Cât din alocațiile de la stat finanțează alcoolismul național?

Publicat la data de de Biziday

de Moise Guran

Ce om înfiorător trebuie să fii ca să nu susţii dublarea alocaţiilor pentru copii? Și aşa sunt mici şi, dacă se dublează, tot mici rămân, dar sunt nişte bani acolo, cu care, dacă tot nu sprijină natalitatea, statul ar putea să dea măcar un deget, nu o mână de ajutor, celor care deja au copii.

Deci, ce monstru de om ar putea fi împotriva unei alocaţii mai mari, susţinută chiar de organizaţia Salvaţi Copiii? Ei bine, trebuie să fiu din nou exagerat de sincer, acel monstru sunt eu.


Vă place când vorbim frumos de ţara noastră şi de viitorul ei luminos, nu-i aşa? Și mie îmi place şi zău dacă n-aş face decât asta, dacă viitorul n-ar fi tot mai înceţoşat…

Bineînţeles că şi o alocaţie de 84 de lei e mică, chiar dacă e de două ori mai mare decât una de 42 de lei. Vorbim de copii, nu-i aşa, cum să nu dai? Cum să pui în balanţă autostrăzi care nu se fac, bani pentru înarmare sau chiar scăderea TVA-ului? Copiii sunt înainte de toate şi, până aici, cred că putem prezuma că suntem cu toţii de acord. Eu chiar aş supralicita! Hai să dăm nu 84, ci 184 de lei pe lună pentru copii, dar haideţi să nu îi mai dăm sub formă de bani sau, cel puţin, haideţi să nu îi mai dăm sub formă de bani tuturor părinţilor.

Iertaţi-mă dacă eu fac un pas în spate şi vă spun că nu, statul nu trebuie să îi încurajeze pe toţi cetăţenii să facă copii. Și ştiţi de ce? Pentru că un copil chinuit reprezintă o realitate mai tristă şi mai concretă decât scăderea sporului natural sau decât îmbătrânirea populaţiei.

Acelea sunt statistici, cifre, poate importante, căci pot determina decizii, dar cât face o statistică, un grafic pe care eu ţi-l desenez la televizor, lângă o poză cu un copil murdar şi slab pentru că n-a mâncat săptămâna asta decât un corn pe zi, la şcoală, şi nişte corcoduşe furate?

Și asta în timp ce tac-su îşi toarnă ţuică de pufoaică-n cap la cârciuma din sat, pentru că lui deja i-a dat Ponta în toamnă, la alegeri, mărirea de alocaţie?

11259890_10200747447004451_259156168_o

E păcat să consideri că un asemenea om nu îşi merită copilul? Păi unde să muncească? o să întrebaţi … Sunt 45 de mii de locuri de muncă vacante în România, o să vă răspund… sigur, nu sunt toate la botul calului, precum ţuica de pufoaică, dar dacă v-aş spune că, aşa cum este acum, mică, mare, înjumătăţită sau dublată, alocaţia nu ajunge la toţi cei 3,4 milioane de copii din ţara noastră?

N-are cum… nu atâta timp cât în ţara noastră sunt două milioane de alcoolici… Și, desigur, nu toţi alcoolicii au copii, dar fix două milioane de părinţi trăiesc în România în sărăcie extremă, alături de cei peste 900 de mii de copii ai lor.

Poate vi se va părea o coincidenţă, dar azi consumul de alcool în România este, pe medie, de aproape două ori mai mare faţă de cât era acum 10 ani.

Puţini îşi mai amintesc faptul că până în 2005, la introducerea cotei unice, oamenii care munceau legal aveau o cotă forfetară neimpozabilă din venitul lor în cazul în care aveau copii în întreţinere. Cum ar fi să le dăm deduceri celor care muncesc şi nu bani, ci ajutoare sub formă de mâncare, hăinuţe, rechizite, celor care au copii dar nu muncesc?

Sigur că e speculativ, nu se poate face o corelaţie directă între faptul că acum zece ani cei care munceau primeau bani de la stat printr-un impozit mai mic pe muncă dacă aveau copii, şi faptul că în ultimii zece ani cantitatea de alcool consumat pe cap de locuitor în România s-a dublat.

Poate vi se pare că eu gândesc complicat, poate vi se pare că sunt un monstru pentru că eu consider că o creştere în bani a alocaţiilor pentru copii ar putea duce România peste Rusia în topul ţărilor consumatoare de alcool, poate fiecare dintre dumneavoastră, cei cu copii, cei care îi creşteţi greu şi vă luaţi de la gură ca să le cumpăraţi hăinuţe, nu înţelegeţi de ce v-ar strica o dublare a alocaţiei…

Și eu sunt de acord, nu v-ar strica aceşti bani, vă trebuie, dar hai să îi luăm altfel, să îi luăm într-o formă în care să nu mai ajungă ţuică de pufoaică, ci banii să ajungă la copii!

Vă întreb şi eu acum … vi se par toate astea mai înfiorătoare decât faptul că, pentru 40 de lei în plus pe lună, ai fi dispus să nu îţi pese despre cei aproape un milion de copii români ce trăiesc în sărăcie, fie pentru că părinţii lor nu muncesc, fie pentru că sunt alcoolici sau chiar au făcut copii doar pentru a-şi finanţa alcoolismul.

De aia vă spun, cu cât politicienii sunt mai generoşi pentru cauze nobile, cu atât viitorul patriei devine mai înceţoşat.

Comentarii prin facebook

96 răspunsuri la Cât din alocațiile de la stat finanțează alcoolismul național?

  • Ping
    Mai 26, 2015 la ora 09:09

    Dle Guran, am incercat sa va sun in direct cand ati avut emisiune la radio pe tema asta. Sunt total de acord cu Dvs. Nu cresti calitatea vietii unui copil cu 42 de lei in plus pe luna. Cine face copii cu responsabilitate, ii educa si ii intretine fara a se baza pe 42 de lei sau 84 de lei de la stat. Familiile defavorizate nu trebuie sa primeasca bani, ci doar alimente, haine, rechizite, etc.

    Răspunde
     
  • bogdan dumitru
    Mai 26, 2015 la ora 02:19

    alo , la sate , o bere la jumate e 3 lei , bei 13 beri cu o alocatie daca ai 5 copii bei 65 de beri , daca se dubleaza alocatia bei 130 de beri la jumate sau 260 de pahare 100 grame tuica proasta , sau iei cu 15 lei kilul de tuica de la un vecin , sau 3 kile de vin cu 10 lei de la alt vecin si esti praf in 3 ore , iei pe caiet in fiecare zi de 10 lei , cu 5 alocatii bei 20 de zile in continuu , in fiecare zi zi , in restul de 10 zile bei ajutorul social , habar nu aveti cum e la tara !!! , acuma daca se dubleaza alocatia o sa se bea cu 25 % mai mult pentru ca ajutoarele sociale raman la fel , stiti ca un pachet de tigari pe zi inseamna 4 milioane jumate lei vechi pe luna ??? adica 50 milioane vechi pe an ??? un om cu salariu minim castiga pe an 100 milioane lei vechi , deci jumate e pe tigari , 20 milioane cel putin bautura , lumina , cablul , internetul si telefonul inca 20 milioane , deci ramane 10 milioane care ii dai la caldura , bani de intretinere , chirie , mancare , gagica , copii zero , deci trebuie minim 2 salarii minime de 800 lei casa si femeia sa nu fumeze si sa bea ca altfel mai trebuie un salariu minim , habar nu aveti cum traiesc saracii !!!

    Răspunde
     
  • iulian
    Mai 25, 2015 la ora 17:35

    Lucrurile sunt simple, in Romania sunt 2 feluri de oameni: aia pe care alocatia de 84 de lei ii motiveza sa faca copii si cei care fac copii pentru ca si-i doresc (indiferent de cat de mare/mica e alocatia). De la prima categorie nu prea vrei copii din cauza ca e prea putin probabil sa iasa muncitori care sa sustina tara si sistemul de pensii.
    Sau ca sa fim si mai directi, alocatia de 84 de lei incurajeaza explozia demografica a unor oameni care nu-si pot educa copii la un nivel acceptabil (din motive de legislatie anti-discriminare dl. Guran nu poate preciza etnia din care fac parte multi din acesti oameni)

    Răspunde
     
  • Adrian-Iulian
    Mai 25, 2015 la ora 16:42

    La cat costa Pampersii si laptele praf (lapte praf bun nu apa chioara), as fi fost mai mult decat bucuros daca in loc de 84 lei cash as fi primit astfel de produse. Mai ales ca daca statul negociaza pe volume mari, poate obtine preturi mai mici decat obtin eu pentru pampersi din super/hipermarket sau lapte praf de la anumite farmacii care sunt importatori directi.

    Răspunde
     
  • s
    Mai 25, 2015 la ora 14:49

    Citeam in cartea “Memoriile unui opioman englez” situatia din Anglia in Epoca Victoriana, unde datorita pretului mare la alcool patura saraca a Angliei s-a reorientat catre consumul de opium asa ca nu banii sunt un obstacol in calea viciului. Teoria ca bani mai putini la alocatia copilului poate insemna bani mai putini pentru vicii nu sta in picioare pentru ca nu asta reprezinta o eradicare a viciului. Contraexemplul este o tara numita Norvegia unde standardul de viata e foarte ridicat si unde orice toxicoman beneficiaza de o asistentza medicala de care un Romania nu au parte oamenii bolnavi cu venituri peste medie si platitor de contributii la Sistemul Asigurarilor de Stat.

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Mai 24, 2015 la ora 09:48

    De la dumneavoastra aveam pretentia ca va informati inainte de a emite un neadevar, precum cel cu disparitia deducerii personale de baza incepand cu 2005. V-am auzit si la Europa FM spunand acelasi lucru.
    Deducerea nu a fost niciodata eliminata (art 56 din Codul Fiscal: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Legislatie_R/Cod_fiscal_norme_2014.htm) si se aplica celor care au venituri salariale de pana in 3000 lei brut/luna.
    Opinia mea este ca ar fi trebuit indexata aceasta deducere in loc de a majora alocatiile si pentru ca valoarei deducerii a ramas neschimbata din 2005 iar intre timp salariul minim aproape s-a triplat (310 RON in 2005, 975 in 2015).

    Răspunde
     
  • Andrei
    Mai 23, 2015 la ora 14:51

    Am vazut multi oameni care si-au exprimat opinia. Unii dintre ei sunt parinti, altii isi doresc copii, altii nu. Dar daca tot ne place sa facem comparatii, propun o comparatie cu Germania.

    Aici alocatia este de 200EUR, si daca ambii parinti nu au un loc de munca, statul plateste suplimentar ajutor pentru chirie, incalzire, gradinita (poate si altele). Si majoritatea banilor sunt platiti parintilor DIRECT. Si DA, sunt multe familii, in special imigranti (nu doar romani) care traiesc din asta.

    Exista si un INSA.

    INSA, in Germania, la primul semn de abuz asupra copilului (alcool, droguri, samd), copii sunt extrasi imediat din familie. Pentru ca sistemul de protectia copilului functioneaza.

    Asadar, vor fi unii parinti pentru care dublarea alocatiei reprezinta un ajutor, pe care copiii lor il vor simti direct sau indirect, parintii avand o situatie financiara mai relaxata.

    Din pacate, multi nu vor sa vada adevarul: cu studii sau fara studii efectuate, viata unor copii va deveni si mai crancena pentru ca, DA, parintilor acestora li s-a dublat “bugetul” de bautura. Si ghinionul lor este ca nu au un sistem de protectie sociala care sa-i extraga si sa-i protejeze de familiile lor.

    Si nu conteaza daca este unul, 10, 100 sau o mie. Oare copiii astia – care stim toti ca exista – nu ar fi ales oare ca 1.8miliarde sa mearga catre salarii pt asistenti sociali sau camine in care sa fie cazati / protejati de abuzurile parintilor?

    Răspunde
     
  • mihai
    Mai 23, 2015 la ora 13:16

    Bag de seama ca majoritatea care comenteaza ori nu au citit de loc cu atentie, ori au citit doar titlu si gata s-au enervat, ori sunt oribiti de cuvantul copil.
    In primu rand chestia asta e foarte frecventa la sate(toti astia care comentati paci banuiesc ca cam stati prin orase) unde o tuiculita e 5 lei. In al doilea rand se incurajeaza facutu copiilor pt alocatie. E frumos sa vezi copii aruncati in strazi pt ca nu mai pot fii hraniti de parinti, nu?
    In al treilea rand nu oricine ar trebui sa aibe dreptul, mai ales oameni care nu-si permit sa-l creasca, deci toata alocatia asta de la stat e asa ca sa nu zica lumea ca nu ii ajuta cu nimic.

    Răspunde
     
  • Paul
    Mai 23, 2015 la ora 10:14

    Din pacate cel putin din zona unde sunt eu si intalnesc cazuri de saracie, adultii sunt alcoolici.
    Nu neaparat ca se fac praf in fiecare zi, dar toti banii castigati merg pe tigari si bautura.
    Nu sunt de acord cu marirea alocatiilor din mai multe motive.
    1. Un om nu trebuie sa depinda de un ajutor de la stat ca sa poata creste un copil(unde e mandria noastra sau suntem milogi).
    2.Modul in care sunt acordati banii nu asigura faptul ca vor si ajunge unde trebuie.
    3. Nu iti permiti , nu faci copii.
    4. Nu oricine ar trebui sa aibe dreptul sa CREASCA un copil.

    Răspunde
     
  • Alina
    Mai 22, 2015 la ora 22:11

    Domnule Guran, ati luat-o rau pe ulei…cum sa faceti o analogie atat de stupida intre alocatia copiilor si alcoolismul din tara, dupa ce ca, cu chiu cu vai s-a aprobat marirea alocatiei de mizerie pt copii, faceti valuri aici cum ca asta hraneste alcoolismul, sunteti absurd, sunt niste supozitii nefondate si permiteti-mi sa va asigur ca sunteti intr-adevar un monstru …emisiunile dvs. Au inceput sa ma cam agaseze, ma scuzati..

    Răspunde
     
  • florin70
    Mai 22, 2015 la ora 21:54

    Daca din cei care te crtica moise au fost in satele din romania in ziua cind posta romana distrbuie ajutoarele banasti de tot felul alocatii ,pensii sau altele isi vor scimba parerea de cum asteapta lumea banii si cum se imbogatesc comerciantii care dau pe caiet .

    Răspunde
     
  • Oana Loredana
    Mai 22, 2015 la ora 17:33

    Corect ar fi cand mai baga cate o chestie idioata cum ar fi impozitarea bacisului pe care s-au dovedit a fii incompetenti si cresterea tva-ului o parte din el sa fie returnat in bugetul alocatiilor, pentru ca un copil are nevoie de educatie si educatia necesita intr-o oarecare masura o sustinere financiara de care nu toti dispunem.

    Răspunde
     
  • sorin
    Mai 22, 2015 la ora 17:21

    Daca aceasta analiza aparea in octombrie anul trecut va aplaudam domnule Guran ,faptul ca a aparut acum cand si copiiilor celor ce muncesc li s-au dublat alocatia ma cam pune pe ganduri.

    Răspunde
     
  • Radu
    Mai 22, 2015 la ora 15:02

    Prezint caz propriu. Am copil cu alocatie 42 lei. Numai Pampersul ma costa peste 80 lei pe luna. Precizez ca de placere mai beau si un whisky, o bere, un vin. Dar chiar cu dublarea alocatiei tot n-as putea sa beau din banii copilului. 🙂 Pentru ca Pampersul ma costa 80 lei cat e alocatia.

    Am fost generos si n-am mai zis ca ii dau de mancare, il imbrac …

    Nici eu nu sunt socialist dar domnul Moise analiza asta macane 🙂 N-ai cum sa subventionezi alcoolismul national cu 84 lei de copil. Doar daca as tine copilul in strada, altfel costurile cu un copil sunt mult mai maaaaaarrrrriiiii 🙂

    Răspunde
     
  • Smircea
    Mai 22, 2015 la ora 14:22

    PS sunt un fel de alchoolic dar de ITC si nu ma pot vindeca

    Răspunde
     
  • Smircea
    Mai 22, 2015 la ora 14:22

    Poate ca aveti dreptate, de exemplu si eu cheltuiesc din alocatia copiilor dar pentru carti (de IT) si uneori aplicatii software

    Răspunde
     
  • Dan
    Mai 22, 2015 la ora 13:36

    Daca, conform articolului, alocatia copiilor e una din cauzele principale ale alcoolismului din Romania – ar fi trebuit ca sa fim pe ultimul loc in europa la consumul de alcool, ca doar avem cele mai mici alocatii. Deci, e ceva foarte gresit in corelatia “alocatii pentru copii” => “consum de alcool”.
    In rest, sunt de acord ca banii pentru copii nu ar trebui folositi pentru nevoile parintilor.

    Răspunde
     
  • santamanta
    Mai 22, 2015 la ora 12:38

    inainte sa inceapa lupta de clasa pe frecbuc, nu uitati, e vorba de 40 de lei, care-i spargeti lejer la o bere in oras.
    interesant (statistic) cum asa zisi liberali (politic) isi baga nasu in viata altora, cum si de ce fac ei copii, daca totusi va e jena sa-i omorati (cum sugereau unii -ironic sper) si nu aveti timp sa-i educati (n-am vazut betivi mizantropi, au o tristete in ochi, dar cine are timp de psiho-logic), lasati-i macar in durerea lor, #patruzecidelei
    si se mai discuta odata patriotic pe aici cu armata, pai sa nu le cereti copiilor amaratilor alora sa moara pt voi

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Website
Comentariul*
 caractere rămase