Autostrăzi peste tot – un joc periculos pentru locurile de muncă

Publicat la data de de Moise

autostrada-1-wall

de Moise Guran

Am impresia că premierului Victor Ponta i-au trebuit doi ani de mandat ca să priceapă că nu-l costă nimic să promită autostrăzi care se pot face pocnind din degete.

Mai mult decât atât, am impresia că, domnul Victor Ponta şi echipa domniei sale, mai şi folosesc promisiunile acestea – care, să mă iertaţi dacă îmi par fanteziste după atâta amar de ani, în care am tot sperat că vom avea o infrastructură decentă – pentru a momi investitori serioşi ce, în mod inevitabil vor fi dezamăgiţi, lucru interzis inclusiv de legislaţia europeană privind ajutorul de stat.

Zilele trecute, Victor Ponta s-a plimbat pe la Zalău şi pe la Oradea, şi s-a trezit declarând unor investitori de importanţă, precum Bosch sau Michelin, că din toamnă reîncepe construcţia Autostrăzii Transilvania, mai exact a tronsonului ce va lega Clujul de Ungaria, pe la Borş.

autostrada-2-modif

În mod inevitabil, asta mi-a amintit de situaţia, oarecum jenantă, în care s-a aflat premierul României acum două luni, când a vizitat Dacia la Mioveni şi, după întâlnirea cu francezii, a contrazis planurile ministrului său, Dan Şova, care abandonase sau amânase sine die proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu, în favoarea unei autostrăzi de la Sibiu, prin Braşov, spre Bucureşti.

L-am crezut atunci în stare pe Ponta să întoarcă planurile pe care el însuşi le anunţase, împreună cu Şova, la începutul anului, dar acum, după ce le-a dat cu dărnicie şi celor de la Bosch o autostradă a cărei construcţie va începe la toamnă, încep să cred că Victor Ponta nu mai are niciun stres în a arunca cu autostrăzi pe teritoriul României, că nu e ca şi cum le-ar da de la el de acasă.

Ca să îmi înţelegeţi scepticismul, trebuie să vă amintesc faptul că, în cei doi ani de când Ponta e premier, iar Şova este ministru al marilor trebi, n-a fost semnat încă niciun contract nou de construire al unei autostrăzi. Nici cu bani de la buget, nici europeni, nici din acciză, nici în parteneriat public-privat… absolut nimic.

Şi au trecut, totuşi, doi ani! Mă iertaţi că nu cred că până la toamnă se vor face licitaţii şi contracte, şi pentru Sibiu-Piteşti (despre care zicea Ponta că va porni cu două şantiere de la ambele capete), şi pentru Gilău-Borş, când numai aceste două proiecte însumează 350 de kilometri ce, în buna practică a statului român, vor costa câteva miliarde de euro.

Adevărata problemă nici măcar nu mai este că politicienii de azi – la fel ca cei de ieri sau de acum 15 ani – ne aburesc pe noi cetăţenii cu autostrăzi. Am devenit, poate, tot mai imuni la promisiunile lor, iar scepticismul îl transmitem acum, genetic, copiilor noştri… adevărata problemă este că un neamţ sau un francez, care vine şi investește sute de milioane de euro la tine în ţară, îl crede pe Ponta.

Că zecile de mii de locuri de muncă create şi la Mioveni, şi la Oradea sau Zalău sunt fundamentate pe costuri ce ţin cont de aceste promisiuni, iar dacă se vor dovedi ţepe, apăi de ţepari vom rămâne încă vreo câteva decenii de aici încolo, iar milioanele din investiţii care fac locuri de muncă vor pleca la fel cum au venit.

Comentarii prin facebook

29 răspunsuri la Autostrăzi peste tot – un joc periculos pentru locurile de muncă

  • tree4me
    Mai 27, 2014 la ora 18:59

    „Victor Ponta s-a plimbat pe la Zalău şi pe la Oradea, şi s-a trezit declarând unor investitori de importanţă, precum Bosch sau Michelin, că din toamnă reîncepe construcţia Autostrăzii Transilvania” – daca Romania are nevoie pentru propria economie de aceste drumuri, este in ordine, dar sa investesc (prioritar) din ce nu am in sprijinul unor investitori, mi se pare deplasat. Daca aia au nevoie, sa investeasca, este afacerea lor (isi pun fabrica unde nu este drum, au interes in aceasta locatie – sa-si traga drum pina la poarta fabricii). Adica ei cu toate beneficiile si Romania cu datoriile si obligatiile?
    Despre investitori cu „sute de milioane de euro” care sa se lase tepuiti pentru ca merg pe incredere, nu cred sa fi auzit vreodata asa ceva. Adica nu le-as plinge de mila. Eu inteleg altfel treaba asta: ce nu este in stare Romania (crearea locurilor de munca intr-o tara care trebuie sa se refaca, deci de munca cit cuprinde), sa astepte de la un investitor? Sa astepte mult si bine! Investitorul este interesat numai si numai de profit. Ei nu creeaza locuri de munca, ei creeaza surse de venituri. Din locurile de munca „create” de ei, Romania isi iroseste forta de munca pe niste salarii de mizerie, timp in care ar putea sa o foloseasca in interesul ei.
    Despre Ponta si Sova, amindoi juristi si amindoi au profesat.
    Dan Sova: Facultatea de Drept 1995, Facultatea de Istorie 2001, Doctorat in Drept 2005. Clasat anual, începând din 2004, de publicația britanică European Legal Expert, între cei mai valoroși 30 de avocați ai României, Inscris in baroul din Bucuresti si din Paris.
    Acuma, daca nici unul si nici altul nu … performeaza (am inteles ca nici Basescu la primaria capitalei nu a facut … mare brinza, a facut-o de oaie cu FLOTA), atunci „scepticismul îl transmitem acum, genetic, copiilor noştri” – „genetic”? ma rog. Cert este ca politicenii nostri sunt prinsi intre ciocan si nicovala. Intre interesul tarii (refuz aberatiile in sensul ca nu inteleg, dovada ca ori care altul vine la rind face acelasi lucru – dumneavoastra, domnule Guran, ati face altfel?) si interesul investitorului corupator. Coruptia se pedepseste, „nestiinta”, NU.
    Din aceasta perspectiva, pe care o consider reala, poporul si administratia ar trebui sa se mobilizeze la refacerea economiei tarii in mod … organizat (daca as fi spus „planificat” s-ar gasi unii sa ma acuze de comunism, de parca numai comunistii aveau planuri) fara sa tie cont de „ajutoarele” externe, care n-au nici in clin nici in mineca cu refacerea tarii. Aceasta este bataia lunga, nu interesul de moment (momeala) sub forma de salarii care doar au rol sa inchida gura.

    Răspunde
     
  • Dinu Luca Constantin
    Mai 19, 2014 la ora 23:16

    Domnule Moise, sunt inginer mecanic de profesie si actual sunt navigator.Inainte de a naviga am lucrat in santier naval,dupa aceea am trecut in asigurari si inainte de a naviga am lucrat mai mult de 2 ani pe bursa fiind acreditat si pe BVB si Rasdaq . Vorbiti de locuri de munca , de cresterea consumului….etc . Perfect de acord! Totodata guvernul se lauda cu cresterea economica… Aici ma apuca rasul… Cea mai tare mandrie a guvernului este uzina de saracie pe care o exporta cu profit de 100%Peste 2 milioane de romani muncesc afara si peste 60% din venituri sunt cheltuite in tara din care 24% e TVA si restul e pur consum in tarisoara noastra….60%din media venitului unui roman care lucreaza afara e minim 1000€.Problema mare e unde facem consumul …?! Catre producatori autohtoni si marfuri romanesti sau catre Carrefour etc

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Mai 20, 2014 la ora 00:03

      Buna seara! Eu sunt unul din cei 2 mil. Nu cheltuiesc 60% din venitul meu, in Romania. Numai cat cheltuim in concediu, caci nu ne induram sa nu fim cu familia di prietenii, cand suntem in concediu. Corect si nu prea cand vorbim de a cheltui banii pe produse romanesti. E corect daca privim la locurile de munca pe care le sustine productia interna. Am produs mobila si in 2005 ma luptam ca patronii magazinelor sa accepte produsul meu si nu unul la fel polonez. Calitatea era aceeasi si totusi n-am reusit sa vand la preturi ca cele poloneze, ci a trebuit sa vand mai ieftin, ceea ce a facut sa nu ma pot dezvolta si implicit la faliment in 2009. Dar daca ne-ar conveni ca romanii sa cumpere numai produse romanesti, atunci ar trebui sa fim de acord ca si celelalte natiuni sa cumpere numai produsele propii. In acest caz, am putea noi ca tara supravietui fara exporturi? Repet, mi se pare corect ca romanii sa cumpere numai produse romanesti, asa cum as fi de acord ca si francezii sa consume numai produse fabricate in Franta, germanii produsele lor si tot asa. Nu stiu daca a calculat cineva daca am iesi pe plus sau pe minus cu locurile de munca, in acest caz.

      Răspunde
       
      1. tree4me
        Mai 27, 2014 la ora 18:20

        Domnu Stelian, „am putea noi ca tara supravietui fara exporturi?”, sigur ca NU. Nici o tara nu poate (unele „exporta” bani). Insa ca economia tarii sa nu fie subminata, preturile la export trebuiesc echilibrate cu preturile la import (comert neconditionat) si totodata politica externa trebuie sa conduca la o balanta egala a importului cu a exportului. Absolut nimic nu justifica abaterea de la aceste doua reguli. In aceste conditii veti fi capabil sa vindeti mobila romaneasca, si la extern si la intern, fara sa fiti falimentat (daca doriti mai mult de atit, s-ar putea ca si altul sa doreasca la fel…).

        Răspunde
         
  • ioana
    Mai 15, 2014 la ora 05:30

    Stimate Domn Moise Guran,

    Se abereaza despre autostrazi in nord-vestul tarii in conditiile in care A1, culoarul 4, ar fi trebuit sa ramana prioritar!! tronsonul deva-orastie;orastie-sibiu a fost si este un succes, multe sectiuni date in trafic inainte de Taking Over(Respectiv Procesul Verbal la Terminarea lucrarilor(ex: sectiunea 2 deva-orastie data in trafic in 21 dec 2012- termen contractual de terminare al lucrarilor 21 februarie 2013); inainte de intrarea in perioada de notificarea a defectelor (DNP) care este de 4 ani pentru constructor), mai mult firmele care au facut lucrarile de onoare pe acest tronson au pierdut licitatiile pentru Deva-Lugoj… s-au licitat 4 loturi iar cei care au castigat nu au nici pe departe experiența celor care erau deja angajati in munca unui santier de doi ani jumate cu peste 1000 de angajati si care aveau organzirea de santier acolo(cine stie ce inseamna o mobilizare de santier stie ce inseamna aceste costuri s.a.m.d)Castigatorul unui lot din cele 4 de pe deva-lugoj este domnul Umbrarescu care a venit la licitatie cu 40% din valoarea ofertei financiara!!! cei care au lucrat in licitatii mai ales pe ofertare, stiu care sunt preturile de piata si se stie clar ca, cu aceasta oferta nu se poate executa acea lucrare, numai daca, prin exceptie de la regula de „bun simt” fiind un contract de FIDIC ROSU, putem sa facem Ordine de Variatie(Liste de acceptare/renuntare ) care nu se accepta decat cu un compromis foarte mare de catre CNANDR,pentru ca de cei de la CE, in niciun caz!! ar trebuii ca totul sa fie super justificat! Insa cui ii pasa!! :)) eu mi-as dori din suflet sa conduc pe tot culoarul nadlac-constanta… cred ca este un vis! mai ales ca stiu cu adevarat despre ce vorbesc!

    Răspunde
     
    1. ioana
      Mai 15, 2014 la ora 06:25

      Continuarea A1 din Sibiu catre Pitesti trece pe Valea Oltului. Proiectul este paralel cu valea oltului prin masivul fagarasului.. eu am vazut o parte din proiect si este impresionant, ideea este ca nu stiu cine , cand si cu ce fonduri se angajeaza la asa ceva!! din proiect reiese ca nodul de circulatie iese undeva la 20 de km in afara orasului rm.valcea catre pitesti.. bine asta in faza de proiectare pe care am vazut-o eu la acel moment.. acum ca am vazut acest subiect deschis chiar am sa ma mai intersesz!:)

      Răspunde
       
      1. Nedelea Andrei
        Mai 15, 2014 la ora 08:20

        Cred ca toti am vrea sa fim la curent cu aceasta tema. Va rog, dna Ioana si dle Guran sa ne tineti la curent cu informatiile ce privesc aceasta autostrada. Multumim!

        Răspunde
         
  • rotar
    Mai 14, 2014 la ora 15:01

    Discutiile despre utilitatea autostrazilor nu isi mai au rostul la actualul nivel de dezvoltare a aviatiei…NU SUNT NECESARE !! Cu banii astia luam cateva sute de cargouri cu decolare/aterizare verticala pe orice vreme si gata.

    Răspunde
     
  • Mircea
    Mai 14, 2014 la ora 13:28

    Draga Moise, din intreg articolul tau am retinut doar faptul ca Ponta promite o autostrada Sibiu-Pitesti, a carei constructie va incepe de la ambele capete. Lucru care mi-a amintit de celebrul banc, conform caruia, in final, vom avea doua autostrazi! Dar observ ca si altii si-au amintit acelasi lucru. Ramane sa tragi tu concluzia; oare de ce ne-am amintit toti (cititorii), spontan, acelasi lucru ?

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Mai 14, 2014 la ora 13:22

    Autostrazi reale? Un vis…
    Am mers pe E84, un drum bine facut, cu 2 banzi pe sens, dar care a inceput sa se strice, caci are deja vreo 15 ani si l-au mai si bombardat cu sare iarna. Politrucii au tot taiat banii de investitii iar acum, ca tot duduim, vom calatori in timp inapoi cu 30 de ani.
    Noua nu ne cresc km de drumuri bune, ci ne scad.

    Răspunde
     
  • Cris
    Mai 14, 2014 la ora 13:01

    Cum sa se poata cheltui zeci de milioane de euro pe studii de fezabilitate daca nu umpli Romania de autostrazi pe hartie ???

    Just, think about it!

    Răspunde
     
  • Cipper
    Mai 14, 2014 la ora 11:46

    Asta cu santierul inceput din ambele capete mi-e sa nu confirme vechiul banc despre inginerii romani.

    Se hotarasc edilii unui oras sa construiasca un pod. Apoi incep sa caute si constructori. Vin oferte diverse. Primii, japonezii. Planul lor: incepem din ambele maluri, apoi, folosind tehnologia laser, calculam punctul de intalnire la jumatate cu o abatere de 2 mm. Costa 100 milioane de Euro totul.
    Oferta a doua de la americani. Incepem din ambele capete, apoi, folosind GPS si sateliti, calculam punctul de intalnire la jumatate cu o abatere de maxim 2 cm. Proiectul costa 50 milioane.
    Oferta a 3 a, cea mai buna dpdv al consturilor, de la romani. Pretul final 5 milioane (renegociabil ulterior). Incepem din ambele capete, legam o sfoara, si daca ne intalnim la jumatate e bine. Daca nu, va facem doua poduri!

    Răspunde
     
  • Dragotoiu Mihail
    Mai 14, 2014 la ora 10:42

    Francezul, dar mai ales neamtul il crede in prima faza pe Mr. Ponta, insa cand isi dau seama ca au fost pacaliti intr-un mod josnic isi vor retrage imediat investitiile. E nevoie urgenta de aceste autostrazi dar pe teren, circulabile, ci nu in birourile de la Min Transporturilor. Venind dinspre Sibiu pe Valea Oltului din 5 in 5 min ma intalneam din sens opus (dinspre Pitesti) cu transportatoare pline cu Logan, Duster si Sandero. E nevoie urgenta de autostrada Pitesti-Sibiu. Acelasi lucru este valabil si pentru V si N-V tarii, unde se pot atrage investitii importante.

    Răspunde
     
  • Andrei
    Mai 14, 2014 la ora 03:09

    Pfff, cum n-ai auzit si de autostrada Buzau -Tulcea, si de pod peste Dunare. Se face acusica, a zis chiar domnul Ponta acum cateva zile.

    Citez: „1,2 miliarde euro.Toți acești bani vor fi folosiți pentru un singur proiect — autostradă, port, pod și aeroportul Tulcea. În acest mod a plecat cererea noastră la Bruxelles și în mod sigur va fi aprobată și practic din toamnă putem să venim cu proiectul acesta complex” etc. Sursa Agerpres.

    Nu stiu ce o sa ne facem cu atatea autostrazi, o sa crape nemtii si spaniolii de ciuda!!

    Răspunde
     
    1. Cris
      Mai 14, 2014 la ora 12:59

      Din contra… Eu am auzit acum, mai nou, ca vor un tunel pe sub Dunare in loc de pod peste Dunare pe la Braila.

      Pentru un tunel nu era un studiu de fezabilitate asa ca s-au platit bani grei sa se faca.

      Răspunde
       
  • adrian
    Mai 13, 2014 la ora 23:46

    Domnul Moise GURAN va apreciez foarte mult si va urmaresc cu foarte mare interes.
    Totusi va rog frumos sa va mai documentati.Simt ca am dreptup la replica la aceste informatii. Nu contest ca aceste promisiuni sunt pur electorale, ceea ce vreau sa va informez este ca aceasta guvernare a semnat contractele de autostrazi Lugoj – Deva loturile 2, 3, 4 si Timisoara – Lugoj lotul 2, e adevarat, contracte a caror documentatie a fost publicata in SEAP pe vremea guvernarii anterioare, deci laurii pot fi impartiti. Insa contractele Sebes-Turda au fost efectiv demarate in aceasta perioada. Din aceste contracte au fost semnate Sebes Turda loturile 3 si 4,Loturile 1 si 2 fiind in prezent inca in contestatie, din pacate. Tot in vremea aceastei conduceri au foat reziliate Nadlac- Arad loturile 1si 2 din care lotul 1 a fost relicitat si atribuit. La ce pretentii am avea legat de nivul autostraziilor din Romania aceste proiecte sunt mai mult decat minore, dar fata de ce ati aldeclarat ca nu s-a facut nimic este o mare diferenta. Va multumesc.

    Răspunde
     
    1. Burriku
      Mai 15, 2014 la ora 12:06

      Draga Adrian, daca la nivelul tehnologizarii din acest mileniu crezi ca ultimele 3 tronsoane reprezinta totusi ceva imi pare rau pentru tine dar vino in timpurile noastre stimate. Iar daca invoci partea financiara sa ne uitam la vecini ca daca tot avem preturile la fel de ce oare si preturile la autostrazi nu sunt la fel? Cu stima

      Răspunde
       
  • Ovidiu
    Mai 13, 2014 la ora 22:48

    Buna Moise,

    Chiar daca este putin pe langa subiect as aprecia un raspuns concret.
    Din momentul in care a aparut in spatiul public scandalul cu portul Constanta am auzit o multitudine de aberatii gen “cat de mult si de multi fura din port in acest moment”. Fara a folosi aceste cuvinte primul ministru dar mai ales Dan Sova au sustinut aceasta idee pentru a argumenta trecerea unor actiuni la primaria Constantei.
    Intrebare: Am luat-o eu razna sau e ceva banal ca ministrul responsabil de acest port sa sustina trecerea lui in subordinea altcuiva pentru ca se fura prea mult? Sincer iti spun ca nici in cadrul emisiunii tale nu am vazut sa ridici aceasta problema.
    Ceva e putred rau in aceasta privinta. O investigatie profesionista ar fi de bun augur.

    Multumesc,

    Răspunde
     
  • n italy
    Mai 13, 2014 la ora 22:24

    Prima o face pan` la Bombonica ,a doua pan` la Mititica!cu o intrare la bucale si-o iesire la racoare.

    Răspunde
     
  • n italy
    Mai 13, 2014 la ora 22:20

    Prima o face pan` la Bombonica ,a doua pan` la Mititica!

    Răspunde
     
  • defrag
    Mai 13, 2014 la ora 21:28

    VA ROG mai aduceti IMAGINI NOi in emisiune. Devine obositor sa vezi de zeci de ori aceleasi imagini filmate. Multumesc !

    Răspunde
     
  • cris
    Mai 13, 2014 la ora 21:01

    sant niste ticalosi ordinari,fara scrupule´nu le rusine de absolut nimeni,indiferent cine conduce tara´,eu unul na-s plati rovineta siasa ar trebui sa faca toata tara…prima data drumuri si dupa aia sa ai tupeu jegos sa ceri taxe…

    Răspunde
     
    1. sebba
      Mai 14, 2014 la ora 08:43

      tu unde te crezi? in democratie? nu e! deloc! „democratia” asta e chiar mai rea decat regimul post-decembrist

      Răspunde
       
  • Alex
    Mai 13, 2014 la ora 20:20

    Greselile legate de autostrada Transilvania au inceput inca din anii 2000 cand Nastase a semnat contractul cu Bechtel. Apoi a venit Boc mic si in genialitatea lui a fortat lucrarile pe raza judetului Cluj, ca deh, de acolo e el si partea dinspre Bors pana in judetul Cluj a intrat in conservare. Apoi contractul a fost reziliat. Dar incapabilii din guvernul Boc nu s-au gandit, oare pe unde mama naibii intra traficul greu in tara ? Pe la Cluj, nu prin Bors, Nadlac, etc ?! Ungurii stau cu autostrazile la 10 km de granita si asteapta de cativa ani sa o lege de a noastra.

    Răspunde
     
  • rotar
    Mai 13, 2014 la ora 20:14

    Greseala cu ‘autostrazile’ rezida in conceptie :daca in loc de o autostrada cu 2 benzi pe sens faceam una cu o banda pe sens am fi avut DOUA AUTOSTRAZI.Si daca o faceam cu un sg. sens/banda am fi avut PATRU !!!!

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Mai 13, 2014 la ora 20:19

      Dar va dati seama ce era daca ar fi fost dl Oprescu prim-ministru?! Ar fi construit de la Cluj la Bors o autostrada suspendata!

      Răspunde
       
  • Eddy
    Mai 13, 2014 la ora 19:54

    Aveti dreptate in tot ce ati afirmat. Cea mai dureroasa e realitatea scepticismului pe care am ajuns sa-l transmitem si copiilor nostri. Cat despre investitorii straini, cei mari ma refer, pentru ei suntem doar cu putin mai evoluati guvernamental decat tarile din Africa ecuatoriala.

    Răspunde
     
  • Stelica
    Mai 13, 2014 la ora 19:32

    Moise, l-ai invitat pe Sova, ai invitat-o si pe fosta ministru de la transporturi, ai mai invitat pe atatia, dar pe Ponta ???

    Invita-l, sa vedem ce zice.

    De-ar fi an de an campanii electorale…. hehe..

    Răspunde
     
    1. Stelian
      Mai 13, 2014 la ora 22:22

      L-a invitat si pe Ponta. N-a fost prea interesanta emisiunea. Deocamdata Moise a decis sa nu mai invite politicieni. Cred ca a realizat si el ca toti vorbesc de rau pe ceilalti si de bine pe ei. Cred ca a realizat ca pentru politicienii romani, campania electorala nu se incheie niciodata.

      Răspunde
       
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase