Birocrația Bucureștilor și milioanele ei…

Publicat la data de de Biziday

victor marinVictor Marin

Bucureștiul este un oraș frumos, cu parcuri multe (mă rog, nu chiar așa de multe) pe care Primăria le păzește. Nu direct, ci cu firme de bodyguarzi, angajate de către Administrația Parcurilor, în urma unor licitații. Paza parcurilor reprezintă aproape 40% din bugetul acestei administrații care, așa cum veți vedea, e unul uriaș. El nu se duce integral pe flori și băncuțe, cum spun oamenii răi, ci și pe agentsi care să le păzească pe acestea. Ceea ce ar fi normal, până la un punct… ei punctul ăla este lovitura de începere a unei licitații pe bani mulți. Pentru o autoritate publică o licitație e ca o serbare de final de an. Atâta doar că licitațiile nu se fac în fiecare an, unele se fac pe doi, altele pe un mandat întreg sau la finalul unui mandat, pentru următorul care vine. Ceea ce justifică uneori premiul cu coroniță. Cu cât licitația e mai mare, cu atât poate fi și premiul.

parc panoramic

Pentru paza parcurilor în 2017 și 2018 Administrația Lacuri Parcuri și Agrement (ALPAB) și-a propus să facă licitația în iulie anul acesta, la încrucișarea mandatelor, pe când toată lumea era încă surescitată de alegerile locale. Desigur, caietul de sarcini și documentația s-a făcut în lunile anterioare, când lumea tot înfierbântată de alegeri era, deci s-ar putea ca unele aspecte să fi scăpat firesc. Sau poate nu…

Cum ascunzi o licitație uriașă…

Prin luna mai, toată lumea știa că guvernul vrea să oblige autoritățile să nu mai cumpere nimic fără să treacă prin SEAP, sistemul electronic de achiziții publice. Și într-adevăr, pe 19 mai guvernul adoptă o hotărâre în acest sens, dar, ghinion, Administrația Parcurilor apucase să aprobe pe 17 mai un caiet de sarcini ce prevedea modul în care va fi licitată paza parcurilor din București.

Și deși pe 23 mai apare în Monitorul Oficial hotărârea de guvern ce obligă autoritățile să publice pe SEAP anunțul de licitație, pe 23 iunie ALPAB alege să publice doar în Ziarul Național un anunț de mică publicitate. Nu pe SEAP, dar nici pe site-ul ALPAB, nici pe cel al Primăriei, ci doar un anunț de mică publicitate pentru un contract de 5 milioane de euro, într-unul dintre puținele cotidiene centrale despre care nu se știe sigur ce tiraj are pentru că nu este acreditat BRAT.

Caietul de sarcini, o operă ce conține deja numele câștigătorului. Metaforic, evident…

parc toneta pazaAdministrația Parcurilor a împărțit zonele verzi ale Bucureștilor în cinci loturi de păzit. A calculat că în total e nevoie de 185 de posturi de pază fixe dar e treaba firmei de pază cu câți oameni patrulează parcurile. Dar fiecare lot e cu specificul său, reflectat și în caietul de sarcini. De exemplu în cel mai mare lot, care cuprinde și Parcul Herăstrău și pentru care Primăria plătește cel puțin o treime din suma totală, caietul de sarcini pune niște condiții foarte ciudate – nu numai că firma de pază trebuie să aibă patrule canine, dar și ambulanțe, dar interzice și asocierea între mai multe firme, de exemplu, una cu câini și alta cu ambulanțe.
Același caiet de sarcini mai spune pentru a participa la licitație, firmele trebuie să demonstreze că între 2013 și 2015 au avut cel mult trei contracte care împreună, au valorat măcar un milion de lei.

Este aceasta o modalitate de a desena un caiet de sarcini cu dedicație?

De fapt în București există o singură firmă care îndeplinește condițiile, dar nu asta contează… Oricum, Elena Calistu, expert în finanțe publice la organizația Funky Citizens descrie mai plastic modalitatea…

elena calistru

Cel mai important este, desigur, tariful

Desigur, nimeni nu desenează caiete de sarcini cu dedicație dacă nu are în vedere niște bani pe undeva, nu?
În caietul de sarcini pentru licitarea loturilor de pază din parcurile Capitalei se vorbește despre un tarif minim de 13,6 lei pe oră fără TVA pentru fiecare post din cele 185. Mai mare se poate, mai mic nu. Depinde câte oferte sunt. Deci cu cât mai puține oferte, cu atât tariful are șanse să crească.

Ciudat este faptul că pentru un astfel de contract en-gros (de fapt acesta este cel mai mare contract public sau privat de pază din România) te-ai aștepta la un tarif mai mic, nu la unul mai mare decât media pieței.

Dacă ar fi intrat pe site-urile firmelor de pază din București ALPAB ar fi putut achiziționa servicii mai ieftine cu 25% decât tariful minim oferit în uriașa licitație. De fapt acesta este mai scump cu 10% decât cel mai scump serviciu de pază pe care îl poți găsi, culmea, chiar la firmele care au păzit până acum parcurile din București. Cum au ajuns la acest tarif? Explică tot Elena Calistru

elena calistru

Și de ar fi doar atât… De fapt Adminisrația Parcurilor a conceput un model de contract care seamănă cumva cu cel al Autostrăzii Bechtel… tariful poate crește, prin negociere directă, în cazul în care crește salariul minim pe economie. Ca o curiozitate, în ultimul an și jumătate acesta a crescut cu aproape 30%.

Intervenția autorităților a complicat și mai mult lucrurile.

Nouă firme de pază au aflat de licitația organizată atât de discret de Primăria Capitalei prin Administrația Parcurilor. Două au fost descalificate și au contestat procedura. Din cele șapte rămase în licitația care s-a desfășurat la 1 iulie 2016, patru au fost desemnate câștigătoare, deci una dintre ele are cel puțin două loturi, cu șanse mari de a obține aproape două milioane de euro din cele cinci puse la bătaie.

Primăria Capitalei nu a putut oferi aceste informații, invocând faptul că Administrația Parcurilor nu le-a comunicat.

Una dintre firmele descalificate a făcut contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Motivul descalificării fusese acela că paginile ofertei nu erau numerotate. Bineînțeles că CNSC a admis contestația și a anulat licitația. Primăria Capitalei (schimbată între timp) e de acord, licitația trebuie reluată. Dar o altă firmă, dintre cele câștigătoare contestă și ea decizia Primăriei pe unul din loturi, așa că CNSC decide până la urmă reluarea licitației pe două dintre cele cinci loturi. Primăria Capitalei vrea să le reia pe toate cinci. Doar așa, ca să vedeți cât de ciudate sunt legile de achiziții în România, deși Consiliul Contestațiilor constată și scrie negru pe alb că licitația s-a desfășurat pe o procedură abrogată, nu poate anula decât licitațiile pe cele două loturi contestate.

cnsc București, o bătaie de joc pe banii tuturor.

Până în 2010, parcurile capitalei erau păzite de Poliția Locală. Soluția licitării unor firme de pază a apărut după ce instituțiile publice au trecut prin restructurările semnificative din perioada de criză.
În ultimii 5 ani, toate controalele făcute de Agenția Națională pentru Achiziții Publice au scos la iveală probleme grave la Administrația Parcurilor din București. Frecvent contractele mai mari sunt sparte în mai multe contracte mici pentru a putea negocia direct, fără licitație.
De exemplu în mai 2012, tot înainte de schimbarea primarilor, această Administrație a organizat trei achiziții diferite, una pentru “motocositoare rotative”, alta pentru “motocositoare tuns gazon” și o a treia pentru “trimere”. În fapt, e vorba de același produs, dar cu nume diferite, pentru care Administrația Parcurilor a semnat trei contracte de achiziție în aceeași zi. Evident, cu aceeași firmă.

Bugetul anual al Administrației Lacuri Parcuri și Agrement din București este de 65 de milioane de lei. Bugetul pentru Educație al județului Teleorman este de patru ori mai mic. Practic Bucureștiul intenționează să cheltuiască de anul viitor cu paza parcurilor din București cât județele Teleorman și Vaslui, la un loc. În altă ordine de idei, dacă tarifele n-ar mai fi umflate cu 40-50% prin caiete de sarcini cu dedicație și renegocieri ulterioare, noi bucureștenii am cheltui pe paza parcurilor doar cât dă tot județul Teleorman pentru Educația copiilor și am economisi bani cât să putem dubla cheltuiala cu Educația din județul Vaslui. Că nu umblă peste tot câinii cu milioane de euro în coadă, ca la București.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

11 răspunsuri la Birocrația Bucureștilor și milioanele ei…

  • Constantin
    Octombrie 23, 2016 la ora 01:37

    Bucuresti nu este un oras chiar atat de frumos si nici multe parcuri n-are. Cei care au calatorit in capitale aflate la vest de Bucuresti au vazut cum resurse similare pot fi fructificate incomparabil mai bine, si aduc localnicilor profituri semnificative. Ma gandesc in primul rand la cele din turism. Bucurestiul este administrat in mod mizerabil, iar banii mei risipiti. Parcurile sunt putine, suprafata de spatiu verde per capita e mica prin comparatie cu statele UE. Niciunul dintre primari, ca a fost din Teleorman, sau Constanta, nu a iubit orasul asta. Eu cred, totusi ca articolul are o lipsa majora. Nu urmareste eficienta cu care sunt cheltuiti banii contribuabililor. Au fost, probabil, nereguli la semnarea unor contracte. Este interesant de urmarit cum s-au derulat contractele. Adica, banii prea multi care s-au dat unor clienti politici ori pe para-ndarat, au generat si beneficii publice? In ce masura? Eu vad ca prin parcurile din Colentina, unde locuiesc, siguranta copiilor este in continuare amenintata de cainii maidanezi. Paznicii ar putea protaja infochioscurile, care au fostvandalizate, ori bancile. Ar putea evacua betivii, ori ar putea explica de ce au fost furate cosurile de gunoi de sub nasurile lor si vandute la fier vechi. Daca tot am platit exagerat de mult, pot face ceva util pentru mine?! Raspunde-mi, autorule…

    Răspunde
     
  • Cornelia
    Octombrie 22, 2016 la ora 19:02

    ….”dacă tarifele n-ar mai fi umflate cu 40-50% prin caiete de sarcini cu dedicație și renegocieri ulterioare, noi bucureștenii am cheltui pe paza parcurilor doar cât dă tot județul Teleorman pentru Educația copiilor și am economisi bani cât să putem dubla cheltuiala cu Educația din județul Vaslui. Că nu umblă peste tot câinii cu milioane de euro în coadă, ca la București.”….
    Wow!!!! Doamne, ce sume se invart aici?

    Răspunde
     
  • Mircea Radu
    Octombrie 21, 2016 la ora 20:50

    Mai căutați si cat costă fructele legumele si alte servicii la căminele de bătrâni și orfelinate.

    Răspunde
     
  • Ave
    Octombrie 21, 2016 la ora 15:28

    Si asa ajungem la concluzia ca nu avem ce face……
    Se poate face ceva – legea administratiei sa amendeze functionarii care intocmesc acte proaste in cuantumul cheltuielilor necesare reluarii sau refacerii operatiunilor.
    Cand vor avea de platit orice functionar se va gandi de doua ori daca incalca legea.
    De ex. – licitatie anulata din motive clare ca a fost ignorata legea – nici un functionar nu plateste.
    Noi platim reluarea actiunii – alti bani alta distractie + timpul pierdut etc.
    Daca banii astia ar fi imputati direct persoanei – a doua oara nu mai incalca legea indiferent cine ii cere sa faca acel lucru.
    In acest moment administratia si politicul au devenit refugiul incompenetilor si excrocilor pt. simplul motiv ca nu exista consecinte.
    In privat acel angajat ar fi fost dat afara; dar la stat banuiesc ca primeste prima……..
    Pt. autorizatiile anulate in justitie de N. Dan si altii cine plateste; de ex. pt. Hala Matache.
    A platit cineva ca autorizatia a fost anulata – nu
    Asa ca reformarea administartiei si licitatii corecte sunt un vis frumos pana cand cel care organizeaza licitatia nu este facut direct raspunzator.
    Orice lege am da – tot degeaba daca nu este raspundere directa
    De ex si ridicarea masinilor anulate in justitie – tot primaria a platit din bani publici iar cei care au facut abuzul (adica angajati politie comunitara)) au ramas cu salariu + spaga …..

    Răspunde
     
    1. Ave
      Octombrie 21, 2016 la ora 15:31

      nu iesitul in strada este solutia
      nimeni nu are timp sa iasa in strada
      de asta avem birocratie – ca toate aceste lucruri sa fie facute in mod transparent fata de deciziile politice sau parerile unora sau altora
      dar birocratia la noi este amputata de faptul ca legea uita sa imparta raspunderile
      nu poti iesi in strada la fiecare abuz
      poate un ciolos sau altul sa reformeze aceasta administratie

      Răspunde
       
  • Tolo
    Octombrie 21, 2016 la ora 12:14

    Bine Victor!

    Răspunde
     
  • Eduard
    Octombrie 21, 2016 la ora 11:10

    Nu anuleaza licitatia pt ca nu mai traieste si nu mai face profit firma care trebuie. Asa considera statul ca e bine sa externalizeze unele servicii: pe bani multi si la prieteni. Sunt sigur ca la partea de calitate a serviciului prestat, pagina din caietul de sarcini e gooooal.
    Legile sunt facute in asa fel incat sa se poata strecura cine trebuie. Daca CNSC nu poate anula licitatia, de ce mai exista, cum isi mai justifica existenta?

    Răspunde
     
  • Nume Prenume
    Octombrie 21, 2016 la ora 10:52

    POLS SECURITY-firma care asigura paza paza pietelor,scolilor,gradinitelor si a altor cladiri publice in Sectorul 1 e detinuta direct sau indirect de unul din sefii Administratiei Pietelor Sector 1. Coincidenta,cu siguranta.

    Răspunde
     
  • florin
    Octombrie 21, 2016 la ora 10:38

    @stefan: ai gresit la calcule:
    1. sunt 5 milioane de euro pe 2 ani, deci 2.5 milioane pe an.
    2. un brut de 3000 de ron inseamna cam 3700 total cheltuieli (ca mai ai niste impozite)
    Si atunci de banii aia se platesc cam 250 de politisti locali. Diferenta de la 180 la 250 e „tunul”

    Răspunde
     
  • Ion Marius
    Octombrie 21, 2016 la ora 10:21

    Lucrez la o companie de stat.
    Derulez contractul de paza umana.
    Pentru 9 posturi de paza, platim un tarif de 10,22 lei pe ora.
    Iar legea spune ca valoarea estimata determinata de compartimentul / departamentul solicitant este maxima, nu minima.

    Răspunde
     
  • stefan
    Octombrie 21, 2016 la ora 10:01

    eu fac un calcul simplu. 5 milioane de euro inseamna 22,5 milioane lei. Sa zicem ca un politist de la locala ia brut 3000 lei. Asta inseamna 36000 anual. Deci de banii aia se pot plati 625 polititsti locali. Pai nu mai bine fac angajari in politia locala? Ca inteleg ca au nevoie doar de 180 angajati.
    Restul ii pot folosi in tramvaie, pe strazi…
    Sigur…mai trebuie caini. hai sa zicem ca aia cu caini cossta 5000 pe luna. Si aia cu salavarea 7000. tot e muuult mai ieftin.
    Deci nu mai bine anuleaza licitatiile alea de tot?

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase