afișări

Mutăm Vasluiul la Timișoara sau îi învățăm pe vasluieni să facă ce au făcut timișenii?

Acum două săptămâni, când premierul Dacian Cioloș repeta aproape obsesiv de la tribuna Parlamentului sintagma “locuri de muncă” mi s-a părut că încearcă să le transmită liderilor politici faptul că nu există altă șansă pentru România în anii următori decât să umble și guvernul, oricare o fi el, dar și autoritățile locale, indiferent care ar fi ele, după investitori români sau străini, să-i aducă în dinți și ăia să facă locuri de muncă. Săptămâna asta ministerul Muncii a venit cu un pachet de stimulare profesională a celor care nu au locuri de muncă. A fost aprobat și va intra în vigoare de la 1 decembrie. Eu o să vă spun și ce e bun în acest plan, dar și care sunt limitele sale.

ciolos pislaru munca

Din capul locului precizez faptul că asta așteptam de la guvernul de tehnocrați. Astfel de planuri de stimulare a ocupării forței de muncă. Că jumătate din mandatul de un an Cioloș s-a bâlbâit cu o doamnă la Ministerul Muncii care a înțeles că jobul ei ar fi să crească salariile bugetarilor, deja asta e altă discuție. Ministru de prin aprilie, Dragoș Pâslaru a venit în septembrie cu un plan care în esență îi plătește și pe oameni și pe firme să se angajeze. Vedeta planului este ajutorul de relocare, în valoare de 12.500 de lei, pentru o persoană care n-are de lucru, își găsește, dar își găsește la o distanță mai mare de 50 de kilometri și alege să se mute acolo unde are locul de muncă. Dacă își mută și familia, mai primește încă 3000 de lei.

Pentru cei care fac naveta, statul plătește un ajutor de până la 55 de lei pe zi, numai să meargă la muncă.

Deși teoretic țintește șomerii, mai ales pe cei de lungă durată, programul se adresează zic eu mai des persoanelor care beneficiază de formele de asistență socială. Fiind inactive profesional, acestea nu își caută de lucru, spre deosebire de șomeri. Mai puțin spectaculoase și, deci, mai puțin auzite de la știri sunt compenasațiile pe care statul le va plăti angajatorilor pentru aceste persoane.

Bun! Avem acum ilustrarea declarației primului ministru Dacian Cioloș care a spus în Parlament că nu mai vrea ca oamenii să aleagă greu între un loc de muncă și ajutorul social. În acest moment, o treime dintre românii care au vârste cuprinse între 20 și 64 de ani, nu numai că nu au un loc de muncă, dar nici nu își caută unul. Rata de inactivitate este de 20% dintre persoanele care au mai puțin de 55 de ani, dar este de peste 50% la persoanele care au mai mult de 55 de ani și mai puțin de 64 de ani.

rata inactivitate

Ce ziceți, câți dintre românii de peste 55 de ani își vor părăsi domiciliul pentru a merge la muncă în alt județ? În mod evident, de pachetul lui Pâslaru vor beneficia mai mult ceilalți, ai mai tineri, care oricum aveau o mobilitate ceva mai mare. Și nu e nimic rău în asta, dar, ce facem? Depopulăm Vasluiul și-l mutăm la Timișoara?

Ceea ce încerc să vă spun este că, deși interesant și pozitiv, pachetul adoptat de guvern este doar o măsură tranzitorie. Pe termen mediu și lung soluția de bază trebuie să rămână aducerea unor fabrici la Vaslui, chiar dacă, evident, e mai ușor de adus Mahomed la munte, decât muntele la Mahomed.

Da, e complicat, durează, e nevoie de infrastructură, de școli, de extinderea beneficiilor pentru formarea profesională la locul de muncă, e nevoie de un efort susținut din partea guvernanților și a autorităților locale, dar cine a zis că astfel de lucruri sunt simple?

Nu există soluții simple la probleme complicate. Subdezvoltarea unor zone ale țării noastre, dar și supra-încălzirea economică a altora (că nu întâmplător am luat exemplul cu Timișoara) reprezintă cheia și pentru reducerea sărăciei dar și pentru majorarea pensiilor, de exemplu. Nu filmele electorale din Parlament ci crearea de locuri de muncă vor crea baza de contribuție pentru pensii.

Acum, aș mai avea ceva de zis, dar chiar nu știu o să sune… Credeți că programul ăsta de stimulare a asistaților social să își găsească de lucru ar fi fost mai eficient sau mai puțin eficient dacă venea la pachet cu o transformare, fie doar și parțială a ajutoarelor sociale din bani, în tichete valorice? Adică pachetul nu-i convingea astfel și mai bine pe asistații tineri să lase socialul pentru un loc de muncă? Știu e campanie electorală și săreau toți în sus, dar dacă un astfel de pachet ar fi fost mai eficient, faptul că guvernul l-a evitat e o ocazie ratată. Și, dacă mai aștept ceva de la guvernul tehnocrat, e un pic mai mult curaj