Nu există armă mai puternică decât votul unui cetățean informat

Moise Guran

Procentul reprezintă cea mai perversă expresie a statisticii, căci el sperie sau ridiculizează, de multe ori fără a spune nimic despre o dimensiune reală. Doar ca să vă dau un exemplu, așa mai din popor, dacă bei un ciocănel de țuică, s-ar putea să te lauzi că ai băut 40% alcool. Mă rog, țuica e mai slabă, dar să zicem…. Dacă bei o cană de vin, s-ar putea să-ți rezulte doar 10-11 procente, vinurile albe cam atâta alcool au. Dar deși 40% sună mai măreț decât 10%, nu ți-a spus nimeni încă 40% din ce? 10% din ce? Că dacă ciocănelul are 20 de grame iar paharul de vin 150, atunci se cheamă că cineva s-a îmbătat cu apă chioară mizând pe un procent de 40%, fără să țină cont de pondere, nu?

moromete citeste ziarul 2

La noi sondajele electorale au o marjă de eroare inacceptabilă. De multe ori e calculată așa, în mod intenționat, pentru a putea fi comunicat un rezultat sau altul. În alte situații, destul de frecvente de altfel, românii una spun și alta fumează, adică fie declară că se duc la vot și nu se mai duc, fie pare că nu se duc, dar evenimente sau conjuncturi ulterioare îi determină să o facă, așa cum s-a întâmplat de exemplu în 2014.

Ponderarea unui sondaj este așadar operațiunea cea mai dificilă, pentru că nimeni nu știe exact din ce bază se vor calcula procentele finale ale partidelor, după alegerile de duminica viitoare, de exemplu.

Publicarea sondajelor în campania electorală este, de principiu, un exercițiu de comunicare, dar unul extrem de pervers. Asta pentru că, în cele mai multe cazuri, ele sunt arme pentru demobilizare a celuilalt. Altfel spus, fără a contesta dreptul la informare, cel mai frecvent efect al unui sondaj de opinie prezentat înaintea alegerilor este acela de a-i face pe unii, într-o măsură mai mare decât pe alții, să nu vină la vot. Totuși, dacă procentul obținut în alegeri se schimbă în final în funcție de numărul celor care vin la vot, calibrarea manipulării este de asemenea o treabă de mare finețe. Asta pentru că, de exemplu, sunt oameni care vin la vot și dacă viscolește, sunt oameni care nu se deranjează de acasă nici dacă bate vântul cu 2 kilometri pe oră, ca să nu răcească. Duminica viitoare, apropo, se anunță soare în toată țara și temperaturi cupinse între 6 și 10 grade celsius.

În funcție de profilul fiecărui partid și al electoratului acestuia se poate lua decizia comunicării sau nu a unui sondaj. De exemplu, un partid poate lua decizia comunicării unui sondaj din care îi rezultă un scor de 40%, dar alt partid, cu un electorat să spunem mai urban sau mai demobilizat, poate lua decizia de a nu comunica un sondaj nici chiar în cazul în care îl avantajează, căci un scor bun pentru unul, poate fi demobilizator pentru electoratul altuia.

V-am făcut aceste precizări pentru a vă ajuta să primiți cu mai multă circumspecție sondajele publicate în această perioadă. Ele sunt, da, arme electorale. Ceea ce va conta cu adevărat la alegerile de săptămâna asta este participarea la vot. Nu există armă mai puternică decât votul unui cetățean informat. Asta e una. A doua e că … cine se scoală de dimineață, nu stă la coadă mai pe seară, riscând să îi decidă alții soarta.

previously-3

stiri verificate
Categoria: Diverse
Etichete: , , ,

Comentarii prin facebook

44 răspunsuri la Nu există armă mai puternică decât votul unui cetățean informat

  • Si eu?
    Decembrie 9, 2016 la ora 16:50

    Asa vor ei sa credem.

    Răspunde
     
  • Stefanteclici
    Decembrie 9, 2016 la ora 14:02

    Bună ziua, trebuie să mergem la vot pe 11decembrie!!! vom mai putea schimba ceva abia în anul 2020.

    Răspunde
     
  • Florin
    Decembrie 9, 2016 la ora 02:54

    Tot aud ca zice lumea ca nu are cu cine sa voteze. Eu cred ca e destul de simplu, avem de ales un viitor cu Dacian Ciolos prim-ministru sau unul cu Dragnea prim-ministru. Chiar asa greu este de ales intre cei 2? Chiar nu a demonstrat nimic Ciolos anul asta? As vrea sa raman in Romania dar daca lumea o sa voteze tot cu coruptii isi merita soarta. Nu o sa stau sa muncesc pentru toti prostii.

    Răspunde
     
  • Tarpian Ioan Radu
    Decembrie 6, 2016 la ora 21:40

    Da! Adevarat dar eu cu cine sa votez ?pentru ca ma cosider un cetatean informat si nu ma pot decide .cum aprofundezi subiectul ,cum intri in ceata! Foarte greu sincer ,dar nici nu pot sa las dexizia in mana unora care voteaza gen galeata …autobusul…mici …bere .in final merg la vot ,dar e grea decizia .am participat la revolutie in timisoara .din bun simnt nu am acel brevet de revolutionar ,dar nu asta vreau sa scot in evidenta ci faptul ca dupa revolutie am tot crezut in votul meu dar ….acum nu mai cred in nimic .poate gresesc dar asa vad eu votarile .

    Răspunde
     
  • Badea Claudiu
    Decembrie 6, 2016 la ora 18:11

    Dar de ce nu pot vota din Bucuresti pentru parlamentarii din Iasi ? Nu merge tableta intre judete ? Se poate numara la Bucuresti si transmite votul la Iasi. Fara centralizare electronica in toata tara (in toata lumea chiar) nu am facut nimic altceva decat sa ne facem ca facem. De ce ? „Neprietenii” stiu de ce !

    Răspunde
     
  • kozma
    Decembrie 6, 2016 la ora 18:03

    A fi „informat” nu inseamna doar a primi informatia ci a o si intelege.
    Noapte buna Romania

    Răspunde
     
  • Victor
    Decembrie 6, 2016 la ora 17:53

    Dovada socială (procentul crescut în sondajele electorale) înlocuiește uneori informarea. Fiind nehotărât/(dez)neinformat, e mai probabil să crezi că favoritul reprezintă alegerea corectă.
    Efectul se propagă ușor în jurul mediului social al acestui tip de alegător. ”Și nea Mitică votează așa, hai și eu…”
    Fiind întrebat dacă o să votezi, e mai probabil să votezi decât dacă nu ești întrebat.
    Dacă declari că votezi cu cineva e mai probabil să o faci, decât dacă nu ai fost întrebat.
    Și cum majoritatea celor întrebați au spus că votează PSD…oare pe cine avantajează sondajele?
    Însă, REFLECTAREA (fiecare cât poate) asupra comportamentului de vot, reduce din efectul acestor manipulări sociale. Aici intervine profilul alegătorului: educație, inteligență, gândire pe termen scurt/lung, importanța votului etc. Cu cât importanța votului și reflecția asupra acestuia cresc, cu atât scad ”zgomotele” ce perturbă decizia (sondaje, vecinu de la 3 cu ”experiență bogată de viață”). Greu de zis în ce măsură sondajele crescute ale unui partid demobilizează votanții altuia. Speranța rămâne deseori chiar și în lipsa unor dovezi care să o susțină. E o forță importantă a evoluției societății. Dacă ne-am uita la sondajele eșecurilor, cine s-ar mai căsători sau și-ar deschide o afacere?

    ÎNCURAJAȚI VOTUL INFORMAT!

    Răspunde
     
  • diddda
    Decembrie 6, 2016 la ora 15:03

    off, chiar nu ati prins ironia? As fi scris si eu „a-ti” dar mi-a fost teama ca nu prindeti aluzia 🙂

    Răspunde
     
  • alexman
    Decembrie 6, 2016 la ora 12:33

    Moise oare nu ar fi utila o rubrica „voi cu cine votati” si sa vedem cam ce se aduna pe aici?Pe baza de adresa de email confirmata cred ca nu ar sta nimeni sa creeze adrese false ca sa ne induca in eroare.Chestia ca psd-ul ia 40% este chiar ingrijoratoare, insa o astfel de rubrica ar da sperante multora ca 40% e doar in visele lui Dragnea.Macar ne-am regrupa in incredere si unii se vor orienta mai bine ce si cu cine sa voteze.

    Răspunde
     
    1. kozma
      Decembrie 6, 2016 la ora 18:06

      „preaching to the convert” se zice in engleza.
      Problema e aceeasi ca si a GDS, Revista, e usor sa predici unora care sint deja convinsi.
      Iar sa destepti pe prosti e o sarcina dificila la care nu multi se baga.
      In plus 40% sint foarte multumiti in cocina lor.

      Răspunde
       
  • Daniel Deaconu
    Decembrie 6, 2016 la ora 11:57

    cuvantul cheie…..EDUCATIE

    Răspunde
     
  • alzara medic Sibiu Radu Urdea
    Decembrie 6, 2016 la ora 11:32

    O soluţievpe cât de utopică pe atât de eficientă : votul censitar .Acesta presupune ponderarea valorii sale proporţional cu impozitul plătit în legislatura precedentă ; se pot face ponderări fcţie de cei justificat fpră venit: handicap ,elevi ,stud ,etc . !

    Răspunde
     
  • Razvan
    Decembrie 6, 2016 la ora 10:54

    Cu oricine votam, daca dupa vot uitam de ei 4 ani, vor face ce vor; daca vom fi activi si vom reactiona la actiunile lor, din partea mea poate sa iasa oricine. De ex: daca eu nu ma duc o zi la munca, sigur cineva va sesiza acest lucru, la 3 zile voi fi concediat. Feedback!

    Răspunde
     
  • m
    Decembrie 6, 2016 la ora 09:50

    Daca intra USR,Alde si Pmp(mai greu un pic) in Parlament PNL se va rupe in 3: pEsEdistii vor trece la PSD 🙂 pedelistii la PMP si cei(putini) care chiar doreau reformarea partidului vor trece probabil la USR. PNL is dead. Long live PSD 🙂

    Răspunde
     
  • Kapital
    Decembrie 6, 2016 la ora 09:27

    Eu votez USR pentru un fapt simplu: pe vremea cand erau inca ONG (USB) erau aproape singurii care actionau la mine in sectorul 3, exprimand protestul democratic fata de activitatea unui primar idiot. Au blocat in instanta defrisari, betonari de spatii verzi, demolari de cladiri de patrimoniu, etc.
    Fiecare trebuie sa se intrebe: ce a facut CONCRET cel pe care vreau sa-l votez pentru MINE ?

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Decembrie 6, 2016 la ora 10:33

      Faptul ca USR a acționat ca ONG nu-l avantajează. Curentul putinist de desființare a ONG-urilor are în aceasta un argument. O acuzație frecventă este că, cu sprijinul d-lui Soros, au reprezentat interesele extremei stângi de sorginte rusească (!) în contestarea exploatării aurului la Roșia Montană cu cianuri, ori a hidrocarburilor prin fracturarea rocilor. Adevărul este că serviciile secrete românești își atacă afacerile reciproc, indiferent că este vorba despre Hexi, ori F Timis, n-au nevoie de ajutorul membrilor USR. Se uită faptul că exploatarea R Montană a fost contestată de membri ai Academiei Romane, de cadre didactice de la Facultatea de Economie Agroalimentară și a Mediului din ASE și mulți alți specialiști. Dar, PMP, prin d-nii Turcescu și Băsescu, ori PRU prin dl. Ghiță, ambele cu legături dovedite cu o parte din serviciile secrete, găsesc că astfel își sporesc șansele de accedere în parlament. USR este un pericol pentru ei, iar manipularea în mass-media împotriva candidaților USR este extrem de virulentă. Faptul că a fost ONG nu-l ajută…

      Răspunde
       
  • Adi Dassler
    Decembrie 6, 2016 la ora 08:57

    Înainte de toate mi se pare interesant, şi nu în sensul bun, faptul că vorbesc despre comunism, oameni care n-au avut parte de el.
    Apoi, deşi sunt de acord cu afirmațiile din articol, aş sublinia că după părerea mea, aceste sondaje dreptul nu reprezintă „dreptul la informare” ci dimpotrivă o metodă de dezinformare, (alături de altele mai mult sau mai putin perverse), adică tocmai dorința de a NU avea un cetățean informat.

    Răspunde
     
  • amicu
    Decembrie 6, 2016 la ora 08:56

    Nu există armă mai puternică cu excepția votului unui cetățean neinformat sau, mai rău, a unuia dezinformat. Prin urmare numărul celor informați e important, capital.

    Răspunde
     
  • Constantin Gabriel
    Decembrie 6, 2016 la ora 08:54

    Sistemul cu adevarat democratic este cel cenzitar. Adicatelea cel in care dreptul la vot este doar pentru cei care indeplinesc anumite conditii. La noi, in jurul anului 1900, puteai sa votezi daca plateai taxe.

    Răspunde
     
    1. amicu
      Decembrie 6, 2016 la ora 09:00

      Era un sistem, în nici un caz democratic. Democrația la care vă gîndiți e mai originală chiar decît cea a lui Ilici.

      Răspunde
       
    2. Adi Dassler
      Decembrie 6, 2016 la ora 09:03

      În Roma antică, la vremea Republicii, când erau atacați, romanii îşi organizau armata. În primele rânduri stătea cetățenii cu stare, cu familie, cu avere mai mare sau mai mică, pentru că ei aveau ce apăra, aveau oentru ce să lupte. Plebea săracă era pusă în spatele oştii , pentru că în ei nu puteai să ai încredere. Când se vota, aceaşi oameni care luptau în primele rânduri, aveau dreptul să-şi spună părerea despre treburile obştei

      Răspunde
       
  • Notka
    Decembrie 6, 2016 la ora 07:36

    Eu nu inteleg de ce la alegeri, majoritatea pensionarilor voteaza altfel decat majoritatea tinerilor? Dpmdv ar trebui sa aiba incredere in tineri pentru ca datorita lor primesc pensile, au ce cumpara din magazine, beneficiaza de servicile medicale si infrastructura (asa cum sunt ele la ora actuala) etc.

    Răspunde
     
    1. amicu
      Decembrie 6, 2016 la ora 09:12

      Ar fi vreo două motive: au fost formați complet diferit (statistic persoanele de peste 70 de ani stau rău la capitolul scoală, nu e vina lor, așa au fost vremurile) și biologia (înțelepciunea care vine cu bătrinețea e, de cele mai multe ori, un mit politicos).

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Decembrie 6, 2016 la ora 10:10

      Întrebarea dumneavoastră este foarte bună. Unii se gândesc că cei din mediul rural, ori alegătorii în vârstă votează împotriva interesului național/public. Orice opțiune este esențialmente un act emoțional, indiferent că vorbim despre o marcă de zahăr, ori reprezentantul în parlament. Este valabil oriunde, nu doar în România; ține de psihologie. Există însă și o importantă componentă rațională în procesul de alegere și trebuie reținut că pensionarii și țăranii votează mereu conform intereselor lor. Susținerea pentru PSD, ori PPDD spre exemplu are motivația promisiunii (realistă ori nu) unor condiții de trai mai bune, pensii și salarii mai mari, ajutoare etc. Ei sunt mai dispuși decât tinerii educați să creadă promisiunile. De asemenea, sunt mai expuși la manipularea prin mass-media. Pe de altă parte, într-adevăr, cei aleși au atribuit lucrări/resurse clienților politici, favorizând anumite comunități, care au considerat că astfel sunt respectate promisiunile din campania electorală și au văzut un act de recunoștință în susținerea candidaților corupți. Desigur, ei au pierdut din vedere faptul că pentru asta au fost cheltuite ineficient resursele proprii, ori ale altora.

      Răspunde
       
  • vasi
    Decembrie 6, 2016 la ora 07:27

    „Mihaela, dragostea mea..” remember? Pe vremea cand antenele se dadeau de toti peretii sa-l scoata castigator pe Gioana, votul a schimbat situatia. Doar ca: de fiecare data cand votam, votam bine, iese cine trebuie, dupa care o ducem tot mai rau. Care este explicatia?

    Răspunde
     
  • Alin
    Decembrie 6, 2016 la ora 00:34

    Eu cred un pic pe dos dar s-ar putea sa fiu idiot de vreme ce doar eu vad lucrurile asa: cred ca umflarea procentului il dezavantajeaza pe beneficiar. Pentru ca:
    1. S-ar putea sa starnesti niste nehotarati care nu stiu inca cu cine sa voteze sau niste hotarati sa nu voteze si sa-i sucesti exact in directia in care nu trebuie, adica sa tina cu cel slab…sau mai slab, asa cum l-ai facut tu sa para
    2. S-ar putea sa-ti demobilizezi propriul electorat care, vazandu-si tabara castigatoare, sa se puna pe petrecut…vezi cazul brexit si trump/hillary.
    Sa ne fereasca domnu’ de alde bere cu 5% alcool dupa tuica de 40%
    Alin

    Răspunde
     
    1. Moise
      Decembrie 6, 2016 la ora 07:33

      E corect ceea ce spuneti, sau mai bine zis, poate fi. E in functie de profilul fiecarui electorat.

      Răspunde
       
  • Cosmin
    Decembrie 5, 2016 la ora 23:07

    Hai la vot!

    Răspunde
     
  • Anca Paduraru
    Decembrie 5, 2016 la ora 22:34

    @Dan: sistemul practicat in antichitatea greaca – mandatul dureaza un an si se castiga prin tragere la sorti din populatia cu drept de vot … este un sistem verificat, probat, consemnat – cu bune si cu rele …

    Răspunde
     
  • Dan
    Decembrie 5, 2016 la ora 22:28

    Pacat de aia care au murit la Marasesti, Marasti si Oituz, sacrificiu fara de care natiunea romana probabil disparea, sau se dilua in alte state

    Răspunde
     
  • Preuss Christian
    Decembrie 5, 2016 la ora 22:14

    Arma este puternică, dar fără muniție…

    Răspunde
     
  • radub
    Decembrie 5, 2016 la ora 21:50

    Exact, procentele nu sunt edificatoare dacă sunt rupte din context.Ex. ar fi câștigarea unor alegeri cu procente mari de peste 50% a unui partid, darrr… aceste procente sunt luate doar din 40% din popylația prezentă la vot, adică doar–20%– în modul real din populația cu drept de vot, deci doar o minoritate nereprezentativă dictează viitorul parlament sau primar,președinte.Asta e pedeapsa neprezentării la vot.

    Răspunde
     
  • Liviu
    Decembrie 5, 2016 la ora 21:15

    Si poate daca votam USR le dam si lor ocazia sa-si traga niste dosare penale si scapam si de ei.
    Ce zice-ti, merita?

    Răspunde
     
    1. Vlad
      Decembrie 5, 2016 la ora 23:08

      Liviu, inva-ta sa scriii…
      Apoi nu o sa mai votezi cu psd….e simplu: cultura si cartea iti deschide mintea si nu te mai cumpara Luviu (dragnea) cu o ciorba si un ciolan….
      Pacat ca sunteti multi dar inculti in psd…

      Răspunde
       
      1. Alin
        Decembrie 6, 2016 la ora 00:35

        „Inva-ta”?…tu dai lectii psd-istilor? Sigur esti unul dintre ei

        Răspunde
         
    2. Adi Dassler
      Decembrie 6, 2016 la ora 08:49

      „Ce ziceți” , eventual.
      Prietenii ştiu cum e (corect).

      Răspunde
       
    3. DFG
      Decembrie 6, 2016 la ora 11:11

      De asta e important să funcționeze DNA și justiția în continuare, indiferent de cine va face guvernul sau de preferințele politice.

      Răspunde
       
  • Bujie
    Decembrie 5, 2016 la ora 20:44

    Total de acord…, din pacate.

    Răspunde
     
  • Dan
    Decembrie 5, 2016 la ora 20:19

    @Mihai
    altii au murit pentru ca tu sa ai dreptul de a vota. Dar fie, sa mergem pe mana ta – o fi un sistem democratic depasit. Ce alt sistem consideri tu ca-i mai bun?

    Răspunde
     
  • Mihai
    Decembrie 5, 2016 la ora 19:34

    Prin vot, validezi un sistem democratic depasit, ce nu propune solutii ci inventeaza Albe ca zapada (vezi usr) din timp in timp, pentru a da senzatia de reforma / schimbare. Un om informat stie ca nu poate alege intre ciuma si holera, va fi mort orisicum.

    Răspunde
     
    1. Rossi
      Decembrie 5, 2016 la ora 20:51

      Mihai propune continuarea comunismului mascat democratic (sau de democratie, cum doreste), prin care cei din sistem traiesc bine mersi .. iar ceilalti trebuie sa inteleaga ca sistemul e prea sarac pentru ei, pentru drumurile lor, spitalele lor etc etc :).
      Diferenta intre USR si ceilalti (psd, pnl, alde, pmp pru udmr) consta in garantia faptului ca „conducatorii” ultimilor 26 de ani au dosare penale, pe rol sau chiar condamnari.

      Răspunde
       
    2. Alex
      Decembrie 5, 2016 la ora 21:45

      Daca nu dai solutii dar ridici probleme parca lasi deschisa o portita ca vrei sa aduci inapoi comunismul sau anarhia tribala.
      Intradevar din cand in cand apar unii care par alba ca zapada, dar din cate vad, poporul tot PSD voteaza. Tot PSD i-au 40%, deci inseamna ca alba ca zapada par in ochii tai doar. Si si atunci te opreste ceva sa ii votezi, parca mai bine nu ai vota si ai lasa PSD sa castige iar, altfel, probabil vei fi dezamagit.
      Daca continuam sa votam mereu pe cei mai onesti, cu mai putin dosare penale, nu crezi ca in politica va fi un trend, un concurs pana la urma acolo sus si vor candida oameni cat mai putini murdari daca asta vrea natiunea? Nu asta e scopul, sa aratam prin vot ca uram coruptia?

      Răspunde
       
      1. Cazacu
        Decembrie 9, 2016 la ora 17:25

        Trebuie să votăm chiar și oameni dar în partide altfel nu fac nimic democrația nu îi ajută
        Concret acum PMP USR fără alde astia psd sau pnl

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase