Producătorul american de avioane civile și militare Boeing a primit, în mod regulat, piese cu defecte grave de la cel mai mare furnizor al său, Spirit AeroSystems, a declarat Santiago Paredes, un fost angajat al distribuitorului. Paredes, care a lucrat pentru sediul furnizorului din Kansas, SUA, între 2010 și 2022, a susținut că era obișnuit să descopere “între 50 și până la 200” de defecte ale pieselor de fuzelaj, care erau expediate către Boeing. 

“Găseam o mulțime de elemente de fixare lipsă, o mulțime de piese îndoite și uneori chiar piese lipsă […] Ei voiau doar ca produsul să fie expediat, nu se preocupau deloc de consecințele expedierii fuzelajelor defecte. Se axau doar pe respectarea cotelor, a programului, a bugetului. Dacă cifrele arătau bine, starea fuzelajelor nu prea conta”, a declarat Paredes, care a condus o echipă de inspectori aflați la capătul liniei de producție a modelului 737 Max, într-un interviu acordat presei americane.

Paredes a menționat că s-a simțit amenințat după ce și-a exprimat preocupările și că, în timpul în care a lucrat pentru Spirit AeroSystems, era presat constant să fie mai puțin riguros în timpul inspecțiilor. Deoarece observațiile lui Paredes încetineau procesul de producție, un manager i-a solicitat să schimbe modul în care erau raportate defectele, pentru a reduce numărul de probleme înregistrate. Când a protestat împotriva acestei schimbări, a fost retrogradat și mutat într-o altă divizie a operațiunilor fabricii, a spus fostul angajat.

Afirmațiile lui Paredes au fost incluse ca mărturie într-un caz juridic intentat de acționarii nemulțumiți ai Spirit, care acuză compania că încearcă să ascundă deficiențe multe și grave ale pieselor produse de aceasta. 

Un purtător de cuvânt al Spirit AeroSystems a declarat pentru BBC că firma “nu este deloc de acord” și că “se apără viguros împotriva afirmațiilor sale”.

În ianuarie, Spirit și Boeing au fost supuse unor verificări intense, după ce o ușă din spate a unui Boeing 737 Max s-a desprins în timpul zborului, cu tot cu partea de fuzelaj, formând o gaură pe partea laterală a avionului. Anchetatorii au declarat că ușa fusese montată inițial de Spirit. În 2018 și 2019, două avioane 737 Max au fost implicate în accidente fatale, în urma cărora au murit 346 de persoane.

Surse alternative: BBC, The Guardian

Foto: Dreamstime | Patrick Barron

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday