O privire aruncată imediat după alegeri. Și încă una, mult după…

Publicat la data de de Biziday

Moise Guran

Sunt câteva lucruri evidente deja la acest moment, pentru următorii patru ani, chestiuni care ne vor afecta securitatea națională și implică acțiune coerentă, indiferent cine va câștiga alegerile, dar despre care nimeni nu vorbește acum. Le enumăr scurt, pentru a putea apoi aborda și câteva soluții posibile.

  1. orban-putinRefacerea Blocului Estic a început. Nu în același fel ca după WW2, ci printr-un mecanism de influențe rusești ce a prins deja țările din jurul României. Euro-scepticismul joacă un rol esențial. Chiar dacă este condusă și ea de conservatori euro-sceptici Polonia ar putea rămâne în afara acestei sfere de influență, pe termen scurt, ceea ce ne-ar putea ajuta. Și nu prea.
  2. Europa Occidentală încă nu e sigură de ce i se întâmplă. Brexit. Frexit? merkel blogTrumpit! Germania își va reveni prima și, probabil, va trece în mod activ sau pasiv la restructurarea UE. E posibil ca după anul electoral 2017 (în Franța și Germania) să înceapă un proces de consolidare a Zonei Euro prin introducerea Uniunii Fiscale. Pe un orizont de patru ani, din actuala UE ar putea rămâne doar o zonă de liber schimb, în timp ce o parte din actuala Zonă Euro ar putea deveni Statele Unite ale Europei.
  3. SUA și Rusia (plus China) vor renegocia global sferele de influență. Interesul trump minessotaRusiei în Europa de Est este mare. Al SUA este din ce în ce mai mic, comparativ cu cel din Golful Persic, dar mai ales din Pacific. Încurcătura cu Turcia este în acest moment cea mai mare problemă a SUA. Nu numai pentru că este o țară NATO care a luat-o razna și se transformă în dictatură. Doar așa, cu titlu de exemplu, în Turcia se fabrică deja componente pentru super-avionul F35. Deci, cam ce își permit americanii să facă cu Turcia?

Este desigur ușor să spunem că noi n-avem niciun rol în acest joc al giganților și că am face bine să ne vedem de sărăcia și nevoile noastre. Atâta doar că sărăcia și nevoile sunt efecte, iar nu cauze. Adresarea de către România a acestor probleme este esențială și pentru securitatea noastră națională, dar și pentru sărăcie și nevoi. Depinde cum privești lucrurile. Săptămâna trecută s-a semnat un acord prin care nemții vin să facă TAB-uri la Moreni, iar ăsta e un semnal extrem de pozitiv. Nimeni n-a văzut evenimentul ca pe un interes strategic pe care Germania l-ar fi plantat în România. Dar, adevărata întrebare este acum, mai are sens să sperăm că vom putea face parte din nucleul dur al unei Europe Unite (în jurul Germaniei, evident)? Eu zic că da. Care ar fi alternativa? Să ne tăiem venele? Să învățăm Miorița în limba rusă?

romania versus rusia

Problema cu opțiunea noastră europeană este că ea n-a fost niciodată pro-activă ci oarecum pasivă. De data asta va trebui să schimbăm niște lucruri, urmărind câțiva pași clari:

  1. Prevenirea apariției unor partide extremiste și la noi nu se poate face fără o mai mare coerență națională. Din acest punct de vedere, președintele Iohannis va tebui ca, după aceste alegeri, să caute cât mai multe puncte de întâlnire între partidele mari, PSD și PNL, posibil și USR, pentru a putea face lucruri grele în următorii patru ani. Dacă se atacă unii pe alții, populist, pentru orice, atunci asta favorizează extremismul. Se poate gândi chiar o soluție de sprijinire a unui guvern minoritar PSD de către PNL și/sau USR, pentru evitarea unor partide toxice la guvernare. Desigur, asta cu condiții. Dacă PSD câștigă alegerile, președintele Iohannis devine ultima piedică în calea modificării legislației penale. Poate juca activ, făcând o înțelegere cu PSD, sau se poate poziționa ca președinte în Opoziție, o chestie care nu va ajuta prea mult România, dar îl va ajuta eventual pe Iohannis să câștige un al doilea mandat. Pe lângă retorica naționalist-extremistă, anti UE, Rusia și-a mai jucat cartea de influență în România și prin intermediul politicienilor corupți. Funcționarea DNA în continuare, la același nivel, e singura soluție. Știu că acum sună utopic să convingi PSD să susțină DNA, dar, încă o dată, ce altceva se mai poate face? Cumva trebuie să supraviețuim în țara asta, evitând niște riscuri. Credeți că rușii nu văd că Ardealul votează altfel decât Muntenia și Moldova? Credeți că UDMR mai poate fi o soluție de guvernare, după ce a virat-o atât de extrem? Înțelegeți unde bat, nu? De aia avem președinte, ca să pună toate problemele pe masă și să găsească soluții.
  2. În această campanie nu vorbește nimeni de integrarea în Zona Euro. N-are nimeni un program coerent pentru asta, deși, e clar, n-avem nicio șansă să mai prindem o viitoare Confederație/Federație/Uniune Europeană, dacă nu ne punem o țintă serioasă în sensul ăsta. Problema e complicată și trebuie abordată deștept căci, presupunând că atingem în patru ani o convergență reală, va trebui să ne pregătim și pentru o uniune fiscală. Ceea ce e și mai shity! Cum facem să ajungem până prin 2020-2025 capabili să plătim taxe ca nemții? E greu, dar nu imposibil, totul e să fim coerenți într-o strategie care ar putea arăta cam așa:

a) Reducerea decalajelor zonale de dezvoltare. Asta se face prin investiții directe, publice și private, concentrate. Vaslui, Mehedinți, Caraș, Teleorman, etc… nimeni nu trebuie lăsat în urmă. Nu neapărat autostrăzi în Vaslui sau Teleorman… Dar spitale? Școli

b) Ca să nu faci doar drumuri și să creezi doar joburi în construcții ai nevoie de o strategie de Educație, de specializare, pe fiecare dintre aceste zone. Că nu vine nimeni să facă fabrici dacă nu are forță de muncă specializată. Se pot gândi poli experimentali de reformă în Învățământ pe astfel de județe, ba chiar și de reformă administrativă care să concentreze decizia și să o facă mai coerentă. Doar ca să vă dau un exemplu, la Liceul Traian din Severin, au niște grupe de copii care an de an câtigă premii de inventică la NASA. Nu-i bagă nici dracu în seamă în România, așa că cei mai mulți dintre ei emigrează. Sau credeați că zestrea de inteligență a nației e concentrată doar la Cluj, Iași, București și Timișoara?

c) O strategie de stimulare fiscală a dezvoltării prin reducerea taxării muncii. Când o fi, dacă o fi, să ne integrăm într-o uniune fiscală, va trebui oricum să creștem taxele mari (impozitul pe salarii de exemplu) dar până atunci trebuie să ne pregătim. Concursul ăsta de scăzut TVA în care PSD și PNL se complac de patru ani e absolut neproductiv (cu excepția TVA la alimente, am explicat atunci de ce).  Cum ar fi dacă începând de la 1 ianuarie 2017 am lăsa cum sunt marile taxe și impozite dar am scădea anual cu un punct (până în 2021) CAS. Nu-mi spuneți că nu e sustenabil. Asta depinde doar de câte locuri noi de muncă se creează. Soluția pentru pensii (ca și pentru salarii de altfel) este crearea de noi locuri de muncă, nu deficitul excesiv.

  • 3. Povestea relației complicate dintre SUA și Turcia ne-ar putea ajuta. Deși, presupunând că americani ar decide să-și mute industriile strategice din Turcia sau alte țări pe care nu mai pot conta, mă îndoiesc că le-ar duce în altă parte decât acasă. Exemplul cu F35 (un avion dezvoltat cu efortul mai multor țări NATO) este relevant, dar nu merită oare încercat să atragem mai multe investiții strategice, de acest fel în România? Afacerea cu nemții de la Rheinmetall e doar un început, nu ne garantează că nemții vor face din România un aliat strategic. Dar, nu uitați, avem un scut antirachetă, care nu mai e american, cum cred unii. A fost predat NATO. Rusia nu va amenința direct pe nimeni câtă vreme scutul e activ, dar va face tot posibilul pentru a dizolva NATO, ca alianță. Interesul nostru este să mai atragem în România și mai multe elemente de infrastructură militară, americană sau germană, sau de alt fel. Dacă vi se pare că asta va enerva Rusia și mai mult, eu sunt pentru normalizarea relațiilor, uite, să predăm mai mult Pușkin la școală, cum zice consultantul lui Putin. Schimburile culturale sunt bune, dar Rusia va face presiuni din ce în ce mai mari pe România, v-am spus cum. Nu o invazie e pericolul ci o preluare politică, prin extremiști sau corupți. Nu acum imediat, dar hai să nu mai gândim de azi pe mâine.

Cum vi se par aceste idei? Gândesc eu deplasat? De ce nu vorbește nimeni despre asta în campania electorală? De ce nici Cioloș, nici Iohannis, nici altcineva nu provoacă dezbateri, electorale sau nu, nu contează pe astfel de teme? Credeți că n-ar fi nimeni interesat? Suntem orbi cu toții sau sunt doar eu nebun?

This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

63 răspunsuri la O privire aruncată imediat după alegeri. Și încă una, mult după…

  • Constantin
    Decembrie 3, 2016 la ora 11:49

    @Mihai_Domnule Mihai, ați sesizat corect faptul că adversitatea politicienilor față de adoptarea monedei EURO are legătură cu „guvernul populist”, doar că în esență lucrurile stau puțin invers. „Derapajul” guvernului, adică, punerea în aplicare a unor politici cu caracter populist, este cel care de foarte multe ori se află la originea devalorizării monedei naționale în raport cu EUR (cf. ex. oferit de dumneavoastră). Sunt numeroase scrieri despre echilibrul financiar-valutar. Pe scurt, el depinde fundamental de forța și stabilitatea economiei, adică de acoperirea în bunuri și servicii a banilor și de balanța de plăți externe. Asta înseamnă că, în condiții de echilibru monetar, este influențat de valuta intrată și ieșită în/din țară sub formă de plăți, credite etc.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Decembrie 3, 2016 la ora 11:51

      Banca Centrală are un rol determinant în păstrarea raportului optim între masa banilor aflați în circulație și necesarul de bani cerut de efectuarea operațiilor în cadrul echilibrului economic general și poate interveni în anumite condiții pe piața valutară, însă guvernele au adesea capacitatea de a influența 🙂 deciziile Băncii Centrale. În situațiile în care ele își propun obiective care depășesc posibilitățile de finanțare, dezechilibrele financiare sunt reglate pe seama creșterii cantității de bani, ori a împrumuturilor, alterând echilibrul economic intern, respectiv, evoluția preturilor, volumul și calitatea producției, nivelul șomajului. Acestea au drept posibil efect reducerea puterii de cumpărare, devalorizarea monedei, șomaj, scăderea nivelului de trai. Dacă banca centrală deleagă către BCE mijloacele de intervenție, guvernul suportă consecințele politicilor sale și este obligat să „greșească” mai puțin. Grecia „a greșit” mai mult decât ar fi trebuit să-și permită. Apartenența la eurozonă, însă, a ajutat-o să-și revină.

      Răspunde
       
  • cosmin
    Decembrie 3, 2016 la ora 01:51

    O ilustratie ridicola dar in ton cu articolul. Am retinut doar finalul cu apelul disperat la dezbaterea aducatoare de rating points. Trist. Nici banii de propaganda nu mai sunt ce-au fost. Daca o sa mai am unde am sa mai trec pe aici peste un an in cautarea jurnalismului economic obiectiv.

    Răspunde
     
  • ??????
    Decembrie 1, 2016 la ora 17:46

    Si ce propuneti domnule Guran la ceea ce ati prezentat, care sunt solutiile pe care dumneavoastra le conceptualizati la asemenea probleme ?

    Răspunde
     
  • Dan
    Noiembrie 29, 2016 la ora 22:32

    Referitor la intrebarile din final, nu neaparat dezbatere nationala, dar macar un grup de intelighentie acolo care sa se gandeasca seeioa la lucrurile astea si sa contureze o strategie m-ar linisti. Pana la dezbatere pe temele astea mai e mult, noi inca scuipam pe strada, n-am depasit nivelul asta.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Noiembrie 29, 2016 la ora 14:34

    E o mica problema cu trecerea la moneda euro:

    Daca un Guvern populist (e.g. PSD) derapeaza, atunci RON o ia rapid razna fata de EUR si Guvernul e obligat sa faca ce trebuie, e.g. in 2012 Iul-Aug in Guvernul Ponta a sarit RON de 4.60…

    Daca avem EUR, atunci Guvernul derapeaza si nu-l taxeaza nimeni, nu ai ce face, e.g. ne trezim in situatia Greciei…

    Răspunde
     
  • Luissa
    Noiembrie 29, 2016 la ora 14:06

    Ca în cele mai multe analize de presă îmi innoiti motivele de apreciere d-le Guran. Asta și fiindcă gândiți și soluții nu doar expuneți probleme importante. Până la alegeri mai e foarte puțin timp. Vorbiți va rog și despre BANI. Întrebați profesional cum vor aduce echilibru și prosperitate în Ro după ce vor fi aleși!
    Multumesc!

    Răspunde
     
  • Adrian
    Noiembrie 29, 2016 la ora 10:37

    Bravo Vlad, exact asa e. PSD si ai nostri nici nu se gandesc macar la cea ce ai remarcat in articol.

    Răspunde
     
  • catalin
    Noiembrie 29, 2016 la ora 10:23

    Moisica inca nu a trecut de socul alegerii lui Trump. Lovitura a fost atat de tare incat toata echipa de „jurnalisti” de pe site-ul asta a intrat in coma si nu pare sa-si mai revina.

    Stai sa vezi si socul de la alegerile noastre, cand PNL-ul lui Iohanis o sa scada sub 20%.

    Răspunde
     
  • Kristina
    Noiembrie 29, 2016 la ora 08:44

    Ok.
    România a fost si este o țară din Europa fără doar si poate.Ceea ce nu s-a vrut aici a fost cultura europeană!
    Cred ca ar trebui sa ne vedem de treburile noastre ,de locuri de muncă in primul rând, de sănătate si să nu gândim mereu ca e musai sa fim aserviti cuiva!

    Răspunde
     
    1. Harry Minti
      Noiembrie 29, 2016 la ora 16:45

      Kristina ai dreptate. Dar ar mai fi ceva ce nu trebuie sa uitam.
      Parlamentul European a votat saptamana trecuta un program de lucru pentru toate statele UE contra propagandei antieuropeane a Rusiei. S-a hotarat ca statele europene sa critice si sa explice minciunile Rusiei difuzate in UE.
      Uniunea Europeana plaseaza propaganda mass-mediei din Rusia la acelasi nivel cu cea a Statului Islamic. Propaganda Rusiei a inceput deja de-a lungul a 1-2 luni, inainte, cat timp s-a discutat in Paralamentul European, aceasta problema.
      Discutia din Parlamentul European a avut ca subiect central tendinta Rusiei de dezmembrare a Uniunii Europene. ~Rusia Today~ este in fruntea campaniei de denigrare, raspandire de minciuni si sprijin a opozitiei guvernelor europene. Razboiul informational este o arma ruseasca, care continua, de zeci de ani si continua si asupra opozitiei proprii, din prpria tara, cu arme ale inchizitiei. Asocierea cu Turcia, Iran si China este relevanta. Heckerii cibernetici sunt si ei folositi. N-au lipsit nici in alegerile din SUA. Putin este singurul care il lauda pe fostul presedinte cubanez, pe care l-au indrumat zeci de ani, in coasta Americii. Inca ~nu se stie~ cine a impuscat un presedinte american, in anii razboiului rece.

      Răspunde
       
  • Vlad
    Noiembrie 29, 2016 la ora 00:56

    Moaie, tu ai dreptate. .. Dar subiectul e prea high class pentru a fi înțeles. … crezi ca cei 40% care votează psd nu sunt interesați de faptul ca partidul e condus de un penal. . Ar fi interesatI de Cum intram în sfera de influenta a Rusiei prin corupți? Sau cei care oricum stau precum struțul în bula lor, și nu ies la vot … îi interesează așa ceva? Ca sa nu mai vorbim de cei care poate îi interesează dar … Fie nu au mutație. . ( de vre-o 8 ani) Fie sunt în străinătate la 200 de kilometri depărtare de cea mai apropiata secție de vot. ….

    Răspunde
     
    1. Adi
      Noiembrie 30, 2016 la ora 17:17

      Daca sunt la 200 km distanta tot nu au scuza, eu am votat prin plic. Am trimis plicul pe 22 noiembrie pentru ca stiu ca posta germana are nevoie de 3 zile sa aduca plicul la granita cu romania, iar posta romana are nevoie de 2 saptamani sa-l aduca la bucuresti. Nu exista numar de inregistrare ca sa stiu unde e si nu pot fi sigura ca ajunge, dar asta e, ce sa fac.

      Răspunde
       
  • ulise
    Noiembrie 28, 2016 la ora 23:43

    Nu conteaza cine numara voturile ! Conteaza cine le consemneaza si le centralizeaza !

    Semneaza : „Stai-lin” .

    Răspunde
     
  • ulise
    Noiembrie 28, 2016 la ora 23:32

    Ma adresez tuturor membrilor din comisiile de votare ! Dupa numararea voturilor din sectia electorala voturile se consemneaza in procesele verbale ale comisiei de votare. Intr-o comisie vor fi : un membru de la psd , un membru de la alde , un membru de la usr , un membru de la pnl , un membru de la udmr …etc…Dupa numararea si consemnarea voturilor fiecare membru al comisiei se duce la partid cu procesul verbal in care scrie clar cate voturi a obtinut. Presedintele comisiei de votare pleaca la judet cu un process verbal semnat de toti membrii sectiei de votare, Acest process verbal trebuie sa fie identic cu cel al tuturor formatiunilor politice. Daca nu sunteti atenti presedintele va baga sub nas inca unul in plus in care scrie ce vrea muschii lui de smenar…si pleaca la judet perfect legal cu un buletin semnat de voi toti in care este consemnat ca UDMR are 99 % !!!! Ati inteles acum cum a pierdut Geoana alegerile la rasaritul soarelui??? Nu a fost diaspora…rahat…A fost smen de Braila…

    Răspunde
     
  • Vlad
    Noiembrie 28, 2016 la ora 23:17

    Ai pus poza lui Putin cu Orban. Stiati ca in Ungaria:
    – Audi produce 20% di PIB la uzinele din Gyor?
    – pentru a mari pensiile cu 1.6% in 2017, Irban discuta / se consulta cu grupul oamenilor de afaceri ptr a marii salariul minim in limite acceptate de acestia? ( ce face psd la noi? Da cu pumnul in mmasa si critica corporatiile)
    – are aprox acelasi numar de salariati ca si Romania, la o populatie jumate cat a Romaniei?
    – au introdus legi ptr limitarea cheltuielior lunare cu intretinerea (apa,gaz,gunoi,canalizare etc) ?
    Nu vreau sa spun ca imi place de Viktor….personal il aseaman cu VVP al nostru, dar parca e altceva la vecinii din vest, nu comunisti convertiti ca la noi

    Răspunde
     
  • ulise
    Noiembrie 28, 2016 la ora 23:11

    Cosmine cum a fost mai la sectia voastra de votare ? Pai cum sa fie domnule Chelaru !? A fost totul corect ! Pot sa jur ! S-a numarat perfect ! A fost super corect ! Ma cum naiba toti imi spuneti ca a fost corect cand ceva este putred. Ati numarat cate procese verbale s-au semnat ? Cum adica domnu Chelaru ? Bai boule : Cati ati fost in comisia de votare ? unu de la PSD , unu de la UDMR , unu de la PNL , unul de la PDL ,unu de la PUNR , unu de la ASR , unu de la USC…deci …Deci ?! Deci 7 bouleana ! La final dupa ce ati numarat toate voturile si le-ati consemnat in procesele verbale trebuiau sa fie 7 procese verbale pentru fiecare partid in parte plus unul cu care sa pleca cretinul ala de presedinte al comisiei de votare la Piatra Neamt sa-l depuna acolo ! Mda…dar ce vreti sa spuneti ca nu inteleg…Bai boule ! Ai numarat cate procese verbale ati semnat toti menbrii comisiei de votare? Nu domnule Chelaru ! Nu stiu ! Bai bouleanu ! Rahat rahan afafic. Cretinul ala de presedinte al sectiei de votare a plecat la judet cu al 9-lea buletin semnat de voit toti in care a consemnat ce sula lui a vrut. Iar tu imi arati mie acum ca la sectia ta am iesit noi invingatori. Bai bouleana asa a pierdut si Geoana presidential ! Tot cu aceeasi greseala ! Numarati cu atentie cate procese verbale ati semnat ! Ca doar unul din ele ajunge la judet ! Daca ati semnat unul in plus ati fost niste imbecili. Zi ma cretinule : le-ai numarat ? Nu domnule Chelaru ! Eram obositi era 3 dimineata…

    Răspunde
     
    1. ulise
      Noiembrie 28, 2016 la ora 23:17

      Toate voturile au fost numerate corect. La sfarsit domnul presedinte ne-a spus sa semnam procesele verbale ca trebuie sa ajunga repede la Piatra Neamt cu ele. Erau puse unul peste celalalte si prinse cu o capsa. Am semnat repede toti fara sa numaram cate procese verbale am semnat. Fiecare a avut cate un process verbal semnat de toti ceilalti candidate. Iar apoi…Zii bouleana…Apoi el s-a urcat in Logan si s-a dus dracului la judet cu un beletin semnat de voi toti in care era scris ce a vrut Basescu…Bai….Ati fost cretini…..Cretini incurabili….

      Răspunde
       
  • m
    Noiembrie 28, 2016 la ora 22:28

    Moise, esti foarte panicat de treaba cu partidele extremiste 🙂 La romani daca le dai papica(nivel de trai mai ridicat, nu ma refer la ajutoare sociale si serbari muntenesti, galeti, carnati si fasole) nu vor fi probleme majore 🙂
    Asta trebuie sa faca politicienii, sa ridice nivelul de trai. Rapid 🙂 Cat despre Putin, ideea ar fi sa rezistam un pic in zona, daca activitatea lui nu da roadele scontate, termina benzina. Mi se pare ca nucleul dur din UE asta ar trebui sa faca, sa mai mangaie pe crestet cativa ani blocul din Est si Putin capoteaza. Daca forteaza nota cu Uniunea fiscala si impartirea in 2 Europe, ne arunca in bratele lui. In bloc 🙂

    Răspunde
     
  • Corneliu Lucian Rusu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 22:09

    Stii vorba: „Pana la Dumnezeu ne mananca sfintii”.
    Pentru noi romanii, lucrurile „mici” conteaza inca. Nu reusim sa infiripam prea multe comunitati, necum sa reactionam la unison, ca popor, pentru ca suntem individualisti. De nevoie, nu pentru ca am avea vreo tara genetica. Pur si simplu pentru ca nu avem incredere unii in altii, daca am avut vreodata in istoria noastra.
    Asdar, pana la marile proiecte de tara, romanului trebuie sa i se inoculeze increderea (si frica de) in Lege si in Educatie. Dar nu la nivel macro, ci la nivel de detaliu.
    Cum necum, cu orice sacrificii, trebuie sa ne educam bine copii. Sa cream un sistem judiciar incoruptibil, si o politie care sa nu mai fie dispusa sa tolereze „micile” infractiuni, pentru ca de la o piatra aruncata in fereastra cuiva din razbunare pana la constituirea unui grup mafiot drumul e scurt.
    Stiu. Generalitati. Voiam doar sa atrag atentia asupra copacilor, daca ne intereseaza padurea. Cata vreme binele e impus, daca e impus, numai de sus, n-am facut nimic.

    Răspunde
     
  • Dan
    Noiembrie 28, 2016 la ora 20:49

    Sau cel mai simplu, ne inarmam nuclear si ne doar in pula de toti, vro cateva bombe asa, nici nu trebuie sa zicem la nimeni, cum a facut israelul, restul e gargara, rusii, americanii nu stiu decat de putere.

    Răspunde
     
  • Alexandru Jecu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 20:27

    Mult cautatul proiect de tara al Romaniei este unul foarte banal. Este proiectul care-si propune sa faca din Romania un stat!

    Răspunde
     
    1. florin
      Noiembrie 28, 2016 la ora 20:58

      Uniune fiscala inseamna un cod fiscal unic in toate tarile din uniune, adica acelasi nivel de taxare.

      Răspunde
       
  • Alex Z
    Noiembrie 28, 2016 la ora 19:53

    Totusi concret stie cineva ce acopera uniunea fiscala (se tot vehiculeaza)? cum ne afecteaza?

    Răspunde
     
  • Ovidiu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 18:22

    Acesta nu este cu adevarat un text despre optiunile „strategice” ale Romaniei. Se amesteca borcanele, iar unele truisme la moda sunt prezentate drept mari optiuni strategice pe termen lung. Exemplele cele mai frapante: integrarea Romaniei in „nucleul dur” si adoptarea euro, doua idei nascute moarte, dar care suna, nu-i asa, foarte „politically correct” venite din partea unor analisti cu priza la „marele public”. Lasa ca nu stim nici macar daca Franta ar face fata intr-un nucleu dur european (ca despre Italia stim sigur ca n-ar face, cel putin nu in granitele actuale), dar noi am vrea sa bagam acolo… Romania! Good luck!! 😀 😀 😀

    Răspunde
     
  • florin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 18:16

    „Sa fie sustinut chiar si un guvern minoritar PSD, cu sprijin PNL si/sau USR”
    Status quo politic pentru ca vine extremismul peste noi. Stupid. Uite asa devine pesedeul, brusc, sau mai putin brusc, un partid mai putin naspa. E o strategie simpla de manipulare: inventeaaza un pericol fictiv ca alternativa la conducere si lumea te va considera binele suprem sau macar raul cel mic. Paradoxal e ca vine din partea unui pretins opozant „de dreapta”. E cu atat mai eficient mesajul

    Răspunde
     
  • Grigore
    Noiembrie 28, 2016 la ora 18:01

    Din pacate educatia precara, lipsa infrastructurii de orice fel, munca peste norma si la un program ce iti limiteaza timpul personal ne transforma pe toti in roboti care nu mai reactionam la stimuli externi. Persoanele care primesc ajutor social se gandesc doar la cum sa cheltuie banii pana luna viitoare. Pensionarii si bugetarii asteapta cu sufletul la gura mariri de salarii de la Dragnea & co. Corporatistii muncesc la firme straine iar in drum spre/dinspre serviciu de calca in picioare la metrou sau se injura in ambuteajele din trafic.

    Deci, Moise, care Rusia? Care Turcia, SUA UE? Suntem atat de dezbinati ca natie incat trebuie sa se intample ceva cu adevarat tragic pentru ca lumea sa se mai trezeasca un pic. Dar si in acele momente exista spargatori de gasti care cultiva teoria conspiratiei si dezbina lumea mai departe, rastalmacind adevarul. Practic traim intr-o lume nesigura, plina de incertitudini in care fiecare e pe cont prorpiu. Mare parte a populatiei e usor de manipulat cu banalul televizor…

    Moise, vezi bine lucrurile, dar din pacate nu multi te inteleg, iar o buna parte chiar te blameaza….

    In rest multa amorteala si miros de praf de pusca….

    Răspunde
     
  • Andrei
    Noiembrie 28, 2016 la ora 17:29

    Io nu stiu doamna Udrea de ce isi mai fataie curul prin politica si De ce nu-si cata ea de teologie?

    Răspunde
     
  • Solescu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 16:38

    Ai dreptate Moise dar créd ça clasa noastra politica e destul de moale si influentabila .
    Din pacate multi dintre ei sunt mi ocupati sa ascunda greselile faute in trecut .
    Discutii serioase précum in Germania sau Franta ……la noi nici speranta

    Răspunde
     
  • Adriana
    Noiembrie 28, 2016 la ora 16:36

    Draga Moise,
    Esti optimist, dar sper ca lucrurile sa stea asa cum le vezi tu. Pe de alta parte, din pacate, cei care citesc articolele tale stiu deja cu cine sa voteze, iar cei care voteaza PSD nu inteleg si nu pot fi convinsi. Speram toti ca viitorul guvern sa nu contina PSD, lucru care ne-ar arunca in epoca iliesciana!
    Asa cum speram ca gogoritele cu care a castigat Trump sa fie contrazise de realitatea faptelor lui!

    Răspunde
     
  • Diana
    Noiembrie 28, 2016 la ora 15:58

    Nu vorbesc pentru ca e un subiect delicat care le-ar reduce voturi. Sperăm doar să gândească ca tine si sa dacă exact cum gândesc, adică apropierea clara sistematică de NATO, prin toate mijloacele, economice, armament. Si foarte importantă lipsa demagogiei naționaliste care ar reduce riscul nașterii unor partide extremiste.

    Răspunde
     
  • Band nunta Iasi
    Noiembrie 28, 2016 la ora 15:46

    Foarte bine pusa problema

    Răspunde
     
  • Constantin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 14:56

    Adoptarea monedei EURO nu este în interesul politicienilor și bancherilor din patria noastră, după cum am arătat în diverse comentarii pe subiect încă de mai bine de 7 ani. Interes pe termen scurt, într-adevăr. Dar oamenii aceștia privesc lucrurile doar pe termen scurt. O strategie națională într-un proiect de tara din păcate nu are cine sa alcătuiască. Aceștia sunt politicienii noștri, iar noi ii vom vota din nou peste numai câteva zile. Reforma statului (Parlament, relații intre puteri etc.), care sa includă revizuirea Constituției a rămas un proiect. (Revizuim însă chestia cu familia)***Reducerea TVA și stimularea cererii agregate este benefica economiei. Scăderea CAS este puțin efectiva, iar sporirea salariilor inoportuna. Acum este necesara stimularea investițiilor și consolidarea creșterii economice. Sa se producă transportoare, sau software, dar sa se investească! Politicienii, însă, preferea sa taie fondurile de la investiții (cum am anticipat, s-a făcut rectificarea bugetara și s-au realocat banii necheltuiți) și sa crească salariile. Dl Isărescu ce zice de moneda EURO?! „Acum nu e momentul!”, nu-i asa?!

    Răspunde
     
  • Gigel
    Noiembrie 28, 2016 la ora 14:35

    Distinse Dle Guran

    Te rog (ca si multi alti cititori, fani, spectatori) sa revii in televiziune cu o emisiuni zilica in care sa-ti exprimi opiniile, parerile,etc despre evenimentele cotidiene, asa cum ai facut-o in acest minunat articol.
    Radioul si blogul nu vor inlocui niciodata impactul televiziunii.
    Ne tampeste antena 3 cu prostiile si aberatiile scurse in continuu pe ecran.

    Iti astept din nou emiliunile la orice televiziune din Romania.

    Cu Respect
    Gigel Nicu

    Răspunde
     
    1. Tudor
      Noiembrie 28, 2016 la ora 15:56

      Nu poate. Chiar daca nu recunoaste, cred ca a fost amenintat si santajat sau dat afara, ca sa nu mai apara la TV deoarece deranja. Alta explicatie logica nu vad. Restul explicatiilor sunt doar povesti.

      Răspunde
       
  • Sabina
    Noiembrie 28, 2016 la ora 14:21

    Nu avem educatie pentru astfel de lucruri. Intr-o proportie uriasa, romanii se gandesc doar la ziua de maine. Sunt preocupati daca le mai raman bani de mancare, rate, facturi. Totul e la instict primar. Multi inteleg prin informare doar senzationalul si scandalul. Dezbaterile sunt ptr cei interesati, cei care au capacitatea de a privi in perspectiva. Cei care gandesc cu capul lor. Cum sa scoti un popor dintr-o stare de lehamite, cum sa-l educi? Cum sa realizeze romanul de rand, sa vada dincolo de casa lui, strada lui, jobul lui? Romanii sunt vegetali. Ceea ce faceti la radio si aici e de milioane. Dar doar pentru oamenii care isi pun intrebari si sunt „vii”. Si nu e putin lucru.

    Răspunde
     
  • Kapital
    Noiembrie 28, 2016 la ora 14:14

    Rog nu mai utilizati cuvantul „partide”, nu avem asa ceva. Exista gasti cu denumiri de partid. Eu merg la vot cu USR pt ca ei sunt inca ONG si au procese pe rol intentate diferitelor gasti (primari) pt furt.

    Răspunde
     
  • Adi
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:32

    Buna ziua Moise.
    Nu vorbește nimeni despre asta pentru ca nu e interesant decat pentru foarte putini dintre cei care Votează. Ca sa ai o șansa sa fii ales trebuie sa te adresezi majorității. Generația tânăra este majoritate necăsătorită sau divorțată, rata natalității foarte mică, deci gândirea pe termen lung aproape inexistenta. Trebuie sa ne fie bine noua si maine nu peste 10 ani cand oricum probabil nu va mai conta pentru unii dintre noi.

    Răspunde
     
  • Horia Brighidau
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:29

    Salutare Moise, nu se discuta aceste teme pentru ca nu sunt teme de discutie pentru candidați. Mie, de cateva mandate incoace, imi este clar ca lumina zilei ca toti candidatii, TOTI, nu sunt decat niste argati in slujba intereselor straine si castiga aia care dau mai multi bani. Ce s-a intamplat cu USL-ul de a castigat in fata lui Basescu a fost un accident. Daca Basescu nu s-ar fi lacomit si s-ar fi multumit sa fure mai putin PDL-ul lui ar fi castigat alegerile. Asa si cu astia de vin acum sa ne ceara voturile. Nu vor face absolut nimic pentru romani si pentru Romania. Tot pentru est sau pentru vest vor lucra. Ca urmare degeaba ne dam noi cu presupusul ca ala o sa faca pe dracu-n patru, sau ca alalalt o sa faca din asfalt bici. Nu vor face nimic nici unii, nici ceilalti.

    Răspunde
     
  • Iulian
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:25

    Pai nu ești, sigur ca nu ești! Muncesc de ceva timp sa instalez o dezbatere in mediul public pe tema Federației Europene, fiind unica șansă a României sa continue drumul ei către bunăstarea occidentală in conjunctura actuala. Insa aceasta conjunctură se prefațează de ceva timp, dar cred ca in Romania este o tacere vinovată, nu una întâmplătoare. Pe Facebook am lansat Pagina Statele Unite ale Europei – Statul Romania si am preluat subiectele mișcărilor din aceasta direcție din Europa. Acum pe 3 Decembrie, voi participa la a 6 a editie a congresului pentru Europa Federală care se va desfășura la Bruxelles, gazda fiind European Federal Party.

    Răspunde
     
    1. Razvan
      Noiembrie 28, 2016 la ora 16:10

      Multumesc. Nu am gasit informatia asta nicaieri, voi cauta platforma. Exact asa cei in necunostinta voteaza in functie de cum sunt manipulati; noi daca tot ne dam destepti ar trebui sa mergem sa stam de vorba cu bunicii nostri de exemplu si altii ca ei, mai stiti cine facea asta acu vreo 2000 de ani?

      Răspunde
       
  • speranța R
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:02

    Strategia nu se prezintă în gura mare; sper că cei responsabili au discutat deja,și mai ales stabilit; mai rămâne ca noi să le dăm girul alegând gândirea, asa sau așa, să-i luminam și pe alții, așa cum faci tu; îmi provoacă silă unii cu partid nou si foarte mandri de ei, la cat banet au facut in partidul dodolot aruncându-le firimituri la cei multi și inocenți; atribuie altora cuvântul zero,în loc să -și vadă bârna ce o au de ani buni .
    „Somnul rațiunii naște monstri”

    Răspunde
     
  • sorin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 13:00

    da rolul tau? care e? sa stai „sa ni se faca” sa „ni se dreaga” sai sa acuzam pe altul ca nu face! asa-i?

    Răspunde
     
  • LUCIAN
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:58

    apoi apropo de subiectul de la emisiunea de azi de la europa fm …fratteee tu ar trebui sa fii ban-at de peste tot gurane …ca esti toxic rau …exact ca exemplul pe care l-ai dat de site ” expunere..”

    Răspunde
     
  • unul
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:58

    Nu-s de acord cu idea de la pasul 1 cum ca partidele mari ar trebui sa coopereze pentru crearea unei coerente nationale. Lucrul asta l-au facut si national socialistii germani sau comunistii in trecut (chiar si in prezent cei din urma)… Coerenta nationala se realizeaza la baza societatii, nu la varful ei.
    Pe de alta parte doctrina partidelor nu e aceeasi. In Vest tocmai extrem de buna cooperare intre partidele mari a condus la aparitia partidelor extremiste/de protest. Germania e cel mai bun exemplu in acest sens. AfD-ul a aparut in urma unei nemultumiri fata de actuala coalitie (CDU/CSU/SPD) care e la putere „forever”. Insusi Trump e rezultatul unui vot de protest impotriva „establishmentului”.
    Faza cu UDMR-ul extremist mi se pare de asemenea deplasata. Nu stiu de ce incercam sa fortam un anumit mod de gandire asupra celor care nu gandesc ca noi.

    Răspunde
     
  • stan
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:56

    cred ca tu esti singurul din romania care mai vrea dezbateri
    majoritatea votantilor nu vor dezbateri vor sa li se promita TOTUl si partidele stiu asta de acea nu ii intereseaza dezbaterile
    oricum la noi in tara nu sant oameni politici sant doar profitori de functii
    cat despre taxe ce ar fii sa ramana TVA la fel daca nu chiar sa creasca si sa reducem impozitele pe munca
    iar daca nu prindem aceasta uniune fiscala in statele unite ale europei o sa fie vaisamar de noi iar
    asa ca trebuie sa ne grabim cu orice pret sa adoptam euro cat mai repede

    Răspunde
     
  • Octavian Ungureanu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:53

    Ideea cu izolarea UDMR-ului este extrem de proastă. Ea nu va duce decât la radicalizarea sa, ceea ce nu ajută pe nimeni.
    O uniune fiscală europeană este o idee bună în principiu. Problema este că actualele sisteme taxează munca, creativitatea (TVA), profitul şi venitul. Cele mai mari taxe sunt pe primele două, nu pe ultimele. Atât România, cât şi UE ar trebui să încurajeze munca şi creativitatea prin taxe mici, finanţându-se prin taxarea profitului şi a venitului, realizate prin muncă şi creativitate.
    De aceea criticii Uniunii au câştig de cauză, pentru că aceasta descurajează în ultimă instanţă creativitatea şi munca favorizând exclusiv companiile puternice ca cele germane, sau exclusiv financiare.

    Răspunde
     
  • Catalin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:46

    Rusia știe ca a ignorat prea mult România. Cred ca vor urma mai mulți ani de tatonări si investiții in media pro rusească. Putin vrea sa aibă aici un guvern pro Rusia si va investi bani in treaba asta. PSD-ul va fi din ce in ce mai vocal si mai generos. Este evident ca băieții ăștia sunt de departe un partid anti românesc. Păcat ca la noi este omniprezent patriotismul de buzunar. Se lucrează mai nou la mesaje anti UE si la un naționalism toxic. Cine zice ca dușmanii sunt in occident vorbește pentru Putin si își trădează propriul popor.

    Răspunde
     
  • Maxim
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:41

    Oare o autostradă care să traverseze Moldova de la Nord la Sud continuată până în Constanța, nu ar fi un ajut or enorm pr această zonă lăsată de izbeliște 26 de ani ?

    Răspunde
     
    1. stan
      Noiembrie 28, 2016 la ora 13:00

      cred ca o autostrada de la est la vest din iasi spre oradea ar ajuta mai mult moldova caci bani vin din vest nu de la constanta sau tu doar vrei sa mergi la mare pe autostrada sa te distrezi?

      Răspunde
       
    2. Sorin
      Noiembrie 28, 2016 la ora 15:54

      Si eu sunt de acord. Toata lumea stie ca dezvoltarea economica se bazeaza pe infrastructura. De ce nu si in Moldova? Pana si Moise, intr-o emisiune la Europa FM, a afirmat ca o autostrada in zona asta nu e o prioritate pentru ca nu e dezvoltata economic. Oare nu chiar asta inseamna sa pui caruta in fata cailor?

      Răspunde
       
  • Blabla
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:39

    Nu cumva si PSD ar face parte din categoria partidelor toxice ?

    Răspunde
     
    1. Efemeros
      Noiembrie 28, 2016 la ora 16:55

      si atunci ce faci votezi cu astia care de at?tia ani nu au facut nimic? cum vezi tu tara asta? iti place?

      Răspunde
       
  • Sorin Ghita
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:38

    Moise rolul tau e sa tragi semnalul de alarma. In plus gaseste si metode media sa schimbi lucrurile in bine. Nu mai incerca dezbateri inainte de alegeri ca miza e foarte mare si nu se poate anticipa cum ar deturna cei interesati subiectul pentru atingerea de scopuri meschine. Eu am vazut cum hotul striga hotii in campania asta. Dar tu jurnalist poti deschide mintea romanilor pasivi si indiferenti ca suntem in pragul catastrofei daca nu iasa la vot in Decembrie

    Răspunde
     
  • Andu Potorac
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:29

    Eu as recomanda un articol pe tema – cum supravietuiesti pe timp de razboi. M-as mira ca urmatorii 4 ani sa treaca fara ca Rusia sa nu profite de situatia geo-politica existenta. Daca nu vor incepe acum un razboi, probabil ca nu va mai exista o sansa atat de buna pentru ei. Este imposibil sa gasesti un presedinte mai prost decat Trump, tinand cont de problemele reale si acute existente pe plan international. Acum isi va da si Europa seama ca a contat prea mult pe USA si poate ar fi cazul sa avem si noi un control mai bun asupra destinului nostru, dar sa nu fie prea tarziu.

    Revenind la ce ziceam, chiar cred ca ar fi utila o serie de articole pe tema asta – cum sa supravietuiesti, tips and tricks, in cazul unui razboi la nivel European.

    Răspunde
     
  • Adrian Ionescu
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:24

    „De ce nu vorbește nimeni despre asta în campania electorală? De ce nici Cioloș, nici Iohannis, nici altcineva nu provoacă dezbateri, electorale sau nu, nu contează pe astfel de teme?” – poate pentru că le consideră prea tehnice pentru cetățeanul de rând.

    Într-un sistem politic unde este mult mai ușor să câștitigi prin promisiuni populiste sau prin apel la niște principii și valori, nu o să vină nimeni cu chestiuni concrete, importante, complexe. Nu vor să-și plictisească/sperie electoratul.

    Nu cred că astfel de teme vor veni vreodată dinspre politic, trebuie să se creeze un curent în societatea civilă care să le aducă la suprafață.

    În această idee am creat platforma Panoul de bord . Eu v-am mai spus de ea, dar nu ați părut interesat.

    Răspunde
     
    1. Andrei N.
      Noiembrie 28, 2016 la ora 23:03

      Adrian, am încercat astăzi să accesez situl menționat de tine și primesc eroare 404 (not found) sau DNS error

      Răspunde
       
      1. Adrian Ionescu
        Noiembrie 30, 2016 la ora 09:33

        Din păcate a fost o pană de curent care a produs ceva daune la sistemul unde era hostat site-ul. Acum este operațional.

        Răspunde
         
  • Șerban
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:22

    Pentru a analiza corect, în baza datelor de care dispune fiecare, și mai ales a decide soluțiile optime în legătură cu situația actuală și de perspectivă a Romîniei ar trebui să avem oameni politici de calitate, care să fie capabili să pună interesul general înaintea interesului personal. Avem astfel de oameni politici? Dintre cei care s’au peeindat la conducerea țării în 27 de ani nu putem da niciun exemplu, așa că …. ne așteaptă vremuri grele.
    P.S.
    Precum Cato care întreba în fiecare zi senatul Romei cînd va fi distrusă Cartgina, eu vă voi întreba în fiecare postare, domnule Guran, de ce ați renunțat la televiziune?

    Răspunde
     
    1. Adrian Ionescu
      Noiembrie 28, 2016 la ora 12:34

      Să te aștepți ca oamenii vor acționa altfel decât în interesul propriu este o eroare, de aceea democrația reprezentativă dă atâtea rateuri.

      Soluția nu constă în punerea interesului general deasupra interesului propriu, ci în a înțelege că interesul propriu este strâns legat de interesul general.

      O societate nu poate ajunge la un nivel de trai ridicat până când indivizii nu vor înțelege că dacă furi te furi pe tine, dacă deturnezi resursele de la a ajunge acolo unde este nevoie de ele, provoci un dezechilibru sistemic care în cele din urmă te va afecta și pe tine.

      Sunt însa prea puțini oameni care sunt dispuși să accepte asta. Preferă să gândeasca de azi pe mâine și să urmărească gratificarea instantaneee și facilă, după deviza „După mine potopul”…

      Răspunde
       
  • Bogdan
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:10

    Apropo de intrebarea ridicata de Moise Guran la sfarsitul articolului, „De ce nu vorbește nimeni despre asta în campania electorală?”, as veni cu completarea „De ce nu se vorbeste despre lucrurile acestea in mod normal?”. Sunt niste teme care privesc cu adevarat viitorul Romaniei: de la cresterea salariilor, la modificarea taxarii, la atragerea investitiilor, la cresterea calitatii educatiei etc. Astfel, reiese intrebarea: De ce nu se gandeste nimeni la viitorul Romaniei? Si cand ma gandesc la viitor, ma gandesc la cel putin 5 ani. Putem avea o viziune coerenta, asumata de toti actorii politici (indiferent de „ideologie”), care sa acopere mai multe domenii pentru o perioada de cel putin 5 ani? Suntem capabili?

    Răspunde
     
  • Sabin
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:05

    Esti un „nebun” bun!

    Răspunde
     
  • Marius
    Noiembrie 28, 2016 la ora 12:00

    Este foarte real ceea ce spui și de actualitate. Nimeni nu propune aceste teme pentru ca pe cei mai multi dintre votanții nu îi interesează… sunt foarte putini dintre noi care văd mai departe de prima pensie, următorul salariu sau următorul buletin de știri și politicienii și asta. Îmi place sa cred ca în sistemul de guvernare al acestei țări mai sunt oameni care gândesc și planifică. Dacă nu sunt… se inventează!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase