Clubul celor care muncesc în România, episodul 1

Publicat la data de de Biziday

This entry was posted in ÎNREGISTRĂRI, Campanie. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

72 răspunsuri la Clubul celor care muncesc în România, episodul 1

  • stefan
    Octombrie 19, 2013 la ora 14:28

    Fara sa par rautacios, spaghetele romanesti sunt nasoale rau. Dupa ce le fierbi majoritatea devin lipicioase, si toata farfuria se transforma intr-o mamaliga imensa. Probabil sunt si cateva soiuri romanesti bune, dar partea cu spaghetele italiene nu e doar cliseu, chiar e o placere sa le mananci .

    Răspunde
     
    1. George
      Martie 3, 2014 la ora 23:34

      Nu sunt mare bucatar, deci spaghetele sunt in meniu (cunoscatorii stiu de ce), iar spaghete (si alte paste) gasesti bune-bune produse in Romania.

      Răspunde
       
  • Mircea
    Octombrie 19, 2013 la ora 10:46

    Ar trebui ca si Petrom sa cumpere rezervoare de combustibil produse in Romania nu aduse din Italia sau alte tari .Calitatea este similara.Ar fi bine ca in reclamele Petrom sa apara si echipamente pe care acesta le cumpara din Romania.

    Răspunde
     
  • transport
    Septembrie 26, 2013 la ora 18:43

    ieftin si bun ca in romania nu gasesti :))

    Răspunde
     
  • VDU
    Septembrie 22, 2013 la ora 16:35

    Este frumoasa initiativa insa, daca eu ca roman, ma gandesc ca daca cumpar un produs romanesc dau de munca unui alt roman. Acel roman caruia ii dau eu loc de munca, se gandeste ca produsul pe care il face este pentru alt roman? Sau se gandeste cum sa faca sa nu-l vada seful ca sta si cam freaca menta pana se termina programul ca sa se duca acasa sa amnance spaghete?

    Problema este ca foarte multi din cei care au trait in comunism s-au invatat cu mentalitatea „oricat de putin ne platesc ei, noi putem sa muncim si mai putin” si asa ii invata pe multi alti tineri care lucreaza cu ei.

    Umblati la mentalitatea cu cate muncesc oamenii, nu la mentalitatea cu care isi fac cumparaturile. Cand o sa fie calitatea „on par” cu ce este facut afara, o sa cumpar si romanesti.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 23, 2013 la ora 20:16

      aveti dreptate, o mentalitate nu poate fi indreptata cu o alta mentalitate

      Răspunde
       
    2. donjoe
      Septembrie 26, 2013 la ora 19:48

      „Cand o sa fie calitatea “on par” cu ce este facut afara”

      Când o să fie calitatea on par cu ce se face afară tu o să fii în continuare total pe lângă subiect, pentru că te obişnuieşti cu scuze jalnice să ignori din principiu tot ce-i românesc. Tocmai aia încearcă să-ţi readucă în atenţie clipul de mai sus: trebuie să caşti ochii tot timpul la ce e pe piaţă şi să dai încurajări economice şi celor mai mici reuşite calitative româneşti pentru că altfel nu se va întoarce roata niciodată.

      Iar produse on par există şi astăzi: ai verificat dacă are crema de protecţie solară de la Farmec S.A. ceva în minus faţă de cele de la Nivea sau L’Oreal? Îţi spun eu: n-are! Conţine cele mai eficiente substanţe de filtrare solară ale momentului, aceleaşi ca în cremele străine de ultimă oră. (Pe de altă parte poate nu e cel mai bun exemplu pentru că şi preţul e comparabil, dar chiar şi la preţ egal tot e preferabil să iei produse româneşti şi să ştii că faci să meargă mai bine economia ţării în timp ce obţii exact aceeaşi calitate ca afară. Cu siguranţă nu S.U.A. şi Germania au mai mare nevoie de sprijinul nostru economic, acordat de fiecare dată când le cumpărăm produsele.)

      Răspunde
       
      1. Vic
        Martie 19, 2014 la ora 10:04

        ar fi si mai bine daca si muncitorul roman ce produce acele creme la Farmec SA ar avea salariul mai apropiat de cel al celor de la Nivea, nu? Ca altfel de ce ai da acelasi pret pe crema noastra??

        Răspunde
         
  • Robert
    Septembrie 20, 2013 la ora 15:00

    Ca unul care gateste zilnic, pot sa spun ca „spaghetele” romanesti nu au nici ceea mai vaga legatura cu spaghetele. Doar arata la fel. Deci nu le voi cumpara.
    Ca unul care consum multa motorina pot sa spun ca dpdv calitativ motorina livrata de Petrom si restul companiilor petroliere din Romania sunt mai jos decat ce gasesti mai la vest. Problema e ca nu am alternativa.
    Degeaba promovam produsele romanesti, daca ele sunt mult mai jos dpdv calitativ. Ar trebuie sa promovam in primul rand calitatea. Consumatorii se vor prinde ca alternativa locala e la fel de buna si o vor cumpara. Dar, inca o data: sa fie la fel de buna.

    Răspunde
     
    1. donjoe
      Septembrie 20, 2013 la ora 15:55

      Ca unul care îşi făcea cândva spaghete tot la două zile eu zic că spaghetele Monte Banato cu ou sunt suficient de gustoase ca să nu mă pot plânge – singura problemă la ele e că trebuie să nu uit să le amestec măcar o dată cam după 2-3 minute de la începerea fierberii, că altfel se lipesc de fundul oalei. Între timp(?) se pare că Monte Banato au scos şi spaghete din grâu dur (vezi linkul pe care l-am dat mai jos), care ar trebui să fie şi mai similare cu cele italiene şi să nu se mai lipească.

      Deci n-am ce discuta despre inferioritatea spaghetelor româneşti cu cine n-a încercat spaghetele Monte Banato, varianta din grâu dur.

      Răspunde
       
    2. dorin
      Noiembrie 18, 2013 la ora 23:10

      domnule bucatar Robert, care gatesti zilnic, renunta la spaghete ca bagi carbohidrati degeaba… se pare ca exemplul cu spaghetele e prost ales mai ales ca italienii fac o contrareclama la tot ce e strain de nu s-a mai vazut, dar pitziponcul roman tre sa cumpere doar „pe alea de afara” ca doar porcul crescut de bunica-ta sau bunica vecinului tau sau bunica colegului tau nu e bun ca e carne care se inmoaie sau se intareste si nu-i crescut cu concentratele din marele complexuri zootehnice in italia ca sa poata fi cumparat de tine… Sper ca m-am facut inteles, daca nu… mai baga o portie de spaghete ca taiteii romanesti ii mananca porcii ca doar n-ai sa gusti tu asa ceva nefacut in italia!

      Răspunde
       
  • Andrei
    Septembrie 19, 2013 la ora 21:48

    Felicitari pentru aceasta initiativa 🙂 Va admir si va respect!

    Răspunde
     
  • Alex
    Septembrie 19, 2013 la ora 12:53

    Domnuuu..Moise..ai uitat sa precizezi ceva..Ai uitat sa preciezi daca fabrica ce produce spaghetele acelea esti o investitie straina sau romaneasca!! Pentru ca daca e straina..e doar 1 la suta mai bine decat le-ai cumpara pe cele italiene..adica doar vei pastra joburile romanilor din fabrica respectiva..pentru ca si daca toata toata populatia Romaniei va cumpara spaghetele produse in Ro de un strain,angajatii romani nu vor simti mare imbunatatire..doar acel investitor isi va umple buzunarele si-l va durea in cot de Romania..Daca ar fi un investitor roman,macar sa se imbogateasca el si sa-si cheltuie banii in Romania,dar roman sa fie..si un roman va tine cu romanii mult mai mult decat orice strain.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 19, 2013 la ora 12:35

    „…politica de pret va reveni controlului romanesc”_Ca si Canada, Romania este o tara libera, membra a WTO. Statele nu mai au „politici [individuale] de pret”, ci preturile marfurilor sunt determinate de piata. Asa se intampla lucrurile in economiile deschise, unde nici planificarea nu mai este intrebuintata, ci se stabilesc obiective si politici care sa conduca la indeplinirea lor. Cat priveste comertul international, dincolo de volume este interesant de privit spre structura lui.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 19, 2013 la ora 21:08

      De doua ori corect: „preturile marfurilor sunt determinate de piata” si „Cat priveste comertul international, dincolo de volume este interesant de privit spre structura lui”. Corect in teorie, din pacate: Romania exporta ieftin si importa scump (comparind preturile pe produse in UE si remunerarea fortei de munca)si cu asta cred ca e evident ca Romania a intrat intr-o hora care nu i se potriveste – pierde mai mult decit cistiga, si cit timp are ce pierde are si timp sa se opreasca. Treaba cu „unde nici planificarea nu mai este intrebuintata, ci se stabilesc obiective si politici care sa conduca la indeplinirea lor”, este, cred eu, o contradictie perfecta: planificarea chiar asta este – o combinatie de obiective si politici. Deci partea proasta a acestei trebi e ca obiectivele care se indeplinesc sunt impuse Romaniei in sensul ca nu sunt spre binele economiei ei.

      ci . Asa se intampla lucrurile in economiile deschise, . Cat priveste comertul international, dincolo de volume este interesant de privit spre structura lui.

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 19, 2013 la ora 21:10

        Scuze, ultimele doua rinduri au trecut nevamuite.

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Septembrie 19, 2013 la ora 22:24

        „Romania exporta ieftin si importa scump”_Se explica prin faptul ca tara noastra vinde produse care au un grad redus de prelucrare si cumpara produse cu valoare adaugata mare reprezentand bunuri cu un grad ridicat de prelucrare si ingloband tehnologie inalta. Noi lucram in „lohn”, precum tarile subdezvoltate. sau vindem resurse naturale precum se intampla in cazul „Proiectului” Rosia Montana. „Prostia” despre care vorbea dl. M<oise nu este tocmai o prostie. Daca o optiune pentru Au poate fi pastrarea lui in situ sub forma de rezerva strategica, celelalte metale care sunt in zacamantul respectiv conform cercetarilor geologice romanesti mai vechi, pentru ca cele recente nu mai sunt accesibile (germanium, arseniu, titan, molibden, vanadiu, nichel, crom, cobalt, galiu, teluriu) ar putea fi foarte bine exportate abia dupa prelucrarea in Romania. Exportand in acest fel produse cu valoare adaugata mai mare, in locul metalelor in stare bruta, valoarea de ansamblu a exporturilor romanesti ar creste in consecinta. Este o politica adoptata spre exemplu de China, o tara bogata in resurse minerale, dar care nu le mai exporta in stare bruta, asa cum se intampla in anii anteriori, ci doar sub forma de produse cu un grad ridicat de prelucrare.

        Răspunde
         
  • sanduCu
    Septembrie 18, 2013 la ora 22:45

    “era buna cind mai aveam intreprinderi romanesti” , stimate dl Virgil, niciodata nu e prea tirziu – dovada o faceti dvs cu rabufnirea si reprosurile si indemnurile. Aveti perfecta dreptate in ceea ce spuneti. Din ce vad aici pe blog si pe altele, nu sunteti singurul – asta este cel mai important. Spuneam ca nu este tirziu, pentru ca oameni ca dvs pot indrepta lucrurile. Niciodata singur! Intotdeauna se incepe cu inceputul, este adevarat ca Moise a intrat direct in cratita cu spaghete, dar asta probabil numai ca sa testeze pulsul. Cum a facut-o si cu Rosia Montana. Inceputul, logic ar fi sa fie alegerea unor conducatori si stabilirea unor cai de comunicare directa si reciproca cu poporul. Nu poti avea incredere in nimeni si nimic, nu-i frumos dar e sanatos pentru faza in care se gaseste tara. Pe strainii care au acaparat deja o parte din piata romaneasca, e mai greu sa-i dai afara dar poti sa-i determini sa se retraga singuri, fara sa poate avea pretentii. Nu se mai cumpara strain, este la indemina fiecaruia. Am vazut „Argumentele sunt: calitatea, apropierea de domiciliu si pretul”, prin care dl Constantin de fapt revine asupra opticii cumparatorului – cea mai importanta de considerat. Si eu cumpar benzina de la o firma canadiana (aproape de casa, dar si din alte parti – mai primesc niste puncte cu care imi fac plinul pentru blower la iarna) de aceiasi calitate si la acelasi pret cu firme americane. Nu-mi garanteaza nimeni ca ce iau la pompa este canadian. Si de fapt nici nu ma intereseaza, practic vorbind. Asta-i tot marketingul cumparatorului. Specialistii in studiul pietei, ar fi foarte util sa fie folositi in consultanta data acelor alesi sa avantajeze productia autohtona – sa nu mai permita infiltrarea de afara, sa sprijine dezvoltarea productiei interne, „transparenta” sa fie folosita in avantajul romanescului (si strainii fac la fel la ei intara – Moise ar putea chiar sa faca un tur prin citeva tari europene si sa vada ce alte produse au cucerit piata lor interna, sa evalueze care este contributia externa la PIB-ul fiecarei tari. De exemplu, tarile UE, exporta in UE 356B si importa 211B, exporta in US 325B si importa 122B, exporta in Japonia 148B si importa 195B, exporta in S Corea 83 B si importa 163, exporta in Rusia 39B si importa 40B, exporta in India 51 B si importa 23B,… (2011). China, exporta in US 17% si importa 7%, exporta in Japonia 7% si importa 9%, exporta i S Corea 4% si importa 9%, exporta in Germania 3% si importa 5%,…(2012). Exportul chinez va creste cam cu 8% in 2013. Specialistii nostri in marketing ar trebui sa-si mai schimbe stilul de statisticieni si sa inceapa sa sprijine planificarea economiei autohtone, sa orienteze contraofensiva nationala. Exact cum, de exemplu, controlul de calitate s-a transformat in asigurarea calitatii – ceea ce este mult mai mult decit doar a controla la urma, si a selecta bun de rau. Cind balanta import-export va incepe sa fie controlata de romani si nu lasata la discretia strainilor, cind politica de pret va reveni controlului romanesc, atunci vom vedea ca si cumparatorul roman va fi „interesat” de productia autohtona. Aceasta TACTICA face parte din strategia economica pe care tot incerc sa o explic (e greu ca cineva sa capete o imagine de ansamblu din bucatele mici) sub titlul de economie inchisa (temporar): export surplusul si import numai strictul necesar (ce pentru moment nu pot produce). Pentru asta este obligatoriu un plan de dezvoltare/refacere economica cu prioritati si program de folosire eficienta a resurselo (inclusiv cele umane) – rezultatul imediat trebuie sa fie cresterea salariilor pe societate. Fara asa ceva, se usuca tara cu dreptul in mina.

    Răspunde
     
    1. virgil
      Septembrie 19, 2013 la ora 21:00

      @sanduCU Romania nu mai conteaza in jocul bogatilor, planuri de dezvoltare a cui , sa ce? sa creasca ce? consumul, profitul in bani?Suntem toti la cheremul banilor, niste inventii ciudate care stau in buzunarul unora si ii exploateaza pe restul.Cind o sa fie rezolvata aceasta problema EXISTENTIALA A OMENIRII atunci nu va mai fi nevoie d e planuri „cincinale”. Criza aceasta marcheaza o schimbare de constiinta e omenirii, cind iti dai seama ca ceea ce este nu mai reprezinta nimic si ca nu a reprezentat de multa vreme ceva. Existenta omului a devenit sine die pusa sub semnul intrebarii. Deci nu mai putem exista in aceasta ordine noua mondiala, in fapt o fata a unui nou imperiu al plutocratilor. Uitati-va la cei de linga voi care au bani,uitati-va la voi! Mai aveti vreun respect pentru cei care sunt saraci? analizati-va sufletul, nu e in exterior solutia de asta data, nici un Guran sau Putin sau Bush sau chiar Tepes nu mai au solutii.Lantul banilor e incontrolabil chiar si de cei care il detin.Bancile gestioneaza datorii care nu le mai pot controla, e ca si cum sunt niste cadavre ambulante.uriasul cu picioare de lut e Comertul si Sistemul bancar-financiar! Crahul omenirii e dat de proast gestionare reprezentata de lacomia generata de virtualitatea banului.Toti se concentreaza pe bani, sanatate,armata, cultura,agricultura ,economia in general se bazeaza pe bani.Dar cine sunt banii? unde sunt banii, de ce suntem exploatati de cei care au bani,De ce cei care au bani nu trebuie s amunceasca? Eu zic ca munca de a-ti cistiga painea efectiv e mai mult decit necesara si e singurul lucru ecologic care va rmaine viabil dupa ce miliardele de oameni vor muri in cataclismele sau razboaiele care vor urma. Credeti ca Pamintul e prost? Planeta care ne-a dat viata se apara, era glaciara e o masura de conservara pentru incalzirea globala.Specia umana nu conteaza decit in masura in care sistemul in care traieste nu este ucis de ea!Lucrurile nu sunt asa simple ca un credit card sau ca un money channel (vorba vine ca si asa nu intelegi despre ce e vorba)sunt si mai simpledecit atit, sunt Reale!…Asa ca gestionarea cirzei provocata de bogatasi deci de bani nu poate fi gestionata tot d eei, ei trebuie declarat persona non grata, confiscate averile si trimisi in lagare d e munca iar gestionarea sa se faca pe baze ecologice cu legislatie ecologica, fara incurajarea comertului si cu eliminarea cametei a bancilor in prima faza.Asta e planul de dezvoltare, eliminarea banilor ca instrument de exploatare.Exista rezolvari pentru toate probleme dar, din cauza intereselor asa zis economice(banesti de fapt) nu se rezolva nici una.Rosia Montana maidanezii ,cancerul poluarea toate au rezolvare daca scoatem banii din ecuatie, dar escrocii si hotii sunt atrasi de ei si sunt la guvernare.legea pentru subminarea economiei e buna dar deja econmia submineaza economie , pentru ca banii sunt singurul indice economic ca si cum studiile economice sunt despre camata! Rusine economisti nu ati iesit nici unui in fata s ademascati sistemul diabolic ce ucide lent specia si planeta lasind-o fara resurse in mod intensiv.Mincati bani? respirati bani? Boicotati comertul nu i faceti reclama daca vreti sa supravietuim si camata ! Faceti ceva voi individual nu mai asteptati Moishi Gurani ca el vine cu interese nu e vreun Mesia, tot bani are in spate….

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 19, 2013 la ora 22:48

        Dl Virgil, cred ca ati pus corect acest aspect „Cind o sa fie rezolvata aceasta problema EXISTENTIALA A OMENIRII atunci nu va mai fi nevoie d e planuri “cincinale”. Adica, cind totul va fi bine nu ne va mai durea capul. Pentru ca acest „cincinale”, ma lasa sa inteleg ca va referiti nu numai la o planificare ci si la un aspect …politic, doresc sa va precizez ca nu-mi pasa de politica, din partea mea poate nici sa nu existe, nici o paguba. Acuma despre planificare, este excelent de necesara, si cu totii o aplicam in practica: dvs va planificati cheltuielile casei, altii inainte de a incepe o lucrare simt nevoia unui proiect, vrei sa faci o excursie si sa vezi cit mai mult cu o suma de bani prestabilita, samd. Toate crizele marcheaza ceva, cu totii stim ce dar saracii tin minte iar bogatii se fac ca ploua. Asa ajungem mereu in acelasi loc, la aceiasi problema. „Lantul banilor e incontrolabil chiar si de cei care il detin”, foarte sugestiv spus – imi permit sa amintesc ca incercam sa sugerez o societate fara bani (nimic nou, stiu si de ce au fost inventati), dar am suferit represalii chiar pe acest blog – nu m-au daramat, mi-am zis: nu va place, cautam altceva. O alta expresie interesanta „Lucrurile nu sunt asa simple,…sunt Reale!”, atita doar ca bogatii le-au dat de lucru saracilor:sa caute adevarul cu ajutorul justitiei. Aici iar voi aminti de Spinoza: „Dreptatea excesiva poate deveni cea mai mare nedreptate”. Adevarul este ca si binele, este partinitor, trebuie sa fie de partea cuiva si va fi de partea celui puternic. Va este cunoscuta zicala „pleaca ai nostrii, vin ai nostri”. Nu cred ca este o filozofie proprie, aproape sigur o „plagiez”, dar daca nu stiu pe cine, mi-o asum: cine ajunge sa fure, o face de nevoie la inceput, pe urma vede ca tine si se obisnuieste. Solutia nu este sa-l pedepsesti (nu spun ca e rau, trebuie sa inteleaga ca a trecut o anume limita) ci sa-i creezi conditiile sa-si poata obtine tot ce doreste contribuind in comun la evolutia societatii. Nimic nu face pe nimeni mai mindru decit sa stie ca absolut tot ce are este din munca lui – este cineva. Inca odata, ma fascineaza ca suntem pe aceiasi poteca. Sunt din ce in ce mai convins ca nu suntem singuri, mai sunt multi altii care converg, de acolo de unde se gasesc, spre acelasi tel. Spuneti „dar escrocii si hotii sunt atrasi de ei si sunt la guvernare”, dar cine i-a pus acolo? Nu eu si nu dvs, ci noi toti, Aici este o alta treaba, pe care din lipsa de autor, trebuie sa mi-o asum: sa gresim cu totii si atunci nimeni nu-i vinovat, unul din avantajele unitatii. Daca suntem constienti de greseala, corectarea devine un fapt normal. Este aici o intrebare/problema, la care am incercat, deasemenea, sa gasesc un raspuns/solutie: pentru ca alesii nostrii sunt oameni ca fiecare din noi, supusi betiei puterii (alte „betii” sunt hotia si imbogatirea, transfer necinstit – desi uneori pare chiar legal – de valori dintr-o proprietate in alta) si deci inlocuirea (desi pare a fi cea mai la indemina) nu pare, dupa mine, a fi solutia cautata. Daca se continua pe ideia de a alege reprezentanti, atunci trebuie in mod necesar intarita comunicarea reciproca intre alegator si ales. Aici este o problema esentiala. Vi s-a intimplat vreo-data sa vorbiti in mijlocul unui grup in care fiecare exprima alte doleante si sa nu fiti in stare sa stabiliti nici cine este majoritar si cu ce? Asta este problema, pe care in mod simplist am rezumat-o cu: nu stiti ce vreti. In aceasta situatie, pe bune, nu poti invinui alesul ca si-a ales ce i-a convenit lui, casa impace pe toata lumea – nu-i ca nici unul din voi, dar e ca mine. In aceasta faza, problema pare a avea o singura solutie – dorinta majoritara care nu poate fi impusa de un ales, ci de toata lumea (popor, daca vorbim de o tara). Spunind „impus”, sugereaza ca ar fi vorba de ceva fortat si chiar este pentru cei care nu sunt deacord. Asta nu este bine/sanatos pentru bunul mers al lucrurilor. Aici apare, dupa parerea mea, o singura posibilitate, civilizata si omeneasca, pentru a indrepta sau corecta unitatea 100% – educatia si auto-educatia. Acesta este un proces lung (nu greu) si ne-intrerupt. Rezultatul nu este o utopie, cum este … comunismul (in foarte multe din aspectele pe care a ajuns sa le inglobeze in el), dar nici o iluzie cum este … capitalismul (care incearca sa perfectioneze tot ce primul respinge). In amindoua sunt lucruri comune, intimplator numai cele ce vin in avantajul oamenilor care vor sa munceasca pentru idealul lor: o viata normala. Mi-a luat mult si acuma am sa-l citez (oarescum) pe Marx: aceasta societate nu poate fi construita decit de omul de tip nou, deci cel educat spre binele tuturor.

        Răspunde
         
        1. virgil
          Septembrie 24, 2013 la ora 13:10

          Guram deocamdata ia bani de la Petrom si la linkurile de pe blog asa ca sa nu-l deranjam cu doaleantele. E un fel de Mircea Badea care strecoara printre zece adevaruri cite o minciuna.El reprezinta sistemul monetar .Vinturarea lui reprezinta tocmai scopul sau si de fapt problema omenirii la ora actuala. NU am vazut nici o ideea esentiala pe blog ci doar comert mascat, asa cum fac toti strainii sau firmele asa zise romanesti? Pai care mai e romanesc in afara de pamintul arabil? Petrol nu, CFR acusi, Posta, s e „privatizeaza”=adica se da degeaba la smecheri ca flota ca petrolul ca santierele navale ca toate intreprinderile de productie, pina si cele textile, si vine Guran „Oltean” cu linkuri de Petrom pe site sa zica ca incurajeaza romanismul, sange de evreu ca sa nu zic de oltean ca Ceausila, plin de ambitie personala si restul praf in ochi.., Pai traim cel mult ca pe vremea lui Constantin Tanase.Interbelic si postbelic hotii is la guvernare si aici si in afara:

          „În țara asta, țara pâinii
          Să aibă pâine chiar și câinii
          Guvernul nostru ne obligă
          S-avem o zi de mămăligă
          Lor ce le pasă cum e traiul
          Scumpiră trenul și tramvaiul
          Scumpiră tot, la cataramă
          Până și pâinea și tutunul
          Și când înjuri pe șleau de mamă
          Ei, cică, eu fac pe nebunul.”

          „Teoria mea-i ușoară
          Toată viața e o scară
          Pe care, ca și la moară
          Toți o urcă și-o coboară”

          Și cu asta ce-am făcut?

          „Ne-am trezit din hibernare
          Și-am strigat cât am putut:
          Sus cutare! Jos cutare!
          Și cu asta ce-am făcut?

          Am dorit, cu mic, cu mare,
          Și-am luptat, cum am știut,
          S-avem nouă guvernare,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Ca mai bine să ne fie,
          Ne-a crescut salariul brut,
          Dar trăim în sărăcie,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Ia corupția amploare,
          Cum nicicând nu s-a văzut,
          Scoatem totul la vânzare,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Pentru-a căștiga o pâine,
          Mulți o iau de la-nceput,
          Rătăcesc prin țări străine,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Traversăm ani grei cu crize,
          Leul iar a decăzut,
          Cresc întruna taxe-accize,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Totul este ca-nainte,
          De belele n-am trecut,
          Se trag sforile, se minte,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Se urzesc pe-ascuns vendete,
          Cum nicicând nu s-a văzut,
          Țara-i plină de vedete,
          Și cu asta ce-am făcut?

          Pleacă-ai noștri, vin ai noștri!
          E sloganul cunoscut;
          Iarăși am votat ca proștii,
          Și cu asta ce-am făcut?”

          Răspunde
           
          1. sanduCu
            Septembrie 24, 2013 la ora 21:32

            Dl Virgil, multumesc pentru Constantin Tanase, o alta sclipire romaneasca care a stiut sa ne arate praful fara sa ni-l arunce in ochi.

             
  • Constantin
    Septembrie 18, 2013 la ora 12:21

    Achizitia unui bun s-a aflat de multa vreme in atentia economistilor, iar stiinta binecunoscuta numita Marketing are preocupari speciale tocmai cu privire la studiul si la modul in care pot fi influentate optiunile consumatorilor. Exista studii sociale numeroase si bine fundamentate cu privire la Teoria alegerii rationale, Teoria optiunilor, ori Teoria jocurilor. Cei interesati le pot parcurge. In Stiintele Economice sunt studiate optiunile privitoare la achizitii si consum cu ajutorul curbelor de indiferenta, prin determinarea ratelor marginale de substitutie, prin analiza costurilor de oportunitate si a constrangerilor bugetare. Prin urmare, alegerile consumatorilor nu doar beneficiaza de multa atentie din partea specialistilor, dar intelegerea lor este mult facilitata intregului public – consumatorilor insisi. Dupa cum remarca domnul Dan Topor, corect ar fi sa nu amestecam libera alegere cu alte ingrediente, pentru ca la finalul ecuatiei vom obtine rezultate amuzante. In fond, este vorba despre o actiune de marketing a unor firme romanesti, iar Petrom este una dintre ele. In paranteza fie spus, eu (posesor de Logan) cumpar benzina preferential de la OMV si Petrom. Argumentele sunt: calitatea, apropierea de domiciliu si pretul. Daca Lukoil va construi o statie de banzina mai aproape de casa mea, unde va vinde produse cel putin la fel de bune si cu un pret apropiat de cel al Petrom, voi cumpara de la Lukoil. Dupa cum se poate vedea, tara de origine a produsului este neglijabila in adoptarea deciziei de cumparare.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Septembrie 18, 2013 la ora 12:20

    De altfel, adoptarea optiunilor „inalte” de achizitie, cum sunt anumite calitati particulare ale produsului, o anumita tara de origine s.a.m.d. (aspecte care tin mai mult de factori culturali si, respectiv, de componentele acorporale ale produsului, decat de cei materiali, cei corporali, sau cei practici, legati de gradul de utilitate si modul de intrebuitare), reprezinta un atribut al consumatorilor cu un standarad RIDICAT de trai. Cu alte cuvinte, spre exemplu, odata cu inceperea scolii, pentru o familie saraca va conta ca cei mici sa aibă caiete. De orice fel ar fi acestea, desi probabil ele sunt chinezesti. Pentru cei mai instariti, este important ca pe copertile caietelor sa fie imprimate imagini cu personaje din desene animate. Cei care au o situatie materiala foarte buna pot alege caietele fabricate in Romania, ori in UK, in raport cu o gama mult mai larga de optiuni pe care le-o ofera un venit si un nivel de trai mai ridicat. Este de asemenea, greu de crezut ca un agricultor din Adjud va merge la Bucuresti sa-si cumpere o motocoasa romaneasca mai scumpa (sau eventual la acelasi pret), in loc sa cumpere una chinezeasca de la magazinul din oras. Daca pentru consumatorul final factorul determinant in luarea deciziei il reprezinta proximitatea, comerciantul local poate fi determinat sa vanda produse chinezesti datorita unui pret de achizitie mai mic. Se va initia si o campanie „Produs in Romania” si pentru revanzatori, lanturi de distributie? Ar insemna ca firmele sa ignore principiile eficientei economice.***Altfel, asistam la un tip de publicitate similar aceleia „Cumparand de la noi un inel ajutati cateii strazii”, sau „Cumparand un automat de cafea Julius Meinl ajutati lucratorii de pe plantatii”. Pana una alta, va invitam sa cumparati produsele noastre, dragi consumatori!

    Răspunde
     
  • virgil
    Septembrie 18, 2013 la ora 12:01

    Daca doriti o ideea eficienta, in conditiile in care toate supermarketurile reprezinta fostele si actualele imperii (franta, germania, austria) si unde gasesti preturile de la ei din tara si chiar mai mari!!!,iar salariile noastre sunt de 200 de euro comparativ cu de 5 ori mai mari (1000 de euro) la „agenturile straine” in tara boicotati supermarketurile cu agricultura noastra, cu preturi subventionata in piata( sa plateasc statul chiria la spatiu din pota pentru adevarati producatori nu pentru intermediari ,si sa inlaturam comertul ca asta e cea mai mare problema,vindem tot facem credit sa cumparam si totul se rezuma la bani…Dar munca e la fel ca i Occident unde, chiar si daca nu muncesti iei 400 de euro venit minim (nu somaj atentie) in calitate de negru sau ceva de fe genu daca ai acte de Franta, iar noi suntem pusi de Uniune sa muncim pe 20 d euro? Domnu Guram informati-va in legatura cu crimele UE impotriva satelor care la saraceste si apoi le arata cu degetul.Grecia Spania Portugalia au devnit sarace din cauza UE ce reprezinta un concern financiar ce lupta pentru sclavagism! Treaba e dura si televiziunea nu face decit mahala sau propaganda infantila pseudonationalista.Sper sa faceti pasul de sacrificiu, e singurul lucru care a mers in Romania.Marii sacrificati au facut sa mai existam (domnitorii,Antonescu, generalii,Iorga, eroii). O tara de retardati are nevoie de eroi,in cazul dvs la TV…Caci retardarea e produsa de Mahalaua telvizata produsa de fostii informatori si actualii dezinformatori ce detin posturile TV. NU avem educatie,si e o problema la nivel global.NU se face educatie cu 10 minute de spaghetii cu patrunjel care cum zicea un coleg, trebuia inlocuit de busuiov, e un heirupism taaaare slabut si comunist, era bun in vreme alu Ceausescu cind aveam fabrici! cine e vinovat acum de genocidul economic, de distrugerea fabricilor care sunt subventioante in alte state? Ia vdeti unde sunt hotii de tara si de tari,ia cautati bogatii momentului si observati ca bogatia e o crima impotriva umanitatii, ce scapa nepedesita chiar daca e vinovata pentru toate relele pamintului: incalzire globala,razboaie, consumism,expolierea populatiei de catre banci,speculatiile bursiere ,criza financiar, camataria internationala.Camataria e scris in Biblie, un imprumuta bani cu camata: iaca unde am ajuns!Sistemul bancar e responsabil si in spatele lui aigurarile sistemul financiar.Sunt ciiva parveniti car enu fac nimic si exploateaza toata planeta…!Pai daca am 1 milion de euro in lume, si il imprumut la toata planeta si cer dobinda de unde vine dobinda? Din tiparire de bancnota nu? Si uite asa banii nu mai au valoare deci sistemul bancar e responsabil de devalorizare pe care tot ei sunt pusi s a o rezolve?!!!Deci sorri Moise da esti ori naiv ori pe linga problema in chestiunea spaghetilor si petrolului care e al austriecilor frate , Alo! Desteptarea romane!De la anul se vinde pamint i aocupa-te de printul Charles, marele purtator de cuvint al unui imperiu care si-a gasit brusc straamsi romani, fix acuma cind se vinde pamintul.Se face roman ca mai toti stramosii lui numai sa aibe ceva drepturi feudale in Romania.mama lor de curve imperialiste ca sunt toti la fel: America, Franta , Anglia,Rusia Austri Ungaria…Iar noi sntem dresati s a mincam spaghetele „romanesti”? Revino-ti!Nu fura din casa si tu!

    Răspunde
     
  • Raul
    Septembrie 18, 2013 la ora 10:48

    Bravo! Un proiect de tip „sa ne suflecam manecile si sa facem ceva concret”. Pacat ca finantarea vine de la un sponsor privat.

    Dar chiar si asa, e preferabil unui nou „trofeu al calitatii” sau unui program „made in Romania” complet discretionar si – cel mai probabil – corupt. Uffff…tara asta plina de gainari!

    Răspunde
     
  • Minu
    Septembrie 18, 2013 la ora 08:40

    Unii spun ca asta e nationalism. Eu nu il vad asa. E pur si simplu o decizie economica buna sa cumperi de la cei care iti platesc direct sau indirect salariul. Asta nu detrimentul calitatii.

    Răspunde
     
  • virgil
    Septembrie 18, 2013 la ora 01:52

    Domnul Moise ideea dumitale era buna cind mai aveam intreprinderi romanesti, acu scuzati pardon care-s alea? Suntem ca pe vremea lui Constantin Tanase deci recomand o emisiune umoristica romaneasc: Sa radem cu Moise Guran! Va invirtiti intr-un falanster: ziceti ca vreti sa aptreciati munca dar sunteti victima a banilor, ca toata lumea.Valoarea muncii e cuantificata in bani, deci daca romanul ia 200 de euro pe aceeasi munca si preturile sunt cel putin egale cu ale frantuzului care ia 1000 (o mie) euro salar minim sinugra initiativa valabila e sa nu mai muncim si sa ne dam seama de statutul de sclav.Deci nu pe munca trebuie sa va bazati ci pe ADEVAR!Aste cu munca e fumata din timpul comunismului apropo…Pe de alta parte , o alta chestie interesanta ar putea fi venitul minim garantat care sa-l ia tot muritorul daca tot e sistem monetar (al mai tampitt sistem de gestiune economica din lume) sau sa fie somajul ca in Franta unde ne speriem cind auzim de cresterea somajului.EU va zic ca somerii francezi se duc in Caraibe sau in vacante prin Europa (in nici un caz in Romania sa viziteze caiini maidanezi sau fabricile de spaghetti)in timpul somajului. Asa ca nu tot ce se vede e chiar de mincare sau logic si adevarat chiar daca pare interesant! Pina acum e manipulare de doi lei pseudonationalista.Mai vorbim!

    Răspunde
     
  • tiramisu
    Septembrie 18, 2013 la ora 01:06

    In prima faza am vrut sa felicit initiativa pana am observat ca ea e promovata de petrom, o companie care in complicitate c-un guvern iresponsabil au pus mana pe rezervele de petrol ale tarii pentru te miri ce. Ca si-o comparatie ar trebui vazut cu cat sunt impozitate in Norvegia companiile petroliere, unde 78% din profit merge catre stat, pe cand la noi statul ia doar 16% din profit.

    Răspunde
     
  • Sinziana
    Septembrie 18, 2013 la ora 00:31

    Felicitari! Inca nu-mi vine sa cred ca in sfarsit se discuta si se promoveaza produsele si firmele romanesti! Mereu s-a pus problema calitatii marfurilor noastre…dar numai a celor care ajung in magazinele si in casele romanilor… Dar marfurile Made in Romania care ajung la straini? Marochinaria de lux care ajunge in Italia si Australia, branzeturile pentru cunoscatori care ajung in Ungaria si Europa, delicatesele ca trufele, carnea de rata si melcii, hainele produse pentru marile companii straine?! Sunt produse de calitate doar pentru ca ies din tara? De unde vine aceasta mare problema a calitatii produselor noastre. Poate veti gasi dumneavoastra raspunsul si ne veti lumina si pe noi. Si poate asa vom reusi sa sustinem economia romaneasca si vom mai reduce importurile (mai ales la alimente)pentru binele si sanatatea noastra!

    Răspunde
     
  • Gabriel Cervatiuc
    Septembrie 17, 2013 la ora 23:01

    Felicitari pentru idee si aplicarea ei. Cred ca este important si frumos ceea ce faci si personal vreau sa te rog sa continui.
    AStept cu nerabdare si interes urmatoarele emisiuni!

    Răspunde
     
  • Nicu
    Septembrie 17, 2013 la ora 22:52

    Felicitari, Moise, pentru initiativa! Imi place sa cred ca romanii chiar se uita in numar mare la emisiunea ta, retin tot ce-i bun si vin cu opinii constructive, nu doar de dragul de a fi pe post de Gica-contra.

    Răspunde
     
  • Cristian
    Septembrie 17, 2013 la ora 22:32

    :)) . Bravo cati inteleg ce se intampla, si totusi calitatea? de cele mai multe ori lasa de dorit. Mi-as dori marci romanesti cu care sa ma mandresc din tot sufletul daca as sti ca si calitatea lor are un audit riguros. Patroni romani sunt ca si angajati lor, promit… angajati lor la fel, promit … intr-un final daca iasa „89”%(daca intelegi) atunci cumparatorul e multumit ciar daca asa nu este.

    Răspunde
     
  • luchian
    Septembrie 17, 2013 la ora 22:16

    Foarte bună inițiativa, cam dificil să-l pui pe Dan să joace, nu? Sunt curios câte duble ai tras, Moise?

    Pe urmă mai e o chestie, exemplul nu e prea bine ales. Or fi ele mai ieftine spaghetele românești, dar sunt oribile. Sunt alte produse idigene însă care merită atenție. Spaghetele italienești…sunt spaghete.
    Baftă Moise!

    Răspunde
     
    1. donjoe
      Septembrie 17, 2013 la ora 22:41

      Doar pentru că nu sunt cunoscute nu înseamnă că nu există. În Banat chiar se fac spaghete comparabile cu cele italiene: http://www.montebanato.ro/produse/mb-pastelungispaghetti400.html

      Răspunde
       
  • daniel
    Septembrie 17, 2013 la ora 21:56

    Desi cam tarziu,… deoarece au ajuns italienii cu ajutorul francezilor, germanilor, austriecilor si ce alte natii mai au hypermarketuri cu hectare de case de marcat in Romania sa isi vanda spaghetele chiar in pragul nostru.Ah… unde erai tu mai Moise cand se inchidea Teprom, CUG -Iasi si rasarea cate un SellGros, Kaufland…tin sa laud initiativa.

    Răspunde
     
  • Alina
    Septembrie 17, 2013 la ora 21:34

    Foarte buna ideea ! Felicitari!

    Răspunde
     
  • bg1952
    Septembrie 17, 2013 la ora 21:17

    Ce-ar fi sa punem mana la treaba si sa facem treaba buna.Sa nu mai existe diferente.Unul de-aci spune ca suntem o tara de prosti.Nu toti.Ca-n ecuatia lui Poretto.Cam ca peste tot.Dar celor care sunt prosti,judecand dupa felul cum voteaza,le si place sa fie prosti.Sau sunt complici.

    Răspunde
     
  • ciprian
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:49

    In principiu este ok ce se spune in aceasta prezentare…insa la capitolul spaghete cele mai bune spaghete la un pret acceptabil sunt cele Barilla…deci totul depinde de standardul fiecaruia….eu spaghete de calitate romanesti nu am intalnit, daca ar fi asa ceva as consuma cu placere.

    Răspunde
     
  • Nemessis
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:44

    Orice natiune are campania asta : Cumparati produse nationale. Dar nu asta e salvarea noastra, ci oprirea jafului de la bugete ( national si local ). Aici e problema mare : ca se indatoreaza tara , se vinde tot ce mai are si se fura ce se mai poate de unde se mai poate. Pana nu stopam aceste furturi si pana nu incepem sa investim in ce avem noi nevoie ca natiune, degeaba.
    Tara asta e o tara de prosti, o tara care face biserici si darama scoli, face biserici si daramane spitale, face biserici peste biserici. O tara de prosti, creduli, lenesi si hoti. Cei care gandesc si au curaj sa zica ceva sunt mult prea putini. Marea masa sunt precum oile.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 18, 2013 la ora 21:19

      „O tara de prosti, creduli, lenesi si hoti” si altceva mai constructiv ce sugerati?

      Răspunde
       
  • zyzz
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:25

    Barilla sunt mai bune.

    Răspunde
     
  • Paul
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:22

    Excelenta initiativa!

    Răspunde
     
  • milincianu dorina
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:11

    Eu muncesc,pentru mine ,copilul meu,parintii meifara sa cer de la nimeni nimic. Romania este minunata si merita sa traim aici!

    Răspunde
     
  • Dan
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:04

    Bravo pentru ca incercati sa treziti Romanii la realitate. Sa salvam impreuna Romania!

    Răspunde
     
  • Rogozan Adrian
    Septembrie 17, 2013 la ora 20:02

    Initiativa foarte buna! Bravo Moise!

    Răspunde
     
  • sebi
    Septembrie 17, 2013 la ora 19:57

    Super!
    Multumesc pentru aceasta initiativa,in numele meu si al copiilor mei!

    Răspunde
     
  • Ion
    Septembrie 17, 2013 la ora 16:33

    EXCELENT!!!

    Răspunde
     
  • silviu
    Septembrie 17, 2013 la ora 16:24

    Foarte frumos si educativ.

    Răspunde
     
  • George
    Septembrie 17, 2013 la ora 09:31

    Felicitari ! Excelenta idee.

    Răspunde
     
  • Ion
    Septembrie 17, 2013 la ora 08:57

    La ce tara de kkt avem, ma intreb daca mai merita sa ne salvam.

    Răspunde
     
  • Dan Topor
    Septembrie 17, 2013 la ora 08:13

    Excelentă iniţiativă!
    Păcat că unii nu prea i-au înţeles sensul şi se erijează în oameni de nivelul răposatului Pruteanu, cu comentarii sforăitoare… pe lângă subiect, alţii amestecă naţionalismul cu dreptul la libera alegere… tot pe lângă subiect şi poate şi periculos (dacă îşi mai aduce cineva aminte de anii ’80).
    1. Indiferent de unde iei benzina, plăteşti salariile unor conaţionali, mai mulţi sau mai puţini. Singurul criteriu este calitatea pe care o doreşti şi… ţi-o permiţi.
    2. Dacă nu-i place un anume tip de spaghete româneşti, poţi alege altele, tot româneşti sau… străine. Din nou, criteriul este calitatea pe care o doreşti şi… ţi-o permiţi.
    Nu aşa se pune problema. Moise încearcă să ne spună că, dacă alegem un produs românesc care ne satisface cerinţele în locul unuia străin cu aproximativ acelaşi nivel calitativ, avem şansa să nu mai depindem prea mult de importuri şi să ne dăm de lucru unii altora sau să ne ajutăm între noi pentru a ne păstra locurile de muncă.
    Chiar dacă acesta este un lucru foarte bun şi de lăudat, din păcate nu este suficient, însă măcar atât putem face pentru conaţionali (şi pentru noi înşine) pe plan personal, fără un efort semnificativ.
    Ţine-o tot aşa, Moise!

    Răspunde
     
  • Vorbind de greci
    Septembrie 17, 2013 la ora 00:33

    Ca veni vorba de greci, cunosc un grec/american care traieste pe o insula in grecia. E unul din cei mai tipicari oameni pe care i-am intalnit vreodata. Are multe defecte, dar are si calitati. E destul de batran, in toata viata lui si-a cumparat pantofi, pantaloni, camasi de la prietenii lui din copilarie care au mici magazine. La fel si cu mancarea, doar in restaurantele prietenilor din copilarie. Cumparaturi de la supermaket? Scandal daca produsele nu sunt din insula lui. Dar e un secret aici, tot ce cumpara e de calitate, pentru ca ii place calitatea in primul rand. Or fi baietii astia doi romani, dar unu ii vinde celuilalt o benzina proasta care-i infunda carburatorul pentru ca lucrea la un Petrom luat in locatie de gestiune de la OMV (si de, patronul mai baga si apa si benzina adusa din cine stie ce conducta sparta) iar celalat la o firma care foloseste faina de proasta calitate, iar daca te apuci sa faci spaghete se naclaiesc, se lipesc si au gust de oua stricate. Iar apropo, spaghetele nu se fac cu patrunjel, se fac cu busuioc.

    Răspunde
     
    1. un om simplu
      Septembrie 17, 2013 la ora 01:17

      Fusashi tu in China?, nu d-alta da’ pastele-s aduse de Marco Polo d-acolo… 😉

      Răspunde
       
      1. alt om simplu
        Septembrie 17, 2013 la ora 08:57

        Marco Polo asta e nemuritor, se pare ca inca le mai cara de acolo.

        Răspunde
         
    2. I love Ro
      Septembrie 17, 2013 la ora 21:09

      Benzina de la Petrom e bună, am făcut sute de mii de km alimentand de la ei (pentru că e mai ieftina in principal – ca sa fiu sincere) iar pastele romanesti sunt super. Conditia e sa stii sa le gatesti :). Stiu ca da mai bine la prieteni sa le povestesit ce paste „barilla” deosebite ai mâncat aseara, dar la sistemul de pensii sau de sanatate contribuie tot pambac și altii de la noi. Si tocmai din cauza puternicei concurente a produselor din import, pot sa pun pariu ca producatorii romani folosesc materie prima de calitate.

      Răspunde
       
  • Lucian
    Septembrie 16, 2013 la ora 21:58

    Buna emisiunea. O urmaresc constant, dar te rog Moise, hai sa vorbim romaneste. Voi cei din Media aveti ca unealta de lucru „cuvantul”. Ce ar fi ca tu in emisiune la profesori sa nu le mai zici dascali( e un grecism, dascalos ), in limba greaca nu exista cuvantul profesor ci dascalos. Prin cuvantul profersor se intelege totalitatea educatorilor, invatatorilor si profesorilor. Si la servici sau serviciu sa nu-i mai zici slujba( un slavonism, cred ca ne-am saturat de influenta lor ). Limba romana este o limba foarte frumoasa, o limba vocalica, placuta auzului. Este o limba neolatina, cu cele mai multe cuvinte de provenienta latina dintre toate limbile neolatine( italiana, franceza, spaniola, portugheza, retoromana ). Zic si eu, nu dau cu parul.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 16, 2013 la ora 23:59

      Deacord, e scandalos desi si Creanga spunea dascal si parca suna mai prietenos decit prof. Iar daca nu-i mai spuneti slujba (pentru ca suna a „drujba” care este un lant taietor), sa-i spunem „job” pentru ca este mai „OK” si exprima o activitate mai susteinabila decit un servici care mai poate sugera si coruptie. In orice caz, grecii si macedonenii si .. fanariotii ne-au calcat mai de mult, americanii abia au inceput – si ambasadorul se scuza de intirziere, intre timp auzeam ca incepuse sa se scuze de altele mai mirositoare, a mercur.

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Septembrie 18, 2013 la ora 11:35

        “drujba”… _ As spune ca este inainte de toate o mare si profunda prietenie.

        Răspunde
         
        1. sanduCu
          Septembrie 18, 2013 la ora 21:09

          da, dar nu mai vroiam sa-mi aprind paie-n cap – mai de mult am opinat ceva despre „imbogatirea” moderna a limbii romane si vad ca abia acuma ii venise timpul, se fac cursuri de limba romana in tarile UE. Probabil ca ar fi cazul sa se dubleze orele de romana din scoli. Apropo, vad in Telejurnal ca la scolile particulare se introduce tableta. Frumos, dar numai atit – la tabla profesoara prezenta o tema de geometrie, cam dificil se pare pentru elevi sa preia prezentarea pe tableta, in schimb (de 3 ori la rind) am vazut ca elevul constiincios desenase un „smile face” si altul „sad” pe tabletica lui. Nu-i nevoie de concluzii. Nu sunt de moda veche, dar atunci cind iei notite, mai si inveti ceva din clasa, daca ai pe tablita tot ce spune profesorul, mai esti atent la explicatie? Aici, in liceu nu se folosesc metode de-astea moderne. In universitati, da marea majoritate cu lap-topurile: cursurile sunt pe site-uri, studentilor li se da sa citeasca inainte, iar in clasa sau la ora de curs/predare se discuta si se lamuresc neintelegerile. Deasemenea, studentii isi trimit lucrarile de rutina/temele pe e-mail la profesor, referatele sau proiectele se aduc pe hirtie. Nu sunt convins daca chestia cu tabletele in scoli (mai ales ca aud ca nu vor inlocui cartea) nu este de fapt o aiureala, care mai si costa … degeaba.

          Răspunde
           
    2. Sebastian
      Septembrie 17, 2013 la ora 10:05

      Da, Lucian, dar prin exemplele pe care tocmai le-ai dat ai format mai degraba un contraargument: ambii termeni la care faci referire, profesor si serviciu, sunt cuvinte mai nou intrate in limba Romana, ambele pe filiera franceza, chit ca serviciu vine initial din latina, au intrat in vocabularul Limbii Romane moderne in sec al XIX-lea. Pe cand celelalte de influenta greaca si respectiv slavona au o mai lunga istorie in limba noastra.

      Răspunde
       
    3. Constantin
      Septembrie 18, 2013 la ora 11:39

      „…cele mai multe cuvinte de provenienta latina”_Patrunse in limba romana in perioada post reromanizare, ca neologisme.

      Răspunde
       
  • Io
    Septembrie 16, 2013 la ora 21:50

    Yep, buy Romanian!
    Foarte buna initiativa, felicitari, Moise!

    Răspunde
     
  • George
    Septembrie 16, 2013 la ora 19:45

    Il vreau pe Dl Guran Prim-Ministru!

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 17, 2013 la ora 00:09

      Nu esti singurul, dar da-i timp sa se „invecheasca”, altfel fermenteaza cu ..ferment strain. Daca sufli in Ponta trebuie sa sufli si in iaurt.

      Răspunde
       
  • Made in Ro
    Septembrie 16, 2013 la ora 19:30

    Felicitari!!!!
    Asta tot incerc sa spun tuturor: familie, prieteni, cunostintelor etc. de cativa ani. Tin minte ca m-au „luminat” elvetienii pe cand eram intr-o vizita cu serviciul. Am vrut sa imi iau niste baterii petru camera foto si ma tot minunam de ce cele cu „made in swiss” mai erau cateva iar celelalte, acelasi brand, randul plin. Si uite ca am ajuns sa lucrez afara si sa imi cumpar Dacie direct din Romania si, bineinteles, sa imi umplu portbagajul cu cat mai multe produse made in Romania de fiecare data cand ajung ACASA.
    Sper sa schimbi ceva in mintea celor de genul „ce ba n-ai bani de masini straine, sau macar sa iti iei ceva la mana a doua… Dacie?!” (a se intelege genul de oameni cu preconceptia ca MEREU lucrul strain e mai BUN).
    Eu ma consider un „produs” romanesc (auto)exportat si incerc sa aduc un profit inapoi „producatorului”. Si de ce nu, cum ai spus si tu in reportaj, sa contribui si eu la salariul lui X sau lui Y, pentru care firma plateste niste taxe, de unde se va plati si pensia parintilor mei.

    Iti urez la cat mai multe cifre in numarul episodului, si la cat mai mult rating pentru fiecare episod in parte.

    Răspunde
     
    1. virgil
      Septembrie 24, 2013 la ora 01:50

      @made in ro Sunteti pardon un produs made in ro adica sclav: munceste afara si cumpara din Romania! Dar ce cumperi si la ce pret? vii odata pe luna si cumperi, cit cumperi? Aceasta ignoranta made in ro da, e autentica si mai e si ghidonata de afara sau de tv-ul ajuns WC.Pe baza mindriei si prostiei noastre (stomacale) cei din afara isi bat joc de noi.Deci cumperi Dacie care e facuta de Franta si te duci la supermarketuri frantuzesti sau austriece sau germane.Nu intram in Shengen pentru ca golani de olandezi vor sa ia portul Constanta,Smecherii de austrieci au luat Petromul si petrolul etc .”Investitii straine?Banci si pamant arabil cumaprat, o sa ne uitam cum maninca chinezi si aram noi din cauza curvelor de la guvernare! Adica mai tovarasi salami si burta mare nu va mai dati patrioti ca sunteti sclavi, doar sclavi.Sunt sclavii patrioti? Nu! Doar se uita la Money Chanel si maninca mititei cind ajung acasa,Astea is gesturi patriotice? Mai baieti, mai mergeti la gradinita si vb cu copii de acolo sa faceti o reciclare!

      Răspunde
       
      1. Made in Ro
        Octombrie 1, 2013 la ora 10:09

        1. Cu Dacia produsa in Franta gresesti. Si aici chiar stiu ce vorbesc. Spre exemplu stiai ca Renault a achizitionat DOAR 51% din Dacia.
        2. Cu supermarketurile ca sunt cu capital german, austriac, francez etc. nu te contrazic. Dar acel supermarket plateste un TVA care intra in visteria statului. Plateste un salar la care plateste niste taxe->in visteria statului. Acel salar, in mare parte se „sparge” tot in Romania, deci revenim la traseul TVA-Taxe. Si tot asa. Ce (poate) nu ai inteles este faptul ca daca ai cumpara Made in Ro. ar ramane o suma mai mare in Romania.
        3. Ca ce am avut/avem in tara au ajuns pe mana strainilor asta e o alta discutie, insa daca sapam tot vina noastra este (si nu ma lua ca Guvernul e vinovat… ca atunci te intreb: ce ai facut tu cand ai auzit de asemenea oribilitati? eu unul, sincer, nu am facut nimic inafara de a ma enerva si atat).
        4. Deja citind mai jos imi dau ca nu ar trebui sa iti dau un raspuns, insa pacat ca ai devenit un roman tipic al zilelor noastre… „Stiu cel mai bine sa critic. Stiu cel mai bine sa dau cu cacat prin comentarii pe internet sa arat cat de bine ii pun eu la respect pe cei din jur impunandu-mi punctul de vedere. Cum stiu eu ca e o conspiratie mondiala si toata lumea vrea sa ma fure pe mine romanul cel harnic si cuminte.”
        5. Hai totusi sa aratam un minim de educatie. Daca tu nu esti pe aceeasi lungime de unda cu mine/noi asta nu iti da dreptul sa ne arati ca stii sa adaugi adjective. Daca vrei facem un concurs de argouri si triviale. Insa, propun, nu aici.

        Răspunde
         
  • sanduCu
    Septembrie 16, 2013 la ora 19:06

    ..si Ceausescu pe la inceputuri facea vizitele de „lucru” la costum si la cravata, pe urma s-a prins ca pot fi facute si la tol de .. golf..

    Răspunde
     
  • Stefan Bragarea
    Septembrie 16, 2013 la ora 18:48

    Excelentă prezentarea! Îmi aduce aminte de SUA postbelice când deviza națională era ”Buy American!”
    Ce se întâmplă cu emisiunea?

    Răspunde
     
  • danny
    Septembrie 16, 2013 la ora 13:23

    Excelenta campania de constientizare .

    Feliucitari pentru modul in care prezentatii
    adevarul .

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase