O pâine tăiată pentru FMI

Publicat la data de de Moise

PONTA PAINE BLOG

de Moise Guran

Victor Ponta pare a fi găsit o modalitate de a ocoli negocierea TVA-ului la alimente cu FMI-ul chiar dacă va reduce mai întâi doar TVA-ul la pâine. Dacă intri într-un hypermarket din Franța sau din Spania o să rămâi surprins de cât de ieftină este mâncarea acolo. Sunt țări mai scumpe ca a noastră și totuși alimentele, unele dintre ele, le găsești la prețuri mai mici. Sunt desigur mai multe motive, dar ceea ce încerc să vă spun astăzi este că un TVA de 24% la mâncare este o adevărată rușine pentru noi ca țară. Am rămas printre ultimii din Europa care taxează atât de crunt minima decență a traiului.

Ministerul de Finanțe și cel al Agriculturii au ajuns la concluzia că pot introduce de la jumătatea anului un TVA de 9% doar la pâine și experimental pentru că oricum doar 30% din pâinea vândută în România are taxe. Bineînțeles că FMI-ul nu are ce să comenteze la asta, cu condiția ca guvernul să taie din altă parte cheltuieli proporțional cu TVA-ul pe care teoretic nu-l va mai încasa la pâine. Dacă se dovedește că încasările nu scad, din anul următor TVA-ul va fi redus și la alte tipuri de alimente.

Bineînțeles că toată lumea este de acord cu reducerea TVA-ului la alimente dar nimeni nu știe cum să o facă. Paradoxul politicianului roman constă în faptul că el a fost adus pe singura cale chibzuită exact de oțărârea celor de la FMI în a nu fi de accord cu reducerea acestei taxe aplicată alimentelor în România. Nu văd de ce nu s-ar putea face la fel un plan de reducere treptată, în mai mulți pași anuali și a CAS-ului, nu văd de ce nu ar putea fi gândită întreaga politică economică a țării într-un plan pe termen lung, dar un plan ferm și concret care să fie respectat de toate guvernele, mai ales că sunt multe domenii în care politicienii sunt de acord. Alegerile au trecut, vremea promisiunilor bombastice s-a dus, iar fiecare minune trebuie atent planificată și chibzuită, ca să nu dureze doar trei zile.

Categoria: MOISE
Etichete: , , , ,

Comentarii prin facebook

36 răspunsuri la O pâine tăiată pentru FMI

  • Constantin
    Februarie 4, 2013 la ora 12:02

    „la noi industria hoteliera sau turismul are TVA redus…”_Asa este , in turism, transport de pasageri, medicamente, publicatii, spectacole si muzee este 9%, iar la anumite categorii de locinte, 5%.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Ianuarie 18, 2013 la ora 13:48

    @lucretiucat – Clasificarile astea si metodologia folosita la confectionarea lor, ma duc la doua zicale: cine imparte parte-si face, reclama mama comertului. Iar referitor la concluzia pe care o arunci, ma faci sa nu te recunosc. Stii doar ca populatia statistica nu este completa, stii si motivele pentru care nu este completa, stii si ca daca fiecare stat american ar participa independent clasificarea ar fi fost alta. Deci foarte clar spus, clasificarea nu e reprezentativa. Stii, o chestie care suna cam rasista dar e in ton cu clasificarea asta: la start s-au aliniat 7 atleti de culoare, iar intrebarea e citi albi vor intra pe primele locuri.

    Răspunde
     
  • un turist
    Ianuarie 17, 2013 la ora 01:30

    Nu pot sa inteleg dar la noi industria hoteliera sau turismul are TVA redus cred ca la jumatate din 19% dar ce sa-i faci trebuie imbunatatita situatia financiara.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 16, 2013 la ora 18:51

    @Cyphres- orice incercare e mai bine decat cum e acum. problema e sa indraznim si sa ni sa dea si voie.

    Răspunde
     
  • Nica Leon
    Ianuarie 16, 2013 la ora 17:24

    Mă, nătărăilor, sînteţi atît de proşti că îmi e ruşine că am fost născut în această ţară blestemată! Oare de ce a spus Goga, prin anii 1920, că sînteţi nişte secături, apoi aţi fost numiţi viermi, vite, oameni de tip nou şi mai nou, Blandiana vă spunea popor vegetal?

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 16, 2013 la ora 14:27

    pai ideea de baza este sa se termine cu controlul preferential si asta nu numai la garda,fisc… mediul, itm-ul aveau/au bunul obicei sa faca un control dupa care „pedepsele” sunt in functie de unde te aprovizionezi cu materie prima sau cu cine ai incheiat ctr de consultanta la protectia muncii…etc.
    problema controlului este mult mai complexa si nu tine numai de domeniul evaziunii.
    in concluzie trebuie terminat cu protectia politica acordata firmelor.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Ianuarie 16, 2013 la ora 14:05

    „pe masura ce creste popularitatea…”_Eu sper sa participe la discutii si prietenul d-lui Nica Leon din CPUN, Ion Iliescu. E drept ca acum au pareri usor contrarii: ” El cu mintea nu sta bine. L-am suportat atunci, l-am suportat si azi. Imi pare rau pentru ca a stricat climatul general, il consider o paranteza nefericita”, spunea la un moment dat Ion Iliescu. Cum printre colegii nostri comentatori se afla si [fosti/actuali] colegi de-ai domniilor lor (cel putin intru ideologie), se simt probabil in familie (politica). Din nefericire, cum in privinta comportamentului social „mai jos nu se poate” nu este o sentinta valida, permisivitatea cu privire la limbajul trivial a aratat cum poate degenera o discutie ‘telectuala intre tovarasi.

    Răspunde
     
  • Cosmin Moise
    Ianuarie 16, 2013 la ora 13:06

    Va rog sa-l ignorati pe d-nul Nica Leon. Nu exista! Si, revenind la ale noastre, totul se rezuma la declararea si evidentierea corecta a veniturilor. Atata timp cat si vanzatorul si cumparatorul accepta tacit sa fenteze statul inseamna ca sunt complici. Am fost martor de nenumarate ori la dialoguri de genul: doriti bon fiscal?- Aaa, nu, da-i dracu’ ce sa-i fac pe aia cu bani? Aia, adica statul! Si chiar de la pensionari, care, indiferent ce cred ei despre cat au cotizat, depind 100% de veniturile statului. Asa ca tot la controale ma intorc, dar sa fie controlati toti! Apropo, stiti ce mi-a spus un comisar de la garda despre controale la hipermarket-uri gen Metro sau Real. Ce domnule, n-avem noi voie acolo decat la cumparaturi!

    Răspunde
     
  • Cyphres
    Ianuarie 16, 2013 la ora 12:49

    De acord cu 9% TVA la paine . Scade evaziunea foarte mult , dar incasam mai mult la buget ? De ce nu ne gandim sa introducem un sistem de taxare inversa la toate alimentele , asa cum s-a introdus la cereale ? Astfel , se incaseaza TVA de la vaqnzatorul final la vanzarea efectiva , nu se mai fac rambursari ilegale de TVA pe importuri fictive , etc , etc . Credeti ca ar merge ?

    Răspunde
     
  • DD
    Ianuarie 16, 2013 la ora 12:38

    pe masura ce creste popularitatea apar tot mai multi romani needucati ca Nica Leon care cred ca parerea lor conteaza.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 16, 2013 la ora 12:03

    o tinta ptr guvernarea ponta -http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/managementul-profesionist-si-listarea-companiilor-de-stat-doua-fete-ale-aceleiasi-monede-176298.html

    Răspunde
     
  • TiberiuC
    Ianuarie 16, 2013 la ora 11:31

    @ Nica Leon, hai eject ca pute ecranul cand iti vad comment-ul.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 16, 2013 la ora 11:28

    de fapt pana nu plecam de la declararea averilor degeaba declaram veniturile ptr ca nu avem o baza de plecare. acum este momentul ca sa se specifice in constitutie ca fiscul poate confisca averea ilicita. pana acum toti s-au jucat cu taxarea ei si aia la 16%,cat e legal.
    ar trebui ca moise sa inceapa sa faca lobby usurel ptr acest lucru, dar nu stiu daca nu va fi pe post de icar.

    Răspunde
     
  • Nica Leon
    Ianuarie 16, 2013 la ora 10:45

    Moise, mă-ta ştie ce avorton tembel a crescut, ce se crede mai presus de pîngărita Constituţie a României? Comunistule! Acum îmi pare rău că am înfruntat bestiala dictatură comunistă-criminală şi moartea pentru a dărui libertate unui vierme ca tine, ce ai reistituit cenzura, cezîndu-te, ca prost ce eşi, a fi buricul lumii. Poate vei explica de ce Blandiana a spus, despre cei ca tine, că sînteţi un popor vegetal.

    Răspunde
     
  • Cosmin Moise
    Ianuarie 16, 2013 la ora 09:49

    La noi nu exista control!!! Stau in birouri si astepta declaratiile contribuabilului, unde ala spune ce vrea si daca incaseaza cate ceva de la el (ex. contributii salarii-la sal.minim evident, oleaca de TVA si impozit pe venit/profit) se face ca nu-l vede ca are cifra de afaceri de 5 ori mai mare-vezi buticuri, service-uri de cartier, spalatorii si, evident, in turism! Si ca nu cumva sa-i vina cuiva vreo idee si sa-i faca sa-si miste fundul din birou inventeaza impozitul forfetar! Pai mai oameni buni, ala cand nu da bon nu evazioneaza doar impozitul pe profit ci si TVA-ul si accizele, cele mai importante venituri bugetare, nu mai zic de impozitele locale, precum taxa pe sejur etc.! Pai daca te duci in control pe linie de TVA de ce nu controlezi si impozitul pe profit sa vezi cum evita ala sa plateasca si sa scoti banii de la el daca nu face corect! Pai sa plateasca si TVA forfetar si accize forfetare ca sa stea boierii de la fisc la caldurica si sa dam dracului toate impozitele celelalte! Nu vedeti ca sunt multumiti ca, scuze, colecteaza Contr.Asig. sociale la sal minim si nu te intreaba nimeni cat iei in realitate? Asa ca de fapt contributiile sunt de maxim 20% din fondul real de salarii! Si o stie toata tara? Ca la panificatie, grau etc. sunt numai mari mahari, cu spate, bagati in afaceri pe care si le-au consolidat prin ewvaziune fiscala in 20 de ani, o adevarata mafie, care nu plateste si nu va plati pana nu sunt bagati la bulau! Asa ca-i controlam, cayteodata, doar pe unii, de unde stim ca ne pica cate ceva si lasam Europa-en-grosul evident, sa faca ce-l taie capul!

    Răspunde
     
  • Randy
    Ianuarie 16, 2013 la ora 09:48

    Salutari,E buna ideea Moise, e mai bine sa faca reducerea taxelor pe alimente treptat decat de odata, astfel impactul asupra bugetului ar fi mai mic, macar sa se faca reducerea taxelor in viitorul apropiat avand in vedere ca mare parte din venituri se duc pe alimente.

    Răspunde
     
  • leo
    Ianuarie 16, 2013 la ora 08:44 Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 16, 2013 la ora 08:41

    mai sunt unii care cred ca america e pe duca…
    si le mai dau cate un indiciu.

    Răspunde
     
  • VictorL
    Ianuarie 16, 2013 la ora 00:03

    @LaurentiuCat.Ce-ti veni ,Sefu’,cu scolile alea?

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 15, 2013 la ora 23:52

    si n-avem scoli.
    in primele 500 de universitati, aproape 150 sint americane. Astfel:
    – in primele zece universitati din lume unde se studiaza matematica, din primele zece, sase sint americane, doua britanice si doua franceze;
    – la fizica, 8 din primele zece sint americane, una e britanica si cealalta japoneza;
    – la chimie, 7 americane, una britanica, una elvetiana, una japoneza;
    – in computere, din primele 10, 9 sint americane si doar una canadiana;
    – in economie, in primele 100, 70 sint americane.
    Si inca:
    – stiinte naturale si matematica, din 10, 7 americane, una britanica, una elvetiana si una japoneza;
    – inginerie, 10 din 10 americane;
    – in stiintele vietii, din primele 10, 9 sint americane si doar una britanica;
    – medicina, din primele 10, 9 sint americane si una britanica;
    – in stiinte sociale, 10 din primele 10 sint tot americane.

    Nu trebuie sa fii pesimist ca sa constati ca scoala buna se face in alta parte.

    Răspunde
     
  • CTL
    Ianuarie 15, 2013 la ora 23:22

    Avem circ , vrem paine !

    Răspunde
     
  • wacy
    Ianuarie 15, 2013 la ora 21:39

    salut ca fapt divers vreau sa va dau o informatie poate stiuta de multi In legatura cu baiatul ala care vindea componente de rachete la iranieni sa vorbit de acceloreometre o asfel de piesa Nu de aceiasi calitate performanta si precizie se afla in fiecare telefon mobil si ne protejeaza telefonul cand il scapam din mana adica masoare automat aceleratia si opreste unele din functiuni pentru al proteja destul de spectaculos asa va veti da seama ce inseamna acest integrat la o racheta trebuie sa remarcam ca progresul tehnic este extraordinar si noi nu stim multe scuze daca stiati

    Răspunde
     
  • VictorL
    Ianuarie 15, 2013 la ora 21:01

    @Cornel.China a inceput prin a da pamintul taranilor,a-i lasa sa cultive ce vor si a nu le lua nici un fel de taxe.Asta s-a intimplat imediat dupa moartea lui Mao si se continua si azi.Fiind vorba de piine si de evaziunea fiscala care se face la sortimentul asta cred ca Ponta ar fi mai inspirat daca ar face TVA=0,insa nu cred ca Mos FMI v-a accepta asa ceva.Consumul real este de trei ori mai mare decit cel din statistica insa romanii trebuie sa mai si traiasca.E un cartof foarte fierbinte pentru Guvern insa nu cred ca se va schimba nimic.Ponta doar mimeaza ca vrea sa faca ceva.Va da vina pe FMI insa cred ca stie ca daca elimina evaziunea la piine multi il vor anunta ca vor salarii mai mari si pensii.Asadar, ai grija cu felicitarile sa nu zboare ca semintele de papadie…

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Ianuarie 15, 2013 la ora 20:54

    bine ar fi ca personalul din administratiile fiscale sa iasa in strada si sa verifice magazinele de tot felul daca elibereaza bonuri fiscale, iar pe noi clientii daca le cerem.
    cand te duci sa platesti la fisc, mergi la trei ghisee ca sa te achiti de obligatia fiscala.
    la banca te duci la un singur ghiseu unde ai contul si ti se iau sau dau banii.
    cel putin un birocrat ar putea sa fie trecut la munca de teren si sa controleze magazinele si clientii daca au bonuri fiscale ptr marfa pe care au vandut-o/cumparat-o si sa dea amenzi pe loc sau sa inchida magazinul. ptr acest lucru nu trebuie decat o legitimatie si un carnet de procese verbale. daca lucrurile sunt mai grave,inspectorul sa cheme echipaje mobile operative care sa ia la puricat agentul economic.
    daca la doar 10 lei cumparaturi efectuate de cateva milioane de de cetateni zilnic, nu se elibereaza bon fiscal, numai la tva se pierd ptr buget sume bunicele.
    ori daca noi am cere bon fiscal,magazinele ar cere si ele facturi de la angrosisti si asa mai departe…

    Răspunde
     
  • cristi
    Ianuarie 15, 2013 la ora 20:47

    hai sa fim realisti un minut,daca eu as fii patron de brutarie as avea de ales intre intrarea in legalitate sau sa-mi continui activitatea ca si azi la „gri” dar sa am cu 15% mai mult venit caci nu platesc tva de 24%, eu cred ca as continua ca si acum unica posibilitate de schimbare este daca aceasta reducere de tva va veni si cu un pachet drastice de sanctiuni!!!La mine in sec6 nici macar casa de marcat nu au!!

    Răspunde
     
  • mcgogoo
    Ianuarie 15, 2013 la ora 20:02

    nu ar fi mai bine RETURNAREA TVA la alimentele de baza? cam cu cat ar scadea evaziunea fiscala daca toti cumparatorii de paine ar lua bon ?
    dar daca si la ulei, zahar, faina, lapte as cere bon ?

    Răspunde
     
  • DD
    Ianuarie 15, 2013 la ora 19:50

    tva de 24% ca sa acopera incompetenta statului si a bugetarilor lui, iar atat timp cat politicenii sunt aceeasi marie cu alta palarie de ce s-ar schimba ceva.

    Răspunde
     
  • CTL
    Ianuarie 15, 2013 la ora 19:48

    E bine cand e bine !

    Răspunde
     
  • Mihai
    Ianuarie 15, 2013 la ora 19:45

    Si eu am remarcat ca in Franta alimentele sunt mai ieftine (si au TVA 5%, nu 9% cat este propunerea guvernantilor).
    Ai dreptate cand spui, citez, „TVA de 24% la mâncare este o adevărată rușine” – daca guvernantii atenteaza la mancarea oamenilor, inseamna ca sunt adevarati monstri !

    Răspunde
     
  • Nicolae
    Ianuarie 15, 2013 la ora 19:17

    Offtopic: @TiberiuC, eu unul te inteleg perfect. Cand am emigrat din tara la 25 ani aveam un salariu de 3200Ron si multa lume imi spunea ca sunt nebun sa plec. Acei bani nu ma ajutau sa traiesc decent pe cont propriu intr-o zona urbana.
    Acum in Canada, castig pentru inceput intr-o slujba medie 3400$/luna (~2300$net), si da, acum pot sa traiesc decent. Sperante de mai bine sunt si cu certitudine viata va lua alta amploade dupa nitel cativa ani de experienta.
    OnTopic: Aici in Quebec, mancarea neprocesata din magazine este netaxata, zero, nada! Paine, carne, legume, lapte si altele….
    Cum pot oamenii aia trai cu 600Ron/luna imi este imposibil sa ma gandesc.

    Răspunde
     
  • Arnold
    Ianuarie 15, 2013 la ora 18:15

    Nu cred ca pe cei de la FMI ii intereseaza painea noastra, ci doar sa-si recupereze banii imprumutati. Taxele pe care le avem sunt cele pe care le meritam, asta e performanta noastra ca tara!
    Ne-am obisnuit sa ne plangem cu totii ca niste babe in loc sa si facem ceva.
    Ponta are el si limitele lui, ca noi toti dealtfel… Nu cred ca-l ajutam cu ceva daca-l laudam, mai ales ca promisiuni au tot fost, dar in afara maririlor de salarii nu s-a materializat vreuna. Privatii, ca mine de exemplu, nu stau la mila statului ci muncesc. Indiferent ca va introduce noi taxe (timbru auto), va taia finantarea din sistemul public a spitalelor private si cine stie cate si mai cate vor veni, noi ne vom descurca. Si nici macar nu ne vom plange, dar nici nu vom vota! Ceilalti? Din pacate reducerea pretului la paine nu o sa-i ajute prea mult.
    O viziune pe termen lung, da, ii vor ajuta pe copii lor.

    Răspunde
     
  • dicanel
    Ianuarie 15, 2013 la ora 17:38

    Domnu’ Guran, parcă ați fi fiul lui Eugen Ionescu cu Tristan Tzara: „nu văd de ce nu ar putea fi gândită întreaga politică economică a țării într-un plan pe termen lung”.
    🙂

    Răspunde
     
  • TiberiuC
    Ianuarie 15, 2013 la ora 17:04

    Tara noastra va ramane o tara in care taxele sunt vazute impovaratoare pana la momentul in care angajatorii vor incepe sa plateasca munca asa cum trebuie. Atata vreme cat mai exista oameni care cu norma intreaga castiga 600RON nu are nici un sens sa mai dezbatem procente. Sincer acuma moise, tu cu un salariu de 1500 Ron te-ai descurca?? pe bune acuma. Dar cu 2000 ron ti-ar placea traiul pe care l-ai duce? vei spune, „da dar, un salariu de 2000 Ron este buun, ca salariul mediu este pe undeva la 1700..deci esti peste medie” ….pe bune, peste medie cu nici 500E este crunt, avand in vedere ca tu aici in articol soui ca avem alimente de baza chiar mai scumpe decat in Franta sau Germania…, va spun eu, chiar si cu reducerea la 9% tot crunt este…cum KKt sa traiesti cu 600Ron si sa mai auzi patroni ca…ei nu suporta un salariu de 700 – 800 ron, ca s-ar inchide multe firme…pe bune, eu le-as inchide fortat, mai bine mor acasa de cat sa ma chinui sa mor cu 600Ron / luna…

    Răspunde
     
  • cornel
    Ianuarie 15, 2013 la ora 17:00

    Felicitari pentru premierul Victor Ponta, pentru aceasta decizie. Speram sa vedem si alte masuri asemanatoare, dar studiate, planificate si aplicate impreuna cu un pachet de masuri auxiliare care sa asigure succesul.
    Numai bine.

    Răspunde
     
  • mihaix
    Ianuarie 15, 2013 la ora 16:58

    Problema, pe langa faptul ca un tva marit la producator duce la costuri mai mari pt clienti, este ca, cu cat maresti mai mult taxele/impozitele cu atat nr celor care le respecta va scadea (vezi si cazul Frantei cu impozitele marite). Ori daca in Romania se sare calul cu unele taxe, normal ca evazionistii vor prospera aducand din afara , unde tva e mai mic, recuperand de la stat, si in final agricultura romaneasca precum si consumatorii vor suferi.
    Dar de ce ar fi interesat FMI ca aceste 2 categorii sa prospere , si ca la buget sa vina mai multi bani ….

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase