Acest articol este despre clickbait. Dacă știți ce e ăla, n-are sens să-l mai citiți, orice ați crede despre poză

 

de Moise Guran

Cred sincer că nu e departe ziua în care televiziunea de știri va deveni un apanaj al internetului, iar nu invers, cum stau lucrurile azi. Însă, într-un moment în care internetul aruncă cu noroi în media mainstream și în special în televiziunile de știri, că e manipulativă, ceea ce da, evident, uneori este, că are public bătrân, ceea ce inevitabil, are, că e superficială, ahtiată de senzațional, creatoare de vedete goale de conținut în cap (sau goale la propriu), ceea ce este adevărat dar oricum și internetul face la fel, poate e timpul să vindecăm o boală inevitabilă a internetului, acum, în adolescența lui, înainte de a deveni la fel de monstruos ca televiziunea. Boala internetului se numește clickbait.

Iau câteva titluri la întâmplare de pe internet –OFICIAL | Schimbare importantă în guvernul Cioloş. Ce persoană cunoscută a fost înlocuită din funcţie. Decizia a apărut în Monitorul Oficial“ Ziarul Gândul. Zici că l-a schimbat pe Dâncu. Dai click, te plimbă pe site-ul Prosport unde afli că Narcisa Lecușeanu este persoana importantă care, ce să vezi, a devenit secretar de stat în MTS. Tot respectul pentru doamna, dar eu nu am auzit de dânsa și nu cred că e așa importantă schimbarea pentru guvernul Cioloș. Ziarul Gândul m-a păcălit ca să facă trafic de fapt pentru Prosport, un site pe care mi-l bloca antivirusul din rațiuni de control parental, acum câțiva ani, când era fi-miu mai mic.

Sau, presupunând că îți place sportul (tot de acolo) Schimbări uriaşe la Steaua: Reghecampf a luat decizia finală. Îți vine să crezi că Laurențiu Reghecampf ori și-a dat demisia, ori și-a tăiat venele, căci decizia finală cam la asta te duce cu gândul… Nu, nici vorbă, are niște jucători accidentați și va începe cu alți jucători partida cu CSMS Iași, decât a început ultima partidă.

Sau poate doriți să ne mutăm la Ziarul Financiar… Anunţ IMPORTANT despre economia României! Ce se întâmplă săptămâna viitoare. Click și te-a plimbat pe site-ul mediafax unde afli că vine FMI-ul la București pentru consultările anuale… Deci, pentru cine era important anunțul? 

Și încă astea-s soft. Priviți poza de mai jos…

hagi

Pare că cineva de la Realitatea.net a conceput-o. Sau poate de la Wowbiz… Evident că nu a murit Hagi, a murit totuși Florin Grigore (vara trecută), dar acest tip de cinism denotă o lipsă înfiorătoare de respect pentru ambii fotbaliști. Trebuie să fii bolnav în cap, ca să faci așa ceva.

Astă toamnă, când cu Colectiv, așa întrecere în clickbait a fost între site-urile românești încât am decis ca pe biziday.ro sau pe conturile noastre de facebook și twitter să nu mai posteze nimeni nimic, niciun cuvințel, trei zile. Iar apoi am publicat o listă cu site-uri dubioase, incluzându-le și pe cele care și-au băgat picioarele în ea de tragedie și profitând de nevoia reală de informații a unei națiuni traumatizate.

Dar tot clickbait este și o poză cu o gagică cvasi-despuiată care îți spune că îți arată ea cum a slăbit, iar când dai click afli cam nimic dar și că autoarea este mult mai urâtă decât cea din prima poză. Clickbait este și atunci când ți se promite că vei afla adevăruri ascunse de masonerie despre daci iar apoi afli cel mult niște prostioare dacopate… Ce să mai… clickbait este păcălirea internautului să dea și el un click. Adică o vizită, eventual pe mai multe site-uri, care strâng buchete de vizualizări și le vând cu un leu la mie… sau ceva de genul (nu m-a interesat niciodată acest tip de publicitate) unor năroji de publicitari care chiar cred că au plasat mai bine pe piață produse, când ei, de fapt, risipesc banii clienților lor.

În esență clickbaitul este cam la fel de prostituție ca și tabloidizarea excesivă din televiziune, dacă vorbim de articole, bloguri și site-uri jurnalistice. Desigur, reputația unui site care face clickbait scade, sau ar trebui să scadă… Problema este că la un moment dat, tot citind prostii pe internet, nu mai știi exact pe unde ai citit, îți rămâne o varză în cap, poate, că Hagi nu se simte prea bine… sau era vorba de Reghecampf? Sau de masoni, sau de daci sau de FMI?

Vă spun sincer că la început am avut tendința să reacționez, să spun că nu e adevărat … acum mă gândesc la o soluție mai amplă. Până una alta, haideți totuși să evităm comparațiile de genul cei care se uită la televizor sunt mai proști, cei de pe net sunt mai deștepți.

Astfel de generalizări sunt păcătoase și, ca să cad și eu în acest păcat, uite, eu cred că în cele mai multe cazuri inteligența este la fel de bine sau de rău reprezentată. Dar dacă tot suntem de acord că într-o zi internetul va omorî televiziunea, poate îl vindecăm de mic, ca să nu îi plângem de milă când o fi mare.

PS Există televiziuni de știri care au încercat să mute acest tip de păcăleală pe burtierele îngălbenite…gen “decizii fără precedent la guvern” urmată inevitabil de “ce s-a discutat despre pensii”… asta așa, de dimineața… stau săracii pensionari de le seacă ochii până seara, când apare cine știe ce sărit care le explică el cum ar trebui să crească guvernul pensiile.

stiri verificate
This entry was posted in Diverse. Bookmark the permalink.

Comentarii prin facebook

25 răspunsuri la Acest articol este despre clickbait. Dacă știți ce e ăla, n-are sens să-l mai citiți, orice ați crede despre poză

  • zamfir viorel
    Decembrie 14, 2016 la ora 20:29

    Extraordinară explicație!

    Răspunde
     
  • Catalin ( CTL )
    Martie 1, 2016 la ora 07:27

    Wow Wow Wow !!! Da-ti inapoi caseta. Deci, sunteti furios pentru ca era o poza cu o gagica si cand a-ti dat click nu era ce va asteptati sa fie ? : )))
    OOO, o sa ziceti, nu eu… un coleg ! Chiar ca e enervant si internetul asta.
    Ups !

    Răspunde
     
    1. Moise
      Martie 1, 2016 la ora 11:07

      in formularea dvs „a-ti” se scrie altfel. va las sa investigati.

      Răspunde
       
      1. Catalin ( CTL )
        Martie 1, 2016 la ora 15:40

        : ))) Ha ! Nu trebuie sa investighez Mi-ar prinde bine optiunea ” Editare ” sa pot corecta. Dar nu pot. Asa ca raman cu pata in comentariu.
        Trustul PRO s-a degradat destul de mult. Nu e la nivelul Intact, e greu sa ajungi acolo dar le lipseste ” mana invizibila a inteligentei „. Si inteligenta face audienta sau rating. Nu stiu cum sa ii spun in cazul ziarelor online. Poate, vizualizari.

        Răspunde
         
      2. Catalin ( CTL )
        Martie 1, 2016 la ora 15:48

        Daca scriați si „Ups” la finalul comentariului era de efect.

        Răspunde
         
  • khan
    Februarie 29, 2016 la ora 20:16

    Poate sunt nitel off topic, dar discutia asta imi aduce aminte de o constatare relativ recenta: au inceput si cei de la Digi24 sa dea imagini cu Jiji si stiri a la ProTV…adica stiri despre Jiji si mai putin despre Steaua sau despre fotbal/sport. Deh, ratingul se pare e vinovat…

    Răspunde
     
  • in
    Februarie 29, 2016 la ora 13:15

    Trist spectacol al unei mediocrităţi cupide.
    (The) Cookies sunt o altă problemă. Ştiu că sunt în afara subiectului dar contactul direct cu echipa Digi24 n-a dat nici un rezultat (nici un răspuns la e-mail-urile trimise). Ori, cum stimata noastră « e-gazdă » colaborează (lucrează?) pentru ei, sper (dar nu prea mult) că poate informaţia va tratată într-un fel…
    Digi24 a fost si este singura televiziune serioasă online pe care o putem accesa din străinătat. Din păcate Digi24 este şi singura TV online romănească care nu funcţionează cu Adblocke-ul activat (cei ce sunt interesaţi de informatică şi de siguranţa « călătoriilor » pe Internet ştiu despre ce este vorba). Ne putem pune întrebarea, şi pe bună dreptate, ce se petrece în spatele unui acces pe site-ul Digi24. Cea mai mică schimbare a parametrilor sunt înregistrate şi sancţionate.
    Domnul Guran afirmă că [site-urile incriminate în articol său] « strâng buchete de vizualizări și le vând cu un leu la mie… ». Ceea ce face Digi24 cu trimiteile-i către google si alte colectoare de cookies nu este, până la proba contrarie, decât o acţiune identică, caracteristică unui site disperat şi/sau ahtiat de un gologan în plus. Cantradictoriu mesaj dat de o televiziune românească, ce se declară apărător al drepturilor romăneşti.

    Răspunde
     
    1. tudor
      Februarie 29, 2016 la ora 23:51

      mie imi merge site-ul digi24.ro cu adblock si oricum nu am sesizat sa imi blockeze articole. verifica-ti mai bine setarile custom poate ai blocat cv din site manual si de aia ai probleme…..

      Răspunde
       
  • mihai
    Februarie 29, 2016 la ora 13:10

    Nu stiu daca publicitarii chiar irosesc banii , ci dimpotriva , o reclama pe o asemenea pagina web cred ca are sanse mari sa ajunga la clientul tinta.

    Răspunde
     
  • Cezar
    Februarie 29, 2016 la ora 12:54

    he eh ehe….am ramas si eu odata blocat cateva minute pe un post Tv pe care-l detest, dintre cele doua arhicunoscute ca fiind de acest gen. Romania TV……Mircea Badea batut mar la Sediul PNL TV(?)…..urmeaza imagini incendiare. Sincer chiar eramn curios, dar evident nimic! Doar minciuni si atat. Cred ca CNA-ul ar trebui sa inaspreasca legile in acest sens. Minciuna si jurnalismul amatoresc au ajuns la rang de obicei la televiziunile propagandistice de partid!

    Răspunde
     
  • Adrian
    Februarie 29, 2016 la ora 11:32

    Ceea ce cred eu ca merita mentionat este faptul ca tot aceiasi „oameni de presa”, respectiv aceleasi trusturi care ne fac sila la televizor, lanseaza ceste articole pe internet.
    Din fericire, inca avem butoane la telecomanda si optiunea de a nu da click pe acest gen de titluri 😉

    Răspunde
     
  • Cristi
    Februarie 29, 2016 la ora 10:58

    Cred ca intr-un final tot TimesNewRoman va ramane cel mai de incredere site de presa.

    Răspunde
     
    1. Emil
      Februarie 29, 2016 la ora 19:42

      Da şi nu. Cand am văzut acum vreo 3 (trei) luni ştirea cum că Traian Igaş participă la nu ştiu ce reuniune sub egida UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), am crezut că e o ştire de pe Times New Roman. Nu era. Era pe bune, s-a şi tras în poză cu Adrian Cioroianu şi şi-a pus poza pe Feisbuc….

      Răspunde
       
  • Marius Stuparu
    Februarie 28, 2016 la ora 23:09

    Pluginurile numite Ghostery si Adblock Plus (care acum s-a „vandut” si el oarecum) anuleaza majoritatea magariilor fals-publicitare. Si sa spuna orice content creator orice, pana ce publicitatea online nu se va cuminti, nu le voi dezactiva.

    In alta ordine de idei, acum ceva ani inca mai urmaream fluxirile ZF / BM / Gandul, poate dintr-o loialitate fata de fosti colegi. Insa cand au inceput cu click-baiturile, le-am dat unfollow la primul strike.

    Răspunde
     
  • luci
    Februarie 28, 2016 la ora 22:24

    Draga Moise, iti citesc destul de des postarile, iti mai ascult emisiunile si mi se par printre cele mai bune. De aceea, nu ma pot „stapani” sa nu te corectez: fraza cu care ai inceput articolul are doua greseli, respectiv un dezacord (ultima propozitie din fraza are numele predicativ la plural -sunt- desi zic ca ar trebui forma de singular – este – sau poate ar fi mai fericita exprimarea se intampla ) precum si folosirea gresita, din punctul meu de vedere, al termenului de apanaj.

    Răspunde
     
    1. Moise
      Februarie 28, 2016 la ora 23:07

      draga luci, multumesc ptr vigilenta. am reformulat, desi consider ca era corect (sunt fiind verb copulativ, iar numele predicatv fiind invers, verbul era acordat cu subiectul multiplu – azi televiziunea si internetul sunt invers). nu am putut gasi totusi un cuvant mai bun decat apanaj si sunt curios de ce crezi ca l-am folosit incorect.

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Februarie 29, 2016 la ora 00:56

        Fratiorul? 🙂

        Răspunde
         
    2. Getae Dacian Sheer
      Februarie 29, 2016 la ora 02:25

      @luci
      Majoritatea celor care cauta defecte, nu sunt completi, adica nu au ajuns sa cunoasca dragostea adevarata. Cand respecti un om care greseste, ii trimiti mesaj privat.

      @Dl Moise
      M-ati speriat, eu nu cad in atfel de capcane, dar dvs mi-ati facut-o :)) Bun articol.

      Răspunde
       
  • Mariana Chitul
    Februarie 28, 2016 la ora 22:01

    Si totusi,nu se poate face nimic pentru a-i opri?

    Răspunde
     
  • Alex16
    Februarie 28, 2016 la ora 21:44

    Pacat ca au inceput si cei de la Digi cu din astea…

    Răspunde
     
  • radub
    Februarie 28, 2016 la ora 20:08

    Sub protecția dreptului la exprimare liberă fiecare scrie ce vrea, cum vrea, fără să suporte consecințele.Ar trebui să se creeze un cadru legal a.î, astfel de abuzuri să fie penalizate direct persoanei emitente plus firmei din spatele ei după caz,fără a leza real drepturile civice.

    Răspunde
     
  • Stelian F
    Februarie 28, 2016 la ora 19:49

    Corect. Exact asa este. Deja de ceva timp am inceput sa vad aceste titluri trase rau de par si nu mai citesc stirea. Au inceput acum mult timp cei de la antena 3, sau cel putin eu am vazut la ei cum incet incet au inceput cu asa ceva, si treptat chiar site-uri serioase de stiri au preluat aceasta tampenie.
    Ce nu inteleg eu din acest articol este cum poate fi combatuta aceasta situatie.

    Răspunde
     
  • FlorinT
    Februarie 28, 2016 la ora 18:55

    A MURIT!Moise Guran omoara in fiecare an milioane de musculite cu masina lui. Doamne fereste!…pentru Guran, nu pentru musculite.

    Răspunde
     
  • Emil
    Februarie 28, 2016 la ora 15:44

    La aia cu „Hagi a murit” trebuia să faceţi captură de imagine, să se vadă de unde pe ce site a fost lansată mizeria. Am mai sesizat zilele trecute o alta cu titlul „SOC! Leonard Doroftei a murit într-un grav accident de circulaţie…..”, aruncat pe piata de pe un site cu numele „webstiri.ru.” şi şeruit cu sete pe Facebook de tot felul de bezmetici.
    Aici nu mai e vorba doar de clickbait, eceva mult mai insidios. Părerea mea.
    Reiau: „webstiri.ru”….

    Răspunde
     
  • Liviu
    Februarie 28, 2016 la ora 13:41

    Cele mai tari sunt acelea cu „Ai să rămâi prost…..” știu ei ce știu despre cititorii acelor articole. Când văd titluri care nu spun mare lucru despre subiect și te invita doar sa citești articolul, eu spun pas. Sunt tot mai mulți care insultă inteligența cititorilor. Soluția este ca acele articole sa nu fie accesate, nici măcar ca să-l înjuri pe autor.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase