Nu ne amenință nimeni țara, cât ne amenință propria noastră birocrație

Moise Guran

Dacă ați citit sau auzit cumva elucubrațiile privind planurile unei oculte mondiale de spargere a României, planuri zădărnicite de câte un premier vizionar care își dă la țanc demisia, să știți că le-am auzit și eu, în diferite variante, ele revin în timp, peste ani, fiind folosite de fiecare dată pentru un alt scop. De exemplu, prin 2012, pe vremea când vorbeam de crearea unor regiuni cu rol de județe mai mari, aceeași poveste circula, dar cu alt scop… Regionalizarea (termen forțat, indicând de fapt altceva, nu o reformă ce presupunea reducerea numărului de județe și a birocrației aferente) avea să ducă la spargerea României. Pfff! Bine că nu s-a mai făcut, nu?

birocratie

De fapt singurul pericol de spargere a României vine dinspre România însăși, vine din incapacitatea statului de a dezvolta coerent teritoriul, printr-o reducere a decalajelor dintre nivelul de trai al unor zone sărace și belfereala din București. Cum să nu urăști Bucureștiul când acesta a fost pe punctul să confiște câteva termocentrale importante ale țării, în vreme ce alte orașe au rămas fără căldură când nu și-au mai plătit datoriile. Sau când la Vaslui și la Severin salariul mediu e de două ori mai mic decât la București, dar șomajul este de zece ori mai mare.

Încerc să vă spun că riscul de atomizare a diferitelor regiuni ale țării, eventuale răscoale ale lor față de centru, pot apărea exact din cauza birocrația care împarte resursele în funcție de șpăgi, interese mărunte sau, pur și simplu, fără minte. Doar asta mai poate sperge România, nu rușii, nici americanii sau ungurii. 

Întârzierea unei reforme administrative în România e cel mai rău lucru pe care îl putem face, căci ineficiența birocratică, și la nivel central, și la nivel local, este cea care perpetuează sărăcia în numeroase zone ale țării, menținând dependența de transferuri de subzistență și justificându-se astfel pe sine, într-un cerc vicios.

România trebuie să forțeze urbanizarea unor zone rurale, pentru a putea asigura cetățenilor de pe tot teritoriul său acces la locuri de muncă, la servicii publice civilizate, la Educație și la Sănătate.
Piatra de încercare a oricărei guvernări de până acum dar și de aici înainte a fost este și va rămâne reformarea administrației. Birocrația (înțelegând prin asta fix ce doriți dumneavoastră) în România nu a evoluat prea mult de la Cuza și până la Cioloș, a supraviețuit printr-o sinistră mutație și în perioada comunistă, pentru a deveni astăzi anacronică la modul cel mai pur – în ciuda exploziei comunicațiilor noi încă avem 1000 de oameni la coadă la permise auto, sau la pașapoarte, pentru că deși poți plăti on-line taxa de eliberare a permisului, regula birocratului de la ghișeu este să te trimită la bancă (la banca lui) și să-i aduci o copie semnată și ștampilată după viramentul pe care l-ai făcut (în contul lui).

În același timp birocrația se autoprotejează, refuzând pe față sau mascat orice fel de reformă administrativă. Pe de altă parte, o reformă în administrație este imposibilă fără ridicarea nivelului profesional al birocraților, iar ridicarea nivelului respectiv este imposibilă fără o reformă administrativă. Acesta este un alt cerc vicios pe care trebuie să îl spargem. Niciun partid ce se va prezenta la alegerile din această toamnă NU poate fi considerat un partid serios, dacă nu va include în programul său o formă clară de reformă în Administrație.

previously

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

47 răspunsuri la Nu ne amenință nimeni țara, cât ne amenință propria noastră birocrație

  • AdrianS
    Septembrie 5, 2016 la ora 21:40

    Nu vad cum ar rezolva problema zonelor sarace tocmai urbanizarea. Comasarea problemelor nu le rezolva. Nu vor fi mai multe locuri de munca si mai bine pregatiti actualii someri doar daca s-ar muta la oras. Avem mai mari sanse sa cream locuri de munca la sate pentru forta de munca slab sau complet necalificata decat la oras. Unde avem fenomene interesante, precum Clujul, Timisoara sau Iasiul in ce priveste segmentul IT de se dezvolta adevarate cartiere pentru firmele in crestere acolo, avem si de a face cu personal specializat. Ori lipsa locurilor de munca este in special in segmentul fortei de munca necalificate.

    Din punctul meu de vedere, rezolvarea programelor guvernamentale si locale care leaga si programe pe fonduri europene si creearea unei coeziuni in aceste politici este singura alternativa viabila de stimulare a ocuparii locurilor de munca. Sunt prea multi bani invartiti acolo pentru a nu avea niciun beneficiu social la finalul zilei. Acolo este cheia si este mai usor de supravegheat de catre DNA, la nevoie. Le-ar ramane fondurile locale pentru panselute, dar restul banilor ar trebui mutati pas cu pas din bugetele discretionare in bugetele pentru programele recurente, pe termen mediu si lung. Nu birocratia impiedica acei bani sa ajunga la sate, ci lipsa de viziune din guvernele de pana acum.

    Răspunde
     
  • Sebastian
    Septembrie 5, 2016 la ora 16:49

    Azi am fost sa imi schimb cartea de identitate. M-au trimis la Taxe si Impozite Locale Deva sa platesc 12 lei. Noroc ca este un oras mic. Acolo, doua cucoane stateau la caserie. Dar nu te incasau decat dupa ce treceai la un ghiseu care iti elibera chitante pe sumele respective. Apoi, cu acele chitante, mergi la caserie si platesti. DOH? Ideea este ca orice imperiu (in cazul nostru insusi statul si birocratia instaurata) s-a destramat din interior. Lovitura de gratie trebuie sa vina din interior. Si nu va veni. Nu atat timp cat acolo sunt angajati: matusi, unchi, frati, cumnati… Ati prin ideea. Adica, totul ramane in familie.

    Răspunde
     
  • UN OM
    Septembrie 5, 2016 la ora 15:00

    Imi dai voie sa spun ca nu e nevoie de mare forta militara din afara sa vina sa ne ocupe, ne distrugem noi singuri.
    Avem clasa politica, de ce ne mai trebuie ocupanti.
    Nu e institutie de stat in care sa nu fie pus un trepadus politic care nu are nici un punct de tangenta cu institutia respectiva.
    La ce duce implicarea politicului pana la nivelul femeii de servici din orice institutie, la plimbatul hartiilor de la un ghiseu la altul ( ca de trebuie toti afiliatii politici sa traiasca, sa manance si gura lor o paine alba) si ca tot romanul care se descurca daca nu pica, cade cate ceva si uite asa se aduce un umil omagiu material partidului care i-a dat omului un scaun bine pus.
    DE CE sa faca clasa politica ceva, orice, sa scape de birocratie, adica sa isi taie craca de sub picioare si apoi daca nu pica nimic nu se misca un deget (vezi starea actuala a tarii , totul blocat ).
    De 25 de ani ne incapatanam sa vedem luminita de capatul pe care ne-o arata politicienii romani, rezultatul este cel care il vedem si il simtim astazi, afundarea in praful demolarilor, distrugerilor si jafului national.

    Răspunde
     
  • vreunul
    Septembrie 5, 2016 la ora 09:13

    Venitul minim garantat nu il poti da diferentiat in functie de diploma pentru ca avem deja modelul a ce se intampla daca adaugi valoare monetara diplomei.
    Creezi facultati de duzina care desi nu te invata nimic iti dau ravnita hartie. Pe bani. multi.

    Răspunde
     
    1. Ion Arhanghel
      Septembrie 5, 2016 la ora 10:57

      Diploma a avut, are si va avea intotdeauna valoare monetara. Daca nu ar fi avut, nu ar mai fi existat.

      Răspunde
       
  • Braka
    Septembrie 5, 2016 la ora 00:51

    Si educatia e buna. Ce ne facem cu zecile de mii de persoane cu educatie superioara care sunt casieri la supermarket? Acestia le fura painea zecilor de mii de tineri ne-educati care nu se pot bate de la egal cu „diplomatii” cand e vorba de un job de bucatar la Mac. 🙂 Ii invinovatim pe cei ne-educati? Exagerez…dar o samanta de adevar este.

    Parerea mea este ca s-a atins gradul de saturatie la export de tineri educati in strainatate. Si UPB-ul inca mai produce 10.000 de ingineri pe an. Ingineri care nu au unde sa lucreze pentru ca…automatizare, informatizare, robotizare. Surpriza!

    Modelul educational se bazeaza pe intreprinderile cu zeci de mii de muncitori si mii de ingineri. Da! Atunci era nevoie ca de aer de ingineri. Acum, nu prea. Ce faceau zece ingineri atunci face un computer acum. Si ce faceau 10 maistri, face un robot automatizat.

    Pe vremuri, cand nu era de lucru, statul facea armata si/sau constructii gigantice. Sa dea ceva de facut la oameni. Acum, nu mai exista nici acest model.

    Deci stimati „sa munceasca daca vor bani” sau ” sa puna mana pe carte daca vor bani”, eu zic ca genul asta de gandire va duce la disparitia voastra ca specie. Pentru ca nu ganditi. Analizati orice aspect superficial si va considerati buricul pamantului. Asa se ajunge la revolte populare (vezi Brexit).

    Venitul minim garantat este una dintre propunerile care vor sa rezolve neajunsurile enumerate mai sus. Deocamdata este singura.

    Răspunde
     
    1. Braka
      Septembrie 5, 2016 la ora 01:06

      Venitul minim garantat aduce multe beneficii din care amintesc doar unul – reducerea birocratiei. Ca asta ne doare nu?

      In prezent un singur server ar putea face munca a 10.000 de functionari in Romania. Si tehnic, nu e greu de implementat o birocratie informatizata. Dar stiti ce? Ce faceti cu zecile de mii de oameni pe care trebuie sa ii lasati pe drumuri, fara nici o speranta? Se va opune din rasputeri tot sistemul plecand de la talpa si pana la cei mai mari sefi – pentru ei nu e o chestiune filosofica sau de deranj, neplacere, cum e pentru voi. Pentrh ei este insasi supravietuirea lor si a familiilor lor in joc.

      Nu aveti sanse de succes fara implementarea venitului minim garantat.

      Abia apoi va puteti ocupa de educatie. Deoarece, venitul minim poate avea valori diferite in functie de educatie scolara si extrascolara, etc…

      Nu bagati capul in nisip ca strutul, caci astfel nu vi se vor rezolva problemele – ci doar veti cotcodaci infundat si inutil

      Răspunde
       
      1. Dan
        Septembrie 5, 2016 la ora 09:19

        @Braka
        Si totusi explica-mi cum ii motivez eu pe cei care stau acasa pe venitul minim garantat sa mearga la munca? … au fost cateva firme din Brasov sa faca angajari in Vaslui si nu au reusit sa convinga decat vreo 3 persoane sa vina la munca (oferta salariala era decenta: 1200-1400 net, bonuri si cazare)

        Parerea mea este ca ajutoarele sociale ar trebui sa se dea strict din fondurile judetelor… judedele cu bugete mai mari sa isi permita astfel sa si dea ajutoare sociale mai mari, iar judetele sarace sa invete sa faca bani…

        Răspunde
         
        1. Braka
          Septembrie 5, 2016 la ora 21:39

          @Dan

          Venitul minim garantat in acceptiunea moderna (vezi referendum Elvetia) se acorda si daca n-ai si daca ai venituri. Firmele vor plati salarii mai mici (dar taxe mai mari). Per total, tot aia e, cu exceptia multinationalelor dosnice (care dosesc profitul).

          In cazul tau, oamenii aia probabil trebuiau sa renunte la 800-1000 Ron ca sa nu faca nimic pe 2000 ca sa munceasca. Nu li s-a parut avantajos.

          Altfel ar fi stat situatia daca continuau sa incaseze 800-1000 Ron si mai primeau in plus 1500 ca sa munceasca.

          Răspunde
           
    2. Constantin
      Septembrie 5, 2016 la ora 11:26

      Procentul absolventilor de studii superioare din patria noastra este aproximativ jumatate din media europeana si o treime fata de Marea Britanie, spre exemplu. Sa spunem ca sunt prea multi este o [ma scuzati] naivitate in contextul in care ne-am angajat sa sporim numarul lor. Dificultatea absolventilor in a-si gasi un loc de munca se explica prin brambureala din economia Romaniei, nu prin numarul mare de studenti din invatamantul tertiar.

      Răspunde
       
      1. Ion Arhanghel
        Septembrie 5, 2016 la ora 12:02

        Intr-adevar, se pare ca procentual Romania are mai putini absolventi tertiari decat alte state in UE. Dar asta nu inseamna nimic daca nu punem in context. Romania are si un pib/loc de cateva ori mai mic decat cele mai puternic economice state. Am facut rapid o analiza: numarul de absolventi versus PIB. Rezultatele sunt graitoare – AVEM PREA MULTI. (La fel si Grecia, Ungaria, etc.)

        #TERT #POP %TERT GDP GDP/#TERT
        DE 2780 82562 3,37% 3357 1,21
        UK 2386 63843 3,74% 2849 1,19
        NL 674 16844 4,00% 738 1,09
        FR 2338 64641 3,62% 2421 1,04
        IT 1872 61142 3,06% 1815 0,97
        ES 1979 47199 4,19% 1199 0,61
        HU 359 9911 3,62% 120 0,33
        GR 659 11125 5,92% 195 0,30
        RO 618 21579 2,86% 177 0,29

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Septembrie 5, 2016 la ora 12:49

          Stimate domn, din graba ati facut analiza prea rapid, astfel incat ati incurcat cauza cu efectul. Cu ingaduinta dumneavoastra am sa va ajut putin, relevand faptul ca NU avem putini cetateni scolarizati in invatamantul tertiar (si cea mai mare rata de abandon scolar) din Europa pentru ca avem cel mai mic PIB per capita, ci viceversa, avem cel mai mic PIB per capita [in primul rand] din cauza faptului ca avem populatia cea mai putin instruita. Valoarea capitalului uman si exploatarea eficienta a cestuia contribuie in mod determiunant la cresterea competitivitatii economice, la bunastarea populatiei, la dezvoltarea economica si progresul unui stat. Atat manualul de economie cat si experienta practica a mai multor state o demonstreaza cu prisosinta.

          Răspunde
           
          1. amicu
            Septembrie 5, 2016 la ora 15:33

            De unde si intrebarea: ce a fost mai intii, PIB-ul sau instruirea? 🙂

             
          2. Braka
            Septembrie 5, 2016 la ora 17:40

            @amicu

            Bancile si capitalul 🙂

             
          3. laurian
            Septembrie 6, 2016 la ora 08:36

            stau si ma crucesc de anumite ”analize”. de ce ar fi relevanta aceasta ecuatie? cine vă minte asa mereu?? chiar credeti ca daca impartiti caii la vaci va dau lei?? (din aia din padure) ce semnificatie are aceasta ecuatie?? nici una. dovediti relevanta ecuatiei, apoi o puteti calcula domnilor!!!

             
          4. Constantin
            Septembrie 6, 2016 la ora 10:00

            @amicu_Raspunsul la intrebare fiind intuitiv, presupun ca ea are scop retoric. (Celor care cauta un raspuns detaliat literatura economica le sta la dispozitie, de la „An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations” a unchiului Adam, pana la „Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty” a lui Acemoglu. Mai toti economistii importanti au vorbit despre rolul educatiei si a capitalului uman in procesul de dezvoltare economica-pentru a-i enumera nu-mi ajunge spatiul-, dar indraznesc sa recomand studiul „The Role of Education Quality in Economic Growth”, E. Hanushek, L. Wossmann, 2007.). Prin urmare, consider demn de mentionat rezultatele spectaculoase ale economiilor care au investit in capitalul uman. Nu voi mentiona pe cele care fac asta in mod constant, armonizand politica privind cresterea economica cu cea privind educatia si dezvoltarea capitalului uman (SUA, Germania, Olanda, Suedia, Marea Britanie samd. care au confirmat teoria lui T. Schultz privind investitiile in capitalul uman), ci state precum Irlanda, Coreea de Sud, ori India.***Pentru a-i oferi un raspuns d-lui Braka, invatarea incepe cu mult inainte de aparitita bancilor, atat in viata societatii, cat si in cea a individului.

             
  • Stelian F
    Septembrie 5, 2016 la ora 00:29

    Salut aparitia variantei pemntru „mobile” a site-ului.
    Sa vina partidele cu programe clare de reforma in administratie, sunt de acord. Problema e ca votul meu nu obliga nici un partid sau persoana sa faca ce promit in campanie.
    Asa ca spor la imbatat cu promisiuni!

    Răspunde
     
  • stefan
    Septembrie 4, 2016 la ora 23:22

    Urbanizare, sau mai precis gradul redus al urbanizarii, e intr-adevar una din problemele cu care ne confruntam, si pe care niciodata nu le discutam. Dar urbanizarea nu se face administrativ, unind 3 comune. Asta ar duce intr-adevar la o economie, dar nu ar schimba realitatile din teren. Nu va fi mai rentabil economic sa faci un spital la tara undeva. Au mai fost si le-am inchis. O lua de la capat? Nu va fi mai rentabil sa faci licee in cateva comune. Au mai fost, si nu ainsemnat ca s-au urbanizat.
    Urbanizarea inseamna sa renuntam la smiorcaieli cu „satul bunicii”. Dispunerea asta a satelor vine de acum sute de ani, cand s-au aliniat pe cursul apelor. Dar sunt prea imprastiate, si daca le lasam asa, si doar plantam cate un spital si un liceu in cateva comune, le vom inchide peste 30 ani, cum le-am mai inchis odata.
    Urbanizarea trebuie sa presupuna dezvoltarea de suburbii sirculare in jurul oraselor. Atunci da, e mai usor de administrat. Nu mai sunt la 50 km de un oras mare, sunt la 10. E mai usor si cu locurile de munca (am mai explicat intr-un comentariu pe FB tau mai demult, nu reiau ca nu-mi permite spatiul).
    Dar asta presupune sa cream infrastructura pozitionata circular in jurul oraselor, nu liniar, care sa se indaparteze, si sa mutam in timp populatia activa acolo. Nu trebuie sa o mutam pe bunica, doar pe nepotul ei, prin oferta educationala, prin locuri de munca, si prin teren oferit acolo. In 30 ani rezolvam problema.

    Răspunde
     
    1. Dan
      Septembrie 4, 2016 la ora 23:35

      Perfect de acord! Este mai eficient, mai ieftin si mai productiv sa ii mutam pe oameni „la oras”.
      Cat de greu ar fi sa faci cateva sute/mii de camine (unde sa oferi cazare si masa gratuita elevilor) si niste scoli profesionale/licee doar in marile orase… astfel in cativa ani vom urbaniza tara mutand-o efectiv la oras.

      Răspunde
       
  • Sorin
    Septembrie 4, 2016 la ora 21:08

    Gandirea simplista, ca sa nu zic limitata, este tot un pericol national, mai ales la un politician. Nu-i cazul tau Monica. Nemunca involuntara, adica somajul, nu este o optiune, ci o fatalitate, atat timp cat nu sunt locuri de munca pentru toti. Ce alternativa ai tu pentru acesti oameni? Ai o idee viabila, sau doar latri ca n-ai ocupatie la ora asta ?

    Răspunde
     
    1. Monica H/
      Septembrie 4, 2016 la ora 21:42

      Inegalitatea economică nu este o cauză, ci un efect al inegalităţii sociale. Venitul minim garantat(nu șomajul)dovedește ca unii concetățeni( nu e cazul tău Sorin)nu înţeleg valoarea muncii într-o societate. Venitul minim garantat nu garantează că oamenii nu vor fi în continuare săraci. Educația ar fi o alternativă pentru acești oameni. Cu Idei viabile TREBUIE sa fie ocupați POLITICIENII la ora asta.

      Răspunde
       
      1. Braka
        Septembrie 5, 2016 la ora 01:16

        Venitul minim garantat nu garanteaza bogatia – nici nj ar trebui. Bogatia ramane data de educatie, munca, spirit antreprenorial, etc.

        VMG garanteaza ca oamenii pot supravieti si trai un pic peste limita subzistentei intr-o lume din ce in ce mai informatizata, automatizata, robotizata.

        VMG garanteaza un minim de demnitate umana. In nici un caz bogatia.

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Septembrie 5, 2016 la ora 09:48

        „Inegalitatea economică nu este o cauză, ci un efect al inegalităţii sociale.”_ In principiu sunt de acord cu dumneavoastra. De obicei (si in mod mai adecvat) se vorbeste despre inegalitatea de sanse. Printre numerosi sociologi si economisti, Vilfredo Pareto bunaoara, exprima opinii deosebit de interesante cu privire la tema aceasta in lucrarea „Circulatia elitelor”, o sinteza a teoriei sale cu privire la organizarea sociala, si in studiul „The Rise and Fall of Elites”. Dar, la fel de interesanta mi se pare lucrarea profesorilor D. Acemoglu si J. Robinson (un economist si un specialist in stiinte politice) „De ce esueaza natiunile. Originile puterii, ale prosperităţii şi ale sărăciei” care, cred eu, completeaza in parte teoria paretiana (motiv pentru care le-am mentionat impreuna). In esenta, cele doua forme de inegalitate sunt corelate. Tragic este ca ele sunt rezultatul alegerilor deliberate ale cetatenilor. Cu siguranta Educatia este un factor important in adoptarea unor decizii eficiente social, dar nu reprezinta o garantie. Cred ca Brexit-ul, ori posibila alegere a d-lui Trump in functia prezidentiala sunt dovezi in acest sens.

        Răspunde
         
  • Ion
    Septembrie 4, 2016 la ora 20:58

    Pai daca ditamai Guranu’ corecteaza oamenii la radio, in direct ( Moise la Romania in direct:-„Stiti ca se zice salariu iara nu salar”), noi, cei din fata tastaturii de ce l-am ierta?

    Răspunde
     
  • Dan
    Septembrie 4, 2016 la ora 20:36

    Asa este, regionalizarea si descentralizarea trebuie facute… dar, daca vi si imi zici ca un Brasovul este cu o categorie mai slab decat Craiova o sa fac urat … urat rau…

    Nu poti sa pui pe criteri politice anumite orase drept „lideri” daca realitatile economice nu ii confirma ca lideri…

    Răspunde
     
  • adi rachita
    Septembrie 4, 2016 la ora 20:23

    @alex Sunt de acord, restul e cancan

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 4, 2016 la ora 20:18

    Ca de obicei, sunt de acord cu autorul articolului. Exista insa, din fericire, spatiu pentru unele observatii si completari. Spre exemplu, „revin în timp, peste ani, fiind folosite de fiecare dată pentru un [alt/] acelasi scop” declaratiile cate unei personalitati politice internationale (cum ar fi dl Putin, bunaoara, care s-a exprimat recent) care alatura numele Romaniei si Ungariei cu referire la frontiere. Recent dl Boia (un foarte apreciat istoric si autor roman) a spus ca Basarabia NU este si nu prea are treaba cu Romania. Prin extrapolare si similitudine, nici Transilvania nu este si nu prea are treaba cu Romania. Pe de alta parte, in contextul globalizarii si a unei tot mai acerbe competitii globale, izvorata in principal din lupta pentru resurse si accesul la piete (in acceptiunea cea mai larga a acestor termeni) Romania se pozitioneaza pe scena internationala din ce in ce mai prost dupa 2007. Ingrijorator este faptul ca „revin în timp, peste ani, fiind folosite de fiecare dată pentru un [alt/] acelasi scop” declaratii de linistire a populatiei, care ne asigura ca Romania NU se afla in nicio competitie. Prima de care imi amintesc a fost a d-lui Iliescu cu referire la aderarea tarii noastre la Grupul Visegrad.

    Răspunde
     
  • Dan
    Septembrie 4, 2016 la ora 20:00

    Lucrurile astea sunt prea complicate pt melteanu psd-ist ce sa stie el ca in america taxe pe profit e de 35% dar nu alunga firmele atat timp cat birocatia e la minium.

    Răspunde
     
  • Ciprian
    Septembrie 4, 2016 la ora 19:53

    Indraznesc sa-ti spun ca gresesti. Nu reforma rurala , urbana, agrara sau mai stiu eu cum o sa salveze Romania.
    Numai educatia bine facuta produce efecte, natural si definitiv, dar in timp – ne grabim sa adoptam solutii miracol care sa aiba efecte acum.
    EDUCATIE si mai apor vin restul de la sine, ca produse ale unei societati mai educate.

    Răspunde
     
    1. John
      Septembrie 4, 2016 la ora 21:50

      Bravo ! Bine spus !

      Răspunde
       
  • bogdan
    Septembrie 4, 2016 la ora 19:52

    si totusi cati dintre cei 1000 care au asteptat la coada de la permise a facut scandal (sau „gura” cum se mai zice) ca asteapta prea mult?
    Raspuns: nici unul. Fac pe ei in chiloti de frica jandarmilor si a politiei. Tzara de oi.
    Acelasi lucru este valabil si pentru asa zisa atomizare. N-au decat sa urasca Bucurestiul din partea mea pentru ca oricum nu sunt in stare de nimic important acolo in fundul lor de tara.
    Si apropo si eu, ca bucurestean nativ, pot sa ii spun ca ii urasc pe toti provincialii care mi-au aglomerat orasul in ultimii 20 de ani, asa incat nu mai am loc sa ma misc decent dintr-un cartier in altul cu masina.
    Ce zici de asta?

    Răspunde
     
    1. vasi
      Septembrie 5, 2016 la ora 08:45

      Eu am o propunere: cum ar fi ca „provincialii” pe care-i urasti sa prinda curaj si sa taie raul de la radacina? Adica nu o sa ma bat cu jandarmii care sustin interesul unor institutii centralizate, ci pur si simplu o sa ma rup de tot de capitala! Pestele de la cap se impute! Locuiesc la oras si resimt efectele invadarii orasului de catre ‘provincialii’ veniti de la tara sau din judete mai sarace dar asta nu inseamna ca administratia locala isi bate joc se contribuabili sau cel putin nu la fel ca in Bucuresti. Asa ca ne lipsim bucurosi de Bucurestiul vostru si de „nativii” de acolo.

      Răspunde
       
  • viata dupa bebe
    Septembrie 4, 2016 la ora 19:42

    Adevar graiesti Moise, un alt exemplu este bugetul pt autostrazi : atat cat se fac, ele se fac doar in transilvania. Condam moldova la inca 20 de ani de saracie. Cum sa nu te superi pe centru in cazul asta ?

    Răspunde
     
  • Alex
    Septembrie 4, 2016 la ora 19:39

    Salut Moise, hai sa-ti povestesc ce am trait acum doua saptamani. Era Vineri ora 15:00 (ora la care multi bugetari sunt deja acasa), coada imensa la pasapoarte in Pipera. Imi iau frumos bonul de ordine si ma asez cuminte pe o banca asteptand sa-mi vina randul. Intre timp incerc platforma de programari online pt pasapoarte, pt care exista un ghiseu special, liber. Initial nu am reusit, o doamna de langa mine se baga in seama si ma chestioneaza privind programarile online, cum procedez de obicei, unde imi platesc amenzile si taxa de pod. Imediat incepe sa dea telefoane la diverse persoane pentru a se interesa de ce nu functioneaza platforma de programari online. Initial am crezut ca e nebuna, tot auzeam vorbind de Ciolos, Toba, dl. director, dl inginer, etc. Starnindu-mi curiozitate incep sa ma uit pe lista ministrilor, surpriza: era unul dintre acestia Violeta Alexandru. Ma frecam la ochi si incercam sa.mi explic. Unde-s sppisti, unde e presa, nu vedeam nicio camera de filmat, nimic. Am continuat discutia legata de experientele mele cu structurile statului si probleme intampinate. In tot acest timp ea isi nota. Incerc si azi sa.mi imaginez un Dragnea, un Victor Ponta sau oricare alt ministru din guvernarile anterioare care sa faca asta. Care sa vina in „ring”, sa afle problemele reale si sa incerce sa miste ceva. Cinste lor, cinste tehnocratilor. restul e can can

    Răspunde
     
  • Daniel
    Septembrie 4, 2016 la ora 19:14

    Nu am inteles cum anume reorganizarea administrative a judetelor va ajuta la o mai buna gospodarire a regiunilor si la eliminarea birocratiei sau la inmultirea proiectelor de dezvoltare ?! Credeti ca daca judetul Tulcea va avea capitala la Constanta, dintr-o data se vor inmulti proiectele si va creste nivelul de viata in Delta Dunarii ?!! Inlocuiti Tulcea si Delta Dunarii cu orice alta regiune subdezvoltata. Ce va face sa credeti ca pe baronul din Constanta pe care acum nu-l intereseaza Harsova, brusc ii va spori interesul pentru Isaccea ?!

    Răspunde
     
    1. Moise
      Septembrie 4, 2016 la ora 19:34

      pai, acum ca m-ati provocat, o sa scriu o postare, ca sa va raspund. dar nu chiar azi. saptamana viitoare

      Răspunde
       
      1. alex
        Septembrie 4, 2016 la ora 20:21

        Nu uita faptul ca în septembrie 2013 s-a încercat asta cu directiile judetene ale finantelor. S-au inventat vreo 8 directii regionale care au in subordine judetele învecinate. Acolo nici măcar nu se mai mătură curtile fără acordul ” regiunii „. Să nu mai vorbim de reparații la sedii sau alte investiții mai mari. Comunicarea este foarte greoaie, oamenii din judete sunt delegati ” la centru „fără nicio justificare fundamentată, etc. E o debandada totală. Si de atunci au trecut 3 ani !

        Răspunde
         
  • Cozmo
    Septembrie 4, 2016 la ora 18:27

    @Monica H, adica nu iti pasa probleme iti pasa de o greseala de ortografie, adica lasa sa moara lumea de foame ca pe noi ne intereseaza marea greseala! numai se intelege mesajul!

    Răspunde
     
    1. Monica H/
      Septembrie 4, 2016 la ora 20:09

      @Cozmo Stimabile, nu acceptați sa fiți corectați, nu postați inepții in mediul public. Aici nu este vorba despre muritul de foame, chestiunea este simplă. Totul se reduce la informație, vot, manipulare. Bunul simț este desuet. Moise Guran este un jurnalist onest care vrea sa aibă un cuvânt de spus și să fie ascultat. Păcat ca nu poate/nu vrea să rupă pisica în două și sa pună umărul la treabă ca lucrurile să nu rămână așa cum sunt acum. Mulți chemați, puțini aleși. Trol gramatical zici?…hmmm, nu cred.

      Răspunde
       
  • Cristian
    Septembrie 4, 2016 la ora 18:17

    Împărțirea României în 10 regiuni și desființarea județelor în același timp cu desființarea tuturor direcțiilor și agențiilor, consiliilor, ar fi un început bun. Dar, este imposibil de făcut. Ar însemna că mafia sa și extermine copii bine plătiți din administrația teritoriala și sa piardă bani și influenta enorma. Reacția a-ți văzut o cu toții la prima încercare.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Septembrie 4, 2016 la ora 18:44

      Nu ar rezolva problema rurala. De fapt, daca strangem cate trei comune intr-una, sa zicem in medie, nu se mai justifica judetele si apare ca necesara unirea judetelor. Ganditi-va la asta!

      Răspunde
       
  • Monica H/
    Septembrie 4, 2016 la ora 18:02

    Haide bre domn` Guran citește măcar o data ce postezi și apoi tastează „regiunui”

    Răspunde
     
    1. Arejdu
      Septembrie 4, 2016 la ora 18:15

      Nod in papura.asta este problema?

      Răspunde
       
    2. Iosif Stalin
      Septembrie 4, 2016 la ora 18:23

      Haide bre Monica, mai lasa-ne cu trolaj de gramatic de internet.

      Răspunde
       
      1. Monica H/
        Septembrie 4, 2016 la ora 19:54

        Draga Stalin, uite ca s-a corectat greșeala…și urbanizarea unor zone rurale, pentru a putea asigura cetățenilor din toata țara locuri de muncă este imposibilă câta vreme se va plăti nemunca=venitul minim garantat.

        Răspunde
         
        1. vasi
          Septembrie 5, 2016 la ora 08:56

          De unde pana unde venitul minim garantat inaeamna nemunca?!? Majoritatea multinationalor din Romania platesc salariul minim pe economie pentru acele job-uri care nu necesita studii superioare de exemplu si pentru care bietii oameni trag din greu (exclud din start Buc. , Tm, Cj..). Tu confunzi ajutoarele sociale cu venitul minim garantata.

          Răspunde
           
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase