afișări

Nu există armă mai puternică decât votul unui cetățean informat

Moise Guran

Procentul reprezintă cea mai perversă expresie a statisticii, căci el sperie sau ridiculizează, de multe ori fără a spune nimic despre o dimensiune reală. Doar ca să vă dau un exemplu, așa mai din popor, dacă bei un ciocănel de țuică, s-ar putea să te lauzi că ai băut 40% alcool. Mă rog, țuica e mai slabă, dar să zicem…. Dacă bei o cană de vin, s-ar putea să-ți rezulte doar 10-11 procente, vinurile albe cam atâta alcool au. Dar deși 40% sună mai măreț decât 10%, nu ți-a spus nimeni încă 40% din ce? 10% din ce? Că dacă ciocănelul are 20 de grame iar paharul de vin 150, atunci se cheamă că cineva s-a îmbătat cu apă chioară mizând pe un procent de 40%, fără să țină cont de pondere, nu?

moromete citeste ziarul 2

La noi sondajele electorale au o marjă de eroare inacceptabilă. De multe ori e calculată așa, în mod intenționat, pentru a putea fi comunicat un rezultat sau altul. În alte situații, destul de frecvente de altfel, românii una spun și alta fumează, adică fie declară că se duc la vot și nu se mai duc, fie pare că nu se duc, dar evenimente sau conjuncturi ulterioare îi determină să o facă, așa cum s-a întâmplat de exemplu în 2014.

Ponderarea unui sondaj este așadar operațiunea cea mai dificilă, pentru că nimeni nu știe exact din ce bază se vor calcula procentele finale ale partidelor, după alegerile de duminica viitoare, de exemplu.

Publicarea sondajelor în campania electorală este, de principiu, un exercițiu de comunicare, dar unul extrem de pervers. Asta pentru că, în cele mai multe cazuri, ele sunt arme pentru demobilizare a celuilalt. Altfel spus, fără a contesta dreptul la informare, cel mai frecvent efect al unui sondaj de opinie prezentat înaintea alegerilor este acela de a-i face pe unii, într-o măsură mai mare decât pe alții, să nu vină la vot. Totuși, dacă procentul obținut în alegeri se schimbă în final în funcție de numărul celor care vin la vot, calibrarea manipulării este de asemenea o treabă de mare finețe. Asta pentru că, de exemplu, sunt oameni care vin la vot și dacă viscolește, sunt oameni care nu se deranjează de acasă nici dacă bate vântul cu 2 kilometri pe oră, ca să nu răcească. Duminica viitoare, apropo, se anunță soare în toată țara și temperaturi cupinse între 6 și 10 grade celsius.

În funcție de profilul fiecărui partid și al electoratului acestuia se poate lua decizia comunicării sau nu a unui sondaj. De exemplu, un partid poate lua decizia comunicării unui sondaj din care îi rezultă un scor de 40%, dar alt partid, cu un electorat să spunem mai urban sau mai demobilizat, poate lua decizia de a nu comunica un sondaj nici chiar în cazul în care îl avantajează, căci un scor bun pentru unul, poate fi demobilizator pentru electoratul altuia.

V-am făcut aceste precizări pentru a vă ajuta să primiți cu mai multă circumspecție sondajele publicate în această perioadă. Ele sunt, da, arme electorale. Ceea ce va conta cu adevărat la alegerile de săptămâna asta este participarea la vot. Nu există armă mai puternică decât votul unui cetățean informat. Asta e una. A doua e că … cine se scoală de dimineață, nu stă la coadă mai pe seară, riscând să îi decidă alții soarta.

previously-3