Creșterea salariului minim NU îi va opri pe români să sclavagească prin Italia

Moise Guran

Văd că e o preocupare reală vis-a-vis de creșterea rapidă a salariilor din România, în special a salariului minim. Aș fi înțeles să ne îngrijorăm dacă NU creșteau salariile, dar pentru că această dezbatere există, să vă spun azi de ce cred eu că ratăm esența ei. Nu creșterea în sine e problema, ci faptul că această creștere nici nu-i ține pe români să mai plece sclavi pe plantații prin Italia, dar nici nu-i ajută să evolueze profesional, aici, în România.

Este adevăr statistic, în ultimul an, salariul mediu a crescut cu aproape 20%, dar asta în principal pentru că în ultimul an și jumătate, statul a forțat o creștere a salariului minim pe economie cu 50%.

Acum haideți să ieșim puțin din acest context, foarte abstract și, oricum l-ai lua, frustrant, și să mergem într-o realitate mai concretă… asta de o vezi mai des pe la știrile, îndeobște numite tabloide. Întrebată de reporterii The Observer, care au făcut dezvăluirile din Italia, una dintre româncele de acolo spune că sclav pe 1200 de euro în Italia tot e mai bine decât liber muritor de foame pe 200 de euro în România. La 1450 de lei brut pe lună, salariul minim net nu e chiar de 200 de euro, e de 250. Sigur, creșterea lui la 300 sau chiar 400 de euro nu va schimba cu prea mult situația celor care pleacă din țară. Tentația ar fi, normal, să spunem – ia să fie și în România salariul minim 1000 de euro, ca să nu mai fie nevoite româncele să fie sclave în Italia!

Uite ce calcul vă propun, înainte de orice… plecând de la faptul că statul a încasat anul trecut 27,7 mld lei din impozitul pe salarii, rezultă că în România s-au cheltuit pentru salarii brute puțin peste 170 mld. lei. Pentru a plăti pentru toți cei 4,7 milioane de salariați cu 1000 de euro (salarii brute, nu nete), am avea nevoie nu de 170 mld lei, ci de 250 mld lei.

Asta presupunând că am fi toți plătiți în mod egal. Dar nu muncim în mod egal, nu?

Tot din bugetul de stat mai aflăm așa – din 170 de miliarde, resurse salariale, 57 mld au mers către bugetari (creștere de 40% față de 2012, când statul a cheltuit cu salariile lor doar 40 mld lei). Încă 15 mld sunt salariile celor 1,2 milioane de români plătiți cu salariul minim pe economie. Rezultă că pentru ceilalți 2,5 milioane de români care nu sunt nici bugetari, nici angajați pe salariul minim, au mai rămas 95 de miliarde. Așadar, salariul mediu al acestora este puțin peste 3000 de lei brut, deci ceva mai mic de 500 de euro net.

Păstrând ponderile și proporțiile, excluzând și salariile celor un milion și ceva de bugetari, dar presupunând în mod absurd că toți privații ar avea salarii egale, ar rezulta un salariu minim, mediu și maxim în același timp de 580 de euro brut, deci cam 400 de euro net.

Puțin, nu?

Ia hai să facem altfel, excluzându-i, la fel, pe bugetari și păstrând proporția dintre număr (1/3) și resurse alocate (1/7) între cei care primesc salariul minim și restul. Ar rezulta că pentru a ajunge salariul minim la 500 de euro brut, ar trebui ca salariul mediu brut al celorlalți să crească de la 580 de euro la 1500 de euro brut. Pentru a ajunge la 1000 de euro salariul minim, media celorlalți ar trebui să fie de 3000 de euro. Deja zâmbiți? Nu zâmbiți! Aceste calcule arată de fapt ce rezolvă și ce nu rezolvă creșterea salariului minim pe economie.

Nu există o soluție minune, nici o soluție care să rezolve imediat ceva, iar creșterea salariului minim în ritmul infernal din ultimii ani nici nu va garanta că nu ne vor mai pleca românii din țară, sclavi pe diferite plantații. Problema e clar, în altă parte, în numărul mare de necalificați (vedeți cât de multe posturi de calificați sunt libere în România!) iar o politică mai înțeleaptă (desigur, cu mai puține beneficii populist electorale) din partea statului, ar fi să-i stimuleze cumva prin taxare pe patroni să investească în calificarea angajaților lor. Astfel, aceștia vor crește prin muncă calificată valoarea adăugată a națiunii și, deci, inclusiv resursele de salarii.

Nu ne vom putea întrece pe salarii minime nici chiar cu italienii încă vreo două-trei deceni de aici încolo. Creșterea în sine a salariului minim nu îi face pe oameni mai calificați și nici nu are vreo șansă să îi convingă să nu se mai sclavagească prin alte părți. Ia introduceți în ecuațiile astea o creștere de la 2,5 milioane la 3 milioane a numărului celor calificați, cu o scădere consecutivă de la un milion la 500 de mii al celor necalificați, să vedeți atunci cum se schimbă toate, inclusiv emigrația.

 

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

61 răspunsuri la Creșterea salariului minim NU îi va opri pe români să sclavagească prin Italia

  • leg sireturi
    Martie 16, 2017 la ora 23:34

    Invata sa scrii corect. Stii cu doi de „i”

    Răspunde
     
  • Berghian Sergiu Daniel
    Martie 16, 2017 la ora 05:26

    Bine bine Moise, dar, în Regatul Unit, salariul minim, fie pentru un muncitor calificat sau necalificat, este de 1000 de lire.

    În România, știi care ar fi soluția?

    Să ne crească la toți salariile fix deodată și atât.

    Cu asta, se rezolvă totul.

    Cu tot cu prețuri, să crească, păstrând raportul curent de preț-salar.

    Știu că sună a glumă, dar, e o glumă bună.

    Doară BNR-ul, poate face multe, nu?

    😀

    LOL!

    Răspunde
     
  • Cristi
    Martie 15, 2017 la ora 21:07

    GURANE, deci tu crezi ca salutia este sa avem mai multi calificati si mai multi cu studii superioare.
    Nea Guran, eu lucrez pe IT si iti zic, salarii tot mici, firmele cu manageri romani care te tin in salarii mici. De fiecare data cand aplici la o companie de IT din Romania, din primul telefon te intreaba ce salariu doresti. Deci gurane, si cu studii superioare, nici nu stii ce muiste sunt firmele de azi. Toate firmele straine au venit in RO, astea pe IT, ca aici mana de lucru e ieftina, iar managerii romani sunt stresati de straini, sa tina jos salariile.
    De la Ericsson pana la Huawei, toti managerii sunt supusi si pusi sa tina jos salariile.
    Am dat destule interviuri, pe la multe companii de IT, toate din prima discutie te intreaba cam ce salariu vrei si fac o mutra cand le ceri 700euro salariu, cand in afara salariu e triplu. Deci nu-mi spune mie Gurane ca avem nevoie de calificati si de mai multi cu studii superioare.
    Oriunde te duci cu studii superioare, iti da un rahat de salariu, de 400euro asa de start.
    Toate firmele trag sa faca profit cu salarii mici de pe studiile noastre. Unul care castiga 1000euro intr-o companie, in afara ar castiga 4000-5000euro. NICI COMPANIILE NU-SI RESPECTA ANGAJATII CU STUDII SUPERIOARE, multa munca peste program, sefi,team leaderi , manageri care te fac sluga lor pe salarii nu cine stie ce .
    DECI LASA-MA GURAN CU IDEEA TA DE A AVEA CALIFICATI SI OAMENI CU STUDII SUPERIOARE, toti vin in ROMANIA, CA mana de lucru e ieftina.

    Răspunde
     
    1. gigi_ciocan
      Martie 15, 2017 la ora 22:32

      sa te intreb si ce sti sa faci pentru aia 700 EU? ,. nu de alta dar am mai auzit astfel de glume proaste de la unii care voiau 1000 EU fara sa stie sa se lege singuri la sireturi……

      Răspunde
       
    2. gigi_ciocan
      Martie 15, 2017 la ora 22:32

      sa te intreb si ce sti sa faci pentru aia 700 EU? ,. nu de alta dar am mai auzit astfel de glume proaste de la unii care voiau 1000 EU fara sa stie sa se lege singuri la sireturi……

      Răspunde
       
    3. Ana-Maria
      Martie 16, 2017 la ora 14:10

      Nu stiu ce fel de studii superioare aveti dumneavoastra…nu prea se cunoaste dupa vocabular si nici dupa mentalitate. Cand faci referire la un om calificat nu inseamna neaparat cu studii superioare. Un electrician bun doar cu scoala profesionala este calificat daca a invatat meserie de exemplu. Nu doar diploma te „califica“…cred ca la asta se gandea si domnul Guran.

      Răspunde
       
  • Kapital
    Martie 15, 2017 la ora 14:43

    Cresterea salariului minim are un singur castigator: statul, care incaseaza mai mult impozit pe venit (a se vedea incasarile mult mai mari pe ianuarie/februarie la acest capitol. In rest si angajatul pierde deoarece la euro 4.6 inflatia anuleaza mult din castig. Cel mai greu este pentru angajator, dar cui ii pasa de ei…..

    Răspunde
     
  • gigi_ciocan
    Martie 15, 2017 la ora 14:08

    pentru astia care spun (una dintre româncele de acolo spune că sclav pe 1200 de euro în Italia tot e mai bine decât liber muritor de foame pe 200 de euro în România) n-am decat urari de bine..
    succes la a fi sclav sau curva in italia pe 1200 de euro.. mila pentru prosti n-am.

    Răspunde
     
    1. MPM
      Martie 15, 2017 la ora 15:43

      De acord.
      De asemenea dle Guran nu inteleg dispretul dvs suveran pentru cei ce aleaga sa munceasca din greu pentru a-si implini visele.
      ‘sclavageasca’ ?
      Mi se pare peiorativ si fals superior.
      Orice roman care alege sa „sclavageasca” in Romania sau in afara Romaniei are respectul meu profund.
      Parintii mei au ‘sclavagit’ in sistemul comunist, nu au frecat menta ca cei mai multi, ei m-au crescut in spiritul ca munca nu e o rusine.

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Martie 15, 2017 la ora 16:19

        Pai atunci cum sunteti de acord cu Gigi, care ii face pe acesti oameni care muncesc in Italia scavi, curve si prosti???

        Răspunde
         
        1. gigi_ciocan
          Martie 15, 2017 la ora 16:28

          nu i-am facut eu prietene ci realitatea;).. dupa cum observi.. fiind prost nu gasesti un loc de munca nici macar pe minim pe economie, drept urmare pleci in italia si muncesti pe mult sub salariul minim din italia pentru ca esti prost si nu te duce capul nici macar sa-ti ceri drepturile acolo si de asemenea daca preferi sa fi curva pe 1200 de euro decat sa muncesti in tara pe cat nu esti capabil sa faci…( Q.E.D)

          Răspunde
           
          1. Stelian
            Martie 15, 2017 la ora 18:15

            Inainte sa emigrez in UK am cautat un loc de munca in Romania si am gasit fara probleme dar nu m-am putut angaja pentru ca nu am fost de acord sa mint pentru nicio companie. Aici in UK chiar am fost promovat pentru ca sunt cinstit si muncitor. Aici in orice moment pot spune intotdeauna adevarul colegilor, partenerilor de afaceri ai firmei si oricarei autoritati. Asa ca poate nu toti pleaca din Romania ca nu au gasit un job acolo…

             
        2. MPM
          Martie 15, 2017 la ora 18:20

          Mea culpa.
          Eu consider prosti pe ai de stau in tara pe ajutor social.
          Viata fara munca, fara o preocupare, un scop, prosteste.

          Răspunde
           
          1. gigi_ciocan
            Martie 16, 2017 la ora 07:15

            nu exista lucru mai prost invatat in comunism decat ca „munca nu e o rusine”..
            ar cam trebui sa fie daca ajungi la 40+ ani si in cv-ul tau( daca sti sa-l faci) apar 100 de joburi fara nici o legatura una cu alta…
            poate asta o sa-ti explice de ce cand te duci la angajare nu vezi mai mult de minim pe economie.. ( pt ca esti mediocru in toate ).. de aia sunt si romanii unde sunt, pentru ca, conceptul de „cariera”este ceva SF…

             
  • Emilian
    Martie 15, 2017 la ora 11:10

    In loc sa gasim metode ca viata sa devina mai ieftina,(energie, alimente de baza, locuinte)
    Noi marim salariile minime si ucidem micile afaceri.
    Indepartam investitorii care gaseau o piata buna de munca.
    Dam legi care promoveaza lipsa de incredere si predictibilitate a mediului de afaceri.
    10000 de lei iar o sa ajunga o paine.

    Răspunde
     
  • amicu
    Martie 15, 2017 la ora 11:06

    Poti decreta 1000 de euro (sau echivalent in lei) salariul minim. Se po produce doua fenomene: daca nu esti in zona euro moneda se va devaloriza si tot la salariul minim suportabil dat de productivitate se ajunge, sau esti in zona euro si, economia neputind sustine mia, vom fi in cazul Greciei, va trebui sa finantam mia prin imprumuturi externe. In plus, o mare parte din masa angajatorilor va dispare. Rezultatul: o lunga recesiune, reduceri de pensii si slarii si pina la urma revenirea la cifre suportabile.
    In concluzie salariul minim dictat de stat e o prostie, el trebuie dictat de piata. Si mai e una: nu poti ajunge din vitel bivol peste noapte, asta e o iluzie intretinuta de populisti. Dezvoltarea cere timp si munca (nasol, ce sa zic).

    Răspunde
     
  • klaus
    Martie 15, 2017 la ora 10:36

    Sistemul trebuie regandit plecand de la realitatea ca in economia moderna se poate produce mai mult cu mai putini oameni. Si cu cei care raman pe dinafara ce faci? Aici revine rolul statului sa faca redistribuirea.

    Răspunde
     
    1. Alex
      Martie 15, 2017 la ora 10:51

      Foarte adevarat, dar nici o tara nu pare a fi dispusa sa faca asta. De aceea avem acest tumult in politica internationala, toti incearca sa minimizeze pierderile si dau vina pe forte oculte ce doresc globalizarea

      Răspunde
       
  • Ovi
    Martie 15, 2017 la ora 10:31

    Salariul minim impus exista peste tot in mulea civilizata (America, Europa, Australia, unele tari in Asia, etc.). Sunt un antreprenor care are mari probleme din cauza salariului minim care nu ma ajuta in nici un fel. Sa va explic:
    -prin specificul activitatii trebuie sa lucrez cu statul (servicii medicale si sociale)
    -statul, prin reprezentantii sai ma plateste cu o suma fixa, care nu a crescut de patru ani deloc;
    -salariul pe care il dau personalului insa, prin lege, a trebuit sa creasca. acest lucru nu a facut decat ca recrutarea de personal sa devina mai grea (lumea cere salarii mai mari, dar nu castigam banii necesari sa maresc salariile!), conditiile de lucru sa devina mai proaste (inainte ofeream masina de serviciu, acum impun ca angajatul sa foloseasca masina proprie, contra decontare de cheltuieli)sa evit sa platesc formari suplimentare, ca nu avem de unde. Deci? Noi ca firma nu ne putem dezvolta, salariile raman aceleasi, umblu la orele lucrate, per total nu e mai bine, ci din ce in ce mai greu. Dezvoltare? Aplicam la diverse proiecte pe fonduri europene sau sponsorizari de la marile firme gen Petrom, care sustin activitatile sociale si medicale. Fara aceasta sursa nu avem nici o sansa.
    Intrebarea este „cum tinem personalul calificat in tara?” mai mult decat „cum tinem populatia apta de munca in tara?”. Pierdem oameni calificati, mai greu de inlocuit decat oamenii fara calificare.

    Răspunde
     
  • vasi
    Martie 15, 2017 la ora 08:17

    Sunt curios daca toti asa zisii patroni, atunci cand si-au facut planul de afaceri s-au bazat stict pe salarul minim pe economie si ce marja de profit si-au calculat? Pentru ca daca se bazeaza strict pe salarii minime (reglementate de stat) avem o problema: tot timpul vor face loby pe langa cei de la putere sa mentina aceste salarii mici. Mai sunt curios si daca cei ce se plang ca nu gasesc zilieri pentru 100 ron pe zi/ 8 ore, platesc taxe pe acea suma si cum ii ponteaza pe acei zilieri. Din cate stiu, la tara ziua de munca este zi lumina si nu 8 ore. Patronii lui peste..

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Martie 15, 2017 la ora 09:10

      Întrebarea dumneavoastră relevă una dintre cauzele distorsiunilor din economia românească, pe cea mai gravă: Corupția. Planurile de afaceri se fac pe termen extrem de scurt, parcă am fi în zonă de război. Adesea sunt atrase fonduri europene pentru a dezvolta o afacere, construi un centru de formare, de afaceri etc. doar pentru a plati 3-5 ani (cât durează proiectul) niște salarii și a ramâne cu mijloacele fixe. Adesea sunt vizate fondurile bugetelor (național, local), iar afacerea trăiește cât primește cerere [pentru produsele lor supraevaluate] din partea instituțiilor sau întreprinderilor de stat. Asta introduce distorsiuni în economie: apar secretare plătite mai bine decât directori ai firmelor concurente, deși prețurile de vânzare ale produselor [la licitație] sunt mai mici. Pentru că sunt trucate, ori contestate și anulate, iar apoi contractele sunt încredințate direct (vezi recenta deszăpezire etc.). Dacă antreprenoriatul [mic și mijlociu] reprezintă motorul real al unei economii, în România este la scară mare o formă de fraudare a bugetelor. Firmele oneste sunt dezavantajate, până la faliment, iar cele care participă la mecanismul corupției, odată ce și-au atins obiectivul dispar. Planurile sunt pe termen extrem de scurt, România este imprevizibilă.

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Martie 15, 2017 la ora 09:24

      Ah, am uitat să spun. Sunt și unii care-și fac planuri pe termen lung cu privire la economia românească, aceia sunt oligarhii care „preferă hoții în locul proștilor”. Ei știu că indiferent pe cine va alege populația, la conducerea statului vor fi întotdeauna oameni fideli lor. Pentru că au oameni fideli în toate partidele. Astfel, gradul de predictibilitate pentru ei este mult mai mare. Atunci când „putorile” și „răgăliile” ies în stradă în favoarea Justiției și oligarhii se simt amenințați, apar la televizor, ca șobolanii pe puntea corăbiei care se scufundă. Eu cred că dl Țiriac păoate sta liniștit, corabia România-coruptă încă mai plutește cât oamenii lor din Justiție și Servicii vâslesc cu putere la ea. Domnia-sa poate face un plan de afaceri pe termen lung, cu salarii stabile pentru angajații domniei-sale șamd.

      Răspunde
       
      1. gigi_ciocan
        Martie 15, 2017 la ora 13:59

        de ce ar trebui sa-ti mareasca statu salaru minim ?…
        nu mai bine iesi tu frumos din balta de ignoranta in care te scalzi de la nastere si te califici intr-un domeniu care plateste bine ? …
        a.. am uitat ca e greu cu ganditu asta

        Răspunde
         
        1. vasi
          Martie 15, 2017 la ora 15:23

          Ai citit tot comentariul la care comentezi? Daca nu, iti recomand sa o faci.

          Răspunde
           
          1. Stelian
            Martie 15, 2017 la ora 18:15

            Si eu ii recomand calduros acelasi lucru.

             
  • antonioro
    Martie 15, 2017 la ora 06:25

    Daca toti de aici sint atit de entuziasmati de cresterea galopanta „din pix” a lefurilor,infierind cu minie proletara „patronul care ne sclavageste”-de ce nu va faceti voi „patroni”,punindu-va la bataie banii personali,imprumutati de la banca dupa ce v-ati girat casa-si puteti sa dati salarii cit de mari va tine cureaua.In ce tara normala din lumea asta salariile la privat sint „dictate” de pixul politicianului care n-are nici in clin nici in mineca cu afacerile private,cu investitiile personale sau cu riscurile asumate de persoane private?Adica,se fac legi pe banii altora?Stiti care e motivul intemeierii unei afaceri private?Lefuri bune pentru angajati?Nu.Fericire si consens in societate?Nu.Multumirea tuturor?Nu.Patriotismul?Ash….Singurul motiv este profitul.Asta e esenta capitalismului si a capitalului.Daca el nu exista,afacerea nu are sens si nu merita riscul financiar si efortul.Asta e adevarul crud-o afacere nu-i institutie de binefacere,cine vrea sta,cine nu,nu,nimeni nu tine pe nimeni legat la munca,e liber sa caute ceva mai bun si mai banos. PS-ati incercat vreodata,la tzara,sa angajati oameni cu ziua platind 100 lei pe zi de la 7 am la 4 pm,cu pauza de masa(mincare de la tine,nu de la el) de 1 ora?Aproape imposibil de gasit amatori,sau a 2-a zi nu mai vine,dupa ce bea tot ce a cistigat in prima zi-desi birtul satului si bancile din fata portilorvsibt pline de „palmashi” fara calificare care asuda injurind viata grea intre 2 pahare de tzuica si-o tigara.

    Răspunde
     
    1. vasi
      Martie 15, 2017 la ora 08:03

      Cu gandirea asta o sa ajungi sa muncesti tu cu familia ta pentru business-ul tau. Sau daca nu-ti convine cu ce gasesti, n-ai decat sa-ti muti afacerea in in Bangladesh sau Congo. Dun cauza unor „patroni” ca tine au ajuns romanii sa emigreze.

      Răspunde
       
      1. gigi_ciocan
        Martie 15, 2017 la ora 14:02

        vai „boss”.. din asa mesaj nu pot trage decat o singura concluzie.

        esti unul din cei care se bucura nespus ca le-a crescut dracnea salaru si le mai da si 1l de olei si cateva kg de zacar pe caiet de la birtul din sat „si se face ca uita de datorie”..

        Răspunde
         
        1. vasi
          Martie 15, 2017 la ora 15:24

          Ce te face sa crezi asta? „boss”

          Răspunde
           
          1. gigi_ciocan
            Martie 15, 2017 la ora 16:23

            mentalitatea de prost pute de la o posta si mie mi-a mutat nasul cat am citit cacatul ala :*

             
  • vasi
    Martie 15, 2017 la ora 05:31

    Unde-s patronii de acum cateva luni care strigau din toti rarunchii ca vor sa plateasca mult mai mult decat mininl numai sa-si gaseaca palmasi? De ce trebuie sa creasca „fortat” salarul minim daca tot sunt disspusi sa plateasca, ba mai si ameninta ca-si aduc angajati din Indonezia pentru ca romanul nu vrea sa munceasca? Ce-i cu toata „otrava” asta aruncata spre patura de jos? Pana acum asistatii sociali au fost cal de bataie pentru opozitia ce pierde teren, acum se trece la cei cu munca de jos. Super Moise! Ieri dimineata la radioul unde ai emisiuni, un moderator explica diferenta intre brut si net si sumele ce merg la stat, dupa care a afirmat ca mai ca ar merge la vot numai pentru asta! Halo gara! Taxe pe munca mereu au fost mereu si nici un guvern, fie de dreapta sau de stanga, nu s-a atins de ele. Inca ceva: sa presupunem ca scoatem salarul minim si lasam piata sa dicteze. Cei din zone sarace oricum vor emigra iar in zonele cu industrie dezvoltata si lipsa de forta de munca, angajatorii vor fi nevoiti sa creasca salariile sau sa emigreze, dar cun suntem la capatul UE, m-as mira…

    Răspunde
     
    1. gigi_ciocan
      Martie 15, 2017 la ora 14:06

      de ce atata „otrava „pentru patura de jos :)? ..
      pentru ca voi sunteti aia fara nici o calificare,prosti si ignoranti peste masura care traiesc cu impresia ca cineva le datoreaza 2000+ ron NET( pt tine aia inseamna in mana) doar pentru ca se trezesc de dimineata.

      Răspunde
       
      1. vasi
        Martie 15, 2017 la ora 15:32

        La cum scrii si te exprimi, nu esti demn nici macar de patura de jos.

        Răspunde
         
  • Ony
    Martie 15, 2017 la ora 01:45

    Cuvânt urat și agresiv sclav,termen de cartier de ce comparam România cu Italia?salariu minim pe economie vrem ca în Italia în românia unde te naști din greșeală nu înveți nimic ca meseriile din scoli sau desființat. Aștepți sa vina de sus un job cu salariu atractiv și dacă se poate și de bugetar,noi romani emigrati nu suntem sclavi nimanui!

    Răspunde
     
  • Ionutz
    Martie 15, 2017 la ora 01:15

    Hai sa propunem.si pentru Romania un salariu minim ca in vest, adica plata la ora, nu la luna 🙂 iar de valoare…Moise se descurca cu cifrele, as fi curios sa aflu vum ar.munci romanul cand ar fi platit la ora…iar asta diferentiat in functie de weekend.uri si sarbatori legale 😉

    Răspunde
     
  • andia
    Martie 14, 2017 la ora 23:05

    In ultimii sapte ani singura marire de salariu am ptimit o in momentul in care am lucrat 9 ore in loc de 8 si sambata.Mentionez ca sunt calificata si cu toate astea am un salariu care nu s-a marit in ultimii ani.Dupa parerea mea singurul mod sanatos in care se pot mari salariile este aparitia unor noi locuri de munca.Deci avem nevoie de invenstitii majore,altfel maririle acestea artificiale de salarii ne va afecta pe toti mai devreme sau maitarziu

    Răspunde
     
  • Stelian
    Martie 14, 2017 la ora 22:20

    Nu vreau sa critic marirea salariului minim din Romania, caci mi-am dorit intotdeauna sa avem salarii decente in Romania. Dar marirea salariului minim din UK nu prea aduce niciun beneficiu muncitorilor de aici, din cauza cresterilor de preturi, iar noi ceilalti care nu suntem platiti cu salariul minim simtim numai aceasta crestere a preturilor. Anul trecut cand au marit salariul minim am primit imediat email de la gradinita ca vor mari tariful pentru copii cu atat de mult ca si chiar daca as fi fost platit cu salariul minim, marirea facturii gradinitei era mai mare decat marirea salariului. Si asta era numai pentru o singura factura lunara…

    Răspunde
     
    1. stefan
      Martie 14, 2017 la ora 22:26

      Pai marirea preturilor in UK are in principal legatura cu scaderea lirei determinata de brexit. Cand cumperi Iphonul din China, daca el face 600 euro si asta in lire inseamna 500 lire, atunci cnad lira scade normal ca Iphonul poate ajunge sa coste 550 lire. E valabil pt tot. De la benzina la curent electric, de la pretul mancarii pe care poate o servesc la gradinita copilului la pretul in lire al avionului cu care vi in tara.

      Răspunde
       
      1. Stelian
        Martie 14, 2017 la ora 23:06

        Sigur ca aici cresterea preturilor are de-a face cu tot ce ati enumerat mai sus, dar directoarea in emailul primit de la gradinita spunea ca maresc tariful din cauza cresterii salariului minim. Iar lira a mai fost acum 4-5 ani cam in aceeasi pozitie…

        Răspunde
         
  • stefan
    Martie 14, 2017 la ora 21:44

    Cresterea salariului minim programata si anuntata din timp e o masura benefica. Patronul are timp sa investeasca in oameni si utilaje sa ajunga la productivitatea patronului din Vest. Trebuie insa si stimulat sa o faca prin reduceri de taxe in cazul in care califaca personalul si prin reduceri de taxe pt utilajele ce sunt necesare retehnologizarii.
    E posibil ca retehnologizarea sa duca si la concedieri? E foarte posibil. Dar prefer o firma care plateste decent 50 d eangajati decat o firma care plateste mizer 100.
    E treaba statului sa atraga investitori care sa-i utilizeze forta de munca ramasa disponibila.

    Răspunde
     
  • Catalin
    Martie 14, 2017 la ora 21:43

    Dom Guran, ce facem cu matematica aia? De când 1450 de lei fac 250 de euro!?????
    Sau la cat a ajuns euro la dvs acolo?
    La noi aici e cam 4.5 lei !!!!!!!

    Răspunde
     
    1. stefan
      Martie 14, 2017 la ora 21:47

      Vorbeste de salariul net de 250 euro (aproximativ) aferent salariului brut de 1450 lei.

      Răspunde
       
  • Costin Andrei
    Martie 14, 2017 la ora 21:37

    Mi se pare putin jignitoare notiunea de „sclav in Italia”. Eu sunt aici de 8 ani, muncesc cinstit si sunt platit. Nu ma tine nimeni legat. E alegerea mea. De asta consider ca denumirea e cel putin neinspirata si nefericita.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Martie 14, 2017 la ora 22:08

      Sclavii muncesc fara plata. Femeia din Italia a folosit aceste cuvinte copiate de presa din Romania pentru a evidentia diferenta de salarii dintre cele doua tari, nicidecum ca este sau ca si-ar dori sa fie sclava in Italia, pentru ca sclavul este un bun al stapanului si nu primeste salariu pentru munca prestata. Cred ca a vrut sa spuna ca intre un job usor in Romania si un job greu in Italia, ar alege oricand jobul din Italia pentru diferenta de bani la salariu.

      Răspunde
       
  • Cornel
    Martie 14, 2017 la ora 21:05

    Este normal ca anual salariul minim sa creasca in Romania. Asta nu va insemna in viitorii ani, adica in viitorul apropiat, ca va opri munca in strainatate a romanilor pentru ca exista o diferenta prea mare intre economia romaneasca si economiile din vestul Europei ca si competitivitate. Migratia eventual va fi incetinita dar nu stopata pentru ca asa e si normal. Este prea mult, parerea mea, sa discutam in viitorii 5 ani de zile de oprirea migratiei romanilor in vestul Europei. Diferentele salariale sunt prea mari.

    Răspunde
     
  • Claudia
    Martie 14, 2017 la ora 20:43

    Vai ce tare îmi place articolul asta…cred ca va fi unul din favoritele mele. Iti vorbesc in calitate de patron tânăr, de IMM. Avem cativa baieti angajati. Unul dintre ei, care nici nu a terminat școala, dar are 10 ani de munca de șantier si stie cat de cat ce face(electrician). Altul care a terminat un liceu tehnic si e tehnician automatist. Dar nu face diferența intre un contactor si un releu. Si nu stie sa tina o surubelnita in mana. Si le dau salariile la fel, pentru ca practic nici unul nu e calificat in ceea ce face. Dar ne-am asumat educatia lor si costurile pentru asta. Asa ca ii trimitem la calificari, pe cheltuiala firmei si implicit a noastra. Pentru ca am inteles ca numai asa putem evolua si creste ca specialisti in domeniul nostru. Tehnocratia si mai apoi meritocrația sunt cele două idei de baza din firma noastră. Sper sa ne iasă, pentru ca detractori am avut o mulțime 😂

    Răspunde
     
    1. Cristi
      Martie 15, 2017 la ora 21:15

      Si dupa ce devin calificati si stiu totul in 10 ani, cam tot acelasi salariu de mizerie le dai ,poate cu 200ron 300ron in plus, pe care te pisi pe ei.

      Răspunde
       
  • Iulian
    Martie 14, 2017 la ora 20:38

    Nu o sa pretind ca sunt expert in economie, pentru ca nu sunt. Cresterea salariului minim probabil nu-i va opri pe romani sa lucreze in strainatate, pentru ca nu a crescut destul.
    Ai mei n-au plecat din tara in viata lor, si pentru asta le multumesc. Din doua salarii aproape minime dupa 30, respectiv 25 de ani lucrati, au reusit sa tina doi studenti la facultate. Eu dupa un an de experienta am ajuns sa castig mai mult de cat amandoi la un loc si asta nu mi se pare normal.

    Vorbeam seara trecuta cu mama. A lucrat luna trecuta 4 zile extra si doua saptamani in schimbul de noapte. Se lauda cu cel mai mare salar pe care l-a primit in viata ei, ok, hai sa nu exagerez, de cand a fost data afara si specializarea ei a fost desfiintata. Tata la fel, era pentru prima oara in aprope 10 ani cand e si el multumit de salar. Urasc Partidul Rosu cu pasiune, mai ales dupa manevrele de luna trecuta, dar ai mei sunt pentru prima oara in multi ani multumiti financiar. Sunt fericiti si pentru mine asta-i important.

    Inevitabil, o sa vina din nou o criza economia mondiala. Nici o actiune a Partidului Rosu nu poate sa previna asta. Daca bunastarea populatiei poate fi crescuta pana atunci fie si doar din pix, de ce sa nu fie? Pentru ca nu-i sustenabila? Nici saracia nu-i sustenabila. Nu de bogatie pleaca romanii sa slavageasca prin Italia. Se duc ca sa se sustina.

    Răspunde
     
    1. MPM
      Martie 14, 2017 la ora 21:34

      „, dar ai mei sunt pentru prima oara in multi ani multumiti financiar”
      Sa speram ca maririle de pensii si salarii in sectorul de stat sint sustenabile.
      Altfel … fericirea o sa stea numai in numarul de bancnote si nu in puterea de cumparare.
      Personal am indoieli ca guvernul asta stie ce face.

      Răspunde
       
    2. ancky
      Martie 14, 2017 la ora 21:41

      Si au calculat parintii tai si ce cumpara din noul salariu? Devalorizarea leului a dus implicit la inflatie, ce folos ca salariile cresc daca oamenii ajung sa plateasca mai mult pe aceleasi bunuri si servicii? Daca salariul nu creste ca urmare a cresterii productivitatii, rezultatul e cresterea preturilor si in acelasi timp reducerea locurilor de munca. Aici trebuie sa lucreze guvernantii, nu sa isi asigure o baza din care sa poata fura si mai bine.

      Răspunde
       
      1. stefan
        Martie 14, 2017 la ora 22:19

        Poti sa vezi si invers lucrurile. O firma care va inchide portile pt ca e afectata de cresterea salariului minim inseamna ca niciodata nu avea de gand sa faca ceva pt a-si imbunatatii productivitatea, toata filosofia ei de afaceri se bazeaza pe salrii mizere, deci astepti in van sa-si creasca productivitatea.
        Devalorizarea leului nu are legatura cu majorarea salariului minim, ci cu cresterea cheltuielilor statuli prin majorarile nesustenabile din sectorul public. Pt asta statul are nevoie sa colecteze mai multi bani in lei si astfel ca ii convine sa ia 20% TVA din 1200 lei un telefon decat 20% din 1000 de lei un telefon. Si ca sa se asigure ca va creste pretul telefonului in lei si va incasa mai multe taxe… devalorizeaza leul.
        Deci cu sau fara salariul minim majorat, atat timp cat statul arunca cu bani in bugetari va devaloriza leul, ca sa colecteze in lei mai multi bani.

        Răspunde
         
  • Livia
    Martie 14, 2017 la ora 20:34

    Sunt de acord cu Moise . Nici 500 euro nu o va opri pe Maricica sa plece in Italia! Mirajul plecării pe alte meleaguri e prea mare. Si apoi, nu cred ca dacă ar cauta mai mult n-ar găsi ceva mai bun de lucru. E vorba si de mentalitate: casa din care a plecat nu diferă foarte mult de cea in care sta la Ragusa!

    Răspunde
     
    1. Cristi
      Martie 15, 2017 la ora 21:21

      fa pruna uscata. Habar n-ai ce saracie e in multe zone ale tarii. NU SUNT JOBURI DELOC, tinerii , nu pot sta la nesfarsit cu parintii, ai inteles? iar ca tanar sa stai cu chirie si cu salariu minim, n-ai nicio sansa.
      Multi s-ar intoarce daca ar avea 500euro salar minim, foarte multi, pentru ca s-au saturat de viata grea de acolo, departe de casa.Nici nu stii ce sacrificii fac aia, ca stau printre straini. E f greu sa te adaptezi. Moise n-are nicio treaba, nu stie cazurile oamenilor, nu stie cate zone sarace sunt in Romania, iar ca tanar mai ales, n-ai nicio sansa.

      Răspunde
       
  • adrian
    Martie 14, 2017 la ora 20:20

    „cresterea salariului minim este in sine o masura care ii stimuleaza pe manageri sa investeasca in capitalul uman de care dispun, daca vor ca productivitatea angajatilor sa depaseasca nivelul salariului minim.”

    o tampenie aberanta – un punct de vedere venit din partea unui bugetar sau a unui angajat modest si frustrat.
    in privat, daca esti capabil si foarte bun pe meseria ta, esti platit la valoarea pe care o ai si la plusvaloarea pe care o produci.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Martie 14, 2017 la ora 19:46

    Carevasăzică, românii pleacă să muncească în alte state pentru că în țara noastră există doar locuri de muncă înalt calificată, în timp ce prin vestul Europei sunt acceptați și ei, cei necalificați?! Chiar atât de performantă a devenit economia românească față de cea italiană, spre exemplu?! Nu mai există locuri de muncă slab calificată în România, ori corect este să spunem că NU există locuri de muncă, pur și simplu? Cei apți de muncă, dar neocupați, despre care am mai vorbit, de ce nu-și găsesc de lucru în România?

    Răspunde
     
    1. stefan
      Martie 14, 2017 la ora 22:02

      E o chestie pe care am mai explicat-o odata, dar o sa o mai explic si acum: cei necalificati, la care se adauga cei care muncesc in servicii (chelneri, frizeri) sau calificati in meserii gen zugrav, instalator, depind foarte mult de castigurile celor din jur. Daca Ion lucreaza pe 1200 de ei la fabrica de mobila nu-i poate da instalatorului mai mult de 100 de lei pe ora de munca. Nici frizerului mai mult de 15 lei pe tuns.
      Acelasi instaator, sau acelasi frizer, cu aceeasi calificare, daca merge in Anglia si lucreaza pt Jhon, angajat la Jaguar, care are venituri mari, poate obtine 100 de lire pe ora de munca, sau 20 lire pt tuns, dupa caz.
      Problema e ca noi avem prea multi Ioni la fabrica de mobila si Ionele croitorese, care lucreaza pe 1200 lei, si prea putini in domenii bine platite.
      Asta trage in jos toate salariile. Instalatorul nu-si permite nici el sa dea mai mult de 15 lei la frizer, care trebuie sa scada pretul la tuns. La randul frizeru lui cand mare nevoie de instalator sau mecanic nu-si permite sa plateasca mult, astfel ca toti trebuie sa isi vanda ora de lucru mai ieftin.
      Dar daca am avea sa zicem 2 milioane de oameni bine platiti in productie, domeniul financiar, IT, sanatate privata si alte domenii capabile sa plateasca bine?
      Atunci acestia si-ar permite sa plateasca mai bine serviciile frizerului si instalatroului, care si-ar putea permite sa se plateasca intre ei mai bine, toti ar avea venituri mai mari, dar mancarea sau masina ar costa la fel

      Răspunde
       
      1. Livia
        Martie 15, 2017 la ora 01:30

        Dacă instalatorul care lucrează la Ion primește 100 lei pe ora, va primi,conform matematicii,800 lei pe zi, deci, in 20 de zile lucratoare, 16000 lei. Deci,de unde il va putea plati Ion? Iar mie mi s-intamplat sa- mi ceara instalatorul 60 de lei/Ora si I-am dat, cu toata pensia mea de 770! Căci nu puteam sta fără apa in casa!

        Răspunde
         
    2. stefan
      Martie 14, 2017 la ora 22:05

      Iar treaba asta e valabila si pt cei necalificati. Ei depind de at ii pot plati cei din jur pt o ora de munca. De-aia pleaca in afara, nu pt ca aici nu si-ar gasi de lucru, ci pt ca pt acelasi lucru afara primesc mai multi bani, din singurul motiv ca cei din jurul lor cei care le solicita serviciile, castiga mai multi bani.
      De ce castiga ceilalti mai multi bani? Pai tocmai pt ca au mai multi oameni calificati in domenii bine platite. E o chestie ce tine pana la urma strict de educatie, de caificare, de competentele clasei de mijloc, si mai ales de cat de multi oameni fac parte din aceasta clasa de mijloc bine platita. Daca sunt prea putini nu pot influenta veniturile celorlalti, dar daca sunt multi au d epe urma lor de castigat toti ceilalti

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Martie 15, 2017 la ora 08:47

        Îmi permit să răspund aici ambelor dumneavoastră comentarii. Știu că ați mai scris, și v-am răspuns aproximativ la fel. Sunt de acord cu premisele raționamentului dumneavoastră, dar aș îndrăzni o reformulare a concluziilor dintr-o perspectivă mai largă. Așadar, o economie mai performantă permite un nivel de trai mai ridicat pentru toate categoriile de cetățeni. Cea care determină emigrația românească este lipsa de performanță a economiei, în contextul lipsei de performanță a întregii societăți și, mai larg, al lipsei de perspectivă pentru îmbunătățirea acesteia. Dacă doriți explicații cu privire la relațiile de cauzalitate pentru fiecare dintre cazurile particulare pe care le-ați avut în vedere, cu permisiunea deținătorului acestui blog, le pot oferi, deși sunt sigur că le puteți identifica și dumneavoastră. Prin urmare, privind spre un singur aspect al chestiunii, cel avut în vedere de autor, NU din pricină că nu mai există locuri de muncă slab calificată pleacă românii „afară” (apropo, fierar-betonist, horticultor, zarzavagiu, țiglar, faianțar etc., ce mai lucrează românii, sunt meserii CALIFICATE, dar pleacă și numeroși oameni cu calificări superioare), ci pentru că 1.NU există locuri de muncă (lipsă investiții), 2.suficient de bine plătite (lipsă de performasnță în economie) și 3. NU există perspectivă (lipsă performanță social-politică).

        Răspunde
         
  • Ion
    Martie 14, 2017 la ora 19:37

    „Cresterea infernala a salariului minim”. Infernala intr-adevar, de la 150 la 250, criminala chiar:))

    Calculul cu proportii si 3000 de euro salariu mediu este absurd. Pleaca de la premisa ca proportiile si inegalitatile sociale trebuie sa ramana identice. Or, Romania este tara cea mai inegalitara din UE si inegalitatile ar cam trebui sa se reduca daca nu vrem sa ramanem o tara bananiera.

    Trei la mana, cresterea salariului minim este in sine o masura care ii stimuleaza pe manageri sa investeasca in capitalul uman de care dispun, daca vor ca productivitatea angajatilor sa depaseasca nivelul salariului minim.

    In orice caz, destul de cinic modul in care abordati cresterea salariului minim. „Tot sclavi in Italia o sa ajunga romanii, deci hai mai bine sa o lasam balta si sa ne resemnam”…De-aia stam in UE de 10 ani si de-aia am trecut la economia de piata acum 30 de ani? Ca sa sclavagim in Italia? La un salariu de 500 de euro minim in Romania, tanti Geta sclava sexuala in Sicilia s-ar intoarce in Botosani.

    Răspunde
     
    1. gigi_ciocan
      Martie 15, 2017 la ora 16:26

      numai prostii lucreaza ca sclavi 😉 .. si asta-ti raspunde la tot ce ai zis acolo.
      daca ai minimul de inteligenta ori nu stai sclav in italia pe 1200 euro ori ai un job decent in romania ( asta presupunand ca esti capabil sa prestezi o munca demna de un salariu decent)….
      asa ca .!!

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase