Comarnic-Braşov, o fantomă ce refuză să moară

Publicat la data de de Moise

blog

de Moise Guran

Comarnic-Braşov este o autostradă nenăscută, care ne bântuie de mai bine de zece ani, dar care se încăpăţânează să nu moară. Eu unul nu o mai vreau.

Încă din momentul în care Ioan Rus a anunţat că Autostrada Comarnic-Braşov va costa 8 miliarde de euro, era clar faptul că actualul ministru al Transporturilor nu are cum şi nici nu are de ce să vrea să facă acest proiect. Nu la asemenea costuri. Bănuiam, cu toţii, că va veni ziua în care va anunţa, pur şi simplu, renunţarea… Această zi ar fi trebuit să fie duminică, dar ministrul Transporturilor a preferat să mai amâne o decizie certă, din raţiuni lesne de înţeles… Premierul Victor Ponta a promis cândva că se retrage din viaţa politică şi că nu va mai candida niciunde, dacă nu termină, până în 2016, această autostradă.

Ei bine, n-aş da atâţia bani pe cariera lui Ponta…

Autostrada poate fi făcută cu bani de la buget, la costuri mult mai mici, cam un miliard de euro, sau ar putea fi înlocuită cu câteva centuri ocolitoare ale staţiunilor de pe Valea Prahovei, cu numai jumătate de miliard de euro. Soluţii se găsesc, chiar dacă alte soluţii decât aiurelile negociate de Şova în ultimii doi ani, aiureli care ar urma să fie plătite şi de noi, şi de copiii, dar şi de nepoţii noştri.

Problema, însă, cu o autostradă, sau chiar cu un proiect făcut de la buget, este că în momentul în care statul angajează suma, aceasta intră integral pe deficit, în anul respectiv. Altfel spus, statul român trebuie să aleagă un an prost, în care investiţiile nu merg, din cine ştie ce raţiuni.

Dar, hai să fim serioşi… aşa a fost 2014 şi, la cum merg lucrurile, probabil la fel va fi şi 2015. O simulare, încă neoficială, arată că anul trecut cheltuielile statului ar fi fost acoperite şi de un TVA-ul de 18%, şi asta din simplul motiv că nu s-au făcut investiţii.

E o spaimă de DNA prin instituţiile publice, încât nu mai vrea nimeni să facă achiziţii că, na!, ce să vezi, nimeni nu ştie cum se fac astea fără şpăgi, iar cu şpăgi le este frică să mai facă.

Păi dacă lucrurile stau aşa, dacă statul nu e în stare să facă investiţii, ar putea cel puţin să scadă impozitele şi să lase în sarcina mediului privat treaba cu investiţiile în economie. Culmea unui guvern socialist ar fi, desigur, să facă un stat minimal, dar în privinţa vredniciei guvernul ţării noastre e oricum minimal, nu?

Comentarii prin facebook

13 răspunsuri la Comarnic-Braşov, o fantomă ce refuză să moară

  • saba
    Februarie 18, 2015 la ora 12:29

    Domnu Guran, HotNews spune, „potrivit unor surse apropiate situatiei consultate de HotNews.ro.” ca „pe marginea concesiunii Comarnic-Brasov, care presupune un cost de constructie de 1,8 miliarde de euro. Pentru aceasta, statul roman va plati anual cate 325 milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pentru constructia, operarea si intretinerea celor 53 de km de autostrada”. Dar „traseul autostrazii a fost in detaliu analizat si a fost regandit intr-o varianta in care e nevoie de tuneluri doar pe o lungime de 13 km. Astfel, noul cost estimat pentru constructia Comarnic – Brasov ar fi de aproape 1 miliard de euro, iar de la Comarnic la Ploiesti (45 km) costul ar fi de aproape 300 de milioane de euro”. Ca forma de finantare „Exista o solutie aplicata cu succes si in cazul altor proiecte: fonduri europene nerambursabile (Fondul de Coeziune) + fonduri de la bugetul de stat + fonduri dintr-un imprumut contractat de la Banca Europeana de Investitii.” Deci nu este numai de la buget si nu este nici numai un miliard sau jumatate de miliard. Reducerea de 25% la care se asteapta in urma licitatiei, iarasi nu spune nimic. Comparatia care se face cu o autostrada din BC (relief asemanator), iarsi nu spune chiar totul – acolo costul fortei de munca este extrem de minimal (conditii locale). Portiunea Comarnic – Ploiesti, cam 45 km este estimata la cca 300 milioane (practic dublu fata de un relief asemanator), arata ca deja cineva se joaca cu cifrele. Sa fim seriosi, aiureli noi care se vor intoarce cu burduseli. Cind se va vedea master planul si proiectul final, mai vorbim. Pina una alta nu vad decit neseriozitate, pina la spagi mai este.

    Răspunde
     
  • Crisoyi
    Februarie 17, 2015 la ora 13:38

    Trebuie infiintat urgent un Minister al Studiilor de Fezabilitate, ca nu se mai poate. Ar putea gestiona atat autostrazile desenate pe hartie cat si spagile aferente studiilor de fezabilitate pentru acestea.

    Am putea avea, simultan, studii de fezabilitate pentru autostrazi si drumuri express in toate zonele tarii, inclusiv la sate.

    Răspunde
     
  • Cătălin
    Februarie 17, 2015 la ora 09:54

    nu se mai face nicio autostrada ca e scumpă si nu se rentează…. OK! Dar e a 3-a încercare domnilor! Adică de aproape 10 ani tot auzim de autostrada asta făcută pe banii privatilor. A stat cineva sa calculeze cât a cheltuit statul cu studiile de fezabilitate refăcute si extinse la nesfârșit? Anul trecut parca erau alocați vreo 70 de milioane pentru autostrada asta iluzorie. Chiar se cheltuiesc niște zeci sau sute de milioane de euro pe NIMIC si nimeni nu răspunde penal? WTF! Ne meritam soarta!

    Răspunde
     
  • Florin
    Februarie 17, 2015 la ora 09:33

    Foarte rar se vorbeşte despre soluțiile tehnice avute în vedere pt străpungerea Văii.În prima fază era vorba să fie tunel la Sinaia şi Predeal, iar la Buşteni să treacă pe deasupra stațiunii dar s-a opus primarul de acolo.Zeci de km de tunel pare nerealist chiar şi pt susținătorii autostrăzii.Izolarea Braşovului pe plan național şi a Capitalei pe plan european nu va aduce nimic bun pt România,dar trebuie găsite soluții,PPP e o prostie irealizabilă.Primul pas ar fi transformarea unor drumuri forestiere în şosele de legătură între stațiuni.Chiar dacă autostrada va fi gata,infrastructura locală nu va face față la un număr mai mare de maşini,deja e depăşită de situație în sezonul turistic.

    Răspunde
     
  • Pingback: Moise Guran: Comarnic-Brasov, o fantoma ce refuza sa moara. Aiurelile lui Sova ar urma sa fie platite si de noi, si de copiii, dar si de nepotii nostri - Regiunea Centru
  • gabriel
    Februarie 16, 2015 la ora 23:52

    Buna seara,

    Domnule Guran ,am publicat o parere vis-a-vis de preturile practicate in Romania in comparatie cu alta tara europeana ,cu link-urile aferente si nu mai pot vizualiza comentariul sa inteleg ca e sters de Dvs in ideea de reclama ascunsa sau pur si simplu este doar o greseala.

    In speranta ca a fost doar o greseala va multumesc pentru atentia acordata.

    Răspunde
     
    1. gabriel
      Februarie 20, 2015 la ora 22:04

      chiar nu va inteleg ,nici macar nu v=ati obosit sa raspuneti,urat dl.guran,foarte urat

      Răspunde
       
  • anca
    Februarie 16, 2015 la ora 22:41

    Guvernele noastre nu pot face nimic pentru tara daca ei nu au de incasat „SPAGI URIASE”.Orice autostrada,drum, in tara noastra este foarte necesar,dar cine vrea sa ajute tara,nastase cu BECHTEL,ponta,sova,rus,care nu prea mai indraznesc in aceasta perioada de „jocul de-a catusele”,sa mai se lafaie in spagi?

    Răspunde
     
  • Crisoyi
    Februarie 16, 2015 la ora 22:40

    Cred ca pana si ultimii fraieri si spalati pe creier din tara astia si-au dat seama ca miza nu sunt autostrazile ci studiile de fezabilitate cu nemiluita pentru ele. Acolo se scurge parnosul din bani publici.

    O sa avem autostrazi la Pastele Cailor…

    Răspunde
     
  • razvan
    Februarie 16, 2015 la ora 22:38

    Apropo de mosteniri lasate nepotilor, cred ca ar fi foarte interesant un articol pe tema datoriei externe care sub Traian Basescu a crescut de la 15 miliarde de euro la 105 miliarde.

    Ce s-a facut cu banii astia? Cui ii datoram, pana cand trebuie platiti, cat am imprumutat si cat platim dobanda?

    Si foarte interesant, cat au ajuns la banci si sub ce forma? Rambursabil, la ce dobanda etc.

    Si pentru ca investitii nu s-au facut in acesti zece ani, iar deficitul la pensii sau in alte locuri nu justifica suma de ~90 miliarde de euro, unde sunt bani care nu ies la calcul din acest imprumut? Sa fi primit comision cei care au inhamat tara la asa ceva?

    Răspunde
     
    1. Florin
      Februarie 17, 2015 la ora 08:59

      @Razvan Cei de la BNR au explicat cu subiect şi predicat de mai multe ori:majoritatea datoriei este PRIVATĂ!!!Statul nu mai face blocuri,fabrici şi Canale ca pe vremea CAER când desfacerea era asigurată.Filialele din România ale băncilor vestice au împrumutat bani pt creditarea afacerilor şi locuințelor PRIVATE din România!E treaba fiecăruia să-şi plătească datoriile!!!

      Răspunde
       
  • Robert Bende
    Februarie 16, 2015 la ora 21:14

    Daca cineva din guvern ar dori sa faca o autostrada intre Comarnic-Brasov si nu o sosea de viteza pana la Predeal/Sinaia, atunci din cele 8 miliarde de Euro sau chiar mai putin (ca la noi salariile nu sunt mari ca in Germania, ci doar spagile sunt mai mari) s-ar putea face un tunel drept ca rigla de 3 benzi intre Comarnic si Rasnov distanta fiind de numai 37km masurat pe Google Earth.

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Februarie 16, 2015 la ora 20:43

    Fara autostrada Nadlac Sibiu Pitesti Bucuresti centura, nu existam pe harta investitiilor serioase. Exporturile au atins maximul posibil din investitiile anilor 2004 2009.

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase