18.430 afișări

Cine se uită la televizor și de ce…

telecomanda-televizor

de Moise Guran

Acum că s-au mai potolit cu circul înmormântărilor cu scandal transmise în direct şi indirect pe la televizor, vreau să vă dau câteva date despre profilul telespectatorilor din România, ca să înţelegeţi cât de important mai este sau nu mai este televizorul în viaţa fiecăruia dintre noi.

S-a pus problema cât de vinovată este televiziunea care face şou macabru de dragul audienţei şi cât de vinovată este audienţa în sine. Personal, am considerat că este ipocrit chiar să şi comentezi astfel de mizerii atunci când ele inundă toate ecranele, pentru că astfel nu faci decât să critici porcii în mizeria cărora te-ai băgat chiar tu.

Aşa că astăzi o să mă mărginesc doar să vă ofer câteva date generale de audienţă, fără să dau cu noroi în unul sau în altul.

În primul rând, televiziunile principale din România se împart în două mari categorii – sunt cele aşa numite de ştiri, în fapt unele dintre ele greu ar mai putea fi numite informative, darmite de ştiri, iar apoi sunt televiziunile generaliste, cele care fac audienţă cu diferite şouri, mai scumpe sau mai ieftine, cu mai mult sau mai puţin bun gust.

11181348_10200688786857984_1818601516_o

Televiziunile de ştiri au, firesc până la un punct, un public mai bătrân, iar la acest capitol excelează Antena 3, ai căror telespectatori din prime-time au jumătate dintre ei peste 56 de ani. Măsurată pe toată ziua, media de vârstă a telespectatorilor Antena 3 este şi mai mare, dar am luat în considerare doar şourile din prime-time, pentru că acelea au cu adevărat putere de influenţă. Pe locurile următoare, după vârsta înaintată a publicului, sunt, în ordinea asta, RTV, Realitatea, B1 şi Digi 24, cu un public sensibil mai tânăr decât Antena 3.

M-am gândit bine, înainte să pun TVR 1 şi Digi 24 alături de „televiziunile de ştiri” dar am făcut-o pentru că Digi chiar este de ştiri, iar TVR 1 are un prime-time format numai din emisiuni informative, de luni şi până joi.

TVR 1, nu mai are cel mai bătrân public din tv, aşa cum greşit se crede. L-ar fi avut dacă l-aş fi pus lângă televiziunile generaliste. Lângă cele informative, surprinzător, TVR 1 are o medie de vârstă mult mai mică decât Antena 3 sau RTV, de fapt are aceeaşi medie cu Digi 24.

11207800_10200688786817983_2116147216_o

În categoria televiziunilor generaliste, cel mai bătrân public îl are TVR 2, cu o medie de 50 de ani, urmată, în această ordine, de Naţional TV, Kanal D, Antena 1 şi Prima TV. Posturile ProTV şi Acasă au cel mai tânăr public din România în prime-time, cu o medie de 43 şi, respectiv, 42 de ani.

Am mai cerut experţilor în marketing să îmi calculeze bazinul de public al fiecăreia dintre aceste televiziuni şi, surprinzător, am aflat că, în ciuda unor audienţe uriaşe pe care le face uneori Antena 3, publicul ce urmăreşte constant acest post, dar şi pe cele de ştiri, nu este foarte numeros.

11181936_10200688789978062_1221550922_o

Astfel, în primele trei luni ale acestui an, cifrele arată 4,48 de milioane de telespectatori unici, ce în trei luni au urmărit cumulat cel puţin 15 minute Antena 3, în intervalul orar 22-23, acolo unde Antena 3 are cea mai mare audienţă. Este adevărat că B1TV are cam jumătate din acest număr de telespectatori şi cam tot pe acolo se află şi Realitatea TV, în vreme ce Digi 24, singurul post de ştiri curăţel din categoria de ştiri (evident, alături de TVR 1), a adunat doar 1,7 milioane de telespectatori unici ce ar putea fi numiţi, într-o oarecare măsură, fidelizaţi. În cazul posturilor publice, TVR 1 şi TVR 2, ele mai au un acces exclusiv la un milion de români, care au televizor, dar nu au cablu şi, deci, nu sunt măsuraţi. Din păcate nu vă pot spune nimic despre aceşti oameni, cine sunt, de unde, ce vârste au sau ce profil social.

Desigur, în categoria televiziunilor generaliste, bazinele de public sunt mult mai mari, liderul ProTV având, de exemplu, peste 12 milioane de telespectatori unici. Aceştia cel puţin verifică ce se difuzează după ora 10 seara, după care trec mai departe sau rămân.

Concluzia pe care am tras-o eu din aceste cifre este că televiziunile avide de scandal, de şou cu orice preţ, cele care cel mai des îşi desconsideră publicul printr-o manipulare grosieră, au şi cel mai bătrân public. Din păcate nici TVR1, nici Digi24 nu au un public mult mai tânăr pe prime-time. El este însă mult mai numeros decât o arată audienţele de zi cu zi, audienţe pe care fiecare le publică doar atunci când sunt bune.

Asta arată doar că acest tip de televiziune, numită de ştiri, dar care are pe prime-time doar talkshouri de măcinat adversari politici, poate specifică unei epoci. O epocă a mogulilor interesaţi de voturi nu de etică, nici de adevăr ba chiar nici de sănătate mintală a societăţii. Eu cred că această epocă a intrat în declin, se va finanţa din ce în ce mai greu din cauza calităţii publicului şi, probabil, va apune într-un număr de ani (nu ştiu câţi, dar nu mulţi) în mod natural, prin înlocuirea generaţiilor cu altele.