Cine sunt și unde s-au pitulat misterioșii români „de dreapta”

de Moise Guran

În urmă cu ceva ani am citit un sondaj făcut printre români, din care reieșea că doar aproximativ 20% din populația țării noastre nu vrea și nu așteaptă nimic de la nimeni, pe cale de consecință nici vinovați nu caută pentru eșecuri și, poate tocmai de aceea, trăiește mai bine decât restul, dar niciodată deplin mulțumită de propriile realizări.

Mă obsedează studiul ăla și mă întorc frecvent la el. Am impresia că doar eu.

oameni de dreaptaAu trecut mai bine de cinci ani de atunci, nici nu mai știu dacă studiul mai este de actualitate, dacă printre noi mai sunt măcar unul din cinci stoici, oameni neclintiți și hotărâți, fără teamă de nimic și fără speranțe deșarte. Uitați-vă în jur, printre prieteni și cunoscuți și îi veți recunoaște. Acei oameni sunt forța motrice a societății, sunt cei care ne împing înainte, de cele mai multe ori fără să știe nici ei asta. Văd că numeroși politicieni vorbesc prea mult despre ceea ce ei numesc electoratul de dreapta. Habar nu au despre ce vorbesc!

Aceștia de care vă spun eu sunt românii de dreapta și, din păcate, dar perfect justificat, acești oameni au stat în marea lor majoritate acasă la aceste alegeri.

Nu sunt în mod necesar absolvenți de facultate, nu sunt exclusiv tineri și categoric nu sunt cantonați doar în București sau în marile orașe. Nu sunt nici măcar corporatiști, căci eu vorbesc aici de aproximativ trei milioane de români, în vreme ce corporațiile din România au cam 300 de mii, împărțiți, jumătate în București, un sfert sau mai puțin de un sfert în Cluj, iar restul în Timișoara, Iași, Craiova Brașov și încă vreo câteva orașe. În plus, o parte a angajaților din corporații (e drept una minoritară) are mai multe în comun la nivelul osaturii psihologice cu funcționărimea birocratică a statului decât cu spiritul independent al acestor antreprenori descoperiți sau nedescoperiți nici de ei înșiși. Conștient sau nu, aceia sunt oamenii de succes ai României, indiferent că sunt milionari sau că abia sunt pe la salariul mediu pe economie.

Succesul nu se măsoară în bani, așa că nu vă  lăsați tentați de această capcană, nu toți milionarii României sunt în mod necesar oameni de dreapta, ba chiar aș putea spune că doar o mică parte a lor se încadrează pe acest profil. Asta pentru că numeroși bogătași ai României sunt creația unor aranjamente politice, în fapt sunt niște bugetari supradimensionați de deturnarea banului public, depinzând în aproximativ aceeași măsură cu asistații social de un baron sau de o decizie politică de alocare a banilor.

Oamenii de dreapta au în comun munca, ideile care îi scot din mulțime, din spiritul colectivist majoritar al populației țării noastre, au, da!, și o tendință spre individualism, ceea ce îi poate face mai des absenți la vot și mai rar membri de partid, mai des patroni sau antreprenori sau liber profesioniști sau chiar angajați (dar conducători de echipă) mai des decât funcționari, sau birocrați sau doamne ferește asistați social. Un șomer poate fi un om de dreapta, pentru că, spre deosebire de un asistat social, un șomer își caută de lucru. Niciodată însă un om de dreapta nu va fi în categoria șomajului pe termen lung. Nu e în firea lui să aștepte să-i cadă nimic din cer.

Un om de dreapta poate fi un angajat care muncește pe salariul minim pe economie, dar asta este o stare tranzitorie pentru el, nu se va mulțumi niciodată cu asta și fie va avansa, fie va pleca. Din firmă, din localitate sau chiar din țară. Mulți deja au plecat, din păcate, mai des din țară decât din firmă sau din localitate. Un om de dreapta poate fi profesor la o școală de stat, medic, militar sau chiar pensionar. El nu este un înger, nu este nici omul nou, nici omul vechi, imaginat de toate doctrinele politice radicale, nu este nici dușman de clasă, nici drăcușor mic burgez, nu este în mod necesar nici altruist, nici educat, dar categoric își cunoaște interesul mai bine decât și le cunosc ceilalți, e mai greu de păcălit tocmai pentru că e mai greu de clasificat și nu se dezangajează decât atunci când nu mai are alternative.

În mod natural, românul de dreapta tinde spre sau chiar s-a încadrat deja în ceea ce numim clasa medie, iar faptul că în România această categorie socială este încă atât de subțire, în niciun caz nu a ajuns la 3 milioane de membri, arată doar că mediul social, economic dar mai ales politic, este unul ostil. Sunt încă mulți oameni apăsați de nevoi în România, dar care au această genă a succesului, sunt setați să își găsească calea și doar un accident îi poate împiedica să ajungă acolo unde hotărârea lor îi duce inevitabil.

Acum, după această lungă caracterizare… vi se pare că românii de dreapta, atâția câți or mai fi ei, ar fi trebuit să meargă sau să nu meargă la aceste ultime alegeri? Vi se pare că i-a reprezentat cineva pe aceia sau că și-au dat seama că toți au vrut să-i păcălească? Avea sens să se ducă să voteze, așa cum i-am îndemnat eu sau alții ca mine, sau ar fi trebuit să ignore alegerile, pur și simplu, fără a se încadra nici în categoria celor care n-au votat de lene, nici în a celor cărora lenea le-a oferit scuza că vor da un mesaj absentând?

Explicați-le asta penibililor lideri ai Partidului Național Liberal! Spuneți-le că modul în care și-au justificat dezastrul electoral și în care se agață de scaune, este doar un alt episod al mentalității înguste, atât de bine ilustrate în senectutea-i inocentă de unul dintre veteranii partidului lor – dacă Firea nu câștiga Bucureștiul, să ne ierte Dumnezeu…

Să ne ierte, dezastrul era (oricum este) pentru PNL, nu pentru București!

Mediocritate, numele tău este PNL, și zău că, sub acest steag, nu va mai avea niciodată voturile românilor de dreapta.

PS Voi reveni, probabil mâine, cu un text privind realocarea electoratului după aceste alegeri, cine și cum se încadrează pe noile tendințe și, mai ales, pe cine ar putea să țintească USB.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

48 răspunsuri la Cine sunt și unde s-au pitulat misterioșii români „de dreapta”

  • Klaus
    Iunie 8, 2016 la ora 19:47

    De la Revolutia Franceza, cind au aparut dreptacii si dtingacii, cei de dreapta sprijineau monarhia fiind traditionalisti. Conservatorii cred ca pot fi considerati de dreapta. Despre ei se spune astazi ca promoveaza capitalismul. Extremistii se remarca prin nationalism si se opun egalitarismului socialist.
    Cei care au stat acasa, nu sunt de dreapta, este tineretul care nu este nici stoic si nici interesat de capitalism. Acest tineret se caracterizeaza printr-o atitudine colectiva, de grup, care ii indreapta spre o viata normala care sa-i multumeasca. Somerul, exact de dreapta nu va fi niciodata. Ai sa vezi la parlamentare, cind vor vota cu totii, inclusiv amaritii care au plecat la munca in strainatate, citi din ei vor fi de dreapta. Foarte putini, cei care au reusit sa se mai aranjeze cum-necum. Marea majoritate vor fi de stinga. Asta-i ce se petrece peste tot in lume.

    Răspunde
     
  • Klaus
    Iunie 8, 2016 la ora 19:46

    „Dances with Wolves”, cred ca locotenentul Dunbar (Kevin Costner) fusese numit de indieni stoic sau STANDING UP FOR HIMSELF (a person who can endure pain or hardship without showing their feelings or complaining). Dar sa stii, Moise, ca stoicii sunt multumiti de realizarile lor (ca orice om), atita doar ca vor mai mult si mai bine. Asta-i ceia ce-i face sa fie determinati.

    Răspunde
     
  • Kapital
    Iunie 8, 2016 la ora 15:45

    Cei de dreapta „vreau mai mult de la mine” , cei de stanga „sa mi se dea”.

    Demarcatia e clara de milenii.

    Răspunde
     
  • silviu
    Iunie 8, 2016 la ora 14:11

    cumva parca nu sunt de acord cu tine. iti spun si de ce: votez din ’96 incoace fara sincope; ma consider de dreapta, desi o data, DECAT o data, am votat psd/iliescu (brrr – inca ma ia cu friguri); sunt profesor de istorie la baza, deci am o vaga idee ce inseamna dreapta, zic; un alegator de dreapta este un om responsabil civic, un om care respecta legea, care nu trece pe rosu, desi e 3 noaptea si nu e nici o masina pe strada, un om care merge la vot si care nu este lenes si nu are nevoie de justificari pentru actiunile lui.
    faptul ca nu au iesit la vot, nu ii face sa fie de dreapta, ci doar fara acea parte a creierului in care se dezvolta spiritul civic. l-am auzit pe un domn p-aci ca nu sunt variante la alegeri. ete na, nu sunt! asta e scuza seconda, sa nu te duci la vot (prima e aia cu „toti sunt la fel, hoti”).
    ma leshi cu atatea scuze si lamentari? parca suntem o gasca de babe rahitice, cu pensie mica ce stau in poarta casei si isi asteapta resemnate moartea. du-te-n plm la vot si apoi sa vedem daca e schimbare sau nu.
    decat legi total ampulea prin parlament mai bine ar face votul obligatoriu. tati, asta e, tre sa votezi, tre sa iti rupi din timpul tau de cocalar ocupat cu micii vreo 30 de minute in care sa te duci sa pui o stampila pe un bou mai mare ca tine. PUNCT. aaaaa, nu vrei. perfect, de acord, ai drepturi ca esti cetatean fucking european, ia da-ne vreo 3 salarii ca amenda. hopa, ia uite ce procent la alegeri avem, ia uite ce surprize.

    Răspunde
     
  • Cristian Milotoi
    Iunie 8, 2016 la ora 12:26

    sunt un individ care refuza sa mearga la votare pe vremea raposatului (am votat obligatoriu la armata in ’80), am fost la toate alegerile din ’90 pana astazi, iar acestea au fost primele alegeri la care nu am participat.
    in ’92 am intrat in pnl si am supravegheat alegerile locale din acel an. conducera locala calarasi a acceptat impunerea oamenilor de la bucuresti pt alegerile generale din ’92 si au propagat ideea participarii regelui mihai la prezidentiale (pnl nu a mai intrat in parlament). atunci am parasit pnl. patriciu si tariceanu au „spart” partidul.
    m-am inscris in alianta civica. am parasit alianta civica cand au monopolizat-o fugarii din partidele politice si au transformat-o in partidul alianta civica.
    atunci incredera in orice forma de asociere (politica, civica) a disparut.
    daca nu intram in ce, era vai de steaua noastra.
    acum nu am avut o varianta. pnl a candidat cu fostul primar ales pe listele pnl, fugit la unpr si primit inapoi candidat la primarie (intre timp a fost ales, fara votul meu).
    m-am gandit de f multe ori sa incerc sa coalizez eu o echipa si sa schimbam soarta orasului, dar am renuntat la idee. de ce?
    oamenii pe care mi i-as dori in jur sunt entitati independente. nu pot si nici nu vreau sa-i amestec intr-o masa amorfa cu spirit de turma.
    oare care este sensul vietii? oare am fi mai fericiti daca l-am afla?
    asa arata unul din oamenii care nu au mai dorit sa voteze. unii or sa ma accepte, altii or sa ma dezaprobe. viata merge inainte.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Iunie 8, 2016 la ora 12:22

    Mare dreptate ai Moise. Eu unul ma consider a fi in categoria descrisa de tine cu toate ca am fost sa votez la aceste alegeri. Am fost cu toate ca n-am avut alternative si am ales pe cineva despre care nu auzisem nimic doar pentru ca n-am auzit ceva rau de el. Asta a fost ultima alternativa inainte de dezangajare…Sa vedem ce optiuni o sa avem la parlamentare, insa nu imi fac sperante prea mari.

    Răspunde
     
  • abc
    Iunie 8, 2016 la ora 11:41

    apropo, sa ne gandim daca vreodata basescu si pdl a fost votat de oamenii de dreapta. basescu a venit pe un discurs antisistem de tip revolutia franceza. pd a transferat in 2005 multe organizatii de la psd. oamenii au votat si pdl si pnl acuma nu ca sunt de dreapta, ci ca sunt forta care s-ar opune psd.

    nu am vazut un partid pana acuma care sa castige alegeri cu un program asumat de scadere a statului, reduceri de taxe, dereglementare. poate pentru ca nu a incercat niciun partid asta?

    totusi republicanii americani au ca ideologie statul minimal si de aceea sunt votati doar de zonele rurale si de barbati in majoritate pentru ca barbatii sunt independenti, puternici, rezista darwinist fara ajutoare sociale, dar femeile sunt mai vulnerabile, isi cresc copiii si de asta voteaza cu democratii, considera ca ajutorul de la stat e binevenit. si oricum minoritatile etnice in america sunt sarace, deci vor welfare state si voteaza masiv democratii. rezultatul? republicanii din 92 pana azi nu au castigat decat in 2004 la votul popular. au fost salvati de dreapta crestina evanghelica ce a votat cu ei pe partea feminina.
    dupa austeritate si pdl a fost votat in 2012 disproportionat de barbati. deci ideologia trebuie sa fie mai centrista daca vrei voturi si guvernare. asta e romania acum si partidele se adapteaza.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 8, 2016 la ora 12:03

      Rationamentul dumneavoastra corect porneste de la premise gresite, prin urmare concluziile sunt discutabile.
      PD(L) condus de dl T Basescu este Partidul Democrat (care la un moment dat a cooptat un grup de liberali cu idei situate mai la stanga decat PNL insusi, partid de centru-stanga). Votantii de dreapta NU au avut un partid care sa-i reprezinte. Din dorinta de a inlatura clica kleptocratica cultivata de dl Iliescu (Nastase, Ponta, Dragnea, Pandele-Firea etc.) cei care au convingeri de dreapta au votat cu „securistii buni” grupati in jurul d-lui Basescu. Au sustinut „raul mai mic”, strategie utilizata inclusiv de prietenii externi ai Romaniei (SUA, spre exemplu). Paradoxul aparent este dat de comportamentul politic [de dreapta] al celor aflati succesiv la putere, care au fost nevoiti sa faca privatizari, ori sa adopte masuri de austeritate, desi erau ideologic de stanga.

      Răspunde
       
  • Alex Dobre
    Iunie 8, 2016 la ora 11:12

    Oamenii acestia isi asuma responsabilitatea pentru propriile vieti (indiferent cum sunt)
    Votul inseamna responsabilitate fata de societate si implicit fata de ei insisi asa ca ar fi trebuit sa fie la vot. Poate au fost si sunt mai putini decat ne place sa credem.
    Oricum a da vina pe optiunile proaste de vot este tot o fuga de responsabilitate.

    Răspunde
     
  • individul.x
    Iunie 8, 2016 la ora 10:57

    Uff, e vorba de problema părții și a întregului.

    Aici stă cheia, în a găsi echilibrul între urmărirea intereselor personale și cele ale grupului. De cele mai multe ori acestea se întrepătrund și se suprapun într-un mod atât de subtil încât e greu să ne dăm seama care sunt cele mai bune actiuni pe care le putem lua.

    Acest echilibru trebuie găsit la nivel de individ nu la nivel de societate. Sau spre asta trebuie sa tindem.

    La momentul actual, cu siguranță nu toți suntem capabili de asta.

    Corupția vine în fond tocmai din urmărirea strict a interesului personal imediat, material fără a înțelege că fiecare trebuie sa și dea ceva societății nu doar să ia. O celulă canceroasă condamna întreg organismul la moarte urmărind strict interesul său imediat, decuplându-se de la nevoile sistemice.

    Nu putem vorbi de soluții perfecte ci doar de soluții optime de moment ce sunt continuu ajustate. Un mecanism de feedback continuu este absolut vital.

    Continuu trebuie să ne întrebăm : „Care sunt efectele acțiunilor mele pe viitor?”.

    Sunt mult prea mulți oameni care însă nu o fac, din diverse motive. Nu văd o soluție simplă. Uneori moartea este singura cale, pentru a renaște altceva în loc. Efectele unor boli sunt pur și simplu ireversibile..

    Răspunde
     
    1. Moise
      Iunie 9, 2016 la ora 01:08

      va raspund doar ca sa stiti ca am citit acest complicat comentariu 🙂

      Răspunde
       
      1. individul.x
        Iunie 9, 2016 la ora 13:47

        Înseamnă chiar foarte mult.

        Răspunde
         
  • Catalin
    Iunie 8, 2016 la ora 10:55

    Frumos scris, dar domnule guran, in munca Asta pe care o depuneti(de apreciat) pt a sprijini miscarea de dreapta, faceti o greseala mare(si mai ales domnul liiceanu):masa asta de mijloc la care faceti referire( ma inscriu si eu), nu este momentan de dreapta, nici nu are cum, suntem nascuti in socialism si educati in mare parte pe aceleasi idei, stim mai bine ce inseamna stanga decat dreapta, chiar acest articol sustine asta. Deci suntem cel mult de centru dreapta, unul din motivele pt care usrva castiga alegerile din toamna, mult mai atenti la nevoile actuale ale societatii decat ideiile de dreapta ale domnului liiceanu

    Răspunde
     
  • Constantin
    Iunie 8, 2016 la ora 10:29

    Liberalismul se sprijina pe un sistem de valori aflate ideologic la centru, mai apropiat de stanga decat de dreapta. USL nu este o eroare doctrinara, un paradox, asa cum au crezut multi. Dreapta este doctrinar conservatoare, dar in randul celor care se proclama de dreapta in Romania se remarca lipsa unui curent progresist. Nu trebuie uitat ca o astfel de doctrina politica este mai putin comunitar-europeana decat probabil ar fi necesar pentru tara noastra, dar nationalismul poate fi privit inclusiv prin prisma caracterului sau pozitiv, mai ales cand se manifesta moderat.

    Răspunde
     
  • Ovi
    Iunie 8, 2016 la ora 09:45

    Unde sa se pituleasca cei de dreapta,în Europa
    Și probabil cei din tara nu au avut cu cine sa voteze pentru ca sa văzut cine au candidat la primarii

    Răspunde
     
  • un valcean
    Iunie 8, 2016 la ora 09:41

    Uitati-va ce s-a intamplat la RM.Valcea, bietul oras bogat dar sarac in acelasi timp,oras cu unul din cele mai mici salarii din tara dar si cu multi miliardari, unde lipsesc cu desavarsire locurile de munca. sau sunt platite f. prost de catre acestia din urma.
    Aici noi oamenii cu scoala si cu principii de dreapta, cu verticalitate si frica de Dumnezeu, nu avem nici o sansa. Un inginer bun, un informatician , un economist bun nu prea are unde sa-si gaseasca de lucru. Primarul nu a fost ales de noi ci de „ei”.Problema este ca nu vedem luminita de la capatul tunelului nici in urmatorii 10 ani.

    Răspunde
     
  • Adi
    Iunie 8, 2016 la ora 09:26

    Nu inteleg de ce tot bati apa-n piua cu PNL. PNL=PSD, nu se deosebesc cu nimic in afara de nume. Asa zisa dreapta versus asa zisa stanga. Nu avem asa ceva de ceva timp. Eu as insista mai mult pe infractori care ne conduc si ne vor conduce versus cei ce nu sunt (inca, cel putin 🙂 ) infractori. Poate ce a iesit acum la suprafata nu e perfect, dar, poate, ne-am obisnuit prost si nu mai stim cum arata un om (politic) normal?

    Răspunde
     
  • marta
    Iunie 8, 2016 la ora 08:25

    Cea mai mare lașitate este fuga de realitate. Nu aveți curajul să o infruntati si sa o schimbați! Arătați cu degetul si așteptați ca alții să vă facă treaba! Plecați! Așa vom avea locuri de munca, locuri de parcare, mai putina aglomerație pe strada, case mai ieftine, ungurii vor fi mai mulți ca noi, etc! Nu suntem o tara de tâmpiți, doar ne punem mai multă cenuse în cap fata de alții! De fapt numai un tampit cu patru clase poate să creadă că se va realiza în altă țară! Poate doar schimbând standardele la cules căpșuni tarandu-se în patru labe toată ziua!

    Răspunde
     
    1. Robert
      Iunie 8, 2016 la ora 10:20

      Stii, imi plac capsunile, iar lipsa ta de respect fata de cei care trudesc din necesitate reflecta clasele pe care le ai =ca la tren…cei ca tine stau in 4 labe, dar nu sa culeaga capsuni. Suntem multi plecati de ani de zile, medicul meu e de origine romana, la tipografie, vanzatori in supermarchet, etc. nu se grabesc acasa asa ca iti ramane tie o groaza de locuinte ieftine, joburi berechet, iar acum inteleg de ce nu este poluat Bucurestiul. Mai bine nu postai, ori inainte scoate si tu nasul din cocina in care traiesti, preferabil spre vest – directia in care apune soarele, iar daca ai ajuns la moscova, e locul ideal pt.tine…

      Răspunde
       
      1. marta
        Iunie 8, 2016 la ora 13:58

        Te-ai simțit cu musca pe căciulă? Prefer cocina mea decât pe a altora! Pofta buna la căpșuni! Cred că medicul tau nu mai are soluții pentru tine!

        Răspunde
         
        1. Alex Z
          Iunie 8, 2016 la ora 19:20

          Robert are dreptate, TU ai jignit prima, Tu trebuia sa te simt…

          Răspunde
           
          1. marta
            Iunie 8, 2016 la ora 21:33

            Alex Z greșești. Urmărește toată succesiunea postărilor pe blog și ai să vezi că nu eu am început cu jignirile

             
        2. Robert
          Iunie 9, 2016 la ora 12:44

          Stii aici nu tine musca pe caliula, s-a inventat sapun/detergent/dezinfectant-NU de la hexi pharma…Sunt care raman si lupta, altii pleaca si ajuta! Spor la lupta madame Don Coiote, pot trimite in ajutor armura, vesta antiglont, lance,sabie,pumnal si bineinteles dezinfectant…!P.S.medicul e stomatolog -a se conspecta dexul – si are solutii pentru toti, nediluate…

          Răspunde
           
          1. Robert
            Iunie 9, 2016 la ora 12:47

            erata in loc de caliula a se citi caciula,basca,bereta,palarie,clop,cipilica, etc.

             
  • Sorin
    Iunie 8, 2016 la ora 07:24

    Chiar daca or mai fi aia 3 mil de oameni de dreapta, dupa un aproape un secol de amputare a imaginatiei, si „corectie” prin frica, om fi si noi dezorientati si neincrezatori. Acum in cine sa mai ai incredere? Vlad Voiculescu a zis o vb f adevarata: „Primul lucru, pentru a capata increderea este sa nu mai minti!”

    Răspunde
     
  • Alex G
    Iunie 8, 2016 la ora 04:26

    Nu am mai scris de mult timp aici. DAR cand am vazut acest sondaj despre MITA si ca atatia oameni spun ca e OK sa furi „un pic” mi-a fost clar. Romania este o tara de TAMPITI. ORI esti corect ORI furi! clar! nu mai exista altceva intre. Ai furat 1 leu!gata!
    NORMAL ca nu mai asteptam nimica, EU personal chiar vorbesc f f serios! chiar nu mai astept nimica, serios! am viza de Canada in buzunar si in maxim 3 luni plec poate mai repede. Si cate cacaturi a trebuit sa inghit de cand m-am intors tot din Strainatate m-a lecuit. Romania o tara arhaica si dusa cu pluta! fratilor. nu vreau sa va demoralizez pe cei de aici, ca sigur va merge mintea aici la Guran. dar aa ca Guran sa fie mai multi si ca DIGI24 sa luptati dar tot va fi greu. se nasc generatii de TAMPITI si hoti cu acte in regula! cretini. inconstienti. Treaba la care nu se gandesc este ca unul din ei o sa se fure pe el la un moment dat. sa vezi atunci.

    Răspunde
     
    1. marta
      Iunie 8, 2016 la ora 08:08

      Fugi repede să nu tampesti si tu

      Răspunde
       
      1. cristea
        Iunie 8, 2016 la ora 09:29

        marta
        din pacate pleaca cei capabili si raman cei ca tine ,din aceasta cauza nu razbatem in tara asta

        Răspunde
         
        1. marta
          Iunie 8, 2016 la ora 14:03

          Cristea, serios vorbești? Numai cei capabili? Capabili de ce? Cabluri,lebede, cerșit? Rămân cei ca mine…ești sigur?

          Răspunde
           
          1. Costea
            Iunie 8, 2016 la ora 17:47

            „cabluri, lebede, cersit” – ha ha ha
            stimata Doamna/Domnisoara … sinteti bine dusa cu pluta cum zice cineva mai sus
            e vorba de profesori universitari (deveniti in vest), doctori, ingineri, arhitecti, avocati (da, chiar si avocati)
            si da e vorba de faiantari, capsunari, spalatori de funduri batrine (cum se vorbeste cu dispret in Romania)
            E vorba de oameni ce vor sa munceasca, vor respect, vor cinste, legalitate si care au realizat ca Romania nu poate oferi asta pentru ca e, in majoritate, o tara de prosti, hoti, lenesi.

             
          2. marta
            Iunie 8, 2016 la ora 20:52

            Costea nu poți avea respect atât timp cât îi jignești pe cei care sunt duși cu pluta si nu vor să plece din țară! Cei de dreapta au plecat! Fals! Toți au fost educați în comunism si au devenit peste noapte liberali! Și eu am educația tot din comunism dar nu fug! Prefer să lupt aici așa că lasati-ma cu aerele intelectuale.

             
  • Mihai
    Iunie 8, 2016 la ora 00:55

    Eu unul am dat primul vot pozitiv în cei 16 ani de când am acest drept. Am votat USB, nu din dorința de a nu câștigă PSD-ul ci chiar am crezut si cred în continuare ca USB ar fi fost cea mai potrivită si profesionista administratie a Bucureștiului din ultimii 26 de ani. În ceea ce privește scenariile de mai sus si analiza lui Moise … pur si simplu nu există scuze pentru o prezenta atât de slabă decât realitatea ca avem doar 26 de ani de libertate si ne comportam ca atare:). Peste 10-15 ani acei 20% despre care vorbești vor fii cam 40% din totalul societăți abia atunci vom putea analiza cu adevărat societatea.

    Răspunde
     
  • N!ck
    Iunie 8, 2016 la ora 00:35

    Oare nu ar fi corect ca pe buletinele de vot sa fie acel patrulater inscriptionat „Nimeni dintre candidatii propusi”? In acest fel s-ar contabiliza votul negativ!

    Ba mai mult, in cazul in care acest vot negativ este castigator se organizeaza un nou tur de scrutin insa cu alti candidati.

    Oamenii stau acasa deoarece nu au fost pe deplin convinsi de niciunul dintre candidati si din pacate nu au cum sa faca cunoscut acest lucru prin vot.

    Răspunde
     
    1. Klaus
      Iunie 8, 2016 la ora 19:56

      Referitor la sistem electoral.
      Cred ca stii ce-i aia “trusted party”, o gramajoara in care toata lumea are incredere si chiar David recunoaste ca “power is corrupting”. Si nimeni nu controleaza pe nimeni, adica incredere oarba. Povestea cu “secret key/public key este nostima. Si in final: “Doing this verification is, as you can imagine, quite tricky.” pentru ca este vorba de cunostinte tehnice care nu sunt la indemina oricui din public. Dar ultima fraza este linistitoea: “Each voter is able to verify that her vote is included correctly in the tally and the public is able to verify that all the votes are counted correctly, thus making the system completely verifiable.”

      Răspunde
       
      1. N!ck
        Iunie 12, 2016 la ora 11:34

        De ce este nostima „secret key/public key”?

        „Cunostinte tehnice care nu sunt la indemina oricui din public” – sigur ca este greu sa introduci intr-o fereastra de cautare codul serial. Insa sunt siguri ca cei tineri se vor descurca…

        „Dar ultima fraza este linistitoea[…]” – oare ce nu se intelege din ultima fraza? Este clar ca oricine poate descarca toata BD si poate verifica numaratoarea voturilor.

        Răspunde
         
  • UnCritic
    Iunie 7, 2016 la ora 23:57

    Ai schițat pur și simplu profilul omului decent și educat, care nu are nevoie să fie încorsetat într-o tipologie politică tradițională, de genul dreapta sau stânga. Se aplică pe „dreapta” cel mult (subliniez cel mult) în România. În străinătate, în țările către care aspirăm, oamenii descriși de tine nu au o singură culoare politică, ci se împart în multe spectre ideologice. Poate ar fi mai bine să adoptăm acest model și să nu-i mai înghesuim pe cei cu inițiativă, nemanipulabili și mai conștienți de sine într-o tipologie expirată, a alegătorului „de dreapta”, cu care nu se identifică decât conjunctural în așteptarea unei oferte mai bune.

    Răspunde
     
  • Valentina
    Iunie 7, 2016 la ora 22:35

    Eu cred ca oamenii de dreapta nu au avut reprezentanti la aceste alegeri. Eu am fost sa votez, dar tot pe principiul sa aleg raul cel mai mic. Nicusor Dan nu m-a convins, ba mai mult mi s-a parut evident ca nu a fost prea interesat de castigarea acestor alegeri ca primar. Miza lui pare a fi un mandat la parlament sau mai probabil un mandat de europarlamentar. Nu mi se pare ca poate fi acel lider politic care ar putea sa schimbe ceva (parerea mea). M-a deranjat foarte mult faptul ca cei asa zisi de dreapta nu au vrut sa comunice si sa se alieze pentru a lupta impreuna impotriva coruptiei (cel putin PNL, la nivel declarativ s-a delimitat sau a incercat sa se delimiteze de cei corupti). Pentru mine asta a insemnat ca fiecare a vrut sa obtina totul sau a lasat loc de ulterioare posibile aliante cu PSD pentru ca in final sa obtina si ei ceva….mai mult. Cochetez cu ideea de a pleca din tara de ceva timp iar acum am senzatia ca ne-am intors in ’90. Am tot amanat sa plec din tara pentru ca am crezut in schimbare aici. Nu mai cred si o sa plec din tara. Cineva spunea ca cei care nu voteaza ii trateaza pe politicieni cu lehamite o zi, iar politicienii ne trateaza apoi pe noi toti cu lehamite timp de …..1825 de zile!? Cred ca are dreptate

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 8, 2016 la ora 10:37

      Nu avea dreptate. La primarii sunt 4 ani, doar 1460 de zile. Cea de-a 1461-a zi, pentru ca prind musai un an bisect pe mandat, lehamitea este de partea alegatorilor. Dar, cei care nu voteaza manifesta lehamite fata de ei insisi si viitorul copiilor lor, nu fata de politicieni. Dezinteresul fata de cei care ne reprezinta in functiile publice are efecte negative nu asupra politicienilor, ci asupra noastra.

      Răspunde
       
      1. Valentina
        Iunie 8, 2016 la ora 15:52

        Are dreptate când spune ca politicienii ne tratează cu lehamite. Și ai dreptate când spui că manifestă lehamite față de ei înșiși și viitorul copiilor lor. Dar, de fiecare dată la alegeri mă uit pe parcursul întregii zile la procentele celor care votează și mereu sper că va crește SEMNIFICATiV până la închiderea urnelor. Și mereu încerc să înțeleg de ce majoritatea oamenilor nu-și manifestă acest drept….

        Răspunde
         
  • cristi
    Iunie 7, 2016 la ora 22:19

    Toate societatile occidentale au pus sindicatele acolo unde le este locul, corporatistii de la noi nu au auzit de asa ceva. Lipsa sindicatelor a dus la migrarea societatii civile adevarate spre politica de stanga singura care mai apara individul. Partidele de dreapta s-au subjugat capitalului strain si s-au indepartat de electorat, au ucis sindicatele la indemnul corporatiilor si au impins oamenii spre extrema stanga. Asta e doar începutul, daca nu reglementam legislatia sindicala si rolul acestor institutii in viata publica societatea se radicalizeaza .

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 8, 2016 la ora 10:49

      Sindicalismul romanesc a fost extrem de puternic in anii ’90, iar mineriadele si mersurile cu zeci de mii de participanti au ramas in memoria colectiva. Sindicatele s-au marginalizat singure punandu-se in serviciul partidelor de stanga, care graviteaza in jurul PSD. Intre timp politicienii, care s-au implicat in afaceri, au adoptat o legislatie a muncii care este defavorabila angajatilor, inclusiv din perspectiva sindicala.

      Răspunde
       
  • cristi
    Iunie 7, 2016 la ora 22:12

    Anton, ungurii au avut conducere de stanga nationalista, la noi a condus dreapta in 10 din ultimii 14, asta e diferenta !!! Pentru cine a trecut prin Ungaria a vazut-o !

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 8, 2016 la ora 11:18

      De fapt, Romania NU a avut niciodata dupa ’90 o guvernare realmente de dreapta. NICIODATA. Coalitiile de tip CD au fost alcatuite din vreo 17 formatiuni politice, conduse de COCOPO/COCOPA samd, care n-au avut nici coerenta, nici putere, nici de dreapta n-au fost. Grupul politic coordonat de dl Iliescu, presedinte de onoare al PSD, s-a aflat in realitate permanent la conducerea tarii.

      Răspunde
       
  • Salas
    Iunie 7, 2016 la ora 22:10

    Eu cred ca toata problema cu stanga si dreapta n-are nicio valoare in Romania. Sa nu imi spuneti ca in Occident nu exista societati prospere conduse decenii la rand de socialisti (care nici macar nu se ascund sub titulatura de social-democrati, isi spun direct, socialisti – ai nostri nu au curajul asta). A se vedea Spania (care cu guvernul lui Felipe Gonzalez a intrat in UE si a ajuns tara prospera de azi, Franța, de Suedia ce sa mai vorbim, de dupa razboi si pana de curand au avut aproape exclusiv guverne socialiste). La noi, nici cu stanga nu ne merge bine, nici cu dreapta nu ne merge bine, fiindca nu valorile de pe eșichierul politic sunt importante, ci lăcomia insatiabila a ambelor tabere. Veti vedea corupti si de dreapta si de stanga, asa cum despre populatia care a votat ce sa mai vorbim. Cum spunea domnul CTP, a pus binele material mai presus de orice morala, votțnd pușcăriabili. Noroc că stau cu morala creștină bine, că altfel…

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Iunie 8, 2016 la ora 11:44

      Nu este, dupa parerea mea, o situatie de valorizare a unei probleme; dupa cum ne raportam la ea, valoarea problemei este data prin ea insasi, odata ce a fost considerat necesar a fi rezolvata si prin calitatea solutiei. Altfel, dezbaterea initiata de dl Moise nu este neaparat pro-dreapta ori pro-stanga politica. Eu cred ca domnia sa incearca sa evidentieze faptul ca scena noastra politica este extrem de confuza, iar confuzia aceasta se transmite electoratului. Felul in care se voteaza in Romania seamana mult cu modul confuz de vot al Cetateanului turmentat. Efectele sunt negative pe plan social larg si pe termen lung, printre ele, prezenta penalilor printre cei alesi. Fara a defini foarte precis comportamentele politicienilor nostri, sesizati, cred, in mod corect faptul ca in tara noastra doctrinele politice sunt neclare, iar ideologiile sunt amestecate si subordonate intereselor individuale. Apelul d-lui Moise pentru cristalizarea/definirea unor forte politice pe baza unor principii ideologice (etice, economice samd) vine in sensul consolidarii democratiei in patria noastra.

      Răspunde
       
  • Anton
    Iunie 7, 2016 la ora 21:35

    Guvernul Romaniei a decis – in sfirsit – ca in acest an sa infiinteze o istitutie care sa gestioneze un fond de 1 MILIARD de dolari in cazul ROMPETROL
    Reprezentantul kazah se straduia sa priceapa cum de aceasta decizie a fost aminata timp de trei ani , perioada in care aceasta institutie de investitii ar fi putut face citeva milioane de dolari .
    TREI ANI DE ZILE IN CARE NU S-AU FACUT NIMIC !!!!!
    TREI ANI si am ajuns ca reprezentantii kazahi sa se cruceasca . NU POT SA INTELEG MOTIVUL AMINARII TIMP DE TREI ANI – zicea acesta
    Intelegi Moise !
    Tu cauti oameni de dreapta iar eu caut oameni care-si fac treaba in Romania
    Prea multa prostie si prea multa ignoranta in aceasta tara
    Mereu ma uit la Ungaria si-i invidiez pentru reteaua lor de autostrazi , pentru cum arata Budapesta .Nu ma intereseaza politica lor . Nici nu indraznesc sa ma uit mai departe spre vest . Deosebirile ar fi mult mai dureroase

    Răspunde
     
  • Dan
    Iunie 7, 2016 la ora 20:20

    taxare fara reprezentare pe cand la PSD ai reprezentare fara taxare.

    Răspunde
     
  • Costea
    Iunie 7, 2016 la ora 20:13

    „Oamenii de dreapta au în comun munca, ideile care îi scot din mulțime, din spiritul colectivist majoritar al populației țării noastre, au, da!, și o tendință spre individualism”

    Multi din oamenii „de dreapta” au parasit tara.
    Probabil cam jumate din toti cei ‘de dreapta’ – asa cum sint definiti in context.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase