Mutăm Vasluiul la Timișoara sau îi învățăm pe vasluieni să facă ce au făcut timișenii?

Acum două săptămâni, când premierul Dacian Cioloș repeta aproape obsesiv de la tribuna Parlamentului sintagma “locuri de muncă” mi s-a părut că încearcă să le transmită liderilor politici faptul că nu există altă șansă pentru România în anii următori decât să umble și guvernul, oricare o fi el, dar și autoritățile locale, indiferent care ar fi ele, după investitori români sau străini, să-i aducă în dinți și ăia să facă locuri de muncă. Săptămâna asta ministerul Muncii a venit cu un pachet de stimulare profesională a celor care nu au locuri de muncă. A fost aprobat și va intra în vigoare de la 1 decembrie. Eu o să vă spun și ce e bun în acest plan, dar și care sunt limitele sale.

ciolos pislaru munca

Din capul locului precizez faptul că asta așteptam de la guvernul de tehnocrați. Astfel de planuri de stimulare a ocupării forței de muncă. Că jumătate din mandatul de un an Cioloș s-a bâlbâit cu o doamnă la Ministerul Muncii care a înțeles că jobul ei ar fi să crească salariile bugetarilor, deja asta e altă discuție. Ministru de prin aprilie, Dragoș Pâslaru a venit în septembrie cu un plan care în esență îi plătește și pe oameni și pe firme să se angajeze. Vedeta planului este ajutorul de relocare, în valoare de 12.500 de lei, pentru o persoană care n-are de lucru, își găsește, dar își găsește la o distanță mai mare de 50 de kilometri și alege să se mute acolo unde are locul de muncă. Dacă își mută și familia, mai primește încă 3000 de lei.

Pentru cei care fac naveta, statul plătește un ajutor de până la 55 de lei pe zi, numai să meargă la muncă.

Deși teoretic țintește șomerii, mai ales pe cei de lungă durată, programul se adresează zic eu mai des persoanelor care beneficiază de formele de asistență socială. Fiind inactive profesional, acestea nu își caută de lucru, spre deosebire de șomeri. Mai puțin spectaculoase și, deci, mai puțin auzite de la știri sunt compenasațiile pe care statul le va plăti angajatorilor pentru aceste persoane.

Bun! Avem acum ilustrarea declarației primului ministru Dacian Cioloș care a spus în Parlament că nu mai vrea ca oamenii să aleagă greu între un loc de muncă și ajutorul social. În acest moment, o treime dintre românii care au vârste cuprinse între 20 și 64 de ani, nu numai că nu au un loc de muncă, dar nici nu își caută unul. Rata de inactivitate este de 20% dintre persoanele care au mai puțin de 55 de ani, dar este de peste 50% la persoanele care au mai mult de 55 de ani și mai puțin de 64 de ani.

rata inactivitate

Ce ziceți, câți dintre românii de peste 55 de ani își vor părăsi domiciliul pentru a merge la muncă în alt județ? În mod evident, de pachetul lui Pâslaru vor beneficia mai mult ceilalți, ai mai tineri, care oricum aveau o mobilitate ceva mai mare. Și nu e nimic rău în asta, dar, ce facem? Depopulăm Vasluiul și-l mutăm la Timișoara?

Ceea ce încerc să vă spun este că, deși interesant și pozitiv, pachetul adoptat de guvern este doar o măsură tranzitorie. Pe termen mediu și lung soluția de bază trebuie să rămână aducerea unor fabrici la Vaslui, chiar dacă, evident, e mai ușor de adus Mahomed la munte, decât muntele la Mahomed.

Da, e complicat, durează, e nevoie de infrastructură, de școli, de extinderea beneficiilor pentru formarea profesională la locul de muncă, e nevoie de un efort susținut din partea guvernanților și a autorităților locale, dar cine a zis că astfel de lucruri sunt simple?

Nu există soluții simple la probleme complicate. Subdezvoltarea unor zone ale țării noastre, dar și supra-încălzirea economică a altora (că nu întâmplător am luat exemplul cu Timișoara) reprezintă cheia și pentru reducerea sărăciei dar și pentru majorarea pensiilor, de exemplu. Nu filmele electorale din Parlament ci crearea de locuri de muncă vor crea baza de contribuție pentru pensii.

Acum, aș mai avea ceva de zis, dar chiar nu știu o să sune… Credeți că programul ăsta de stimulare a asistaților social să își găsească de lucru ar fi fost mai eficient sau mai puțin eficient dacă venea la pachet cu o transformare, fie doar și parțială a ajutoarelor sociale din bani, în tichete valorice? Adică pachetul nu-i convingea astfel și mai bine pe asistații tineri să lase socialul pentru un loc de muncă? Știu e campanie electorală și săreau toți în sus, dar dacă un astfel de pachet ar fi fost mai eficient, faptul că guvernul l-a evitat e o ocazie ratată. Și, dacă mai aștept ceva de la guvernul tehnocrat, e un pic mai mult curaj

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

46 răspunsuri la Mutăm Vasluiul la Timișoara sau îi învățăm pe vasluieni să facă ce au făcut timișenii?

  • williams
    Noiembrie 25, 2016 la ora 13:13

    Alo
    Sunt un om de politician naționalitate franceză care se ocupă cu împrumuturi financiare sau a investițiilor private pe termen scurt și lung, variind de la 5.000 € la 80 de milioane € pentru oricine serios, de încredere și onest care doresc să facă un împrumut. Rata dobânzii mea variază de la 2% până la 3%, în funcție de suma creditului și durata de returnare a fondurilor ca fiind deosebit nu vreau să încalce legea cametei.

    Spune-mi (williamsdubois42@yahoo.fr) de contact pentru viitor.

    Răspunde
     
  • Aurel
    Octombrie 3, 2016 la ora 11:53

    @Cesius:
    Amice, sunt tari cu nivel de impozitare muuuult mai mare, insa muuuuult mai atractive investitorilor. Ai idee de ce? Cel mai evident motiv: Siguranta respectarii punerii in aplicare a unui plan de afaceri! Ai idee cum capeti aceasta siguranta? Cand poti avea o vizibilitate pe termen mediu/lung, stabilitate in mediul politic si LIPSA CORUPTIEI!
    Asadar, v-ati gasit toti gigeii sa va plangeti de taxe, cand problemele sunt de fapt la voi, ca le-ati permis la tot felul de ghiolbani sa va conduca prin furt si minciuna. Sa traiti bine! 😉

    Răspunde
     
  • gore de la strungarie
    Octombrie 3, 2016 la ora 07:44

    Dragul meu amesteci mere cu pere.Si n-o sa-ti spun de ce dar iti pun o intrebare din care sa deduci raspunsul la prima problema.Daca taxele si impozitele sant atat de mici, dupa parerea ta, de ce nu dau buzna la noi investitorii care tin in offshore-uri zeci de mii de miliarde de dolari, care nu produc nimic.???

    Răspunde
     
  • Alex Ecea
    Octombrie 2, 2016 la ora 20:43

    Buna Moise,
    Cu referire la convertirea ajutorului social as dori sa fac unele precizari (desi ma tem ca nu-mi vor ajunge caracterele):
    -Din capul locului: convertirea ajutorului social in tickete valorice NU ar stimula asistatii social sa munceasca. Din ce motiv: in primul rand trebuie inteles ca asistatii sociali nu sunt inclusi, in primul rand, in societate(desi ne raportam la ei ca si cum ar fi), ei au proriile valori si propria cultura (”subcultura”). Aceasta este o distinctie importanta si IGNORATA din orice plan public sau dezbatere. (nici macar psihologii,sociologii si asistentii sociali nu aduc acest aspect in discutie)
    – ”Un loc de munca onest” este un termen golit de continut. Societatea noastra nu are masuri adecvate de incluziune pentru ei (ex: program de tip housing/camine familiale, acces la servicii de specialitate se face greu si cu multa birocratie interpusa, incat pt majoritatea nu merita).
    – traind in propria ”para-societate” tind sa se ghideze dupa principii pe care nu le intelegem pe deplin (dar la condamnam nevoie mare). Castigul pe care il pot face din activitati zilnice (munca la negru – mai rar, fier vechi – mai des, cersetorie – des) este suficient cat sa subziste. Un loc de munca este in detrimentul lor in acest punct (mai putin timp pt copii/familie, pierderea ajutorului social, procesul de angajare poate fi anevoios, discriminare – un factor omniprezent in Ro, desi ne prefacem ca nu ar fi, etc.) (…..)

    Răspunde
     
    1. Alex Ecea
      Octombrie 2, 2016 la ora 21:14

      Din aceste motive, e posibil sa schimbi ajutorul social in tichete valorice (sau sub o alta forma) dar efectul va fi absent sau minimal. Intreg sistemul de asistenta sociala trebuie reformat, dar si opinia publica trebuie adaptata.
      Ce poate fi schimbat:
      1. descentralizare radicala (functiile de conducere din AS sunt de notorietate ca fiind detinute politic de persoane cu competenta indoielnica).
      2. infintarea de servicii comunitare, adaptate la nevoile locale – ex: in zona X poate exista o nevoie mare de suplimentarea caminelor de tip familial, pe cand in alta zona ar putea fi mare nevoie de un centru de prevenire a delicventei, etc.
      3. evaluarea personalului prin IMPACTUL SOCIAL al masurilor/actiunilor luate (in prezent personalul e evaluat prin cate acte au intocmit/an)
      4. Infiintarea unor servicii comunitare de munca(cap 30-50 personae) cu conditii de munca decente si remunerare minima pe economie.
      5. O modalitate, foarte eficienta, ar fi conditionarea finantarii de stat pentru culte religioase de infiintare obligatorie de catre acestea a unor servicii de ajutorare sociala (ex: cantina sociala, servicii pentru copii rromi,etc). Acest lucru ar fi oricum in acord cu misiunea lor declarata, ar fi o situatie de tip win-win.
      Nu in ultimul rand este problema birocratiei. Pentru fiecare om, serviciul de asistenta sociala ”ucide„ intre 50-100 foi a4 (digitalizarea este ca si non-existenta).
      Mentionez ca de profesie sunt psiholog si lucrez in asistenta sociala.

      Răspunde
       
  • Horia
    Octombrie 2, 2016 la ora 15:45

    Aceeași firma de care vorbeam are din 2008, in permanenta 100 locuri de munca la AJOFM. In 2011 a cerut expres lista cu operatori mașini cusut aflați in șomaj. A primit lista si a dat proba de lucru cu peste 30 șomeri din care doar 2 erau complet afara de subiect. Din cei peste 30 doar 1(unul) a primit repartiție de la AJOFM Timis.

    Răspunde
     
  • Viorica
    Octombrie 2, 2016 la ora 15:31

    Acolo am radacinile. Cei harnici si muncitori au plecat in cele 4 zari. Au ramas pensionarii, cei care au o mica afacere si…asistatii. Acestia din urma nu vor pleca din sat pentru ca le este pur si simplu frica de necunoscut. Daca ar fi acordate stimulente firmelor care isi deschid un punct de lucru acolo, care angajeaza personal din localitatea respectiva cred ca rezultatele vor aparea relativ repede. In ce domenii ar fi indicat sa fie acordate stimulente: confectii, tricotaje, confectii metalice, prelucrare de fructe, ambalare de plante aromatice si medicinale. Dar, obligatoriu, firmele mari sa-si deschida puncte de lucru nu pentru infiintare de firme noi. In aceste localitati sunt ingineri si tehnicieni pensionari, care ar putea sa-i invete meserie pe cei tineri. Relocarea nu este o solutie, pentru ca de zeci de ani din satele Moldovei au plecat barbatii la munca in mina sau pe santier si au ramas femeile cu copiii acasa in sat.

    Răspunde
     
  • Zagura
    Octombrie 2, 2016 la ora 09:32

    O masura mascata de stimulare a imigrantilor.

    Răspunde
     
  • speranta R
    Octombrie 2, 2016 la ora 08:13

    Moise,te rugam verifica si informeaza-ne si pe noi ce-i cu Soros deoarece in orice discutie pro-Ciolos,multi „ajung” aici

    Răspunde
     
  • Marius
    Octombrie 2, 2016 la ora 06:29

    Totul se învârte in jurul unui „proiect de tara”: ce vrem sa ne preocupe economic, cultural, științific si de siguranță națională. Nu stabilim ce ne este la îndemână (agricultura, mica industrie, cercetare, învățământ) de unde cat de cat avem ceva rezultate cu oameni preocupați, atunci mutam si speram iluzoriu.

    Răspunde
     
  • Horia
    Octombrie 1, 2016 la ora 18:39

    Întrebare:”Ai o problema sa angajezi persoane de 50 de ani?”
    Răspuns: „Doamne, mai degrabă le angajez pe cele de 50 pentru ca știu ca ramân!”
    Dialog cu managerul unei firme din Timisoara înființata in 1963.

    Răspunde
     
  • Monica
    Octombrie 1, 2016 la ora 09:04

    Masura e buna pe termen scurt. Timisul si presupun ca si alte judete din vest au deja un mare procent din celelate zone ale tarii: oameni relocati in valuri ( acum 40 de ani, acum 20, 10…) si oameni adusi de diversele firme care asigura personal ‘temporar’- sper ca acesti bani nu vor fi rulati prin astfel de firme, fiindca la nivel local isi bat joc de oamenii pe care ii aduc. Nu beau toti.Pentru multi e o ultima sansa, sau asa o percep.Dar probabil ar trebui conditionat acest ajutor : nu stai minim o perioada la noua firma pentru care ti s-a aprobat relocarea, dai banii inapoi. Mie mi se pare ca aceasta masura are un rol dublu : de a ajuta populatia din zonele mai putin dezvoltate si de ajuta/ retine in tara firmele din vest. Ce nu se vede inca foarte limpede sint consecintele pe care lipsa de forta de munca din vest le declanseaza la nivelul acestor firme, consecinte care cumulate cu rezultatele unor alti factori duc pe termen mediu la relocarea firmelor in alte tari, nu in alte regiuni.Pe termen mediu singura solutie ar fi rezolvarea combinata a 4 gauri mari : educatie( culmea, parca mai praf in Timis decat in alte zone), infrastructura, coruptie, legislatie. Altfel, ne intoarcem de unde am plecat…

    Răspunde
     
  • Cesius
    Octombrie 1, 2016 la ora 07:43

    Moise, lasa-ne cu guvernul tau de tehnocrati. Cum sa vina investitorii când impozitarea muncii e la una din cele mai înalte cote din UE? De aproape un an nu au mișcat un deget să scadă din ea. Guvern de dreapta. Pff. În loc de asta ei se gândesc să creasca taxele pe alimente. Auzi, culmea nesimțirii cică se face risipă, se aruncă multe alimente. Dacă te mai aud că susții tehnocratii ….

    Răspunde
     
    1. Moise
      Octombrie 1, 2016 la ora 11:12

      Ceea ce spuneti nu este adevarat. Impozitarea muncii este sub media UE, iar cu un impozit pe dividend de 5% Romania este foarte aproape de un dumping fiscal.

      Răspunde
       
  • cornel
    Octombrie 1, 2016 la ora 00:58

    Cine citeste acest blog stie ca asa ceva am discutat si noi pe aici, acum 4-5 ani, adica statul trebuie sa ajute somerii sa se angajeze prin acordarea unui ajutor pentru transport si a unuia pentru relocare.

    Răspunde
     
    1. cornel
      Octombrie 1, 2016 la ora 01:02

      Numai astfel se poate rezolva partial si relativ repede lipsa de forta de munca din anumite zone din Romania pe de o parte si reducerea numarului ajutoarelor sociale acordate de catre stat.

      Răspunde
       
  • ioan dorin
    Septembrie 30, 2016 la ora 21:51

    …sunt destui in VEST! Ştiți cum se numea un cartier din Arad in anii ’90 ? Moldova II ! (cartierul Micalaca!) ! Degeaba vin că aici NU gasesc nimic! O firmă din Ineu a adus de prin Gorj : la un moment dat poliția locală din Arad a prins un grup de acolo care spărgea semințe in fața teatrului din Arad: i-a pus să măture pe jos ,acestia au împrumutat mături ,lopeti de la hotelul din zonă si au făcut curat! Ăsta-i un caz in care au fost prinşi ! Dar cate mai sunt ele !

    Răspunde
     
  • liviuta
    Septembrie 30, 2016 la ora 19:25

    (…) nu este aiurea să (1) oferi protecție socială (venit minim garantat ș.a.), să (2) pui biruri mari antreprenorilor care creează locuri de muncă și pe urmă să (3) acorzi încă o tură de ajutoare celor care au căzut pradă hazardului moral și au rămas în capcana sărăciei creată tocmai prin măsurile 1 + 2? Oricum, indiferent ce ajutoare dă guvernul, acesta nu poate să creeze locuri de muncă, asta e clar. Desigur, guvernul poate încuraja/descuraja angajarea anumitor persoane. De exemplu, dacă guvernul hotărăște să acorde o primă de mobilitate de 10 000 de euro tuturor blondelor care își schimbă serviciul deplasându-se mai mult de 50 de km, atunci am vedea un interes sporit din partea acestei categorii de femei pentru a renunța la slujbele curente și a-și lua altele. Sau vom vedea un interes sporit din partea femeilor brunete pentru a se vopsi blond.

    Că veni vorba, nu vi se pare ridicol să acorzi o “primă de activare de 500 de lei șomerilor care se încadrează pe 3 luni de zile”? Cu ce schimbă asta calculul de eficiență pe care și-l face fiecare persoană când se angajează? Mi se pare mai degrabă o rețetă de risipit banii publici; șomerul X se va angaja poate câteva luni pentru a lua banii după care va spune adio slujbei… sperând poate la o nouă primă de activare, din partea următorului guvern tehnocrat.

    https://logec.ro/reducerea-somajului-prin-ajutoare-sociale/

    Răspunde
     
  • ulise
    Septembrie 30, 2016 la ora 19:10

    Domnule Andrei ! Am 20 de ani de cand beau la crasma..Dimineata la ora 7 imi tremura mana daca nu servesc 100 de ceva plus o bere. La ora 10 tremur tot daca nu mai bag 200 si 2 beri. Iar seara mai bag 2 litri de vin la „pet” ce costa 5 ron petul. Credeti ca as putea sa gasesc ceva de lucru la compania dumneavoastra ?

    Răspunde
     
  • Daniel Farmache
    Septembrie 30, 2016 la ora 17:36

    Lucrez la Ministerul Muncii si va pot spune ca suma de 12500 lei este calculata tocmai ca sa acopere chiria medie pe un an si costurile cu relocarea. Este corect faptul ca decontarile de facturi sunt mai precise si mai putin expuse fraudarii decat banii dati in mana. Initial pornisem si noi cu aceasta idee. Dar, in urma consultarilor, am ajuns la concluzia ca birocratia pe care am crea-o ar genera mai multe costuri decat lipsa ei. Cel mai important, decontarile ar pune povara administrativa pe beneficiar, care ar fi astfel descurajat sa aplice la aceste masuri. Ca sa ne asiguram ca banii ajung la cine vrea cu adevarat sa munceasca, normele de aplicare a legii (care vor fi emise in urmatoarele 60 de zile) vor contine o serie de masuri de siguranta la nivelul ANOFM si al Inspectiei Muncii, fara insa a obliga oamenii sa produca hartii.

    Răspunde
     
  • Andrei
    Septembrie 30, 2016 la ora 17:05

    Buna ziua, eu am firma de când am terminat studentia(2000); tot timpul caut oameni sa munceasca; NU GASESC!. NU LE MAI DATI FRATILOR NIMIC, pentru ca birturile sunt pline si tara geme dupa forta de munca…..

    Răspunde
     
  • Alin
    Septembrie 30, 2016 la ora 16:31

    Vasluiul devenit o statiune unde lumea vine sa se relaxeze….. nu sa munceasca! :))

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 30, 2016 la ora 15:14

    Intr-adevar, „nu există altă șansă […] decât să umble […]după investitori”. Suntem tara cea mai saraca din UE, ne trebuiesc de toate, iar ecartul fata de statele europene dezvoltate, aproape in orice domeniu, este imens. Exista oportunitatea unei cresteri sustinute, care sa duca la reducerea decalajului. Pentru asta este nevoie de un guvern onest care sa alcatuiasca o politica de dezvoltare. Adica, un proiect pe termen lung. Un soi de plan Marshall care sa se sprijine pe de o parte pe fondurile europene, iar pe de alta, pe atragerea de investitii directe in economia romaneasca. Suntem precum Occidentul dupa WWII, am inceput cu ajutorul Justitiei sa inlaturam raul (sistemul kleptocratic), avem un guvern cat de cat onest, ne aflam intr-o perioada de expansiune economica si intr-un context international favorabil pentru dezvoltare. Exista resurse care pot fi convertite in potential. Numai ca…Apropiatele alegeri vor consolida sistemul kleptocratic, avutia publica va trece in continuare fraudulos in proprietatea privata a catorva, dl Dragnea spune ca este necesara o reforma sociala profunda, incluzand Justitia…In prezent nu exista semne ca mediul investitional va deveni mai atractiv dupa alegeri.

    Răspunde
     
    1. amicu
      Septembrie 30, 2016 la ora 16:47

      „Suntem tara cea mai saraca din UE, ne trebuiesc de toate, iar ecartul fata de statele europene dezvoltate, aproape in orice domeniu, este imens.”
      Vorbiti prostii, din lipsa de informare probabil.

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Octombrie 1, 2016 la ora 10:26

        „din lipsa de informare…”_Trecand peste lipsa de eleganta a comentariului, mi-am spus ca se vor fi schimbat lucrurile fata de cum le stiam si m-am informat. Daca tot vorbim prostii despre saracie, ele sunt mai mici daca le masuram la Preturi Curente decat la Paritatea Puterii de Cumparare. Eurostat (ESA2010,sar peste amanunte) estimeaza pentru anul 2015 la Romania (RO) 8100EUR, iar la Bulgaria(BG) 6.100EUR per capita. Ultimele state din clasamentul UE. UE28-28800EUR, Luxemburg(L) 91600EUR, nu-l luam in considerare ca este o exceptie, dar de prin partea superioara a clasamentului, spre exemplu, Olanda(NL) 40000EUR. Adica, nu cu 5% mai mult decat RO, nu cu 15%, nu cu 50%, nu dublu, triplu, ori de patru ori, ci de 5 (cinci) ori PIB/cap fata de RO. Ma gandesc ca am lamurit partea cu ecartul. Ramane chestiunea cu privire la situarea BG in urma (sau inaintea) RO in clasamentul saraciei.

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Octombrie 1, 2016 la ora 10:29

        Sa aveti oare dreptate, dl amicu, si sa nu fi fost eu bine informat?! Merg cel putin de doua ori pe an in BG si cetetnii bulgari cu care vorbesc spun ca noi suntem mai saraci decat ei. Si prim-ministrul bulgar zicea cam la fel. De ce oare? Pai, haideti sa vedem. RO are PIB/cap (adica o valoare medie)putin mai mare decat BG, dar oare cum o fi el administrat/distribuit cetatenilor? Tot Eurostat ne ajuta. Pragul saraciei relative reprezentand 60% din mediana veniturilor la nivel national este pentru BG 1999EUR, in timp ce pentru RO este de numai 1388EUR. Cu toate acestea, la nivelul anului 2015 procentul populatiei aflata in risc de saracie era in BG 22%, in timp ce in RO era 25,4%. Prin urmare, am lamurit, cred, si chestiunea cu cine sunt mai saraci, noi sau bulgarii. Pentru corecta exprimare, am sa reformulez, totusi. Romania este tara cu cei mai saraci cetateni din UE. Iar daca va ganditi, d-le amicu, ca RO este bogata pentru ca dispune de resursele de la Rosia Montana, ori alte povesti de acest fel, cu acceptul d-lui Moise putem discuta, dar este o alta tema.

        Răspunde
         
  • Stefan
    Septembrie 30, 2016 la ora 14:58

    Florin are dreptate.
    Decontarea cheltuielilor cu mutarea si decontarea chiriei/ratelor pentru o anumita perioada, ar fi fost mult mai stimulativ.
    Cand cineva se muta in alt oras pentru un loc de munca, acel oras de obicei este mai dezvoltat si implicit are locuintele mai scumpe si chiriile mai mari.
    Firmele angajatoare ar fi trebuit sa primeasca un stimulent sub forma de reducere al unor taxe/impozite. Firma va gasi intodeauna o metoda prin care va profita numai ea de stimulentul primit. Daca un angajat este platit cu 2500 lei, probabil firma va oferi un salariu de 1500 lei + stimulentul de la stat, ca nu cumva acel nou angajat sa se obisnuiasca cu multi bani, iar vechii angajati sa ceara o marire de salariu din invidie.

    Răspunde
     
  • Alex
    Septembrie 30, 2016 la ora 12:59

    Din pacate timpul trece. Eu am lasat Onesti (si platforma Borzesti care dupa vorba lu Basescu acolo mai bun e un teren agricol) pentru Brasov ,adica mai bine de 100km distanta,bun dar cand platesti chirie sau rate care reprezinta mai bine de jumate de salariu,atunci ce faci ? Pleci la 1800km distanta. Chiar daca ai diploma de inginer si ceva experienta, ajungi electrician in mai stiu eu ce fabrici. Aici vorbim de asistatii sociali stiu dar e greu sa iti gasesti un loc de munca chiar si cu studii si ceva experienta in spate. E greu de facut ceva pe termen scurt. Si de un an ,din pacate guvernul Romaniei nu are curaj.

    Răspunde
     
  • Florin
    Septembrie 30, 2016 la ora 12:41

    Din nou se dau bani. CEA MAI MARE EROARE! Trebuiau decontate chirii, transport, plata utilitatilor, eventual bonuri de masa sau tichete valorice, scazute impozitele pentru aceste cazuri. Pe o durata mai mica sau mai mare. EXCLUS BANI!
    Nu inteleg de ce ti se pare o idee buna. Peste cateva luni, vor incepe articolele in presa in care vor fi descrise situatiile in care beneficiarii au papat pur si simplu banii si programul a fost un esec. Dar evident totul este calculat, asta se va afla dupa alegeri …

    Răspunde
     
  • Pogar
    Septembrie 30, 2016 la ora 12:25

    Extraordinar , deci un guvern apolitic a reusit ce n-au facut guvernele politice . BRAVO D-LE CIOLOS.

    Răspunde
     
  • Caimac L.
    Septembrie 30, 2016 la ora 11:37

    Astea nu sunt stimulente. Sunt bani cash pentru birt. Un stimulent normal era astfel…. decontare transport. Decontare chirie…care ar fi scos de la negru si chiria. Pentru ca ce manca acasa pe bani putini… mananca si la Timisoara pe un salariu uimitor de sub asteptari. Asa? Vine. Fu*e banii pe o vacanta in Banat si se intoarce acasa. Daca nu era doar o escala spre West.

    Răspunde
     
  • un parinte
    Septembrie 30, 2016 la ora 11:02

    Infrastructura bat-o vina, cand va trece o autostrada prin moldova, conectata cu transilvania si bucuresti, abia atunci o sa inceapa si moldova sa se dezvolte. Pana atunci poate atrag cateva firme de it, alea nu au nevoie de autostrada pentru export

    Răspunde
     
  • Catalin
    Septembrie 30, 2016 la ora 10:58

    Mentalitatea se schimba dupa condițiile de viață , nu-s de acord cu articolul . Cum să facă vasluienii ce-au făcut timișorenii, cei care au investit în Timiș , au creat zeci de mii de locuri de muncă , ar fi investit în Vaslui ? Până când Moldova și Oltenia nu vor avea autostrăzi nu se vor schimba lucrurile foarte mult . E o adevărată aventură pentru șoferii de tir să treacă din Moldova spre vestul țării . Chiar și cu mașina mică e destul de obositor să traversezi Carpații . E bun proiectul de lege a lui Cioloș , trebuie încurajată mobilitatea populației dar în același timp trebuie create condiții în toate Regiunile țării . Eu chiar mă gândesc dacă nu cumva Moldova e lăsată intenționat în sărăcie pregătind terenul pentru dezmembrarea României . În Banat s-au stabilit mii de moldoveni , majoritatea bine integrați . N-ar fi fost buni gospodari și la Vaslui ? Cu siguranța ca ar fi fost dar n-au avut condiții prielnice . Cei din Vaslui pentru care prima grija e ce să pună pe masă , nu prea mai au cheful de a se gândi la gardul aplecat cum spunea cineva pe-aici . Deci părerea mea , dacă tot suntem stat NAȚIONAL , să fie făcut un efort , autostradă Chișinău-Iași-Arad , pe unde vor mușchii guvernanților , Autostradă și pentru Oltenia , Timișoara-Craiova-București .

    Răspunde
     
    1. Maria
      Septembrie 30, 2016 la ora 19:30

      Muschii guvernantilor politici nu vor autostrada pe niciunde, vor sa isi insuseasca banul. Nu se doresc autostrazi, nu se doreste educatie, fiindca asa e mai simplu sa manevrezi oamenii;

      Răspunde
       
  • radub
    Septembrie 30, 2016 la ora 10:24

    Da,este o măsură pe termen scurt, să mai aducă oameni la muncă,dar obligatoriu trebuie făcut ceva pt.a dezvolta zonele sărace.Dar dacă se dezvoltă zonele sărace, ce se va întâmpla cu PSD-ul ce se bazează serios pe aceste zone în alegeri,ce interes are să-i ridice economic, implicit social, educativ și să înceapă să aibă vederi de dreapta ca-n vestul țării?….nu cred că le convine…

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 30, 2016 la ora 09:52

    Guvernul acesta este primul de dupa 1989 care se comporta firesc, normal, asemenea celor occidentale, asociind programatic investitiile cu crearea unui anumit numar de locuri de munca noi. Acesta este modul in care procedeaza profesionistii. La fel de firesc este ca acum sa fie anuntate masurile menite sa stimuleze investitiile. Lasa, aia cu deprecierea monedei, salariile mici si un cost cu forta de munca scazut! Este necesar sa fie adoptate masuri reale de stimulare, prin crearea unui mediu investitional atractiv. Nu ne putem baza pe Brexit, fuga investitorilor din Rusia, ori alungarea lor din statele vecine de regimurile nationaliste si eurosceptice. Romania trebuie sa fie atractiva prin ea insasi si sa-si fructifice avantajele comparative. Reducerile modeste ale fiscalitatii, ori incurajarea relocarii sunt masuri minore. Cele majore se refera la cadrul institutional si legislativ, existenta infrastructurii, nivelul impozitului pe profit samd. Pentru asta politicienii nostri trebuie sa dezvolte politici economice adecvate pe termen lung. Ori, cu un parlament suprapopulat cu oameni de calitate discutabila, putem avea guvernul SUA, ori al Germaniei, tot nu s-ar putea face nimic viabil, mai ales intr-un termen de doar cateva luni. Dupa alegeri vom avea un guvern PSD care incurajeaza investitiile [paguboase] din Rusia, ori de la clientii politici.

    Răspunde
     
  • ovidiu f.
    Septembrie 30, 2016 la ora 09:19

    Până nu se regândește sau se copie un sistem fiscal sănătos , experimentat nu vom avea niciodata bani pentru nimic.S-au făcut cârpeli la un sistem neosocialist cu sute de pomeni și suportat numai de pipernicitul capital românesc.
    Nu există o clasă de mijloc adevărată – e dă starea națiunii. Cum încearcă unul timid să încerce ceva, toți socialiștii îl toacă cu tot felul de dări și sigur angajații vor avea salarii corespunzătoare. Toți își doresc slujbe la stat. Acolo e raiul. Amărâții de 2 mil. de slujbași din privat, cu leafa minimă pe economie susțin în mare parte țara.
    Faceți o mică comparație de venituri lunare, nu salarii, a doua entități similare. Toti se plâng de salarii, dar venitul lunar e mult peste medie. PSD-ul prin vechii politrucii aplică cu mult succes sistemul prin care au sigur 40% din voturi de la bugetari si pensionarii .Și pe ăștia îi păcălește stil Rovana Plumb.

    Răspunde
     
  • add
    Septembrie 30, 2016 la ora 08:50

    Ca sa duci fabricile la Vaslui iti trebuie o autostrada care sa treaca muntii. Ori daca in 26 de ani n-am fost in stare sa facem una, cat dureaza pana sa poti da un boost de investitii in Moldova? Exact. Masura asta e tranzitorie cum zici tu, dar alta solutie (ca sa muti investitiile acolo) nu e.

    Răspunde
     
  • speranta R
    Septembrie 30, 2016 la ora 08:38

    fara a contrazice cu ceva ceea ce ai scris,
    adaug si eu din ganduri, poate ajuta;
    -suntem trei frati si am inceput sa muncim inca din liceu(inainte de ’89)cand tata ne-a spus:”la munca,sa nu va luati de prostii, daca aveti prea mult timp liber”;
    nu ne-a luat banii,dar ne-a invatat sa-i impartim (cheltuieli(carti cu Robinson Crusoe si Huckleberryfinn)si economii);
    -in liceu,facultate,trebuie mai multe vizite si practica la institutii pe care apoi tinerii sa le prefere
    -daca tanarul este”leganat”pana tarziu,nu este vina lui, ci a adultilor de langa el….

    Răspunde
     
  • Vasluianul turmentat
    Septembrie 30, 2016 la ora 08:35

    Nu spun ca ar fi o idee rea dar tot astia de la Bucuresti ne-au trimis si inveestitorii care au falimentat uzinele (vezi cazul Moldosin Vaslui). Si apropo cred ca Vasluienii aduc mai multi bani in tara decat o fac parlamentarii si investitorii lor(vezi sumele de bani trimise in tara de „capsunari” sau cum le place la televiziuni sa le spuna). Dar o idee si mai buna ar fi sa combinam relocarea cu contructia de autostrazi si spre Moldova, poate ducem investitorii din Timisoara la Vaslui. Ce zici? Merge?

    Răspunde
     
  • Valeriu
    Septembrie 30, 2016 la ora 08:30

    Exact, nu vad sa fie o soluție, numai pentru tineri e valabil, cei în vârstă vor îngroșa și mai mult rândurile pensionarilor ieșiți anticipat sau a asistaților.
    Nu numai ca se depopulează zonele, ar fi problema cea mai mica, dar în timp vor deveni la modul general niște zone cu mari probleme sociale si financiare, fără nici o șansă de a se putea susține singure.

    Răspunde
     
    1. add
      Septembrie 30, 2016 la ora 09:01

      sunt si niste beneficii pentru firmele care angajeaza varstnici…

      Răspunde
       
      1. Valeriu
        Septembrie 30, 2016 la ora 09:55

        @ add, o fi, dar trebuie sa ai firme care sa producă ceva mai întâi, sa fie competitivi, și în general chestia aia cu susținerea firmelor „musai” pentru a angaja, mi se pare o mare prostie, cunosc concret niște cazuri de firme unde efectiv au plecat oameni buni, cu vechime, f buni meseriași, ptr ca patronul a găsit chichița de primi bani de la stat in contul angajării unor tineri, jumătate de salarii da statul, vreun an de zile paremise, fericire pe capul lui ca plătește numai jumătate, mult mai putin decât plătea meseriașii, și normal ca meseriașii au plecat, in loc sa le crească lor le-a scazut salariile, daca are de unde.
        Iar când o sa învețe aia meserie, dacă o sa mai apuce, la fel si cu ei, alți tineri la rând, ca doar statul generos plătește jumătate, ce sens are sa plătească el?

        Răspunde
         
  • laurian
    Septembrie 30, 2016 la ora 08:12

    draga moise, incep sa cred ca este guvernul lui soros. pur si simplu, in locul cresterii salariilor in zonele dezvoltate, la care ar fi fost obligati patronii sa recurga pentru a-si pastra salariatii, aduc sange proaspat, care cel putin pana intra in tavalug, ii momesc cu 3000 de euro. sa nu uiti de presiunea pe chirii si costurile apartamentelor ….deci in loc sa plateasca patronii, si sa stimuleze competivitatea, aduc alti sclavi! pe banii statului, adica ai tuturor.

    Răspunde
     
    1. laurian
      Septembrie 30, 2016 la ora 08:16

      ps. un plan de dezvoltare a micilor intreprizatori pe plan local, in zonele defavorizate ce avea? nu baga bani in buzunarele multinationalelor. este singura grija a guvernantilor, cum sa creasca profiturile acestor paraziti.

      Răspunde
       
  • Eugenia Botez
    Septembrie 30, 2016 la ora 07:54

    Cred ca atat alocatiile ptr copii, cat si ajutoarele sociale trebuie sa se acorde sub forma unor tichete: de alimente sau de utilitati. Cu siguranta, lipsa cash-ului se va resumti si poate, astfel, vor aparea „doritorii de munca”. Insa acest lucru trebuie coroborat cu o activitate REALA a Serv de asistenta sociala.
    Masura asta pare binevenita, nu stiu, insa, ce masuri punitive se vor lua ptr cei care incearca sa fraudeze: ptr ca vor fi, cu siguranta, c-asa-i romanul, inventiv!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase