Hai să nu mai dăm vina pe Istorie! Cu Ignoranța avem probleme mai mari

Publicat la data de de Biziday

Moise Guran

Acum o lună am fost la Chișinău într-un soi de citybreak, în care m-am întâlnit cu oameni, cu locuri, cu  vinuri. N-am stat numai în Chișinău, m-am plimbat și prin ținutul Orheiului, descoperind acolo o Românie profundă, blocată în timp dar nu atât de istoria pe care dăm prea des vina, uneori pentru a ne justifica nepăsarea, comoditatea, dezinteresul. Mai țin câteva zile reportajul meu din Moldova, azi am un pic altceva să vă spun…

moldova romania

Republica Moldova este cumva o replică a României dintr-o dimensiune paralelă și nefericită, în care putem arunca din când în când o privire, doar așa de curioși, într-un joc contrafactual din care-am putea afla ce s-ar fi întâmpat cu țara noastră dacă… Dacă ne-ar fi făcut țarii gubernie, dacă ne-ar fi îngenuncheat bolșevismul stalinist nu unul ci vreo cinci decenii, dar putem afla și ce s-ar fi întâmplat cu țara noastră dacă n-am fi intrat în UE sau în NATO, sau cum ar arăta satele noastre fără ajutoare sociale, că ei chiar n-au bani de așa ceva. Tot ce trebuie să faci ca să afli cum ar fi arătat România trecută prin oricare dintre aceste dezastre, e să tragi o fugă până la Chișinău.

Acestea-s însă jocuri de intelectuali burghezi, ceea ce descoperi vizitând Moldova azi este și un spirit unionist mult mai aprins, mai combativ și mai extins decât e perceput dincoace de Prut. În același timp, îți recomand să cunoști cât mai mulți oameni. S-ar putea să descoperi un bun simț (și o educație primară, din familie) ce în România e tot mai rar, chiar și la țară, atacat fiind permanent de consumerismul și de manelismul televizat sau de bătălia pierdută a Educației cu parvenitismul analfabet. Altfel spus în Molodova vezi în aceeași măsură partea bună a sărăciei, în care poți vedea în România superficialitatea indusă uneori de bogăția nemuncită. Sigur că și ei au bogătani nesimțiți, dar la ei sunt dați mai des de exemplu negativ în viață, nu de exemplu pozitiv. 

Și, cu adevărat fascinant în acest tip de comparație, e faptul că inevitabil îți vei da seama că moldoveni sunt români get-beget, e fix nicio diferență, nici măcar fetele lor nu-s mai frumoase ca ale noastre, cum cred unii, dar nici bețivăneala nu e diferită în Republica Moldova de cea din România. Moldoveanul e la fel cum te vezi sau cum eviți tu să te vezi, românule, când te uiți în oglindă, doar mediul istoric este cel care a intervenit altfel asupra lui decât asupra ta. Tu poate te mândrești că înțelegi firmele americane fără subtitrare de pe torenți, lui nu-i e rușine că le înțelege și pe cele americane și pe cele rusești, tinerii lor au aceeași înclinație spre IT dar n-au aceeași resursă ca ai noștri, că peste ei nu s-au dus toate companiile occidentale care au venit la noi, talciocurile lor, la fel de pline de chinezării ca și ale noastre… doar că-s venite de la Odessa, nu de la Constanța, iar la ei le găsești și pe străzile din centrul Chișinăului, nu prin periferie, ca la noi.

M-am întors la Chișinău în 2016, la 12 ani de când am fost ca reporter. N-am mai fost atâta timp pentru că ăsta e prețul când renunți să mai fii reporter și devii realizator, cu emisiuni în fiecare zi – nu mai ai timp. Și deși au trecut 12 ani, încă mai aveam în minte tancheta rusească de pe Nistru și soldatul sovietic știrb, care nu m-a speriat cât m-a șocat cu atitudinea lui de golan de școală generală, ce m-a lăsat să trec podul numai după ce mi-a golit buzunarele de țigări. Am auzit că-i tot acolo și azi, e la fel de ridicol, dar nu m-am mai dus să-l văd că, știți cum e, nu râzi de două ori la aceeași glumă.

Și totuși, rușii altă poantă nu știu. Ei încă mai trec din când în când Nistrul cu tancurile la mișto, pe sub apă, doar ca să le facă bau! autorităților de la Chișinău care sună disperate la ambasadă ca să întrebe dacă e cumva invazie. Haideți bă că am glumit, e exercițiu anti-terorist le răspund rușii, asta dacă cadadicsesc să le răspundă la telefon. La ultimul exercițiu de felul ăsta atașatul militar le-a zis că el e în concediu și că nu știe de ce au trecut tancurile Nistrul… o poveste, ce să mai!

Eșuată ca stat, azi mai mult decât acum 12 ani, Republica Moldova nu mai are armată, dar nu mai are nici controlul propriului sistem financiar, nici al infrastructurilor energetice sau de alt fel. Din bănci dispar miliarde, leul moldovenesc intră în picaj, autoritățile nu mai au cum plăti pensiile și salariile, dar și asta e tot un soi de glumă rusească prin care rușii le spun că toți oligarhii au și cetățenie românească, nu numai rusească și că, deci, care-i problema dacă cel mai bine cotat candidat la președinție este finanțat cu bani din Rusia?

Moldovenii joacă ruletă rusească, dar nu pentru că asta ar vrea, ei sunt prizonieri săracii, nici măcar doar ai Rusiei, căci nepăsarea României îi umilește la fel de mult.

Dincoace de Prut găsești în trei minute cel puțin trei deștepți care îți pot explica ce dezastru economic ar fi pentru noi Unirea Moldovei cu România. Politicienii nici nu au curaj să vorbească de asta, sunt cel mai des ignoranți și oricum, Unirea nu e o temă care să-ți aducă voturi la alegeri și deci de ce te-ar preocupa Moldova? 

Aceeași generație speriată, și în România și în Republica Moldova, generația căreia comunismul i-a spălat creierul și i-a reprimat gena națională, generația fără soluții și fără perspectivă, încă domină cele două țări. Dar nu pentru mult timp… Din urmă vin alții, mai tineri, mai altruiști, altfel educați, fără cultura fricii și fără spaima de a pronunța cuvântul patriot.

Mâine de la ora 14 merg și eu să mă întâlnesc cu această generație la Hanul lui Manuc din București, iar apoi vom mărșlui până la Palatul Victoria. Vrem de la autoritățile române doar un plan mai coerent de integrare economică, o atitudine ceva mai puțin timidă în investiții și parteneriate România-Moldova. Cerem mult? Nu le cerem actualilor politicieni să facă Unirea, ar fi prea mult pentru ei… Le cerem doar un plan, ca să poată în mod suficient și ipocrit să aniverseze (peste doi ani) cu harta ciuntită centenarul României Mari.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

50 răspunsuri la Hai să nu mai dăm vina pe Istorie! Cu Ignoranța avem probleme mai mari

  • ion
    Octombrie 24, 2016 la ora 15:28

    Rusine sa iti fie. Numai tampenii debitezi. Esti batran si p… Daca toti ar gandi ca tine, acum am fi trait in alta tara. Ia si mai pune mana pe carte sa vezi ca nu toata lumea este proasta asa cum o consideri tu. Sau cel putin asa consider eu. Insa putem sa intrebam si cititorii tai, poate acestia cred contrariul si atunci tu ai dreptate.

    Răspunde
     
  • Dan PETRE
    Octombrie 24, 2016 la ora 13:53

    Exceptional ati punctat. Intr-adevar, sunt ucruuri care trebuie gandite cu inima. Unirea fratilor vremelnic despartiti, este poate cel mai bun exemplu. Traiasca Romania Dodoloata!

    Răspunde
     
  • mihai
    Octombrie 24, 2016 la ora 04:32

    Pana nu dovedim coruptia din toate instituțiile statului, nu dezvoltam infrastructura si economia tarii, nu se pune problema unei uniri. Daca nu vom fi suficient de puternici, povara moldovenilor care nu stiu din ce vor plati pensii si salarii ne va ingropa si pe noi. Așa ca până atunci să ne vedem de coruptii nostri care isi votează legi, de pensionarii care inca mai cred ca vor vota pe Iliescu la prezidentiale, de jmecherii de bani gata care cred ca pot sa facă ce vor, de superiorii ajuta la devalizarea combinatelor impreuna cu directorii si patronii, si care isi baga oamenii la prime pe carca celor care au muncit, si asa mai departe

    Răspunde
     
  • Paul
    Octombrie 23, 2016 la ora 10:03

    Dumnule Guran si eu am fost la Chisinău acum o luna si an ramas surprins placut de acele locuri.
    Locuind in Vaslui vad cetatenii R.Moldova cum zi de zi aglomerează serviciul evidenta civila si serviciul pasapoarte in drumul lor spre Europa si noi care plătim taxe trebui sa pierdem câte o zi sa facem un pasaport sau un CI.
    Stiati ca pe listele electorale de la Vaslui sunt cca. 80000 de alegători si prezenta la vot a fost de 25% deoarece cetatenii romani de origine moldovenească au inceput sa aiba o pondere importanta pe acele liste.
    Ma intreb cati din astfel de cetateni au fost aseara la actiunea unionista?
    Cati din salariatii basarabeni ai firmelor cu capital basarabean, foarte prezente in viata economica a Romaniei, au fost aseară la meeting?
    Nu putem sa-i rugam sa adere la România daca ei se vor independenti iar de la România nu le trebuie decat CI ul,i pasaportul, bursa, sau slujba bănoasă.

    Răspunde
     
  • johnnyx dyablo
    Octombrie 23, 2016 la ora 04:33

    …………
    că înțelegi firmele americane fără subtitrare de pe torenți……..

    Răspunde
     
  • Mihai Calugar
    Octombrie 22, 2016 la ora 22:16

    O Romanie federala, cu regiuni federale, cu planuri si autonomie pt dezvoltare regionala, asta poate fi o realitate, chiar daca ambitioasa.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 23, 2016 la ora 00:07

      Romania, stat in federatia Statelor Unite ale Europei, pentru ca altfel nu are niciun sens termenul „federal” cu privire la statul national unitar roman.

      Răspunde
       
  • adrian
    Octombrie 22, 2016 la ora 21:40

    Nu conteaza cine numara voturile, cine le verifica , conteaza cine le dicteaza natiunii,deci vrajala cu referendum …la moldoveni poate ca tine.

    Răspunde
     
  • Dan D
    Octombrie 22, 2016 la ora 20:40

    Sunt in mare parte de acord cu articolul, insa tin neaparat sa adaug ceva. Moldova lui Stefan, aia mare si mandra mai includea si niste teritorii precum Bucovina de nord si Bugeacul.

    Am avut ocazia sa cunosc multe persoane din Basarabia si cateva din Bucovina de Nord. Parerea mea e ca si romanii din Bucovina care nu-i a noastra merita cel putin la fel de multa atentie ca si cei din Basarabia.

    Răspunde
     
  • Georges Craioveanu
    Octombrie 22, 2016 la ora 20:32

    In 1991-acum un sfert de secol deci -cu avant patriotic la bordul motodeltapla-nului „PATRIOT”(YR-5017)decoland de la Casa Poporului cu Actul Marii Uniri 1918,copie de la Muzeul Militar pe un ger de-7 gr.am parcurs in etape zbor ;Buzau ,Focsani ,Vaslui,Iasi,Chisinau, unde am zburat pe aerodromul Vadul lui Voda.Pe 1 Dec.1991de la tribuna metingului din Chisinau am spus;Aviatia v-a unit cu Tara,”hai sa dam mana cu mana cei cu inima romana”.Iurie Rosca si Mircea Druc erau eroii basarabeni acolo.Plicuri obliterate cu stampile personificate desen al evenimentului nostru aviatic au marcat evenimentul primului zbor de UNIRE.Peste putin la 21 Dec.1991 URSS destramata era „constituita”in Comunitatea Statelor Independente.Pilotii zborului simbolic Georges Craioveanu si Ioan Ignat si echipa tehnica din Aerodelta Clubul AVIA Bucuresti.Televiziunea Romana(rep.Doru Lepadatu )a transmis zilnic (26-nov-01ian) reportaje.

    Răspunde
     
  • Sergiu L
    Octombrie 22, 2016 la ora 16:33

    Anul 2018 ar putea sa produca niste emulatii in Romania si Republica Moldova care sa duca in final la reunificare. Daca stau putin sa ma gandesc Iohanis a batut moneda, cel mai tare, pe armata. Hmmm, oare de ce?

    Răspunde
     
  • Rodica
    Octombrie 22, 2016 la ora 16:21

    Dacă Române treci Prutul, găsești cel puțin o 1/3 de Bidoni care susțin ca sunt „maldaveni” si grăiesc un fel de „maldavenesti”, si tu esti jandarm si ca rusul este „nașe vsio”… Așa ca frate Român, noi cei 2/3 suntem cam „neopredeliti” asta înseamnă cumva ‘cam difuzi’ si nici tu nu te oferi prea tare a ne cataliza, ții la culcușul oferit de West, iar așa arare, a tirziu cind arde lampa, arunci o nuia in foc ca sa nu se stingă in suflet mindria si speranța ca facem parte dintr-un neam… Si mi-i tare amar in suflet ca cum Rusul se înfoaie, cum tu „țuști” sub ogheal, iar noi așa si raminem in „stare profund gazoasă basarabeană”…

    Răspunde
     
  • Hodorogea Bogdan
    Octombrie 22, 2016 la ora 14:16

    Cand te gandesti la copii tai, conteaza daca ei au sau nu bani ca sa i iubesti ? Sunt manager si lucrez cu bani dar totusi sunt in viata chestiuni care OBLIGATORIU trebuiesc tratate su SUFLETUL
    pt cei care vb de costurile financiare ale unirii

    Răspunde
     
  • Alin Burta
    Octombrie 22, 2016 la ora 14:04

    Sa stii ca noi ne vedem bine in oglinda si nici nu vrem sa ne vedem altfel. Dar daca tu te vezi ca si ei, ai putea sa recuperezi cei 12 ani de critici permanente la adresa romanilor care au alte pareri decat ale tale stand cu ei la Kishinev alti 12 ani. Suntem siguri ca in acest timp o sa gasesti miliardul pierdut si o sa le dai o solutie la treaba cu pensiile ca sa nu mai fie nevoie de ajutorul celor din oglinda.
    Drum bun si spor la treaba.

    Răspunde
     
  • HAMZA STEFAN
    Octombrie 22, 2016 la ora 12:03

    Îmi place articolul. Cealaltă jumătate de Moldova este o problemă de suflet, pentru mine .Am citit comentariile și mă surprinde , la unii , cu cita înverșunare va contrazic .La o așa problemă,eu gindesc că aș putea veni doar cu completări .Ca și Dvs, am provocat această discutie,a UNIRII,în zona,acum citiva ani și am primit răspunsul”ce rezulta din unirea a doi săraci? ” .L am iertat cum I am iertat pe alții ce au scris . Întăresc, ce spunea cineva , IGNORANTA celor mulți este boala ce ne macină . Cei ce vor sa fie tari se unesc. Mulțumesc . Cu deosebita stimă

    Răspunde
     
  • Petrescu Constantin Bogdan
    Octombrie 22, 2016 la ora 11:09

    Felicitări Moise Guran pentru acest articol! Unite cât mai grabnică!

    Răspunde
     
  • Ruxandra Vidrascu
    Octombrie 22, 2016 la ora 10:43

    Frumos si emotionant articol. Abia astept reportajul.

    Răspunde
     
  • icsu
    Octombrie 22, 2016 la ora 09:07

    Sa nu uitam ca desi fetele sunt la fel de frumoase iar betivaneala e la fel, moldovenii sunt mai prietenosi decat majoritatea romanilor sau la fel de prietenosi ca unii dintre ei (putini) fara sa astepte ceva in schimb, nu au rautatea romanilor, nu au ca principiu sa se imbogateasca peste noapte orice ar fi, sunt de treaba by default cum s-ar zice la bucuresti.

    Răspunde
     
  • Cristian
    Octombrie 22, 2016 la ora 08:53

    Am dat o fuga prin Seul acum o luna. Ca tot turistul, am fost si intr-un tur in zona demilitarizata (DMZ), o fasie de 4 km intre Coreea de Nord si cea de Sud. Surprinzator a fost ca TOTUL era despre unificare: Unification Village, Unification Platform si tot asa. Sigur, ghidul, filmulete, muzeul prezentau totul cat se poate de obiectiv, dupa care incheiau cu speranta ca intr-o zi vor fi din nou o singura tara. Numesc razboiul din anii 50 razboi fratricid, au cheltuit cam 1 milion de dolari (din donatii ale oamenilor de rand) pentru o statie de tren (Dorasan) cu un peron care ar trebui sa duca spre Phenian. Doar asa, ca un simbol al dorintei pentru unificare si sperand ca intr-o zi va fi functional. Ghidul povestea cat de scumpa va fi – da, „va fi”, nu „ar fi” – unirea cu nordul si ca sunt pregatiti sa isi asume asta.

    Răspunde
     
  • Ion
    Octombrie 22, 2016 la ora 07:57

    „Chiar dacă autoritățile moldovenești au flirtat cu ideea reunificării la începutul anilor 90, în 1994 a avut loc un referendum în care Moldova și-a întrebat cetățenii dacă vor ca țara să se dezvolte ca una independentă și suverană, iar 98% au răspuns ”Da”.” moldova.org

    98% au spus „NU!” Unirii in ’94! Despre ce „ignoranta” vorbesti?

    Răspunde
     
  • vasi
    Octombrie 22, 2016 la ora 07:56

    Hau sa lassm partea sensibila si sa ne uitam la partea reala: Putin care nu da doi bani pe Moldova s-au Romania, are nevoie de un tampon intre Rusia si UE, indiferent ca se face s-au nu unirea. UE care nu da doi bani pe Romania , nu vrea sa se puna rau cu Rusia si nici sa piarda gazele lor. Asa cu unirea se va intampla doar daca va vrea Rusua sa ia laba de pe Moldova si probabil doar daca-i „va iesi ceva” din afacerea asta.

    Răspunde
     
  • ion
    Octombrie 22, 2016 la ora 07:35

    De la aparitia in 1359 a Tarii Moldovei au trecut 657 de ani si in acesti ani moldovenii de Est au fost MOLDOVENI SUVERANI aproximativ 150 de ani pana la moartea lui Stefan cel Mare, 300 de ani au fost VASALI ai Imperiului Otoman, 106 ani au fost cetateni RUSI ai Imperiului Rus, 50 de ani au fost SOVIETICI ai URSS, de 25 de ani sunt MOLDOVENI INDEPENDENTI ai R.Moldova si numai 22 de ani au fost ROMANI ai ROMANIEI. Dintre toate metropolele – Stambul, Moscova si Bucuresti cea mai mare influenta ECONOMICA, SOCIALA, CULTURALA a avut-o si o are Moscova si nu Stambulul sau Bucurestiul. Este firesc ca fostele colonii franceze sa se orienteze si sa tinda spre Paris, sa nu-si rupa legaturile cu metropola. La fel e si in fostele republici unionale ale URSS, desi se vor libere si independente, ele nu doresc sa-si rupa legaturile cu Moscova. Bucurestiul ca fosta metropola a Basarabei nu poate concura cu Moscova, pierde la orice pas concurenta, nu are ce sa propuna nici in materie de moda, cultura, stiinta,economie,spiritualitate. La Bucuresti nu se plamadesc idei noi, orientari, tendinte noi – Romania e o periferia a Europei, nu are fata proprie, idei proprii – e o copie palida a Vestului. Chisinau se deosebeste si se va deosebi de Bucuresti printr-un alt spirit, alte orientari, tendinte si nu va renunta la ele de dragul unei „unificari”, uniformizari dupa cele mai proaste standarde romanesti. R.Moldova mereu va fi un stat si o societate DEOSEBITA de Romania, o ALTERNATIVA…

    Răspunde
     
  • Anton
    Octombrie 22, 2016 la ora 03:08

    Stiu ca parerea mea nu va conveni si voi fi incadrat intre cei citiva care se cred destepti si nu accepta ideea unirii
    Voi fi chiar sarcastic afirmind ca unirea cu Republica Moldova e un fel de IA SI TU O COCOASA !
    Aceasta oportunitate a fost pierduta imediat dupa 1989 cind ” desteptul ” de Iliescu a recunoscut-o ca si republica independenta !
    Romania trebuie pentru inceput sa se puna la punct pe ea insasi
    Autostrazile sa o brazdeze , sistemele educativ si sanatate sa functioneze perfect , armata sa fie modernizata complet , nivelul de viata sa creasca semnificativ
    Germania Federala se zbate si acum ca sa aduca fostul DDR la standarde vestice
    MOISE , PUTETI SA VA ADUNATI – pod de flori SI ALTE MINUNI SIMBOLICE !
    Dar momentul a trecut . A avut grija Iliescu de asta !
    Eu respect parerea dumitale sa o respecti si dumneata pe a mea !
    Lasa-i in pace . Sint deja rusificati , saracii .Nu vreau 3 milioane de rusificati in Romania . Ar intoarce tara inapoi in anii „80 !
    Iti place sau nu, nu aveti nici o sansa !
    Poate peste 50 de ani daca va mai exista Europa la acea vreme !
    Romantismul asta revolutionar a trecut !
    Este timpul ca si dumneata sa vii cu altceva mult mai realist si serios !

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 23, 2016 la ora 00:42

      Domnule Anton, sunt impresionat de optimismul dumneavoastra. Daca-i numiti „saraci” pe fratii nostri din jumatatea de est a Moldovei sfartecate, din bunatate crestina ar trebui sa ajutam la de-rusificarea lor, sa stie ca daca nu au alte bogatii, ne au pe noi. Cat despre evolutiile geopolitice viitoare, aveti dreptate. Frontierele se pot schimba in urmatoarele decenii. Nu doar ca Moldova se poate intregi in frontierele stramosesti, sub drapelul Uniunii Europene, ci chiar Federatia Rusa poate deveni membra a UE. Bine, nu chiar Rusia de astazi, ci Rusia europeana. Este de asteptat ca popoarele caucaziene si cele din Asia tinute cu forta armelor intr-o formatiune statala artificiala sa se elibereze la un moment dat. Dupa ce poporul cecen isi va catiga independenta, bunaoara, iar Federatia Rusa se va fi destramat, noua Rusie poate fi primita alaturi de statele europene. Daca va deveni un stat civilizat si democratic, desigur. Iar noi suntem aici pentru a ajuta inclusiv Rusia sa mearga pe calea democratizarii.

      Răspunde
       
  • Radu Rozor
    Octombrie 22, 2016 la ora 00:56

    Moise, sper sa rusesti in demersul tau caci aici, la 1200 de km de Romania Moldova nu e o republica ci parte a României. Suntem datori sa reintregim tara chiar daca asta va insemna fara Transnistria. Cred ca ambele tari si locuitorii lor pot invata enorm unii de la altii. Nu exista roman si moldovean! Exista romanii! Atat! Restul e propaganda ieftina si cinism politic amestecat cu ignoranta societății noastre civile.

    Răspunde
     
  • adrian
    Octombrie 22, 2016 la ora 00:53

    cum anume nu ne dezavantajeaza unirea? va rog argumentati nu neaparat avantaje dar macar cum anume nu ne trage inapoi economic domnule Guran?

    Răspunde
     
  • Atti
    Octombrie 22, 2016 la ora 00:39

    Bine, va doriti unirea. Dar sunteti destui? Scorul cu care castiga comunistii alegerile in Moldova spune ca nu prea.

    Puteti sa faceti trilioane de marsuri si demonstratii, sansa la unire veti vedea doar cand partidul comunist din Moldova se inchide.

    Răspunde
     
  • adrian
    Octombrie 21, 2016 la ora 22:12

    Locuiesc in Husi. Chiar dimineata am fost intr-o scurta plimbare la Hincesti si in cateva sate aflate in drum.
    Orasul e unul similar cu unul de la noi, dar bunul simt, cel putin al vanzatoarelor, este proverbial. In contra-exemplu in Husi am vrut sa cumpar o apa plata dar vanzatoarea vorbea la telefon si daca am insistat ca vreau sa cumpar mi-a intors spatele si s-a departat de mine?!
    Sunt in urma tare si parca am impresia ca, desi au magazine de la multinationale, sunt inca mai in urma cu organizarea statului si a infrastructurii chiar mai dihai decat eram noi in 1990 – 1992.
    Nu vad posibila unirea pt ca nimic din megastructuri nu le apartine lor, ci rusilor, si practic nu pot sa decida nimic ca ar fi total devalorizati de…tara!
    Dar speranta moare ultima…si noi inca nu am murit ca natie!

    Răspunde
     
  • Dan
    Octombrie 21, 2016 la ora 21:39

    Or veni din urma tineri cand on scapa de bosorogii astia care dupa ce nu lasa in urma decat o datorie uriasa ne mai baga pe gat si partidele lor, si valorile lor „a furat dar a mai facut si ceva” Moral nici nu ai trebui sa mai aiba drept de vot, ca nu mai taxe.

    Răspunde
     
  • Adrian M
    Octombrie 21, 2016 la ora 21:24

    Articolul e unul bun, de tip editorialist mai curand decat ancheta economica. Problema majora pe care o vad (ca roman cu multi prieteni din Moldova) e faptul ca se incearca inducerea idei de shortcut economic, institutional, etc, pentru integrarea Republicii Moldova in Uniunea Europeana, ori aici mi se pare cheia dezbaterii. Dorinta clasei politice din Moldova de distantare de Rusia si implementarea unor politici in acord cu cele implementate de Romania pentru a accede la a este structuri. Serbia face eforturi in directia aceasta, desi mult sunt legaturile economice cu Rusia. Atat in Romania cat si in Republican Moldova e nevoie de vointa populara si mobilizarea cetatenilor la vot. Acesta este singurul raspuns pe care populatia il poate da, catre o apropiere de UE sau Rusia. In ciuda filiatiei pro romanesti simtita la nivel de Chisinau, important e ca oamenii de acolo Sa isi decida statutul, limitarile si asteptarile. Altfel, riscam Sa ne dam cu parerea asupra unui popor mult Mai aproape de Marele Urs, nu doar geografic cat si strategic.

    Răspunde
     
  • laurian
    Octombrie 21, 2016 la ora 21:17

    Ceri putin, nu iei nimic. De ce nu cerem unirea? Pentru ca asta ne dorim cu adevărat, pentru ca asta vrem!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Octombrie 21, 2016 la ora 21:36

      Cui sa cerem unirea? Daca depinde doar de noi, romanii de pe cele doua maluri ale Prutului, o facem, ori nu. Se pare, insa, ca mai depinde si de altii, iar ambasadorii americani din cele doua state (unul artificial creat) s-au facut purtatorii de cuvant ai tuturor celor de care depinde unirea nostra. Este clar, cei care au aprobat unirea germanilor dezaproba unirea romanilor. Putem sa o dorim oricat, sa dam acatiste etc. Comunitatea internationala (eufemistic vorbind) NU permite unirea nostra. Cei care cer guvernului (oricare ar fi) lucruri imposibile o fac in scop manipulatoriu.Putem, insa, construi infrastructura comuna, putem ajuta scolile etc. astfel incat apropierea sa se produca in mod natural.

      Răspunde
       
    2. E.T. pamantean
      Octombrie 21, 2016 la ora 22:25

      Despre ce Unire vorbesti? Esti intreg la minte? Daca s-ar intampla asa ceva stii ce ar urma? Ar exploda butoiul cu praful de pusca cum a explodat acum exact 102 de ani in Balcani.

      Răspunde
       
    3. IonCuVaca
      Octombrie 22, 2016 la ora 02:22

      Asta isi doresc moldovenii, in Romania daca s-ar face un referendum 89% ar vota Nu.

      Răspunde
       
  • marius
    Octombrie 21, 2016 la ora 21:10

    asta cu patriotismul lor e valabia, din pacate, pentru o minoritate! altfel nu se explica scorurile in mare parte majoritar pro-ruse din alegerile lor incepand cu 1991! pacat de momentul 1991 ratat probabil din cauza lui Ilici!

    Răspunde
     
  • Mihai
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:56

    Cand mergeti la mars, sa cereti sa schimbe si ecartamentul de cale ferata, de pe stil rusesc pe stil romanesc/european… eventual cu finantare 50% de la UE/Romania etc. – ar ajuta mult.

    Răspunde
     
  • liviu turcanu
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:49

    Am putea sa intoarcem capul si la stinga(Banatu’sarbesc),dar daca avem putere si ‘plecam barbia,vedem si cadrilateru’…si lasand la o parte „guberniile”,putem spune,”cu cel mai al drac’u respect”cu iz de UE ca ne zbatem ca pestele pe „stanga”sau…

    Răspunde
     
  • Viorica
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:48

    Moldova de dincolo de Prut si cu Moldova de dincoace de Prut seamana ca surorile gemene-tinerii au plecat in lumea larga, cei care sunt inca in putere au plecat si ei in Italia si Spania unde ingrijesc batrini, si satele lor au ramas goale. Diferenta consta in faptul ca ei nu si-au pierdut radacinile, ca patriotismul, dragostea de tara nu sunt vorbe in vant. Nu l-au uitat pe Eminescu, pe Stefan cel Mare,etc. Eu as caracteriza Moldova de dincolo de Prut prin doua cuvinte: patriotism si bun simt. Si se vor ridica cu sau fara ajutorul Romaniei pentru ca au radacini puternice. Moldova de dicoace de Prut are satele depopulate inca din vremea comunismului, tinerii plecand la lucru in zonele unde s-a investit masiv in industrie, unde s-au construit drumuri, cai ferate. Moldova de dincoace de Prut a devenit un imens teren viran iar casele cu lacat la poarta si crucile din cimitir sunt singurele semne ca pe acolo ….au trecut razesii lui Stefan cel Mare.

    Răspunde
     
    1. Nicu
      Octombrie 22, 2016 la ora 17:43

      Mosie,
      Apreciez gestul tau-nu sunt mulți cei ce au mers in Moldova…
      In schimb subscriu celor scrise de Viorica: Moldova e una singura, dezavatajata de asezarea in est, lipsita de investiții (acum si in trecut..) cu cei apti de munca plecati ( in vest si in est)etc.
      Când Moldova va avea autostrada spre vest si spre Bucuresti atunci poate vom vorbi deschis de unire.

      Răspunde
       
  • Ursachi
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:10

    Sunteti Un pic superficial.

    Răspunde
     
  • Revelare
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:01

    Ai uitat de Băse. Nu e o scăpare.

    Răspunde
     
  • Dodon Corneliu
    Octombrie 21, 2016 la ora 19:51

    Felicitari pentru articol!

    Răspunde
     
  • Cosmin
    Octombrie 21, 2016 la ora 19:51

    Nu ca vreau sa fiu hater sau ceva, dar in articol sunt date numai niste exemple destul de populiste(ca tot e la moda termenu) si niciun motiv concret si practic pentru care am dorii noi ca tara capitalista sa integram regiunea Basarabia fara pierderi economice masive. Dupa mine toata miscarea asta este facuta de oameni naivi care nu stiu ce inseamna aceasta unire din toate punctele de vedere, dar deh, poate eu sunt cel naiv si chiar m-as bucura sa primesc niste contra-argumente solide pentru care + > – in aceasta ecuatie de unire

    Răspunde
     
    1. Revelare
      Octombrie 21, 2016 la ora 20:07

      Sunt unii deștepți, economişti care au făcut acest calcul şi au arătat că nu e vorba de pierderi masive deloc în plus altă poziție si alocații în UE datorită nr mai mare de populaţie. Studiul e vechi, dar tnu ai aflat de el în schimb elucubrezi din burtă despre pierderi masive. Da, nu ești hater, ești dumb.

      Răspunde
       
    2. Oana Petrescu
      Octombrie 21, 2016 la ora 20:40

      Mai lăsat mască. Nu credeam că mai sunt oameni care gândesc aşa. În blocul in care stau de f. Multi ani, in Titan, la fiecare scara din cele 1o, locuieste cel putin un basarabean alungat in 45 in partea asta de țară. Felicitări pt. Articol.

      Răspunde
       
    3. amicu
      Octombrie 21, 2016 la ora 21:33

      Orice lărgire a pieței interne e un plus pentru economie, dar n-ai dumneata de unde să știi asta. N-o știu politicienii noștri, așa că e de așteptat să n-o știe mulți alții.

      Răspunde
       
  • Raduko
    Octombrie 21, 2016 la ora 18:59

    Bravo Moise! Bun articol!

    Răspunde
     
    1. Ionut
      Octombrie 25, 2016 la ora 18:02

      Eu nu cred că este fezabila unirea. În primul rând iritam Rusia și SUA pare să facă pasi înapoi(a se vedea declarațiile ambasadorului american la Chișinău). Uite ce a pățit Ucraina ca a vrut în UE!

      Răspunde
       
  • Alin
    Octombrie 21, 2016 la ora 18:51

    Pe website-ul meu, nu spui care ca nu e frumos dar administratorii stiu despre ce vorbesc, Chisinaul este pe locul doi ca numar de accesari dupa Bucuresti. Merita sa ne gandim la asta.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase