Societatea românească încă n-a trecut examenul maturității

de Ina Gabriela Funețan

ina Am un bun prieten, instalator. E un instalator excelent, dar după 35 de ani de ghemuit pe sub chiuvete, în umezeală, artrita i-a făcut genunchii praf. Un instalator cu genunchii distruşi de artrită are nevoie mai mult decât un premier să se pensioneze, oricât de priceput ar fi. Cât a fost sănătos, a câştigat bani frumoşi şi şi-a permis să le ofere celor doi băieţi ai lui „tot ce aveau şi copiii de directori„. Dezinteresul lor pentru şcoală nu l-a alarmat prea tare că o să le plătească o facultate privată, s-a gândit el, nu mai trebuie să fie premianţi. Pe cel mare a încercat, după un Bacalaureat trecut la limită, să-l înveţe meseria lui, de instalator, dar nu a reuşit: când voia să-l ia cu el la treabă, băiatul dispărea cu prietenii. După o vreme, a renunţat. Cel mic i-a retezat-o din start: el nu vrea să-şi trăiască viaţa montând WC-uri, aşa că să-l lase în pace cu prostiile astea.

Acum, băieţii visează la emigrare, siguri fiind că în străinătate vor câştiga bani frumoşi muncind ceva, puțin, nu le e nici lor prea clar ce anume. Tatăl nu-şi poate permite să se oprească din lucru că până or emigra, trebuie să-i hrănească.diploma degaba

Altă poveste: Niște cunoscuţi ai mei au insistat să-şi ţină fata într-o facultate de management, deşi era evident că examenele sunt provocări prea mari pentru tânăra domnişoară. I-am întrebat, cu uşoară mirare, „Ce iese fata din facultatea aia?„. „Manager„, mi-au răspuns, revoltaţi de întrebare… nu era evident? Am insistat: „Ce, adică? Ce va face ea, ca manager, ce soi de firme vor avea nevoie de ea?„. „Orice firme„, mi-au răspuns. „În economia modernă, firmele nu mai sunt conduse de patroni, ci de manageri angajaţi pentru asta„, mi-au citat ei, presupun, dintr-un prospect al facultăţii care le înghiţea toate resursele.

Tânăra e acum angajată la un supermarket, după doi ani de stat acasă, ani în care chiar şi un job de secretară s-a dovedit un vis prea mare pentru ea. Ceea ce nu înseamnă că nu va ajunge într-o zi manager, depinde doar de ea, dar nu prea depinde de facultatea de directori pe care credea că a făcut-o.

Un alt puşti trăgea mâţa de coadă într-o facultate în care îşi plătea examenele. Mi-au povestit asta, cu şocantă mândrie, părinţii lui: „Toţi fac asta, așa e sistemu’. Oricât ai fi de bun, plăteşti„. Copilul era, carevasăzică, un student bun, dar un sistem nedrept îl obliga să-şi treacă toate examenele cu şpagă. Un unchi de-al lui, mecanic auto, s-a oferit să ia băiatul la el, să-l înveţe meserie. Omul voia să „crească” un urmaş căruia să-i lase atelierul şi nu înţelegea de ce pierde nepotul timp cu o şcoală care nu-l interesează. Familia băiatului s-a împotrivit: „Mecanic auto? E o meserie murdară, noi de-aia ne-am rupt de la gură, să umble cu mâinile-n ulei?„.

Tânărul e acum chelner, dar asta e cea mai mică problemă. Adevărata problemă este că lucrează două săptămâni într-un bar, două săptămâni în altul, dar în cea mai mare parte a timpului trăieşte pe banii părinţilor. Mai copilărește și el o vreme… până se lămurește care-i mersul.

Ca în fiecare an, Bacalaureatul stârneşte discuţii despre calitatea învăţământului şi despre relaţia între şcoală şi piaţa muncii. Concluzia unanimă, an de an, este aceasta: şcoala nu mai pregăteşte tinerii în meserii practice, motiv pentru care aceştia eşuează imediat ce dau piept cu viaţa. Faptul că în România, tinerii nu mai învaţă meserii este o realitate, dar prea puțin înțelegem și cauzele acestui fenomen.

Cea mai mare parte a meseriaşilor sunt oameni trecuţi de 50 de ani. Mediul privat, confruntându-se cu lipsa cronică de muncitori calificaţi, a luat iniţiativa înfiinţării şi finanţării de şcoli profesionale; există deja asemenea şcoli prin marile oraşe. Cu toate acestea, tinerii continuă să se agaţe de visul de a urma o facultate- orice facultate, cu orice preţ! şi să evite calificarea în meserii practice şi utile.

De unde vine această convingere, că trebuie neapărat să faci o facultate, indiferent cât de scumpă şi de inutilă ar fi ea? Cum a apărut ruşinea de a învăţa o meserie bună, de a instala weceuri sau de a umbla cu mâinile în ulei?

Culmea este că acest gen de mentalitate a fost transmisă copiilor tot de părinți. Bine, și de falsele valori impuse de bani, televiziune și agramați cu maybach, dar aceste valori s-au prăbăușit deja… și totuși, cei de care au peste 40-50 de ani vin, probabil din comunism cu monstruoasa mentalitate – „fă şi tu o facultate, acolo. Că munca e grea, tu eşti făcut să stai la birou„.

Din teama de a nu le fi consideraţi copiii „mai proşti ca alţii” pleacă ambiţia părinţilor de a-i împinge spre studii inutile, chinuitoare. Îi cresc de mici în speranţa că vor fi „manageri de multinaționale” sau că vor studia „relaţii internaţionale”, excluzând vehement ideea că ar putea deveni, pur şi simplu, strungari şi croitorese.diplome_bacalureat_93003200După ce copiii ajunşi adulţi rataţi le rămân în întreţinere, dau vina pe „sistem”: „eu n-am avut pile să-i găsesc un loc undeva, la un birou

La rândul ei, societatea greşeşte. V-ați întrebat vreodată de ce oamenii i se adresează în mod frecvent cu „dumneavoastră” unui funcţionar şi cu „tu” (sau, cel mult, cu „dumneata„) zugravului în salopetă? Ceva nu e în regulă în acest comportament, nu credeți? De ce e meseriaşul inferior celui cu studii superioare?

De ce e meseria o ruşine? De ce un tâmplar nu e la fel de demn de respect ca un profesor? Nici o muncă nu e ruşinoasă, iar societatea are nevoie de toţi: şi de medic, şi de electrician. Un tânăr care nu reuşeşte să înveţe gramatica, dar repară cu îndemânare o maşină de spălat nu e un prost și poate nu va deveni niciodată filozof sau scriitor dar asta nu-l exclude de la titlul de înțelept al comunității sale. 

De câțiva ani, Bacalaureatul, examenul maturității, cum i se mai spune, a devenit dramatic pentru numeroși tineri din România. Adevărul este că noi, societatea românească, n-am trecut încă examenul maturității.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

78 răspunsuri la Societatea românească încă n-a trecut examenul maturității

  • Calin
    Iulie 20, 2016 la ora 21:20

    Sincer e dezamăgitor articolul. Trăim în țară cu cei mai putini absolvenți de facultate totuși. Sunt de acord că unii studenți nu se integrează ușor in piața muncii însă tine de fiecare cât de multe extrage din facultate si cat reușește să aplice. Eu am terminat o specializare r marketing și acum sunt manager la o firmă olandeză. Facultatea m-a învățat soft skills-urile de care am avut nevoie ca s reușesc. Joburile tehnice se pot învăța și ele. Nu degeaba repetiția este mama învățării

    Răspunde
     
  • Mika
    Iulie 18, 2016 la ora 09:56

    Nu este normal să daţi vina pe comunism când părinţii îşi îndrumă greşit copiii… Vreţi, nu vreţi, majoritatea meseriaşilor şi a profesioniştilor din mai multe domenii au fost formaţi de şcoala din acele timpuri. Când spun asta nu exagerez şi nu sunt o nostalgică ori o susţinătoare a acelor timpuri sau regim ideologic politic!
    Se vede cu uşurinţă că numai s-a distrus, împrăştiat, şi n-am construit nimic coerent – cu un plan de dezvoltare, cu termene – pentru noi ca români. Politicienii şi oamenii de afaceri (tot politicieni!) au fost preocupaţi să acapareze -(orice le alimententează traiul opulent)- iar cetăţenii (cei plecaţi pe alte meleaguri) au adus plus valoare economiilor altor state…

    Răspunde
     
  • Pingback: Diplome degeaba si lamentari legate de inchiderea unor facultati umaniste | Rares Iordache
  • Pingback: O societate cu studii superioare. De ce trebuie sa aiba toata lumea facultate? | #VV
  • Dinu
    Iulie 26, 2015 la ora 12:21

    Gabriela,

    Super articolul! Si daca iti doresti sa faci o facultate in ziua de astazi de multe ori programa scolara nu e in pas cu cerintele pietei.
    Eu am avut norocul sa descopar asta in primul an de facutate cand am hotarat sa o abandonez si sa-mi gasesc un loc de munca. Parintii si prietenii credeau ca sunt inconstient si ca fac cea mai mare greseala a vietii…In timp ce fostii mei colegi se pregateau pentru un viitor incert eu aveam deja o situatia financiara stabila si eram hotarat ce o sa fac in viata. Am promovat intr-o companie buna la 21 de ani iar cand ei terminau facultatea eu ii asteptam la interviuri. Chiar si atunci, multi credeau ca am avut „pile” sau ca ceea ce am invatat in acei ani e mult sub nivelul lor de cunostiinte. Acum la 27 de ani am o pozitie buna intr-o multinationala din strainatate iar multi inca se intreaba: „Cum dracu a reusit asta. A avut noroc…”. Ma rog, nu am suficiente caractere ramase sa-mi spun toata povestea insa unde vreau sa ajung e: Nu ai nevoie neaparat de o facultate sa-ti cladesti un viitor!
    Un exemplu foarte clar e domeniu telecom. Poti sa ajungi sa ai un loc foarte bun de munca studiind cursurile de CCNA(CISCO). E nevoie sa cunosti limba Engleza, materiale de studii gasesti pe internet, primul examen e relativ ieftin, 150 euro iar un job in domeniu incepe cu minim 2000 lei net.
    Mi-ar placea sa vad continuarea acestui articol cu sugestii pentru cariere fara facultate.
    Iar cand o sa cresc mare, o sa ma fac mecanic auto.

    Răspunde
     
    1. oana
      Martie 27, 2016 la ora 15:59

      Pt. Dinu, corect gramatical se scrie „cunostinte” si nu „cunostiinte”, reguli care se deprind in clasele I-IV.
      Uite si un link pt. a te dumiri:
      http://scri.ro/cunostinte-sau-cunostiinte-1597.html

      Răspunde
       
      1. Alex
        Iulie 18, 2016 la ora 14:11

        Oana, nu ai inteles nimic din articol si nici din comentariul omului. Tot ce ai „inteles” a fost o greseala lingvistica. Felicitari, nu o sa vezi niciodata padurea din cauza copacilor.

        Răspunde
         
  • Serban
    Iulie 22, 2015 la ora 03:56

    Moise,

    sa dea dracu’ daca nu ai pus punctul pe I. Si daca lasi subiectul asta asa doar ca o observatie. Daca tii la tine, hai sa avem niste discutii la nivel national pe tema meseriilor. (Si sa ne intrebam de ce Androneasca a desfiintat liceele de meseri).

    Răspunde
     
  • Ala
    Iulie 20, 2015 la ora 13:28

    Am facut 3/5 ani de facultate(chiar serioasa) dar mi-am dat seama ca nu e de mine. M-am facut sofer de camion si acum castig de 8 ori (nu exagerez) mai mult decat media salariilor fostilor mei colegi ! Nu am stres, nu am batai de cap.

    Răspunde
     
    1. no-name
      Iulie 19, 2016 la ora 11:51

      si viata de familie cum e? esti in fiecare zi langa cei dragi? asta in cazul in care esti casatorit. nevasta loiala, alea alea?

      Răspunde
       
  • Xro
    Iulie 17, 2015 la ora 21:58

    „Studiile superioare” iti permit salarizarea mai mare. Am lucrat intr-o companie unde n-am putut fi angajat pe meseria pe care o faceam doar pentru ca n-aveam studii superioare, si eram trecut mecanic in cartea de munca, iar eu ma ocupam de IT. Asa mi s-a spus.

    Răspunde
     
  • stan
    Iulie 17, 2015 la ora 15:43

    „artrita” – protectia muncii este obligatia patronului sau a ta insuti si societatea de asigurare acopera daca se dovedeste ca au fost respectate normele.
    „facultate de directori” – corect, asta trebuie sa fie asociata cu o anumita orientare profesionala. Foarte multi tineri (si parinti) cred ca un director poate conduce orice. Dar sunt asa zise facultati (mai ales pe piata libera) care fac bani vinzind cursuri separate, cerute de clienti (clientul nostru, stapinul nostru).
    „neaparat o facultate” – eu am facut facultate pentru a lucra mai putin fizic, dar pina la urma ca terenist, am facut-o si pe asta cu placere. Trebuie sa inveti ce te atrage, ori cit de greu ar fi, nu simti iar banul vine functie de rezultate (care in asemenea conditii nu se lasa asteptate). O spun din experienta. Nu toata lumea va fi milionar si nu toti milionarii sunt oameni. Alegerea ramine totusi a ta. Nu cred ca societatea are vreo vina.

    Răspunde
     
  • razvan
    Iulie 17, 2015 la ora 15:22

    „exemenul”? este o ironie sau a fost scris titlul de unul din personajele articolului?

    Răspunde
     
  • Adina
    Iulie 17, 2015 la ora 10:45

    Am fost ingrozita de anumite comentarii. Cum adica parintii sa fie de vina ca vor ca cei mici sa devina mari si sa ajunga cat mai sus? Nu neaparat diploma te asigura de un trai mai bun, dar fara ea nu ai nicio sansa de reusita. Asta nu inseamna ca trebuie sa-l obligi pe copil sa-si aleaga o facultate pe care parintii o vor, insa sa-i inspiri incredere ca orice este posibil. Cum sa spui despre copilul tau ca „el nu e ca fratele sau si ca nu-i sta capul la carte”. Nu stii niciodata ce schimbari se pot petrece in om la un moment dat in viata.
    Eu de exemplu am invatat prost pana la liceu, era sa raman corigenta la mate ca nu stiam ceva algoritm, insa pe parcurs mi-am revenit si am inceput sa vad cu alti ochi cartea. Am terminat liceul printre primii si am urmat o facultate in limba franceza, am fost plecat cu bursa Erasmus tocmai la Paris si am terminat si un master. Nu am invatat multe in facultate, dar m-a ajutat sa-mi gasesc un job bun. Visul meu a continuat cu dorinta de a ma muta in Franta, dar am ajuns in Germania, am invatat si germana de la zero si acum muncesc intr-o firma buna si pe un salar bunicel.

    Visul este nu important, el este cel mai important. Iar parintii trebuie sa sustina copii in visele lor si nu sa le puna piedici ca oricum se gasesc destul de multi in viata care sa o faca.

    Motivati-va copii cat puteti si nu le puneti limite. Nu puteti definii valoarea unui om prin nota mare de la mate sau romana. Nu-i motivati nici cu un smartphone. Lucrati-i la suflet!

    Răspunde
     
  • Ammy
    Iulie 17, 2015 la ora 06:48

    Motivul pentru care ii indruma pariintii pe copii spre facultati este ca, pe un post cu studii superioare, ai sanse mai mari la un salariu care sa iti asigure un trai decent, decat pe o pozitie de croitoreasa… sa zic de ex… cat castiga o croitoreasa anagajata? Salariul minim… Si nu se poate ca toate croitoresele sa isi deschida cate un atelier…prin urmare, cea mai mare parte dintre ele va fi condamnata la saracie… Asa se poate extinde logica si pentru alte meserii… O meserie nu iti poate asigura un trai decent in Romania- ai aici ma refer la nivelul salarial…

    Răspunde
     
  • Paul
    Iulie 17, 2015 la ora 03:48

    Am citit toate comentariile. Observ multe frustrari. Din tot ce s-a spus e greu sa tragi o concluzie. Insa trebuie sa avem niste reguli care sa ne duca undeva cu discutia:
    1. Fiecare persoana are dreptul sa fie tratata egal si sa aiba dreptul la opinie fara frica de retaliere.
    2. Limbajul si scrisul trebuie sa nu fie ofensator.
    3. Toleranta pentru cei care se exprima aproximativ, dar se vede ca se straduiesc.
    4. Reprimarea dorintei de a detine adevarul si excluderea celorlalte opinii.

    Uite acum opinia mea:
    1. Societatea trbuie sa lucreze cu toate liniile – noi toti suntem in final producatori si consumatori.
    2. Parintii si educatorii au dreptul sa indrume copii, dar trebuie sa fie meritocratie.
    3. Educatia trebuie sa tina cont de inclinatiile naturale ale copiilor.
    4. Statul are obligatia sa sustina educatia si sa o puna in accord cu realitatile economice.

    Daca suntem politicosi unul cu altul, avem sanse la mai multe si profunde analize. Efortul va fi mai productiv. Eventual noi cei de fara va vom impartasi din experienta noastra.

    Pacat ca nu este un moderator pe acest subiect. Educatia are importanta majora.

    Răspunde
     
    1. stan
      Iulie 17, 2015 la ora 16:05

      Totul corect, de sus pina jos. Atita doar ca „meritocratia” nu trebuie si nici nu poate fi impusa de nici un sistem. Viata, care nu inseamna neparat societate, iti recunoaste meritele si uneori ti le onoreaza. Doi care sunt egali in pregatire si experienta, reusesc diferit in viata.

      Răspunde
       
      1. Claudiu
        Iulie 24, 2015 la ora 19:46

        de ce nu meritocratie?

        Răspunde
         
  • Catalin
    Iulie 17, 2015 la ora 00:51

    Citeam undeva ca in Finlanda oamenii fac facultatea pe la 25 – 30 ani. Termina un liceu, se angajeaza in mai multe locuri, decopera de vor sa faca cu viata lor si apoi se apuca de facultate stiind ca au nevoie de acele cunostinte si nu de diploma. La noi diploma conteaza pentru parinti si copii. Din pacate pentru ei, nu si pentru angajatori. Finlandezii astia… niste prosti. Lasa ca bagam noi someri cu 1, 2 chiar 3 facultati. Hai cu fabrica de diplome inutile!

    Răspunde
     
  • petru
    Iulie 16, 2015 la ora 20:16

    No, si eu sunt in situatia unui parinte de fata care a absolvit 8 clase…este usor de dat sfaturi ,de a critica ,toti suntem nemultumiti ,frustrati chiar…dar cati dintre voi chiar si-ar lua fata de mana si i-ar spune treci la scoala profesionala!.cu adevarat nu doar teoretoc mai ales ca nici nu au aceste scoli profile cu adevarat atractive!

    Răspunde
     
    1. stan
      Iulie 17, 2015 la ora 16:19

      „profile cu adevarat atractive!” – eu de mic am vrut sa fiu cloun, dar mama mi-a explicat ca astia sunt cei mai grozavi din circ pentru ca au trecut prin toate. Atunci am vrut sa fiu general si tata mi-a explicat cit de greu este sa-ti trimiti camarazii la moarte – in armata ordinul se executa, si chiar generalii primesc ordine. In csoala primara am fost atras de stintele naturale (botanica, zoologie), dar dupa ce am impaiat un soarece (la Muzeul Antipa), m-am lasat pagubas. Mama a vrut sa ma orienteze spre arta (muzicala sau cinematografica), iar tata a vrut sa fiu expert in energie nucleara. In liceu proful de muzica era un antipatic iar cea de fizica era o scirba. Si am ajuns inginer geolog.

      Răspunde
       
      1. dragos
        August 25, 2015 la ora 12:12

        Cel mai important este ca ati avut mereu umor si asta a fost premisa principala de reusita!

        Răspunde
         
  • Sorin
    Iulie 16, 2015 la ora 20:16

    NU ESTE DECAT VINA PARINTILOR.
    Acesti parinti care fac orice pentru a asigura un trai bun copiilor.
    Vrei bani de iesit cu baietii la o bere, pui si speli masina, o cureti, o lustruiesti iar la urma iti da tata 5 lei. Dar cum mititelu sa se murdareasca, cum mititica sa-si rupa unghia.
    Vrei telefon de fite, android, pune mana 3 luni cat esti in vacanta si mergi la o ferma sa castigi 3000 lei, in 3 luni si sa-ti faci mofturile.
    Vrei facutltate particulara sau liceu particular, du-te si munceste copilu4-8 ore pe zi si faci inca 8 scoala. O platesti singur scoala, nu sa-ti plateasca taticu.
    Parintii sunt singurii vinovati ca nu-i lasa pe copii sa primeasca in piept loviturile vietiiiiiiiiiiii.
    Sa stii o serie de buletin, un CNP, o adresa.
    Sa stii sa scrii o cerere, sa stii cine este „subsemnatul”.
    Degeaba ai 3 facultati daca tu nu stii cine e subsemnatul si seria de la buletin sau CNP.
    Acum 10 ani, angajam oamenii, doar daca stiau CNP(codul numeric personal) pe bucati, sex, an, luna, zi, codul judetul, cifra de control.
    APROPO, domnule MOISE la 1 iulie 2015, am suspendat activitatea la 6 societati si am concediat 42 de salariati.
    Astept solutii de la dumneavoastra, echipa BIZIDAY si presedintele plimbaret si cu pretentii de marire de salariu JOHANNIS.
    Va urez succes la toti si ma bucur in fiecare zi, ca am renuntat sa mai platesc taxe in ROMANIA. Mananc, beau si fac dragoste, ii las pe altii sa plateasca taxe si impozite aberante, gen taxa RADIO-TV, ECARISAJ, etc.

    Răspunde
     
    1. Xro
      Iulie 17, 2015 la ora 22:01

      Ai gresit adresa, vezi ca ala cu taxele impozitele si cresterea salariilor sta la palatul Victoria, acum mai mult pe la DNA si in ultima perioada in Turcia.

      Răspunde
       
  • Gabriel
    Iulie 16, 2015 la ora 17:42

    Sa nu uitam ca omul care a desfiintat scolile profesionale in Romania se numeste Ecaterina Andronescu, blestemat fie-i numele. Sper sa nu mai fie lasata sa se apropie de sistemul de invatamant. Din pacate inca mai este in comisia de invatamant in parlament.

    Răspunde
     
  • Fair
    Iulie 16, 2015 la ora 15:49

    Daca tot folositi o poza preluata de la o campanie studenteasca, va rog sa precizati si sursa. Link cu detalii: http://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/diplome-degeaba-impartite-de-studenti-pe-plaja-din-costinesti-56766-296531.html

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Iulie 16, 2015 la ora 15:48

    E complicată chestia! Până nu se umblă la mentalități, nu se rezolvă nimic…

    Răspunde
     
  • prof
    Iulie 16, 2015 la ora 15:29

    „Cancerul” asta, pe care-l prezinta fiecare in oricare dintre comentarii, este generat de incompetenta (care se manifesta si la instalatorul care nu stie sa schimbe o baterie, foarte des intalniti, dar mai ales la cei din „fruntea” statului.
    Exemplu:
    Cum sa dai salarii imense numai la „Justitiabili”, sa ai justitie, cand tu nu ai sanatate (medicii buni pleaca, ca nu avem bani sa le dam, decat spaga). S-a inversat „piramida nevoilor”, la fel cu cea a competentelor.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iulie 16, 2015 la ora 15:23

    @DanTM- Din cvasitotalitatea comentariilor se contureaza opinia ca in patria noastra exista un excedent de forta de munca inalt calificata si un surplus de absolventi de invatamant tertiar. Aceeasi pare se intelege din text ca are si autoarea articolului. Realitatea este ca Romania e statul cu cea mai mica pondere de absolventi de universitate din UE. Ori, discursul in defavoarea educatiei superioare nu aduce beneficii. Dezvoltarea se poate realiza exclusiv in conditiile cresterii nivelului de educatie al cetatenilor. Sunt de acord ca problemele semnalate de autoarea articolului sunt generate de ineficienta politicilor publice si au un pronuntat caracter sistemic, dar se pare ca sunteti dintre putinii care observa. Sunt de acord ca sunt necesare reforma sistemului de invatamant, cu sporirea fondurilor alocate, ca piata fortei de munca solicita persoane pregatite in diverse profesii mestesugaresti samd. Dar asta nu are vreo legatura cu deficitul de forta deunca inalt calificata. A antagoniza profesiile este lipsit de sems. Este nevoie deopotriva de specialisti in management si de instalatori, profesionistii fiind respectabili in egala masura indiferent de domeniul de activitate. Probabil faptul ca autoarea li se adreseaza colocvial instalatorilor face ca la domnia sa sa nu accepte sa lucreze si bunii meseriasi. Nu inseamna ca ei nu exista.

    Răspunde
     
  • deaddy
    Iulie 16, 2015 la ora 15:18

    Am un copil care intra acum in clasa a 8-a, chiar stau serios pe ganduri daca nu e mai bine sa-l orientez spre o scoala profesionala cu o meserie „buna”, CNC-ist, sudor, de-astea. Lu’ frate-sau mai mare i-a placut cartea si a reusit sa ia la bac note suficient de bune sa poate merge la facultate in Strainezia pe fonduri europene, acuma munceste 25 ore/sapt sa se intretina, uite, in vacanta nu a vrut sa vina ca mai bine isi baga si ceva voluntariat in CV. Dar asta micul nu da semne ca s-ar omori cu cartea si i-ar si displacea (zice el acum) sa plece in strainatate. Adica nu e prost, pur si simplu nu-i sta mintea la ce ii zic profii la scoala. Si-atunci nu mai bine invata el o meserie pt care exista oricand piata, sa aiba din ce trai, iar dupa aia daca o simti nevoia n-are decat sa o perfectioneze in liceu si facultate? Grea alegere: o sa intrebe de ce nu i-a dat tac’so o meserie in loc sa-l chinuie prin scoli, ori o sa-ntrebe de ce nu l-a trimis la scoala si i-a limitat dezvoltarea? Sa nu intrebati de ce nu ii recomand facultatea in RO. Doar ca am fost acolo, am fost printre cei 4-5 care faceam lucrarile si proiectele tuturor colegilor, am terminat cu 9 (ca nu mi-au placut socialismul stiintific istoria si filozifia marxist-etc.ista) si acuma sunt de meserie „Nea”, in genul instalatorului din articol.

    Răspunde
     
  • Daniel
    Iulie 16, 2015 la ora 15:15

    Societatea romaneasca se va maturiza cand copii nascuti in Romania Uniuniii Europene si a NATO vor ajunge la maturitate si la varste de 40 de ani.
    Pana atunci nu stiu daca parinti sau copii ar trebui judecati, dati exemle sau mai stiu eu ce. In viziunea mea si parintii si copii sunt victimele unei tranzitii haotice de la un sistem dur de comunism la un capitalism despre care prea putini stiu cum ar trebuii sa arate, iar pana la intrarea Romaniei in UE si mai putini stiau.
    Nu in ultimul rand, nu trebuie uitat contextul geopolitic in care Romania s-a zbatut multa vreme dupa 89. Ucraina este un exemplu tragic, dur si graitor.Iugoslavia la fel.
    Deci despre ce maturitate poate fi vorba?!

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Iulie 16, 2015 la ora 14:58

    Ha ha, eu sunt ala. Repar masini de spalat dar mai greu cu gramatica.
    Problema e complexa si tine de vremurile in care traim. Am fost intoxicati cu „gandirea pozitiva” „daca vrei, poti” si tinerilor li s-a parut ca e simplu, ca la un moment dat cand vor vrea cu adevarat ceva vor avea.

    Răspunde
     
  • Stefan
    Iulie 16, 2015 la ora 14:54

    Am făcut facultatea în Anglia. Acolo am aflat ca locurile în facultati se împart în funcție de cererea calculata pe perioada urmatoare (3-5 ani) la nivel national plus o marja care poate fi analizata. Înțelegeți ce spun? La profilul meu am fost 6 studenți. 4 am absolvit și 2 s-au reprofilat pe ceva apropiat (matematica pura).

    Ore de predat aveam 12 pe saptamana, 6 în clase de 30 de persoane (materii comune). 8 ore de studiu în grupuri restrânse cu profesorul sau asistentul de catedra pentru aprofundare și teme. 20 de ore pe săptămână se considera studiu privat.

    Pentru ca eram bazați pe matematica, aveam și 2 ore pe săptămână separat, special pentru cei ce nu au înțeles tema sau ce s-a predat.

    8 ore pe zi, de luni pana vineri, în maths support centre, erau prezenți un profesor de matematica, unul de statistica și unul de ceva economie.

    Și facultatea mea era pe locul 167 când am studiat. Sa mai discutam facilitati (săli de calculatoare doar pentru studenti, biblioteca cu camere de studiu în grup cu TV proiector white board)

    Răspunde
     
  • job
    Iulie 16, 2015 la ora 14:54

    Facultatea in zilele noastre e utila, dar pentru cei care muncesc, nu pentru cei care cred ca merita ceva in plus pentru ca au terminat o facultate. Eu nu am facultate invat singura, studiez legislatie, cursuri de training, citesc carti de dezvoltare profesionala etc., dar astea nu se vad in CV. Muncesc intr-un birou si sunt competitiva, dar am avut si eu momente in care am fost folosita de catre persoane cu functii mai inalte, care au preluat idei de la mine si le-au expus ca fiind ale lor, va spun sincer nu am ramas mult la acel job, pentru ca nu imi place sa fiu subalternul unei persoane mai proaste (manager, jurist sau economist) decat mine. Vreau sefi competenti si competitivi!

    Răspunde
     
  • Marian
    Iulie 16, 2015 la ora 14:32

    Si partea cea mai faina e ca unii au chiar doua, trei facultati si 2,3 masterate. Termina una, nu isi gasesc de lucru si fac alta in cu totu alt domeniu, nu isi gasesc nici acolo, si tot asa. :))
    Daca nu ar fi de plans ar fi chiar amuzanta treaba.

    Răspunde
     
  • Andreea
    Iulie 16, 2015 la ora 14:17

    Cu toate acestea, se scapă din vedere o chestie. Din Uniune, România stă cel mai prost la capitolul studii superioare. Oamenii o văd drept o fabrică de diplome și nu un loc unde ar putea să se perfecționeze spre o anumită direcție. Și un strungar sau un zidar pot urma o facultate în domeniul lor și în sensul ăsta pun bazele unei afaceri prospere cu oameni buni!
    În afară de ambițiile personale ale părinților, problema este identificată la nivelul primilor ani de studiu. Este inadmisibil ca un elev de clasa a VIII-a să fie admis la un liceu cu media 2 sau 3. Tinerii au nevoie nu doar de o consiliere spre o viitoare carieră, ci și de o bază practică încă din primii ani de școală. Adesea părinții aleg pentru copii pentru că cei mici „nu știu ce vor să facă”. Nu știu pentru că nu sunt încurajați nici măcar de școală să se profileze spre un anumit domeniu.
    P.S. Când zboară majoritatea profesorilor din învățământul superior și când sunt clasificate universitățile după performanțe, atunci putem să evoluăm și noi ca gândire de la fabrică de diplome la un viitor asigurat.

    Răspunde
     
    1. Claudiu
      Iulie 24, 2015 la ora 19:59

      Acum ma trezesc si eu sa mai comentez putin. Meseria se fura, nu se invata, daca nu vrei, poti sa faci mii de cursuri si de scoli, de oricare ar fi ele. Nu am profesat nici macar o ora in domeniul in care am terminat facultatea, daramite liceul (tehnic). Cu toate acestea, am avut parte de oameni minunati care nu neaparat cu avut rabdare cu mine, dar macar nu m-au palmuit, fie si verbal, ca aveam prea multe intrebari. Sistemul de invatamant e la pamant, nimeni nu invata nimic, doar se cheltuiesc resurse de toate felurile. Mi-am dorit sa lucrez in cateva domenii, dar se pare ca nu eram destul de pregatit, si daca intr-adevar as fi vrut, trebuia sa-mi platesc singur pregatirea… pentru ce? pentru a da bani inapoi statului? Cred ca am vrut sa spun prea multe si nu s-a inteles nimic, oricum, voi posta!

      Răspunde
       
  • Cristina
    Iulie 16, 2015 la ora 14:07

    Ce ma bucur ca am plecat!

    Răspunde
     
  • DanTM
    Iulie 16, 2015 la ora 14:01

    Bine, ăștia mici îs loaze, sistemu’ n-are nicio vină, da’ părinții au etc. Postii! De fapt, problema chiar e sistemică: nu există locuri de muncă. Dacă ar fi existat, n-ar fi plecat din țară milioane de români. Deci nici joburi de instalatori, zugravi sau mecanici nu își găsesc prea mulți, și dacă s-ar califica pt meseriile astea. Calitatea învățământului s-a deteriorat grav, ce-i drept. Dar toate problemele astea au o cauză: guvernanți hoți și inepți, fără viziune, fără competență, fără nimic. Era sarcina lor să creeze condiții pentru investiții și să organizeze un învățământ de calitate. Așa, e simplu să dăm vina tot pe victime, că asta sunt absolvenții de școli degeaba. Poate nu total inocente, dar totuși victime…

    Răspunde
     
    1. clujean
      Iulie 16, 2015 la ora 14:47

      problema e ca am permis sa ne fie distrusa economia in numele capitalismului, de aceea nu mai avem nici joburi, nici scoli bune, nimic

      Răspunde
       
  • Diana
    Iulie 16, 2015 la ora 13:53

    Traiesc intr-o lume a contariilor (am concingerea ca sunt multi in aceeasi situatie). Motivul? Am avut sansa sa fiu absolventa unei facultati care mi-a permis practicarea meseriei pentru care am muncit 4 ani. Sotul este omul care a descoperit in timpul studiilor superioare ca nu ii este de folos facultatea si este o pierdere de vreme. A renuntat si de apr

    Răspunde
     
  • bogdan bobolea
    Iulie 16, 2015 la ora 13:18

    Fostul ministru al Educatiei (Andronescu aka Abramburica) a desfiintat scolile de arte si meserii.

    „În 2009 când m-am întors şi când am făcut analiza şcolilor de arte şi meserii am constatat că între 95 şi 97% din absolvenţii acestor şcoli mergeau şi finalizau liceul pe ruta progresivă. Asta înseamnă cu un an de şcolarizare în plus. Şi atunci, pe bună dreptate, mi-a pus întrebarea: De ce fac aceşti elevi, de ce se duc pe această rută ca să finalizeze liceul? Şi răspunsul este unul singur, foarte simplu. Şcoala de arte şi meserii nu le era utilă. Cu certificatul de absolvire de acolo nu-şi găseau un loc de muncă.

    ” Şi atunci, un an de zile am suspendat cifra de şcolarizare de la şcolile de arte şi meserii ca să putem să facem reglajul cu piaţa muncii. Am făcut un an de zile şi am plecat în septembrie 2009 din minister. În 2010 şi 2011 nu s-a întâmplat nimic. N-au făcut această corelaţie cu piaţa muncii şi dacă nu vom face această legătură între angajator şi şcoala de arte şi meserii ea nu va avea niciodată succes” a susţinut aceasta.

    Ecaterina Andronescu a vorbit şi despre diferenţa între colegii la nivel naţional, dar şi despre selecţia care se realizează în funcţie de rezultatele obţinute, menţionând că „se realizează o polarizare, copiii foarte buni se duc la licee foarte bune, care acum, la bacalaureat, au procentul de promovare 100% sau aproape de 100% şi cu medii foarte mari şi în celelalte licee au rămas copii mai slabi care au rezultate de la intrare mai slabe”.

    Răspunde
     
  • zugu
    Iulie 16, 2015 la ora 13:12

    Am citit articolul si mi s-a parut bun, pe moment, apoi mi-a trecut si mi-am dat seama ca intrebarea fundamentala pe care o pune (de ce toata lumea vrea sa munceasca intr-un birou si fuge de munca de meserias?), are un raspuns cat se poate de simplu: de lene.

    Da de ales oricui intre a sta cocosat pe sub chiuvete o viata intreaga, cu mainile pline de bataturi si praf, sau a tine tarnacopul in mana in timp ce un nene transpirat, intre doua varste, tipa la tine sa dai mai tare – pe de o parte – si a sta confortabil la un birou cu aer conditionat, in fata unui PC, spunand altora ce sa faca – pe de alta parte.

    Ce credeti ca e mai tentant? Serios, e atat de simplu. Si tocmai de-aia sunt frapat ca autorul articolului nu vrea sau nu poate intelege acest aspect atat de evident.

    E o rusine sa faci munca fizica? Nu. Dar nu de rusine fuge lumea de meseriile astea, ci din cauza ca au vazut ca se poate si altfel si acum toti vor asa.

    Răspunde
     
    1. CotcodaC
      Iulie 16, 2015 la ora 13:18

      Pasiunea nu cunoaste rusine zugu 😉

      Am cunoscut om care putea lejer sa-si plateasca un instalator pt o anumita munca, insa si-a rezolvat singur problema din placere.

      Meseriile care implica „indeletnicire” sunt profesate bine doar daca exista pasiune. Evident, banul este f util, insa cea mai importanta este placerea de a construi, repara, etc.

      Cei pe care ii vezi lenesi, au ales acea meserie cu banul in minte, pentru ca nu puteau face altceva. Aceia vor fi filtrati automat de „cerere si oferta”, cand vom fi mai bine conectati. Gandeste-te cum este acum cu review-urile online pt un hotel, o statiune, etc.

      Răspunde
       
  • CotcodaC
    Iulie 16, 2015 la ora 12:47

    Doamna, liceul teoretic si studiile universitare merg „hand in hand”, ambele fiind cam „optionale”.

    Alegera carierei se face de pe la 13-14 ani, nu in ceasul al n-shpelea, intre aflarea notei de la BAC si inscrierea la cat mai multe facultati, in baza dosarului.

    Suntem o societate bolnava, profund ratacita si vom continua sa ne afundam daca nu incercam sa ne educam odraslele sa devina oameni cinstiti, sa studieze cu pasiune si sa ajunga sa isi iubeasca meseriile.

    La naiba, s-a ajuns la o denigrare a sistemului de invatamant de neimaginat intr-o societate moderna. Toti isi bat joc de toti. Atat profesorii, cat si parintii sunt complici in aceasta mascarada. Unii se prefac „dascali responsabili”, iar ceilalti se prefac oameni maturi si responsabili.

    Am studiat atat in Romania, cat si in vest…pot spune ca imi este rusine cu diploma din Romania, si daca as avea posibilitatea sa sterg acei 5 ani de facultate si sa o reiau de la 0 „in afara”, m-as impaca mult mai usor cu viata mea.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Iulie 16, 2015 la ora 12:28

    @Constantin
    Sa reformulez. Problemele sunt:
    1) locurile de munca disponibile nu se potrivesc cu calificarea formala a absolventilor (e.g. e nevoie de electricieni, dar nu mai sunt scoli profesionale)
    2) atunci cand locul de munca se potriveste cu calificarea formala, vedem ca scoala nu formeaza setul de cunostinte necesar. Materiile, profesorii, programele sunt inadecvate
    3) Jocurile digitale si televiziunea au crescut o generatie de consumatori perfecti. Ei nu vor sa mai munceasca, ci doar sa consume. Oricum, nu sunt dispusi sau nu stiu cum sa se adspteze la oferta de locuri de munca.

    Răspunde
     
  • Ralu
    Iulie 16, 2015 la ora 12:05

    Am locuit foarte multi ani in Germania si va pot spune ca procentajul elevilor care ajung sa dea bacalaureatul variaza pe la 30-35% Eu personal am cunoscut acolo foarte putini germani cu bac sau studii superioare. Majoritatea nu au nevoie de aceste diplome prin natura sistemului lor de invatamant. Au nevoie de studii doar cei ce vor sa devina profesori, avocati, medici etc. Nici nu exista aceasta admiratie si dorinta scarboasa de-a „fi cineva” O persoana cu studii nu este privita altfel decat una fara.

    Răspunde
     
    1. CotcodaC
      Iulie 16, 2015 la ora 12:56

      Nu vreau sa jignesc, insa in ce fel de cercuri ai socializat in Germania? Nemtii pe care ii cunosc sunt f mandri de titlul de „Dr”… Ba chiar se simt ofensati rau daca nu te adresezi corespunzator in scris.

      Din contra, Germania este o tara cu oameni care pun un f mare accent pe „titlu” (ei fiind si f birocrati, de altfel).

      Singura „mica” diferenta dintre titlurile romanesti si cele nemtesti ar fi modul de obtinere! Aici, te duci la job full-time, mai copiezi si tu „a la ponta” de ici, de colo..mai platesti un gorobete sa iti scrie doua trei pasaje….et voila, ai titlu de „Dr.”; in Germania…nu are rost sa descriem, insa putem deduce din rezultatele lor in industrie.

      Răspunde
       
  • sd
    Iulie 16, 2015 la ora 12:03

    Ideea e ca ai nevoie de diploma, pentru interviurile le ai cu angajati al asa-numitului HR, care nu au nici o legatura cu meseria si carora trebuie sa le dovedesti cunostiintele cu hartii (sau cu pile si relatii)
    Nu, nu putem fi toti antreprenori.

    Răspunde
     
  • Mihaela
    Iulie 16, 2015 la ora 12:00

    Am facut o facultate la stat! dar chiar si atunci mama m-a trimis la munca, sa invat cum e de fapt viata … sa invat ca banii nu pica ci sunt adunati cu sudoare uneori.
    Acum, sincer … fac ceva pe ea de facultate! Pe mine una nu m-a ajutat cu nimic si ce fac acum nu are nici o legatura cu ce am invatat. Si acum imi amintesc socul de a realiza ca facultatea nu are nimic de-a face cu realitatea. Piata muncii cere de la tine orice altceva decat ceea ce ti se inoculeaza in facultate.

    Iar, acum, dupa 10 ani de muncit: de la a da cu matura pana la a relationa direct cu clientii, a venit si randul meu sa angajez oameni. Si ma oripilez. Nu am crezut niciodata ca o sa fiu atat de dezamagita de oamenii din poporul meu. Mai ales de cei tineri. Am mult mai multa incredere intr-un om care trece de 30 de ani pentru ca el, vrand nevrand are cultura muncii. La tineri, in proportie de 80% aceasta lipseste. Si spun asta cu mana pe inima, luand in considerare ca mi-au trecut zeci si sute de oameni prin fata ochilor, ca apoi sa aud ca au muncit 2 ore si pentru ca li s-a parut prea greu au plecat fara sa zica nimic.
    Si ati fi uimiti cat de des se intampla asta. Vin, vor sa se angajeze, le gasesti ceva, unele meserii mai solicitante, altele mai putin, stau 2-3 ore, maxim o zi si la revedere … pai de ce sa transpire ei la locul e munca??? Ca ei au facultati si nu li se pare normal sa care 10 baxuri de lapte, pe rand, de colo-colo. Oricat le-ai explica ca au nevoie de experienta, nimic!

    Răspunde
     
    1. Claudiu
      Iulie 24, 2015 la ora 20:15

      Din punctul meu de vedere, problema vine de la a li se cere celor angajati sa lucreze, sa stie si sa faca ce ar face alti 6, dar sa fie platiti cat pentru un sfert… dintr-unul. Nu cinteaza cat de bun esti in ceea ce faci, va fi mereu altul mai bun, in altceva, ce de altfel faci si tu, dar doar de nevoie, pentru ca ti se cere.
      Am o foarte mare problema cu angajatorii privati din zilele noastre, pe langa faptul ca nici ei nu stiu pentru ce te angajeaza, iti mai cer sa stii mai multe, sa le si faci, apoi te platesc ca pentru o femeie de serviciu, timp in care ti-a scos mereu ochii ca nu ti-ai facut treaba. Intrebarea mea este urmatoarea: cand o sa stie angajatorii ce vor sa angajeze, ce vor sa faci si daca esti multumit cu remuneratia? Am avut o foarte neplacuta experianta cand, citind in ziar un anunt, acum ceva ani buni, cum ca angajeaza doar dintre cei cu stagiul militar satisfacut, am avut minunata surpriza la interviu sa mi se spuna transant, si nu doar mie, ca de fapt doresc sa angajeze vanzatoare…Nu-s foarte englez da’ „I rest my case”

      Răspunde
       
  • Octavian
    Iulie 16, 2015 la ora 11:45

    Ideea e ca atunci cand termini o facultate, iti poti gasi un loc de munca bun si stabil doar daca incerci si cauti intens. Cei ce se vaita pe la TV cum ca au terminat-o si inca lucreaza de 1000lei, sa fie sanatosi, eu zic ca se poate si mai bine.
    In ultima vreme, multi aleg sa plece in afara.. asta doar pentru ca ei nu aleg sa faca ceva pentru tara. Ma rog, ii inteleg, de ce sa-ti risti tu cariera si implicit viata pentru un viitor incert spus mai bun.

    Răspunde
     
    1. deaddy
      Iulie 16, 2015 la ora 14:05

      Ia alege si matale sa faci ceva pentru tara si sa ne scrii dupa aia ce ti-a iesit 🙂

      Răspunde
       
  • Andrei
    Iulie 16, 2015 la ora 11:40

    Eu am prieteni zugravi/zidari care nu au facultate si care nu sunt imbecili, ba din contra. Si faza e ca ei castiga si binisor. Mai pot da ca exemplu o problema cu care se confrunta tatal meu. El e inginer mecanic (se ocupa de forja si lucruri de genul asta) si una din responsabilitatile lui e sa faca o echipa pentru mentenanta si nu gaseste oameni calificati. A renuntat la ideea de calificati si s’a hotarat sa angajeze necalificati, doar sa fie dispusi sa se califice la locul de munca si tot nu gaseste (sau nu gasea la un moment dat). Ce mi se parea frustrant e ca nu era un salariu mizer. Si daca va intrebati, da, lucrez la birou ca programator fara sa am vreo facultate terminata.

    Răspunde
     
    1. Freaky
      Iulie 16, 2015 la ora 13:45

      Ca si coleg programator vreau sa te intreb daca deja ti-au spus ca nu iti dau salar mai mare ca nu ai diploma, si evident nici nu primesti scutirea de impozit pe venit destinata celor cu studiile superioare completate. Si desi probabil cu sau fara diploma vei fi acelasi om la fel de productiv, dar vezi firmele astea. O diploma nu te ajuta cu nimic dar in stadiu actual imbecil de la noi, macar ii impiedica pe ei sa isi bata joc de tine.

      Răspunde
       
      1. Alina
        Iulie 20, 2015 la ora 23:22

        NU-MI PLACE articolul! Si ma ingretoseaza comentariile celor care dau in tinerii debusolati si in parintii care se straduiesc pentru ca acesti copii sa termine totusi o facultate! Cu diplome „pe bune” la inceputul anilor ’90, oamenii cu studii superioare ajunsesera sa munceasca in depozite en-gros, pentru diversi „privatizati”! Ani la rand, in centrele la distanta din tara, ale unor facultati de prestigiu, s-au emis mii de diplome!!! Carte…ioc! Sau mai putina! Taxele mari, foarte mari pentru cata carte s-a facut!! Mari si pentru salariul celui care se chinuia sa faca acea facultate muncind, avand familie, etc. Nu conta, daca aveau mare aveau nevoie de acea diploma ptr. a-si pastra locul de munca sau ptr. a fi platiti mai bine ulterior. Sa nu vorbim „din carti”, sa nu judecam din condei, dar, mai ales, SA NU FIM IPOCRITI!! Un copil care nu va avea o diploma de studii superioare va fi dezavantajat din start! De ce ii condamnati, atunci? De ce luati in deradere „esecul” lor?? Nu ar fi mai indicat sa blamati sistemul de invatamnt pe bani care functioneaza bine-merci?? Desigur, pentru a supravietui, un tanar poate ajunge la supermarket, chelner la o terasa sau va face alte munci…Salariile nu le vor ajunge nici lor asa cum nu le-au ajuns nici parintilor la randul lor…pentru ca traim in Romania si „traiese bine” cine poate!!! Sic!

        Răspunde
         
  • dt
    Iulie 16, 2015 la ora 11:30

    Dupa „Tânăra e acum angajată la un supermarket” ma asteptam sa citesc „pe un post de management” 🙂 Hai sa spunem ca e caserita, nu? Sau in cel mai bun caz, se da cu rolele (supervizor?)

    Răspunde
     
  • JDM
    Iulie 16, 2015 la ora 11:28

    Basescu avea dreptate. Toata lumea viseaza birouri si functii de directori, pardon, manageri si nu are cine sa iti monteze o portiera bine in serviceuri auto scumpe. Chelner se ajunge doar din greseala, spune-i cuiva sa se duca la „scoala” de chelneri si se uita in sila la tine. Am ajuns o natie de doctoranzi semidocti doar pentru ca a devenit absolut necesar sa mergem la facultate, altfel ride cartierul de noi ca am mers la scoala profesionala.

    Răspunde
     
    1. Tanar 01.01. 1990
      Iulie 16, 2015 la ora 11:50

      Doamna „succesuuri” fiica lu’ „țigancă imputită” a ajuns europarlamentar. Si acel domn vine si vorbeste de o generatie de ratati? Sa ne gândim ca un tânăr politician vorbea in urma cu ceva ani de legalizarea drogurilor „ușoare”. Vina pentru existenta generatiei ratate apartine atat generatiilor anterioare care n.au stiut sa promoveze valorile adevărate, cat si generatiei 90′ care nu si.au dat interesul de a iesi de sub aripa parinteasca. Pana sa ajungem la mai bine suntem indemnati sa „Trăim bine” sau sa facem Un lucru bine facut” fără a ni se arata ce anume sa facem si cum.

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Iulie 16, 2015 la ora 12:21

        Intr-o societate competitivă se cere 4-5 ani experienta pentru un post de mecanic,strungar,zugrav…tamplar etc.
        pentru ministru e de ajuns a fi membru de partid .
        cine e de vina ?
        eu in nici intr-un caz pentru ca sunt un om apolitic.
        la nivel de simplu cetățean nu prea poti sa ai decizii sociale.

        Răspunde
         
        1. akanom
          Iulie 16, 2015 la ora 14:16

          Sigur că ești de vină, tocmai pentru că nu te implici. Nu este realist să nu te intereseze cine te conduce, și ce politici (în sensul de policy) urmează, dar să te aștepți să fie totul așa cum vrei tu.

          Răspunde
           
          1. Kristina
            Iulie 16, 2015 la ora 15:15

            Culmea!
            Am cel mai mare defect de pe pamant:
            NU MA POT SUPUNE.

            deci ?cu intransigența mea nu am nici o sansa
            in lumea lor.

            vacanta plăcută sau un weekend frumos!
            (după caz)

             
    2. OCHI LUCIZI
      Iulie 16, 2015 la ora 14:28

      ..dar e interesant de aflat ce visa basescu cand era presedinte ? atatia ani.. ce vis de vis ! ..si nimeni nu-l cerceteaza nicicum . SOMN PUFOS !

      Răspunde
       
    3. Florin
      Iulie 17, 2015 la ora 16:36

      Si Basescu are 2 copii. Sa ne amintim ce meserii au.

      Fata cea mare e notar. Si dupa cum stim toti e o cerere de notari pe piata de nu se poate. D-aia a si reusit sa ajunga notar.

      Cea mica e europarlamentar. A facut si ucenicie la LUXTEN cu 3000 de dolari/luna. Dupa care s-a dus la Bruxel cu 7500 euro/luna. Nu stie ea engleza, dar stie sa citeasca texte in romana. Am vazut cat de bine la TV.

      Răspunde
       
  • Dorin
    Iulie 16, 2015 la ora 11:16

    Deci pe baza a cateva exemple de ratati (de la parinti idioti la copii naivi si prosti) ai generalizat utilitatea tuturor diplomelor si a meseriilor… bravo. Daca iti zice cineva ca esti tigan ca esti roman te superi, dar vii si generalizezi o mentalitate, o abordare si o scara de valori pe baza a cateva exemple.

    Macar o statistica oficiala cu link la studiu sa ne documentam si noi si parea mai credibil. Asa e o generalizare imbecila si atat.

    Idioti si prost pregatiti sunt la toate nivlele; la fel sunt si cei foarte bine pregatiti.

    Răspunde
     
    1. adi
      Iulie 21, 2015 la ora 08:49

      Cand am dat la faculta (nu economie), la facultatea de economie la cluj au inceput 4000 de studenti pe an. Din astia cam 500 au fost bugetari. Numarul bugetarilor e calculat dupa cererea muncii iar numarul studentilor pe plata este bazata pe „business”ul profilor. In concluzie, statisticile care se vad pretudindeni demonstreaza ca problema e generala. Mie mi s-ar face frica sa studiez la o astfel de facultate.

      Răspunde
       
  • nissan andreas
    Iulie 16, 2015 la ora 11:14

    copiem america, fruncea, insa si in italia, germania, spania, chiar si in grecia, munca ‘de jos’ o fac mai mult imigrantii, nici acolo nu vrea nimeni sa lucreze in constructii sau gastronomie.
    lumea isi da seama ca in societatea 2.0, in a-4a revolutie industriala, asta digitala, in era google-car, 3d-printer, online banking si fara stampilator, nu inveti o meserie si iesi la pensie cu ea, ci inveti toata viata.
    asa ca, daca vrei sa-ti repari wc-ul, ori te uiti pe youtube cum se face, ori, daca-ti permiti, astepti un craftsman adevarat, care si-a gasit vocatia artistica a lucrului bine facut si bine platit

    Răspunde
     
  • Dana
    Iulie 16, 2015 la ora 10:46

    Constantin, ce intelegi prin „a fi instruit” ? O bucata de carton cu care nu faci nimic sau sa stii cu adevarat SA FACI ceva ?

    In nebunia asta, cea mai mare vina o au parintii : lipsa de realism si de bun simt isi spune cuvantul. Daca mostenitorul nu e dotat intelectual pentru studii superioare (fara spaga la examene), atunci nu mai bine o meserie ? Cat despre „După ce copiii ajunşi adulţi rataţi le rămân în întreţinere, dau vina pe “sistem”[…]”, asta e masura prostiei si a snobismului. Mie mi-au zis ai mei clar si raspicat ca timpurile s-au schimbat si ca nu mai au cum sa imi faca rost de un loc de munca, sa ma descurc. Si nu a murit nimeni, ba dimpotriova, pentru mine e un motiv de mandrie ca toate locurile mele de munca au fost obtinute prin interviuri si teste.

    Răspunde
     
  • Dan
    Iulie 16, 2015 la ora 10:18

    Problema absolventilor de facultati de duzina care ajung sa munceasca in retail (sau sa ingroase numarul somerilor) este prezenta in toata societatea occidentala. Generatia parintilor nostri (cei care ies acum la pensie) a intrat pe o piata a muncii in crestere, intr-o economie in expansiune accelerata in anii ’60-’70; in acele vremuri erai luat pur si simplu de pe strada si platit cu un salariu, indiferent ce scoala aveai sau nu aveai. Ei au vazut „retete” de succes, ce meserii sunt mai bine platite si/sau asigura prestigiu social, de aici „nebunia” de a-si impinge copiii, generatia nascuta dupa 1980, catre facultati.

    Nebunia facultatilor a ajuns insa sa creeze probleme sociale – cererea mare a dus la cresterea taxelor de scolarizare si la „diluarea” procesului de invatamant: din facultati ies mai multi absolventi insa mai slabi pregatiti decat generatiile precendente, concurand pe mai putine joburi, pe o piata plafonata si saturata – insa cu exceptia notabila a domeniilor tehnice, de avangarda.

    Avem deja o problema sociala, fara solutii imediate; generatia 20-35 incepe deja sa puna intrebari, intrebari despre sacrificarea copilariei pe altarul scolii si despre traseul in viata impus de societate, traseu care duce inevitabil in somaj sau intr-o viata mizera. Oamenii astia sunt carnea de tun pentru miscari gen ISIS.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iulie 16, 2015 la ora 10:00

    Romania are cei mai putini absolventi de invatamant superior la mia de locuitori dintre statele membre UE. Aproximativ jumatate din medie. De ce este o rusine sa fii instruit?! Cine si de ce isi doreste ca romanii sa ramana fara educatie superioara? Cei neinstruiti sunt mai usor de manipulat, au venituri mai mici (conform statisticilor) si sunt dispusi sa-si vanda voturile pentru umbrele si galeti. Chiar imi este greu sa inteleg masajul acestui articol. Se doreste sustinerea opinia presedintelui Basescu conform careia avem nevoie de tinichigii? OK, dar avem nevoie si de economisti, medici, profesori si ingineri. Ne temem ca absolventii emigreaza? Instalatorii si frezorii au plecat inaintea lor. Atunci, despre ce este vorba? Vrem neaprat sa ramanem prosti? De ce, in folosul cui? Problemele descrise se explica prin ineficienta politicilor publice, acceptata tocmai din cauza lipsei de educatie. Statele ale caror politici publice exceleaza au o pondere a absolventilor de studii superioare de trei mai mare decat Romania. Despre ce Dumnezeu este articolul acesta?!

    Răspunde
     
    1. Vlad
      Iulie 16, 2015 la ora 10:39

      De la un mesaj pe care nu-l ințelegi ai ajuns la Basescu ! Da, nu e o rusine sa fii instruit, numai ca onor facultatile din târgușoarele românesti, apărute ca ciupercile după ploaie, după ’89, nu scot oameni instruiti ci loaze naționale.

      Răspunde
       
    2. basferatu
      Iulie 16, 2015 la ora 11:37

      Aparte ca nu ati inteles nimic din articol, de ce presupuneti ca un instalator sau o stilista (coafeza) sunt needucati? De multe ori ei studiaza individual sau isi platesc cursuri de perfectionare pentru ca lumea evolueaza si mereu apar tehnici, materiale sau cerinte noi. in timp ce ingrijorator de multi absolventi de facultate nu mai deschid tot restul vietii altceva decat cancan-ul pentru ca… vorba aia, au studii, au educatie, „stiu tot”.

      Răspunde
       
      1. CotcodaC
        Iulie 16, 2015 la ora 13:03

        Nene, nu ai inteles comentariile astora 😉

        Instalatorul sau stilista nu s-au educat in „copy&paste” sau „banu’ in plic” :)))

        Asadar, da, sunt lipsiti de educatia necesara intr-o societate bazata pe nepotism, aroganta, etc.

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Iulie 16, 2015 la ora 15:47

        Stimate domn, lupta de clasa m-a obosit suficient in tinerete. Consider ca patria noastra are nevoie deopotriva de profesori, instalatori, medici si stiliste. Nu de alta, dar si stilistele se mai imbolnavesc, iar de cineva care sa-i invete sa scrie toti au nevoie. 🙂 Tocmai in aceasta consta absurditatea articolului: antagonizeaza diferitele profesii, unele care necesita invatamant vocational, altele invatamant secundar, tertiar sau primar. In felul acesta se sugereaza un soi de lupta de clasa la fel de absurda si pernicioasa precum cea dintre angajatii din mediul privat si bugetari, spre exemplu, dar o lecuta mai perfid. De asta am si scris despre nelamurirea cu privire la mesajul pe care articolul ar trebui sa-l transmita.

        Răspunde
         
        1. basferatu
          Iulie 16, 2015 la ora 16:35

          @Constantin: nu e vorba de nicio lupta de clasa. Iti prezint o analogie pe care sa o intelegi: „Presa s-a tabloidizat si e nashpa”. De ce? Pentru ca asta cere boboru’! De ce nu educam boboru sa vrea ceva mai de calitate? Pentru ca pana-l educam nu scoatem bani si, oricum e mai usor s-o tinem asa cat mai merge. Despre asta e articolul, doar ca inlocuim presa cu invatamantul si boboru’ cu… boboru’ tanar. Si problema e ca nu mai merge asa.
          Nu zice nimeni sa nu se mai faca doctori si ingineri. Coafeza se imbolnaveste, medicul la care se duce trebuie sa se relaxeze la o terasa sau sa aiba meserias pentru instalatiile sanitare sau sa isi gaseasca nevasta acasa… coafata frumos 😉
          Dar ce te faci cand, cu rusinea romaneasca pentru meseriile de „guler albastru” medicul ajunge acasa si isi gaseste wc-ul montat aiurea de vreun „jurist” sau nevasta deprimata ca i-a ars parul vreo „manageritza”, ambii frustrati ca sunt „underemployed”.
          *Si reversul: ce te faci cand ajungi in urgenta pe mana fiului unui medic bun, care isi sacrifica viata pentru ca loaza sa faca medicina… loaza cu IQ-ul unui limax si cu unica pasiune in viata skateboardul… dar care pana la urma va ajunge medic pentru ca 1. altfel ii taie tac-su fondurile si 2. oricum tot tac-su decarteaza pentru examene din secunda zero pana la absolvire.

          Răspunde
           
          1. Constantin
            Iulie 16, 2015 la ora 20:53

            Stimate domn, autoarea articolului transmite mai degraba opinia ca sunt prea multi absolventi de invatamant superior in comparatie cu practicantii profesiilor care nu necesita studii superioare, nu ca nivelul de profesionalismal tuturor este scazut. Acesta este alt subiect si n-am intentia sa va contrazic, desi, dupa cum scriu mai sus, cauzele sunt ignorate de autoarea articolului. Performanta se obtine prin cresterea nivelului de competitivitate intr-un mediu concurential. Oricare ar fi profesia si oricar de inalte ar fi studiile urmate. Daca despre asta era vorba in articol mi-era clar. Altfel, din text nu reiese ideea dumneavoastra, nici cea prezentata de mine, prin urmare, daca sumtem tara cu cei mai putini absolveti de invatamant tertiar, care este motivul pentru care se publica un articol andurd din care se intelege ca tot sunt prea multi?! Poate aveti dumneavoastra un raspuns, ori poate cunoasteti intentia autoarei. 🙂

             
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase