoarea fiecaruia”, cred ca nu faceti suficient efort sa o intelegeti.

      Răspunde
       
  • Jon
    Iulie 3, 2015 la ora 13:45

    Si eu sunt unul din cei plecati din tara, doar ca eu nu am plecat din cauza banilor, castigam foarte bine si aveam tot ce-mi trebuia, ci am plecat din cauza concetatenilor care au devenit tot mai nesimtiti si lipsiti de educatie. Peste tot oameni nervosi, fara rabdare si lipsiti de amabilitate. Am spus ca nu merita sa-mi distrug nervii si am decis sa plec, si bine am facut. Am vandut toate apartamentele si nu mai am de gand sa ma intorc de la civilizatie.

    Răspunde
     
    1. Mihai
      Iulie 3, 2015 la ora 14:06

      Like! 🙂

      Răspunde
       
    2. Stelian F
      Iulie 3, 2015 la ora 15:23

      Chiar si cei ce nu au plecat din tara din aceleasi motive ca dvs, reintoarcerea pare imposibila datorita motivelor pentru care dvs ati plecat.

      Răspunde
       
    3. SANDU
      Iulie 3, 2015 la ora 21:22

      Domnu Jon, motivul pentru care spuneti ca ati plecat, este pueril sau de ne-imaginat pentru o persoana serioasa. Imaginati-va ca sunteti vizitiu si animalul care trage caruta ar mai trage si altceva – v-ar place?

      Răspunde
       
  • Kristina
    Iulie 3, 2015 la ora 13:02

    Dar chestia cu: mi _am dorit al doilea copil din tot sufletul si am mers la avort obligată ca nu aveam decat o garsoniera in care ne înghesuia deja 3 !
    Si nu aveam slujba decat 1 !
    CUM VI SE PARE ?
    e tot un fel de tragedie postdecembristă 🙁
    si ai rămas după mutilată …etc.etc.etc.

    Era mai bine la comunisti sau nu ? ca tot nu stiu unde bate ti cu astfel de articole?

    Pe vremea lu’Ceasca:nu tu voie la avort, nu tu voie la
    rodii,nu tu voie prin străinătății…dar aveai casa, servici,alea alea

    astept sa revina Moise Guran cu articolele lui .
    ma enervez si nu imi sta in fire

    Răspunde
     
  • nissan andreas
    Iulie 3, 2015 la ora 12:23

    inainte veneati cu texte neoliberale, ca-si beau bietii oameni alocatia copiilor etc
    acum cu texte patetice nationaliste. oamenii nu sunt resurse, sunt pur si simplu oameni (iar originea e pe undeva prin africa, dupa ultimele cercetari, si de atunci omul tot pleaca, cel mai elocvent exemplu fiind columb)

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Iulie 3, 2015 la ora 11:29

    Sunt drame pe care le-au trait si le traiesc si alte popoare. De exemplu dintre multi colegi polonezi, nu am gasit nici unul care sa spuna ca are in plan sa se intoarca in Polonia. Iar emigrarile in America de acum 200 de ani au fost si mai dureroase, cand cei de acasa asteptau luni sau ani o veste de la cel plecat. Si chiar un zilele noastre sa stiti ca au inceput sa emigreze si spanioli si italieni catre UK.

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 3, 2015 la ora 21:31

      Citind mai multe despre Ina, aflu ca polonezii au monopolul instalatorilor in Marea Britanie. Este adevarat?
      Daca musulmanii au inceput sa fie impinsi in mod sistematic afara din UK, nu cred ca britanicii au vre-un interes sa-i inlocuiasca cu altii, fie ei si europeni occidentali. Intentiile englezilor au alta bataia, dar despre asta alta data.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Iulie 3, 2015 la ora 23:22

        In primul rand nu-i impinge nimeni afara din UK pe musulmani. Nici n-ar avea cum, cei mai multi sunt cetateni ai regatului.
        Polonezii de cand au intrat in UE au ales in special UK pentru a emigra. Presa a inceput de atunci sa-i prezinte ca fiind instalatorii perfecti. Oameni calificati, harnici si ieftini in comparatie cu englezii. Dar cred ca s-au mai schimbat lucrurile. Cei care aveau copii maricei deja au nepoti aici. Copii cu care au venit au invatat in scolile de aici si putini au urmat meseria parintilor. Asa ca acum ii intalnesti muncind in foarte multe domenii. Musulmanii insa prefera micile afaceri. Dar este loc pentru toti sub soare, sau sub nori :), si sunt uimit cat de usor ne accepta englezii sa locuim si sa muncim cu ei. Este o adevarata lectie pentru Romania, tara in care acum 6 ani un prieten s-a casatorit cu o frumoasa fata din Kenia, iar cand au ajuns in comuna unde s-a nascut si a vrut sa viziteze un unchi, acesta i-a dat afara din curte spunand ca nu are ce cauta o negresa la el in casa. A fost unul dintre cele mai triste momente traite de mine atunci cand prietenul mi-a povestit intamplarea asta si cand m-am gandit cum s-a simtit sotia lui.

        Răspunde
         
  • Ramona
    Iulie 3, 2015 la ora 11:16

    Si dvs d-ule Hanna Marcus credeti ca-ntr-o tara ca Romania se poate sustine o familie cu copii cu un salariu de 1000 RON/luna? Cam cat credeti dvs ca costa rechizitele scolare, cam care este costul unui cos lunar pt o familie cu 1 copil, cam ce ar trebui sa manance acesti oameni incat sa poata trai sanatos, sa poata sa se dezvolte intr-un mediu educational decent? V-ati gandit vreodata ca si acesti oameni pot avea aspiratii, ca isi pot dori pt copiii lor mai mult decat au avut ei, v-ati pus vreodata intrebarea cati dintre doctorii si inginerii mentionati de dvs sunt copii de tarani? Am sentimentul ca Romania se indreapta catre dezastru si din cauza celor care arata cu degetul mereu pe altii in loc sa le intinda o mana…Romania e clar ca nu le-a dat o mana de ajutor si daca alta tara o face dvs de ce sunteti suparat?

    Răspunde
     
  • montana
    Iulie 3, 2015 la ora 11:15

    Marcuse, sa stii ca intr-un punct n-ai dreptate. Nu sunt de acuzat cei care refuza o slujba platita mizerabil; (indiferent care ar fii rationamentul lor). Tocmai din cauza celor care accepta sa traiasca la limita mizeriei se chiar traieste asa.

    Răspunde
     
  • AndreiM
    Iulie 3, 2015 la ora 10:52

    D-na Funetan, tocmai datorita acelor pe care d-vstra nu le considrati mari probleme+couptia endemica sunt cauzele acestui exod. De fapt se datoreaza alegerilor politico-economice pe care le-au facut chiar ei insisi si cei ramasi in tara (parinti, frati, rude). Acestea sunt consecintele alegerilor noastre trecute. Am rugamintea sa nu distorsionati discursul spre unul de tip socialist/Tsipras, prezentand intr-o lumina emotionala doar consecintele.

    Răspunde
     
    1. Saltimbacul
      Iulie 3, 2015 la ora 11:33

      zaza …mi-ai luat vorba din gura, ai comentat exact pe gustul meu si sper ca nu numai !!!

      Răspunde
       
  • zaza
    Iulie 3, 2015 la ora 10:45

    hanna marcus: din pacate nu ai inteles nimic din acest articol. Tot ce poti tu sa faci e sa iti exprimi ura fata de cei fara scoala, probabil mai putin norocosi decat tine. Din pacate tipul asta de atitudine inumana si rasista dauneaza tarii noastre. Probabil tu ar trebui sa fi cea care pleaca din tara si sa nu te mai intorci niciodata.

    Răspunde
     
  • Adrian
    Iulie 3, 2015 la ora 10:39

    E o problema foarte grava pe care o simtim din ce in ce mai acut. Insa ea este doar efectul unei cauze pe care ne facem cu totii ca nu o vedem, si anume, modul in care acest popor accepta sa fie calcat in picioare de o gasca de smecheri. Unii sunt politicieni, altii oameni de afaceri, dar cu totii fura din munca noastra. Au ajuns atat de departe cu hotia incat ne-au manipulat sa vedem munca ca pe o rusine si capacitatea de a ne „descurca” ca pe o virtute. Votul universal a devenit o unealta perfida in mana lor si reusesc sa cumpere marea masa a populatiei cu mici, bere si alte pomeni electorale. Cei care nu stiu sa fure si nu pot gasi un cotlon in care sa se refugieze sunt obligati sa plece. Indiferent ca sunt tarani, ingineri sau medici, ei isi doresc doar sa se bucure in tihna de putinul pe carte-l pot obtine prin munca. Cat timp vom ignora aceasta cauza soarta noastra va fi pribegia

    Răspunde
     
    1. SANDU
      Iulie 3, 2015 la ora 21:48

      Domnu Adrian, foarte corecta observatia si chiar solutia sugerata este de tipul constructiv. Nu prea am argumente convingatoare (sau credibile astazi), dar nu cred ca „soarta noastra va fi pribegia”. Dar este corect, nu este vorba de comunism, socialism sau capitalism. Fenomenul il vad ca o noua ordine sociala internationala, ca efect al incercarii disperate al sistemului actual de a se salva. Dar altadata.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase