Prea Sfințiile Voastre, nu vrem decât un pic de transparență…

de Moise Guran

Partea mișto într-o democrație este că poporul face ce vrea el. Sau aproape ce vrea. Dacă vrea să-și aleagă penali, n-are decât! Dacă vrea să-și facă turlă aurită la biserica din sat, în loc să-și plătească un dispensar, e dreptul lui. Dacă vrea să-și învețe copiii să-și facă multe cruci, în loc să-i învețe o meserie, e dreptul poporului să-și ducă până la capăt crucea involuției. Toate acestea însă cu o singură condiție… una mare și ultimă – până la schimbarea Constituției într-una canonică, banul public trebuie cheltuit cu transparență și în respectul tuturor cetățenilor.

Catedrala

Transferurile de bani între statul român și Biserică au născut numeroase controverse în ultimii ani. Nu, nu e vorba doar de sumele transferate prin ministerul Culturii, deși e clar că sunt multe probleme și acolo (cum spune aici Curtea de Conturi). Nu e vorba nici de salariile preoților și profesorilor de religie, deși, uite! avem multă impostură și în povestea aia cu drepturile istorice (nu mai reiau eu întreaga argumentație, a făcut-o Vlad foarte bine), e vorba mai ales de donațiile și transferurile făcute între diferitele bugete locale (orășenești, comunale și județene) și biserici, eparhii, mai rar către Patriarhie, pe care nimeni nu le măsoară, nimeni nu le cuantifică.

Când vine vorba de investiții, astea se văd într-adevăr în buget, dar stă cineva să vadă cum se atribuie lucrările, ce firmă câștigă și cum sunt respectate regulile de transparență când lucrarea (în beneficiu privat, evident, căci Biserica din sat nu e în proprietate publică, nici măcar locală) este parțial finanțată din bani publici? Este dreptul Patriarhiei să păstreze secretul asupra execuției propriului buget (poate fi invocat chiar secretul în afaceri sau secretul de serviciu) dar acum vin eu și vă întreb…
dacă o comunitate donează să zicem 50 de mii de euro pentru Catedrala Mântuirii, iar astfel scutește Patriarhia de alocarea a 50 de mii de euro, bani care ajung în superbul Mercedes E-Classe al Mitropolitului Ardealului, în loc să ajungă la Catedrală, nu se cheamă că de fapt respectiva comunitate i-a plătit de fapt merțul ÎPS-ului?

Știți, Prea Sființiile Voastre… astea nici nu-s cine știe ce inginerii bugetare… sunt de fapt niște chestiuni chiar rudimentare.

Dar stați, că nu vreau să vă jignesc… mai sunt și altele, mai complexe, sau, nu atât complexe, cât mai ales, atât de bine palmate într-o Românie atât de mare dar atât de puțin modernizată, încât sunt practic imposibil de cuantificat. Uite!

Sunt multe alte cazuri, nimeni nu știe exact cât de multe, dar eu cred că practic toate primăriile din toate cele 2686 de comune (care au 13.285 de sate, cu biserică în aproape toate), toate primăriile din cele 263 de orașe ale României, transferă anual bani sub o formă sau alta către Biserică.

fagaras

În cele mai multe cazuri se trec sub forma unor activități cultural-sportive și nimeni, nici măcar ministrul de Finanțe nu are un control, sau măcar știință să aibă, despre câți bani se transferă în acest fel între stat și Biserică.

Și acum vine partea mișto, cu democrația… Dacă o comunitate locală vrea să dea bani (dau un exemplu) pentru transportul unor sute de enoriași din satul lor din Oltenia și până la Iași, ca să o atingă pe Sfânta Paraschieva, e dreptul ei să facă asta. Sunt bani transferați către Biserică? Evident că sunt, căci beneficiarul transportului din bani publici devine contributor la Sfântă! Dar această relaționare se regăsește în majoritatea sărbătorilor românești (și de Paște și de Crăciun) care au o componentă religioasă. Primăriile alocă bani, beneficiari sunt în primul rând cetățenii, dar în al doilea rând beneficiarul este parohia.

Și e ok să fie așa! Dacă e democrație poporul decide!

Atâta doar că noi trebuie doar să știm, overall, la nivelul țării, pe total buget general consolidat (capcana e că mulți raportează doar bugetul de stat, nu și bugetele locale, nici pe cele ale asigurărilor) câți bani publici sunt astfel transferați, an de an către o instituție care are dreptul să fie netransparentă financiar, pentru că … Mercedes E Classe!

Și nu numai!

PreaSfințiile voastre, nimeni nu contestă dreptul Bisericii de a face ce vrea cu banii. Dar dacă sunt bani publici (și de fapt și cei din donații tot publici sunt) poate că n-ar mai fi atâta dihonie dacă ați publica un buget anual consolidat, unul care să conțină tot, până la nivel de parohie, unul în care să vedem și noi exact cât din resursele nației gestionați. Putem, ca în Grecia, să vă trecem pe ESA în bugetul de stat, nicio problemă! Dacă așa vrea nația, așa facem!

Dar cu o condiție, care, vedeți! și aceea ține de frumusețea democrației… Să știm! Să știm cât dăm și pentru ce, cu cât finanțați trustul de presă, cum ajung banii în site-urile legionare, dacă de acolo se scurg, mai departe către un anume partid (în toate cazurile prefer termenul legionar ca să nu le fac publicitate, deși e clar că mai devreme sau mai târziu tot va trebui să îi numesc), dar am vrea să mai știm pe cine mai finanțează și firmele care primesc lucrări de investiții la Catedrală și la celelalte obiective religioase… pentru că, vedeți, așa e în democrație.

Societatea finanțează Biserica și e normal să o facă. Dar haideți să dăm bani de deștepți și de culți ce suntem, să dăm bani că vrem și că știm pe ce îi dăm, nu să plătim ca proștii o gaură neagră, care, este atât de evident, prin spargerea și diseminarea transferurilor până la nivelul la care nu mai pot fi controlate, încalcă spiritul articolului 138 din Constituția României.
P.S. Bănuiesc că negocierea telefonică din Cioloș și Preafericitul Daniel s-a încheiat la modul „să trecem întâi bugetul, iar dacă economia confirmă, vă dăm bani la rectificare”. Da, Biserica Ortodoxă are o putere imensă, căci majoritatea aleșilor și-au luat mandatele cu un preot de mână, iar șeful celui mai mare partid din Parlament a fost declarat vrednic de către Patriarh, exact la evenimentul cu care are acum o problemă Curtea de Conturi. Da, BOR poate provoca respingerea bugetului în Parlament, are puterea de a determina căderea Guvernului dacă asta vrea, ba chiar are și o resursă de manifestații de stradă, la o adică. Cioloș e foarte singur în povestea asta cu banii pentru Biserică. Dacă societatea nu e pregătită și nu vrea să știe ce bani dă pentru Biserică, atunci un lider politic, fie el prim-ministru sau președinte, nu are nicio șansă.

stiri verificate

Comentarii prin facebook

63 răspunsuri la Prea Sfințiile Voastre, nu vrem decât un pic de transparență…

  • Camelian Propinatiu
    Decembrie 11, 2015 la ora 12:21

    In multe privinte TrinitasTV, asa e la noi, tine loc de TVR Cultural! Dealtfel BOR gestioneaza cam 83% din patrimoniul vizitabil. Din laica Franta a catedralelor, la intoarcere, şocanta saracia in obiective turistice a Capitalei. Oricâta zâzanie va implementa Necuratul in postromânism, Catedrala Mantuirii Neamului tb terminata, chiar fara BOR, având a intra intr-un circuit TURISTIC ce va mai include Sofia (Catedrala Alexander Nevski), Belgrad (Catedrala Sfantul Sava), Szeged (Catedrala Votiva), Budapesta (Szent István-bazilika, unde se simte si sudoarea iobagilor Ardealului), Esztergom (unde a fost arhiepiscop Nicolaus Olahus, – Primatial Basilica), Praga (Catedrala Sfantul Vitus) si Cracovia (Catedrala Sfanta Maria si Catedrala Wawelului), cu final in Oas, Bucovina si Basarabia.

    Răspunde
     
  • ela
    Decembrie 9, 2015 la ora 23:38

    Cand se va clarifica ca institutiile publice nu au drept de proprietate,ci sunt doar administratori ai banului public – vor fi si obligate sa fie transparenti catre proprietarii de drept – comunitatile locale sau nationale.
    NU exista bun al bisericii – indiferent de religie – ele au fost donate de persoane unice sau grup de persoane spre folosirea in folosul comunitatii respective!
    Dreptul de proprietate ar trebui sa fie exclusiv a persoanelor fizice!!! restul sunt administratori al unor bunuri publice sau private (in cazul firmelor).
    Pentru asta insa e nevoie de o noua constitutie.

    Răspunde
     
  • vlad
    Decembrie 9, 2015 la ora 18:57

    Domnule Guran va respect pt emisunile pe care le faceti, dar prin acest articol ne jigniti pe noi crestinii prin ceea ce spuneti( ca prin faptul ca ne invatam copii sa si faca cruce nu i invatam o meserie si ca suntem in involutie) este o mare jignire. Personal v as putea da in judecata pt calomnie la adresa mea care sunt crestin. Apoi ca ne facem biserici aurite in loc sa platim sa se faca un dispensar si sa platim un doctor. Pai e si aceasta datoria statului sa le faca. Sau daca nu poate statu sa faca acest lucru atunci sa nu ne mai ia bani din salar pt sanatate si atunci ne facem dispensar si platim si un doctor asa cum contribuim si ne facem biserici si platim si preot indiferent in ce confesinune ar fi.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Decembrie 11, 2015 la ora 09:58

      Este, intr-adevar, o atitudine intoleranta la adresa adeptilor unui cult religios, un gest care judecand dupa continutul celorlalte materiale publicate nu defineste personalitatea d-lui Moise, prin urmare, este doar o exprimare nefericita.

      Răspunde
       
  • vlad tepes
    Decembrie 9, 2015 la ora 18:16

    In vremea Mantuitorului Hristos a existat un singur Iuda care l-a tradat , si anume Iuda Iscarioteanul . Astazi, in Romania vietuiesc zeci de miii de IUDE,tradatori ai Romaniei dar si ai Bisericii Nationale, printre ei aflandu-se si acest individ Moise Guran, dar si Lucian Mandruta, Remus Poponar Cernea…(lista e f. lunga). Diferenta fata de acum 2000 de ani este aceea ca, daca amaratul de Iuda Iscarioteanul il vindea pe Hristos( si implicit, pe sine Diavolului) pt o punga de 30 de arginti, in cazul IUDELOR din vremurile noastre , lacomia este mult mai mare , ei vanzandu-se pe sume cu muuulte zerouri in coada. Atunci cand viata lor pamanteasca se va sfarsi, ceea ce ii asteapta pe ei si pe urmasii lor(pana la a-7-a generatie), in fata dreptei judecati a lui Hristos, poate fi descrisa de urmatoarele cuvinte: VAI DE CAPUL LOR !

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Decembrie 9, 2015 la ora 19:32

      Haideti sa vedem ce face BOR din ce a spus Mantuitorul sa facem si ce face din ce n-a spus sa facem, sau chiar din ce a spus sa nu facem, si atumci vedem daca este biserica Lui sau nu.

      Răspunde
       
  • Didineaua
    Decembrie 9, 2015 la ora 17:42

    Multi bani publici au disparut de cand s-a inceput constructia catedralei din Fagaras.
    Cine, stie, vreun „organ” isi va face candva timp sa-i intrebe de sanatate, de pensiuni etc.

    Răspunde
     
  • Alin T.
    Decembrie 9, 2015 la ora 12:12

    Aș dori (dacă se poate) un articol și despre banii TVR, în care cu onoare ați lucrat, și cu care bănuiesc v-ați înfruptat și domnia-voastră. Poate ar fi mai moral și mai echitabil. Nu credeți?

    Răspunde
     
  • Dorel.
    Decembrie 8, 2015 la ora 23:50

    Eu cred ca in Romania dar si in celelalte tari fost socialiste biserica joaca un rol important inca pentru ca si statul prin alesi lui îi da o mana de ajutor chiar si financiar asta spre deosebire de Europa de Vest unde tu ca cetatean daca vrei sa beneficiezi de serviciile bisericii trebuie sa fii un membru contribuabil cu o taxa anuala la biserica nu numai atunci cand ai nevoie.

    Răspunde
     
  • gabi
    Decembrie 8, 2015 la ora 21:53

    Moise, iti sta in gat Biserica ortodoxa Romana? Normal, Soros nu e ortodox..

    Răspunde
     
  • Lelita Saftita
    Decembrie 8, 2015 la ora 21:24

    tovarase Moise Brucan, pardon Guran:
    80 de bani pe luna (0,8 lei) pe luna!
    Atceasta este taxa pe cap de locuitor. Foarte impovarator tovarase neobolsevic: 80 bani/locuitor/luna pentru Biserica Ortodoxa Romana, cea care a fost singurul aliat de milenii al neamului nostru. Biserica este ultima linie a apararii noastre nu corporatiile straine care ne jefuiesc fara scrupule. Aici este salvarea, de aia activisti mascati ca tovarasul Guran incearca sa ma sape la fundatie. Sa mai puna o bombita. Ger out of town!

    Răspunde
     
    1. capsunau
      Decembrie 8, 2015 la ora 21:38

      Generatia pierduta a tatalui meu mi-a oferit in schimbul frici a foametei si a sacrificiului uman Casa Poporului si Canalul. Generatia mea, a decreteilor, doresc sa ofere Catredrala. Dixit!

      Răspunde
       
    2. Stelian F
      Decembrie 9, 2015 la ora 00:26

      Poate ar fi bine sa ne spuneti si cum ati ajuns la aceasta suma de 80 de bani pe luna de cap de locuitor.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Decembrie 8, 2015 la ora 16:35

    „…să-și învețe copiii să-și facă multe cruci, în loc să-i învețe o meserie, e dreptul poporului să-și ducă până la capăt crucea involuției”_ Este un discurs jignitor pentru orice crestin, indiferent ca este sau nu practicant, este jignitor pentru orice musulman, evreu, ateu, agnostic, sau persoana „liber cugetatoare”, pentru ca este manifestarea unei atitudini dispretuitoare la adresa celor care au opinii/convingeri diferite, respectiv crestinilor. Este jenant un asemenea discurs in preajma Craciunului. Este lipsit de decenta sa fie considerata credinta religioasa, de orice fel, o cale spre involutia unui popor, iar deprinderea practicilor religioasa un impediment in invatarea unei meserii, sau exercitarii unei profesii. Se intampla ca printre cunoscutii mei sa se afle excelenti profesionisti care sunt totodata practicanti ai diferitelor culte religioase.

    Răspunde
     
    1. Stelian F
      Decembrie 8, 2015 la ora 20:23

      Corect.
      Chiar daca stiu ca nici un ucenic al Domnului nu si-a facut niciodata cruce si chiar daca stiu ca Isus n-a cerut asa ceva, totusi acest gest nu impiedica pe nimeni sa invete o meserie. Nu inteleg de ce moise a exagerat asa mult…

      Răspunde
       
      1. Stelian F
        Decembrie 8, 2015 la ora 20:24

        Moise*

        Răspunde
         
    2. Lelita Saftita
      Decembrie 8, 2015 la ora 21:35

      Eu imi invat copiii ce vreau eu sa-i invat si nu este cazul sa intreb un incult ca tine ce sa-i invat.
      Daca eu vreau sa-mi fac cruce unde este problema ta? Daca vreau eu sa pup moaste, cine esti tu sa-mi zici daca este bine sau nu?
      Esti ateu, crezi ca te tragi din maimuta – treaba ta. Chiar asa este. Eu insa nu ma trag din maimuta dupa cum tu sigur te tragi din maimuta din punct de vedere spiritual.
      Si asta se vede din purtarea fiecaruia. Maimuta este lipsita de logica si de tarie spirituala, dar este igamfata si crede ca le stie pe toate. De aia a aparut si vorba ca cineva se maimutareste. Desigur maimutele nu-si fac cruce, nu fac rugaciuni, sunt ocupate cu meseria de culegator de banane.

      Răspunde
       
  • Gelu
    Decembrie 8, 2015 la ora 16:11

    Intrebarea zilei : Cine este in realitate proprietarul lantului Iulius Mall?

    Hint: Este preafericit…

    Răspunde
     
  • Unul dintre multi
    Decembrie 7, 2015 la ora 21:11

    Oare si-a pus cineva intrebarea cate cladiri cu „bulina rosie” ar putea fi consolidate cu banii pentru Catedrala cea mareata, sau cate spitale ar putea fi modernizate ?. Ne gandim la „viata de dincolo”, si suntem darnici, dar nu vrem sa dam acesti bani pentru a salva niste „vieti de aici”

    Răspunde
     
    1. lelita saftita
      Decembrie 8, 2015 la ora 22:56

      Mai dar perspicace mai esti cu bulina ta rosie cu tot.
      Se pare ca-ti lipseste logica cu desavrasire.
      Poate ca esti si tu din gasca lui soros.
      80 bani pe luna este contributia ta la bugetul Bisericii. Daca nu-ti convine redirectioneaza-i spre ong-urile lui soros.
      Poti sa repari cu aia 80 de bani casele alea multe?
      Te asigur ca nu poti. De ce nu te indrebi daca cu banii furati de OMV s-ar putea repara casele alea daca tot ai o bulina rosie pe creier?

      Răspunde
       
  • Marian
    Decembrie 7, 2015 la ora 20:37

    Dacă Dl. Moise este atât de exact în cifre și comentarii la adresa BOR, de ce nu se interesează câți bani la buget a adus ANAF-UL și DNA-UL din arestările marilor evazioniști? Căci periodic se face publicitate în mass media de activitatea intensă a celor doua instituții? Câți bani cheltuiesc și primăriile pentru așa zise cazuri sociale ale țiganilor care au ditamai vilele cu nnnnnn camere ? Sau câți bani la buget au adus cazinourile și casele de pariuri ce au 5-6 aparate de pacanele și le întâlnești la orice colț de stradă? Câți bani au dat statului cocalarii de manelari sau lăutarii ce iau la fiecare concert sau nunta mii de euro? Nuuuuu. Sunt subiecte sensibile și incontrolabile,zice-se. Oare câți bani aduc bugetului firmele de taximetrie care au mașinile asa-zise cu chirie? ( cei care au habar,știu despre ce vorbesc). Câți bani la buget aduc firmele de pompe funebre? ( iarăși, cei care au avut un astfel de eveniment știu despre ce vorbesc). Câți bani la buget aduc domnule Guran restaurantele care găzduiesc evenimente de tip nunti,botezuri,pomeni, baluri ale bobocilor, aniversari ş.a.? Nu știu de ce, dar dintr-o dată BOR a devenit oaia neagră a României. Iată, domnule Guran niște subiecte pe care ar trebui sa le luați în seama. Mulțumesc.

    Răspunde
     
  • prepeleac
    Decembrie 7, 2015 la ora 18:30

    „c o n t r i b u I t o r”, vă rog frumos!
    Nu alte prostii…

    Răspunde
     
  • Loredana
    Decembrie 7, 2015 la ora 17:46

    Intre timp, catolicii se misca cu transparenta finantelor. Si-au facut publice raporturile anuale si isi fac audit.

    Indiferent de ce fac cu adevarat la interior, credeti ca increderea catolicilor in Biserica lor a crescut sau a scazut ?

    Cum este draga Biserica Crestin-Ortodoxa de pretutindeni sa ti se dea lectie de moralitate de la o Biserica pe care nu o consideri pe calea cea dreapta ? Cam rusinos, as zice.

    http://www.reuters.com/article/us-pope-auditor-idUSKBN0TO0GC20151205

    Răspunde
     
  • Cristian
    Decembrie 7, 2015 la ora 17:05

    Eu inca sunt uimit de cati „fanatici” detine bor-ul nostru serelist. Musulmanii joaca la liga mica pe langa turma de crestini.
    Maine daca aduc un ciolan si spun ca e a lui arsenie boca probabil ca fac ceva avere daca ma decid sa impart cam 70-30 cu bor-ul. Am o oarecare impresie ca din aia 30% cat mi-ar ramane mie as pune de ceva vila+iaht+avion particular+G-Klasse Brabus 6×6 si n-as mai lucra tot restul vietii.
    Am spus unor cunostinte ca sunt ateu pentru ca nu vreau sa donez bani ptr mizeria aia de constructie gandita sa ne mantuiasca si de atunci se uita la mine de parca as avea ceva boli nemaivazute. Sa ma mantuiasca de ce? Ce am facut ca sa fiu mantuit? M-am nascut… bun, daca stiam ca ma nasc in tara in care woo-doo shit e la putere faceam cale intoarsa inca din uterul mamei.
    Intr-o zi am sa dovedesc cat e si credinta romanului prost si nescolit…

    Răspunde
     
    1. Analfabeti.ro
      Decembrie 7, 2015 la ora 17:18

      eu is socat cat de tare se ingrosa randul celor de la psihiatrie..

      Răspunde
       
      1. Cristian
        Decembrie 7, 2015 la ora 23:59

        Si ce sa vezi, tot mai multi dintre ei prin biserici si pe la lins moaste si tot mai putini prin licee.
        Curios fapt, nu?

        Răspunde
         
  • Sergiu
    Decembrie 7, 2015 la ora 16:37

    Moise, cum le spui celor din BOR sa plateasca impozite, imediat ti-o servesc pe aia: „ca da, platim noi impozitele, dar sa ne dea statul inapoi ce ne-a luat”, ar trebui sa vedem de unde a avut BOR toate acele terenuri, mai mult ca sigur sunt tot de la oameni !!

    Răspunde
     
    1. Analfabeti.ro
      Decembrie 7, 2015 la ora 17:11

      deci daca eu donez un teren unei biserici, il dau bisericii si nu statului, prin urmare devine al bisericii, da ? ce treaba are statul sa ia acel teren ?

      Răspunde
       
      1. Sergiu
        Decembrie 7, 2015 la ora 21:57

        in nici un caz nu e vorba de faptul ca donezi tu un teren acum! este vorba de mosii intregi acaparate prin diverse moduri de Biserica (ca institutie) in trecut! terenuri pe care comunistii le-au luat cum le-au luat! despre asta e vorba. nu e vorba de 1-10 ha de pamant ce sute sau chiar mii …..

        Răspunde
         
        1. victor
          Decembrie 8, 2015 la ora 17:36

          Sergiule, Cuza nu a fost comunist!

          Răspunde
           
    2. vlad
      Decembrie 9, 2015 la ora 18:31

      Terenurile ce le a avut biserica inainte de secularizarea lui Cuza au fost primite de la domnitori sau romani crestini si au ramas in proprietatea bisericii. E dreptul ei sa le pastreze.

      Răspunde
       
  • OCHI LUCIZI
    Decembrie 7, 2015 la ora 16:35

    Domnule Guran cu tot respectul, sarut mana, sunteti un om extraordinar, faceti niste emisiuni speciale si ele la fel de exceptionale. apreciez si urmaresc toate emisiunile dumnevoastra. va consider un bun crestin ortodox. sunteti incoruptibil si un foarte bun model (era sa zic idol, dar e pacat) pentru tinerii din ziua de astazi.
    regret ca nu ati fost numit prim-ministru desi noi (cativa) am sustinut aceasta cauza.
    mai rar asa caracter poate o sa va treaca pe lista celor care asteapta sa fie canonizati SFINTI ! desi dumneavoastra nu ati respectat Sfintele Moaste speram ca altii sa vina sa se inchine la ale dvs.
    cu plecaciune..!

    Răspunde
     
    1. Dorel.
      Decembrie 8, 2015 la ora 23:45

      Daca ar ajunge Moise Guran prim ministru toata aceasta buna impresie pe care o face prin emisiunile reustie pe care le face ar disparea in scurt timp, pentru ca un prim ministru care nu are un partid puternic in spate care sa aiba o minima majoritate parlamentara nu poate face prea mare lucru.

      Răspunde
       
  • Bogdan
    Decembrie 7, 2015 la ora 16:23

    Acesta „relatie” a statului roman cu BOR srl este posibila doar datorita noua, a oamenilor de rand care permitem si incurajam aceste lucruri pentru ca legea in Romania atat prin Constitutia Romaniei cat si prin Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor Publicată în Monitorul oficial Partea I, nr. 11/8.01.2007 nu permit astfel de „facilitati”. Este vina voastra celor care dau 10-15 milione sa se casatoreasca, 5-6 milione sa-si boteze copilul, 10-12 milione sa-si ingroape apropiatii, 10-15 lei pe acatist. VOI SUNTETI DE VINA!!! Constientizati asta, opriti-va sa mai le dati bani si in cele din urma ei ori se vor schimba ori v-or disparea.

    Răspunde
     
  • Mihai
    Decembrie 7, 2015 la ora 16:07

    Stiati ca orice se vinde sau se cumpara are inclus in pret o cota parte pentru reclama (publicitate, promovare)?
    Stiti ce mult s-ar ieftini viata la noi daca statul si privatul ar renunta la aceasta parte din preturi?
    De ce platim din buzunarele tuturor salarii uriase unor asa-zise vedete?
    Cand va inceta hotia sub umbrela mass-media?
    Cati bani inghite, domnule Guran, mass-media romaneasca intr-un an? Cat a inghitit in ultimii 8 ani? Ati facut un calcul?
    Sau va e frica sa nu va puna la zid colegii de breasla ca-i lasati fara loc de munca?
    Stiati ca banii acestia i-au platit toti romanii?
    Abonamentele costa bani!
    Reclamele costa bani!
    Privatul si statul ca sa va dea sumele imense pe minutele de reclama de unde? Din buget, nu?
    Adica din banii castigati de toti salariatii romani prin munca prost platita!
    Salariati! Cereti salarii, nu publicitate!
    Cerem o viata mai buna!
    Gata cu vorbaria goala!
    Nu mai pacaliti oamenii!

    Răspunde
     
  • marius
    Decembrie 7, 2015 la ora 15:32

    Domnule Guran ,permiteti-mi o intrebare ,
    un grup de oameni imorali pot lua decizii morale?
    cred ca este prea mult sa afirmati ca ,, Nu ucide ,, este o involutie .
    Cand minoritatea decide, este o dictatura domnule Guran nu democratie .
    Multumesc .

    Răspunde
     
    1. Kristina
      Decembrie 7, 2015 la ora 15:45

      Si daca ai de-a face cu o majoritate incultă si imorală cât de convenabilă ar fi decizia ei pt.un individ ca tine?

      Simpla lor ridicare de mână (ceva de genul :”Cine este pentru si sa ridice mana sus,cine impotriva,se abține cineva?”)cum s-ar zice votul la vedere (inca se practică in Romania)
      Oameni buni exista atâtea rele,atâtea fărădelegi săvârșite
      de „o majoritate”democratică. 🙁

      Răspunde
       
      1. MARIUS
        Decembrie 8, 2015 la ora 14:34

        democratia nu este buna (majoritate incapabila)
        comunismul nu este bun (c suprem defect )
        monarhia nu este buna (rege imoral ) . Alege tu kristina .

        Răspunde
         
  • mee
    Decembrie 7, 2015 la ora 15:32

    catva observatii:
    1 – oamenii au iesit in strada, printre altele si pentru ca biserica sa NU mai primeasca bani! deci treaba cu poporu vrea cam pica… sau pica partial
    2 – biserica este o institutie PRIVATA scutita de impozite. de ce?
    3 – biserica de ce primeste bani de la stat? ca ajuta la moralul enoriasilor?! pai sa scutim atunci de impozit si activizion-blizzard, disney, paramonth, cluburile de fotbal (care apropos sunt f. aproape de o religie) s.a.m.d.
    4 – de cand e crestineste sa santajezi (a se vedea nenumaratele declaratii a CEOului don trafalet, mafiotul din carpati prin care cere averea bisericii (confiscata inainte de infiintarea bor) innapoi)?

    acest mafiot ordinar (scuze, altfel nu ii pot spune) isi bate joc atat de noi, cat di de credinciosi (eu nu ma numar printre credinciosi). dupa colectiv se dadea rotund la tv, pana si-a dat seama ca a exagerat apoi si-a cerut repede scuze… a asteptat 2-3 saptamani sa treaca iuresul si apoi trece iar la atac… este un comportament al dracu de apropiat de cel al politicienilor nostrii: capu in nisip cand se trezesc astia, apoi cand se linistesc innapoi la furat si la mitocanii.

    cam atat in vine momentan in minte (evident mai sunt discutiile despre nu toti sunt ortodoxi din tara, increderea in biserica e in cadere libera, mertzane din donatii inseamna un fel de inselaciune s.a.m.d., dar sa ne oprim aici)

    Răspunde
     
    1. vlad
      Decembrie 9, 2015 la ora 18:41

      1 . in strada in urma evenimentului tragic de la colectiv nu au iesit toti romanii ci doar ceteva mii de oameni dintre care o mana de oameni a cerut acest lucru ( sa nu se mai dea bisericii bani) deci majoritatea romanilor nu au cerut acest lucru.
      2. Biserica e scutita de impozitare dupa ce cuza a confiscat proprietatea bisericii. Poate veti zice ca nu mai suntem pe vremea lui Cuza. Atunci sa se dea BOR ului toate proprietatile asa cum bisericile celelalte din transilvania au primit tot ( paduri, terenuri, cladiri si aici ma refer la Bis Catolica si Reformata)

      Răspunde
       
  • dan
    Decembrie 7, 2015 la ora 14:46

    ce case au preotii si ce masini au acesti slujitori ai domnului.
    pe cine slujesc ei de au asemenea averi ?
    suntem un popor sarac dar preotii se scalda in bani si averi.
    cine nu crede sa ma contacteze sa-i dau eu exemple de 5 preoti din familia mea, sa vada ei averile acestor preoti.
    au salarii de la stat care acum vor fi marite ?
    la ce le trebuie salarii ? sa plateasca impozitul la stat pe averile pe care tocmai ce le-au facut ?

    Răspunde
     
  • Dante
    Decembrie 7, 2015 la ora 14:22

    @irlandezu – pai n-ai auzit? nu e santajabil cu nimic, dar zboarq instant daca o tine asa.
    Romania e una dintre cele mai religioase state din Europe, cum crezi ca sta un guvern care isi pune pune in cap partea aia din populatie?
    La faza asta „Strada” inseamna fix pix, adica nimic.

    Cat despre articol, e corect ca si substanta – o mai mare transparenta. Ce nu-mi place este ideea transmisa in spate si ca am impresia ca intra si el in „trendul” asta de stanga emanat din Vest. Acela cu cat dai mai rau, subtil sau nu, in institutia asta, cu atat esti mai occidentalizat.
    Aia o fac cu un motiv, ca traditia e dusmanul ideilor lor. Noi o facem de papagali.

    Răspunde
     
  • Florin
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:53

    Partea „haioasa” este ca tocmai popii astia care umbla cu biblia in mana habar nu au ce scrie in ea despre bogatie sau idoli din aur 🙂 Si mai trist este ca cei care doneaza bisericii in numele religiei habar nu au ce scrie in cartea aia.

    Răspunde
     
    1. OCHI LUCIZI
      Decembrie 7, 2015 la ora 16:56

      eu zic sa te mai documentezi si sa argumentezi ceea ce spui ! altfel sunt doar vb..

      Răspunde
       
    2. Alex Zaha
      Decembrie 8, 2015 la ora 00:59

      Bravo Florin!

      pct.ochit, pct.lovit!

      Răspunde
       
  • ulisesmenarul
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:50

    Nu e rusine sa ceri bani ! Popa cere ! Bou e ala care da banii ! Profan e ala care da multi bani . Asadar , toata stima pentru prealati si prealungi . Saru ‘ manusitele cistita fata bisericeasca ! Ati cerut si vi s-a dat ! Nu ati furat ! Apoi , chestia cu Mercedesul are numeroase explicatii . 1) VW te pacaleste cu norma de poluare si popii nu-s prosti . 2) Daca eu intind mana si iti spun o poveste : Da ba guvernule si mie un pumn mic de bani sa-mi iau si eu o paine iar eu nu imi iau un salam de Sibiu , ce nu tot pomana e ? haha !

    Răspunde
     
    1. costel
      Decembrie 7, 2015 la ora 19:20

      Deci popii sunt cerșetori ?!

      Răspunde
       
  • Mia
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:44

    Daca e democratie! Pai si daca nu e…iar cetatenii ei nu sunt reprezentati d.p.dv. institutional de cine trebuie…atunci cetatenii deranjati de acest aspect trebuie sa iasa in strada…sa se faca auziti…si sa aratam ce inseamna democratia! Poate suntem noi prosti si nu i-am deslusit dupa 25 de ani sensul.

    Răspunde
     
  • Constantin Scrob
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:42

    De ce atât „bias”?

    1. „Dacă vrea să-și aleagă penali, n-are decât!”

    2. „Dacă vrea să-și facă turlă aurită la biserica din sat, <>”

    Răspunde
     
  • republica democratica!
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:33

    Romania este o REPUBLICA democratica. Astea inseamna ca majoritatea decide RESPECTAND LEGEA!!! asta cu „majoritatea decide” poate incalca legea si drepturile minoritatilor!!!!

    Răspunde
     
  • Lecityna von Wytryon
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:31

    Intr’un stat in care un partid „socialist” are cei mai multi bogatasi, de ce BOR ar face exceptie, nu s-au ajutat intre ei ca unii sa’si „spele pacatele” cu bani (practica medievala catolica) si ceilalti sa’i „albeasca” oe la slujbe? Parazitoza asta pe banii publici s’ar incheia mai repede daca si clerul si’ar declara public averea! In fond, nu suntem egali in fata legii/Constitutiei?

    Răspunde
     
    1. Savu
      Decembrie 7, 2015 la ora 16:50

      Nu, nu suntem si nu vom fi egali NICIODATA !
      Naivii cred ca suntem, dupa constitutie, egali cu imbuibatii astia fara ‘mneazau

      Răspunde
       
  • Mugurel
    Decembrie 7, 2015 la ora 13:09

    Foarte bun articolul, domnule Guran.
    Atat ca m-a busit rasul la
    „Haideți să dăm bani de deștepți și de culți ce suntem, să dăm bani că vrem și știm pe ce îi dăm”
    nu pentru ca indemnul nu ar fi fost bun sau bine venit, ci pentru ca BOR nu a dovedit ca ne vrea destepti si culti.

    Răspunde
     
    1. OCHI LUCIZI
      Decembrie 7, 2015 la ora 17:00

      nimic mai fals !
      1. nu esti documentat !
      2. nu esti atent !
      … Patriarhul a spus: ,, sa puna mana pe carte..,, si s-a postat in fata unei biblioteci intregi. deci nu te vrea incult: ,,SA PUNA MANA PE CARTE, …………

      Răspunde
       
    2. OCHI LUCIZI
      Decembrie 7, 2015 la ora 17:03

      ,,..SA INVETE CREDINTA ORTODOXA…,,
      deci explica-mi si mie cum te vrea incult ?

      Răspunde
       
      1. Cristian
        Decembrie 8, 2015 la ora 00:05

        De ce credinta ortodoxa si nu toate credintele dupa care sa aleaga cea in care se simte cel mai bine????? Ca asa vrei tu? Cine esti tu sa impui altuia ce sa creada?
        De unde atata fanatism tampit si impunere de religie???
        Va cacati pe voi de frica fiindca vin musulmanii in Romania insa voi sunteti mai rai ca aia.

        Răspunde
         
      2. Alex Zaha
        Decembrie 8, 2015 la ora 01:21

        In nici o alta religie nu am intalnit, ceva mai HIDOS, decat stand in genunchi sa-ti bagi capul sub sutana preotului…

        Răspunde
         
  • Marcel Focsa
    Decembrie 7, 2015 la ora 12:57

    un articol impresionant de „politically correct” si echilibrat.
    corect si inatacabil.

    Răspunde
     
    1. Lelita Saftita
      Decembrie 8, 2015 la ora 19:30

      Inatacabil? banuiesc ca ai spus-o asa in gluma de plictiseala, dar ai uitat ghilimelele.

      Răspunde
       
  • irlandezu'zu
    Decembrie 7, 2015 la ora 12:56

    Totuși, vreau să aud explicația primului ministru. Sunt curios, de ce s-a sucit? Cu ce a fost șantajabil de BOR? Schimbarea asta bruscă și prematură, nu poate fi datorată decât unui șantaj grosolan, la care nu ar fi trebuit să se răspundă public.
    Noi chiar aplaudam și nu ne vedea să credem că primul ministru are tupeu, un tupeu de care aveam nevoie. Aia cu amenințările cu retrocedările nu o cred, statul a plătit prea mult pentru biserică și cred că biserica nu face altceva decât să se îndepărteze și mai mult de credincioși prin astfel de tactici. Nu lipsa credinței va distruge instituția „Biserică” ci atitudinea nonșalantă nedemnă a unor slujitori ai Domnului.
    Dar poate se va ieși în stradă și pentru asta, că vorba creștinului: e strigător la cer.

    Răspunde
     
    1. adani7
      Decembrie 7, 2015 la ora 13:55

      Cum de ce s-a sucit? Pai nu sti ca „credinciosii” nostri parlamentari si partidele la care apartin „iubesc” BOR pt ca pune si ea intotdeauna mana sa ajute in campaniile electorale? La o adica, astia initiaza o motiune de cenzura si zboara Ciolos cu tot cu tehnocratii lui.

      Răspunde
       
      1. Savu
        Decembrie 7, 2015 la ora 16:55

        Foarte corect !

        Răspunde
         
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase