Fraţi moldoveni, aveţi de luat nişte decizii!

Publicat la data de de Moise

basescu timofti blog

de Moise Guran

După întâlnirea dintre Băsescu și Timofti de la Iași, a devenit foarte clar faptul că cei doi lideri știu probabil mai mult decât pot să spună, legat de iminența unei tulburări în Transnistria (sau poate chiar pe tot țărmul ucrainian al Mării Negre).

Băsescu îi dă înainte cu URSS-ul lui Putin, în vreme ce președintele Republicii Moldova face declarații cuminți, încercând să convingă Moscova că nu e în interesul ei să se răscoale și Transnistria. Traian Băsescu vrea acum termene foarte clare pentru integrarea Moldovei în Uniunea Europeană, ca și cum Putin s-ar rușina de asta.

În primul rând, că o astfel de integrare depinde în primul rând de Moldova, nu de UE, în al doilea rând, că Moldova și-ar face mult rău singură să intre în UE mai nepregătită decât era chiar România în 2007, iar în al treilea rând, că Moldova are nevoie de garanția NATO împotriva Rusiei, nu de integrarea în UE.

Probabil Băsescu știe – și bănuiesc că i-a spus cumva și lui Timofti – că Republica Moldova nu va intra în veci nici în UE, nici în NATO, atâta timp cât va avea atârnată de coadă tinicheaua numită Transnistria. Și asta pentru că în UE și în NATO intră țările fără dispute cu vecinii.

În acest sens, nici măcar o unire cu România nu se poate face fără acordul acestor două organizații, care, de bine de rău, garantează acum integritatea României, așa cum este ea azi.

frontiera TransnistriaDar acum puneți-vă și în locul autorităților de la Chișinău. Granița cu Transnistria nu e pe Nistru. Acolo sunt forțele rusești “de pacificare”, cum le zic moldovenii, după care treci în niște sate aflate tot sub autoritatea Chișinăului și abia apoi vine bariera milițiilor transnistrene. Dincolo de ea, în Transnistria, sunt de asemenea numeroase sate de români. Deci, cam ce ar trebui să facă Republica Moldova cu Transnistria? Să o abandoneze? Cui? Are cetățeni acolo de care este responsabilă. Ce să le ofere? O strămutare?

Chișinăul n-a avut niciodată o soluție nici pentru Transnistria, nici pentru cetățenii moldoveni de acolo. Moldova a rămas prizoniera Tiraspolului, iar liderii moldoveni au tot bătut apa în piuă pe o neutralitate pe care Rusia nu dă doi bani, tocmai s-a văzut.

cascheta rusa nistruDeci, de aici, cum procedăm? Ce urmărește Băsescu cu această grăbirea integrării Moldovei? O minimă legitimare pentru a extinde protecția militară a României dincolo de granițele ei? O iritare a găgăuzilor care, acum o lună, au votat pentru Uniunea lui Putin, la un scor chiar mai mare decât Crimeea?

Mie mi se pare că oamenii politici de la Chișinău chiar speră într-o soluție venită de la Moscova, care i-ar scuti pe ei de o decizie. În lipsă de idei, se uită spre România, dar România nu este Rusia expansionistă. România nu cucerește, nu ocupă alte țări fie ele și surori, ci poate doar oferi o mână de ajutor.

Așa că, frați moldoveni, aveți de luat niște decizii. E ceasul al doisprezecelea și, dacă nu suferiți cumva de sindromul Stockholm, dacă nu v-ați îndrăgostit de cei care vă țin prizonieri și de promiscuitatea statutului politic al țării voastre, pe care noi o considerăm ca fiind și a noastră, sunt convins că veți lua o decizie cu gândul nu atât la prezentul complex, cât la viitorul generațiilor următoare din Republica Moldova.

N-o spun eu, v-a spus-o Ștefan cel Mare.

Comentarii prin facebook

62 răspunsuri la Fraţi moldoveni, aveţi de luat nişte decizii!

  • Hyman
    Martie 23, 2014 la ora 17:27

    Ce-ar fi daca am lasa de la sine linsul pantofilor sa cada pe Polonia care are de cinci ori mai multe limbi operationale si nu are jucarii impotente. Ce-ar fi daca politicienii nostrii lingai n-ar mai bea cafeaua prin fundaluri televizate facindu-si campanie electorala pe teme de politica externa pe fond anti-rusesc. Una peste alta lovitura de stat din Ucraina pusa la punct de ‘America’ (pentru papagali) nu ar trebui sa atraga deja falimentatul stat Roman, nu avem muschi de aratat din moment ce sintem prostituata Europei asta e clar pentru toata lumea. Pina si basismul e pus in functiune aici coalizat cu celelalte nule ca sa sustina o mare porcarie.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Martie 23, 2014 la ora 12:26

    @Un roman _ Când cineva recunoaşte că nu intelege ceva găsesc firesc ca cei care pot cu onestitate să ofere sprijin să o facă in măsura capacitatii lor. Aşadar, fără să am pretenţia cunoaşterii depline a chestiunii, pornind de la textul dumneavoastră, încerc cu modestie să ofer ajutor, găsind câteva întrebări care să sistematizeze întrucâtva datele problemei. 1) Care este motivul amplificării discuţiilor cu privire la unirea R Moldova (de fapt, Basarabia, o porţiune din teritoriul de-a pururi românesc) cu România? Atacul imperialist al Rusiei asupra Ukrainei reprezintă o ameninţare asupra integritatii teritoriale a R Moldova, aflată in imediata vecinătate. 2) Ameninţarea integritatii R Moldova reprezintă o problemă pentru Romania? Un act de agresiune militară (chiar dacă nu s-au tras prea multe focuri si nu sunt foarte mulţi morţi) asupra unei ţări vecine este cu siguranţă o problemă pentru România. Atât timp cât in Basarabia trăiesc cetateni români, orice ameninţare la adresa R Moldova este un motiv de îngrijorare pentru România. 3) Problemele noastre se pot limita la nivelul de trai din România? Cu siguranţă nu, ameninţarea suveranitatii fiind o problema prioritară pentru orice stat, iar nivelul de trai depinde in mod indiscutabil de aceasta. 4) Reprezintă războiul la frontierele patriei noastre o ameninţare reală? Războiul din Transnistria demonstrează acest fapt fără nicio urmă de îndoială. 5) Care pot fi obiectivele agresorului in cazul unui eventual război in vecinătatea României? Tendinţele expansioniste ale Federatiei Ruse si voinţa hegemonista a tarului Putin de a-si largi sfera de influentă. 6) Conflictele deschise sau „inghetate” din apropierea patriei noastre ne „depasesc”, sau România poate juca un rol in gestionarea lor? Deşi politicienii noştri au dat dovadă de multă inabilitate, poziţia noastră geografică si apartenenţa la UE si NATO ne pun in rolul de jucători in orice conflict la frontierele Uniunii Europene, inclusiv de natură militară,. Desigur, activitatea noastră diplomatică ar trebui să urmărească, aşa cum bine spuneţi, evitarea oricărui conflict. Dacă este cineva „depasit”, putem considera fară teamă că am putea greşi, că ministrul nostru de Externe, dl. Corlateanu, este depasit de evenimente.

    Răspunde
     
  • Un roman
    Martie 21, 2014 la ora 18:30

    Nu inteleg toata nebunia asta mediatica cu unirea Romaniei cu Basarabia. Chiar asta e problema noastra ? Eu zic ca nu este si nici nu va fi vreodata. Problemele noastre sunt altele: nivelul de trai, sistemul de sanatate, sistemul de educatie, locurile de munca, infrastructura, turismul, agricultura, protectia mediului, investiile in exploatrarea rationala a resurelor naturale dar nu ca matrie bruta ci ca bunuri finite, sistemul actual si viitor de pensii. Cei care tot vorbesc de razboi, cu usurinta oferita de confortul actual, la tastatura, traiesc intr-o dimensiune total nerealista. Razboi pentru ce, de ce, si cu cine ? cu Rusia ? E ca si cum un soricel ar vrea sa atace un elefant… Cata penibilitate… Sunt conflicte ce ne depasesc toatal, intr-o alta dimensiune (pe care nici nu o putem percepe) si nici nu ne privesc, pentru ca nu suntem o putere militara si nici nu putem fi. Marile Puteri sa traseze granitele cum vor, caci oricum noi traim in pace din mila si cu acordul lor, pe directii deja trasate. Important este sa ramanem in granitele actuale, sa fie pace si trebuie luptat diplomatic cu toate fortele pentru intelegere si evitarea orcarui conflict armat, iar lumea sa poata trai linistita.

    Răspunde
     
    1. VictorL
      Martie 21, 2014 la ora 21:02

      Daca strutul isi baga in nisip capul nu inseamna ca furtuna se opreste…

      Răspunde
       
  • Tiganu
    Martie 20, 2014 la ora 19:07

    stati pe p…a voastra si mergeti spre vest nu spre Romania , altfel ajungeti ca astea de aici cu foamea in gat si cu furatu si cu educatia la pamant fratilor , vedeti va de treaba )))

    Răspunde
     
  • toni
    Martie 20, 2014 la ora 18:11

    ce ne mai place sa scriem! sa scriem si ATAT

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 19:12

      Cine va opreste sa faceti mai mult? Pana atunci, cel fara pacat sa dea primul cu piatra…

      Răspunde
       
  • Cristian
    Martie 20, 2014 la ora 16:25

    D-le Moise G, stiti si voi foarte bine, decizia a fost luata demult, a fost ferma si moldovenii au dovedit consecventa in decizia luata. De ce va comportati ca o cur*a parasita, care se milogeste sa primeasca dragostea inapoi ? Istoria este istorie, asa cum Romania a cedat in 40′ teritoriile, tot asa din 41′ au murit zeci de mii de romanii pentru acele teritorii. Sangele apa nu se face, tinerii de acum ar trebui sa fie la unison pentru unire.. dar din pacate ei vor cu totul altceva, nu vor Romania, nu vor Rusia .. vor INDEPENDENTA. Ca se considera romani,rusi sau moldoveni acesti oameni vor sa fie independenti. Li s-a oferit sansa in 91′ sa fie independenti si a fost ca un drog.. acestia au devenit dependenti. Tot ce mai putem face pentru ei este inca o campanie de constientizare, si sa le mai dam sansa unui referendum. Daca deciza populara nu va fi pro-Romania, atunci Romania trebuie sa opreasca toate ajutoarele si facilitatile pentru Republica Moldova. Sa-i consideram pe romanii de acolo, romani in strainatate, precum cei din Italia, Spania, USA… Nu mai suntem in epoca in care sa sacrificam alti zeci de mii de tineri (+ familiile lor) pentru un teritoriu. Putem fi melanconici pana la un anumit punct, nu ne putem sinucude pentru prosperitatea Rep. Moldova. Noi le oferim sansa cea mare .. ei trebuie sa se foloseasca de aceasta sansa..sau nu. Mi-as dorii enorm sa ne reintregim tara, pentru ca sunt patriot, imi place istoria si gandesc logic (cred eu). Ajunge… pana in 2016 decizia ar trebui luata. DA sau NU ..

    Răspunde
     
  • ROmanul
    Martie 20, 2014 la ora 15:20

    O solutie ar fi: Unirea Moldovei cu Romania si apoi imediat in acelasi timp o actiune coordonata a Romaniei noi cu Ucraina pentru expulzarea imediata a trupelor rusesti din Transnistria, chiar cu luarea de prizonieri daca e nevoie. Iar in schimb Ucrainei ii dam Transnistria si toata lumea e multumita (mai putin Rusia), si scapa si Romania si Ucraina de junghiul bazelor rusesti din Transnistria.

    Dar asa ca fapt divers, Moldovenii stiu ce efectiv de militari au rusii acolo? Stiu ce arme cate unde sunt amplasate, etc? Sau au dormit toti anii astia?

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 19:17

      Iar trupele rusesti din respectivele zone se vor uita ca oile cum vin vecinii ucrainieni si romani si ii inghiontesc cu cotul ca sa se dea mai incolo. Daca veti binevoi sa faceti vreodata serviciu militar, poate va mai temperati citeva dintre aceste idei. O spun atit ca cetatean care a facut serviciu militar, cat si ca fiu de militar de cariera.

      Răspunde
       
    2. Marius
      Martie 21, 2014 la ora 19:08

      Vrei razboi cu Rusia? Ai citit prea multe carti cu Stefan cel Mare. Razboiul nu e o gluma, asa cum e prezentat in manualele de Propaganda (scuze, voiam sa zic Istorie). Razboiul e cu foamete, durere, morti. Razboiul e frumos doar de la tastatura atunci cand esti gamer.

      Răspunde
       
  • O voce dintre Nistru si Prut
    Martie 20, 2014 la ora 14:53

    DREPTATE SI ADEVAR MOLDOVA ARDEALUL SI TARA ROMANEASCA

    Răspunde
     
  • Madalin Liviu Neacsu
    Martie 20, 2014 la ora 12:46

    De 500 de ani Occidentul se chinuie sa inchege o lume divizata. La
    inceputul noului mileniu, componente ale identitatii euopene lasate conjunctural-istoric pe dinafara (Ucraina, R. Moldova, Armenia ori Georgia), sunt readuse treptat in sanul famiiliei Occidentului (cu axa sa acum transatlantica si ”capitala” bicefala – Washington/Bruxelles). La 4 secole dupa ce ambele emisfere ale globului s-au intalnit datorita lui C. Columb (Euro-Asia cu Americile), procesul integratoriu este unul mai firesc ca niciodata datorita globalizarii, fiind dorit atat de integratori (membrii UE si NATO), cat si de potentialii integrati; dar procesul se anunta a fi stopat din nou datorita viziunii strict euro-asiatice a lui V. Putin (Uniunea Euoro-Asiatica) – ce se doreste o alternativa regionala de moment al stimulului coagulant mult mai seducator denumit ”American Dream” ! Indiferent de intentiile tuturor, o singura viziune se va impune in viitorul apropiat si mediu. Si de ea depinde declinul total al statutului de mare putere detinut deocamdata de Rusia ori declinul mai lent, dar inceput deja si constant manifestat, al superputerii americane…. ! Voi ce credeti, cine se va impune pana la final ?! Cine credeti ca are cele mai multe resurse pt a castiga confruntarea ?!

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 19:23

      D-le Madalin, si eu gandeam la fel la 16 ani. Amendamentul pe care as dori sa il aduc este ca Occidentul se chinuie de 500 de ani sa divizeze pentru a extrage cat mai ieftin resurse din zone de interes. Si pentru ca nu mai au loc in exterior, incep sa nu mai neglijeze zonele din imediata lor vecinatate, conform „american dream”-ului pe care l-au oferit Americii Latine.

      Răspunde
       
  • Gabi
    Martie 20, 2014 la ora 12:38

    Romania nu trebuie sa uite ca Ucraina ocupa teritorii romanesti ce nu i-au apatinut niciodata!Bucovina de nord si sudul Basarabiei.Ucraina ar trebui sa faca schimb cu Republica Moldova, sa ia Transnistria si sa dea cele doua teritorii.Si astfel ar scapa de rusi din coasta lor

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 19:30

      Parca suntem la sah – iau o piesa, dau alta… Pacat ca Transnistria nu e a noastra – si chiar daca ar fi, ma tem ca, totusi, ar trebui sa ii lasam pe cetatenii Republicii Moldova sa decida acest lucru.

      Răspunde
       
  • Marian Androne
    Martie 20, 2014 la ora 11:02

    Rep.Moldova nu poate conta pe Romania, nici inainte, acum, sau in viitor.
    Cu 6.2 MILIARDE euro furati oficial doar in 2012 (potrivit Curtii de Conturi), Romania este o „sora” mai mare corupta si saraca.
    Cred ca ar trebui sa se uite catre o „matusa” care are si forta in negocieri (sprijin integrare UE) si care intelege ca nimeni altul pericolul rusesc. POLONIA!

    Răspunde
     
  • Dragotoiu Mihail
    Martie 20, 2014 la ora 08:57

    Moldova ar trebui sa ia o decizie in privinta Transnistriei. Aceasta regiune a devenit o piatra de moara pentru moldoveni in tentativa lor de a se integra in UE. Niciun stat din UE nu ar vrea sa preia riscurile si problemele acestei regiuni.

    Răspunde
     
  • Cris
    Martie 20, 2014 la ora 08:35

    Moldova nu va face nicio miscare. Stie cu cine are de-a face. Si in privinta Rusiei si in privinta Romaniei.

    Din pacate, Moldova chiar nu are de luat nicio decizie.

    Ca de multe ori in istorie, vor decide altii…

    Răspunde
     
  • un roman obisnuit
    Martie 20, 2014 la ora 07:48

    uitati-va putin in urma,istoria se repeta,asa suntem noi ca popor,n-avem coloana vertebrala,si e valabil de la vladica pana la opinca,conducatorii nu s-au gandit la popor,am fost mereu „carne de tun”,mereu in slujba altora care nu si-au respectat promisiunile,credeti ca-i pasa UE de noi sau NATO?daca putin vrea sa se intinda pana la granita NATO,la noi va fi razboi,scapa cine poate,asta-i adevarul,degeaba ne mintim singuri ca NATO ne va apara ,istoria se repeta,bine ar fi sa nu se intample asa.iar basarabenii sunt mai mult rusi decat romani,daca vroiau cu adevarat sa intre in UE sau sa se rupa de rusi,o faceau pana acum,au avut atata timp.

    Răspunde
     
  • Alexandru Mainea
    Martie 20, 2014 la ora 07:44

    Salutare,

    Toata lumea asteapta o mutare a Moldovei. Intrebarea este: Care e cea mai buna alegere? Nicaieri nu am gasit o analiza a deciziilor, cu toate implicatiile ei. Nici tu Moise nu ai zis ceva, si sunt sigur ca ai ceva cunostinte.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Martie 20, 2014 la ora 15:38

      Pentru ca o astfel de negociere nu este simpla. Da-mi Tighina, ia altceva… nu poti face la tv astfel de judecati „de valoare”. e vorba de oameni si de vietile lor. dar cineva trebuie sa ia o decizie.

      Răspunde
       
  • abc
    Martie 20, 2014 la ora 06:14

    Eu nu inteleg ce va bateti capu’ cu „transnistria”….oricum nu e pamant romanesc, doar un sat parca a mai ramas acolo la aia, in rest e bine.

    Deci, separarea de „transnistria”, schimb de populatie, rusofilii din Rep. Moldova pe romanii din „transnistria”. SI PA!

    Răspunde
     
    1. O voce dintre Nistru si Prut
      Martie 20, 2014 la ora 14:59

      CUM RAMANE CU TERITORIILE MOLDO-ROMANESTI BUCOVINA DE NORD TINUTUL HERTA HOTINUL CETATEA ALBA ? transnistria da o naibii NEGOCIERI CU tarul Putin pe cale diplomatica in alt fel nu se pune problema bate fierul cat e cald parca avem intelectuali si politicieni cat duce trenu da folos ? Bine Domnul Presedinte Traian Basescu intradevar este luptator insa are nevoie de sustinere elita politica din Romania are nevoie de unitate aici la noi e bordel si mai mare. Doamne ajuta ne daca se mai poate.

      Răspunde
       
  • Laurentiu D.
    Martie 20, 2014 la ora 05:24

    as vrea sa vad daca „integritatea” celor din Republica Moldova are destul curaj azi incat sa nu mai fie atat de lasi ca pana acum…la modul general…

    Răspunde
     
    1. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 20:17

      As vrea sa va vad traind p-acolo macar 5 luni… si apoi vedeti daca ati avut dreptate.

      Răspunde
       
  • ROmanul
    Martie 20, 2014 la ora 03:36

    Israelul e o tara cat Rep. Moldova.
    Dar n-are nici un stres sa se bata cu tari de 100 de ori mai mari ca ea. Chiar si la rusi le mai da asa diplomatic cu flit.

    De aceea conteaza cel mai mult sa nu te consideri slab si prost. Aia cum au putut? Eu i-as expulza pe toti romanii care mai spun vorba aia: Noi suntem o tara mica si saraca si nu vom putea niciodata sa… Aia trebuiesc chiar bagati la puscarie pentru manipulare psihologica antiromaneasca. In razboaie razboiul psihologic este extrem de important. Si chiar razboi economic. Daca mai vine vreun politician sa ne spuna sa nu ne comparam cu Germania eu l-as baga la puscarie pe viata.

    Popoarele se manipuleaza precum oamenii. Spune-le toata ziua ca ei sunt slabi ca nu pot ca sa nu se compare cu… si vor ajunge sa-si piarda increderea in ei. Distrugatorii de incredere sunt aproape ca si criminalii. Sa ne uitam la ce au facut altii sa ajunga unde au ajuns si sa facem si noi ceva asemanator. Pariez ca in Israel invatamantul e foarte important. Nu poti avea o crestere economica si nici o dezvoltare cand ai o gramada de oameni care abia stiu sa citeasca si nu stiu pe ce lume se afla.

    Israel e cat Republica Moldova dar evreii au cu ce… atat jos cat si sus (ambele capete).

    Ideea cu popor ales se pare ca da incredere uriasa. E o chestie care functioneaza si la un singur om si e o tehnica motivationala buna pentru copii si chiar si oameni mari. Apreciaza un om, spune-i ca este deosebit si special si ca ai mari asteptari de la el si va face tot efortul sa se ridice la nivelul asteptarilor tale. Asa a facut Dumnezeu cu poporul ales iar politicienii parca vor sa ne distruga prin lozinci de genul: Noi suntem o tara mica, nu ne comparam cu Germania, etc. Pai sa ne comparam cu Israelul de exemplu care-i similar ca dimensiuni ca Rep. Moldova. Ce deosebeste aceste tari? Oamenii si increderea lor ca nu sunt a 5 roata de la caruta.

    Răspunde
     
    1. ROmanul
      Martie 20, 2014 la ora 03:52

      In concluzie Republicii Moldova ii trebuiesc lideri inteligenti dar mai ales curajosi cum si Romaniei ii trebuiesc oameni de acelasi calibru. Lumea trebuie pusa in fata faptului implinit iar liderii romani de pe ambele maluri sa aiba taria sa-si sustina actiunile. Ca si Israelul, intai bombardeaza Siria, captureaza nave turcesti si apoi ii decoreaza pe cei care au facut faptele care au deranjat comunitatea internationala. Uneori iti trebuie si o doza de nebunie pentru a face lucruri importante si marete. Daca ramai cantonat in lozinca sa stam linistiti sa nu suparam pe ori pe… nu o sa facem niciodata nimic.

      Bun ziceti, ce propun… Ucraina nu are nici un interes sa mai aiba inca o bucata de Rusie in coasta de la vest (transnistria). O actiune coordonata cu Moldova, Romania, si Ucraina si sa zboare rusii de acolo instant. Chiar si razboi daca e nevoie. Ca asa de frica rusilor o sa ni se puna in cap. Chiar si batausului cartierului ii e frica de nebuni. Ca nebunul e dispus chiar sa o incaseze masiv dar sa-l raneasca grav pe bataus. Asa ca ar trebui ca Rusiei sa i se raspunda ilogic pentru ca toate strategiile si scenariile lor se bazeaza pe ratiune nu pe actiuni aparent nerationale. Pot fi santajati chiar si occidentalii daca nu se implica. De genul bombardam conductele si statiile de distributie a gazului spre Germania. La o adica intram cu avioanele pe teritoriul oricarui stat inclusiv occidental sa distrugem interesele rusesti de acolo. Ca Israelul. Ei zic mereu ca isi rezerva dreptul de a face orice considera ei ca sunt in interesul lor cu riscul de a supara chiar si pe aliatul lor principal SUA. Eventual explozii cu masina capcana cum face Mossadul sau rapiri de oameni prin tari occidentale cum face CIA (a se vedea cazul din Italia). Viitorul este al celor curajosi si a celor care stiu sa lupte pentru interesele proprii. Actionand astfel vei fi si mai respectat ca stat.

      Răspunde
       
      1. Silviu
        Martie 20, 2014 la ora 19:46

        Pana la treaba cu masinile capcana as merge pe mana dumneavoastra, d-le ROmanul. As adauga, totusi, ca izraelienii au avut parte si de ceva sprijin financiar international(mai este valabila treaba aceea cu cei 10% din venitul oricarui cetatean izraelian care trebuie donat statului izraelian?) si ceva logistica si sprijin american. Altfel, intr-adevar, capacitatile micului stat Izrael depasesc aparentele sale posibilitati. Insa tineti cont ca un razboi se poarta cu arme, cu gloante, cu hrana, benzina, material de razboi, nu doar cu oameni. Daca vestul Europei nu ar sustine initiativa romano-ucraineana, au cele doua tari pe cont propriu posibilitatea sa duca la bun sfarsit aceasta miscare?

        Răspunde
         
      2. Marius
        Martie 21, 2014 la ora 19:27

        Daca am avea romani in majoritatea pozitiilor cheie din SUA, daca Wall Street-ul ar fi controlat de romani, daca finantele americane ar fi conduse de romani, daca am avea cca 70% (procentul acesta e o estimare personala, dar e posibil sa fie mai mare) din medicii si avocatii din SUA asa cum are acum Israelul atunci am putea sa ii mai dam Rusiei cate un picior in fund din cand in cand. Asa, pentru distractie.

        Răspunde
         
    2. Silviu
      Martie 20, 2014 la ora 19:53

      Plus jumulirea financiara concetatenilor sub amenitarea permanenta a atentatorilor sinucigasi si a sprijinului logistic si militar SUA, care au nevoie de un aliat usor de santajat care sa scoata castane din foc pentru ei – in afara de asta, intr-adevar, nici o diferenta.

      Răspunde
       
      1. Silviu
        Martie 20, 2014 la ora 20:40

        Am uitat sa precizez: am raspuns la „sa ne comparam cu Israelul de exemplu care-i similar ca dimensiuni ca Rep. Moldova. Ce deosebeste aceste tari? Oamenii si increderea lor ca nu sunt a 5 roata de la caruta.”

        Răspunde
         
  • Catalin ( CTL )
    Martie 19, 2014 la ora 22:55

    Eu chiar am un prieten din REpublica Moldova si vorbeam de rusi si cate au facut in decursul istoriei. Iar el , in mod ciudat le-a luat apararea. Nu am inteles nici acum argumentele dar Sindromul Stockholm explica multe.

    Răspunde
     
    1. Adrian D
      Martie 19, 2014 la ora 23:55

      sau, shi mai probabil, cunoashterea limbii ruse shi accesul shi alte surse.
      cum spuneam de atatea, presa romaneasca s-a comportat shi comportat lamentabil de neprofesionist in povestea asta cu Ucraina (-dar asta nu mai de mult „o shtire”).
      Nici CNN-ulo shi nici Bloomberg-ul nu au fost mai prejos, parca intrecandu-se in cine sa fie mai neoprofesionist decat celalalt.
      Iar ce ai scris acolo despre simptomul stockholm, ctl, explica multe despre barierea dintre romani shi moldoveni despre care am scris aici, cu alta.
      Nu prea ii intzelegem, nu prea ii cunoashtem shi nu prea ii respectam pe moldoveni – dar ashteptam sa ne iubeasca, fratzeshte.

      Răspunde
       
      1. Silviu
        Martie 20, 2014 la ora 20:19

        Cred ca este cel mai pertinent comentariu vizand Moldova pe care l-am citit.

        Răspunde
         
      2. Catalin ( CTL )
        Martie 20, 2014 la ora 21:04

        Cu ultima fraza sunt de acord. Nu ne dam destul interesul sa-i intelegem.
        Dar acuma, ce trebuia sa zica presa noastra despre situatia din Ucraina ?

        Răspunde
         
        1. Adrian D
          Martie 21, 2014 la ora 10:33

          ce-i asha complicat, CTL?
          e teribil de simplu – realitatea asha cum e ea, nu bazaconii, nu propaganda, nu iluzii, nu wishful thinking.
          exista institutzii specializate pentru fiecare din cestiile astea – pentru expunerea realitatzii, avem presa.
          sau, mai degraba, AVEAM.

          Răspunde
           
    2. Marius
      Martie 21, 2014 la ora 19:33

      Oamenii cred in propaganda invatata in scoala. Mai mult, colegii mei de facultate moldoveni vorbeau intre ei in limba rusa (deci limba romana e pentru tineri limba a doua). Rusia si-a lasat o amprenta puternica in mintea moldovenilor.

      Răspunde
       
  • acelasi cornel
    Martie 19, 2014 la ora 22:33

    Este o decizie grea sau mai bine spus nu exista o decizie a autoritatilor de la Chisinau de care Moscova sa tina cont. Singura solutie pe care eu o vad si de care poate tine cont Moscova (cu noduri in gat si cu mari pareri de rau), UE, NATO si SUA este puternice miscari de protest in care locuitorii Republicii Moldova sa ceara unirea cu Romania si puternice miscari de protest in care locuitorii din Romania sa ceara unirea cu Republica Moldova, lucru perfect realizabil deoarece cele doua state sunt suverane si independente, isi hotarasc singure viitorul pe care il doresc, fara sa mai punem la socoteala istoria care ne spune foarte clar ca Basarabia e pamant romanesc de la Stefan cel Mare incoace. Bineinteles ca lucrul asta trebuie pregatit de autoritatile din Romania printr-o pregatire si o dotare corespunzatoare a armatei romane, care acum arata cam rau parerea mea, si nu pentru a se lupta cu armata Rusiei pentru ca nu isi doreste nimeni lucrul asta insa eu cred ca asa e bine si asa trebuie facut. Altfel exista posibilitatea ca armata Rusiei sa bata armata romana cu maturi asta cu tot parteneriatul Romaniei la NATO si cu scutul antiracheta de la Deveselu. Cineva zicea la un moment dat ca dragoste cu sila nu exista. Asa ca autoritatile Republicii Moldova si populatia ei trebuie sa isi doreasca unirea cu Romania. Altfel intrarea Republicii Moldova in UE si NATO e putin probabila in viitorul apropiat iar intrarea prea devreme in UE poate face mai mult rau decat bine Republicii Moldova.

    Răspunde
     
    1. Cris
      Martie 19, 2014 la ora 22:57

      Nu merge nicio unire cu Romania din motive de UE… Trebuie UE sa-i primeasca pe moldoveni in UE, asta e problema majora, numai ca… nu e deloc sigur ca UE vrea sa-si mai intinda mult granitele inspre est. A facut-o destul. Daca te uiti cu atenti pe harta, o sa constati ca e un mare noroc ca Romania face parte din UE.

      Moldova stie ca daca sta in banca ei are numai de castigat. Nu e in niciun caz in pozitia sa faca pe nebuna.

      Ce vor hotari marile puteri, aia va fi.
      In 1989 asa a fost. S-a hotarat Gorbaciov sa schimbe istoria Europei, a facut-o in numai cateva luni. Fara armata, doar cu tradatori si agitatori.

      Răspunde
       
      1. acelasi cornel
        Martie 19, 2014 la ora 23:32

        Care sunt motivele alea care tin de UE?
        Problema principala e frica de Rusia iar fara ajutorul UE, NATO si SUA Romania nu poate face singura absolut nimic. Daca cineva isi imagineaza altfel aceasta situatie eu cred ca e cel putin naiv. Daca Rusia isi va manifesta in continuare tendinte expansioniste UE, NATO si SUA vor avea mult de munca cu Rusia in plan politic si economic.

        Răspunde
         
    2. Silviu
      Martie 21, 2014 la ora 14:03

      @acelasi cornel – „locuitorii Republicii Moldova sa ceara unirea cu Romania si puternice miscari de protest in care locuitorii din Romania sa ceara unirea cu Republica Moldova, lucru perfect realizabil deoarece cele doua state sunt suverane si independente, isi hotarasc singure viitorul pe care il doresc” – parca e din cartea de istorie, si teoretic asa ar fi, practica omoara.
      „istoria care ne spune foarte clar ca Basarabia e pamant romanesc de la Stefan cel Mare incoace.” – mai sunt unele surse care spun ca de la Stefan cel Mare incoa acel tinut a fost daruit cumnatului sau, fratele celei de-a doua sotii a sa, Maria de Mangop. Accept reprobari pe acest subiect.
      „lucrul asta trebuie pregatit de autoritatile din Romania printr-o pregatire si o dotare corespunzatoare a armatei romane, care acum arata cam rau parerea mea, si nu pentru a se lupta cu armata Rusiei pentru ca nu isi doreste nimeni lucrul asta insa eu cred ca asa e bine si asa trebuie facut” – ce intelegeti printr-o pregatire corespunzatoare? Corespunzatoare cu ce? Sa nu-mi spuneti NATO: nici intre ei nu „corespund”, dotarea este eterogena. Ce cunoasteti despre dotarea armatei romane pentru a face o astfel de afirmatie?
      ” autoritatile Republicii Moldova si populatia ei trebuie sa isi doreasca unirea cu Romania. Altfel intrarea Republicii Moldova in UE si NATO e putin probabila in viitorul apropiat iar intrarea prea devreme in UE poate face mai mult rau decat bine Republicii Moldova” – de acord. Ma indoiesc insa ca ii va intreba cineva, li se va spune „intrati” iar ei vor marsalui disciplinati, fara o imagine a ceea ce ii asteapta, deoarece alternativa e mai rea.

      Răspunde
       
  • Cris
    Martie 19, 2014 la ora 22:11

    Fiti realisti. Moldova nu se va alipi ever cu Romania cat timp Romania e in UE iar Moldova nu e. Mai degraba se va alipi cu Rusia. Moldova stie foarte bine ca NU are de ales. Cred ca cel mai bine pentru Moldova e sa stea in banca ei. Oficialii moldoveni au inteles asta. Basescu nu. Zburda hormonii in el, dand ultimatum UE… Sa fim seriosi. UE nu da doi bani pe Moldova iar Moldova nu e pregatita sa intre in UE si nu va fi nici peste 10 ani.

    Romania nu are nici acum ce cauta in UE. E o tara africana cu un nivel de trai de cahat.

    Sa fim seriosi, bai…

    Răspunde
     
    1. bumbori
      Martie 19, 2014 la ora 23:20

      iti dau dreptate.in afara de tarile baltice,probabil,R.Moldova ar fi sacrificata fara nicio indoiala de oricare dintre celelalte state membre.sau de ue in intregul ei.nu mai zic de america.
      a,da:ar fi sacrificata doar sau nu irite gazpromul.ca daca punem si restul…

      Răspunde
       
  • Kristina
    Martie 19, 2014 la ora 21:57

    Azi am reusit secvential sa ascult „Romania in direct”.La un momentdat se vorbea despre libertatea de ati alege un loc de munca mai bun,despre multiplele posibilitati de a evolua in campul muncii,in functie de aptitudini,de experienta,de etc,etc.(cu alte cuvinte trebuie doar sa vrei si in Romania ai sanse mai ceva precum in ELVETIA daca esti harnic si priceput).Dupa 20 min.m-am ENERVAT SI AM SCHIMBAT FRECVENTA.
    *nu mai spun ca erau multi care ziceau ceva de genul:”NU DOMNULE CUM SA MICSOREZI TVA_UL!”nici la alimentele de baza nu trebuie micsorat,NU si NU.
    *am crezut ca ori eu am luat prea multe pastile de somn si inca nu m-am trezit la 13.30
    ori
    A INNEBUNIT LUPUL si dv.il dati in direct la radio.
    *cred ca devin religioasa DACA MAI ASCULT CATEVA EMISIUNI DE GENUL CELOR DIN ULTIMELE ZILE(va ascult si ma crucesc )

    Răspunde
     
    1. dragos
      Martie 20, 2014 la ora 17:20

      iertati-ma, ati facut cumva o socoteala asupra ceea ce inseamna sa reduci TVA-ul prea mult la alimentele de baza? este nesemnificativ in buzunarul propriu si semnificativ in cel al statului.

      cum ati resimtit personal scaderea TVA in pretul painii?

      Răspunde
       
      1. Kristina
        Martie 20, 2014 la ora 20:43

        in nici un fel.La noi painea se prepara in casa de ani buni.

        Răspunde
         
        1. Silviu
          Martie 24, 2014 la ora 13:53

          Aveti timp, doamna. Recunosc, sunt mai lenes: ma scol la 7, ma intorc acasa la ora 20, nu imi mai vine sa fac paine acasa.

          Răspunde
           
          1. Kristina
            Martie 26, 2014 la ora 21:29

            Pentru sanatate trebuie sa-ti faci timp !Dv.cititi ambalajul painii fabricate in Romania?Pt. mine A CONSUMA PAINE DIN COMERT ESTE ECHIVALENT CU O DOZA ZILNICA DE OTRAVA LENTA!
            EXISTA APARATUL DE FACUT PAINE IN CASA.SE FOLOSESTE RELATIV USOR.IN WEEKEND PAINEA PREPARATA LA CUPTOR,ESTE O ACTIVITATE CAT SE POATE DE PLACUTA,RELAXANTA CHIAR,gustul incomparabil.Incercati si cu tipmul imi veti da dreptate.

             
  • Lucian
    Martie 19, 2014 la ora 21:55

    Daca nu ar fi fost Tighina, Gâsca și Chițcani respectiv Cocieri, Molovata Nouă, Corjova, Coșnița, Pârâta și Doroțcaia probabil ca lucrurile ar fi fost mult mai simple. Plus ca nu exista pretentii istorice romanesti dincolo de Nistru.

    Răspunde
     
  • Stelica
    Martie 19, 2014 la ora 20:55

    Sa-i aduca cineva aminte presedintelui plus cei care casca ochii la problemele externe actuale, ca avem noi insine o problema etnica in centrul tarii cu maghiarii, plus cu o minoritate din ce in ce mai numeroasa in restul tarii.

    Sau le avem rezolvate si acum stam pe un fotoliu fumand pipa de investigator alias Sherlock Holmes discutand la un ceai despre ceea ce se intampla in est ?????

    Răspunde
     
    1. stefan
      Martie 19, 2014 la ora 21:10

      sunt totalmente de acord cu tine.Lasul asta care e presedintele meu (a.k.a Timofti )nu are ***** (scuzate sa-mi fie injuraturile) sa faca ceva pentru tara lui fara a se gandi daca lui Putin ii va placea asta sau nu.
      Trebuie sa luati exemplu,….daca continuati sa le serviti ungurilor pe tava scoli, drapele etc o sa ajunga si ei sa se recunoasca o autonomie, sau sa apelezi la forte externe ca sa-si apere cetatenii….

      Răspunde
       
      1. Pentru Stefan
        Martie 19, 2014 la ora 21:53

        Stefane, tu ai uitat ca Romania si Ungaria fac parte din UE si din NATO? Scenariul Crimeei n-are sanse sa se repete in Harghita si Covasna.

        Răspunde
         
        1. AndreiM
          Martie 20, 2014 la ora 00:09

          Ah nu, chiar deloc. Iar ungurii vor fi pedepsiti exemplar cum au fost pedepsiti si pentru abuzurile din ultima vreme (atacuri la democratie, etc). Astazi avem noroc ca sunt mai putini decat noi, maine nu se stie (cu cine se aliaza – avand in vedere ce se intampla in Crimeea). Fitilul a fost aprins, ne putem astepta la orice. Si guvernul nostru cica face o simulare de buget de razboi, just in case..

          Răspunde
           
    2. Pentru Stelica
      Martie 19, 2014 la ora 21:51

      Draga Stelica, ce problema cu maghiarii „avem” in centrul tarii? Eu, ca ardelean, nu am o problema cu maghiarii care mi-s vecini.

      In schimb am o problema cu aia care se cred indreptatiti sa decida cine are voie sa stea la MINE acasa.

      Ardealul e al ardelenilor in primul si in ultimul rand. Doar ardelenii pot decide cine are sau n-are voie sa stea in Ardeal.

      Deci draga stelica, daca vecinii mei unguri o sa imi provoace probleme, poate te chem in ajutor. Dar nu vii tu aici cum a venit Putin in Crimeea, sa ma „aperi” de „problema ungureasca”.

      Complicat?

      Răspunde
       
      1. Cris
        Martie 21, 2014 la ora 14:13

        Cezise Stelica, si ce pricepusi tu!!
        ghinionul tau ca esti majoritar (probabil) intr un stat care, vrei, nu vrei tu, ar tb sa te apere chiar impotriva vointei tale de anonim, daca siguranta nationala e pusa in pericol. Pana una, alta nici macar tu n ai dreptul sa decizi cine sta in ardeal, ca i ungur sau oltean sau bucovinean, dar ….ma rog, tu crezi ce vrei,ca oricum nuconteaza, din fericire.
        Problema de care zicea Stelica e fix pe dos: un stat strain cica vine sa ii ‘apere’ pe unguri, pe teritoriu romanesc, impotriva majoritarilor!!!

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase