De ce „Reprezentantul Societăţii Civile” e o contradicţie în termeni…

protest-colectiv-bucurestide Moise Guran

Mi-a venit să şi râd când am auzit-o pe Alina Gorghiu vorbind despre candidatul societăţii civile, dar şi apoi când am văzut modul în care a fost abuzată această sintagmă de … toată lumea de fapt. Chiar şi Alina Mungiu, un om care crede cu toată forţa şi a şi făcut, probabil, cele mai multe eforturi pentru cristalizarea acestui concept, calcă tot mai des pe lângă el, imaginându-şi de exemplu că sprijinirea atât de străvezie a unui candidat independent se poate face în numele societăţii civile. Mungiu nici măcar nu e la prima greşeală de acest fel.

Oricât de amară ar fi constatarea, între Gorghiu şi Mungiu nu mai există, în această situaţie, decât o diferenţă formală, cuplul Gorghiu-Munteanu fiind o pervertire caricaturală a societăţii la fel de civile reprezentate de cuplul Mungiu-Nicuşor Dan.

Asta pentru că societatea civilă nu există ca grup, ea este o sumă abstractă de indivizi, fiecare cu ideile lui, cu obsesiile lui, cu prostiile şi chiar cu simpatiile lui, atâta timp cât acestea nu se transformă în partizanat.

Partizanatul te exclude implicit din această mişcare browniană de idei numită societatea civilă, dar partizanatul nu e legat în mod necesar de un partid.

Aşa numitele platforme civice tot în partizanate eşuează de obicei, avem grupări marxiste în România, coagulate nu neapărat în jurul unei organizaţii, cât a unor idei comune, la fel cum avem mai multe masonerii legionare (intenţionat am folosit alăturarea, ca să li se urce sângele în cap), la fel cum avem şi mici masonerii de bere între jurnalişti (despre care ei cred că ştiu doar ei, uitând că în presă nu există secrete), ba chiar avem probabil şi (noapte minţii) masonerii, de data asta pe bune, în care intră judecători. Ceea ce este cumplit de ilegal, în opinia mea, orice ar crede Consiliul Superior al Magistraturii.

De principiu aceste grupări, indiferent că se numesc platforme, că au în denumirea lor termenii civic, curat, critic, ortodox sau liber, tind spre a deveni partide în toată puterea cuvântului, dar cel mai des nu ajung acolo decât dacă sunt preluate, fie doar şi printr-o influenţă mai mare, de către un personaj sau un interes dominant.

De exemplu, pe marxişti îi po’i suspecta că sunt finanţaţi de ruşi (păcat dacă n-aţi văzut filmul Hail Caesar), dar şi pe legionari îi poţi suspecta că sunt manipulaţi, eventual în orb, prin radicalizarea genei naţional-ortodoxe până la negarea valorilor europene, la fel cum grupările de jurnalişti pot deveni susţinătoare din convingere pentru un jucător politic, fie chiar şi la modul dezinteresat, din convingere împotriva altui jucător, fie pentru că pur şi simplu jucătorul politic e patronul şi atunci chiar nu mai are sens să faci pe independentul. O televiziune cu o poziţie politică, e de fapt, informal, un partid. La fel şi o platformă civică, sau o frăţie de site-uri.

iohannis-consultari-societatea-civila

Ideea este că Societatea Civilă suntem noi toţi, dar numai atâta timp cât fiecare e pentru el şi nu se reprezintă decât pe el însuşi. Sintagma reprezentantul societăţii civile este pur şi simplu o construcţie caragielească, dar în acest păcat pică şi semidocţi politic, dar, văd, chiar şi oameni cu carte. Păi nu s-a consultat, astă toamnă, după Colectiv, preşedintele cu societatea civilă? Un demers de imagine aproape deştept, dar o manevră, pe cât de politică, pe atât de ipocrită. Preşedintele are chiar şi un consilier pentru relația cu societatea civilă. Dacă n-aș ști cine e aș zice că, probabil, respectivul îi face sinteze de presă. Sau poate jobul acestuia este altul…

Pentru că, vedeți, dacă nimeni nu poate reprezenta societatea civilă, nici nu o poate conduce în mod formal, poate tocmai de aceea, ea, societatea, poate fi manipulată într-o măsură mai mare sau mai mică. O vreme. În funcţie de nivelul de educaţie al oamenilor, mai repede sau mai târziu, manipulările cam sunt devoalate.

Ca să vă dau câteva exemple… poţi fi de acord sau nu cu CTP-ul, îl poţi iubi sau nu pe Tolontan, pe Petreanu, ba chiar şi pe Mîndruţă sau pe Eftimie, dar nici nu are sens să-i conteşti. Că n-au nicio calitate. Tapalagă, de la Hotnews, trage şi azi ponoasele implicării de pe vremea lui Macovei, uite, îl invocă Ghiţă în Parlament şi-l atacă murdar presa de partid. E problema lui, e crucea lui pe lungul drum de întoarcere înapoi către independenţă. În timpul ăsta, Mîndruţă scrie pe facebook că PNL a dat cu piciorul celor care îl sprijineau… Mîndruţă e campion la prostii spuse pe facebook, dar asta nu îl exclude în mod necesar din societatea civilă, căci Mîndruţă nu e un partizan.

Ceea ce nu înţelege Alina Gorghiu, dar Mîndruţă înţelege, chiar dacă se exprimă el aşa, mai dificil, este că strigătele de tipul lupul între oi care au izbucnit după anunţarea lui Munteanu n-au fost coordonate de cineva. Mie nu mi-a spus nimeni să zic ceva despre asta, şi nici lui Pantazi, Petreanu, Tapalagă, CTP nu cred că le-a spus. Au fost reacţii, care mai de care, unele mai articulate, altele mai burleşti, dar n-au fost de grija PNL-ului. PNL-ul, ducă-se, dacă e atât de prost! Reacţiile împotriva extremismului (de tip legionar în cazul lui Munteanu) au fost de grija unor valori fundamentale de bază – democraţia, pluripartidismul, libertatea economică, cea de a crede sau nu în Dumnezeu şi încă vreo câteva, scrise de altfel şi în Constituţie, dar care atât de uşor pot fi golite de conţinut.

Exact ele sunt liantul Societăţii Civile, valorile astea. Reacţiile la anunţarea candidaturii lui Munteanu au fost puternice, iar ăsta este un semn de maturizare a ei. Pe care, e drept că nimeni nu o poate reprezenta, fura sau omorî, dar care oricând se poate sinucide. Că şi sinuciderea tot un gest de libertate reprezintă, dar unul prostesc, că e ultimul. Societatea noastră riscă să o facă doar pasiv, prostindu-se în timp, evitând să facă reformă în educație.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

28 răspunsuri la De ce „Reprezentantul Societăţii Civile” e o contradicţie în termeni…

  • Sarcasticul
    Aprilie 18, 2016 la ora 04:33

    Ntz ntz ntz… In 2012, programul lui nicu shordan prevedea ca municipalitatea sa-i oblige pe dezvoltatorii de “noi complexe rezidentiale la un procent de locuinte sociale, cu pret accesibil”.

    Spui ca nu v-ati coordonat parerile, insa cum se face ca nu am vazut istericale gazetaresti in cazul micului socialist nicu shordan? Culmea, tocmai crema „dreptei” s-a gasit sa dea in munteanu… Vreun comment ref programul si optica lui nicusor? 😀

    O sa-l votez din scarba fata de „necoordonarea” atacului si cei din spate, scarba de oamenii de „dreapta” si stanga, and so on… Poate a fost sau nu cu magureanu, insa base, CTP, dobre, petrica si altii erau clar cu el, iliescu si sistemul. Nu l-am vazut pe tapalaga ultragiat ca era purtator de vorbe la una din pdlul care a inghitit partidul lui magureanu.

    Munteanu o arde prost si lame pe tema bisericii si a catedralei mantuirii neamului prost borsrl, dar macar o face pe fata si nu de acum. Cat de bun administrator e, nici macar nu-mi pun problema. Nu s-a votat vreodata capacitatea administrativa din pacate si nu o sa se inceapa acum. N-am cum sa-i dau vot pro, dar va benefica de votul contra nesimtirii afiliate sau „necoordonate”.

    Răspunde
     
  • speranta R
    Aprilie 16, 2016 la ora 20:32

    Moise,propun a dezbate aici sau(si)la radio
    subiectul”coroanele Papei Francisc si coroanele lui Fane”;
    Nu zambiti si nu ignorati subiectul ca se va sparge cu”zgomot”;aceste subiecte sunt bagate sub pres,sa nu suparam,sa nu jignim si au ajuns sa creada ca asa e normal;
    tot ignorarea educatiei duce la acesti mutanti;regele lor care pare educat,nu vrea sa-i lumineze;DE CE?

    Răspunde
     
  • kapital
    Aprilie 16, 2016 la ora 14:25

    Societatea civila in Romania e ZERO, acum, inainte si in viitor.
    Ca participant la impunsaturile cu scutierii in 21 dec 89 am avut atunci singura revelatie ca romanii vor si altceva decat carne de mici si batutul lupului pe strada.
    Un articol fara obiect.

    Răspunde
     
  • george
    Aprilie 16, 2016 la ora 07:50

    Moise , dar mai lasa-l domne in pace pe tipu asta ..munteanu..ce tot il bagi in seama?
    candideaza si gata
    mai sunt si alti candidati; aveti din ce alege

    Răspunde
     
  • Alin
    Aprilie 16, 2016 la ora 02:36

    Ma intreb ce gândesc oamenii din organizațiile PNL când văd diverse persoane din afara partidului promovate la vârf fără a avea o istorie in partid. Ca publicul din România nu este atras de liderii formali ai PNL este evident. Ce nu este evident: pe ce criterii se ajunge la vârful PNL si de ce nu exista candidați potriviți în interiorul PNL. Eu credeam ca partidele sunt pepiniere de lideri politici. De ce sa mai facă cineva munca de partid dacă candidații sunt aduși din afară? Sa nu fiu inteles greșit. Nu sunt un simpatizant PSD. Dar nici cu PNL nu mă trage ața sa votez. Adevărul e ca din randul partidelor realmente nu ai pe cine vota. Cred ca alianță PSD-PNL a fost o idee extrem de proasta pentru PNL.
    Off-topic: îl aștept în continuare pe domnul consilier la Londra. Dacă îl vedeți sa-i spuneți ca are lucrare de control la limba engleza.

    Răspunde
     
  • m
    Aprilie 16, 2016 la ora 02:02

    Nu la Catolicism, direct la protestantism ar trebui sa trecem. Ceva calvinist/luteran. Sau sa ajungem la o societate in care o mare parte din populatie nu-si declara religia, chiar daca nu sunt atei.

    Răspunde
     
  • jff
    Aprilie 16, 2016 la ora 01:43

    Stelian F – si daca Isus a mintit? Cum ar
    fi? V-ati gandit vreodata la asta? Mathematic sint cam 50% sanse ..

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Aprilie 16, 2016 la ora 09:31

      Sigur ca m-am gandit. Din ce am studiat am ajuns la concluzia ca n-a mintit. Mai exista posibilitatea ca scriitorii Noului Testament sa fi mintit. Dar cand am vazut ce spun scrierile primului secol, prin care necrestinii vorbesc despre suferintele crestinilor, am ajuns la concluzia ca ei au spus adevarul in cartile Noului Testament. Putea exista un nebun care sa creada propia lui minciuna, sau minciuna altuia, dar cred ca este inposibil ca zeci/sute de oameni sa creada acelasi lucru si sa traiasca o viata de suferinte si chinuri, riscand sa fie aruncati la lei si rastigniti pe cruce, si multi dintre ei au si fost, cu asa o mare bucurie in suflet. OAmeni care altfel puteau duce o viata prspera in forurile de conducere ale evreilor, asa cum este cazul lui Pavel. Pentru mine marturia lor este adevarata, datorita suferintelor prin care au trecut cu bucurie pastrandu-si credinta. Oricine il nega pe Isus Hristos ca fiind Dumnezeu, era salvat de la moarte in chinuri groaznice si cu toate acestea foarte putini s-au temut de aceasta moarte in chinuri, majoritatea au primit bucurosi suferintele si moartea stiind ca dincolo ii asteapta Isus. Si nu va ganditi ca etrau nuai sclavii acelor vremuri, erau si unii foarte destepti si foarte bogati, dar care odata salvati de Isus au devenit slujitorii celorlalti.

      Răspunde
       
    2. Stelian F
      Aprilie 16, 2016 la ora 10:08

      Si mai este un motiv serios pentru care il cred pe Isus. Vad vietile schimbate ale celor pe care El ii salveaza si cred in El. Vad viata mea total schimbata de cand am crezut in El. Sunt cu totul alta persoana. Acum mi se pare total gresit sa insel pe cineva, sa ma uit la o femeie poftind-o, sau chiar sa spun cea mai mica minciuna si incerc la maxim sa evit sa fac aceste lucruri. Am ascultat sute de marturii ale unor oameni care au trecut exact prin ce am trecut eu, care au avut aceleasi experiente ca si mine. Tin minte ca la putin timp dupa mantuirea mea conduceam in miez de noapte un camion si la radio vorbea o cunoscuta cantareata americanca care povestea ca a trecut prin exact aceeasi experienta ca si mine. Moment in care am oprit in prima parcare caci parul mi se zbarlise si mi se inmuiasera picioarele. 🙂

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Aprilie 16, 2016 la ora 10:31

        Nu stiu daca va trece de moderare acest mesaj, dar daca va trece sa stiti ca este o marturie a ceea ce insemna sa-L cunoastem pe Dumnezeu, sa ne cunoastem pe noi, sa cunoastem Evanghelia, sa ne cunoastem scopul in lume…

        Răspunde
         
      2. Hash
        Aprilie 19, 2016 la ora 01:43

        O curiozitate am: știu că scrieți des comentarii aici și prin urmare nu v-ar fi foarte greu să-mi răspundeți. Ce părere are duhovnicul dvs (căci sunt convins că aveți unul) despre faptul că dvs deja sunteți mîntuit?
        Eu, de exemplu, nu cred în Dumnezeu (cel mult, cred în sens panteist) și toate cele ce ziceți că le faceți de la acel ”declic” mie-mi par normale și sufăr un disconfort psihic major ori de cîte ori înșel pe cineva, sau mă uit la o femeie poftind-o, sau să spun o minciună.
        Singura excepție sunt jocurile (fără mize materiale sau minime cînd altfel nu se poate). Însă mă simt perfect OK dacă mănînc ”de frupt” în zilele de post ori doar legume în zilele cînd aș putea mînca și carne. Și nici rugăciunea n-are vreun rost, tot ce poți să faci, faci prin tine însuți. Ce-i drept, și-un pic de noroc, de șansă nu strică niciodată (dar mă îndoiesc că rugăciunile pot influența norocul și nici nu cred că asta urmăresc credincioșii adevărați prin rugăciunile lor).

        Răspunde
         
  • anton
    Aprilie 15, 2016 la ora 18:04

    Nu inteleg articolul asta si nici nevoia ta de a-l scrie. Nicusor Dan e un un matematician rupt in fund care de zece ani face procese statului sa ii apere pe bucuresteni. Mungiu e profesor universitar de reputatie internationala care a facut Coalitia pentru un parlament Curat si se lupta cu Nastase cand tu erai la Antene. Amandoi sunt oameni care au facut ceva pentru comunitatea mai larga fara sa aiba ei vreo nevoie, asta e societatea civila. Poate tu crezi ca si cetateanul turmentat e societate civila- ei bine, te inseli. Gorghiu e un om politic, treaba ei, ia cu Munteanu problema nu e ca e ortodox, ca toti suntem, ci ca nu se stie ce are cu SRI si daca e civil. Ca nu oricine face politica cu Magureanu cum a facut el.

    Răspunde
     
    1. Anton
      Aprilie 15, 2016 la ora 20:35

      Sint curios de ce ai semnat cu acest nume . Observatia nu este rea dar semnatura ta ma confuzeaza – ha , ha !
      Nu stiu daca sint eu sau nu . In cazul de mai sus nu AS FI EU !

      Răspunde
       
  • Ovidiu Miron
    Aprilie 15, 2016 la ora 17:56

    Salut,

    Am citit teorii care spun ca Marian Munteanu va demola tot PNL-ul, toata clasa politica si ca va ajunge Presedintele Romaniei.

    Si ca de acolo, va pune biciul pe noi si ne va obliga sa mergem la slujba de duminica 🙂

    Foarte putini au spus ca asteapta sa ii citeasca mai intai programul electoral, planul acestuia pentru Bucuresti si apoi sa ia o decizie.

    Cristian Tudor Popescu spune ca: „Nu ma intereseaza discursul bazat pe crestinism al domnului Munteanu. Eu sunt ateu.”

    Si ce? Asta inseamna ca asa trebuie sa fiu si eu? Sau ca asa trebuie sa fii si tu?

    Senzatia mea este ca in aceste zile se incearca impingerea noastra in cealalta extrema.

    Ani de zile oamenii au luat de bun orice le-a zis un Preot. Asta mi se pare o extrema.

    Insa de ce vor unii sa ne impinga in cealalta extrema? Una in care este batjocorit orice tine de ideea de religie, de credinta, de Divinitate, de Dumnezeu.

    Eu nu votez in Bucuresti, asa ca acum doar incerc sa imi dau seama ce se intampla si ce as fi votat eu.

    Dar nu pot sa nu observ ca prea multi ziaristi au sarit ca arsi sa il descrie pe acest om drept un terorist.

    Apoi, ma uit in CV-ul sau si vad ca e Profesor Universitar.

    Apropo de respect si de Romania pe care ne-o dorim mai buna, mai calma si mai corecta.

    Weekend placut!

    Ovidiu

    Răspunde
     
  • Stefan
    Aprilie 15, 2016 la ora 15:31

    Sau daca cei din Golf sunt bogati sa trecem si noi la emirate in loc de judete. Dom’le, astia ca dumneata sunt adevarati? Chiar exista?

    Răspunde
     
  • Dan
    Aprilie 15, 2016 la ora 15:15

    Eu nu inteleg care e treaba cu ortodoxia, din moment ce tarile ortodoxe sumt mai sarace si inapoiate decat tarile catolice, de ce nu trecem la catolicism daca e aceasi religie?

    Daca un patriah acum sute de ani nu a vurut sa se mai supuna papei, si a inventat ortodoxia trebuie sa fii idiot sa faci din asta o valoare/ideologie.

    Răspunde
     
    1. mihaela
      Aprilie 15, 2016 la ora 15:36

      hodoronc-tronc!

      Răspunde
       
    2. Marcian
      Aprilie 15, 2016 la ora 16:20

      Pleci de la niște premise greșite, și anume că ortodoxia generează sărăcie, iar catolicismul bogăție. Greșit! În cazul nostru, sărăcia a fost cauzată de geografie, nu de religie.

      Răspunde
       
      1. Dan
        Aprilie 15, 2016 la ora 17:39

        Polonia nu e in aceasi „Geografie”? La ei cum de se poate? Nu o fi religia factorul principal, dar nici o coincidenta nu e, aici nu e vorba de azi de maine, e vb de generatii.

        De ce nu auzi la catolici ca se face apel, la „Valorile stramosesti ortodoxe, Imperiul Ortodox, etc” cum se zice la Romani si la Rusi.

        Răspunde
         
    3. Moise
      Aprilie 15, 2016 la ora 17:25

      Marcian are dreptate. Trebuie sa studiati mai mult aceasta problema ca sa puteti emite astfel de judecati de valoare. Exact pe superficialitatea unor astfel de info de pe net, care-ti creaza impresia ca stii ce si cum se bazeaza manipularea. Nimic, niciun internet, nu va inlocui vreodata cartea. Dar va poate ajuta sa o cumparati mai usor.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Aprilie 15, 2016 la ora 18:08

        Cu toate ca nu sunt de acord cu ce a spus Dan, nici nu percep a fi o judecata de valoare. Nu trebuie decat sa privim in jur, si vedem coruptia care colcaie in tarile majoritar ortodoxe. Chiar credeti ca este o intamplare? Nu vorbesc despre diferenta dintre catolicism si ortodoxie, caci oricine citeste o istorie a religiilor va descoperi coruptia din biserica catolica, dar a fost pana la un punct, cand pierzand teren s-a mai reformat, ci vorbesc despre cum vad eu harta Europei.

        Răspunde
         
      2. Mihai
        Aprilie 15, 2016 la ora 20:55

        Gresiti domnule Moise, Ortodoxismul radical da, te face sarac si tampit. Asa ajungi sa pupi oase ca sa-ti castigi sanatatea sau altele. Si tot asa dai sute de milioane de e pentru biserici si catedrale si in comunitatea ta sunt in acest timp, in Romania, oameni care mor de foame. Intre un crestin radical, fundamentalist si ISIS nu vad aproape nici o diferenta.
        PS : Sunt Crestin, in ciuda a ceea ce poate parea citind cuvintele de mai sus!

        Răspunde
         
        1. Stelian F
          Aprilie 15, 2016 la ora 21:42

          Crestinul este radical prin definitie in suferinta. Crestinul il urmeaza pe Isus Hristos, in suferinta, nu in nationalism, nu in ura, nu in bogatie, ci in suferinta cu dragoste si binecuvantari pentru toti oamenii, chiar si pentru dusmani. Crestinul este radical prin definitie caci nu se poate abate de la ce a poruncit Stapanul Isus. Da, poate parea fundamentalism sa-l consider pe Isus stapan, dar primii crestini de la care invatam au spus foarte clar:

          „In norod s-au ridicat si proroci mincinosi, cum si intre voi vor fi invatatori mincinosi, care vor strecura pe furis erezii nimicitoare, se vor lepada de Stapanul care i-a rascumparat. (2Pet.2:1)

          Iar traducerea engleza ESV spune si mai clar:

          „But false prophets also arose among the people, just as there will be false teachers among you, who will secretly bring in destructive heresies, even denying the Master who bought them”

          Petru vedea cea mai destructiva erezie ca Isus sa nu mai fie vazut ca stapan, El cumparand cu sangele Sau, sufletul crestinului.

          Răspunde
           
          1. Alex Z
            Aprilie 15, 2016 la ora 23:01

            Frumoasa descriere, arata-mi si mie un asemenea credincios…viu…

             
          2. Stelian F
            Aprilie 15, 2016 la ora 23:51

            Cunosc foarte multi, dar la fel ca dvs credeam ca nu exista asa ceva. Daca n-ar exista nici unul, ar insemna ca Isus a mintit cand a spus ca adunarea ucenicilor lui va exista intotdeauna. Isus a lasat si un indiciu, de care nici eu nu stiam, pentru ca ucenicii Lui sa fie recunoscuti.

            „Va dau o porunca noua: sa va iubiti unii pe altii; cum v-am iubit Eu, asa sa va iubiti si voi unii pe altii. Prin aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii pentru altii.” (Ioan13:33-34)

             
        2. Kristina
          Aprilie 16, 2016 la ora 11:03

          BA DAAAA !@Mihai exista o diferență MARE DEMONSTRATĂ DEJA CU VÂRF SI ÎNDESAT :ortodoxia nu a indemnat niciodata si nu indeamna la sinucidere,Dimpotrivă sinucigasii sunt renegati si nu au dreptul la o slujba de ingropaciune de catre un preot,PE CÂND un agent al grupării ISIS este crescut /educat pentru sinucidere,sa omoare oameni total nevinovati.
          Religia este buna si indeamna la BINE
          in marea ei majoritate,adusa la extrem devină NOCIVĂ pentru o societate oricare ar fi ea.

          Răspunde
           
          1. Hash
            Aprilie 19, 2016 la ora 02:10

            @Kristina:
            Regulile de conduită ce țin de morală nu aparțin de drept religiei. Ele se regăsesc în multe alte religii iar diferențele majore care pot identifica au mai degrabă de-a face cu izolarea geografică a respectivelor populații.
            Morala este însă un suport (de propagare) pentru religii și nu o consecință directă a acestora. Puteți observa lesne că, din cele 10 porunci, 6 se referă la morală și toate acestea 6 sunt plasate ÎN URMA celor strict religioase! Un tertip simplu de a induce ideea că, dacă rezonezi cu cele 6, cu atît mai importante trebuie să fie primele 4.
            Gîndiți-vă un pic și la acest aspect înainte de a afirma ”Religia este buna si indeamna la BINE”.

             
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase