Cine se uită la televizor și de ce…

Publicat la data de de Moise

telecomanda-televizor

de Moise Guran

Acum că s-au mai potolit cu circul înmormântărilor cu scandal transmise în direct şi indirect pe la televizor, vreau să vă dau câteva date despre profilul telespectatorilor din România, ca să înţelegeţi cât de important mai este sau nu mai este televizorul în viaţa fiecăruia dintre noi.

S-a pus problema cât de vinovată este televiziunea care face şou macabru de dragul audienţei şi cât de vinovată este audienţa în sine. Personal, am considerat că este ipocrit chiar să şi comentezi astfel de mizerii atunci când ele inundă toate ecranele, pentru că astfel nu faci decât să critici porcii în mizeria cărora te-ai băgat chiar tu.

Aşa că astăzi o să mă mărginesc doar să vă ofer câteva date generale de audienţă, fără să dau cu noroi în unul sau în altul.

În primul rând, televiziunile principale din România se împart în două mari categorii – sunt cele aşa numite de ştiri, în fapt unele dintre ele greu ar mai putea fi numite informative, darmite de ştiri, iar apoi sunt televiziunile generaliste, cele care fac audienţă cu diferite şouri, mai scumpe sau mai ieftine, cu mai mult sau mai puţin bun gust.

11181348_10200688786857984_1818601516_o

Televiziunile de ştiri au, firesc până la un punct, un public mai bătrân, iar la acest capitol excelează Antena 3, ai căror telespectatori din prime-time au jumătate dintre ei peste 56 de ani. Măsurată pe toată ziua, media de vârstă a telespectatorilor Antena 3 este şi mai mare, dar am luat în considerare doar şourile din prime-time, pentru că acelea au cu adevărat putere de influenţă. Pe locurile următoare, după vârsta înaintată a publicului, sunt, în ordinea asta, RTV, Realitatea, B1 şi Digi 24, cu un public sensibil mai tânăr decât Antena 3.

M-am gândit bine, înainte să pun TVR 1 şi Digi 24 alături de „televiziunile de ştiri” dar am făcut-o pentru că Digi chiar este de ştiri, iar TVR 1 are un prime-time format numai din emisiuni informative, de luni şi până joi.

TVR 1, nu mai are cel mai bătrân public din tv, aşa cum greşit se crede. L-ar fi avut dacă l-aş fi pus lângă televiziunile generaliste. Lângă cele informative, surprinzător, TVR 1 are o medie de vârstă mult mai mică decât Antena 3 sau RTV, de fapt are aceeaşi medie cu Digi 24.

11207800_10200688786817983_2116147216_o

În categoria televiziunilor generaliste, cel mai bătrân public îl are TVR 2, cu o medie de 50 de ani, urmată, în această ordine, de Naţional TV, Kanal D, Antena 1 şi Prima TV. Posturile ProTV şi Acasă au cel mai tânăr public din România în prime-time, cu o medie de 43 şi, respectiv, 42 de ani.

Am mai cerut experţilor în marketing să îmi calculeze bazinul de public al fiecăreia dintre aceste televiziuni şi, surprinzător, am aflat că, în ciuda unor audienţe uriaşe pe care le face uneori Antena 3, publicul ce urmăreşte constant acest post, dar şi pe cele de ştiri, nu este foarte numeros.

11181936_10200688789978062_1221550922_o

Astfel, în primele trei luni ale acestui an, cifrele arată 4,48 de milioane de telespectatori unici, ce în trei luni au urmărit cumulat cel puţin 15 minute Antena 3, în intervalul orar 22-23, acolo unde Antena 3 are cea mai mare audienţă. Este adevărat că B1TV are cam jumătate din acest număr de telespectatori şi cam tot pe acolo se află şi Realitatea TV, în vreme ce Digi 24, singurul post de ştiri curăţel din categoria de ştiri (evident, alături de TVR 1), a adunat doar 1,7 milioane de telespectatori unici ce ar putea fi numiţi, într-o oarecare măsură, fidelizaţi. În cazul posturilor publice, TVR 1 şi TVR 2, ele mai au un acces exclusiv la un milion de români, care au televizor, dar nu au cablu şi, deci, nu sunt măsuraţi. Din păcate nu vă pot spune nimic despre aceşti oameni, cine sunt, de unde, ce vârste au sau ce profil social.

Desigur, în categoria televiziunilor generaliste, bazinele de public sunt mult mai mari, liderul ProTV având, de exemplu, peste 12 milioane de telespectatori unici. Aceştia cel puţin verifică ce se difuzează după ora 10 seara, după care trec mai departe sau rămân.

Concluzia pe care am tras-o eu din aceste cifre este că televiziunile avide de scandal, de şou cu orice preţ, cele care cel mai des îşi desconsideră publicul printr-o manipulare grosieră, au şi cel mai bătrân public. Din păcate nici TVR1, nici Digi24 nu au un public mult mai tânăr pe prime-time. El este însă mult mai numeros decât o arată audienţele de zi cu zi, audienţe pe care fiecare le publică doar atunci când sunt bune.

Asta arată doar că acest tip de televiziune, numită de ştiri, dar care are pe prime-time doar talkshouri de măcinat adversari politici, poate specifică unei epoci. O epocă a mogulilor interesaţi de voturi nu de etică, nici de adevăr ba chiar nici de sănătate mintală a societăţii. Eu cred că această epocă a intrat în declin, se va finanţa din ce în ce mai greu din cauza calităţii publicului şi, probabil, va apune într-un număr de ani (nu ştiu câţi, dar nu mulţi) în mod natural, prin înlocuirea generaţiilor cu altele.

Comentarii prin facebook

23 răspunsuri la Cine se uită la televizor și de ce…

  • Mihai
    Mai 6, 2015 la ora 17:20

    E o greseala legata de modalitatea de masurare, TVR-urile nu au niciun bazin in plus de audienta. Sunt masurate inclusiv case care au receptie terestra analogica (antena pe casa) pentru ca universul este „persoane din Romania cu varsta de peste 4 ani, care au un TV functional in casa.”

    Si alta greseala e ca se face presupunerea ca numai TVR se receptioneaza cu antena pe casa: gresit, inclusiv generalistele mari, PRO TV, A1, etc.

    Ca om de televiziune, ar fi elegant sa corectati.

    Răspunde
     
  • Emeric
    Mai 3, 2015 la ora 21:06

    Am incecat sa ajung la sursa primara,dar nu am reusit. Am vrut sa interpretez sie eu datele primare. Ma deranjeaza din ce in ce mai mult ca incercam sa tragem concluzii reducind totul la un singur factor. E mai simplu, dar poate sa ne induca in eroare. Fenomenele, indiferent de domeniu depind de mai multi factori. E simplu sa vorbesti de virsta medie, fara sa te referi la numarul de persoane pentru care s-a calculat aceea medie. O medie mare la un numar mic poate sa fi irevelant global, desi important local. E mai greu de facut o reprezentare prin cuvinte pentru ceva bidimensional, dar grafic putem sa facem vizibil chiar mai multe decit 3 dimensiuni, prin culoare dimesiunea, forma marcajelor, etc. E mai complicat dar mai relevant. Daca vrem sa intelegem fenomenele trebuie sa admitem ca mai multi factori pot fi relevanti, cu ponderi variabile. E adevarat ca abordarea poate nu va fi digerabila in citeva minute. Dar va fi o abordare mai corecta. Sigur, ar fi nevoie si de acest gen de reprezentare a realitatii, chiar daca concluziile sint mai greu de tras. Dar sigur mai utile pentru o intelegere si o previziune, inclusiv decizii.

    Răspunde
     
  • GEORGE
    Aprilie 30, 2015 la ora 15:24

    Am urmarit emisiunea aseara, nu am citit articolul si nici comentariile, nu stiu daca a mai pus cineva problema, dar cred ca DIGI 24 este difuzat doar in reteaua RCS-RDS (nu stiu daca este preluat si de alti operatori de cablu)si poate de aici audienta mai mica.

    Răspunde
     
  • sino
    Aprilie 30, 2015 la ora 14:53

    Televiziunile si ziarele au avut un rol bine definit la indobitocirea si cretinizarea populatiei lucru concretizat in emisiunii dezgustatoare care reflecta gradul cultural si al civilizatiei din tara noastra!

    Răspunde
     
  • ion
    Aprilie 30, 2015 la ora 14:25

    Eu ascult Radio Romania Actualitati, BBC World Service, Vocea Basarabiei iar la TV ma uit rar doar la Digi 24 si TVR1.

    Răspunde
     
  • Vlad
    Aprilie 30, 2015 la ora 10:21

    Cine se uită la televizor și de ce mai plătim taxa radio şi tv pe factura de curent ?

    Răspunde
     
  • Relu
    Aprilie 30, 2015 la ora 09:33

    Eu personal, as prefera sa-mi pot personaliza pachetul de canale tv. Daca nu canal nu imi mai place sa pot renunta la el si sa nici nu mainfiu nevoit sa il platesc. Exemplu…posturile HBO….imi plac le platesc, nu imi plac renunt la ele. Asa si aici….sa se puna pret pe fiecare canal in parte (decat un abonament fix cu ce vor ei sa fie inclus) iar noi sa ne putem personaliza grila de canale. Sa nu mai fim obligati sa platit toate prostiile de canale tv. Decat 150 de posturi neinteresante….mai bine 10, dar serioase si de valoare. Multumesc

    Răspunde
     
  • Florin Ungureanu
    Aprilie 30, 2015 la ora 08:46

    Seinfeld zicea in show-urile de stand-up prin anii ’90, introduse si in serial in primele sezoane:
    – oameni nu se uita la tv pentru emisiunile tv, ci vor sa vada ce altceva e la tv. Asa ca browseaza cu telecomanda posturile pentru a gasi altceva, mai interesant decat ceea ce stiu ca exista deja.

    Televiziunea in momentul de fata nu are ce oferi unei persoane active, cu cateva zeci de carti citite, cel putin o limba straina vorbita curent. Stirile sunt prezentate mirobolant, cu exces de tragism, incat orice traversare prin loc nepermis a unei babe devine la fel de importanta ca un cutremur cu sute de victime. Presa online functioneaza exclusiv pe „click bait”, cu titluri halucinante, cu scopul de a te determina sa apesi pe buton. Toate exploateaza curiozitatea morbida a omului plafonat grav intelectual, urmasul muncitorului IMGB, care face ordine. Filmele la tv sunt prea vechi sau prea proaste pentru a mai fi interesante, dar telespectatorul ce nu poate urmari un film fara subtitraj e multumit, are cu ce-si tine mintea ocupata 2 ore, desi nu poate sintetiza a doua zi ce film a vazut seara, dar in mod sigur va putea relata ce show a vazut dupa film.

    Pentru ca ne este scrisa in gene aviditatea de a ne asigura ca nu suntem cei mai prosti, cei mai saraci, cei mai loviti de soarta, ca nu suntem pe ultima treapta a piramidei lui Maslow. Iar televiziunea a ramas cu acest singur scop, de a ne bate pe umar si asigura ca suntem ok, in comparatie cu aia amarati…

    Răspunde
     
    1. Ioana
      Aprilie 30, 2015 la ora 14:40

      Florine, ti-as pune comentariul in rama!

      Răspunde
       
    2. Constantin
      Aprilie 30, 2015 la ora 16:55

      “nu poate sintetiza a doua zi ce film a vazut seara”_ Indraznesc sa nu fiu pe deplin de acord. Exista persoane care pot descrie/sintetiza “Suleyman Magnificul” pe episoade si sezoane. Nu spun ca este mai bine decat daca n-ar putea sintetiza…dar pot. Vad la Cinemax filme vechi si interesante. Pe unele a treia oara. Unele dialoguri sunt in limba franceza, unele in italiana, altele in suedeza. Mai ales la cele din urma bucur ca exista subtitrare. Este, probabil, important cine le selecteaza si plateste pentru achizitia dreptului de difuzare. Privesc cu interes Discovery, National Geographic si Animal Planet. Maslow a imaginat o ordine a nevoilor, care sunt in principiu ale tuturor oamenilor. Nu exista oameni superiori si oameni inferiori. Ierarhizarea priveste necesitatile si urgenta satisfacerii lor, nu indivizii. Sesizati, corect dupa opinia mea, ca televiziunea vinde ieftin o iluzie, care constituie o alternativa la viata [plina de frustrari]. Acest lucru se intampla peste tot in lume, cam asta este menirea artelor. Iar creierului uman ii place sa fie pacalit cu astfel de iluzii, care creeaza o stare de excitatie urmata de confort orgasmic. Exploatarea acestui fenomen in scopuri politice este o practica uzuala. Abia exploatarea lipsita de onestitate este pusa in discutie. Vedeti dumneavoastra, aceasta pare deja o subtilitate (poate de amanunt) considerata adesea demna de a fi trecuta cu vederea. Asa s-a nascut CNA. DNA este in apropierea lui.

      Răspunde
       
  • Dpnh
    Aprilie 30, 2015 la ora 07:11

    Imi place TVR 1. E cam singura televiziune care oferă emisiuni culturale de calitate.
    De când am copii nu mai am TV in familie dar ascult reluările online la birou. Astfel copiii au preocupări specifice vârstei, fără electronice iar in cazul meu împletesc utilul cu plăcutul. Slava Domnului cu internetul in banda larga.

    Răspunde
     
  • Ioana
    Aprilie 30, 2015 la ora 01:26

    Cata pierdere de vreme cu statisticile si interpretarile astea „stiintifice”.
    E simplu ca buna ziua si de bun simt. Este normal ca intre orele 22 si 23 sa se uite numai babalacii la televizopr. Tinerii sanatosi la minte si la trup fac lucruri mult mai placute si sanatoase la acea ora.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Aprilie 30, 2015 la ora 02:07

      Care sunt lucrurile sanatoase pe care le fac tinerii la ora aceea? Somnul? 🙂

      Răspunde
       
      1. sorin1
        Mai 1, 2015 la ora 04:54

        Somnul -după o muncă înnobilatoare… :-p

        Răspunde
         
      2. marinel
        Mai 1, 2015 la ora 23:56

        probabil vreun joint, ceva acolo, sa ameteasca putin neuronu’…

        Răspunde
         
  • emi
    Aprilie 30, 2015 la ora 00:22

    Imi plac foarte mult comentatorii la astfel de articole care fie nu au TV fie se uita doar la documentare/discovery, realitatea fiind cu totul alta. Oare unde e ipocrizia?

    Răspunde
     
    1. Roxana I.
      Aprilie 30, 2015 la ora 12:52

      @ emi: si mie imi plac mult telespectatorii aceea culti de care vorbesti 🙂

      Răspunde
       
      1. Roxana I.
        Aprilie 30, 2015 la ora 12:54

        aceia * (scuze, iarăși din cauza vitezei)

        Răspunde
         
  • Mihai
    Aprilie 30, 2015 la ora 00:10

    nu cred in rezultatele astea ale „studiilor” nici macar o secunda. Absolut absurde si strigator la cer de lipsite de fundament. Ca firma x a dat niste sondaje nu poate fi luat ca fundament. Daca in urma unui sondaj rezulta ca pamantul este patrat, nu inseamna ca asa e. Inseamna ca e o aberatie si trebuie tratata ca atare. Cam asa trebuie tratate si astea cu mediile de varsta si in general cu audientele televiziunilor. Zero procent de adevar au in ele.

    Răspunde
     
    1. marinel
      Mai 1, 2015 la ora 23:58

      Ba au si ele rostul lor…cineva maninca o paine. Sau doua, depinde citi fraieri gaseste sa le vinda tezultatele…

      Răspunde
       
  • Constantin
    Aprilie 29, 2015 la ora 23:29

    „Eu cred că această epocă a intrat în declin” _ Dupa cum am mai scris, este vorba despre un experiment reusit, care a creat in mod artificial partide, parlamentari, presedinti. Mass-media stie asta, iar cei aflati in spatele ei au fost convinsi ca mecanismul functioneaza. Prin manipulare. Oamenii pot fi manipulati prin presa in Vest la fel ca in Est, dupa cum se poate observa cu usurinta. Diferenta o reprezinta proportiile si ele sunt conditionate de nivelul de educatie al receptorilor/publicului. Asadar, epoca aceasta va intra in declin odata cu avantul gradului de instruire si corecta informare a cetatenilor. Adica, NU foarte curand.

    Răspunde
     
    1. Sergiu
      Aprilie 30, 2015 la ora 10:36

      Corect.

      Răspunde
       
  • Radio Enervan
    Aprilie 29, 2015 la ora 22:08

    …and so help me God!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase