5 ani de criză. S-o fi terminat?

Publicat la data de de Moise

europa

de Moise Guran

Pentru că în aceste zile s-au împlinit cinci ani de la căderea Lehman Brothers și de la debutul oficial al crizei m-am tot întrebat în ce măsură criza a fost depășită. Cuvântul este atât de larg încât, categoric, fiecare dintre noi înțelege altceva din el. Acum fix cinci ani, Falimentul Lehman Brothers stârnit o criză financiară, adică o lipsă de bani. Fusese oricum precedată de o furtună de cel puțin un an de zile pe piețele de capital.

Deci în acea fază a crizei, din toamna lui 2008 și până la jumătatea lui 2009, panica a fost la nivelul băncilor și al lumii financiare. Problema adevărată a fost criza economică ce a început în 2009 tocmai pentru că băncile nu au mai avut bani să finanțeze firme.

Spre deosebire de criza financiară, adică de lipsa banilor, criza economică este caracterizată de scăderea producției. Și de creșterea șomajului. S-a terminat această criză la noi? Unii cred că nici azi nu s-a terminat. Mie mi se pare că în ciuda căderii cumplite din 2009, semnele de final ale crizei economice în România s-au arătat în 2010. Din păcate la momentul respectiv și-a arătat colții, amânată de fapt din cauza alegerilor, o altă criză – criza statului român. Care nu s-a mai ajuns cu banii și a început să mărească taxele și să taie salariile. Eu cred că economia României a ieșit din criza economică cam prin 2011 chiar dacă de atunci și până astăzi PIB-ul oscilează ca un om beat. Dar stați că nu s-a terminat.

În mod normal, după un șir de astfel de crize, este inevitabilă o criză socială, o modificare la nivelul mentalului colectiv. Caracteristica principală a unei crize sociale este teama. Oamenii își schimbă comportamentul obiușnuit, își amână planurile, renunță să își mai facă o casă, renunță chiar să se căsătorească sau să facă copii. În mod evident nu mai iau credite, nu mai fac investiții, pur și simplu societatea se strânge într-un soi de carapace, în fapt o stare de autoprotecție, că nu se știe ce ne aduce ziua de mâine.

Din păcate crizele de tot felul sunt ciclice și sunt inevitabile. Am simțit cu toții partea lor dureroasă. Partea bună a crizelor este că ele vor scoate întotdeauna la suprafață pe cei mai buni, pe cei mai ambițioși și mai muncitori dintre noi. Supraviețuitorii unei crize vor fi mai pregătiți pentru următoarea, pe principiul că ce nu te omoară te face mai puternic.

This entry was posted in MOISE. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

65 răspunsuri la 5 ani de criză. S-o fi terminat?

  • Gabi Pop
    Septembrie 20, 2013 la ora 09:17

    Aceasta criza se va termina , mai devreme sau mai tarziu , urmeaza o criza a energie. Atunci ce vom face , cand tot ce este in jurul nostru functioneaza cu curent.Altii sunt pregatiti deja , cum sau protejat impotriva furturilor , camere video.

    Răspunde
     
  • ioan
    Septembrie 18, 2013 la ora 14:53

    Revista economica germana „Wirtschaftswoche” a dedicat in numarul anterior vreo 20 de pagini pe aceasta tema „Lumea la 5 ani dupa caderea Lehmann Borthers”. Bloomberg Business are o editie intreaga dedicata acestui „fenomen”. Se vede vadit ca exista interes in a intelege cum am putut ajunge aici, cum am putea sa nu mai retraim astfel de experiente.
    In Ro, parca traim pe alta planeta. Planeta „PARADOXUM” ar fi un nume potrivit…pt ca asistam zilnic la atatea paradoxuri incat nu mai stiu ce sa cred.
    Toata lumea vorbeste de criza, dar mergem inainte, exporturile cresc, incasarile scad, taxele te omoara dar consumam in continuare la greu (alimente, alcol, tigari, benzina/motorina) Tara o tine intr-un chef continuu, altii mor de foame…
    Discutiile celor de la putere sunt puerile si lipsite de continut. Nu exista o strategie pe termen scurt, mediu si lung…E alb, e negru? e cu adevarat ROMANIAN TWIGLIGHT ZONE

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      Septembrie 19, 2013 la ora 00:39

      buna seara – e si alba e si neagra ,ca peste tot in lume: am trecut pe linga Sibiu si mi-am amintit de dvs parca DUmbraveni se vede minunat de pe sosea:Am facut si un mic clip in goana masinii:Am mincat si inoptat intr-un popas curatel dupa cel nunmit fintinita haiducului.deci cu nu mult inaninte de Sibiu.Am fost multumiti caci eram si obositi tare dar a fost curat si personal simpatic.Dimineata a fost mai trist caci de la fereastra vedeam pe locul de parcarae unul dupa altul autocare(cu numere din toata Romania) care plecau mai alese cu doamne spre vest:Se oprisera putin sa bea o cafea:Earu majoritatea doamne de cca 40-50 ani banuiesc multe surori medicale.O tragedie de nedescris pentru romanii ramasi si mai singuri acasa.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 19, 2013 la ora 00:52

        Nu e nici alba si nici neagra. E paharul pe jumatate plin: doamnele au plecat sa-si aduca romanii inapoi acasa. Mai Danut, bine te-ai intors. Tocmai reusisem cu multa truda sa terminam cu criza si vii cu o boacana, sa o luam de la inceput..

        Răspunde
         
    2. sanduCu
      Septembrie 19, 2013 la ora 00:42

      „Se vede vadit ca exista interes in a intelege cum am putut ajunge aici, cum am putea sa nu mai retraim astfel de experiente”, din contra, fenomenul este inteles perfect, dar traim intr-„o lume nebuna, nebuna” care spera sa nu mai ajunga unde a fost. Nebunia asta se trage din lacomie bolnavicioasa. Proprietatea de orice fel, daca s-ar limita la un profit suficient (omenesc si practic)(nici nu mai stii ce cuvinte sa folosesti ca sa nu te repeti pe tine sau pe altii), s-ar produce CE este nevoie, CIT este nevoie si totul ar putea fi acoperit (vindut/cumparat) asigurind continuitatea procesului economic de productie. „Din aceasta dilema nu se poate iesi!” decit cu CRIZA sau razboi.

      Răspunde
       
  • rivo
    Septembrie 17, 2013 la ora 21:57

    Raspunsul la intrebarea din titlu „5 ani de criză. S-o fi terminat?” vine simplu: Nu. Cei care incearca sa faca sau au deja o afacere stiu sigur ca nu.
    Daca intrebam „credeti ca se va termina curand”, raspunsul vine tot simlu: NU. De ce ? Cu astfel de prim-nistri nu se va sfarsi niciodata.
    Felicitari pentru emisiune si pentru faptul ca s-a dovedit ca oratoria nu poate inlocui sunostintele.

    Răspunde
     
  • manolly
    Septembrie 17, 2013 la ora 21:23

    Indiferent ce spun cifrele, in piata reala nu se simte ca ar fi trecut criza…

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 17, 2013 la ora 16:52

    Unii sunt de parere ca de inceputul crizei este vinovata Lehman Brothers. Altii vorbesc despre „subprime”. De aici, discutii cu privire pietele de capital şi la lipsa reglemantarii, dereglementare, suprareglementare s.a.m.d. Altii vorbesc despre criza datoriilor suverane. Altii despre criza financiara. Altii despre o suma de micro-crize care s-au coagulat. Altii de un complex de imprejurari care a condus la o criza mondiala. Altii doar despre efecte şi mai ales despre austeritate. Se poate spune ca este vorba despre o singura criza care are mai multe componente, in plan economic, demografic, politic s.a.m.d. Toate acestea sunt parti ale vietii sociale. Intreaga criza este in mod fundamental o criza sociala, economia insasi fiind o stiinta sociala. Mizeria de „Proiect” Rosia Montana se afla in stransa legatura cu criza sociala pe care o parcurgem. Explicatia pentru intreg ansamblul de crize, in fond una singura la nivel mondial (iesirea din criza a Romaniei singure este o iluzie), consta in doua proverbe romanesti. „Ne-am intins mai mult decat ne este plapuma” şi in consecinta „Am vandut blana ursului din padure”. Ceea ce inseamna ca esentialmente este vorba despre o criza MORALA, dincolo de ciclicitatea şi formele specifice de manifestare a crizelor economice. Iar rolul politicienilor, inclusiv in depasirea situatiei actuale, este unul major (in toate componentele crizei şi in toate sectoarele vietii sociale in care ea s-a manifestat). Doar ca cetatenii sunt cei care trebuie sa depaseasca criza morala şi sa desemneze in functiile administrative oameni politici mai responsabili decat pana in prezent, la nivel european şi mondial.

    Răspunde
     
    1. Catalin ( CTL )
      Septembrie 17, 2013 la ora 18:58

      De acord cu dumneavoastra. Pana la urma e o criza MORALA. Citisem un articol pe un site de stiri financiare, nu mai tin minte, posibil Forbes in care se arata, conform unui studiu, ca toate crizele financiare au fost precedate de crize morale. Lipsa integritatii, acceptarea generala a neonestitatii, evaziunii, duc la situatii cum e cea in care ne aflam.
      Suntem un fel de Gotham City doar ca nu o sa vina nici un Batman sa ne salveze. Ne putem salva doar noi pe noi.

      Răspunde
       
      1. punctul pe i
        Septembrie 18, 2013 la ora 15:07

        Domnilor !! Inainte de orice .. daca NU TINEM CONT NICI MACAR DE CEEA CE CUNOSTEM ( adica LEGILE FIZICII ) .. si vom continua sa ne „scaldam” in „visele” IREALE= fantasmagoriile holywoodiene .. nu avem NICI O SANSA nici de a intelege si NICI de a STAPANI .. fenomenele ! Ce vreau sa zic : Intr- LUME MATERIALA F I N I T A .. numai visele si fantasmagoriile POT FI INFINITE !! Deci „stiinta economica” care considera ca este posibila CRESTEREA CONTINUA NESTAVILITA LA INFINIT !!!.. considerand drept „criza ” momentele de regres .. sau chiar stagnare .. CE SANSE DE ADEVAR CREDETI CA POATE AVEA ?? CAT CREDETI CA POATE .. „creste ” .. CEVA FINIT ???

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Septembrie 18, 2013 la ora 15:35

          „CAT CREDETI CA POATE .. “creste ” .. CEVA FINIT?”_Intrebarea aceasta a fost pusa de fizicieni cu cateva secole in urma. Odata cu trecerea timpului multe dintre lucrurile despre care s-a crezut ca sunt finite la acea data au fost reconsiderate si astazi exista opinia ca sunt infinite, ori s-a descoperit ca au cu totul alte limite decat s-a crezut initial. La fel s-a intamplat si cu economia. Un moment de referinta, pe care indraznesc sa-l propun ca exemplu, in care a fost pusa aceasta intrebare in vermurile actuale, a fost in anul 1972, cand Dennis Meadows a publicat „Limitele Cresterii”, cel dintai raport al Clubului de la Roma. Parcurgandu-l, veti vedea ca atat de multe s-au schimbat, incat multe dintre concluziile si previziunile lui au fost depasite. O analiza in termeni obiectivi va va conduce spre spre un raspuns satisfacator pentru intrebarea pe care o cuprinde comentariul dumneavoastra.

          Răspunde
           
          1. punctul pe i
            Septembrie 18, 2013 la ora 16:15

            NU stimate domn .. TRANSFORMAREA a „ceva ” in altceva .. atata vreme cat este un proces FIZIC .. este supus legii entropiei ( adica se intampla cu un randament SUBUNITAR .. cel putin in fizica ..) Numai in „economia care nu tine cont de REAL ” si mai ales daca masurarea se face in „EXPRESIA VALORICA A BANULUI ” se intampla si invers adica raportul transformarilor poate deveni si supraunitar .. ajungand la ABERATIA FUNDAMENTALA ca BANUL POATE CREA MAI MULTI BANI ..chiar si prin simpla lui existenta si .. circulatie !! desigur cu observatia vechilor nostri strabuni .. „Quod licet Iovis .. ”
            ESTE EXACT CEEA CE DETERMINA SI CRIZELE – subiectul temei de astazi – o parafraza a bancului cu preotul care spune „NU POTI TU FACE ATATEA PACATE .. CATE POT SA-TI IERT EU !!) respectiv .. NU POTI PRODUCE TU ATATEA BUNURI FIZICE REALE .. cata BANCNOTA POT TIPARI EU ” !!!

             
        2. sanduCu
          Septembrie 19, 2013 la ora 00:13

          “CAT CREDETI CA POATE .. “creste ” .. CEVA FINIT?”, asa cum s-a aratat, atita timp cit datele problemei nu sunt definite corect si concluziile sau actiunile vor fi incorecte, mai devreme sau mai tirziu.
          „ajungand la ABERATIA FUNDAMENTALA ca BANUL POATE CREA MAI MULTI BANI”,cred ca ar fi mai corect spus: acelasi ban, folosit in etape diferite poate contribui la producerea de noi si noi valori; in orice caz este dovedit ca banul la ban trage – vezi dobinda si jocul de bursa – separind cele doua placi tectonice (bogatia si saracia) intr-o parte si unindu-le in cealalta parte unde rezulta un seism = criza: bogatia produce mai mult decit saracia poate cumpara, bogatii saracesc si saracii … dispar pe bune sau altfel spus „NU POTI PRODUCE TU ATATEA BUNURI FIZICE REALE .. cata BANCNOTA POT TIPARI EU !!!”, oarecum. Ce este sigur ca scoarta terestra se reechilibreaza cu ceea ce a mai ramas la suprafata si noroc cu Noe.

          Răspunde
           
          1. punctul pe i
            Septembrie 19, 2013 la ora 09:53

            Domnule saduCu .. este ultima intreventie pe care o mai fac la acest subiect .. plecand de la observatia Dvoastra ” acelasi ban, folosit in etape diferite poate contribui la producerea de noi si noi valori; in orice caz este dovedit ca banul la ban trage – vezi dobinda si jocul de bursa „..Desi lucrez de 20 de ani in banca ..sunt de formatiune tehnica .. si din tot atatia ani de activitate PRACTICA .. va spun ca BANUL in sine NU ESTE SI NICI NU CREAZA VALORI !! Banul este DOAR un ETALON DE MASURA a valorii REALE ( cu cele doua categorii: MATERIALE si NEMATERIALE= necorporale!)Asa cum fizic „a masura ” inseamna „a compara ceva EXISTENT REAL cu un ETALON conventional ACCEPTAT ” – de exemplu „o lungime .. este exprimata in m sau inch , sau „cot” , etc ) la fel si VALOAREA poate fi exprimata in diferite marimi ( monede ) Acesta este si motivul aparitiei si functionarii banului ca MIJLOC DE SCHIMB !! Ruptura a aparut atunci cand ACEST SINEQUANON mijloc de schimb .. a fost DETURNAT de la scopul lui REAL .. si TRANSFORMAT IN MARFA !!De aici s-a ajuns la aberatia de spune ca BANUL POATE PRODUCE BANI .. SI MAI MULTI .. fara a trece OBLIGATORIU si prin faza DE BUN REAL !! ( cazul dobanzilor la credite .. al burselor ..etc ) UITAND ca NUMAI DUMNEZEU POATE CREA VALORI .. DIN NIMIC !!( cade o samanta pe sol si cresc o suta.. ) .. nu si noi .. muritorii!!

             
          2. sanduCu
            Septembrie 19, 2013 la ora 23:08

            Dl Punctul pe I, total deacord cu ce spuneti, nimic nou. Atita doar ca eu nu am sustinut ca banul „este sau creeaza”, ci doar ca „poate contribui”. Numai bine.

             
    2. sanduCu
      Septembrie 18, 2013 la ora 23:43

      Corect. Si Louis Kuhne sustine ca nu exista cancer, este o inventie a neputintei medicinei clasice. Este vorba de o alimentatie nesanatoasa tratata nesanatos. In corpul nostru se da o batalie intre industria „alimentara” artificiala si industria farmaceutica. De fapt amindoua merg mina-n mina pentru imbogatirea lor si distrugerea corpului uman. Cancer sau criza, refacerea numai prin izolare de parazitii externi nefasti.

      Răspunde
       
  • micutu de la 7
    Septembrie 17, 2013 la ora 16:44

    O criza se termina in functie si de ce masuri se iau pentru a iesi din ea. Ori, masurile de acum sunt fara precedent. Nici n-am simtit-o. Buffett spunea ca cine nu intelege pe langa ce-am trecut habar n-are pe ce lume e. Ideea e ca din cauza schimbului permanent de generatii si a conflictului dintre ele mereu criza ne va lua prin surprindere sub o alta forma, din alta directie, cu alte manifestari. N-am iesit din criza dar suntem pe cale de a iesi, fiecare zona cu tempoul ei. Important si mai ales norocul nostru e ca nu mai avem tari inamice, nu mai sunt blocuri politice, toti s-au pus spate-n spate si au pus umarul la refacere. Nu stiu daca ne dam seama despre importanta situatiei.

    Răspunde
     
  • Ioan
    Septembrie 17, 2013 la ora 13:47

    Din intamplare am „naufragiat ” aseara pe TVR,Editie speciala ;zic al dracu Victor-Viorel Ponta a venit la”mosie” pentru a mai presta (retusa) putin la autoportretul sifonat de ultimele evenimente.
    Din fericire eram prea plictisit de „maneaua mediatica” a posturilor de stiri asa ca am apucat sa-l vad K.O.pe micul Titulescu,cramponat in aceeasi propozitie despre „dezbaterea reala a proiectului R.M” ,situatia era atat de stanjenitoare incat mi sa facut mila de el ca om si totodata de noi ca natiune condusa de acest om.
    PS.Cum putem emite pretentii la masa marilor „dulai cu pedigree” in timp ce noi suntem condusi de un pekinez suferind de amnezie.

    Răspunde
     
  • Economist
    Septembrie 17, 2013 la ora 13:19

    Domnule Moise Guran,

    Esti tare…Am observat o revolta care depaseste simpla motivatie jurnalistica si e normal ca pt ca dreptul la exprimare este liber si astfel intelegem si mai bine pe ce maini dezorientate a ajuns tara.

    Acest lucru nu numai ca e de felicitat dar e si un semn ca, in calitate de roman, de persoana fizica nu mai puteti rabda la nesfarsit acest mod de a face politica specific lor (Victor Ponta, Crin Antonescu sau Traian Basescu) si gastii lor de colaboratori.
    Sunt economist de profesie si activez de peste 10 ani in mediul privat dar din pacate acesti zisi guvernanti care ne conduc nu stiu altceva decat sa-si voteze legi favorabile….
    Mi-as dori ca intr-o zi sa ne cunoastem „face to face” …

    Respect profesionistilor …..”jos guvernanti facuti la apelul de seara”

    Sunt cu totii niste ticalosi. Nu au ajuns la putere ca i-a votat poporul ci pentru ca poporul a votat impotriva lui Basescu. Dupa aproape 25 ani nu au reusit decat sa distruga o tara prospera.

    Răspunde
     
  • Rascanu
    Septembrie 17, 2013 la ora 12:06

    FELICITARI PT EMISIUNEA DE PE TVR!
    SUPERB, MAGNIFIC, 100 DE CLASE PESTE PREMIER!

    Răspunde
     
  • gabi
    Septembrie 17, 2013 la ora 10:48

    Fac parte din cei care l-au criticat pe moise atunci cand vadit era vadit de partea unui partid portocaliu, sau poate doar televiziunea la care lucra.
    Acum tin sa-l felicit. Felicitari domnule Guran. Aveti sustinerea noastra a celor care sunt satuli de clasa politica actuala incepand cu basescu si ponta. Daca veti continua asa cu siguranta veti avea multi fani.

    Răspunde
     
    1. catmanol
      Septembrie 18, 2013 la ora 17:43

      La fel ca Ponta: „eram contra pentru ca Basescu era pro”. Ura va face sa va pierdeti obiectivitatea.

      Răspunde
       
  • Satul de hoti
    Septembrie 17, 2013 la ora 10:43

    Voi nu realizati care este esenta.Globalizarea.Marile puteri.Am intrat in UE=am devenit sclavii marilor puteri.Populatia de rand a Romaniei nu va avea niciodata un nivel de trai mai bun atata timp cat va fi in UE si va depinde de FMI.Una dintre putinele tari care nu a fost lovita de nici o criza este Turcia.De ce? Pentru ca a evitat globalizarea,pt ca nu este in UE.A scazut cumva nivelul coruptiei in Romania de cand suntem in UE?Sa fim seriosi.Uitati-va la domnul Mazare care vrea sa desfiinteze RATC-ul in favoarea privatizarii liniilor de transport.Adica alti bani murdari.Si asta doar pt ca sarmanii angajati ai regiei de transport au facut greva cerand salarii mai mari de…850 lei.Oare domnul Mazare daca ar avea 850 lei venit lunar,intr-unul din cele mai scumpe orase din tara(tot datorita administratiei locale) nu ar intra in greva?

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 18, 2013 la ora 23:23

      Asta este! Globalizarea cu efectele ei nefaste. Singura solutie este sa ne izolam economia, sa ne refacem cu resursele proprii, folosite eficient cu o productie prioritizata. Ne-am refacut, am intrat in rindul celor mari si nu le mai da mina sa ne fraiereasca. Asta-i ce face China, cu diferenta ca ea are forta de munca, girla. Romania trebuie sa contracareze cu izolarea temporara.

      Răspunde
       
  • Misu
    Septembrie 17, 2013 la ora 09:21

    Moise, felicitari pentru emisiunea de aseara. Orice s-ar intampla, sa nu-ti pierzi coloana vertebrala! Oamenii te admira si daca am avea mai multi jurnalisti ca tine in Romania, ne-ar reveni speranta.

    Răspunde
     
  • Cristian Ionitoiu
    Septembrie 17, 2013 la ora 09:20

    Moise, marturisesc ca imi plac foarte mult emisiunile tale si imi pare rau ca ai fost mutat la „mansarda”. Cred ca ti se trage de la emisiunea despre gazele de sist. Cine a urmarit-o a putut sa inteleaga mai bine pericolele folosirii acestei tehnologiii. Politicienii care omit interesat aceste aspecte sunt niste criminali. Poate as intelege mai bine necesitatea economica folosirii unei astfel de tehnologii, daca Romania nu ar avea acum acces la gazele si pretrolul din Marea Neagra extrase in mod clasic.
    Dupa emisiunea de aseara nu cred ca mai ai
    mult si vei pierde si mansarda – desi mi-ar parea foarte foarte rau.
    Stima si continua!

    Răspunde
     
  • dan
    Septembrie 17, 2013 la ora 09:02

    Stie cineva cum pot urmari din strainatate emisiunea inregistrata? Pe TVR+ nu se poate, proxy-ul imi blocheaza stream-ul video.

    Stiu ca apareau intr-o perioada linkuri catre fisierul video de pe serveru-ul TVR. Rog ajutor la cei care se pricep. Multumesc.

    Răspunde
     
  • Sorin
    Septembrie 17, 2013 la ora 08:24

    NO COMENT – presatia premierului, este submediocra!
    BRAVO! Moise uite asa ne cunoastem si noi mai bine!

    Răspunde
     
  • victor crin
    Septembrie 17, 2013 la ora 08:20

    @Moise. Ma bucur ca ai reusit sa ai faci pe unul sa recunoasca ca e mistret! Pe mine m-a uimit obtuzitatea lui in legatura cu valorificarea superioara a lemnului….deci e mai bine sa radem muntii! Cred ca o analiza mai aprofundata a legaturilor dintre aur, razboi si superstitiile lui Isarescu ar releva aumite strategii CSAT. Cat despre Badea, fiecare pasare pe limba ei piere.

    Răspunde
     
  • Chirita Aurelian Stefan
    Septembrie 17, 2013 la ora 08:01

    Nu credeam vreodata ca un prim-ministru sa se ,,coboare” atat de jos din pct de vedere moral, incat minciuna sa devina principalul vehicul de comunicare.Victor Ponta ,acest Pinocchio de Romania,a mimat dezbaterea in timpul in timpul interviului de la T.V.R.,declansand o salva de minciuni.Domnia sa care joia trecuta invita la o ,,dezbatere” cu toate datele depre Rosia Montana , nu stia(luni, 16 septembrie) ca acolo nu s-a utilizat tehnologia cu cianuri,ca exista o galerie sit arheologic,nivelul real al investitilor lui G.C.Aceasta obstinatie in minciuni te duce cu gandul la un act de couptie la nivel inalt,remarca acestui Pinocchio de,, probabila ‘ mita in acest caz este halucinanta ,cand P.M. beneficiaza de informari ale servicilor secrete.P.S.D. trebuie sa se reorienteze spre alt premier ,acest palid Rege Soare,raporteaza totul fata de sustinere neconditionata fata de persoana sa ,orice critica la adresa sa este un lese-majeste,astfel ca Antonescu nu mai poate fi candidatul U.S.L., Moise Guran ,,nu poate” sa-l intrerupa cu nivelul real al investitilor,Ministerul Justitie a dat doar un aviz negativ de parcurs, etc.Cu asemenea carte perdanta,acest Pinocchio in varianta neaosa,P.S.D. poate ajunge in postura P.N.L. din 2008 care nu a intrat la guvernarea ,deoarece un alt grandoman nu putea sa se dezlipeasca de scanul de prim-ministru.Fara indoiala,peste tot politicieni vand gogosi electorale,dar gogoasa este parte principala, aluat si nu aer ca in baloanele de sapun ale lui Victoras.

    P.S. Nici macar,,stralucitul” Adrian Nastase nu a avut o atitudine atat de sfidatoare fata de critici,fostul prim -ministru tratandu-le cu superioritatea ,,unicului” conducator..

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Septembrie 17, 2013 la ora 07:22

    Din ce citesc in comentarii incepe sa imi para tare rau ca nu am vazut emisiunea asta cu Ponta invitat.

    Răspunde
     
    1. vs
      Septembrie 18, 2013 la ora 23:34

      eu am incercat sa ma uit, dar dupa doua fraze scoase de dl. Ponta (printre care si aia cu aprobarea proiectului RM) am schimbat postul. n-am putut digera 🙂

      Răspunde
       
  • sanduCu
    Septembrie 17, 2013 la ora 04:12

    Draga Moise, despre Ponta, ne-am lamurit: jos, jos si iar jos!
    Acuma despre aurul din subsolurile tarii (nu alea ale tezaurului), ai explicat destul de bine ca de fapt nu avem nevoie de el „afara”, ca economia tarii se poate reface si altfel. Sa vedem cit de bine ai sa lamuresti asta cu incurajarea productiei interne si nationale in special.
    Vad insa ca unii sunt neclari in legatura cu spusele lui Basescu: „nici un gram de aur nu trebuie sa plece din tara” si ai spus si tu ceva cu masina de fabricat hirtie a lui Isarescu. Pina la urma i-ai dat si nu i-ai dat dreptate lui Basescu. Unii de pe blog chiar spun sa luam aur sa facem infrastructura – e clar deci ca treaba nu e clara.
    Economia (drumuri, fabrici, agricultura, salarii, sanatate, educatie, samd) nu se reface cu aur ci cu munca in cadrul unui „circuit natural” in interiorul tarii (ii tot zic sistem inchis). Tot ce se produce sa se vinda intern, surplusul poate fi exportat. De importat, numai strictul necesar. Valorificarea resurselor interne eficient (inclusiv forta de munca), se produce cu prioritate ce este necesar, cresterea volumului si diversitatii necesarului traducindu-se intr-o dezvoltare economica continuua. Salariile (treptele conforme cu ramurile si vechimea) vor creste si ele. Chiar si mineritul, nimeni nu spune ca va fi sistat, va continua, la fel ca celelalte activitati productive in regim intern, pe bazele cunoscute sau inoite de rezultatele cercetarii – deci fara cianuri sau alte eventuale metodologii periculoase mediului.
    Cind se vorbea ca aurul ramine in tezaur, trebuie inteles ca Romania l-ar fi cumparat cu masa valutara, adica cele 94% din lingouri (pe aici li se spune „bulion”) le platesti cu orice dar nu LEI, pe care nu-i vrea nimeni, inca. Spun INCA pentru ca m-am molipsit de la campania „Romania optimista” (totusi n-as prea crede ce se spune acolo, cum ca un optimist din nastere are tot ce-i trebuie sa devina un antreprenor de succes – foarte discutabil, dar nu acuma) si cine stie, cind v-om deschide sistemul, pe usa din fata, cred ca si LEU-ul va avea recunoastere. Deci nu avem suficienta valuta pentru asa ceva, deci mai bine ca aurul sa iasa din pamint in ritmul nostru de refacere a economiei si fireste va intra in tezaur, unde ii este locul. Pentru activitatea interna sunt nevoie de bani, multi bani. Dar nu de aia care se devalorizeaza azi 100, miine 1000, si mai tirziu 10,000. NU! Sa fie un LEU constant, intern (ca tot nu-l vrea nimeni in afara) care sa mentina o economie interna echilibrata: preturi, salarii, fiscalitate. Fireste, daca economia ar fi fost de stat, treburile ar merge mai simplu. Dar macar sanatatea si educatia sa fie gratis. Acesti LEI, Banca Nationala sa-i tipareasca cit este nevoie (fara sa vorbim de inflatie, nostim?). Incet –incet, banca sa retraga bancnotele, reducind volumul lor cu cresterea valorii reale a LEU-lui, pina ce se atinge stacheta unei economii refacute. Normal ca cine doreste sa calatoreasca in strainatate, are nevoie de altceva decit Lei si isi va cumpara direct de la Banca Nationala. In tara nu vor functiona alte banci decit sucursale interne ale Bancii Nationale (cam cum era pe vremuri CEC). Am spus ca ar fi mai simplu cu proprietate de stat, dar si proprietatea privata se poate dezvolta foarte bine, ferita de concurenta externa neloiala. Daca ceva nu merge bine, stim sigur ca problema este interna. Repet import-exportul strict controlat si balansat de bunul mers intern. Am pomenit de o „stacheta a unei economii refacute”. Nu stiu care e aia, un economist ar fi mai indreptatit sa o defineasca. Eu as emite o sugestie: nivelul de trai – fiecare, oricare dintre cetateni sa fie capabil sa-si ofere ce vrea, din tot ce se produce la intern, acestea find capabile sa-i satisfaca dorinta. Asta inseamna ca imaginatia, inventivitatea, posibilitatile interne ale romanului sa fie impinse si sprijinite intern pina acolo incit produsele sa satisfaca cerintele tuturor – calitativ, cantitativ, diversitate si tot ce mai puteti adauga. Cred eu ca in acest moment daca deschidem usa din fata a tarii, Romania va fi tratata de la egal la egal de oricine. Cu usa deschisa se poate continua in acelasi stil, pentru ca cei puternici astazi, asta fac pe seama noastra. Noi trebuie sa intelegem ca nu este alta cale care sa nu ne coste, sa ne intirzie, sau care chiar sa ne distruga tara.
    Daca se citeste cu atentie, cred ca nu voi avea raspunsuri de dat, este vorba doar de cit de mult doreste romanul sa scape de saracie. Nu este vorba de nici o cortina de fier, nu este vorba de politica-politica ci de o politica/stratagema economica pura. Poporul trebuie sa doreasca si guvernul sa o execute. Vlaga nationala se usuca cu fiecare zi de legaturi prietenesti si ajutoare externe. Este drastica, vazuta din afara, dar aficienta 100% si realizabila din interior. Nici macar nu este nevoie de partide, iar daca democratie inseamna sa fii liber sa faci tot ce vrei pentru tine si pentru tara ta, atunci , asta este.

    Răspunde
     
    1. VictorL
      Septembrie 17, 2013 la ora 08:35

      SanduCu.Ai reusit sa-mi zbirlesti parul pe spinare.Sunt multe de comentat dar una peste alta se pare ca ti-a placut sistemul economic al lui Ceausescu.Romania de azi e alta.Are economie in sistem DESCHIS.Este conectata la economia lumii iar moneda romaneasca este relativ stabila si valoroasa in comparatie cu toate celelalte.Pentru asta ne ajuta si aurul ala din Tezaur care ar fi bine sa fie cit mai mult,ca nu face viermi.Sistemul INCHIS a fost falimentar in Romania lui Ceusescu si cred ca nu doar datorita sabotarii continue la care a fost supus de catre unii si ceilalti ci si datorita simplului fapt ca E NEPRODUCTIV SA REINVENTEZI INCA O DATA ROATA.Daca altii au inventat-o e mai simplu sa sa o faci la fel ca ei,cu plata drepturilor de autor.Pentru asta in sistem deschis ii lasi sa o fabrice la tine in batatura sa se joace si copiii tai cu ea,si o folosesti mai departe la ce inventezi tu cu capul tau.Banca Nationala are alt rost decit cel comercial si anume acela de ARBITRU si SUPRAVEGHETOR al bancilor.Noi am trecut de mult de problemele alea si acum avem altele.Una dintre ele e asta cu ,,Made in Romania” pe care eu am latrat-o mai demult.Trebuie sa si cumparam ce fabricam in tara asta sa ajunga banii si la romanii ,,ceilalti”care si ei isi asteapta salariul.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 17, 2013 la ora 16:04

        Draga Victoras, una cite una. Despre politiceni, se pare ca ei conduc, nu vedem pe cei din umbra. Probabil ca daca ei isi vor vedea de treaba, sunt sanse sa se rezolve si altele. Suntem obisnuiti ca oricine, daca poate fura, FURA, iar daca nu e prins se cheama ca e cinstit. In final conteaza cit fura si citi nenoroceste. Daca-mi raspunzi la intrebarea asta … probabil ca nu. Unde crezi ca cineva poate fura mai mult, in sistem inchis sau deschis?

        Răspunde
         
        1. VictorL
          Septembrie 17, 2013 la ora 18:53

          SanduCu.Nu prea vad rostul intrebarii…Cine-i hot fura si gata, indiferent de felul economiei tarii in care trage aer in piept.Poate intr-o tara cu economie deschisa oportunitatile sunt mai multe dar conteaza si modul cum isi fac treaba cei platiti sa prinda hotii si cei platiti sa-i condamne.La asta si pedepsele au un rost.Ceausescu avea la indemina si pedeapsa cu moartea.Nu comparam mere cu pere.Poti lua de exemplu cum a reactionat Austria cind a constatat ca are la Strasburg un reprezentant care facea trafic de influienta si cum a reactionat Romania in acelasi caz cu Adrian Severin.Amindoua tarile au economie deschisa.

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Septembrie 18, 2013 la ora 23:12

            Victoras, punctul meu de vedere este sa ma concentrez pe reducerea tentatiei nu pe intarirea justitiei si a pedepselor – nici odata nu se va ajunge la suficienta „opresiune” contra hotieie. Chestia cu lacatul si cheia si speraclul – fara sfirsit. Lasa usa descuiata, dar fii sigur ca potentialul hot sa aiba la el in casa tot ce-i trebuie, sa nu aiba ce face cu marfa furata. Acuma, ca sa fim clari, o usa incuiata corespunde unui sistem deschis, cu multe tentatii. O usa descuiata, corespunde unui sistem inchis, fara tentatii pentru hoti. Un sistem inchis il pot controla cum vreau eu, intr-un sistem deschis sunt jonglat de altii. Te rog, da-l dracu pe Ceusescu din discutiile noastre. Si uita de politica. Tinind cont de situatia actuala a Romaniei, daca vrei sa ai cit mai repede un salariu sigur si suficient sa incepi sa o duci omeneste (nu sa deschizi o conserva de sarbatori, cum spuneai cindva), atunci fii pe partea mea cu ce discutam, ca eu sigur sunt de partea ta, numai ca te legi la ochi si nu ma vezi.

             
        2. VictorL
          Septembrie 19, 2013 la ora 22:04

          @SanduCu.Mai mult ca sigur suntem de aceiasi parte.Aia cu conserva sigur era gluma…Salariu sigur am, in masura in care ma tin balamalele si capul, si nu am probleme.Cind voi avea ma fac patron si pun pe altii sa-mi faca treaba.Asta-i valoarea libertatii;faci ce vrei in sistemul deschis.Noi aici am invatat sa ne uitam la politica in fiecare zi,pentru a avea ideie despre ce ne asteapta…pe noi si pe urmasii nostri.Nu fac politica pentru ca nu pot minca,,bors” si cu diplomatia stau rau…Sar repede la bataie si in Parlament,vorba aia,sade rusine.In capul meu e greu sa faci si acolo sunt balcoane multe.E simplu,asadar pace.

          Răspunde
           
  • Raimund Grov
    Septembrie 17, 2013 la ora 03:28

    Nu e criza , e doar o stare continua ( indusa intentionat , destabilizare , reorganizare ) care se doreste sa fie normalitatea pentru a putea implementa un alt sistem macro , financiar dar si social evident .

    Răspunde
     
  • Lupu Florin
    Septembrie 17, 2013 la ora 02:54

    Moise am o mare stima pentru tine. Vreau sa-mi pun la dispozitia ta, timpul si resursele mele, PRO BONO. Vreau sa te ajut in incercarea ta de a deschide mintile celor multi si de a crea noi standarde ale profesionalismului in aceasta tara. Daca ai nevoie de ajutor (documentare, deplasari, etc ), te rog sa ma contactezi.Am 30 de ani, proaspat tatic, si vreau ca fiul meu sa traiasca intr-o Romanie mai buna decat asta pe care o avem acum.

    Răspunde
     
  • Moromete
    Septembrie 17, 2013 la ora 01:44

    Felicitari

    Răspunde
     
  • Iosif
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:38

    Memorabil acel „Probabil ca da”. David Frost type. Mi-ai facut seara frumoasa, merci.

    Răspunde
     
  • Cris
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:28

    Domnule Guran,

    Am observat la dvs. un ton de revolta care depaseste simpla motivatie jurnalistica.

    Acest lucru nu numai ca e de felicitat dar e si un semn ca, in calitate de roman, de persoana fizica nu mai puteti rabda la nesfarsit acest mod de a face politica specific lui Victor Ponta si gastii lui de colaboratori.

    Sunt cu totii niste ticalosi. Nu au ajuns la putere ca i-a votat poporul ci pentru ca poporul a votat impotriva lui Basescu. Fara 0%personajul Basescu, Ponta si USL nu luau nici 30%. Niste ticalosi ordinari.

    Răspunde
     
  • Cris
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:25

    Multa lume, care ii critica pe cei din strada, uita prematur de un alt „mare proiect” – escrocheria BECHTEL.

    Pana cand baietii care au regizat si pus in opera escrocheria Bechtel nu ajung la Puscarie este o tampenie sa te mai gandesti ca romanii vor mai sustine vreun proiect de corporatie pe baza de argumente tehnice.

    Răspunde
     
  • VictorL
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:21

    @Moise.Asta cu ,,ce nu te omoara te face mai puternic”imi place.Totusi ma face sa ma gindesc la o replica dintr-un final de banc macabru.Dumnezeu il intreaba pe unul care dupa ce a reusit sa iasa din mormint astepta sa-i plinga cineva de mila;,,Ce ai in spinare?’,,Nimic…”,,Ia de colea o cocoasa”!..

    Răspunde
     
  • Alexandru
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:20

    Domnule Guran,felicitari pentru Editia Speciala TVR1 din 16 sep. ora 21:30.
    Referitor la Rosia Montana se desprinde tot mai clar un aspect: statutul zonei trebuie lamurit urgent. Declararea zonei ca monoindustriala si iminenta exproprierilor ce imlica imposiblitatea de a se acorda autorizatii pentru alte investitii, care ulterior ar fi demolate in cazul in care proiectul va fi demarat, fac ca locuitorii din zona sa nu-si poata exercita anumite drepturi de foarte multa vreme. Ei nu pot dispune de proprietatile lor, care nici nu le sunt expropriate, de 15 ani, nici nu sunt lasati sa investeasca pe ele. Este de inteles atitudinea unora dintre ei, dar tare mi-e teama ca sunt inselati !
    Parerea mea este ca proiectul trebuie respins si nu retras. Retragerea lui ar prelungi suferinta locuitorilor deoarece
    statutul zonei ar ramane tot incert.
    Mai am ceva de zis pentru domnul Ponta: nu vad cum s-ar putea decoperta muntii cu pricina fara sa se taie padurea de pe ei. Ar trebui sa comunice si la RMGC ca nu este de acord cu taierea padurii !!!

    Răspunde
     
  • Xulescu
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:18

    @Basescu: Ce rost are sa dezgropi aurul de la RM ca apoi sa il ingropi la BNR? Daca tot l-ai scos si ti-ai asumat un risc… macar transforma aurul in bani si construieste infrastructura in tara asta….

    Răspunde
     
  • Xulescu
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:14

    @Rosia Montana funs: dragilor, Romania nu se poate dezvolta numai din taxe si impozite pe servicii, munca si ceva export. Fara dezvoltari industriale serioase nu putem visa sa avem autostrazi in toata tara. Riscul e mare, la fel ca la reactoarele nucleare sau la baraje, etc dar nu poti face omleta fara sa spargi cateva oua…. nu poti sa faci autostrazi din impozite pe turismul rural… Trebuie sa faci compromisuri daca un risc e acceptabil….

    Răspunde
     
  • Xulescu
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:05

    @Goras Carmen Elisa: Pentru ca este ‘fair’ ca toti sa plateasca egal. Faptul ca ai invatat carte si ai un job bine platit nu trebuie sa te penalizeze si sa platesti un impozit mai mare… e meritul tau si ai muncit pentru el…

    Răspunde
     
  • George
    Septembrie 16, 2013 la ora 23:38

    Domnule Guran, vă felicit pentru demonstraţia de jurnalism veritabil din această seară (@TVR/Ed. sp.). L-aţi pus pe domnul Ponta în faţa unor întrebări cu adevărat importante, în ciuda filtrului penibil exercitat de domnul Lucaci (câine de pază al puterii, în cel mai bun caz). Cred că lucrurile sunt mai clare acum şi pentru cei care nu au avut acces, din diverse motive, la informaţie necontaminată. Ceea ce e teren câştigat pentru adevăr. Tot aşa!

    Răspunde
     
  • Serban Daniel
    Septembrie 16, 2013 la ora 23:14

    Inca o data o spun: Sunt bucuros ca mai sunt si jurnalisti care nu tin mereu buzele tuguiate pentru a pupa dosul celor mari. Padurile sunt o resursa regenerabila. Pentru muntii astia au murit mii si mii de romani. Cei ce vor sa vanda pe nimic ce au pazit altii cu vietile lor, ar merita sa stea fata in fata cu unul dintre aceia care mergea la razboi pentru a apara glia, chair daca si ei aveau familie si copii de crescut. SA LE FIE RUSINE TUTUROR GUVERNANTILOR CARE AU PUTUT ACCEPTA UN ASTFEL DE CONTRACT!

    Răspunde
     
  • Cris
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:48

    Cine i-a platit lui Ponta concediul de lux de la Miami? Or fi aia de la RMGC?

    Răspunde
     
  • Serban Daniel
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:47

    Apreciez ceea ce faceti. Sunteti unul dintre jurnalistii mei preferati pentru emisiunile pe care le realizati. In seara asta, insa, ati fost cu totul special prin faptul ca ati dovedit ca nu sunteti o papusa ce se misca dupa dorintele altora. Fericiti sa fie perintii dumneavoastra, iar noi as mai luam exemplu ca se poate so fara sa lingi dosul.

    Răspunde
     
  • Sorana
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:41

    Felicitari pentru emisiunea speciala TVR cu Victor Ponta. Pe Ponta l-ati „ajutat” sa isi dea jos masca inca putin, iar pe noi sa intelegem si mai bine pe ce maini dezorientate a ajuns tara. Este de necrezut ca declara asa de senin ca sustine mineritul dar nu industria mobilei in Muntii Apuseni. Valorificarea lemnului este o indeletnicire traditionala a motilor si se poate face responsabil si durabil. Lemnul este o resursa regenerabila si valoarea adaugata este esentiala pentru o economie viabila.

    Răspunde
     
  • D
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:35

    Felicitari, Moise! Ponta minte de ingheata lacul de cianura!!! e un tradator de tara si un vanzator de tara!!! Nu e de acord sa taie niste copaci care se regenereaza/ replanteaza…dar e de acord sa lase un lac imens de cianura care va dura mii de ani!!! rusine, tradatorule ponta!!! DEMISIA!

    Răspunde
     
  • Geta
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:25

    Domnule Guran, va felicit pentru curaj si incisivitate in dialogul cu Ponta! Jos palaria!

    Răspunde
     
    1. tudor
      Septembrie 16, 2013 la ora 22:36

      cum fac rost de inregistrarea de la acea emisiune? :/

      Răspunde
       
      1. Bibi
        Septembrie 16, 2013 la ora 22:59 Răspunde
         
  • Claudiu
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:23

    Moise, esti tare!

    Răspunde
     
  • Cris
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:20

    Felicitari, inca o data, pentru prestatia de profesionist desavarsit, in discutia cu Victor Ponta. Nu stiu ce va motiveaza dar ati pus cele mai potrivite intrebari, lucru pe care nu-l face mai nimeni din presa romaneasca.

    Va asigur ca opinia publica apreciaza in cel mai inalt mod astfel de abordari din partea unui jurnalist.

    „Parsivel” isi sapa singur groapa. S-a facut de ras…Vremurile sunt aproape…

    Răspunde
     
  • Claudiu
    Septembrie 16, 2013 la ora 22:05

    Va felicit, domnule Guran, pentru felul in care ati pus problema lui Ponta in emisiunea de pe 16 septembrie. Chiar va felicit! domnul Ponta ar trebui sa-si dea demisia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Răspunde
     
  • Cris
    Septembrie 16, 2013 la ora 21:53

    Felicitari pentru disputa cu Victor Ponta pe tema Rosia Montana, dle. Guran!

    Ponta va incepe singur sa-si dea seama ca e un om de paie. Oamenii si-au dat deja seama.

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Septembrie 16, 2013 la ora 21:42

    Bine stiu ca ce spun despre numarul mare al persoanelor apte dar fara loc de munca ati spus si dvs de multe ori in emisiune, si la fel, de nenumarate ori ati discutat si despre celelalte probleme enumerate de mine. Vroiam dar sa ne amintim. Nu ca mi-ar placea, in vre-un fel, sa deprim oamenii.

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Septembrie 16, 2013 la ora 21:02

    Buna logica, bun articolul. Totusi intreb d-le Guran, in ce sens spuneti ca economia a depasit criza in 2011 ? Va ganditi la PIB, la exporturi ? Da, din punctul asta de vedere aveti dreptate. Dar ” a reveni ” presupune o stare initiala optima care a fost pierduta, noi nu am avut ce pierde pentru ca nu am avut starea aia niciodata, deci nu avem la ce reveni. Nivelul de trai sigur nu e ca inainte de 2009. Dar economia nu a stat bine inainte, aveam noi iluzia datorita bulei imobiliare si de consum.
    Ce sta bine, cat de cat, e economia functionala , productiva, acea parte a capitalului financiar si uman care produce si vinde intern sau la extern.
    In rest, avem acelasi grad de neocupare a persoanelor apte de munca, a tinerilor absolventi, al asistatilor sociali, al investitiilor publice proaste al coruptiei si incompetentei, al ineficientei companiilor de stat samd
    Per total stam cam rau, doar ca acea parte productiva a economiei si-a turat motoarele. Problema e ca trebuie sa tina in aer si greutatea celeilalte parti din economie.
    Sunt de acord cu ce spuneati in ceea ce priveste efectele crizei asupra societatii, cred ca da, suntem in faza aceea. Carapacea. Eu unu chiar ma simt. Problema e ca guvernele si bancile centrale tocmai asta incercau sa evite, carapacea. Vroiau consum, stimulare. O recesiune e un fenomen natural si face parte din revenire. E ca si cu psihicul uman. Cand avem o dezamagire sau dupa prea multe excese, ne retragem in noi pentru a ne putea vindeca,pentru a ne confrunta cu proprii demoni. Pentru ca mai apoi sa putem sa o luam din nou la drum, mai puternici, mai intelepti si mai increzatori.
    E o greseala ca acest proces natural sa fie impiedicat.
    Paradoxal, pentru cei curajosi acum ies la iveala cele mai bune oportunitati. Amintiti-va cum s-a imbogatit Onasis in perioada crizei din anii 30. Exemple sunt o gramada. Becali s-a imbogatit cu adevarat in anii 90 cand a cumparat terenurile la pret de nimic, nu in anii 2000 cand le-a vandut de 50 de ori mai scump. Daca ne uitam pe bursa actiunile sunt mult mai ieftine decat acum 5-6 ani, terenurile la fel, imobilele idem, si atunci intreb – de ce sa ne fie frica sa investim cand sunt atatea lucruri ieftine si sa ne tinem banii la banca cand dobanzile sunt atat de mici ?
    Cand a venit criza Warren Buffett a scris un articol, nu mai stiu, cred ca in NY Times , titlul era : ” Buy american, I am „. S-ar traduce ” Cumparati active americane, eu asta fac „. Sfatul e valabil peste tot, nu doar in SUA. Trebuie doar atentie la ce anume si la ce pret.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase