Clubul celor care muncesc în România, episodul 25: Informatic Nation

Comentarii prin facebook

30 răspunsuri la Clubul celor care muncesc în România, episodul 25: Informatic Nation

  • Goldmund
    Martie 4, 2016 la ora 18:54

    Inca mai sunt printre noi oameni care chiar cred ca „Tractorul” ar fi fost un „brend” si azi.
    Ce prezinta Guran in emisiunea de azi este viitorul, de tractoare se ocupa indienii si chinezii.
    Normal ca avem nevoie si de industrie constructoare, dar care nu a disparut: producem de „n” ori mai multe anvelope, automobile si rulmenti decat in anii „record” din comunism. http://www.economica.net/industria-constructoare-de-masini-pe-primul-loc-in-topul-exporturilor-romanesti-in-primul-trimestru_102864.html#n
    Si, daca nu mai exista „Tractorul”(stim cine a dat startul furtului in anul 1990!)
    exista alte uzine moderne in regiune:
    http://adevarul.ro/locale/brasov/nemtii-isi-extind-afacerile-brasov-fabricile-straine-aurelansat-industria-poalele-tampei-1_558935dd6a5d0033c8288a50/index.html

    Răspunde
     
  • Cornel
    Decembrie 17, 2015 la ora 11:42

    Până la emisiunea de miercuri (16 decembrie), nu am realizat că există oameni speriați că nu vor mai fi locuri de muncă din cauza informatizării.

    La fel a fost când a apărut tractorul: s-au pierdut locurile de muncă pentru plugari (cei care arau cu cal sau bou), fiind înlocuiți cu tractoriști, mult mai puțini necesari.
    Dar lumea a progresat și acum nu ne mai imaginăm cum e să ari hectare întregi cu un cal.

    Răspunde
     
  • Bogdan
    Decembrie 15, 2015 la ora 10:29

    Moise, sunt putin dezamagit de emisiune, mai ales ca aflasem de la fostii colegi ca te-au vazut pe holurile Conti din Iasi .
    Ma asteptam la o emisiune un pic mai lunga, si sa prezinti mai multe lucruri care se fac atat in Iasi cat si in Timisoara .
    Dar ma gandesc pe de alta parte ca este o limita de timp pentru aceste emisiuni .
    Eu inca ma gandesc ce norocosi am fost toti absolventii de Automatica si Calculatoare promotiile incepand cu 2008 din Iasi ca a fost asa o expansiune a Conti, in 2008 erau probabil 200-300 de oameni, iar acum este o cladire noua si in jur de 1000 de oameni .

    Răspunde
     
  • Paul_
    Decembrie 15, 2015 la ora 10:01

    Cred ca avem nevoie despre astfel de emisiuni. Ne plangem ca facultatile sunt fabrici de diplome, dar pe de alta parte, se vorbeste foarte putin in media despre specializarile care ofera un viitor.

    Daca tot a inceput discutia, d. Guran, poate intreaba pe cei din minister de ce nu a crescut cifra de scolarizare a facultatilor ai caror absolventi isi gasesc un loc de munca.

    Răspunde
     
  • Mihai_
    Decembrie 14, 2015 la ora 20:45

    Nu lucrez la Continental, dar stiu ca principala lor problema este ca nu reusesc sa angajeze cati oameni ar avea nevoie.

    Si cu aceeasi problema se confrunta multe firme din IT.

    Daca veti vorbi cu cei din facultatile de profil, va vor spune ca principala problema este calitatea absolventilor din liceu.

    In acelasi timp facultatile de profil au cam acelasi numar de locuri la admitere de 10-15 ani. Se spune ca facultatile sunt sunt fabrici de someri. Dar poate nu toate.

    Răspunde
     
  • Ciprian
    Decembrie 14, 2015 la ora 02:17

    Sigur, „Informatic Nation” este o idee stralucita pe care acum o incearca si UK, Franta si Germania. Sigur ca sunt si alte state in cursa insa doar cateva in carti si din fericire Romania are avantajul de a fi „ruda saraca” a celui ce se va impune. Romania nu dispune de capitalul de imagine pe care se bizuie statele occidentale cea ce se traduce prin „deageaba ai softul daca nimeni nu-l cumpara”. Educatia este in parametri, infrastructura si capitalul la fel, mana de lucru ieftina, cea ce lipseste este intelegerea pietei pentru a putea veni in intampinarea cererii cu prima oferta sau o oferta ce nu poate fi refuzata sau in alti termeni avem nevoie de „vizionari si marketing”.

    Răspunde
     
  • Vasile
    Decembrie 13, 2015 la ora 23:16

    Bai fraților revoluția nu am făcuto noi ci Europa cea care ne-a forțat să vindem tot ca după aia să cumpărăm de la ei și pe deasupra mai suntem și sclavii lor mai au un pic și vând și casa poporului dar câte și mai câte vai de mama noastră vrem să lucrăm în România cu preturi de Europa dar cu salarii de România cu energie și telefonie în Euro dar cu salarii în lei vai de mama noastră

    Răspunde
     
    1. Corneliu Lucian Rusu
      Decembrie 13, 2015 la ora 23:47

      Vai de mama ta, nu de a noastra, pentru ca are un copil care nu stie decat sa se vaicareasca. Pune-ti mintea la treaba si vei vedea ca nu e vai de mama nimanui.

      Răspunde
       
  • Victor
    Decembrie 13, 2015 la ora 22:16

    IT-istii sunt cei mai inteligenti? Ai grija, Moise, la astfel de afirmatii, pe care nu le poti dovedi.

    Răspunde
     
    1. Corneliu Lucian Rusu
      Decembrie 13, 2015 la ora 23:41

      Poti tu dovedi contrariul? 🙂

      Răspunde
       
      1. Victor
        Decembrie 14, 2015 la ora 18:19

        Când nu există dovezi științifice, este indicat să fii imparțial. Nici a confirma, nici a infirma nu este corect. Faptul că nu pot dovedi contrariul, nu înseamnă că e IT-iștii sunt cei mai inteligenți.

        Răspunde
         
        1. MIhai Vinaga
          Decembrie 14, 2015 la ora 18:57

          Sunt IT-st si sunt de acord cu afirmatia ta. E deplasata sa spui ca IT-stii sunt „cei mai destepti”

          Răspunde
           
    2. Kristina
      Decembrie 14, 2015 la ora 12:10

      cu alte cuvinte fără IT nu vom mai exista in viitorul apropiat 🙂
      ar fi ultimul lucru acela de a-mi stoca propria viață intr-un soft
      si să depind cu totul de o singură parolă?

      Răspunde
       
    3. Cornel
      Decembrie 17, 2015 la ora 11:26

      Nu știu dacă sunt sau nu cei mai deștepți, dar programarea te ajută să gândești în feluri care nu sunt accesibile altor domenii.
      Inteligența este subiectivă.
      Și un fotbalist poate fi inteligent, dar inteligența lui doar îl ajută să știe când să dea pasă și când să șuteze.
      Doctorii sunt inteligenți, după părerea mea, dar spun asta pentru că habar n-am ce zice când vorbește un doctor.
      Cam de asta spun unii, inclusiv Moise Guran, că informaticienii sunt inteligenți: pur și simplu nu înțeleg ce sunt acronimele alea în romgleză aruncate de informaticieni.

      Răspunde
       
  • Alt Paul
    Decembrie 13, 2015 la ora 20:19

    Guvernul ar trebui sa aplice metode de stimulare sectoriala. Sunt multe domenii in care dezvoltarea de software se poate extinde: instrumentatie medicala, metrologie digitala, communicatii, procese industriale, transport si altele.
    Nu este rau sa lucrezi pentru altii, in fond cu totii o facem.
    Important este sa ai profesionisti cu un grad mare de specializare si productivitate. Dupa acea trececi la alta scara.
    Ca sa joci un rol European trebuie sa ai greutate. Deocamdata GDP-ul este ridicol. Mai mult tara pare ca nu are stapan. In continuare se fura padure, se restituie illegal proprietati. Si masurile populiste omoara economia si ruineaza finantele. Normal ar fi ca dupa reasezarea leului din urma tembelismului USL-ist ca Romania sa treaca la euro. Romanul trebuie sa fie sigur de banii lui. Numai asa el va economisi. Nu vad Ciolos facand asta. E prea las. El prefera sa se imprumute decat sa spuna nu.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Decembrie 13, 2015 la ora 21:09

      „…Romania sa treaca la euro”_Dl Moise a explicat, desi partial, cum erorile guvernamentale pot fi acoperite prin cursul valutar. Credeti, oare, ca daca Romania ar fi avut in acest moment moneda euro, ar mai fi putut fi majorate salariile simultan cu reducera fiscalitatii, asa cum a decis PSD atunci cand a parasit guvernarea? De ce sa- intamplat asa?! Cum de este posibil sa se infaptuiasca cresterea salariilor?! De ce nimeni in afara de CFiscal (si acela, mai degraba dezaproba scaderea fiscalitatii), nu protesteaza la eroarea guvernamentala? Ei, vedeti dumneavoastra, acesta este unul dintre motivele pentru care Romania nu va adopta curand moneda europeana. Ar exista constrangeri pe care politicienii nostri nu sunt dispusi sa le accepte. Iar eu, impreuna cu concetatenii, sunt obligat sa muncesc pentru a acoperi erorile si a sustine bunastarea politicienilor din Sistem. Nu pot uita ca majorarile salariale au inceput cu marirea salariilor demnitarilor care, ulterior, pentru a da satisfactie bugetarilor si a le castiga sustinerea, au impulsionat sporirea veniturilor tuturor angajatilor la Stat.

      Răspunde
       
      1. Alt Paul
        Decembrie 13, 2015 la ora 23:07

        Pai asta este idea. Treci actul de guvernare pe baze cinstite. Avand euro nu mai poti lua aceste decizii prostesti. Va trebui sa alegi: salarii guvern+taxe mari ori salarii guvern+taxe mici. Acum se face un transfer de valoare de la cei cu lei la guvern. In consecinta trebuie sa fii prost sa economisesti in lei. Aici sfatul D-lui Guran este gresit. Oamenii au muncit ani sa economiseasca banii si acum cumperi mai putin cu ei. Problema este ca persoanele la varste mai inaintata nu se pot recupera. Deci vor ajunge sa depinda social din cauza politicii paguboase. Si asta se intampla pe fondul cresterii economice. Daca economia era in contractie as fi inteles inflatia, dar asa mi se pare prosteste.

        Răspunde
         
  • alex
    Decembrie 13, 2015 la ora 19:10

    Vedem in acest clip cum acesti programatori dezvolta coduri pentru Continental si Mercedes. Hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Daca, presupunem prin absurd ca Tractorul Brasov ar fi fost privatizat cu succes, si Uzina Mecanica Timisoara ar fi castigat un loc bun in piata internationala. Oare acesti tineri nu aduceau mai multa bogatie tarii vanzand softuri pentru tractoare si macarale ? Oare locurile de munca ale strungarilor si mecanicilor nu erau protejate, asa cum se intampla in Occident, si astfel aveau o crestere economica sustinuta si organica ?

    Răspunde
     
    1. Corneliu Lucian Rusu
      Decembrie 13, 2015 la ora 22:29

      @alex – Bineinteles ca noi, cei din IT, am fi putut aduce tarii un „plus de plus” de valoare adaugata. Cu conditia ca in alte domenii, cum ar fi constructia de utilaje grele, gen Tractorul, privatizarea si retehnologizarea sa nu fi fost distruse din fasa de spaga, mita, bacsis, prostie si nesimtire.

      Nu e vina noastra ca lucram aprope exclusiv pentru piata externa. Asta daca nu ne luam inima in dinti si nu emigram. Mie mi-ar fi indiferent pentru ce companie creez un soft. Doar ca, in Romania, de la stat pana la cei cativa mari contractori privati, toti cer spagi monumentale si cauta tarife mici, de Bangladesh. Sa lucreze cu fomistii din Bangladesh, zic, si vor avea exact produse din Bangladesh.

      Pana nu starpim coruptia endemica din tara, hai sa nu vorbim de firme adevarate romanesti, care folosesc softuri create de specialisti romani. E suficient, cred, ca destui dintre noi, IT-stii, alegem sa ramanem in tara si sa exportam cumva, in folosul tarii, ceea ce producem.

      Răspunde
       
      1. Gabi
        Decembrie 14, 2015 la ora 08:03

        pe rationamentul „platesc in Bangladdsh si or sa aiba produse ca in Bangladesh” inteleg ca si daca ar plati in Romania ar avea produse ca in Romania…

        Răspunde
         
        1. cristi
          Decembrie 14, 2015 la ora 15:19

          De fapt, pe rationamentul: platesti in alune primesti maimute sa codeze. IT-istii isi permit sa isi negocieze salariul. Daca romanul vrea investitie minima cu profit maxim, asta nu merge asa usor in IT. IT-istul munceste acolo unde primeste salariul acceptabil. Ca este o firma romaneasca sau straina este irelevant.

          Răspunde
           
  • alex
    Decembrie 13, 2015 la ora 19:05

    Din pacate lumea nu se construieste cu software. Stau si ma gandesc, daca dintre toti programatorii astia cu fitze de corporatisti, cati isi mai aduc aminte de FELIX, Commodore, sau chiar de vreea cand se scriau softuri pe tabla. Primii automatisti au invatat meserie la strunguri si stante robotice, nicidecum la PC. Indiferent ce spun economistii si „trendurile”, Romania are nevoie de industrie si in special industrie grea, ca de apa. In anii 80, Romania facea tractoare si utilaje pe care le vindea in toata lumea. Exact, tractoarele, alea care ni s-a inoculat ca sunt ” proaste si necompetitive”( desi functioneaza si la 40-50 de ani de cand au iesit de la banda, cu intretinere minima, si costau cat un salariu occidental, noi). Hai sa vedem cat venit a realizat productia de tractoare pentru tara si cat au adus in tara marii softisti, care au redescoperit….becul. Nu contest meritele acestor oameni, ba dimpotriva, dar asa cum zici, nemtii au dezvoltat auto-nation. Romania, a fost, tara preponderent agrara, iar avand in vedere ca orice roman trecut de 30-40 are experienta solida in constructii, de ce Romania nu poate dezvolta fabrici de utilaje agricole si de constructii ? Daca incurajam IT-ul, vom deveni o tara de butonisti si cam atat. Dar sa nu uitam, ca avem nevoie sa mancam, sa stam in case( care nu prea le poti face din coding), sa producem energie electrica.

    Răspunde
     
    1. Corneliu Lucian Rusu
      Decembrie 13, 2015 la ora 22:48

      Din pacate pentru premisa dumneavoastra gresita, lumea se construieste cu software. Acum. Si maine. Poimaine nu mai stiu.

      Au mai fost sceptici care s-au indoit acum 300 de ani ca lumea ar putea fi construita prin industrializare. Multi nu vedeau folosul unul motor cu aburi. Cei mai multi erau convinsii ca Soarele se invarte in jurul Pamantului, nu invers.

      Si stai linistit. Suntem destui care am prins Comodere, sau Cobra… Eu am inceput cu limbajul Basic. Acum, eu si colegii mei exportam produse ASP.NET, PHP/MySQL, Java… Cu ce suntem noi inferiori?

      Răspunde
       
      1. Gabi
        Decembrie 14, 2015 la ora 08:12

        Si atunci cum va arata industralizarea moderna, vor fi tari specializate in programare si tari manufacturiere gen China?
        si nisarea asta nu va fi nicio problema pentru ca stim ca romanii au inscris in gene sa fie programatori.
        Cred cu tarie ca e periculos pentru o tara si oamenii ei sa nu aiba mai multe domenii de pecializare…

        Răspunde
         
        1. cristi
          Decembrie 14, 2015 la ora 15:23

          Gabi, asta nu este treaba unui IT-st. Este treaba voastra, celor care aveti o alta meserie diferita de IT sa puneti umarul si sa faceti eforturi ca tara asta sa aiba si industrie. Nu asteptati mura in gura sa va dea cineva sau sa vina guvernul, americanii, rusii etc. sa va dea mura in gura. Faceti ceva (indiferent ce) sa conteze. IT-stii deja fac: nu pleaca in alte tari si lucreaza aici, in Romania. Si crede-ma, un IT-st cat de cat bun isi gaseste de lucru in vest in maxim o saptamana.

          Răspunde
           
        2. alex
          Decembrie 15, 2015 la ora 23:39

          Da, prietene, dar, in IT, exista niste facilitati fiscale, in constructii de masini nu exista nimic. Programarea o poti invata, online, din carti,pe cand mecanica navala, avionica, galvanizare industriala, ai nevoie, macar de niste scoli profesionale( pe care guvernul le-a desfiintat, pe motiv, ca zice Europa ca e rusinos, sa ai prea multi la profesionala si prea putini la liceu). Zici ca sa nu asteptam nimic de la stat ? Scolile vocationale( de stat) din strainatate au dotare de Star Trek, in Romania nu se poate pune la dispozitie nici macar un strung din anii 70. Asa ca s-o lasam jos, ca macane, putem trambita despre IT, cat vrem, dar cata vreme celelalte ramuri sunt praf, este ca si cum ai avea tot aurul din lume, dar esti singurul om ramas pe planeta. Si tot noi, ceilalti, mai putin inteligenti, cum insinueaza Moise, sa schimbam ceva ? in State multi programatori si manageri din IT investesc in hardware. Google incepe si fabrica drone, Amazon incepe sa le foloseasca. Elon Musk a facut Tesla si SpaceX dupa ce a dat lovitura cu PayPal. Asa ca nu mai strigati la cei care statul i-a nenorocit sever, si poate ca ar fi vremea sa-i ajutati si altfel decat privindu-i superior din birourile voastre de corporatisti.

          Răspunde
           
          1. arkade
            Decembrie 24, 2015 la ora 18:58

            Si cum ai vrea sa te ajutam? Dandu-ti idei de afaceri? Oferindu-ti bani fara dobanda? Cum ai vrea sa te ajutam?

            Si in Romania sunt firme care produc si hardware, dar ai fi surprins: acolo, tot de oameni specializati ai nevoie, adica de oameni care sa stie ce aia o instructiune binara, ce aia un limbaj pe procesor, etc,etc,etc.

            E un domeniu in care nu poti da de lucru oricui. Nu poti sa dai de lucru si nu poti ajuta decat oamenii care au facut ceva pentru ei.

            Spui ca privim de sus lumea. Avand in vedere ca folosesti internetul, te-ai gandit ce se poate afla despre tine? Nu te cunosc, nu ma cunosti, dar informatia inseamna putere.

            Ai un profil de facebook, ai un smartphone…chiar vrei sa vezi cum ti se poate pune in fata traseul pe care l-ai facut in urma cu 2 zile, sau lista telefoanelor date, si chestia asta continua la nesfarsit.

            Da, poate suna aiurea ce spun, dar e posibil. Inclusiv salariul pe care il ai in tara se poate afla, desi el este confidential. Toate astea, din spatele unui monitor si cu o tastatura in mana.

            E normal sa vedem lumea cu superioritate. Avem milioane de oameni necalificati, alte milioane care isi cauta de lucru, iar noi…aducem in tara cat toata agricultura. Suntem putini, si asta ne face sa ne simtim speciali.

             
  • Florin B
    Decembrie 13, 2015 la ora 15:02

    Sunt de acord cu ideea, dar e cam utopica in mediul de astazi…Noi suntem in ziua de azi ‘antrenati’ sa fim muncitori pentru vestici in cazu de fata pentru nemti. Inteligenta noastra e exact ca Dacia acceptabila, indoctrinata (ceea ce adora vesticii) si pe bani putini. Au ajuns la un nivel de prosperitate in care multi din ‘desteptii’ lor vin la munca sa isi bea cafeaua sa aiba de unde pleca in excursie…ca munca o fac strainii..asta se intampla in medicina, aeronautica, agricultura etc…Unele situatii de acest gen s-au transformat in ‘lagare de munca’ doar ‘Arbeit macht frei’ mai lipsea de pe numele proiectului..vorbesc din proprie experienta..nu-i vad pe boiierii nostri sa ia parte la ciolanul european…de aia prefera sa ne vanda…europenilor…Sper sa aiba o viata onorabila macar pana la sfarsitul zilei de munca…baietii nostri

    Răspunde
     
  • Stefan
    Decembrie 13, 2015 la ora 12:50

    Sunt de acord cu Paul, trebuie sa un invatamant mai de calitate care sa investeasca foarte mult in aceasta zona si nu numai 🙂

    Răspunde
     
  • Paul
    Decembrie 13, 2015 la ora 11:53

    Invatamant de calitate. Asta ne trebuie pt „informatic nation”

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase