În august 2023, guvernul Regatului Unit și-a publicat “modelul-țintă de operare la frontieră” (border target operating model – BTOM), care a stabilit modul în care vor fi introduse treptat controale la frontieră asupra importurilor din UE, începând din 2024. Pe 30 aprilie 2024 începe a doua fază a BTOM, care include introducerea controalelor sanitare și fitosanitare complete asupra anumitor bunuri importate din spațiul european.

Potrivit unei analize Politico, această fază a regimului de frontieră post-Brexit este și cea mai critică. Deși începe marți, porturile sunt încă ”lăsate în întuneric” de către guvernul britanic cu privire la detaliile cruciale de aplicare a noilor măsuri. Cei mai mulți dintre operatorii portuari comerciali au investit milioane de lire sterline din fonduri proprii pentru înființarea unor instalații de inspecție care să faciliteze noile controale, dar sunt îngrijorați cu privire la modul în care își vor recupera banii.

În cadrul noului sistem de frontieră, importatorii selectați vor trebui să trimită produse de origine animală și vegetală care prezintă un risc “mediu” pentru biosecuritatea Marii Britanii la verificări amănunțite. Importatorii vor fi apoi facturați pentru controalele efectuate de porturile comerciale. Porturile fac presiuni pentru “acces urgent” la un sistem informatic guvernamental care să le poată permită să emită aceste facturi și să-și recupereze banii.

Într-o scrisoare trimisă săptămâna trecută guvernului Marii Britanii, Richard Ballantyne, directorul executiv al Asociației Porturilor Britanice, și Rhett Hatcher, directorul executiv al Camerei Maritime a Regatului Unit, au avertizat că nu este posibil “să știm câte mărfuri eligibile sunt transportate prin porturi, precum și cine facturează o taxă generală” fără informații despre sistemul guvernamental de import de produse animale, alimente și furaje. Ei susțin că au nevoie de acces la sistemul informatic guvernamental pentru a avea “o oportunitate realistă de a recupera costurile de la utilizatori și importatori”.

Guvernul a transmis că “lucrează” la partajarea unora dintre aceste date cu porturile, dar a recunoscut că soluția tehnică pentru a face acest lucru ar putea să nu fie disponibilă timp de “luni de zile”. Fără un mijloc eficient de taxare a importatorilor, porturile pot alege fie să elimine în totalitate taxa, fie să găsească o soluție temporară proprie. Astfel, șefii porturilor iau în considerare intermedierea facturării prin companiile de transport maritim, care, la rândul lor, ar factura clienții.

La începutul acestei luni, guvernul a publicat detalii despre noul regim de taxare pentru controalele la propriul punct de control la frontieră administrat de stat, la Sevington, un sat din Kent. Taxele generale pentru importatori vor varia de la 10 lire sterline pentru mărfuri cu “risc scăzut” până la 145 lire sterline pentru “loturi mixte”. Dar Nigel Jenney, directorul executiv al Fresh Produce Consortium, un organism comercial, a descris aceste costuri ca fiind “exorbitante” și a avertizat că vor adăuga “milioane de lire sterline în costuri anuale lanțului de aprovizionare”.

Guvernul a răspuns că “analiza noastră solidă a arătat că noile taxe vor avea un impact minim asupra prețurilor la alimente și asupra consumatorilor, cu o creștere de doar 0,2 puncte procentuale a prețurilor la alimente în următorii trei ani, în timp ce companiile vor economisi aproximativ 520 de milioane de lire sterline în fiecare an, în comparație cu modelul propus inițial”. Dar unii experți se tem că costul pentru consumatori ar putea fi de fapt mult mai mare, deoarece guvernul încă nu a dezvăluit modelul de calcul din spatele estimărilor privind  inflația, înainte de a decide asupra noului regim de taxare al importurilor.

Și de cealaltă parte a Canalului Mânecii există nemulțumiri. Marco Forgione, directorul general al Institutului de Export și Comerț Internațional, a declarat că întreprinderile din UE “își smulg deja părul” de frustrare din cauza Marii Britanii: Lanțurile de aprovizionare cu alimente sunt foarte integrate și necesită timp. Minutele și orele chiar contează. Deci, a nu avea informații la momentul potrivit pentru a planifica și a se pregăti pentru schimbări aduce un potențial dramatic. Știm din conversațiile noastre din UE că gradul de incertitudine este atât de mare încât [liderii] se gândesc cu adevărat dacă vor continua să mute mărfuri în Marea Britanie”.

Analiza integrală la Politico

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday