Vin bani. Ce facem cu ei?

Publicat la data de de Moise

editorial 2 blog

de Moise Guran

Dac-ar fi să mă iau după apetitul de credit al guvernului Ponta aș bănui că mai marii noștri știu ceva ce noi nu știm despre un eventual sfârșit al lumii. Piețele sunt dornice să dea bani pe termen lung României, iar țara noastră a depășit demult necesarul de bani pentru acoperirea deficitului din acest an și pe anul viitor. Acum întrebarea firească este ce face Ponta cu atâta bănet? Vrea să ramburseze anticipat creditele făcute pe vremea lui Emil Boc la scadențe prea scurte? Da, asta ar fi o soluție de micșorare a efortului cu dobânzile căci an de an guvernul României a ajuns să plătească peste două miliarde de euro doar dobânzi. Ca să vă dați seama cât de mare e această sumă, ea ar permite creșterea cu 50% a bugetul Educației, dar prin rostogolire Ponta nu scapă de dobânzi ci doar le micșorează.

Guvernul ar putea de asemenea să încerce repornirea creșterii economice prin investiții. Problema este că dacă acestea nu aduc tot în acest an rezultate, deficitul crește și o dată cu el și dobânzile.

Ceea ce încerc să vă spun este că ideea atragerii de bani nu e rea deloc, dar, mai departe, guvernul trebuie să se miște cu mult talent pentru ca această resursă de încredere de care beneficiază acum țara să nu fie risipită. Pentru a vedea imediat o creștere economică semnificativă nu trebuie alese neapărat proiecte ce vor fi terminate anul acesta ci proiecte care implică imediat cât mai multe ramuri economice ba chiar pot determina investiții pe termen lung. Altfel spus guvernului îi trebuie un plan și un pact cu economia, iar apoi trebuie să fie serios și să se țină de cuvânt.

Categoria: MOISE
Etichete: , , ,

Comentarii prin facebook

33 răspunsuri la Vin bani. Ce facem cu ei?

  • Gheorghe Matei
    Februarie 20, 2013 la ora 10:38

    @sanduCu. In primul rand sa spun ca imi face placere cand ma intalnesc cu o REACTIE din partea cuiva. Reactia este dovada vietii. Presupunerile – dupa cum bine se stie – au intotdeauna mici sanse. Ele sunt firesti. Eu am 66 de ani. Acum 40 de ani cunosteam 3 limbaje de programare: FORTRAN, COBOL ASSIRIS (un limbajul de asamblare). Eu ma consider matematician, inginer (electrotehnica) si specialist in software. Am facut multe cu mintea si cu mana. Am lucrat in multe domenii de activitate. Mai usor se poate intui ce a fost in mintea lui Einstein decat in mintea mea. Fara exagerare, proiectul la care lucrez este esenta a 50 de ani de sinteza a functionalitatii vietii si societatii omenesti. La fel sunt de realist cand spun ca eu vin din VIITOR – adica tot gandind la noul model software, m-am situat la un anumit moment undeva in viitor. Mi-am dat seama ca trebuie sa ma intorc spre generatia mea si sunt aici acum si incerc sa explic bastinasilor cum este in viitor in software. Sunt lucruri pe chiar nu le spun deoarece bastinasii ar intelege sigur gresit sau m-ar arde pe rug. Gandirea bastinasilor este foarte mult in urma. Sa fim intelesi, eu nu ma refer la omul comun. Ma refer la nivelul situat in partea de sus a piramidei. Noi traim fara sa stim neaparat cum functioneaza un anumit organ al corpului nostru. Software-ul va fi realizat de o elita si va fi folosit in mod inconstient de toata lumea. Doar scanteia initiala pleaca dintr-un singur BRAIN. In cazul meu eu vreu sa fac singur nucleul noului sistem. Ma grabesc dintr-un singur motiv – trecerea timpului.
    Rezumat: Conceptul pe care l-am creat va fi cea mai mare realizare a spiritului uman din toate timpurile. Dar sper ca vor fi si bastinasi care sa intuiasca macar ca se pot castiga bani. Esenta am facut-o deja EU, dar nici Napoleon nu s-a luptat singur.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 20, 2013 la ora 06:19

    de la adrian d cu complimentele de rigoare:

    http://www.youtube.com/watch?v=hvIpjvUGkvY&feature=em-subs_digest

    PS Krugman are dreptate – USA e rau de tot, dar inca nu se vede „in cifre”.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 20, 2013 la ora 03:29

    > „British go home!” Pina la 3800 de locuri de munca sunt in pericol, si lucratori ai liniei aeriene Iberia au protestat in aeroportul Barajas, Madrid, in ziua de luni. In 2011 Iberia s-a unit cu Britis Airways formind International Airlines Group. In primele 9 luni ale lui 2012 au raportat aproape $350 milioane pierderi. Initial au fost intelegeri cu Iberia, care au fost abandonate. Managementul britanic este acuzat de amenintarea cu pierderea locurilor de munca. [din presa canadiana]

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 20, 2013 la ora 03:13

    > Odata cu imprumuturile de care vorbeste Moise ca guvernul Ponta le-ar fi facut, e clar ca datoriile au crescut. Dintre cele doua sugestii ale lui Moise, eu mi-o doream pe aceia cu lansarea economica. Constantin are dreptate, daca ar fi vorba de asa ceva, ar trebui sa … vedem un plan de batalie. Ponta a vorbit la Realitatea TV si a prezentat citeva intentii de refacere economica. Probabil ca program e in lucru. Aud de o „unire contra naturii” in politica. Sa fie acesta un semn de inceput de conlucrare? Nu ca asi fi anti-democratic, dar ma intreb si eu: daca fara opozitie nu poate exista in parlament un interes national, atunci de ce ar exista interes national cu sprijinul opozitiei?

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 20, 2013 la ora 02:44

    @Gheorghe Matei . Deci lucrezi la constructia unui Limbaj Universal al Spatiului Informational – o alta varianta de SQL? Spui ca 90% din programele existente vor deveni inutile? Si totusi cu noul tau limbaj vei produce alte programe, care nu vor mai fi legate de nici o banca de date? Eu incep sa-mi pierd logica, dar probabil asta este ceea ce sustii?
    Tu cu 200 euro/luna, pina in prezent ai acoperit 60% din proiect si iti mai lipsesc 40% pentru definitivare? Si dupa aceea vorbesti de cistiguri de ordinul miliardelor de dolari?
    Inteleg ca esti foarte intuziasmat, si este foarte bine.
    In primul rind, sugestia mea: nu oferi nimanui nici o informatie, pina nu termini proiectul, altfel marea ta descoperire nu-ti va mai apartine.
    Atunci cind vei putea explica domeniile de aplicabilitate al limbajului tau, fara a dezvalui nimic din tehnica folosita, vei fi in stuatia sa cauti o co-finantare (daca asta este singura chestie care te intereseaza) justificind pentru ce (echipament, spatriu adecvat, personal calificat, acces la alte informatii,…).
    Daca insa ai nevoie de suport profesional, treaba se complica. Probabil ca ai o ideie buna, dar care ti se va scurge printre degete.
    Acum am pentru tine o a doua sugestie. Vorbeste cu un avocat specializat pe licente/patente si explica-i simplu: am o inventie nefinalizata si am nevoie de sprijin financiar/profesional (alegerea ta). Probabil ca nici el sa nu aibe prea multe de zis. Atunci impinge discutia mai departe. Daca ma angajez la o firma, propunindu-le acest proiect sub coordonarea mea, cit la suta din drepturile la viitorul patent imi vor reveni?
    Draga Gheorghe Matei, in momentul de fata cred ca nu ai nimic de oferit, atunci ce fel de afacere … oferi? Daca totusi, esti convins ca limbajul tau va sparge piata, ori il termini singur, ori pregateste-te sa-ti negociezi viitorul ca angajat la … sa zicem MS sau Apple.
    Numai bine.

    Răspunde
     
  • Gheorghe Matei
    Februarie 19, 2013 la ora 19:18

    @curly. … de la Kent in sus, depinde de partener, ca singur nu fumez.

    Răspunde
     
  • Gheorghe Matei
    Februarie 19, 2013 la ora 19:14

    @sanduCu. In 1900 se credea ca in anul 2000 oamenii vor juca tenis avand atasate aripi. Despre Inteligenta artificiala si roboti va recomand sa cititi cand vreti sa adormiti mai repede. Serios! Oamenii pot crede orice. Acum insa va spun ce fac eu. Construiesc Limbajul Universal al Spatiului Informational. Asta inseamna ca 90% din ce s-a creat in software merge in linie dreapta spre MUZEU!! Se incheie epoca centrelor de date (si implicit a modelului relational), aceasta fiind echivalentul dinozaurilor. Nu este nici o pierdere. Daca nu dispar ele (CD) atunci incepem noi sa avem serioase probleme. Nu putem imagina ca umplem planeta cu programatori si nu mai are cine sa lucreze pamantul. Cei ce cred se gandesc ca robotii vor face totul (inclusiv sex) iar noi le vom face programele. Este oribil. Dar daca doriti sa adormiti mai repede atunci cititi povesti.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 19, 2013 la ora 12:19

    in pnl si in psd este liniste. faptul ca tariceanu a facut ceva valuri, e ca sa nu para ca nu exista opozitie si alternativa la actuala conducere. fata de ce balamuc e de regula la pnl ….acu e foarte multa liniste.
    chiliman si moisescu sunt la si altii si se agita degeaba.
    in psd n-am auzit pe nimeni sa comenteze
    ceva impotriva lui ponta.
    avantajul unei majoritati de peste 70% in usl le da celor doi lideri putere aproape discretionara in partid.
    dezastrul este in pdl ptr, ca vorba cuiva…si daca iese blaga si daca iese udrea pdl e mort.
    nu trebuie sa vezi decat scandalul din pdl cu o luna si jumatate inainte de congres, pe cand la pnl cu cateva zile inainte, inafara unui „program” de 10 puncte al lui chiliman nu se aude mai nimic.
    ppdd este un partid antisistem care se va stinge odata cu liderul sau.
    cam asa vad eu situatia partidelor la momentul actual. daca altcineva o vede altfel…e problema lui.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 19, 2013 la ora 10:36

    Domnule LN23, credeti ca FSN in anii ’90, cu sustinere de 67%, cat are astazi USL, a actionat in „interes national”? Interesul national nu este un obiectiv al unui partid, ci rezultatul actiunii concertate a institutiilor fundamentale ale unui stat. Cum credeti ca va actiona in interesul national un Parlament dominat de o grupare politica? In asemena cazuri politicienii Puterii vor actiona in interesul lor, indiferent cum se numeste partidul, care este culoarea etc. A se vedea sumeele imense reprezentate de contractul atribuit fara licitatie pentru cazarea parlamentarilor. Pentru ca institutia in ansamblu sa functioneze in interes national este necesar sa existe o opozitie puternica de natura sa cenzureze excesele puterii. Interesul national este urmarit doar in conditiile functionarii democratiei, altfel, sunt urmarite interese personale, de grup, partid etc. A se vedea declaratiile referitoare la MCV si la dorinta de a incheia monitorizarea NU prin indeplinirea angajamentelor, ci, eventual, prin iesirea din UE. Ce interes national, domnule?!?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 19, 2013 la ora 10:21

    „…in momentul in care interesul national va prima in abordarea problemelor”_Imposibil in viitorul previzibil. In cele trei partide importante lucrurile stau cat se poate de rau. Alegerile din PNL au scos la iveala tensiuni interne puternice. Rezolvarea prin demisii si demiteri anunta conflicte. Antonescu nu este, ca si tariceanu, de altfel, persoana capabila de coeziune si leadership. La PSD lucruile nu stau mai bine. Ponta este puternic contestat din interior, cei mai multi spun ca Dragnea este cel care conduce, dar factiunile interne nu sunt de acord. La PDL alegerile sunt atat de tensionate, incat unii vorbesc despre disparitia cu totul a partidului. „Pe val” este al patrulea, PPDD, insa este vorba despre un partid artificial, lipsit de coeziune si structuri puternice. In conditiile prezentate, cine se gandeste la interesul national?!? Cei care se afla la putere au fost votati pentru a-i sanctiona pe precedentii, in contextul in care majoritatea romanilor au stat acasa refuzand sa participe la un scrutin la care nu participa niciun partid pe care sa-l doreasca cu adevarat la guvernare. Despre ce interes national este vorba in acest caz?

    Răspunde
     
  • LN23
    Februarie 19, 2013 la ora 09:51

    @Moise,”guvernului ii trebuie un plan si un pact cu economia,iar apoi sa fie serios si sa se tina de cuvant”,exact!
    Daca va exista vointa politica,adica in momentul in care interesul national va prima in abordarea problemelor,se va urmari acest scenariu,singurul viabil,DAR:
    Daca socialistii ar fi buni gestionari,s-ar sti!
    E drept ca in USL exista si L(iberali),ceea ce ideologic este o anomalie iar politic o cacofonie,dupa parerea mea,doar ca aceasta uniune „contra naturii” va produce scantei incendiare de indata ce se va trece,azi,maine,la impartirea concreta a tortului…”dupa necesitati”- spuneau pe vremuri altii de aceeasi culoare.

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 19, 2013 la ora 09:31

    Domnule cornel, sunt de acord cu dumneavoastra. Raspunsul la intrebarea pe care mi-o adresati putea fi anticipat. Apoi, autorul articolului poate pune ce titlu doreste domnia sa. Eu nu am nici un fel de autoritate sa-i propun un anumit titlu, ori continut, prin urmare, sensul discutiei asupra temei este el insusi discutabil, iar insemnatatea, minora.***Legat de destinatia banilor, se pot spune lucruri interesante. Sustinatorii guvernului Ponta [care ar fi trebuit sa demisioneze pentru plagiat] vad o oportunitate de relansare economica, pe cand contestatarii sunt sceptici. Posibilitatea relansarii a fost subliniata de dl. Moise, iar despre necesitatea ei cei mai multi observatori sunt de acord. Daca se va infaptui, vom vedea. Ar fi fost necesar sa existe un plan de relansare economica pe care guvernul sa-l prezinte si acest lucru ar fi fost fara indoiala in favoarea sa. Faptul ca nu a facut-o, intareste suspiciunile celor sceptici cu privire la destinatia banilor. Cele mai multe imprumuturi din totalul celor 5 miliarde de pana acum (10 la sfarsitul anului) nu au scadenta la 10 ani, precum cel discutat de dl. Moise, ci de 1,2,3 ani. Se apropie, de asemenea, de scadenta, imprumuturi mai vechi. Prin urmare, o parte insemnata din banii acestia vor fi utilizati pentru refinantarea unor alte credite. Pe de alta parte, raman la convingerea ca tinta de deficit bugetar convenita cu FMI nu va fi atinsa, asa cum nu va fi atinsa tinta de inflatie anuntata de BNR. De altfel, evolutia acestui indicator descrisa de dl. Isarescu, cu un varf ingrijorator de mare in vara si o scadere miraculoasa in ultimul trimestru, mi se pare improbabila atat timp cat nu stim daca Dumnezeu va da ploaie pentru cultura de cartofi, iar harghitenii vor mentine, sau nu, asociatiile agricole si va fi stabilizat pretul la acest produs.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 19, 2013 la ora 06:27

    sanducu- au venit si sunt pe maluri…

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 19, 2013 la ora 03:53

    @laurentiucat > avenit in Dunare piranha?

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 19, 2013 la ora 03:12

    @laurentiucat > si eu m-am tot uitat dupa fondurile europene, ca acolo sunt spagile externe ne-altoite de justitie. Probabil ca fondurile europene vor fi orientate spre firme mici (deci putem sa ne facem ca ploua la spagi), iar Ponta va incepe pe lei sa miste ramuri economice. Sa vedem, prin martie.

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 19, 2013 la ora 03:03

    > incepe sa-mi placa ce face guvernul Ponta. Nu si-ar fi umput pumnii daca nu ar fi avut un plan de lansare economica. Poate ca vom afla detalii cit de curind. Drumuri, baraje, turism, agricultura, industrii,…

    Răspunde
     
  • sanduCu
    Februarie 19, 2013 la ora 02:56

    @Gheorghe Matei > Prin 1965 au inceput sa dea rezultate o ramura noua a roboticii, inteligenta artificiala. Specialistii trecusera deja de nivelul 2. Se aprecia ca se va ajunge la perfectiune cu nivelul 10, cind masinile se vor putea proiectasi construi singure. De atunci se gindeau daca nu cumva este periculos pentru specia umana. Prin 1985 au ajuns la nivelul 5. Astazi nu stiu la ce nivel au ajuns, dar se estimeaza ca prin 2030 PC va fi capabil sa proceseze la egalitate cu creierul uman. Aici nu mai este vorba de H/S. Prin 2045 masinile vor inceta simularea creierului si vor fi capabile sa se autoreproduca – incepe perioada singularitatii tehnologice. Pe i-phone, pe GPS avem deja conversatii cu masina. Cind vor incepe sa ne recunoasca vocile si fetele … sintem in galeata. No pot sa apreciez cind chestia cu software va deveni un trecut. Sarlatanii astia de specialisti merg cam repede.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 22:54

    ups! ponta la realitatea tv…
    citat:”pana acum, pestele mare il manca pe pestele mic, in vremea noastra, pestele rapid il mananca pe cel incet…”

    Răspunde
     
  • Xulescu
    Februarie 18, 2013 la ora 22:48

    @Moise: TiberiuC are dreptate: indiferent cat de prost va fi vazuta Romania dupa ce nu mai incheie alt acord cu FMI, guvernul se asigura ca are suficienti bani cat sa nu se imprumute pana trece „unda de soc”….

    Răspunde
     
  • cornel
    Februarie 18, 2013 la ora 22:36

    O observatie importanta, cred eu titlul : „Vin bani. Ce facem cu ei?”
    e incorect si ar trebui inlocuit cu :
    „Ne imprumutam de bani. Ce facem cu ei?”.
    Ce parere aveti domnule Constantin?

    Răspunde
     
  • Constantin
    Februarie 18, 2013 la ora 22:06

    „cum ramane cu imprumutul facut anul trecut…?_Ramane cum am stabilit. Adica, pe piata financiara functioneaza, de asemenea, cererea si oferta. Daca se apropie scadenta unor imprumuturi vechi, cumperi altele noi la pretul la care esti silit de piata. In aceasta perioada apetitul pentru randamentele bune oferite de Romania, sau Ungaria [in comparatie cu statele vestice], face ca cei care au bani de imprumutat sa-i plaseze in aceasta zona. Riscul pare unul rezonabil pentru cele doua tari aflate in UE. Ramane de vazut cum evolueaza relatiile cu FMI. Daca se racesc, este posibil ca tara noastra sa nu mai poata atrage imprumuturi la dobanzile actuale. Iar daca economia nu merge prea bine, este interesant de urmarit variatia cursului de schimb, in legatura cu care dl. Moise face previziuni optimiste. Pentru ca banii trebuie returnati, chiar daca termenul este lung.

    Răspunde
     
  • curly
    Februarie 18, 2013 la ora 21:28

    @Moise: pt mine ar fi o miscare sigura sa refinanteze debitele existente. marchezi un profit net. faza asta cu investitiile nu ne iese, banii se fura invariabil (principul Pareto e optimist in cazul proiectelor statului roman), asa ca daca Ponta nu se angajeaza in mari mutari de munti, e ok, dupa mine. isi vede limitele
    @Gheorghe Matei: ce fumezi?

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 21:04

    @ moise- la ‘alambicul” tau din emisiune ai uitat langa „spagi” sa pui la {economie } „fonduri europene”.
    spagile sunt o sursa de iesire iar fondurile europene sunt o sursa de intrare. dupa asta putem spune ca banii de „investitii” de la buget, atrag fonduri europene care le poate amplifica efectul economic.

    Răspunde
     
  • laurentiucat
    Februarie 18, 2013 la ora 21:01 Răspunde
     
  • TiberiuC
    Februarie 18, 2013 la ora 20:15

    Eu zic ca „Ponta” se pregateste sa renunte (ma rog, sa nu mai incheie inca un acord) la acordul cu FMI…

    Răspunde
     
  • Calea-Manastur
    Februarie 18, 2013 la ora 20:11

    „ce facem cu ei?”

    umplem maţu’ partidului

    Răspunde
     
  • cornel
    Februarie 18, 2013 la ora 20:05

    Am inteles ca acum ne putem imprumuta relativ ieftin de pe pietele internationale, adica la dobanda de 4,5% in USD, pe 10 ani si putem refinanta unele imprumuturi deja contractate la dobanzi mult mai mari. Deci cum ramane cu imprumutul facut anul trecut, de „specialisti”, in USD la dobanda rusinoasa de 7%?

    Răspunde
     
  • Gheorghe Matei
    Februarie 18, 2013 la ora 20:01

    Mentiune foarte speciala: Eu spun ce fac EU, nu ceea ce ar pute face un sistem. Eu am realizat 60% din tot proiectul. Este ceva concret, imediat. Este cea mai mare sansa (poate unica) pe care Romania o are pentru a se smulge de pe directia nimicului si a redeveni ceea ce era candva (> 70 de ani).

    Răspunde
     
  • dan
    Februarie 18, 2013 la ora 19:58

    In ce domeniu trebuie alocati bani? Simplu: in ce ne pricepem si in ce nu avem! Adica: infrastructura, teatru, film, sport si industrie. Unii ar zice ca ne pricepem si la agricultura, dar… Agricultura este la fel de primitiva ca in ’89, pe cand industria s-a acomodat la cerintele actuale.
    Si ar mai fi ceva: promovarea elevilor exceptionali! Ei sunt adevarata salvare!

    Răspunde
     
  • Dan
    Februarie 18, 2013 la ora 19:57

    un razboi al valutelor un razboi pe care romania l-ar putea castiga daca romanul de rand nu ar mai casca atat gura la antena3/protv cand anuntul recorduri istorice are cursului dar romanii ca de obiecei se impusca singuri in picior prin credite in euro si mentalitate.

    Răspunde
     
  • Gheorghe Matei
    Februarie 18, 2013 la ora 19:53

    Scurt si la obiect: Lucrez la cea mai mare inventie posibila in SOFTWARE! Daca acest proiect este realizat aici (in Valea Lunga, nu Valea Siliciului) atunci Romania devine tara furnizoare SOFTWARE pentru toata planeta. Unitatea de masura a castigurilor este miliardul de dolari. Marea provocare: 40% din toate castigurile pot sa revina acelora care participa la definitivarea acestui proiect. Este vorba de un proces de gestiune a unei afaceri pe care eu (cu 200 de euro lunar) nu pot sa o indeplinesc. Cine poate participa? Oricine are intuitia afacerilor – persoana fizica, juridica, statul roman, etc. Chiar ORA DE BUSINESS poate primi aceasta provocare. Castigurile pot fi imense! Este momentul celei mai mari transformari a software-ului mondial (care – cu capul in nori – merge pe o directie falimentara pentru intreaga civilizatie.
    Am promis sa fiu scurt! In functie de perceptie si reactie eu pot sa ofer orice informatie.

    Răspunde
     
  • cornel
    Februarie 18, 2013 la ora 19:53

    Felicitari pentru emisiune, Moise.

    Răspunde
     
  • omucu
    Februarie 18, 2013 la ora 19:32

    singurii bani pentru care ar trebui sa facem credit sunt pentru investitii in infrastructura. N-as avea nici o problema sa ne imprumutam pe termen lung pentru autostrada Transilvania sau Mures-Iasi si sa le facem de la bugetul de stat (chiar si cu credit). Dam de lucru multor constructori, ramanem cu ceva la sfarsitul creditului si crestem sansele de dezvoltare a zonelor cu acces la autostrazi.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase