O fi Johannis altfel, dar să vă spun cam ce înţelegeam eu prin altfel…

Publicat la data de de Biziday

de Moise Guran

11131729_10200590757807319_1642036184_n

Mă număr şi eu printre românii care l-au votat pe Klaus Iohannis în al doilea tur de scrutin. Nu că n-ar fi fost prima mea opţiune, acum nici nu mai contează, dar importante sunt aşteptările pe care le aveam cu toţii, şi încă le mai avem, de la încă noul preşedinte.

Vă spuneam atunci, după alegeri, că primul lucru pe care trebuie să-l facă preşedintele Klaus Iohannis este să nu repete greşeala făcută de Traian Băsescu, care, din cauza partizanatului său politic pe faţă, n-a mai putut fi un liant între stat şi societate. Văd că din asta, domnul Iohannis a înţeles doar partea cu să NU facă… De acord, printr-o absenţa cât mai profundă din spaţiul public, Iohannis e altfel decât Traian Băsescu, dar asta nu-l face un liant, şi nici mediator nu-l face. E doar absent.

O altă chestiune, importantă pentru noi toţi, este nevoia de dezbatere publică pe câteva proiecte uriaşe care ne lipsesc cu desăvârşire. Şi nu ne lipsesc de ieri, ne-au lipsit de la Revoluţie şi până azi.

Nu-i cer preşedintelui Klaus Iohannis să guverneze. Dacă ar face asta, atunci s-ar întoarce la modelul de AŞA NU al lui Traian Băsescu, dar susţineam, şi încă mai susţin, că un anumit tip de unitate în viziune, pe câteva proiecte naţionale mari, ar fi extrem de necesară. Şi asta pentru că, presupunând că un partid ar avea viziunea necesară, sunt lucruri care nu pot fi realizate în timpul unui singur mandat guvernamental de patru ani, dar ele pot fi şi trebuie neapărat continuate, după aceea, într-o linie unitară.

Acest tip de coerenţă a lipsit, nu pentru că Traian Băsescu n-ar fi avut multe idei, unele chiar bune, dar, prin poziţionarea extrem de ostilă faţă de adversarii politici ai partidului său, fostul preşedinte nu a mai putut fi liant în societate, iar proiectele au fost degeaba.

Mai ştiţi comisia Miclea pentru Educaţie? Chiar a făcut treabă, dar cine să implementeze reforma? Tăriceanu? Boc? Ponta?

Nici reforma în Sănătate nu era de lepădat, dar când s-a apucat Băsescu să-l atace pe Arafat, s-a dus naibii totul… Ce să mai vorbim despre propunerea de modificare a Constituţiei venită de la Cotroceni? Eu personal am criticat-o, dar problema este că nu ştiu dacă a mai citit-o cineva în afară de mine, căci Traian Băsescu era deja izolat, declarat inamic public de către partidele politice, şi vorbea cam de unul singur.

Desigur, asta nu înseamnă că nu este nevoie în continuare să modificăm Constituţia. Cum majoritatea necesară pentru modificarea Constituţiei nu poate fi atinsă sub nicio formă, decât în urmă unei înţelegeri între partidele din Parlament, este evident că doar preşedintele, şi numai el, poate aduce acest consens.

Şi staţi, că mai avem lucruri… V-am vorbit de am obosit despre o politică coerentă pentru crearea de locuri de muncă, lipsa lor fiind cel mai rău lucru ce ni s-a întâmplat în ultimii 25 de ani… Aici este derută totală şi, după ce Ponta i-a jucat lui Iohannis renghiul cu un Cod Fiscal profund liberal, a dispărut orice intenţie din partea Cotroceniului de a se mai implica în ceva de felul acesta. Poate graba lui Ponta, deşi abilă din punct de vedere politic, dovedeşte oarecare imaturitate faţă de interesul naţional. Dar asta nu înseamnă că preşedintele Iohannis nu trebuie să găsească soluţii pentru a putea depăşi o astfel de situaţie, într-o materie care rămâne crucială pentru noi. Că doar de-aia l-am ales pe Iohannis, iar nu pe Ponta.

În privinţa politicii externe, Iohannis a făcut pactul pentru apărare şi, deducem din multiplele vizite pe care le-a realizat, dar şi din mişcările de trupe NATO de pe teritoriul României, că este posibil ca, în acest domeniu, noul preşedinte să fi făcut ceva, chiar dacă a preferat să nu comunice. OK, discreţia poate fi justificată, nu comentez mai mult, dar, şi dacă admitem că în aceste 100 de zile Iohannis s-a ocupat mai mult de politica externă şi de apărare, tot mi se pare că n-a demarat ceva în privinţa celorlalte probleme.

Poate are nevoie de mai mult timp, poate i se pare că cinci ani de mandat înseamnă foarte mult, nu ştiu, dar eu cred că fiecare zi pierdută e preţioasă. Şi asta pentru că eu, tu, fiecare dintre noi, nu ne măsurăm timpul în zilele rămase din mandatul lui Iohannis, al lui Băsescu sau al lui Ponta.

Eu am trecut de 40 de ani, la Revoluţie aveam 16. Domnul preşedinte are 55 de ani, dar nu poate gândi foarte diferit faţă de cei din generaţia mea. Personal, şi cred că mulţi dintre cei care au peste 40 de ani gândesc la fel, am măsurat iniţial timpul în ani, iar acum îl măsor în decenii trecute de la Revoluţie.

Suntem într-al treilea deceniu în care n-am reuşit să oferim ţării noastre o perspectivă de dezvoltare foarte clară. Şi, cu fiecare zi ce trece, simt cum eşuăm ca generaţie, aruncând povara unei ţări derutate către generaţiile care vin din urmă.

Comentarii prin facebook

25 răspunsuri la O fi Johannis altfel, dar să vă spun cam ce înţelegeam eu prin altfel…

  • Constantin
    Aprilie 3, 2015 la ora 19:10

    Am inteles faptul ca dl G Scutaru a plecat de la Cotroceni din cauza problemelor domniei sale cu Justitia, dar NU pot intelege cum a ajuns sa fie consilierul d-lui Iohannis. Cata incredere pot avea in cel care l-a numit pe dl. Scutaru? Este absurd sa se spuna ca nu erau cunoascute afacerile ilegale in care a fost implicat dl. Scutaru. Prin domnia sa mita a ajuns intr-un fel sau altul la Cotroceni. Iata motivele pentru care entuziasmul meu cu privire la alegerea d-lui Iohannis este ceva mai domol…

    Răspunde
     
  • m
    Aprilie 2, 2015 la ora 18:54

    pictorii astia fiscali incalca,abuzeaza legea si siluiesc tara si voi vreti pact? 🙂 Sa-l respecte cine?Noi? Iohannis?UE?NATO?Rusia? 🙂 Ca astia din parlament si guvern nu lasa deloc impresia ca ar putea respecta vreun pact, in conditiile in care nu respecta legea. De 25 de ani ne tot asteptam ca astia din parlament sau guvern sa se „reformeze”, sa se „modernizeze” sa „faca un pact ca sa duca tara pe culmi nebanuite”. Bun. Sa faca pact. Si daca nu-l respecta ce se intampla? Il dorim, il dorim, da` cum? 😉

    Răspunde
     
  • m
    Aprilie 2, 2015 la ora 18:36

    io din ce stiu, presedintele are atributii limitate. Nu vrem sa fie jucator, dar vrem totusi sa fie jucator 🙂 Are mai mult atributii pe partea de politica externa, dar nu alea conteaza, vrem sa se implice in treburile interne, unde nu prea are atributii.Vrem pact. E ok.Dar nu cumva Pact poti sa faci daca ai cu cine? Daca va referiti la un pact cu ponta, ma intreb asa, mai retoric oleaca, cam cate promisiuni a respectat ponta, cam de cate ori a dat-o la intors cu personalitatea sa dubla. Si atunci cam ce pact ar putea face cineva cu ponta? Bine, ii excludem pe iubitorii de arta si frumos din politica…Asadar, cu cine sa faca Iohannis pact? 🙂

    Răspunde
     
    1. Liviu
      Aprilie 2, 2015 la ora 20:29

      IO (adica EU) stiu de la meciurile de box ca arbitrul poate admonesta combatantii. Deci nu JUCATOR dar ca arbitru are voir si mai ales DREPTUL sa cheme jucatorii (politici) la ordine.

      Răspunde
       
      1. m
        Aprilie 2, 2015 la ora 21:32

        si care ar fi combatantii pe care i-ar putea chema Iohannis la ordine?

        Răspunde
         
  • Dana
    Aprilie 2, 2015 la ora 15:28

    Critica este constructivà si imi place emisiunea dv, dar când critica este sistematicâ devine absurd si chiar periculos… O nemultumire indusâ permanent creeazà un climat de neîncredere si insecuritate inutile. Solutiile sau propunerile concrète ar fi mai intéressante!
    Si ce vâ faceti sâ creed ti câ numai la noi în Romània este o societatis derutatà? Sociétaire occidentalâ este si mai derutatâ câci ei chiar nu stiu ce înseamnâ lipsurile, crisa actualâ I-a luat si mai tare prince surprindere si derutatâ e la fel de gravâ!!
    Societatea occidentalâ cunoaste un regres enorm, din toate punctele de vedere, a dispârut acea idee de sistem idéal, valorise cu care se mândreau acum câte vâ dece îi au dispârut si se supravietuieste, nu se mai trâieste…, pretentiile au scâzut si nu se întrevede nimic bun la riz ont, ne se întrevede nimic dealtfel….

    Răspunde
     
  • Sandu
    Aprilie 2, 2015 la ora 09:17

    Din pacate Johanis si echipa de comunicare n-au iesit inca din logica de comunicare a alegerilor prezidendiale.
    Niste capete luminate il trateaza azi pe presedinte ca pe un bibelou care e scos din vitrina la 3 luni si sters de praf.
    Pacat..romanii chiar ar vrea sa stie ce gandeste presedintele lor ! Pe candidati, i-au vazut deja !!

    Răspunde
     
  • Giuc
    Aprilie 2, 2015 la ora 09:17

    Eu am impresia ca presedintele a uitat un aspect.Dupa primul tur cand sansele de a ajunge presedinte erau nule,electoratul a schimbat macazul. Trebuia sa aleaga intre DOI.Nu a ales P N L ci pe omul JOHANIS .Acum ,fostul si fostul la putere P N L iese in fata ,ca ei trebuie sa fie la putere.Presedintele ar trebui sa-i linisteasca si sa ii indemne sa nu mai iasa in fata nici unul din cei vechi.Ii stim ce poame sunt.O garnitura de oameni cel putin curati,sa iasa in fata.Dupa mine prioritar este o lege-TOTI DEMNITARII SA FIE JUDECATI LA URGENTA IAR PEDEPSELE SA FIE DUBLE CU CONFISCAREA TOTALA A AVERII.Poate asa sa mai avem o sansa de revenire la normalitate

    Răspunde
     
    1. Sandu Gigi
      Aprilie 2, 2015 la ora 17:18

      De acord noi am stat la cozi infernale pentru a fi ales actualul doumn presedinte si pe masura ce trece timpul incepem sa fim din ce in ce mai deluzionati. Nu inselati domn presedinte increderea celor care v-au ales,diaspora este totusi o forta,

      Răspunde
       
  • Iulix_73
    Aprilie 2, 2015 la ora 09:04

    Din pacate , aduce tot mai mult cu un alt mare ” absent ” :E.Constantinescu !

    Răspunde
     
  • alex
    Aprilie 1, 2015 la ora 23:42

    Dl.Florin Colceag are deja facute proiecte foarte coerente pt tara. Modelele dezvoltate de dansul pot fi aplicate in orice domeniu.Chemati-l la o emisiune si n-o sa va para rau.Ma iertati ca insist atata cu el,dar omul chiar e capabil…

    Răspunde
     
  • Horatiu
    Aprilie 1, 2015 la ora 23:00

    Va propun sa faceti dumneavoastra un proiect de tara si sa-l prezentati politicienilor. Vreau sa vad daca aveti curajul unui asemenea demers care s-ar putea sa se transforme intr-un esec datorita dezinteresului populatiei fata de viitorul acestei tari.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Aprilie 1, 2015 la ora 22:56

    @ Robert _ Stimate domn, imi place cum folositi in discursul dumneavoastra intrebarile retorice. Puneti o intrebare si ii asociati raspunsul unei alte intrebari. Pentru cei cu gust pentru absurd, poate fi un deliciu. Haideti sa raspundem la intrebarile dumneavoastra pe rand. 1) Daca as fi patron, as oferi un salariu peste media pe economie unui lucrator care desfasoara o activitate mestesugareasca ? Adica, unui absolvent de scoala profesionala? Raspuns: foarte probabil da, in functie de caz. De altfel, numerosi absolventi de scoli profesionale au salarii peste medie. Se intampla, spre exemplu, sa cunosc activitatea firmelor din domeniul auto, unde un tinichigiu bun este platit cu un salariu peste media pe economie. 2)Angajatii care sunt platiti peste medie realizeaza pentru firma activitati aducatoare de venituri care sa acopere cheltuielile de salarizare? Raspuns: da, altfel, firma inregistreaza pierderi si ajunge la faliment. Conditia este ca produsele (bunuri si servicii) realizate de agentul economic respectiv sa fie competitive pe piata [concurentiala]. Nu trebuie uitat faptul ca o firma are multe alte cheltuieli pe langa salarii, iar personalul administrativ este salarizat, de asemenea. 3) In economiile deschise pot supravietui firmele ineficiente? (Asta am inteles eu din intrebarea cu Ceausescu.) Raspuns: da, daca exista coruptie si pierderile sunt acoperite prin resurse drenate ilegal din averea publica. 4) Ce salarii merita absolventii de invatamant superior? Raspuns: piata muncii functioneaza conform principiului cererii si a ofertei. Nivelul veniturilor inginerilor, medicilor, profesorilor si a tuturor categoriilor profesionale, de altfel, este dependent de nivelul de performanta al economiei. Altfel spus, puteti avea ghinion (dl Presedinte are dreptate in privinta asta, deh!) si sa fiti un „inginer(auto-constructor-proiectant) ce a trudit 5 ani pe bancile facultatii si are 30 de ani de experienta” care traieste din ajutorul de somaj de 500lei lunar.

    Răspunde
     
  • anca
    Aprilie 1, 2015 la ora 22:19

    Cand vad comentariile unora ma ingrozesc,singurul care a gandit cu capul nu cu spalarea pe creier este dl.Mediocrul Adevarat.Nimeni nu vrea sa vada realitatea,majoritatea urmaresc programele de TV care nu au alt rol decat de „HIGIENIZAREA CREIERELOR”sau seriale turcesti sau indiene si intre ,ceva MANELE.
    Jalnic, nu o sa ne mai revenim,chiar un TEPES daca am avea.

    Răspunde
     
  • adi
    Aprilie 1, 2015 la ora 21:34

    scurt si la obiect:
    daca parlamentul si guvernul nu asculta ce zice el, ce poate sa faca? sa se faca de ras chemand la consultari politicul, care mai apoi nu respecta ce „s-a mediat” ai exemplu cu primele 2-3 consultari. daca psd nu a vrut au fost degeaba. esti putin idealist. din pacate constitutia nu ii permite sa intervina activ. basescu batea doar din gura, dar in ansamblu tot nu a putut face nimic cand a avut PM pe tariceanu sau pe ponta. ce ai face tu in locul lui? si la arestarea lui sova, putea fi mai dur si mai direct, dar care era rezultatul? acelasi!
    din pacate trebuie sa astptam sa vedem acest presedinte cum lucreza in momentul in care are majoritate si PM. pana atunci poate doar sa dea comunicate, mai moi sau mai dure..

    Răspunde
     
  • santamanta
    Aprilie 1, 2015 la ora 20:32

    sa nu confundam un CEO cu un presedinte.
    poate angaja (si concedia) consilierii pe care ii gaseste pe piata damboviteana, insa „angajatii” astia sunt, si cei mai profesionisti in meseriile lor (fie doctori, fie spargatori) au cam plecat.
    unora le da aripi o cuvantare, un imn sub drapel, altii nu prea mai vibreaza la asa ceva (probabil nici ca pionieri, nici ca angajati la wall mart).
    emotii da, insa la treburi serioase (cum ar fi team FRF, DNA sau ANAF)
    Johannis poate face consultari de outsourcing cu Obama, Merkel, Junker, Tusk si alti antrenori omologi, si pe ei nu-i deranjeaza ca sare presa pe KJ cum vorbeste, ori tace (ba poate le da chiar incredere ca nu e populist de 2 bani)

    Răspunde
     
  • Constantin
    Aprilie 1, 2015 la ora 20:20

    @Noi _ „as elimina din criterii…” _ Ati incercat sa eliminati si criteriul 1500 si sa adoptati, sa zicem, criteriul 3000? Este posibil (nu obligatoriu) sa raspundeti ca noul criteriu v-ar ravasi intrucatva planul afacerii si ati intra in conflict cu contabila care v-ar spune ca pierderile sunt nesustenabile. In acel caz, dar numai in acel caz, indraznesc sa va porpun sa analizati daca nu cumva productivitatea activitatii dumneavoastra nu este prea redusa in raport cu cea a concurentilor, situatie in care ar trebui sa consultati un specialist in management pentru a afla de ce nu este bine administrata afacerea dumneavoastra si ce solutii ar putea fi adoptate.

    Răspunde
     
    1. Noi
      Aprilie 1, 2015 la ora 20:30

      Sigur, as fi de acord dacă si la noi preturile cerealelor ar fi corecte ca în toată Europa, dacă subvențiile ar fi asemeni Europei inclusiv la motorina ca la ora actuala încă nu se știe dacă vom avea motorina fără acciza iar TVA-ul de rambursat sa il primim la 30 zile cum plătim si noi taxele nu după sase luni și asa mai departe.
      Te mai informez ca plătesc cel mai bine din zona in aceasta branșa.

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Aprilie 1, 2015 la ora 20:44

        Si eu sustin reforma fiscala, la fel ca si dumneavoastra. Ma bucur sa constat ca sunteti de acord ca trebuie reduse numarul si marimea impozitelor in patria noastra. Este o concluzie corecta din punct de vedere economic, sustinuta prin numeroase argumente teoretice si rezultate practice anterioare, aflata in concordanta cu recomandarile multor analize efectuate inainte de propunerea noului cod fiscal.

        Răspunde
         
        1. Robert
          Aprilie 1, 2015 la ora 21:07

          @Constantin:Dumneata ai plati un angajat ce are studiile cele mai avansate-scoala profesionala cu 3000 ron ?Cat crezi ca se ridica salariu angajat(3000 ron)+darile catre stat ?Aproape 4500 ron
          Te-ai intrebat daca acel angajat produce acei bani?Sau lucram ca pe timpul lui Ceausescu in acord global(20 stau la umbra-5 muncesc,dar salariu primesc toti)
          Unui inginer(auto-constructor-proiectant) ce a trudit 5 ani pe bancile facultatii si are 30 de ani de experienta ce salariu i-ai da ?
          Inainte intreaba-te ce stie omul sa faca ,ce pregatire are !Nu suntem in Norvegia.
          Personal am refuzat peste 50 de canditati pentru un post de frezor.Toti intrebau “cat este salariul ?”,dar la proba de lucru au executat 10 piese si au iesti 10 rebuturi.
          La un concurs pentru un post de sofer,le-am dat sa mearga 50 metri,sa intoarca sa parcheze cu o Dacie 1307 din 1995.
          Ghici din 20 de canditati,unul a fost in stare.Exemplele pot continua !

          Răspunde
           
      2. Dan
        Aprilie 1, 2015 la ora 21:42

        Nu ne putem cumpara cu europa.
        englezii au cotropit 1/4 din glob.
        Francezul 1/4, belgia, olanda, etc.
        Ce a facut romanul timp de 2000 de ani?
        A stat in genunchi.
        Acum au fugit la munca in occident, iar de acolo nu au invat nimic bun. Nici macar sa-si duca gunoiul si sa faca curat si partie in fata portii.
        Cum ne putem compara cu europa?

        Răspunde
         
  • mem
    Aprilie 1, 2015 la ora 20:12

    Domnul Johannis e mai preocupat de eticheta, de protocol, decat de actiuni concrete.
    Uitati-va la imaginile cu el, in parlament, in vizitele oficiale, la declaratiile de presa.
    Si e extaziat de faptul ca e presedintele Romaniei.

    Răspunde
     
    1. vall
      Aprilie 1, 2015 la ora 20:53

      Presedintele nu e omul pe care sa-l schimbe functia…Protocolul e foarte important ca si disciplina…ca si spiritul si forma Constitutiei…fara ele e haos..

      Răspunde
       
  • Noi
    Aprilie 1, 2015 la ora 20:06

    Stimate domn Moise, ca de fiecare data ai dreptate dar vezi doar o parte a dreptății.
    Lucrurile sunt foarte complicate si greu de redresat. De exemplu tu vezi lipsa locurilor de munca iar eu de trei ani caut un tractorist corect muncitor si sa nu fie bețiv si sai ii dau 1500 lei in mana si contract de munca, atentie la 8 ore. Ei afla ca nu îl găsesc nici măcar dacă as elimina din criterii. In aceasta târa sunt foarte multe locuri de munca pe care nimeni nu vrea sa le ocupe din diverse motive.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Aprilie 1, 2015 la ora 21:38

      Corect, ai tot respectul meu.
      De munca este, dar tot romanul are facultate cu rate. PAmantul este parloaga, zootehnia la pamant, iar noi ne plangem ca nu este de munca.
      Pamantul tarii nu a lasat niciodate pe roman la greu. PUNCT. CIne nu vrea nu munceste. Golani la 30 de ani la tara asteapta ajutor social. Pai scuza-ma tata, pune steangul de gat.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase