Beneficiarii liniştitului somn prezidenţial

de Moise Guran

Sincer să vă spun, mie nu mi-a convenit deloc faptul că s-au luat nemţii de preşedintele nostru şi l-au făcut diletant. Acuma, dacă tot a venit vorba de asta, poate e bine să ducem totuşi discuţia mai departe, că e an electoral şi la noi, iar stângăciile preşedintelui Iohannis sunt departe de a fi doar prostioare fără urmări politice.Deşi mai are în faţă patru ani de mandat, amatorismul politic, aşa cum a fost el clasificat de presa germană, are efecte în plan intern şi se va vedea inclusiv în scorurile alegerilor locale din această vară şi, mai ales, la cele din toamnă.

12823081_10201669863984299_1308156344_o

Primul şi cel mai important efect va fi absenteismul la vot. Mobilizarea din 2014, animată mai ales de intenţia flagrantă a guvernului Ponta de a-i împiedica pe cei din diaspora de la a vota, a cuprins şi oameni care în mod clar nu sunt fani nici ai actualului preşedinte, nici ai PNL. Ei sunt primii pe care PNL-ul nu mai poate conta la alegerile următoare, căci o bună parte a acestor oameni s-au întors cel mai repede împotriva celui pe care l-au votat doar pentru calitatea de a nu fi Victor Ponta.

Un al doilea efect pe care îl are deruta Cotroceniului în imprimarea unei direcţii cât de cât clare pentru societatea noastră este resuscitarea lui Traian Băsescu. Deşi partidul acestuia de facto încă nu există (nu îmi este clar nici până acum dacă verva fostului preşedinte are legătură cu problemele penale ale apropiaţilor săi sau acesta chiar îşi doreşte o felie de putere) Băsescu este hiperactiv, dă interviuri peste tot, îl găseşti inclusiv pe la televiziunile care ani de zile l-au înjurat, iar poziţionarea explicită a lui Iohannis, aceea de a fi altfel decât Băsescu, îl ajută evident acum pe Băsescu, cu fiecare zi în care Iohannis dezamăgeşte. Comparaţiile astea, s-a mai dovedit în trecut, sunt periculoase şi pentru că funcţionează în două sensuri. De aia e bine în viață să te raportezi doar la tine și la ce poți tu face, nu la cât de prost a fost ăl de dinaintea ta.

Dar probabil cel mai mult de profitat din absenţa unei politici prezidenţiale o va avea PSD-ul. Prin incapacitatea sa de a prelua dezbaterea publică şi de a o direcţiona către teme utile pentru societate, aşa cum ar fi educaţia, infrastructura sau politica economică, Klaus Iohannis dă unui PSD care, după Colectiv, mai avea doar şansa spargerii în mai multe partiduleţe care să-şi devoreze liderii, ocazia unei revoluţii interne. Care probabil va veni doar în cazul condamnării lui Liviu Dragnea. Aici vă rog să vă concentrați un pic, deoarece o să sune cam ciudat ceea ce o să scriu. Deşi stă bine în sondajele pentru locale, PSD-ul mai are doar o mică şansă să revină la putere după alegerile din toamna viitoare. Această șansă este cumularea slăbiciunii lui Iohannis cu o eventuală cădere a lui Liviu Dragnea. Ați auzit bine. Șansa PSD este căderea lui Dragnea. Dacă Dragnea este achitat de Curtea Supremă sau dacă Iohannis începe să se mişte și el ca un preşedinte cu un plan pentru România, atunci PSD-ul va merge în Opoziţie. Deocamdată doar Iohannis lucrează involuntar pentru PSD, Dragnea (cu vreo câțiva lupi tineri și revoluționari în coaste) își așteaptă sentința.

În fine, trebuie spus şi acest lucru, mai este un potenţial actor politic care va avea de profitat din diletantismul prezidenţial… Dar acesta nu se manifestă deocamdată ca actor politic. Este vorba de premierul Dacian Cioloş. Deşi se bucură acum de o mai mare simpatie şi chiar respect, mai ales din partea clasei celor dezamăgiţi de Iohannis, Cioloş nu pare că şi-a propus să ocupe într-o măsură mai mare spaţiul public. Încă nu-l cunoaște lumea. Dar, în condiţiile în care popularitatea lui Iohannis va continua să scadă, în criză de idei şi de resurse, probabil cei de la PNL nu vor mai avea în toamnă ce altă platformă politică să-şi facă pentru a convinge electoratul decât, o să râdeţi, menţinerea la Palatul Victoria a unui tehnocrat. Eventual, în fruntea unui guvern politic. Înregimentarea lui Cioloş ar fi cea mai proastă soluţie, căci l-ar subscrie pe acesta absenteismului prezidenţial.

Nu cred că în România vom avea partide noi în Parlament după toamna lui 2016, nici chiar extremiste. Alea democratice nu mai au timp să apară, le lipsesc liderii convingători, iar curentele extremiste nici nu mai au loc de Traian Băsescu pe culoarul înspăimântării populaţiei cu islamismul, terorismul şi migraţia.

Oricum, eşecul lui Iohannis, sau, mai bine zis, lipsa oricărei tentative a acestuia de a deveni în mod real Președintele României, ar trebui să ne mai înveţe o lecţie – nu toate apele liniştite sunt adânci. Unele sunt doar băltoace netulburate, impasibile și la pala de vânt și la un pietroi aruncat în mijloc. Dar tot băltoace fără perspective sunt.

stiri verificate
Categoria: MOISE
Etichete: , , , , , ,

Comentarii prin facebook

30 răspunsuri la Beneficiarii liniştitului somn prezidenţial

  • targumuresean
    Martie 16, 2016 la ora 01:45

    Măi oameni buni, calmați-vă.

    Iohannis e ardelean. Până se hotărăște asupra unei decizii, i se termină mandatul.

    De ce?

    Fiindcă ardelenii răsucesc o decizie pe 10.000 de părți din frica de a nu greși.

    Și eu sunt așa, în fața unei decizii mari întotdeauna îmi e frică de variabila x, adică, de parametrii necunoscuți ai unei probleme, și mă obsedez încercând să prevăd „what else could go wrong”. (Adică, oare ce altceva ar putea să dea greș, și, cum să mă previn astfel de „deschise guri de canal” ipotetice)

    Deci, mai încet cu retorica anti-ardelenească. Decât repede și prost ca moldovenii, mai bine încet DAR FĂCUT BINE!

    Duduie România de idioți needucați care „dau bice” și apoi intră-n zid.

    Lăsați-l în pace că e bun, spuneți-mi vă rog, pe cine altcineva mai bun am fi avut noi? Țepeș a murit de mult…

    Răspunde
     
    1. targumuresean
      Martie 16, 2016 la ora 01:49

      Deci Iohannis cel de pe urmă din cel de-al doilea mandat al său va fi mult mai decis, eu îl voi vota a doua oară din Regatul Unit dacă candidează.

      Că sincer, nu avem pe cine altcineva să votăm, toți îs niște idioți needucați, paraleli cu realitatea.

      Și da, normal că germanii se așteaptă ca Iohannis să fie carismatic, așa, ca Hitler al lor, dar, no, thank you, pot să-și țină germanii marca înregistrată de lider extremist bătut în cap.

      Răspunde
       
  • Kolea
    Martie 15, 2016 la ora 18:38

    Romanii nu il merita pe Iohannis.
    Il merita pe Basescu.
    Respectul, bunul simt nu se numara intre ‘valorile’ poporului roman.

    Răspunde
     
    1. Budu
      Martie 21, 2016 la ora 00:55

      Corect. si prim ministru pe dottore.
      Ciolos si Iohannis sunt, cred eu, facuti in eprubeta din gene absolut straine de Romania. Romanii vor circ, mahalagisme, antenisme.
      Iohannis are treaba cu politica externa, ciobanii o tin una si buna ca pleaca in „vacante exotice”.

      Răspunde
       
  • Sorin
    Martie 15, 2016 la ora 18:18

    Da, de acord cu tine Moise! Dar ce alternativa aveam? Ponta? Sau, ce alternativa avem? Dragnea? Pai nu vezi ca nu s-au dat inapoi de la nimic, nic de la a frauda si de a merge la puscarie?
    Oamenii acestia nu mai au nici un scrupul!
    Vor la putere cu orice prêt.
    NU ne ramane decat acest presedinte, slab, amator, cum vrei tu! Dar nu uita, ca acest presedinte a tacut un an si a inghitit potlogariile lui Ponta si Dragnea pana cand a avut sansa si si-a pus omul lui.
    Ciolos, se stie de mmulta vreme, sunt surprins ca nu esti la curent, va continua si din toamna ca premier.

    Răspunde
     
  • moon mon
    Martie 15, 2016 la ora 14:27

    Din nu nu am fost dezamagit.
    GURAn tot prostii a vorbit, ca de obicei.

    Sunt curios daca isi plateste la ANAF salariul dat de SRI pentru dezinformarea publicului.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Martie 15, 2016 la ora 15:04

      De ce nu stiti sa scrieti/vorbiti corect romaneste? Nu sunteti roman?

      Răspunde
       
      1. Budu
        Martie 21, 2016 la ora 00:53

        Intamplator, el chiar a scris corect romaneste. Plimbati ursul.

        Răspunde
         
  • santamanta
    Martie 15, 2016 la ora 10:16

    cum a remarcat si Francisc Varga mai sus, are si „presa germana” amatorii si diletantii ei, insa Angela merge mai departe (profesionistii, investitorii, oamenii implicati in comunitatile lor o sprijina, altfel de mult o dadeau jos populistii)
    iar biziday nu a ratat nicio ocazie sa dea in Johannis, deci nimic nou aici.
    nu-mi amintesc insa sa fi fost vreodata mai normala politica in Romania decat acum cu Ciolos si Johannis, poate scapam in curand si de alde Tariceanu, incet si pas cu pas, restul sunt doar heirupisme a la Vadim.

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Martie 15, 2016 la ora 07:41

    Johannis mi se pare, totusi, un personaj… adanc. Nu profund, adanc. Pentru ca doar intr-o personalitate adanca poate dormi ratiunea atat de bine. Da, somnul acela care naste monstri. Johannis s-a trezit doar cand a luat apararea antenelor, apoi si-a cerut scuze si s-a dus iar la culcare. Daca stam si ne gandim, toata administratia doarme, il mai tineti minte pe Mihalache ( parca era in Serbia , sau unde ).
    Lui Johannis o sa-i spun Teddy : ))) pentru ca e un ursulet adormit care zice ceva doar cand apesi pe buton. Ca un Teddy.
    Nu stiu ce treaba facea sau nu la Sibiu dar Bolojan al nostru l-ar manca de viu.
    Johannis nu mai prinde un mandat. Nici nu isi doreste, si-a lansat cartile si dat decoratiile.
    Iliescu a facut sistemul. Constantinescu a fost invins de el. Basescu l-a calarit ( ma refer ca pe un cal salbatic la rodeo ), iar Johannis si-a facut un culcus in el.
    DNA-ul nu are cum sa-l schimbe pentru ca se poate doar din interior.

    Răspunde
     
  • Ion
    Martie 14, 2016 la ora 23:16

    Observ ca multa lume este dezamagita de Iohannis. Mai am curajul,inca, sa ma intreb DE CE NU FACETI NIMIC? Daca va dezamagit de ce nu iesiti in strada? Iar a adormit poporul cu televizorul? Unde-i Generatia Colectiv? Coruptia nu mai ucide? Ce ati patit? Parca era vorba ca ne am luat tara inapoi. Sau cel putin asa se striga prin Bucuresti la proteste. Diaspora de ce tace? Asteptati alegerile ca sa protestati prin neprezentare? Cum sa putut da jos guvernul Poanta….. se poate da jos si Adormitul de la Cotroceni, si Guvernul Tehnocacat. Daca tot am inceput sa iesim in strada pentru ca suntem nemultumiti, pai sa iesim incontinuare. Acum nu se mai mobilizeaza nimeni, noua ne trebuie, si imi pare rau ca spun asta, tragedii sau alegeri ca sa mai iesim in strada sa le mai dam o palma politicienilor.

    Răspunde
     
  • Holostencu
    Martie 14, 2016 la ora 21:44

    Bună partea cu băltoaca…

    Răspunde
     
  • miticamiticatarc
    Martie 14, 2016 la ora 21:29

    Mai, nu va suparati…da chear credeati ca Iohanis e salvarea?!de cine a fost propus? de PNL?!chiar credeati ca asta face ceva?! (cel putin, cand l-am vazut ca a iesit in strada sa asculte oamenii la faza cu Colectiv….mi s-a facut greata) asta e un fel de Constantinescu2! chiar nu puteti vedea ca e nevoie de schimbare de jos in sus….nu de sus in jos?! degeaba ne ,,behaim” noi si nu ne ducem la vot …ca ,,se aleg ei intre ei” si stam deoparte asteptand….ce? sa vina un urmas de-a lui dragnea sau tariceanu si sa ne zica ca nu mai fura? ca el o sa fie corect?!asta e o utopie! vreti schimbare? faceti-o (incepand de la omul de rand..sa nu mai accepte galeti sau mita…etc)….nu vreti?! ne meritam soarta!Guran se chinuie de ceva vreme sa ne invete ceva…sper sa reuseasca….da la ce comentarii vad….mi se ridica parul maciuca! toti isi dau cu parerea da nimeni nu face nimic! ,,lasa ma ca injuram pe Dragnea si dam unlike lu Iohanis)….nu mai zic….ca mi-e scarba!

    Răspunde
     
    1. miticamiticatarc
      Martie 14, 2016 la ora 21:39

      nu mai zic de Ciolos!…o sa vedeti voi ce-l duce capul si pe asta! daca e baiat destept …o taie la Bruxelles dupa ce expira mandatul! daca se lasa momit de ,,ciolan” …o sa se bage in politica (de ce am eu impresia ca asta o sa fie urmatoarea arma pnl?!….)psd e cu ,,cresterea artificiala a pensiilor si a salariilor, pnl cu ,,solutii salvatoare” gen Iohanis….mai nou cre ca o sa fie ciolos…si prostul de zi cu zi…crede sau se lasa pagubas!….si uite asa suntem cea mai saraca tara din UE! fratilor! treziti-va! luati atitudine! Guran nu vorbeste de pomana! puneti-va mintea la contributie!…ca de aia o aveti!

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Martie 14, 2016 la ora 22:09

        Ciolos e baiat destept. Chiar nu vedeti ca nu are nimic de ascuns? Nu vedeti ce frumos se duce sa dea explicatii cand parlamentul o cere? Va spun ca nu se duce de teama unei motiuni, ci pentru ca este baiat destept si educat si bun si asa crede ca este corect, asa cum a spus de la inceput, sa aibe o legatura adevarat cu celelalte puteri din stat. Chiar nu vedeti ca nu vorbeste cu ura sau cu rautate nimanui? Chiar asa am ajuns, ca sa ne dorim oameni capabili si educati si buni sa guverneze Romania si atunci cand apare unul il criticam pentru ce credem noi ca va face in viitor? Poate ar trebui sa invatam sa apreciem oamenii buni, nu numai sa aruncam cu pietre in ei.

        Răspunde
         
        1. Kristina
          Martie 15, 2016 la ora 12:33

          iertare d-nul Stelian,vă citez:
          …este băiat destept,si educat,si bun…”
          doamne ,dumnezeule stiti câți mai are Romania din ăstia (destepti,si educati si buni),vă spun eu MULTI !
          Si Moise Guran este tot cam asa destept,si educat,si bun (a nu se interpreta 🙂 cine stie ce .

          Dar câți au sansa de a fi numiți premier asa ,cum a fost
          impus /numit D-nul Ciolos românilor ?
          nici unul nu are interes ca tinerii sa fie capitalizati in țara asta,Ei ar fi singura forță care ar misca Romania.
          care nu si -ar permite sa doarmă in nesimtire pe viitorul lor si al copiilor lor.

          Răspunde
           
          1. Stelian F
            Martie 15, 2016 la ora 12:53

            Pai teoretic oricine are sansa de a fi numit in aceasta functie, practic, conform Constitutiei, e treaba presedintelui pe cine numeste. Acum ce sa facem? Sa ii lasam pe toti cei capabili sa fie prim ministri cate o zi ca sa nu se supere nimeni?
            Eu spun ca ar trebui sa ne bucuram cand un prim ministru incearca sa introduca meritocratia pe care asa de mult ne-o doream toti.

             
          2. Stelian F
            Martie 15, 2016 la ora 14:26

            Cuvintele pot fi folosite in doua moduri.
            Pot fi folosite pentru a ascunde lucruri, pentru a ascunde adevarul.
            Si pot fi folosite pentru a transmite ceva, pentru a spune adevarul, pentru a spune informatii adevarate.
            Politicienii folosesc cuvintele pentru a ascunde adevarul. Pe cand Dacian se vede de la o posta ca foloseste cuvintele pentru a transmite ceva, pentru a transmite adevarul.
            Nu-mi aduc aminte de un alt prim ministru asemenea lui. Sa nu vorbeasca despre „greaua mostenire” in fiecare discurs.

             
          3. Kristina
            Martie 15, 2016 la ora 15:26

            Acum ca tot se apropie Paștele si teoretic cel putin ar trebui sa fim cat de cat mai sinceri:
            D-nul Stelian daca azi traiati in Romania ,la fel de mult l-ati fi aparat pe premierul actual?

            Eu sincer nutresc un sentiment asemanator de admirație fata de conducatorii din Coreea ,sau oricare alta țară de prin Asia.Cu ce s-a schimbat in bine viata românilor de când guvernează domnul Ciolos?
            Va spun eu :cresteri de impozite,taxe,asigurări,tva crescute si alimentele de baza cresc al dracului de tare (acu ca tot vin sarbatorile)
            Asa ca hai pe la noi sa vezi ce ne-a umplut de bine JOHANNIS si Ciolos

             
          4. Stelian F
            Martie 15, 2016 la ora 15:31

            Va doresc un presedinte si un premier de la care imwdiat sa traiti fara griji, cu economie care creste mai mult ca cea chineza, cu salarii care sa creasca dublu decat economia si cu preturi care sa scada cu multe procente in fiecare an, daca asta va doriti.

             
  • Constantin
    Martie 14, 2016 la ora 21:18

    „Beneficiarii…”_ Chiar, cine a scris articolul semnat Keno Verseck si cine beneficiaza de terfelirea imaginii Romaniei si a reprezentantilor ei? Der Spiegel parca era o publicatie serioasa, de ce se implica in reperarea onoarei d-lui Tokes caruia i s-a luat jucaria decorativa? Da’ de ce DIGI se implica in apararea autorului articolului? Mie, nu stiu de ce, dar mi se pare ca nu-mi foloseste, adica nu ma numar, in calitate de cetatean al Romaniei, printre beneficiarii articolului.

    Răspunde
     
  • Mari lu
    Martie 14, 2016 la ora 21:17

    Eu as paria si in fapt de câteva saptamâni imi pare tot si tot mai clar ca dupa alegeri Cioloș va rămâne prim-ministru susținut de PNL si in umbra de un PSD înduplecat si impotent de povara penală a lui Dragnea. Ambele partide PSD si PNL si-au dat singure șah mat sau daca vreți autogol, primul semn in acest sens a fost când Dragnea a anunțat moțiune de cenzura apoi in scurt timp s-a răzgândit , motivul care a determinat schimbarea de poziție este acelasi incapacitatea PSD de a câștiga alegerile si incăpățânarea lui Dragnea de a deține puterea. Iar PNL nu se coagulează nu are un lider macar o persoana vocala care sa te facă sa ieși din casa . Sper ca Cioloș sa accepte provocarea unui nou mandat , pare sa facă treaba buna merita o șansa pe termen mai lung macar pt a reuși sa ne dezamăgească daca alții au avut aceasta șansa el de ce nu!?

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Martie 14, 2016 la ora 21:51

      Asa ma gandeam si eu ca ar fi posibil, ca Dacian Ciolos sa fie sustinut si de PNL si de PSD ca viitor prim ministru tehnocrat, dar imediat mi-am dat seama ca mandria PSD este prea mare ca sa faca asa ceva. Si mai sunt si banii, multi multi, care vin la (membrii cu functii de) partid atunci cand acel partid guverneaza. Deci nu cred ca baroni locali ai PSD vor fi de acord cu asa ceva.
      Iohannis, asa cum este el, va avea un rol important dupa alegeri, rol pe care de fapt si l-am votat sa-l aibe, si anume desemnarea primului ministru. Asta face PSD sa se gandeasca de mai multe ori ce si cum sa faca. Daca era Ponta presedinte nici nu vreau sa ma gandesc ce trist ar fi fost in Romania si ce triste alegeri ar fi avut loc anul acesta.

      Răspunde
       
      1. Mari li
        Martie 15, 2016 la ora 04:47

        PSD nu va accepta premier democrat va fi obligat de context de propriul autogol si oricum nu o va face așa usor ci prin șantaj va negocia prefecți secretari de stat si o data pe luna va amenință cu moțiune de cenzura …

        Răspunde
         
  • Dan
    Martie 14, 2016 la ora 19:08

    Eu sunt de parere ca desfiintarea functiei de presedinte era mai bine decat Ponta, un presedinte absent e tot mai bine decat Ponta? Care esecul? Ca nu a castigat Ponta?

    Prost sa fii in romania sa te mai uiti in gura politicienilor, doar vorbe, ei se cearta la tv apoi se intalnesc la cafele, ex. udrea si ponta, si noi ca prostii discutam despre ce a mai zis unul si altul.

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Martie 14, 2016 la ora 19:00

    Atenție, autorul acelui articol e un domn de origine maghiara care era in primul rând deranjat de niște acțiuni ale statului roman împotriva membrilor jobbik. Nu cred ca este neaparat o părere răspândită in Germania.

    Si articolele străine trebuie privite cu acelasi filtru critic ca articolele din RO

    Răspunde
     
    1. Sandor
      Martie 14, 2016 la ora 19:24

      dar tie ti se pare normal ca Bombonel `sa fie in continuare „laureat” in conditiile in care o lege (e drept, e doar o simpla lege) PREVEDE EXPRES retragerea Ordinului in timp ce Tokes a avut doar declaratii politice (adica niste pareri) care se pare au cam fost traduse tendentios?

      Răspunde
       
    2. Daniel
      Martie 14, 2016 la ora 20:12

      În ignoranța mea nu cred că pe frații noștri saxoni îi interesează prea mult de politica română. ….zic și eu….țăran prost…

      Răspunde
       
  • Stelian F
    Martie 14, 2016 la ora 18:51

    De ce ar fi de acord Dacian Ciolos sa se inregimenteze intr-un partid? Nu gasesc nici o motivatie pentru asta.
    Ai dreptate, ar fi o prostie sa adere la un partid si omul chiar nu e prost.
    Plus ca ar iesi din garantie in acel moment 🙂

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase