Bacalaureat cu întrebări retorice. Şi tot degeaba!

Publicat la data de de Moise

mcr

de Ionuţ Văcaru

Aflu cu stupoare că şi anul acesta ponderea picaţilor la bac s-a păstrat la aproximativ 50%, deşi subiectele au fost în mod clar făcute să treacă toată lumea. M-am uitat săptămâna trecută peste subiectele de la istorie şi citindu-le m-a apucat râsul. Practic, jumătate dintre ele conţineau răspunsurile… E ca în Caragiale… Nu-i aşa că Pământul e rotund? Cu puţină atenţie şi un gram logică oricine putea să ia notă de trecere la proba de Istorie a examenului de Bacalaureat. Oricine! Chiar şi cineva care nu a deschis vreodată o carte de istorie sau chiar o carte în general. Vă oferim câteva rezolvări cu copy din întrebare şi paste la răspuns… E posibil ca unii candidaţi să se se fi simţiţi vitregiţi de faptul că ei au fost nevoiţi să transcrie de mână…

Primele două subiecte, care au fost punctate cu 30 de puncte fiecare şi a căror rezolvare integrală i-ar fi adus participantului la examen nota 7 au avut la bază analiza unor texe după cum urmează:

SUBIECTUL I    Cititi, cu atentie, sursele de mai jos: A. „Romania a fost cel mai activ aliat al Uniunii Sovietice in timpul crizei ungare [din 1956]. […] Gheorghiu-Dej […] a vizitat Budapesta dupa invazia sovietica, iar in comunicatul […] oficial si-a exprimat parerea ca actiunea sovietica <<era necesara si corecta>>. Guvernul roman s-a facut ecoul propagandei sovietice, denuntand <<contrarevolutia>> [ungara] ca opera a <<fascistilor reactionari>> provocati de <<imperialistii occidentali>>. Fortelor sovietice li s-au oferit baze suplimentare pe pamant romanesc, drumurile au fost largite, iar traficul feroviar intrerupt pentru a permite transporturile militare. Satisfactia sovietica fata de rolul Romaniei in timpul lunilor octombrie si noiembrie 1956 a fost in avantajul tarii, doi ani mai tarziu, cand Hrusciov a hotarat sa retraga trupele sovietice. […] Pozitia strategica a Romaniei, flancata de alte state membre ale Tratatului de la Varsovia, a facut ca propunerea de retragere a trupelor sa nu nelinisteasca Uniunea Sovietica din punct de vedere al securitatii, orice temeri in legatura cu Romania ca aliat demn de incredere fiind risipite de actiunile acesteia din timpul revolutiei ungare. Din acelasi motiv, masura de precautie de a mentine un numar mare de trupe sovietice in Ungaria dupa revolutie, i-a permis lui Hrusciov sa compenseze partial orice reducere generala de trupe sovietice in zona. […] Pentru a compensa retragerea sovietica si pentru a micsora temerile sovietice ca aceasta ar putea sa afecteze sprijinul regimului din Romania, [Gheorghe Gheorghiu-] Dej a aprobat introducerea imediata a unor masuri de securitate interna stringente pentru a mentine controlul Partidului.”
 
(M.Barbulescu, D.Deletant, K.Hitchins, S.Papacostea, P.Teodor, Istoria Romaniei) 
 
B. „Pe 21 august 1968, Armata Rosie si armatele auxiliare ale Tratatului de la Varsovia invadeaza Cehoslovacia si ocupa Praga fara sa intampine vreo rezistenta armata, populatia respectand consemnele date de partid. […] Dar, chiar daca operatiunea militara este o reusita, ea se soldeaza rapid pe plan politic si psihologic cu un esec usturator. Sovieticii credeau ca vor putea reedita la Praga scenariul pe care il folosisera cu succes la Budapesta, in 1956, si ca-i vor determina pe neostalinistii partidului sa apeleze la ajutorul <<marelui frate>> pentru reinstaurarea <<legalitatii socialiste>>. […] Evenimentele din vara lui 1968, i-au pus in multe privinte pe picior gresit pe conducatorii sovietici si pe aliatii lor conservatori si neostalinisti din democratiile populare din Europa de Est. Intr-adevar, coeziunea blocului socialist chiar daca a fost restabilita inca o data […] prin interventia blindatelor, a dat semne ingrijoratoare de subrezire. […] Romania nu a participat la <<strunirea>> promotorilor <<Primaverii de la Praga>> si a condamnat initiativa aliatilor sai.”
(S. Berstein, P. Milza, Istoria Europei)
 
Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti liderul politic roman precizat in sursa A.     2 puncte

(Aha! Deci de aceea trebuia să citim cu atenţie textul. Ca nu cumva să încurăm liderul politic din sursa A cu liderul politic din sursa B.)

RĂSPUNSUL CORECT ESTE EVIDENT GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ.

 

2. Precizati secolul la care se refera sursa B.     2 puncte

Asta este o întrebare capcană. Cu siguranţă unii dintre elevii care au văzut anul 1968 s-au gândit la secolul al 19-lea.

RĂSPUNSUL ESTE SECOLUL AL 20-LEA (ACELAŞI SECOL LA CARE SE REFERĂ ŞI SURSA A DE ALFEL).

3. Numiti din sursa A, respectiv din sursa B, cate un spatiu istoric in care au loc evenimente ce duc la interventii armate.     6 puncte

(Şi asta este o întrebare capcană în sensul că mulţi habar nu au ce naiba este acela “spaţiu istoric”.)

RĂSPUNSUL CORECT – UNGARIA ÎN SURSA A ŞI ÎN CEHOSLOVACIA ÎN SURSA B.

(DIN CÂTE AM VĂZUT DUPĂ REZOLVAREA SUBIECTELOR, ERAU ACCEPTATE ŞI VARIANTELE PRAGA ŞI BUDAPESTA).

4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca Romania adopta, in relatiile internationale, o atitudine diferita fata de aceea a Tratatului de la Varsovia.     3 puncte

SURSA B, EVIDENT, INVADAREA CEHOSLOVACIEI

5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate intr-o relatie cauza-efect, selectate din sursa A.     7 puncte

RĂSPUNSURILE SUNT TOT IN TEXTE

– AŞA-NUMITA „CONTRAREVOLUŢIE” UNGARĂ, DESPRE CARE PROPAGANDA ROMÂNEASCĂ ŞI CEA SOVIETICĂ SPUNEAU CĂ ESTE O OPERĂ A „FASCIŞTILOR REACŢIONARI” A DECLANŞAT INVAZIA SOVIETICĂ.

– CA URMARE A FAPTULUI CĂ GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ A SUSŢINUT ÎN MOD ACTIV INVAZIA UNGARIEI, UNIUNEA SOVIETICĂ A ACCEPTAT SĂ ÎŞI RETRAGĂ TRUPELE STAŢIONATE PE TERITORIUL ROMÂNIEI.

6. Prezentati doua practici politice utilizate in Romania, in perioada national-comunismului.     6 puncte

ACESTA ESTE O CERINŢĂ CEVA MAI DIFICILĂ, CARE APELEAZĂ LA CUNOŞTINŢELE DOBÂNDITE ÎN ŞCOALĂ. TEXTUL TE AJUTĂ SĂ SCOŢI CEL PUŢIN UNA – LA FINALUL TEXTULUI A, CONTROLUL POLITIC PRIN INTERMEDIUL SECURITĂŢII, ERA O PRACTICĂ. SĂ ADMITEM TOTUŞI CĂ UN CANDIDAT CARE NU A DESCHIS O CARTE IN VIAŢA LUI NU S-AR FI GANDIT LA ASTA. TĂIEM TOATE CELE ŞASE PUNCTE

7. Mentionati o caracteristica a disidentei anticomuniste din Romania.     4 puncte

ACEEAŞI SITUAŢIE CA LA CERINŢA PRECEDENTĂ. TĂIEM  4 PUNCTE.

SUBIECTUL al II-lea     (30 de puncte) Cititi, cu atentie, sursa de mai jos: „Progresele expansiunii turcesti […] au sporit presiunea otomana la Dunare si au creat o amenintare directa pentru independenta Tarii Romanesti. In confruntarea militara care se anunta, Vlad [Tepes] s-a decis sa preia initiativa. Declansarea razboiului antiotoman a fost precedata de o ampla actiune politica destinata sa asigure consolidarea autoritatii domnesti, prin limitarea fortei politice si militare a marii boierimi, prin crearea unei puternice armate si prin sprijinirea negustorilor localnici. […] Conflictul dintre domn si marea boierime […] a imbracat forme violente, domnul suprimand o mare parte a adversarilor sai. […] In 1459, Vlad a refuzat plata tributului, iar in iarna anului 1461-1462 a atacat si nimicit garnizoanele otomane de pe ambele maluri ale Dunarii, de la Zimnicea pana la gurile fluviului. Riposta otomana s-a manifestat prin organizarea unei expeditii conduse de insusi sultanul Mahomed al II-lea, aflat […] in fruntea celor mai puternice ostiri de la cucerirea Constantinopolului. Vlad a aplicat tactica clasica a domnitorilor romani: retragerea, pustiirea teritoriului care urma sa fie strabatut de inamic si lupta de hartuiala. Astfel, in noaptea de 16 iunie 1462, Vlad a savarsit un atac nocturn asupra taberei sultanului […]. Ocuparea capitalei – orasul Targoviste – abandonata de domn, nu a adus decizia politica si militara asteptata de sultan, astfel ca in iunie a inceput retragerea armatei otomane, care sub loviturile fortelor romanesti a intrat in debandada. Victoria lui Vlad Tepes nu putea fi definitiva atat timp cat efortului militar romanesc nu i se asociau fortele coalizate ale statelor crestine.”
(A. Otetea, Istoria poporului roman)  
 
Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:
 
1. Numiti capitala statului romanesc, precizata in sursa data.     2 puncte

RĂSPUNS: CAPITALA STATULUI ROMÂNESC PRECIZATĂ ÎN SURSA DATĂ ESTE TÂRGOVIŞTE.

(Ce vă spuneam la început – Marius Chicos Rostogan…)

2. Precizati, pe baza sursei date, o informatie referitoare la cauzele organizarii expeditiei otomane in spatiul romanesc.     2 puncte

RĂSPUNS:

Cum independenţa Ţării Româneşti era în pericol de expansiunea Imperiului Otoman, domnitorul Vlad Ţepeş a decis să fie el cel care acţionează primul. Aşa că în 1959 a refuzat să mai plătească tribut otomanilor, iar în iarna dintre anii 1461 şi 1462 a condus o campanie militară victorioasă împotriva garnizoanelor otomane de pe ambele maluri ale Dunării. În urma acestor evenimente Imperiul Otoman a decis să întreprindă, sub comanda sultanului Mahomed al II-lea expediţia în spaţiul românesc menţionată în sursa dată.

(Asa reiese din text. Corectorii s-ar fi multumit si cu raspunsul “neplata tributului şi atacarea garnizoanelor”).

3. Mentionati statul medieval romanesc si domnitorul acestuia, la care se refera sursa data.     6 puncte

(6 puncte pentru o întrebare care te întreabă cum îl chema pe domnitorul Ţării Româneşti, Vlad Ţepeş, şi în ce ţară era acesta domnitor?!?!)

RĂSPUNS CORECT: SURSA DATĂ SE REFERĂ LA STATUL MEDIEVAL ŢARA ROMÂNEASCĂ ŞI LA DOMNITORUL ACESTUIA, VLAD ŢEPEŞ.

4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la masurile adoptate pe plan intern prin care domnitorul si-a consolidat autoritatea politica.     6 puncte

RĂSPUNS: CA SĂ ÎŞI CONSOLIDEZE AUTORITATEA POLITICĂ, DOMNITORUL VLAD ŢEPEŞ A ALES SĂ LIMITEZE PRIN TOATE MIJLOACELE POSIBILE ATÂT FORŢA MILITARĂ CÂT ŞI PUTEREA MILITARĂ A MARII. SIMŢINDU-SE AMENINŢAŢI, BOIERII AU RIPOSTAT VIOLENT.

ÎN ACELAŞI TIMP, DOMNITORUL ŞI-A CONSOLIDAT AUTORITATEA SPRIJININD NEGUSTORII LOCALNICI.

5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la consecintele declansarii expeditiei otomane din anul 1462, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa.     10 puncte

RĂSPUNS: GÂNDITĂ CA O REPLICĂ DURĂ LA ACŢIUNILE MILITARE ALE LUI VLAD ŢEPEŞ , EXPEDIŢIA OTOMANĂ DIN ANUL 1462 A FOST PÂNĂ LA URMĂ UN USTURĂTOR EŞEC PENTRU SULTANUL MOHAMED AL II-LEA ŞI OŞTIREA DE TEMUT AFLATĂ SUB COMANDA SA. FOLOSIND TEHNICILE MILITARE CLASICE ALE DOMNITORILOR ROMÂNI: RETRAGEREA, PUSTIIREA TERITORIULUI CARE URMA SĂ FIE STRĂBĂTUT DE INAMIC ŞI HĂRŢUIALA, VLAD ŢEPEŞ A REUŞIT SĂ APLICE LOVITURI-SURPRIZĂ ASUPRA OŞTILOR OTOMANE, CARE AU CULMINAT CU UN ATAC NOCTURN ASUPRA TABEREI SULTANULUI ÎN NOAPTEA DE 19 IUNIE 1462. CUM OCUPAREA TÂRGOVIŞTEI, CAPITALA ŢĂRII ROMÂNEŞTI, NU A FOST SUFICIENTĂ PENTRU A OBŢINE SUPUNEREA LUI VLAD ŢEPEŞ, ÎN IUNIE 1462 A ÎNCEUT RETRAGEREA ARMATEI OTOMANE CARE SUB LOVITURILE FOREŢELOR ROMÂNEŞTI A INTRAT ÎN DEBANDADĂ.

6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia diplomatia promovata de un conducator politic din spatiul romanesc se incadreaza in relatiile internationale din secolele al XIV-lea – al XVI-lea. (Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.)     4 puncte

LA FEL CA ÎN CAZUL ULTIMELOR CERINŢE DE LA PRIMUL SUBIECT, NICI AICI NU POŢI SĂ RĂSPUNZI CITIND TEXTUL.

 

SUBIECTUL AL TREILEA ERA UN ESEU DE DOUĂ PAGINI, UN SUBIECT DE ASEMENEA GREU PENTRU CINEVA CARE NU ŞTIE ABSOLUT DELOC ISTORIE.

CONCLUZIA: Fără să fi învăţat absolut nimic un elev atent ar fi luat la Istorie nota 5,40, transcriind pur şi simplu răspunsurile conţinute de întrebare.

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

61 răspunsuri la Bacalaureat cu întrebări retorice. Şi tot degeaba!

  • O voce dintre dintre Nistru si Prut
    Octombrie 28, 2013 la ora 15:16

    acu cine are bani face Carte,cine nu – umbla ca argatu prin ue

    Răspunde
     
  • mihaela rusu
    Octombrie 28, 2013 la ora 14:55

    ne ajunge atata crte sa invatam atat ne va lua foc, capul de la atata invatat daca sunteti pentu sa scrieti adevarat su daca nu scrieti fals ca eu vreau sa imi exprim parerea si asta cred eu daca nu credeti asa invatati si gata dar noi vom face mai mult de atat

    Răspunde
     
  • mihaela rusu
    Octombrie 28, 2013 la ora 14:51

    foarte greu si foarte mult de invatat ce ne trebuie atata carte pentru ce sa invatam atata

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iulie 21, 2013 la ora 15:01

    Se intreaba unii colegi daca orice metoda pedagocica actula mai trebuie abordata atat cu instrumente de natura stimulativa, cat şi cu cele de natura punitiva, ca pana in prezent, ori este necesar a se aplica violenta cu orice pret? Personal cred ca violenta NU este niciodata necesara. Daca un cadru didactic ia de urechi un elev este sanctionat negresit. Daca-i scapa o palma risca sa nu mai profeseze niciodata. Recent am vazut un repirtaj la TV5 despre o familie in care tatal i-a vorbit ceva mai rastit fiicei minore. Aceasta s-a adresat serviciului de Protectie a copiilor. Cei trei copii au fost plasati in centre de protectie diferite, mama a fost sfatuita sa depuna plangere impotriva tatalui [violent] asupra caruia s-a declansat automat o procedura de urmarire penala pentru rele tratamente aplicate minorului. Ulterior fata a declarat in repetate randuri ca s-a exagerat, ca-si retrage plangerea si ca vrea sa se intoarca acasa impreuna cu fratii ei (care o acuza in prezent pur si simplu de prostie). Autoritatile spun ca acest lucru este imposibil si ca cercetarile pot dura ani de zile. De ce se intampla aceste lucruri in acest fel? Pentru ca orice forma de violenta produce traume grave asupra copilului, iar protectia minorilor capata forme uneori aparent exagerate. Aceste masuri de aparare sunt in favoarea copiilor, dar mai ales in favoarea societatii. Adica, se actioneaza pentru mine, dar si pentru cei care sunt adeptii violentei fata de copii in procesul educativ. Efectele traumelor se vad in campusuri din SUA (Texas s.a.), ori la Iasi. Iar eu, catateanul, nu doresc sa fiu amenintat cu bomba in amfiteatru, ori copiilor mei sa le fie pusa viata in pericol pentru ca un profesor a provocat o trauma unui elev. Ce este de facut in acest context pentru educatia copilului? In nici un caz nu trebuie aplicata violenta. Pana si unui animal pe care vrei sa-l dresezi i te adresezi cu blandete si-i oferi o recompensa (de obicei hrana) atunci cand face ceea ce-i ceri. Nu se obtin rezultate similare prin violenta. Incercati sa loviti un caine care refuza sa vina la dumneavoastra. Credeti ca va veni mai repede? Dimpotriva, va fugi. Atunci, de ce sa facem copiilor nostri ceea ce nu am face nici macar unei javre? Ramane solutia ca procesul educativ sa devina placut. Exemplele de eficienta ale celor care invata din necesitate, placere, in mod constient si voluntar sunt edificatoare. Pentru aceasta este necesar ca procesul educativ sa fie atractiv, iar responsabil este in acest caz sistemul care este dator din punct de vedere social sa asigure cadrul normativ si resursele necesare.

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      Iulie 21, 2013 la ora 23:36

      D-le Constantin, ati aruncat o minge la fileu.Teoria d-vstra nu are suport practic. Nici aceasta teorie, nici cea sustinuta de altii respectiv socialismul (egalitarismul). De ce?

      Răspunde
       
      1. Constantin
        Iulie 22, 2013 la ora 12:39

        Ei, cum sa n-aiba, domnule AndreiM?! Priviti va rog: https://docs.google.com/file/d/0B-iOqOKLc35PYWY0MjYyNmMtYzZlMC00OGZmLThjMTctODBkYjE0MTE2NmZj/edit?pli=1&hl=en_US

        http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2000:034:0001:0005:EN:PDF
        Codul Penal din patria noastra are, de asemenea, prevederi clare cu privire la relele tratamente aplicate minorului in cadrul capitolului Infractiuni contra familiei. s.a.m.d. Daca veti dori consultarea unui curs de pedagogie, in mod cert trasul de urechi nu va fi gasit printre metodele educative. Cat priveste socialismul, au existat dezbateri anterioare patimase asupra temei. Asta arata ca mai are inca suficienti adepti pentru ca subiectul sa poata fi considerat de actualitate, iar o noua discutie oportuna.

        Răspunde
         
      2. Constantin
        Iulie 22, 2013 la ora 13:51

        Ei, cum sa n-aiba, domnule AndreiM?! Priviti va rog: https://docs.google.com/file/d/0B-iOqOKLc35PYWY0MjYyNmMtYzZlMC00OGZmLThjMTctODBkYjE0MTE2NmZj/edit?pli=1&hl=en_US

        Codul Penal din patria noastra are, de asemenea, prevederi clare cu privire la relele tratamente aplicate minorului in cadrul capitolului Infractiuni contra familiei. s.a.m.d. Daca veti dori consultarea unui curs de pedagogie, in mod cert trasul de urechi nu va fi gasit printre metodele educative. Cat priveste socialismul, au existat dezbateri anterioare patimase asupra temei. Asta arata ca mai are inca suficienti adepti pentru ca subiectul sa poata fi considerat de actualitate, iar o noua discutie oportuna.

        Răspunde
         
        1. Constantin
          Iulie 22, 2013 la ora 13:54 Răspunde
           
        2. AndreiM
          Iulie 22, 2013 la ora 14:31

          D-le Constantin, nu vorbim de „reglementari si reguli” ci de realitate. Atat lipsa violentei cat si socialismul nu pot fi viabile datorita … instinctelor :). Si sa o luam metodic, avem instinctul de supravietuire, instinctul de conservare si lupta pentru suprematie (exemplarul cel mai bine adaptat supravietuieste). Lupta pentru suprematie ia in natura diferite forme, la specia noastra contactul direct (noi il numim agresivitate sau violenta acum). De aceea jocurile de contact sunt foarte apreciate, pentru ca se regleaza excesul de adrenalina.Acum sa luam socialismul, multa lume se intreaba cum de unii care au multi bani, nu se opresc din a face si mai multi. Pai e vorba de instinctul de supravietuire care spune ca tre sa acumulezi cat mai mult pentru a nu ramane in pana de resurse. De asemenea se intreaba de ce unii ii exploateaza pe ceilalti. Pai pentru ca instinctul de conservare dicteaza ca tre sa obtii resurse cu o cheltuiala cat mai mica de energie prorie. Si iata cum civilzatia intra in conflict cu … mama natura (si nu e vb de Roxana Ionescu :)). Iar agresivitatea este o manifestare a … testosteronului. Deci pentru cine isi doreste socialism si eliminarea violentei trebuie sa faca cercetari … genetice, dar sa aibe grija sa nu ne transforme pe toti in …. fetite :). Iar „reglemntarile inhibatoare” nu fac decat sa cauzeze frustrari, manifestate in diferite forme (cea mai adesea violenta domestica). Sa discutam si despre instinctul sexual? 🙂

          Răspunde
           
          1. Constantin
            Iulie 22, 2013 la ora 21:42

            Nu sunt motive sa ma indoiesc de faptul ca printre colegi se afla unii care au avut o copilarie tare nefericita. Iar altii se vede treaba ca nici nu şi-au incheiat-o. Comportamentul violent nu se afla printre instincte. Animalele nu se lupta fara un motiv bine fundamentat decat in cazuri exceptionale [şi acelea explicabile]. Iar in cadrul aceleiasi specii indivizii se ucid in cazuri rarisime. Singurii care produc traume semenilor „just for fun” sunt oamenii. Adica animalele rationale, actionand in mod deliberat, NU instinctiv. Veti vedea, spre exemplu, o femela de caine, ori pisica, admonestandu-şi puiul atunci cand greseste. Niciodata nu-i va provoca o trauma serioasa şi aproape intotdeauna daca cel mic sheauna il arata afectiune (il linge etc.). Daca se lupta pentru teritoriu ori pentru pozitia dominanta, aproape intotdeauna cei invinsi nu sunt ucisi. Uciderea adversarilor este un comportament propriu oamenilor şi este o chestiune culturala, nu genetica. Prezenta emoticoanelor ma determina sa presupun o abordare comica in cazul comentariului dumneavoastra. Altfel, o analiza serioasa ar releva numeroase alte inadvertente logice. Experienta personala, atat ca subiect al procesului didactic, cat şi din postura de educator, mi-a aratat ca eficienta violentei este extrem de redusa, efectele negative generate fiind cu mult mai importante decat beneficiile.

             
          2. AndreiM
            Iulie 22, 2013 la ora 23:26

            D-le Constantin, cu siguranta aveti dreptate ca „eficienta violentei este extrem de redusa, efectele negative generate fiind cu mult mai importante decat beneficiile” – comentariul meu nu a fost un contra-argument, ci ca ar trebui sa descoperim cauzele violentei, nu doar sa condamnam violenta.
            Din experienta mea pe bancile scolii, am apreciat mai mult profesorii care si-au tinut orele in mod atractiv, alternand lucrurile serioase cu mici povestioare cu talc, intarind cele spuse. Dar nu am declarat ca violenta este un instinct, ci ca este rezultatul contactului direct atunci cand exista lupta pentru suprematie (aceasta poate fi si intre parinte si copil). „Veti vedea, spre exemplu, o femela de caine, ori pisica, admonestandu-şi puiul atunci cand greseste” este cu siguranta violenta, pentru ca iti impui faptul generator de bine, nu il lasi pe el sa invete pe propria piele. Ce am vrut sa subliniez in comentariul anterior este ca in mare parte faptul generator pentru violenta ne-necesara (atat verbala cat si non-verbala) se datoreaza frustrarilor legate de inhibarea instinctelor, nicidecum „just for fun”.
            „Animalele nu se lupta fara un motiv bine fundamentat decat in cazuri exceptionale [şi acelea explicabile]” – pai viata reala a animalelor este o lupta, pentru teritoriu, pentru hrana, pentru imperechere.
            Ma bucur ca ati ajuns la acel nivel de echilibru in care puteti controla instinctele, 99% din populatia planetei se pare ca nu. Nu situ in care categorie a copilariei m-ati incadrat, prefer sa fiu in continuare copil decat sa ma joc ca oamenii mari cu bombe atomice sau cu destinele a milioane de suflete (desigur si copii). Dar din argumentatia d-vstra nu am inteles cauzele violentei, sau ramanem la „just for fun”. Iar in acest comentariu am si raspunsul la intrebarea daca acceptati sau nu spiritul de gluma. Oricum imi cer scuze si pentru faptul ca v-am tutuit.

             
  • VictorL
    Iulie 21, 2013 la ora 10:17

    Pentru mine ramine totusi intrebarea de ce au fost premiati copiii care au promovat Bacalaureatul cu nota 10 si nu au fost premiati copiii care au luat locuri pe podium la Olimpiada de Fizica.Un tren care ajunge in gara la ora stabilita nu face nimic deosebit.Toti liceenii trebuiau sa ia bacul cu note mari,mai ales ca subiectele au fost de clasa a-8-a si nu trebuiesc ridicati in slava pentru asta.Despre practica facuta in occident e bine de stiut ca nici acolo nu forteaza nimeni studentii sa devina interesati insa cei care nu o fac primesc note slabe,iar plimbatul cafelei nu-l plateste nimeni,asadar nimeni nu plimba cafeaua…E o scara
    a valorilor intoarsa pe dos in Romania si se vede treaba ca greu mai percepem normalitatea…Sa-ti faca altul o lucrare plagiata si sa ajungi cu ea doctor si primministru e o exceptie bolnava si nu o regula.Se vind lucrari de licenta ca la talcioc si locuri in parlament pe sub masa…Dupa care ne miram ce figuri dau interviuri si lectii la talk-show-uri…Saraca tara bogata cum a ajuns ea pe mina nulitatilor.

    Răspunde
     
  • Andrei
    Iulie 20, 2013 la ora 11:22

    Este un dezastru total! Am 32 de ani si am dat bac-ul acum 13 ani. Dar era cu adevarat un bac, cu intrebari dificile. Sunt absolut convins ca daca examenul ar fi pe masura importantei lui, nu l-ar lua mai mult de un sfert din elevii din ziua de astazi. Asta e adevarul! Iar situatia este total alarmanta, tocmai pt ca facultatile genul acesta de absolventi preiau si, cu cateva exceptii, toate livreaza studenti care la absolvire le este greu si sa numeasca 5 discipline studiate!!! In institutia in care lucrez au venit in practica cativa elevi de clasa a XII a si studenti in anul I/II. Printre ei, doi la facultati inafara (Paris si Manchester).Diferenta este ENORMA fata de cei din tara ! Sunt cu adevarat interesati de informatie, de cum se lucreaza, de mediul de lucru….de tot, in timp ce studentii din Ro ii interesa doar sa le bifam prezenta si sa eliberam adeverinta. Dramatic.

    Răspunde
     
    1. Roxana
      Iulie 20, 2013 la ora 22:36

      Nu as vrea vrea sa generalizez, dar totusi o fac pentru ca si dvs ati facut-o…sunt anul II de facultate, in Romania, si tot ce am auzit despre locurile in care urmeaza sa facem practica este ca nu ne baga nimeni in seama, nu se oboseste nimeni sa ne invete ceva cu adevarat, nu avem altceva de facut decat de dus cafeaua, iar profesorii nostri stiu asta. In schimb, ce am auzit despre stagiile de practica din strainatate suna mult mai bine. Bineinteles, sunt sigura ca exista si exceptii, in ambele cazuri. Asa ca, va rog,lasati-o mai moale cu criticatul generatiei de astazi, care nu este formata numai din ignoranti, ignoranti care oricum sunt in cea mai mare parte rezultatul educatiei oferite de cei ce comenteaza indignati pe site-uri, asezati confortabil in scaune, pregatiti sa-si asume zero responsabilitati.

      Răspunde
       
  • Kirik
    Iulie 18, 2013 la ora 23:17

    Se mai poate comenta pe la domniile voastre?

    Răspunde
     
    1. Bernogeanu
      Iulie 20, 2013 la ora 01:19

      Nu se mai poate. Lui Guran şi echipei nu le plac decât comentariile „prietenoase”.

      Răspunde
       
      1. dan onofrei
        Iulie 22, 2013 la ora 02:07

        stimate domnule Bernogeanu-de ce trebuie sa fioe comenatriile mai dusmanoasec -opus lui prietenos???!!!
        Nu VAD CA DL.gURAN SA NU FIE UN DEMOCRAT DESCHIS SI SA NU ACCEPTE SI CRITICA SI PArticip la comentarii exact de 1 an vazind ca este un baiat cu bun simt si luptator in limita posibilului:Nici intzr-o democartie consacarta cum abvem ION gdermania nu se spun in mediile televizate chiar toate pe nume:Asta este ,noi plebea cetatii alegem ce credem de cuviinta :Si bancile,asigurarile , ne reasigura acum dupa catastrofa ca totul e bine si a trecut ,dvs.aveti timp sa ii credeti???

        Răspunde
         
    2. BocsaL
      Iulie 20, 2013 la ora 01:27

      Asta pentru că nu doar dom’ Guran e tufă de Veneţia în materie de limbă română pe sub umbreluţa televiziunii plătite din banii cetăţenilor României.
      Un „gram de logică” ţine mai nou de limba română, dacă nu literară, măcar îngrijită?! Adică ce mi-e gramu’, ce mi-e dramu’…
      Secolele nu se mai scriu cu cifre romane, ucaz de la stăpânire.

      Marea (Neagră?) avea putere militară pe vremea lui Ţepeş, cum de n-am ştiut?!

      Un atac nocturn… în noaptea (minţii?)

      Eh, o bezanconică de vreavă numai dintr-atât? Numa’, da’ cea mai opăcitoare o fost acolisitura cea cu promovabilitatea de să-l bintătuieşti pe marghiol până-şi cere bulciugul.

      Iac-aşa, reguli mai vechi, reguli mai noi, nicio regulă – că la noi în bătătură avem ţidulă dă la primar să scriem în „medii” plătite din banii bizonului folosind „mixuri” de incultură (cum nu se poate mai „logice”).

      Răspunde
       
  • Laura
    Iulie 18, 2013 la ora 11:59

    Doar ca idee: o intrebare retorica nu necesita raspuns. Deci nu ti-ai ales titlul potrivit in aceasta situatie. 🙂 De alfel interesante subiectele, daca ar fi fost asa si pe vremea cand am dat eu BAC-ul, poate nu as mai fi optat pentru geografie. 😉

    Răspunde
     
  • Laura
    Iulie 18, 2013 la ora 11:57

    Doar ca idee: o intrebare retorica nu necesita raspuns. Deci nu ti-ai ales titlul potrivit in sceasta situatie. 🙂 De alfel interesante subiectele, daca ar fi fost asa si pe vremea cand am dat eu BAC-ul, poate nu as mai fi optat pentru geografie. 😉

    Răspunde
     
  • Marian
    Iulie 12, 2013 la ora 16:55

    1. Sa fim seriosi, copiii care nu sunt in stare sa ia un 5 la un asfel de examen cu asemenea subiecte sunt cretini. Eu pun pariu ca majoritatea nu stiu citi, daramite sa inteleaga un text si sa-l analizeze. Acestia se vor putea angaja ca agenti de paza, vanzatori in magazine de retail sau taximetristi, ca alte meserii nu vor fi capabili sa presteze.
    2. Principalii vinovati pentru situatia data sunt parintii lor!!!!!! Chiar nu intelege nimeni asta?! Parintii au responsabilitatea de a-si educa copilul. Asta inseamna sa se asigure ca acel copil invata ceva la scoala unde merge, ca e constiincios, ca isi formeaza un viitor. Daca nu, il mut la alt liceu, il ascult in fiecare seara la istorie, il oblig sa citeasca niste carti, orice, dar nu stau si ma uit la el cum trece prin scoala ca gasca prin apa. Dar vedeti, tocmai aici se vede gandirea romanului: eu l-am facut, l-am imbracat si l-am trimis la scoala, acuma sa faca aia om din el. Stiu stiu, majoritatea vor zice ca ei nu au timp, ca nu e treaba lor, ca profesorii, ca societatea, ca cacacacaca…. Dar copilul este al tau si depinde de tine sa-i asiguri o educatie care sa-i permita ulterior in viata sa-si castige un trai decent. Cat timp parintii nu vor intelege asta si vor merge la scoli sa se certe cu profesorii ca le-a pus copilul absent sau ca a facut febra musculara la ora de educatie fizica (da, am auzit-o si pe asta daca va vine sa credeti) in loc sa se certe ca copilul nu invata nimic la scoala si trec anii pe langa el, situatia asta se va repeta an de an la bac si la admiteri.
    3. Spunea cineva de Siemens si alte multinationale care sponsorizeaza universitati. Da, asa este, sunt companii care sponsorizeaza cu bani sau echipamente universitati in ideea ca isi vor recupera banii atunci cand vor angaja cei mai buni studenti direct din bancile universitatii. Dar cand acei studenti se dovedesc a fi incapabili, ce credeti ca vor face acele companii?

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iulie 12, 2013 la ora 19:55

      „…il ascult in fiecare seara la istorie, il oblig sa citeasca niste carti…”_Este posibil ca cei care-si asculta cu succes copiii in fiecare seara la istorie sa aiba unele dificultati in a-i asculta la calculul diferential. Cu alte cuvinte, sunt extrem de putini parintii eruditi care sa cunoasca toate obiectele de studiu de liceu suficient de bine incat sa-si „asculte” copiii. Peste tot in lume, nu doar in Romania. „Ascultarea” poate fi o solutie in invatamantul primar. Pentru un absolvent de liceu lucrurile stau usor diferit. „Niste carti” costa niste bani, care daca nu sunt in Romania se citeste cu mult mai putin decat in alte tari (dupa cum dl. Moise a aratat). Asa cum spuneam, in tarile pe care le consideram modele nu s-a decis educarea parintilor pana la un nivel suficient de ridicat incat sa-i „asculte” pe absolventii de colegiu, ci au lasat procesul didactic in seama profesorilor. Si i-au platit corespunzator.

      Răspunde
       
      1. dan onofrei
        Iulie 12, 2013 la ora 23:27

        absolut corect raspuns stimate domnule Constantin (draga COstica )

        Răspunde
         
      2. Marian
        Iulie 13, 2013 la ora 00:12

        Nu trebuie sa-i asculti la toate materiile, dar limba romana trebuie sa o cunoasca.
        Cartile nu costa bani, un abonament la biblioteca nu costa nimic. Si eu am facut liceul candva demult si aveam la biblioteca scolii foarte multe carti.
        Motive sunt multe, dar ca parinte nu ai nici o scuza cand copilul nu e in stare sa rezolve aceste subiecte. Iar daca parintii se simt mai bine dand vina pe sistem, profesori, vreme etc. atunci nu au decat sa o faca. Pana la urma insa, anii astia cand ii vor recupera copiii astia? Pe ce baza isi vor cladi viitoarele competente? Eu zic ca ar trebui sa intervina fiecare parinte in parte, sa-si evalueze fiecare realist si serios copilul si sa gaseasca o varianta pentru a-l motiva sa invete.

        Răspunde
         
    2. dan onofrei
      Iulie 12, 2013 la ora 23:26

      stimate domnule MArian -sa nu o luam chiar razna pe aratura …Cretin nu e nimemi pe lumea asta :Cretin nascut:Poate societatea -parinti ,bunici ,frati ,surorio ,prieteni rude ,scoala (profesori) firme pot prin actiuni gresite sa creeze si cretini.Clar materialul genetic mostenit are mulkt de spus,unii sint mai dotati altii mai putin si altii deloc (in anumite directii):DAr fiecare poate fi folositor nu ca cretin societatii cu conditia sa se resopecte scara valorilor reale adica omul potrivit la locul potrivit.
      Cit despre parinti inca oadata intrebarea care ???Cei de pe indepartatele meleaguri hispagnole ????SAu de prin Sicilia???Bunicii au limite caci sint uzati de virste:IAr scolii ii lipseste majoritar o baza materiala moderna puternica care sa faca legatura cu practica :Profesorii nu sint rai cu siguranta dar ce sa faca in fata lipsei de material didactic corespunzator cu standarde west:CA sa nu mai spunem, ca sint platiti mizerabil asta o aata mare rusine :Deci de unde si cum motivatie???
      Voiam numai sa spun: sa dam cu parul e simplu rezolvarea o poate aduce dupa mine introducerea meseriilor(intre trimp f complexe in lumea occidentala avansata) care sa fie invatate de tineri direct la firme sau ferme agricole sau in domeniul economic (banci,asigurari)iar la scoli adiacente sa li se dea cunostinte teoretice si ceva cultura generala:IAr cei intradevar dotati sau cu aptitudini de studii sa fie cernuti puternic in teste de admitere liceale care sa sorteze creme de la creme pe baza de capacitate intelecztuala si indiferent de pozitia sociala-financiara a parintilor

      Răspunde
       
      1. Marian
        Iulie 13, 2013 la ora 00:01

        In modul cam asa e cum ziceti dar:
        1. In scoala nu inveti meserii, iti formezi o baza pentru viitoarele studii. Atat timp cat tu nus stii sa citesti si sa scrii, cat timp tu nu poti sa citesti un text de 3 randuri si sa-l intelegi, cum sa inveti vreo meserie pe bune? Cum sa citesti de exemplu un datashet sau un proiect de orice fel si sa-l intelegi/interpretezi? Sau sa inveti meserii din zbor de la marii nostri maistri si ingineri de la firmele de stat care mor una cate una?
        2. Nici o firma nu isi doreste sa scoleasca oamenii. Cei care o fac o fac din necesitate si pentru ca nu vor sa dea salarii mari. Calculul e simplu: daca ma costa mai mult sa angajez un meserias printr-o firma de recrutare caruia trebuie ulterior sa-i dau si un salariu pe masura (ca doar stie o meserie) decat sa iau un absolvent (sau nu) de bac si sa-l invat in 6 luni meserie atunci o fac. Dar eu ce zic e ca acesti copii nu cred ca sunt in stare sa invete ceva pentru ca nu sunt invatati/obisnuiti sa faca asta.
        3. Motivatia/salariile profesorilor sunt o problema. Atat timp cat nu vor fi salarii decente in invatamant nu vor merge sa predea oamenii capabili ci doar cei care termina scoala si nu isi gasesc un loc de munca in alta parte.
        4. Intr-adevar, nu multi sunt capabili sa invete materiile actuale din diferite motive. Dar, oricine trebuie sa stie sa scrie si sa citeasca. Oricine trebuie sa aiba o logica elementara. Iar aceste lucruri se invata in clasele 1-4, nu in liceu. Eu chiar cred ca daca mi s-ar fi dat aceste subiecte in clasa a 5-a as fi luat 5.

        Răspunde
         
        1. dan onofrei
          Iulie 13, 2013 la ora 02:24

          stimate domnule MArian
          1.Invatatul cititului si la scrisului nu cred ca prezinta o problema in Romania:HAi sa fim seriosi -nu cred ca tara se intoarce la ev mediu intirziat.
          2-meseriile se invata la fata locului practic (deci in firme sau ferme agricole )dar sint sustinute paralel de scoli teoretice de specialitate si asta timp de 3 ani si jumatate cit timp dureaza si invatarea meseriei .Se face totul progresiv mai intii ceva mai multa scoala si apoi spre final ceva mai multa practica (dar practica se FACE LA FIRME NU IN ATELIERE SCOALA!!!!).Totul se termina cu un examen f serios teorie legata de meserie si proiect practic:Daca da esec tinarul poate sa isi ia valiza ca si-a ratat viata din start .Deci toti sint interesati ca in meseria pe care si-au ales-o sa aiba un final bun caci altfel au pierdut trenul si aici nu ii tin decit rar(ffff rar) parintii in spate .E clar mai exista si a doua sansa dar deja e dificil tare sa se mentina pe orbita :De aceea si in west multi esueaza si nu putini o iau pe cai f.dubioasse ,prostitutie ,droguri,afaceri necurate.Cei care insa sint seriosi(majoritatea) si au invatat meserie si vor sa se ridice pot invata mai departe paralel cu munca sub diverse forme si ating prin studiu posturi de raspundere mai mari.Sint insa si acei care fac liceu si apoiu studiaza dar nu este forma optima si de multe ori intrerup studiul dupa 2 ani si se reintorc la o virsta insa mai inaintata sa invete o meserie.Sint si unii pasionati de teorie care fac doctorate dar astia ramin mai mult teoreticieni asu daca sint si cu cev a legatura de practrica intra in management de concerne tehnice :pentru a intra ca profesori in ionvatramintul universitar trebuie mai intii sa iaba experienat in industrie cu proiecte serioase adica sa cunoasca industria nu pe dinafara ca teoreticieni.Cum, spuneam, meseriile sint intre timp complexe si cer cunostinte practice dar si teoretice ,nu putine Important aici in west este stimularea CREATIVITATII SI RESPONSABILITATII(fara sa stea unul la spatele tau) in ceea ce faci(si asat vincepe deja DIN GRADINITA!!!!!):Pentru asta insa tineretul are la indemina mijloace de a forma deprinderri practice prin Hoby-uri si literatura de specialitate imensa si bine lucrata .NU mai spunem ca si acolo si aici internetul este intre timp o sursa de informare rapida dar nu superioara KIt-urilor de hoby didactice si bibliotecilor tehnice sau economice sau de medicina sau orice alt domeniu (si politic )
          Exista si aici 3 institute mari de studii la distanta frecventate de multi paralel cu munca la firme care ajuta sa iti acoperi anumite lipsuri profesionale sau de cultura generala si dau o nota pozitiva a angajatului din partea patronilor care vad in asta o preocupatre continua de a fi up to date in domeniul
          -Intre timp datorita complexitatii in productie multe firme mari si nu nuami prefera sa isi pregateasca inginerii in faculati si academii proprii.E o treaba f buna caci o fac direct legat de practica fara balasturi care nu sint necesare :Timpul este scurt si ciclul de dezvolatre a produselor extrem de scurt deci nu mai e timp de ani de studii ca apoi sa arunci la cosul de gunoi cam tot ce ai invatat.Sistemele de invatamint trebuie sa devina si acolo extrem de FLEXIBILE in PAS cu DEZVOLTASREA tehnologica si numai in industrie ci am mai comentat absolut la fel si in Agricultura o raMURA EXTREM DE SENSIBILA IN VIITORUL ECONOMIILOR GLOBALE:As spune ca in Agricultura cel mputinj aici in Germania sfera de activitate a fermierilor egal ca de plante sau de animale este din ce in ce mai complexa ,altfel sint permanment amenintati de faliment .
          Deci nu ajuta cu nimic aruncare responsabilitatii pe copii cretini, corp didactic necorerspunzator sau parinti .
          Trebuie sa va fie una singura clara -copii va sint viitorul si asa cum ii pregatiti PRACTIC !!!!astazi veti putea dormi miine mnai linistiti:Asta nu se poate realiza decit intr-.un concert comun nu unul hais si altul cea.E clar pina la 7 ani parintii (Dar care ca mai toti au plecat si lasat copii bunicilor!!!) sa le dea educatie si orientare .E la fel de clar ca v.ati distrus fara echivoc industria (Asa cum era dar era si trebuia doar reformata nu darimata complet ) si agricultura deci asta e marea durere fara rezolvare rapida a Romaniei:DAr nu e loc de pesimism ,trebuioe doar sa va treziti si sa corectati cursul :Cit nu e chiar prea tirziu:Regizorul, marele mare LUCIAN PINTILIE cu ireversibilul sau film -prea tirziu.

          Răspunde
           
        2. un turist
          Iulie 13, 2013 la ora 11:38

          Marian. Foarte bine spus,in clasele 1-4 trebuie invatat sa citesti fara probleme si fluid.Sint peste 50 de ani de cind am facut aceste clase si i-mi amintesc cum doamna Hedda invatatoarea mea ne lua de urechi si ne ridica in sus cind nu invatam. Cuvintele ei le aud si acuma „Mai rinocreule cum vrei sa treci viata cind nu sti citi ziarul?” Ca urmare toata clasa stia citi fara probleme.Mai departe la 23 de ani am ajuns pe mina doamnel Victorita care m-a invatat Limba Romana si fara sa exagerez o stiu foarte bine citita si scrisa. Deci unde este drumul care duce la invatarea cititului? Daca nu il cauti nu il vei gasi.

          Răspunde
           
  • Constantin
    Iulie 12, 2013 la ora 15:19

    Au existat ocazii anterioare cu care am scris unele lucruri asemanatoare. Se poate observa cu usurinta la TV, unde dl. Moise i-a remarcat pe „discutologi”, la fel cum se observa si pe blogul „Biziday”, spiritul justitiar si intransigenta comentatorilor. Nu exista indoiala, dupa parerea dumnealor, ca subiectii discutiilor, elevi, studenti, absolventi, sunt prost pregatiti, nu sunt prea isteti si au prea multa libertate. Spre deosebire de acestia, comentatorii sunt absolventi straluciti ai unor institutii de invatamant prestigioase, au performante deosebite, iar in ceea ce priveste libertatea, au uitat in mod cert de perioada „flower power”. S-a introdus un examen suplimentar pe undeva, ori inca o proba de verificare si ne bucura acest lucru?! Pai, la examen se refera si discutia aceasta, din care reiese ca examenul nu-si indeplineste rolul atunci cand este prost conceput. Asta arata o deficienta de sistem. Printre cele mai prestigioase universitati din lume se afla numeroarse dintre cele particulare. Am repetat adesea ca nu are nicio importanta forma de proprietate asupra capitalului unei institutii de invatamant (public sau privat) pentru calitatea actului didactic, ci ca este din nou o chestiune de sistem. Si de mentalitate sprijinita pe prejudecati. Daca angajatorii au prejudecati acestea afecteaza in mod negativ insasi organizatia proprie, iar in Romania este inca o deficienta, care a capatat caracter sistemic. Am cunoscut absolventi ai unor universitati de stat care habar n-aveau pe ce lume se afla, dar si absolventi de la Spiru Haret, Romano-Americana si Dimitrie Cantemir foarte bine pregatiti. Exemplul examenelor de titularizare, unde unii absolventi ai invatamantului „de stat” au obtinut nota 2, in timp ce altii de la S. Haret au avut 7-8, este unul cunoscut. Intrebarea corecta ar fi probabil „fiu-meu invata sau nu” mai degraba decat „are sau nu ce face cu diploma?” pentru ca sunt numerosi cei care n-au ce sa faca cu diplomele si parasesc tara desi au invatat foarte bine; este o deficienta de sistem, pentru ca „afara” au ce sa faca cu ele si acolo conteaza ce-au invatat. La 15-20 de ani preocuparile legate de cariera erau similare si in urma cu 20 de ani, carevasazica in cazul parintilor, ori in urma cu 40 de ani, in cazul bunicilor s.a.m.d. NU sunt mari diferente, doar ca unii au uitat ca au fost si ei tineri. Fara indoiala tinerii de azi nu au nicio vina pentru criza economica. Aceasta tine tot de sistem. Doar ca bunicii lor, in anii 60 au sanctionat mult mai drastic sistemele care se aflau in criza. Eu zic ca ar trebui sa le fim recunoscatori pentru intelegerea de care dau dovada. Nu exista generatii proaste si generatii geniale, asa cum nu exista popoare proste si popoare destepte. Tarile dezvoltate sunt primele care au inteles ca nu trebuie sa ne aruncam in mod spartan fiii de pe stanci daca nu ni se par prea destepti, prin urmare este vorba tot de o problema de sistem. Cei care-si tin copiii in lanturi (in Romania au fost prezentate cel putin trei cazuri la TV) sunt cei care au cele mai slabe performante, in timp ce in Vest tinerilor li se acorda libertate si li se explica cu dragoste ce pot face cu ea. Nici acolo nu inteleg toti si tot, dar metoda lor i-a condus pe ei spre progres. Carevasazica este de asemenea o chestiune de sistem. Cand vorbesc despre sistem, desigur nu ma refer doar la guvern, dar el este cel care face regulile jocului. Chiar daca parintii vad inclinatii antisociale la copiii lor, au nevoie de ajutor din partea statului pentru a sti ce sa faca. Iar timpul petrecut de copii in cadrul sistemului [de invatamant] este mai mare de cele mai multe ori decat timpul petrecut cu parintii. Primii care observa un comportament dezorganizat al copiilor sunt profesorii, care pot contacta parintii, desigur. Doar ca sistemul a pus educatia si cadrele didactice pe un plan secundar. Lipsa de consideratie fata de acestia are tocmai consecinte de acest fel: scaderea performantei profesorilor, care duce la scaderea performantelor intregului sistem de educatie si in cele din urma ale intregii societati. S-a intamplat exact ceea ce spuneau sociologii de-a lungul timpului ca se va intampla ca urmare a neglijarii educatiei de catre statul roman. Daca se cauta originile cauzei, pentru explicarea fenomenului, acestea conduc in mod inevitabil catre sfera politica. Asa cum situatia actuala a fost previzionata, este lesne de vazut ca, mentinandu-se directia, se poate anticipa degradarea in continuare a actului educational, iar responsabilitatea, asa cum remarca dl. ingrijorat, este a tuturor. In fond si statul, ori guvernul, ne reprezinta, iar insuccesul lor este al nostru. Trebuie sa ni-l asumam pentru a actiona in vederea schimbarii lucrurilor, altfel mereu vom spune ca altii sunt de vina pentru ceea ce ni se intampla. Trebuie sa avem guverne responsabile, ceea ce in perioada actuala nu se intampla.

    Răspunde
     
  • Mariana
    Iulie 10, 2013 la ora 20:02

    Se intreba cineva ce se poate face. Uite un exemplu: Universitatea din Cluj a reintrodus examenele de admitere la toate facultatile. Coincidenta sau nu, lucrul asta s-a intamplat dupa o vizita a celor de la Siemens care ofera niscaiva burse.
    Inca de cand am terminat eu facultatea, si e ceva vreme, se punea problema: unde ai absolvit? La stat sau la privat? La vremea respectiva, daca in CV era trecut „absolvent de Spiru Haret”, ca alte facultati private nu prea erau, nu te chema nici dracu la interviu. In ziua de azi, bac-ul se ia pe spaga, la facultate intri pe baza notelor de la bac si, sa fim realisti, o facultate care accepta studenti care au luat bac-ul cu 5 doar ca sa-si incaseze d-nii profesori salariile nu prea cred ca produce absolventi bine pregatiti. Orice angajator serios stie lucrul asta si orice firma care recruteaza o sa se uite unde anume a facut domnul candidat studiile alea superioare. O fi vreo facultate care accepta pe oricine? Sunt pe cale sa angajez un licentiat in…ce-o fi care nu e in stare nici macar sa scrie corect romaneste? Ori o fi vreunul de la Cluj, de exemplu. Daca astia dau examen inseamna ca au niste standarde. Vreau ca fiu-meu sa faca o scoala ca sa aiba o diploma, sau vreau sa si aiba ce face cu diploma respectiva?
    Nici mie nu imi place ce se intampla cu generatia asta (15-20 de ani). Cumva, dau impresia ca nu fac altceva decat sa rumege seminte, sa vorbeasca la mobil(I-phone, musai) si sa-si franga membrele in accidente auto. Pe-ale lor, sau pe-ale altora. Dar inainte de a-i injura, incerc sa-i inteleg. Ce valori au copiii astia? (Pentru ca sunt niste copii, chiar daca legea spune ca-s majori. Cat timp stau la mami si depind de ea…sa fim seriosi). Ce vad ei la tv in fiecare zi, ce muzica asculta, ce exemple au in fata? Ce anume motiveaza un adolescent? Perspectiva unei cariere??? Zau asa, oameni buni. La 15-20 de ani te doare sa ai haine misto si masina tare. Nu gandesti in perspectiva. Mami si tati trebuie sa faca lucrul asta pentru tine. Nu-s tampiti, sunt doar ignoranti. Si toata lumea i-a cam ajutat sa ajunga aici: parinti, profesori, guvernanti.

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      Iulie 10, 2013 la ora 22:40

      stimat doamna Mariana-masi intii buna seara nu sint de vina in nici un caz elevii ,poatev mai degraba parintii pentru cei 7 ani de acasa de multe ori neacordati(nu din vina LOR ;TIMPURILE SINT RELE)
      dar din pacate cu noile timpuri bunicii sint parintii si acestia sint depasiti:
      sITIATIUA ESTE ASEMANATOARE CAM IN TOATA EUROPA SIGUR TARI SI TARI.
      Nu se poate da vina nici pe sistemul didactic mai degraba pe saracia care ii domina bugetul caci nu poti face scoala buna daca nu ai materiale didactice
      in pas cu timpul si biblioteci la zi cu literatura de specialitate.
      nu e
      r o treaba usoara dar cred ca cel mai important este reinstaurarea scarii valorilor.CEi f.dotati sa aiba sanse de succes indiferent de staREA materiala a parintilor iar cei mai putin dotati in studiul teoretic sa faca meserii direct invatate in industie,agricultura si mestesugarit, fiecare dupa talent si aptitudini practice,
      NU diplomele in rame aurite le vor dfi cgheia succesului ci cit de bine vor face din ceea ce lise cere:Si li se cfer lucruri legate de cfreativitate si inovatie zilnica nu teze si bac-uri.Credeti-ma v-o spun din cca 3 decenii de experienta ca specialist in 6 firme germane cu multa plimbatura inm strainatate .Nu ti se cer filozofii dar trebuie sa te ti permanent la curent cu noul si sa inveti generatii de tehnici aproape noi la cca 3-5 ani(depinde de ramura):Si la fel este si cu fermierii care au munca din ce in ce mai complexa
      De limba engleza nu mai spun terbuie inteleasda bine in specialitatea in care profesezi iar pentru tarile süpatiului getrman clar germana este obligatorie .
      LA ora actuala cei care cunosc ceva japoneza sau rusa sau chineza sint aici in GErmania in mare avantaj daca cunosc bine specialitatea .Deci cu cit sti mai multe limbi este mai bine dar prioritar este specialitatera si limba engleza cel putin dar nu literara ci cea de termibnologie de sepcialitate .
      Problema este ca sanse au tinerii f.mari dar au cam pution chef de invatat sau dupa ce stiu cite ceva se cred zei si cind o dau in bara (Si o dau tare de tot ) baga coada intre picioare si se ascund dupa colt deci nu au spiritul raspunderii dezvoltat.

      Răspunde
       
  • un turist
    Iulie 10, 2013 la ora 18:33

    Dupa cum am spus cunosc Limba Romana vorbita si scrisa bine spre f. bine. Nu vorbesc de LITERATURA. Am facut multe excursii in Romania si cunosc ceva geografie dar istorie f.putin spre nimic. DAR acest examen este o problema minora pentru un absolvent de 12 clase, nu vreau sa spun o prostie dar si eu personal cu cuostiintele mele limitate despre Romania as fi luat acest test. Am tot sustinut ca Romanul NU este prost dar nu stiu ce sa cred despre generatia actuala???????. Parerea mea este ca libertatea este prea mare si fiecare face ce vrea si generatia in virsta are f mult de facut sa-si duca traiul. Exista oarecum un sentiment regres sau indiferenta fata de viata ca tot nu se schimba ceva in bine.Este greu ca un popor dezamagit sa aiba si ambitia necesara pentru invatatura. FFFFF rau si pacat de voi TINERI ROMANI!!!!!

    Răspunde
     
  • chirvasuta
    Iulie 10, 2013 la ora 11:46

    Din cat am citit din comentarii ( nu le-am citit chiar pe toate), observ ca se da vina pe altcineva (profesori, guvern, etc.), in loc sa vedem batul din ochii nostri. Oare parintii nu vad ce au la usa? Nu vad ca au un copil semi-analfabet? Eu, pe vremea mea, eram controlata la note, absente, etc. Voi (panrintii) nu vedeti ca nu se duc copiii la scoala? Nu vedeti ca nu invata? Ca nu fac teme? Chiar credeti cand vi se spune ca nu vin profesorii la ore sau ca nu le dau nimic de scris?
    Nu inteleg societatea asta. Dam vina unii pe altii, dar nu vedem unde e problema de fapt. Mai bine politizam totul si lasam copiii sa invete cand si cum au ei chef. Ca doar ei sunt destepti, dar nu ii descopera nimeni.

    Răspunde
     
    1. dan onofrei
      Iulie 10, 2013 la ora 22:48

      foarte bun comentariu stimata doamna -.absolut aceasi problema o avem si noi in Germania va rog sa ma credeti sint putini tineri care merita tot respectul,iaR MAJORITATTEA SINT CHIAR O CATASTROFA CA SA NU MAI VORBIM DE CULTURA generala a generatie turbo sau nascuta in retorte .
      Asta este cu asta defilam oricum ei vor trebuie sa tina viitorul pe umeri ,noi majoritar in Europa sintem imbatriniti si nu mai avem energiei suficienta.DEAc r vina nu trebuie descarcata pe copii in sine ,sint asa cum i-a format societatea globala.Catastofa in educatie e cam peste tot aceasi ,poate cu nuante diferite ,sint putine tari mai micute care mai ies la suprafata din mocirla generala.

      Răspunde
       
  • chirvasuta
    Iulie 10, 2013 la ora 11:38

    Eu vad si partea plina a paharului. Noi, cei din generatia cu diplome de tipul Bac, facultate, etc., nu mai avem concurenta. Deci putem sa stam linistiti. Vom lua salarii mari. Dar, oare cine ne va plati pensiile? Mai bine ma uit doar la partea plina a paharului…..

    Răspunde
     
  • mircea
    Iulie 9, 2013 la ora 22:29

    Un copil normal cu 8 clase, poate trece linistit acest examen.
    Insa problema e ca multi se uita la acel text, ca la un labirint si nu inteleg nimic din textul in sine, decat cuvintele propriuzise tratate separat.
    Ridicol….

    Răspunde
     
  • ingrijorat
    Iulie 9, 2013 la ora 21:36

    Bun,bun,3 generatii de aproximativ 50% de elevi,,slabi” pregatiti,dar ce va urma?In curand firmele straine(privatii)vor aduce si ei Manageri straini.Ajungem un popor de Lucratori comerciali(muncitori priceputi la toate)platiti cu salariul,,minim pe economie”.
    UNDE ESTE AMBITIA ACESTOR COPII?Rusinea sa ramai repetent…Frica de parinti…
    Problema e ca si fara Bac nu sunt potriviti pe prea multe posturi.
    Cred ca TOTI suntem responsabili de insuccesul acestor copii:Parinti,Profesori,Guvern,TOTI ROMANII!!!

    Răspunde
     
  • Cadru didactic
    Iulie 9, 2013 la ora 21:07

    E destul de logic sa se intample asa ceva. Nu-si aminteste nimeni ca acestea sunt generatiile pentru care locurile la liceu erau nelimitate si admiterea nu era conditionata de promovarea probelor de la examenul de capacitate? Acum 4-5 ani ne radeau in nas ca devin liceeni cu note de 2 la testarile nationale iar acum, cand ii reintalnim la bac, stam si ne minunam. Genial! Bravo natiune!

    Răspunde
     
  • alex
    Iulie 9, 2013 la ora 19:20

    Mai este emisiunea ta de la ora 7 sau a fost mutata?multumesc

    Răspunde
     
  • Valentin
    Iulie 9, 2013 la ora 07:35

    draga Moise, recomand sa vizionati filumul Idiocracy http://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=fn_al_tt_1. Ilustreaza o societate pe foarte romaneasca.

    Răspunde
     
  • mihaix
    Iulie 9, 2013 la ora 01:27

    Am vazut azi la tv ca deja nu se mai pleaca dupa facultate in afara, ci cei f dotati, iau note bune la bac, au olimpiade in cv, si pleaca toti.
    Daca anii trecuti, mai erau cativa care vroiau sa raman, se pare ca pe masura ce trece timpul, tot mai multi s-au desteptat ca in tara lui Papura Voda, doar smenarii si procurorii au sanse , asa ca pleaca. Nu stiu daca la mai bine pt ei, pt ca e greu in afara, dar daca pleci de mic, ai sanse mai mari sa te adaptezi si sa fii acceptat si sa gasesti un job pt pregatirea ta.
    Am zis-o si de medici, o zic si de aceste „creiere”: pe termen mediu si lung , noi pierdem, pt ca nu suntem in stare sa le oferim o alternativa, si greu nu este, doar ceva de munca pt politicienii nostri damboviteni, care desi au peste 70% din parlament si conduc guvernul nu reusesc sa faca mare lucru, sau sa dea legi. Cred ca in curand o sa ii numesc guvernul boc xxx

    Răspunde
     
  • marius T.
    Iulie 8, 2013 la ora 21:24

    Un mic typo :))

    „Aşa că în 1959 a refuzat să mai plătească tribut otomanilor,…”

    Răspunde
     
  • Marius Pop
    Iulie 8, 2013 la ora 18:57

    Am ramas fara cuvinte. Subiecte de istorie la examenul de „maturitate”? Anul viitor ce o sa faca? O sa le dea dictare?

    E trist ce se intampla si mi se pare ca mergem pe urmele americanilor in ceea ce priveste cultura generala.

    Răspunde
     
    1. Codru'Penal
      Iulie 8, 2013 la ora 20:16

      Sa pici un astfel de examen.. sa zicem ca ar fi lumesc, dar sa risti sa faci si puscarie… asta chiar e din filmele cu prosti.

      Răspunde
       
    2. maria
      Iulie 9, 2013 la ora 23:01

      e grav daca le da dictare……nu scrie nimeni nimic, ei NU POT sa scrie dupa dictare corect…..doar asa, sa le dicteze pe litere….nu glumesc, din pacate, am elevi de cls a X-a care nu pot scrie dupa dictare, nu sunt in stare….:((( pun pariu ca si ei vor lua bac-ul la vremea lor…..

      Răspunde
       
  • Catalin ( CTL )
    Iulie 8, 2013 la ora 18:19

    Pai daca eu am o cunostinta care are permis da nu stia cine a fost Napoleon !!

    Răspunde
     
  • mihaix
    Iulie 8, 2013 la ora 17:53

    Se pare ca USLul nu e in stare sa gaseasca alta metoda de a creste nr de studenti care trec bacul , decat sa scada dificultatea. Penibil gestul, si am o vaga banuiala ca se doreste un procent cat mai mare, pt ca anul trecut s-au plans facultatile private ca au pierdut multi bani din cauza ratei mici de promovabilitate.
    Vorba aceea: Prosti , dar multi ! Si banii lor conteaza. Multumim dle Ponta si ministrului educatiei.

    Era un „banc” intr-un film:
    Cum a reusit Guvernul SUA sa reduca procentul de persoane obeze de la 60% la 30% ? Au marit nr de kg si indicele de masa corporala de la care o persoana este considerata obeza.

    Răspunde
     
    1. Mariana
      Iulie 8, 2013 la ora 18:26

      Daca imi amintesc bine, dupa catastrofa de anul trecut aparuse initiativa sa-i lase pe „bietii” copii sa mearga la facultate si fara bac…sa nu stea pe strazi un an.. Nu sunt sigura, dar parca madam Andronescu a fost cu ideea.
      Prima data cand am citit subiectele am crezut ca e un banc. Daca si la celelalte materii sunt la fel…e jale. Problema e ca si cei care au luat bac-ul nu prea au cu ce se lauda, la asemenea subiecte.
      Cred ca limbajul i-a incurcat. Cum adica, nici un pls, nici un wtf…”consolidare”, „coeziune”…ce-or fi alea, frate?!

      Răspunde
       
    2. Codru'Penal
      Iulie 8, 2013 la ora 18:51

      Putem sa politizam si sa spunem ca-i de vina Andronescu pentru ca nivelul a scazut constant si, cu unele exceptii (ca nu-i bine sa generalizam, sunt si oameni care muncesc) sa zicem ca astazi sistemul e pe burta. Insa o fi vina ultimilor luni de guvernare? Invatamantul este un proces continuu si responsabilitatea este impartita intre parinti (in primul rand, date fiind sursele uriase de informare de astazi), profesori (care multi dintre ei sunt generatia noastra) si minister (prin lipsa de continuitate in idei, subfinantare si incompetenta). Sa nu uitam ca sunt copii nostri si deci responsabilitatea noastra, dascali ca noi si politicieni votati de noi. Acesti copii sunt produsul nostru.

      Răspunde
       
      1. Mariana
        Iulie 8, 2013 la ora 19:34

        Nu am zis ca-i de vina Androneasca pentru ce se intampla in invatamant. Am comentat numai ideea ei de anul trecut care mi s-a parut halucinanta. Clar ca nu mi s-a parut numai mie, ca au renuntat rapid la ea. Nu-s nici vreun fan Funeriu, dar unele, subliniez, UNELE din dispozitiile legii invatamantului mi s-au parut bune.
        Am avut ocazia sa discut cu un domn deputat din comisia de invatamant si sa-l intreb de ce naiba nu se revine la sistemul de examene de admitere? Admitere la liceu, admitere la facultate. Cu EXAMEN. Nu evaluari. Daca ai un tzaca viitor geniu in matematica, ce faci? II refuzi accesul la studii de specialitate fiindca, stiu eu, e total antitalent la vreo limba straina? Stiti ce mi-a raspuns? Ca el, personal, e de acord, dar nu e de capul lui acolo…Aici, cred eu, e vina politicienilor de toate culorile, din toate partidele: ministru ajunge ala cu sustinere. Nu ala cu idei, nu ala competent (da, cred ca mai sunt si cativa d-astia, rataciti prin Parlament). Nu poate nimeni sa vina cu o propunere de bun simt, indiferent de domeniu, daca nu e de acord Partidul. Cum care partid? Pai mai e vreo diferenta?
        Nu cred insa ca putem da vina (doar) pe politicieni pentru ce se intampla in invatamant, si asta de ani buni. O parte de vina o poarta parintii. Pai daca profesorul imi spune ca fie-mea e tufa de Venetia la, stiu eu, matematica, prima mea grija ca parinte ar trebui sa fie urmatoarea: nu cumva are dreptate? Ce-ar fi sa verific? Poate ca ar trebui sa ma intereseze ce face odorul la scoala si sa nu ma mire ca un elev de nota 4 nu ia bacu. In schimb, daca un elev de nota 10 ia 5 la bac…poate ca profesorul care i-a dat notele astea ar trebui sa-si aleaga alta meserie.

        Răspunde
         
    3. mihaix
      Iulie 9, 2013 la ora 01:03

      F corecta observatia cu examenele pt facultati. Eu nu vad rostul unui bac la admiterea la facultate , atata vreme cat nu cuprinde materiile de la acea facultate. De exemplu la Agronomie poate intra cineva care nu a dat biologie sau ceva cu o legatura cu fac, la politehnica, pot intre persoane care dau la bac discipline umaniste si la real istorie sau geografie..
      Mult mai corect ar fi un examen, sau folosirea o nota formata din bac – in care notele sa aiba procentaje diferite in functie de facultate, si un examen.
      Chiar si bacul francez e mai bine gandit, pt ca cei care vor sa dea la fac tehnice au de ales intre cateva tipuri de bac, nota la matematica are o importanta de 9, vs cea la limba fr de 2, si tot asa. Adica bacul tehnic depinde mai mult de nota la disciplinele reale, decat de cele umane, si viceversa cu cel umanist, si facultatile cer anumite tipuri de bac.
      La noi exista o prostitutie a facultatilor, unde se ia in considerare doar bacul, si se renunta la examen, pt ca nu exista concurenta, plus ca exista si zeci de fac private axate doar sa scoata generatii intregi de studenti la drept, management, limbi straine,fara nici o legatura cu ceea ce cere piata muncii, doar pt a scoate bani si a merge businessul.
      Si da , am observat si eu o pregatire mai slaba a elevilor de liceu, nu o inteligenta mai scazute, ci doar o pregatire precare, datorata societatii, valorilor, si lipsei unei perspective pt un salariu normal , intr-o meserie medie, care sa iti ofere o viata normala, ca in alte tari. Si atunci mai invata doar cei care vor sa plece , sau sa performeze in tara, adica cei f dotati, sau de care trag parintii, si in rest e jale.
      Parerea mea este ca trebuie regandit sistemul de valori din aceasta tara, si invatatul sa devina o chestiune de mandrie si onoare , legata de un viitor bun.

      Răspunde
       
  • Codru'Penal
    Iulie 8, 2013 la ora 17:45

    Sunt prea usoare si pentru capacitate. Are cineva solutii, ca eu sunt uluit?
    Se zice ca in anii trecuti cineva a formulat subiectele in asa fel incat Funeriu sa poata argumenta salariile mizere pe care le acorda dascalilor. Dar de astea ce sa mai zici?! Intri la facultate cu nota obtinuta pe aceste subiecte, totusi. In urma cu 3 zile mi-am reintalnit profesorul de geografie, care acum este inspector si are o varsta. Avea o vorba: „ia concentreaza-te tu ca si cum ai sti!” 🙂 L-am intrebat daca lucrurile s-au mai schimbat si mi-a spus ca 5-ul obtinut de noi este 9-10 astazi, pentru ca alfel vine mamica la scoala si tipa ca i-ai nenorocit copilul. O fi buna luarea in considerare a mediilor din scoala? Poate ca si de asta am ajuns aici.
    PS eu as face contestatie, astea sunt subiecte de logica. As invoca eroarea ca viciu 🙂

    Răspunde
     
  • mihaix
    Iulie 8, 2013 la ora 17:22

    asa ceva….. asta deja nu mai e examen de istorie ci de analiza pe text. Daca a picat cineva acest examen la istorie, imi e groaza de viitor. o sa ma uit si la cel de mate, dar am o banuiala ca nu a fost facut de o profesoara de la fostul meu liceu sava, pt ca atunci cand pica probl de-ale ei la bac , nu se trece fara stiinta.

    Răspunde
     
  • H
    Iulie 8, 2013 la ora 17:10

    Nu. Deci nu. Deci refuz sa cred ca astea au fost subiectele. Refuz sa intru pe edu.ro sa verific daca chiar astea au fost subiectele. Refuz vehement sa cred ca situatia e intr-adevar atat de trista. Nu, nu si nu …

    Răspunde
     
  • Mihaela
    Iulie 8, 2013 la ora 17:08

    Am terminat liceul acum 7 ani si imi amintesc cat am invatat pentru bac si adminterea la ASE. Nu stiu cum am supravietuit anul acela. Invatam zilnic, nu am avut vacante si nici weekenduri libere. Copii acestia nu stiu ce inseamna sa iti sacrifici atata timp. Ce-i drept nici eu nu as mai face-o avand in vedere ca nici dupa un an de la absolvirea facultatii nu am reusit sa imi gasesc un loc decent de munca. Zicala „Prost sa fii, noroc sa ai” este cat se poate de adevarata in zilele noastre.

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      Iulie 8, 2013 la ora 17:40

      Ca spirit de gluma, circula o forma de banculet:
      „Hr: Ce te recomanda pentru acest job?
      Intervievat: Valoarea mea si banii lu’ tata”

      Răspunde
       
    2. Mihaela Liliana
      Iulie 8, 2013 la ora 21:09

      Eu am terminat liceul cam de multisor, vreo 23 de ani…cine vorbeste de „sacrificii”? Pai eu n-am avut vacante in liceu decat dupa clasa a X-a. (adica dupa treapta a II-a). In vacanta de vara inaintea clasei a XII-a am tocit Economia politica si politica economica a PCR + Congresu’ 13…materie de admitere la ISE (alaturi de mate si geografia Romaniei) Cand am dat examenul de admitere la facultate nu a mai fost „necesara” Economia politica. Si tot nu consider ca am facut sacrificii.

      Răspunde
       
    3. roxana
      Iulie 9, 2013 la ora 12:07

      mihaela, ai cam ratat vacantele degeaba.nu prea stii sa scrii

      Răspunde
       
  • TiberiuC
    Iulie 8, 2013 la ora 16:41

    mie nu mi-a placut niciodata istoria, din cauza profesoarei de la liceu care era o „batutan’ cap”… Nu am ales istoria ca si materie la bac, am dat din geografie 🙂
    Primele subiecte de anul asta au fost mai mult decat accesibile…

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase