BIZIDAY: Marți, 23 septembrie 2014

Publicat la data de de Moise

This entry was posted in ÎNREGISTRĂRI. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

16 răspunsuri la BIZIDAY: Marți, 23 septembrie 2014

  • pro_fan
    Septembrie 26, 2014 la ora 11:08

    „Romanii vor produse din ce in ce mai bune, vor salarii din ce in ce mai mari”,
    sau cu alte cuvinte, romanii vor sa consume mai multa calitate (valoare adaugata) in raport cu cat produc, atata timp cat aleg sa consume produsele cele mai bune pe credit sau cu datorii la intretinere

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Septembrie 26, 2014 la ora 20:52

      Aleg sa consume produse mai bune in comparatie cu altele mai proaste, nu „cele mai bune”. Dar, daca o pot face pe credit inseamna ca creditul este ieftin, sau mai ieftin decat o alta optiune. Atunci cand am scris despre costul de oportunitate am avut in vedere inclusiv costul unui eventual credit (care poate avea forme diverse). Altfel, da, sunt de acord cu dumneavoastra, „ceea ce produc romanii” (bunuri si servicii cu un grad redus de competitivitate) nu permite majoritatii acestora – din nefericire – sa consume cele mai bune produse (autohtone sau din import).

      Răspunde
       
  • Constantin
    Septembrie 25, 2014 la ora 22:58

    Situatia devine amuzanta pe masura ce reactiile colegilor comentatori se manifesta in feluri tot mai variate, intre teama de a fi dezechilibrata balanta comerciala a Romaniei ca urmare a cresterii consumului intern de produse autohtone si efectul nesemnificativ al promovarii [agresive] a acestora. De fapt este vorba despre lipsa de competitivitate a produselor romanesti, in stransa legatura cu lipsa de competitivitate a economiei nationale. Desi despre cauzele acestei stari de fapt dl. Moise a vorbit in repetate randuri, n-ar fi rau sa fie bine si romanii sa cumpere mai multe produse romanesti sustinand in acest fel economia patriei noastre. Chiar daca sunt necompetitive si au nevoie de mai multa promovare pentru a fi vandute. Sau, tocmai de asta. Asa cum am scris altundeva, cumparatorul evalueaza intotdeauna costul de oportunitate, care nu se rezuma doar la o suma de bani. Odata cu globalizarea (fenomen pe care cei care fac produse necompetitive sunt tare suparati) consumatorul are posibilitatea sa aleaga dintr-o oferta (piata) globala, fiind liber sa opteze pentru produsele despre care crede ca satisfac cel mai bine nevoile lui. Amuzant (cum spuneam mai nainte) este atunci cand vin unii si-ti spun ca nevoile tale sunt altele decat credeai, iar el le cunoaste mai bine decat tine. Se intampla asta permanent in economiile de piata si marketingul functioneaza exploatand asimetria accesului la informatie. Daca nimeni nu-ti cumpara pe o piata globala tricourile urate si prost croite, spre exemplu, care sunt necompetitive, faci un contract de „lohn”, asa cum arata dl Moise intr-o emisiune, iar in felul acesta exporti doar componenta competitiva a produsului, forta de munca, designul frumos si croiala performanta apartinand altora. Pentru a vinde cumva marfa proasta le spui consumatorilor romani sa cumpere din simt patriotic tricourile urate fabricate integral in Romania. Alternativa la aceasta situatie este imbunatatirea designului, a croielii, folosirea materialelor de calitate si a lucratorilor bine platiti pentru a realiza un produs performant si competitiv pe piata globala. Sa le spui romanilor ca este mai bine sa cumpere Logan, la care motorul se aude din habitaclu de parca l-ai tine in brate, in locul Octaviei, silentioasa, doar din patriotism, este de natura a crea amuzament, pentru ca pare o gluma. Daca, insa, nivelul veniturilor ramane scazut, romanii nici nu vor avea pe ce sa-si cumpere Octavia. Iar daca productivitatea este mica si munca neperformanta, ei nici nu vor putea realiza bunuri de calitate superioara. Este exact ceea ce-si doresc agentii economici romani, intr-un cerc vicios care mentine lipsa de performanta sprijinita de coruptie. Doar ca, asa cum spuneam, intr-o piata globala, evolutia este inevitabila. Romanii vor produse din ce in ce mai bune, vor salarii din ce in ce mai mari, vor sa traiasca mai bine, iar apartenenta la UE ne ajuta sa reducem nivelul coruptiei. Odata ce produsele romanesti vor castiga in competitivitate, romanii vor opta pentru ele fara vreun indemn patriotic.

    Răspunde
     
  • Stelian
    Septembrie 25, 2014 la ora 10:29

    Nu l-am inteles gresit, ci numai l-am dus la extrem. Aveti insa dreptate, la produse asemenatoare ca pret si calitate ar trebui sa alegem produsele romanesti. In alte tari este simplu sa facem asta. Cel mai greu este in Romania, unde este putin mai greu de deosebit produsele care dau de munca romanilor, de celelalte. O mica diferenta este ca in alte tarii, cetatenii cauta produsele lor, stiind si ca astfel produsele vor avea o calitate mai buna. Noi mai avem ceva pana acolo. De exemplu vad diferenta mare intre Loganul socrilor pe care il conduc in concediu si masina mea mai veche dar produsa aici in Anglia si care au cam acelas pret.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Septembrie 25, 2014 la ora 10:31

      Mesajul este pentru Dani, dar l-am postat gresit. 🙂

      Răspunde
       
  • Octavian Capatina
    Septembrie 25, 2014 la ora 00:15

    In SUEDIA in clasa I, copiilor li se face o lectie de economie, cam asa:
    COPII TREBUIE SA CUMPARATI PRODUSE SUEDEZE, PENTRU CA ASTFEL DAM DE LUCRU PARINTILOR VOSTRI CARE ADUC BANI ACASA LA VOI TOTI.

    Răspunde
     
  • pro_fan
    Septembrie 24, 2014 la ora 23:55

    Vantul crizei e ca viscolul care ne surprinde mereu descoperiti: greaua mostenire Bechtel, ministri remaniati ca la coafor, subordonatii lor schimbati asortat cu noua coafura, studii si proiectare care inevitabil nu se pot face peste noapte, alti ministri care vin din urma sa taie panglici, altii care inventeaza standarde de cost, altii care se spetesc la birou duminica noaptea sa coordoneze operatiuni de salvare esuate, altii care se joaca de-a masterplanul, indicatii pretioase de la tatuci si mamuci, autostrazi pentru schiori in loc de drumuri expres, finantari private si concesiuni avortate, exproprieri complicate si trasee prapastioase, studii si proiecte deficitare, proceduri de atribuire cetzoase care dureaza mai mult decat proiectarea si executia si alte istorii;
    de remarcat influenta pozitiva a capitalului strain investit in proiectare si de aruncat un ochi la rudele mai sarace de peste Prut, care imi par ca se descurca mult mai bine cu calitatea proiectelor si cu proceduri de atribuire mult mai putin stufoase

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Septembrie 24, 2014 la ora 10:39

    Domnule Guran, porumbul se SEAMANA nu se PLANTEAZA

    Răspunde
     
  • Fane
    Septembrie 24, 2014 la ora 09:47

    Bai frate! care este faza cu iPhone-urile? ce are de este atit de cautat?
    Stie sa spele, sa faca curat, sa pregateasca masa. Care-i faza?
    Sa imi explice careva cu argumente solide de ce este atit de promovat.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Septembrie 24, 2014 la ora 10:53

      Pai…este atat de promovat din dirinta producatorului de a face bani. Multi bani.
      Si este atat de cautat din dorinta oamenilor de a implini dorinta producatorului. 🙂

      Răspunde
       
  • femeie
    Septembrie 24, 2014 la ora 08:20

    @ Stelain Fatu, he he he si aici te gasesc nu doar pe emm.ro, iar te lauzi cu mobila si magazinul tau.

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Septembrie 24, 2014 la ora 08:44

      Ma confundati.

      Răspunde
       
  • Stelian
    Septembrie 24, 2014 la ora 00:09

    Cam defectouasa comunicarea intre tine si artistul Vasile. Cam ciudat la nivelul la care lucrati.

    Răspunde
     
  • Stelian
    Septembrie 23, 2014 la ora 23:38

    Moise stii ca inteleg ce spui. Asa este, ar trebui sa consumam produse romanesti. Eu insumi am produs mobila si ma bateam in magazine cu mobila poloneza. Deci stiu ce spui.
    Dar.
    Poti calcula daca putem trai din productia interna, fara exporturi? Si daca am putea, Am putea sa traim si fara sa exportam?
    Caci daca noi am invata ca putem trai mai bine daca cumparam produse nationale, cred ca n-am invata asta inaintea europenilor din vest. Ei sunt de mai mult timp producatori si consumatori in piata asta libera, deci pot invata ceea ce tu explici la tv, mult mai repede decat romanii.
    Acum, poti tu calcula cam cum ar fi economia Romaniei fara exporturi? Gandind ca ceilalti din Europa ar invata in acelasi timp cu noi ceea ce spui tu si ar cumpara numai produsele lor nationale. Ar fi oare de ajuns piata noastra pentru cat producem?
    Pai si daca n-ar fi, atunci cum putem gandi ca noi suntem mai destepti. Daca toti ar consuma numai ce produc ei, nu ne-ar afecta mai grav decat importurile, la locurile de munca?
    Incerc sa-mi imaginez asa ceva. Pot „vedea” ca toti romanii ar cumpara numai masini Dacia si Ford, de exemplu. Clar in Germania ar fi un dezacstru. Dar la noi, sunt oare vanzarile de masini noi la acelasi nivel la care se produc masini la Dacia si la Ford?
    Si daca nu sunt, cam cate locuri de munca s-ar pierde de aici?
    Repet nu stiu clar ca pentru noi ar fi un dezastru, poate nu ar fi. Eu nu am cifrele din economie ca sa pot spune asta. Dar poate prezinti cam asa lucrurile, ca sa vedem clar daca ne va fi bine sau nu in acest caz.
    Ma gandesc ca masini noi poate nu s-ar cumpara cate se produc si astfel s-ar perde ceva locuri de munca pe la producatori, dar oare daca toate piesele ar fi facute in tara noastra, inclusiv tabla, ne-ar ajuta mai mult o productie mai mica cu piese romanesti?
    Am putea produce toate piesele? Ca si aici ar fi o problema. Daca nu putem produce unele din piesele autoturismului, atunci cum am mai putea produce acest autoturism.
    Stiu si inteleg ce faci. Si consider ca este foarte bine. Aici acum sunt numai discutii. Este bine pentru ca acest tavalug al produselor nationale a inceput mai intai in alte tari europene si astfel va trebui sa facem si noi.
    Dar dus la extrem acest rationament, nu prea vad ce tari sa iasa in avantaj.
    Eu in Europa nu as merge chiar pe chestii nationaliste, daca vrem sa fim mai uniti. Dar in toata Europa as aplica aceleasi legi. Scrise sau nescrise.

    Răspunde
     
    1. Dani
      Septembrie 25, 2014 la ora 09:55

      Stelian cred ca ai inteles mesajul lui Guran putin gresit. Nu a zis nicaieri ca ar trebui sa cumparam doar ce este romanesc. Moise spunea ca ar fi bine sa ne uitam ce cumparam si daca este posibilitatea sa luam produse romanesti. Eu sunt in Germania si iti pot spune ca aici oamenii au cultul asta. Evident nu este dus la extrem. Insa daca pentru un produs dorit exista o optiune decenta produsa in Germania in general cumparatorii se vor indrepta spre optiunea autohtona. Evident ca daca ai de ales intre o pasta de dinti excelenta facuta in UK si una care e ca porcu facuta in Romania nu e bine sa cumperi produsul Romanesc pentru ca incurajezi astfel produsele de proasta calitate. Insa atunci cand producatorii romani se ridica la standarde europene cu produsele lor nu vad de ce nu i-am rasplati pentru asta. La noi insa consumatorii evita adeseori produsele romanesti (fie din snobism fie dintr-o idee preconceputa ca tot ce este romanesc e de proasta calitate) chiar si in situatiile in care produsele straine alese sunt si mai proaste calitativ si mai scumpe.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Septembrie 23, 2014 la ora 23:14

    Ne dorim ca autoritatile sa intervina mai mult in economie (inclusiv „BNR in sprijinul guvernantilor”) ?! Sigur ca da, dar cu intelepciune si cu multa buna-credinta, pentru armonizarea intereselor particulare cu cele publice. Si cu libera concurenta si mecanismele de autoreglare a pietelor oare cum ramane, mai numim economia „de piata”, sau crestem rolul [benefic] al statului in economie? Eu cred ca daca se intervine cu buna-credinta, nu apar distorsiuni in economie. Asta trebuie sa fie!…Am inteles. Si totusi, imi amintesc despre un text publicat de Joseph Spengler cu multi ani in urma, atunci cand erau mult mai proaspete in memoria publica efectele interventionismului „accentuat” al statului in economie, care vorbeste despre „a potential source of historical error”.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase