Asemănări întâmplătoare?

Publicat la data de de Biziday

Acesta este versiunea cu subtitrare în limba română a documentarului Open Pit, care spune povestea uriaşului complex de mine de aur Yanacocha, din Peru. Minele au fost concesionate unuia dintre acţionarii Gabriel Resources, compania americană Newmont, care este acuzată de ţăranii şi activiştii din Peru că, prin ceanurile folosite în procesul de exploatare, a distrus agricultura pe o rază de câteva zeci de kilometri şi că, pentru a-şi facilita accesul la zăcămintele de aur, a reuşit să „cumpere” întreaga administraţie publică, de la preşedintele ţării, până la poliţiştii cu cele mai mici grade.

Categoria: Diverse
Etichete: , ,

Comentarii prin facebook

84 răspunsuri la Asemănări întâmplătoare?

  • pityu
    Noiembrie 6, 2013 la ora 20:08

    Romani !, cautati…poate Australia.
    Iliescu,Petre Roman, Nastase,D.I.Popescu, Radu-raposatu-D-zeu sa-l ierte etc etc au dat tot din Romania. Ungurii n-au aflat ?,la ce se mai lupta? ei au luat lemnul. Calificatii industriei au fost ajutati sa mearga sa culeaga capsuni in locul necalificatilor spanioli.
    Patriciu, Niculae, Becali etc ,ce vor face cu ce au furat ?.Poate vin Chinezi.Daca au loc de tigani. Poate ei vor redresa ce va mai ramane din cea mai complex-bogata tara,din Europa.
    Incearca sa-i depasasca Ponta,minte frumos-razand.

    Răspunde
     
  • violeta
    Septembrie 15, 2013 la ora 16:23

    Documentarul despre mina de aur din Peru mi se pare zguduitor si cred ca ar trebui difuzat la televiziunea nationala la o ora de maxima audienta,pentru a putea fi vizionat de cat mai multa lume ! Poate in acest mod vor intelege si cei care nu iau inca atitudine impotriva prioectului de la Rosia Montana unde poate duce indiferenta cetatenilor unei tari si lipsa de informare!

    Răspunde
     
  • Aditzone
    Septembrie 14, 2013 la ora 17:13

    Doar ce-am gasit-o, uitindu-ma dupa Cascada Cailor : http://zoldike.wordpress.com/2013/09/10/povesti-de-la-certej-fara-cianura-2/

    Dar Baiuta???
    Dar Baia de Arama???

    Răspunde
     
  • Aditzone
    Septembrie 14, 2013 la ora 16:28

    Ţările dezvoltate bogate în materii prime, cum sunt Canada şi Australia, au învăţat să-şi impună condiţiile în desfăşurarea unor activităţi industriale de acest gen şi să obţină un maximum de beneficii economice de pe urma lor. Atunci când proiectele au o importanţă strategică deosebită, spre a asigura exploatarea acestor resurse sunt înfiinţate societăţi cu capital de stat. Toate beneficiile revin astfel ţării.

    Pe de altă parte, proiecte controversate pentru efectele lor asupra mediului natural şi social sunt blocate în mod regulat, neluându-se în considerare eventualele beneficii economice. Cum putem evalua proiectul Roşia Montană pornind de la aceste exigenţe?

    Acest proiect va transforma o mare zonă geografică într-un veritabil peisaj selenar, la aproximativ 135 de kilometri, de Cluj-Napoca, al treilea oraş ca mărime din România. Procesul de exploatare va face uz de o cantitate masivă de cianură, care trebuie să fie transportată la Roşia Montană de-a lungul a sute de kilometri prin regiuni dens populate. În plus, în ciuda unor argumente contrare aduse de promotorii proiectului, o moştenire a unei civilizaţii timpurii, un adevărat certificat dacic de naştere a poporului român este în pericol de dispariţie.

    În multe ţări, aceste fapte ar fi suficiente pentru a respinge proiectul!
    (http://www.crip.ro/articol.php?articol=20)

    Răspunde
     
  • Aditzone
    Septembrie 14, 2013 la ora 16:23

    Am copiat citatul in original, asa cum poate fi citit si pe site-ul respectiv.
    Mai mult decit atit, de ce nu vorbeste NIMENI in parlament, guvern etc. despre multitudinea de metale rare care se gasesc in cantitati mari in acelasi loc (Rosia Montana), si a caror valoare atinge cote IMPRESIONANTE, mult mai mari decit valoarea aurului ce ar putea fi extras – circa 20 grame la tona de minereu (a fost o emisiune la „Nasul” in urma cu vreo 3-4 zile)!!!

    Răspunde
     
  • Aditzone
    Septembrie 14, 2013 la ora 16:17

    A bankruptcy more expensive to taxpayers was that of another Canadian-owned heap-leach gold mine in the U.S., Galactic Resources’ Summitville Mine in a mountainous area of Colorado receiving over 32 feet of snow annually. In 1992, eight years after the state of Colorado had issued an operating permit to Galactic Resources, the company declared bankruptcy and closed the mine on less than a week’s notice, leaving a large local tax bill unpaid, laying off its employees, stopping essential environmental maintenance, and abandoning the site. A few months later, after the start of the winter snowfalls, the heap-leach system overflowed, sterilizing an 18-mile stretch of the Alamosa River with cyanide. It was then discovered that the state of Colorado had required a financial guarantee of only $4,500,000 from Galactic Resources as a condition for issuing the operating permit, but that the cleanup would cost $180,000,000. After the government had extracted another $28,000,000 as part of the bankruptcy settlement, tax-payers were left to pay $147,500,000 through the Environmental Protection Agency. (p.465-466)
    Jared Diamond – COLLAPSE : How Societies Choose to Fail or Succeed

    http://www.revalvaatio.org/wp/wp-content/uploads/diamond-collapse-how-societies-choose-to-fail-or-succeed.pdf

    Răspunde
     
  • rivo
    Septembrie 14, 2013 la ora 15:22

    De unde ar putea fi extras aurul decat din tari din lumea a treia sau considerate a fi din lumea a treia unde este foarte usor de a profita de oameni simpli si fara prea multa carte, dar foarte muncitori, care trudesc din greu pentru cativa euro amarati.
    Acesti oameni nu au cultura necesara sa vada dincolo de castigul imediat, iar ei profita la maxim de acest lucru.

    Răspunde
     
  • teo
    Septembrie 14, 2013 la ora 09:25

    Asa sa intamplat si se va intampla si la noi.Asa este cand tara este condusa de politicieni corupti si tradatori de tara.Numai Dumnezeu ne mai poate salva.

    Răspunde
     
    1. un turist
      Septembrie 14, 2013 la ora 15:58

      Ceea ce faci cu mina ta se numeste lucru manual si nici D-zeu nu te mai poate ajuta asa spunem noi cel putin.

      Răspunde
       
      1. VictorL
        Septembrie 14, 2013 la ora 17:51

        @Noi spunem ca ,,Ce-si face omul cu mina lui nici Dracul nu desface”.Varianta cu lucrul manual e putin asa la bascalie,dar cam tot acolo.Daca ne-am facut-o prin reprezentanti si n-am ,,simtit” nimic mergem la Referendum.Atunci vor avea si procurorii baza legala sa puna intrebari.Si acum au dar le lipseste tupeul.Cu totii stim ca vom avea de plata ecologizarea zonei dar daca Romania se alege doar cu paduchii din afacerea aia ne doare in ,,parti” de aia care s-au blocat in muzeu cind acolo e vorba de lucrat la suprafata.Purtatorii aia de lampase cu salopete noi si calcate la dunga numai mineri nu sunt.Daca se darima muzeul pe ei vor cere despagubiri ca pentru accident de munca sau ca pentru vizita turistica?

        Răspunde
         
  • sanduCu
    Septembrie 13, 2013 la ora 03:52

    „fiind nevoie de buldozeristi, escavatoristi, soferi ,etc. dar nu de mineri de subteran, calificati pt. munca in galerii”, chiar daca vor fi sau nu angajati, ceea ce afirmati are la baza doar imaginatie.

    Răspunde
     
  • mehi
    Septembrie 13, 2013 la ora 00:17

    România contraatacă. Petrică Resources vrea să exploateze aur cu cianuri lângă Toronto

    O companie românească a preluat modelul canadienilor de la Gabriel Resources şi intenţionează să exploateze aur undeva lângă Toronto.
    Proaspăt înfiinţata companie de minerit Petrică Resources, cu capital integral privat românesc a depus deja dosarul pentru o exploatare la suprafaţă de 30.000 km pătraţi, într-o zonă protejată din Canada.
    „Am discutat cu liderii politici canadieni, le-am explicat că metoda de exploatare prin cianurare e cea mai sigură şi cea mai profitabilă şi tot ce le cerem e să ne lase să dăm drumul la treabă, singura lor obligaţie fiind să gestioneze lacul de reziduuri pe care îl va lăsa în urmă exploatarea”, explică Decebal Popescu, inginer de la Petrică Resources.
    Potrivit companiei româneşti, dimensiunile gropii care va rămâne în urma exploatării sunt minuscule în comparaţie cu suprafaţa Canadei.
    „Impactul de mediu e infim. Abia dacă afectăm 1 la mie din teritoriu, iar beneficiile pentru economia Canadei ar fi importante. Le dăm 6% din tot ce găsim, mai puţin aurul. Prin contractul pe care l-am propus Canadei am menţionat că în cazul în care ne refuză trebuie să ne plătească 4 miliarde de dolari, deci oricare ar fi răspunsul eu zic că ne-am aranjat pe viaţă”, a mai declarat Decebal Popescu.

    Răspunde
     
    1. vs
      Septembrie 13, 2013 la ora 10:19

      copiat de pe timesnewroman.ro

      Răspunde
       
  • Peti Gheorghiu
    Septembrie 12, 2013 la ora 19:25

    Minerii care protesteaza azi la RoSiA -in mina, adica in subteran- nu vor fi angajati , in situatia in care proiectul va demara , intrucat exploatarea va fi una de SUPRAFATA – ca la Calimani -fiind nevoie de buldozeristi, escavatoristi, soferi ,etc. dar nu de mineri de subteran, calificati pt. munca in galerii.

    Răspunde
     
  • silviu
    Septembrie 12, 2013 la ora 15:43

    Daca la noi exista politicieni corupti,in Peru ce or mai fi.Practic sau vandut,si corporatia face ce vrea din tara aia.Tara nu mai este condusa de nimeni,in afara de corporatia Newmont.Ar trebui toti cetateni din Rosia montana.stransi intr-o piata,si sa pusi sa vizualizeze acest documentar,sa ii vedem dupa aceea daca mai sunt asa nerabdatori sa faca minerit in zona.Excelent documentar,bravo echipei Biziday.

    Răspunde
     
  • cristi
    Septembrie 12, 2013 la ora 11:39

    Unii vorbesc aici de impozitul pe profit, diferentiat, pe tari…etc. Intrbarea este: Cate companii private cu capital strain sau mixt straino-roman stiti dvs in Romania, care sa realizeze profit ? De regula profitul apare si ramane in tara de origine a investitorului. Studiati si-mi veti da dreptate.

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 13, 2013 la ora 06:07

      Foarte interesant, profit zero, impozit zero. Daca angajam un agent CIA, credeti ca ne va spune adevarul? In orice caz, desi am lucrat la GEOMIN, nu mi-am pus aceasta problema. Cred ca profitul vine in tara de origine – pe baza beneficiilor ni se calculau sporurile, asa cred. In contracte bilaterale, e simplu – fiecare tara cu „jumatatea” lui. Altfel, nu cred ca am avut si alt fel de contracte. In orice caz, cind faceam ofertele, la bani respectam niste standarde procentuale, care la negocieri nu se schimbau (nici o parte nu se omora cu asta), in general ne ciriiam la comision, la clauzele de garantii si penalitati. Era ceva care eu o interpretam ca plus-valoare si era inclusa in plata in avans prin acreditiv bancar. De fapt pina nu primeam asta nu trimeteam nici o scobitoare. Da era un sistem foarte bine pus la punct, de fapt de asta acuzam ca pierdem licitatiile. Daca nu gresesc, eu am pierdut India si Mozambicul; am cistigat Siria, Libia si Marocul. Am mai avut si altele, pe unele trebuia sa le pierd iar altele la o anumita faza mi se luau prin transfer. Adica sa nu joc si eu Samba? Da, este o practica internationala in acest sens, am observat si in Israel: numai cind venea seful si ne striga – Gata au venit banii, dati-i drumu! Asta era cu comenzile speciale, ca aveam si contracte de aprovizionare care mergeau non-stop. Privind dinacest unghi, cred ca este normal sa fie asa in cazul companiilor cu sediul in tara de origine. Daca nu exista asemenea sedii (companii fantoma, inregistrate doar la bursa, echipament de cumparat – nu pot garanta inchirierea – din fond de rulment, pentru consum, deci scirtari) atunci contractul este diferit, si trebuie sa va contrazic. In acest caz, in contracte de durata, contractul trebuie sa prevada o cota parte din profit care se aloca dezvoltarii si asigurarea continuitatii proiectului. Realitatea poate sa difere. Un economist poate fi mai exact referitor la cum interpreteaza bugetul aceasta cota din profit – intelegeti, ca in proiecte mari, la inceput doar te organizezi, nu produci, nu beneficiezi. N-ai sunca proprie, mori inainte sa bei apa. Absolut sigur ca profitul poate fi mascat, si este absolut imposibil sa nu fie depistat, dar cu ulei de masline devine invizibil – atunci iti creste inima de bucurie ca ai gasit un manager atit de grozav ca duce proiectul mai departe fara profit, adica vreau sa spun fara fond de rulment. Sa fie cota pentru buget bagata in „cash-flow”? Stau doi romani pe malul unui riu, la un moment dat unu (sa zicem ca-i american) dintr-un virtej incepe sa strige”Help!!!”. Un roman catre celalalt „Ce zice?” Zice ca Help, si-si vad mai departe de mamaliguta cu ceapa.

      Răspunde
       
    2. sanduCu
      Septembrie 13, 2013 la ora 07:26

      Acuma ca eram in contracte, fac legatura cu tonul ironic al lui Yvan Allaire, autorul articolului din linkul oferit mai jos de dl Petru Pastrav. Chiar daca ar putea sa aibe cumva dreptate, tot nu se justifica ironia la adresa Romaniei. Si un ministru cind la injosit pe premirul roman, m-a revoltat, daramite un tis-bis, despre care nu se mentioneaza nicaieri nici macar cum se numea teza lui de doctorat, sau la ce universitate a terminat. E doctot honoris causa la ASE Bucuresti. De unde si pina unde D-zeu stie. Dar revin, parachisnita are dreptate. Cind vrei o casa ca lumea si la timp, fara probleme, garantat, atunci alegi un contractor verificat ca-i serios si te costa (obrazul subtire). Esti cam strimtorat si ai nevoie de casa, atunci ori esti profesionist (sa stai de fundul sarlatanului pe care ti l-ai ales, ca o face dupa cum ii spui tu) ori iti angajezi un profesionist (pe care il razi pe bune daca ceva devine nasol). Gabriel e un nimeni, un nume pe bursa. Cine e profesionistul din partea statului roman? Basescu (care promitea in public ca va bea apa de acolo, ce rusine in fata romanilor, nu-mi pasa de altii), sau Ponta (un Hopa-Mitica, ca numai serios n-a fost sa stea pe doua craci). Ma rog, asa cum dl Yvan sugera o firma serioasa, tot nu garanta o treaba cinstita – afacerile sunt afaceri, careva trebuie sa piarda, cum si cit – putem intelege atitudinea lumii de afaceri de stat fata de puzderia de vinatori de bursa – cine sa fie multumit ca-i sare bursa de colo-colo fara noima? Acest aspect este altul de retinut pentru tribunal – am fost inselat, sunt o victima, de ce se permite sarlatanilor sa se amestece pritre firme cu renume. Ma rog, ca daca se ajunge la tribunal, tot in Europa cistigam, aia-i alta chestie. Cert este, inca odata o spun, Romania n-are nici o datorie, firma asta si cu partenerii ei au de platit despagubiri Romaniei. Pentru asta trebuie o echipa autorizata (Academia Romana e suficient) sa se deplaseze la fata locului (Poieni si Montana), masuratori, probe (inclusiv probe martor) si analize (daca sunt facute in trei laboratoare diferite, pentru nivel international e perfect, daca in clauzele contractuale nu sunt specificate conditii diferite de urmat – in Noua Zeelanda nu aparea nicaieri asa ceva, deci indivizii merg la sigur, asta o sa-i manince). Costa, nu cred sa fie mai mult de 5% din valoarea despagubirilor. Dar este timp, pina la prima infatisare, probabil ca termenul ar fi de jumate de an de la data introducerii actiunii. Chestia e alta, e cu alegerile – daca semnatarii din partea romanesca vor figura in continuare prin conducere (parlament, guvern sau mai sus), responsabilitatea contractuala nu poate fi transferata si se lungeste al naibii tarantela si tot ce e in zona nu se misca. Daca semnatarii dispar de nu-i mai cunoaste nimeni, s-a terminat cu procesul – ambele parti trebuie sa fie de fata (nu este un contract intre state, va amintiti guvernul rus si Fondul Monetar, nu mai e Nichita e Brejnev). Ponta trebuie sa cunoasca drept international, probabil ca el nu a semnat nimic, fraier sa fii sa semnezi pe mina lui Basescu.

      Răspunde
       
  • Mircea Petrescu
    Septembrie 11, 2013 la ora 20:05

    Ma alatur intru totul celor spuse de Dragos. Evident, initiativa prietenilor de la Biziday este remarcabila si da curaj. La varsta mea, „matusalemica”, am auzit destule, de aceea cred sincer ca Dragos a infatisat realitatea.Cine ar putea oare sa ofere oamenilor si omenirii o speranta? Are cineva un raspuns? Cu mult drag, Mircea.

    Răspunde
     
  • marcel
    Septembrie 11, 2013 la ora 17:45

    Guran Presedinte!!!

    Răspunde
     
  • petru pastrav
    Septembrie 11, 2013 la ora 17:09

    cititi va rog:http://www.crip.ro/articol.php?articol=20 mai mult nu cred ca e necesar in privinta Rosiei Montane

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 11, 2013 la ora 21:52

      “În ţări cu un potenţial industrial scăzut şi în care forţa de muncă este slab pregătită, probabil că nu există altă cale de ieşire din sărăcie. Este şi România o astfel de ţară?” – actualmente despre potential industrial, datorita celor 24 de ani, nu sunt multe de zis; despre nivelul de pregatire al fortei de munca, in special in minerit, dat fiind traditia si chiar faptul ca nu s-a pus problema aducerii de forta straina, in locul lui as fi mai rezervat.
      “formularea lor este ambiguă” – faptul ca aceste contracte au fost acceptate de asemenea maniera este o acuzatie intemeiata si deci cineva trebuie sa raspunda.
      “Ţările dezvoltate bogate în materii prime, cum sunt Canada şi Australia, au învăţat să-şi impună condiţiile în desfăşurarea unor activităţi industriale de acest gen şi să obţină un maximum de beneficii economice de pe urma lor.” – daca am pastra proportiile, Romania este inca pe de departe mult superioara la capitolul bogatii naturale, dar abilitatea de a impune conditii esta functie de potentialul economic al tarii si mai ales de „afisarea” nevoilor care isi au rolul lor nefast in negocierea cererii si a ofertei, in obtinerea beneficiilor; de fapt, asa cum am mai aratat, Romania nu este realmente in goana dupa aur (ideia aceasta ne este sugerata, chiar impusa ca prioritate, ceea ce este fals – dovada beneficiile obtinute (eventual) anual nu sunt de natura sa fie capabile sa redreseze economia nationala, deci nu in aur consta prima necesitate.
      “Având în vedere natura delicată a proiectului şi potenţialul lui foarte mare de creare de venituri pentru România, guvernul ar putea să evalueze posibilitatea de a exploata Roşia Montană prin intermediul unei societăţi cu capital de stat.” – reactie fireasca a unui competitor.
      “Rămâne de explicat de ce Gabriel Resources şi nu alte firme” – nu cred ca avem de explicat nimic nimanui, rufele murdare se spala in familie.
      Yvan Allaire este din 1997 (opt ani dupa „revolutie”) doctor honoris causa al ASE Bucuresti si presedintele executiv al consiliului IGOPP – Institutul de Guvernare al Organismelor Private si Publice din Canada. Nu stiu ce merite a avut sa-i fie acordata onoarea ASE-ului, foarte interesant.

      Răspunde
       
  • Constantin
    Septembrie 11, 2013 la ora 16:36

    Domnilor, chestiunea costurilor (de oportunitate, de renuntare la „Proiect”, de neintrebuintare a resurselor s.a.m.d.) despre care vorbea dl. Moise mi se pare a fi deosebit de acuta. In urma presupusei fraude de la „Proiect” ajungea parte prin buzunare private, parte pe la partide, pentru ca vin alegerile! Daca afacerea asta a cazut, trebuie adusi bani din alta parte. O sulutie o reprezinta exploatarile minereului de aur din judetul Hunedoara (cele existente sau cele care urmeaza a fi demarate), alte surse pot fi noi facilitati pentru investitorii straini prezenti in Romania ( in industria auto, ori alte industrii) sau cei care pot fi „atrasi”. Este nevoie urgenta de bani! De la Buget se poate subtiliza tot mai putin, pentru ca in interiorul coalitiei fiecare vrea mai mult decat celalalt si decat are, iar in context, Justitia a scapat de sub control si a inceput sa mai functioneze din cand in cand in mod independent. Fir-ar sa fie! Care mai este situatia pe la Certeju?! Da’ Samaxu’ ce mai face?!

    Răspunde
     
    1. sanduCu
      Septembrie 13, 2013 la ora 04:57

      „Este nevoie urgenta de bani![…]parte prin buzunare private, parte pe la partide, pentru ca vin alegerile!”, ..dar nu esti tu acela. In orice caz, daca la alegeri vei fi contra noastra, o pun pe tapet. Daca esti cu noi, nici o problema, si noua ne plac banii..

      Răspunde
       
  • SG
    Septembrie 11, 2013 la ora 14:38

    si ca sa fie o discrepanta mai mare pru primeste 30% fata de mai putin de 10% ca si in cazul nostru :

    Răspunde
     
  • ingame
    Septembrie 11, 2013 la ora 14:31

    Moise, sper sa prezinti in una din emisiunile tale adevarul intreg, nu asa cum il prezinta cei de la RMGC prin emisiunile la care participa. Si ma refer la faptul ca prezinta ca pe-o realizare acea redeventa care va creste 6%, fiind cea mai mare din lume. Si pana aici e adevarat ce spun ei. Problema e ca nu prezinta tot adevarul. Si anume ca aproape toate statele, in frunte cu Congo, impoziteaza in mod diferit companiile petroliere si miniere. Asadar, in Congo impozitul pe profit e de 30% pentru companiile miniere. In emiratele arabe unite unde intreaga industie e bazata pe exploatarea de resurse inteleg ca exista un impozit pe profit de 55%. In Norvegia impozitul pe profit e de 28% si inteleg ca guvernul vrea sa-l creasca pentru companiile miniere si sa-l scada pentru ceilalti. Tot in norvegia mai exista o taxa de 50% din profit platita statului de catre companiile petroliere. Iar in Romania avem un impozit pe profit de, atentie!, 16%. Asadar, fie ca esti IT-ist si inovezi pentru ca te duce capul facand, logic, profit, fie ca esti companie miniera si exploatezi un zacamant de aur sau de petrol pentru stat nu conteaza, platesti acelasi procent din profit, 16%. Asadar, Moise, sper sa abordezi aceasta tema in una din emisiunile tale, si sper s-o abordezi cat se poate de serios prezentandu-le romanilor adevarul si jaful care sta sa se produca la RM.

    Răspunde
     
  • Dragos
    Septembrie 11, 2013 la ora 14:23

    Genul acesta de probleme nu sunt nicicum singulare, s-a tot distrus si poluat si de catre industriile petroliere, inclusiv in statele dezvoltate. Insa toate aceste sunt rezultatele directe ale modului in care lumea de astazi este construita ca si organizare…Majoritatea conducatorilor de state (nu ma refer la presedinti, ci la toti cei care fac parte intr-un fel sau altul din aparatele de conducere) politicienii mai ales, nu reflecta interesele oamenilor care de obicei i-au ales (apropo, si alegerea asta, asa zis „democratica”…este tot un fel de balon de sapun) ci interese restranse de grup. Nu exista „worldwide” o preocupare REALA fata de poluarea sau distrugerea mediului inconjurator, mai ales in tarile mici si sarace. Daca ies bani…poluam, distrugem, ucidem…practic ne autodistrugem incontinuu.
    S-au produs poluari si distrugeri ale mediului si in tarile mari si puternice, au murit oameni peste tot, totul din goana dupa profituri, spagi, avantaje ale grupurilor sau individuale.
    Asta este organizarea lumii de astazi, unele state aloca importanta ceva mai mare nivelului de bunastare al populatiei, creand mai multe oportunitati prin care oamenii isi pot castiga un nivel de trai cat de cat decent, altele mai putin sau deloc, dar intotdeauna nivelul de trai al populatiei este dictat de interesele grupurilor conducatoare.
    Dar indiferent cum ar fi TOATE statele lumii de astazi privesc populatia nu ca singurul beneficiar al intregii lor activitati ci ca si „masa de manevra” politica, forte militare, forta de munca, platitori de taxe si impozite, consumatori de bunuri, carne de tun etc.
    Este tot un fel de sclavagism, dar mai „luminat” si nu pe fata ci mascat. Niciodata populatia nu primeste inapoi cat a contribuit, ci cat considera grupurile de interese, astfel incat acestora sa le ramana un profit cat mai mare…practic ne pierdem in niste amanunte total neesentiale fara sa punem pe primul plan OMUL si mai apoi PLANETA…mediul.
    Acest lucru oricum se intampla de mii de ani, oamenii sunt importanti la alegeri, la razboi, sa plateasca taxe, sa presteze diferite activitati in interesul STATULUI…cand sa primeasca cinstit ceva inapoi, constata ca primeste nimic sau foarte putin…eventual otravuri, cianuri, mediu poluat.
    La fel practic este tratat si mediul inconjurator, bogatiile naturale, aerul etc…atat timp cat exista un interes economic si/sau politic, nu conteaza ca le distrugem.
    Aici este esenta tuturor problemelor, modul de functionare si organizare al statelor.
    Legile dupa care se guverneaza, multe si marunte, nu fac decat sa tina sub control populatia, insa grupurile de interese de obicei oricum nu le respecta sau isi permit sa le eludeze sau incalce oricand.
    Statele nu reprezinta vointa popoarelor ci interese economice, politice sau de alta natura ale unor grupuri.
    Nu exista o echitate sau un interes mondial fata de om sau mediu…exista strict interese de grup, economice, politice, geopolotice…si atat. restul e…can-can…
    Cazul concret din Peru, care se aplica si in Romania, in interesul omului si al mediului, statul ar fi trebuit sa constate poluarea si sa opreasca exploatarea cu orice cost in bani…dar statul sacrifica atat mediul cat si populatia pe altarul banilor.
    Pana cand omenirea n-o sa-si schimbe total prioritatile si modul de a gandi, apoi implicit modul de organizare statala, astfel de lucruri se vor intampla vesnic.

    Răspunde
     
    1. Constantin
      Septembrie 11, 2013 la ora 21:48

      „Nu exista “worldwide” o preocupare REALA fata de poluarea sau distrugerea mediului inconjurator, mai ales in tarile mici si sarace.”_Cei mai mari poluatori de pe planeta sunt state deloc mici si este discutabil in ceea ce priveste saracia, respectiv pe primele trei locuri se afla SUA, China si Rusia, urmate indeaproape de Japonia, Germania si Canada. Din perspectiva in care ati spus-o dumneavoastra se poate considera ca nu exista o preocupare reala din partea acestor state cu privire la poluare si distrugerea mediului inconjurator, fara insa sa fie vorba despre tari mici si sarace.***Echitatea mondiala a ramas un obiectiv de atins, impreuna cu indemnul „Proletari din toate tarile uniti-va!”, de bravul popor nord-coreean.***Daca veti incerca sa dati o definitie statului, veti ajunge la concluzia ca el este guvernat de reprezentantii cetatenilor. Nemultumirile ar trebui sa se indrepte, prin urmare, impotriva celor care utilizeaza in mod ineficient parghiile de care dispun pentru desemnarea in mod democratic a reprezentantilor la guvernare. Pe scurt, sunteti nemultumit de cei care va reprezinta in fruntea statului?! La viitoarele alegeri trimiteti pe altii in Parlament. Constatati ca ati gresit?! Data viitoare trimiteti pe altii. Va dati seama ca viata dumneavoastra este prea scurta pentru a va permite sa gresiti de multe ori?! Ei, atunci informati-va mai bine inainte de a merge la vot. Astfel incat sa nu mai existe voturi cumparate cu telefoane mobile, cu galeti, sau cuvinte frumoase fara acoperire, ori plimbate cu autobuzele. Iar cand aceste fapte se petrec, sprijiniti Justitia sa faca repetarea lor imposibila. Vedeti, este simplu!

      Răspunde
       
      1. sanduCu
        Septembrie 13, 2013 la ora 04:37

        Cred ca este o confuzie.In tarile mici si sarace nu exista o preocupare fata de poluare, e una, iar cei mai poluatori nu sunt tarile mici si sarace, este altceva. Poti sa fii mare industrializat, sa ai preocupare pentru reducerea poluarii dar sa te depaseasca punindu-te in rindul celor mai mari poluatori. Poti sa fii mic si neindustrializat, sa ai parte de procese poluante datorate sa zicem activitatii unor straini, dar pentru ca esti un neinsemnat si guvernantii tai pot fi jonglati pe degete, nimanui sa nu-i pese de poluare. Deci inclusiv cu aceasta neintelegere, amindoi sunteti de aceiasi parte a baricadei. Cum spunea unul in „Satra”: de ce sa ne omorim ca si asa suntem putini.

        Răspunde
         
  • Adi
    Septembrie 11, 2013 la ora 11:02

    Ar trebui vazute adevarurile evidente si nu demagogia omniprezenta, manipularea media si minciunile evidente.
    Bani? Bunastare? De la RMGC? O GLUMA AMARA!
    De ce nu vine bunastarea de la petrolul si gazele exploatate (tot de altii)?

    Răspunde
     
  • DaN
    Septembrie 11, 2013 la ora 02:46

    Tot respectul pentru ca ati spus lucrurilor pe nume si ca ati prezentat aceasta istorie a intregii tepe cu RMGC. Sa prezinti adevarul cere mult curaj si aduce cu sine pericole, iar in caz ca se va anula emisiunea „subit”, eu sunt dispus sa ies in strada pe termen nelimitat.

    Răspunde
     
  • oxia
    Septembrie 11, 2013 la ora 01:53

    Felicitari domnului Moise Guran si echipei Biziday!! si va multumesc din tot sufletul meu de roman pentru ceea ce faceti!

    Răspunde
     
  • theo
    Septembrie 11, 2013 la ora 00:38

    iar daca aia voiau sa exploateze singuri si tipareau actiuni sau bonduri veneau sua si ziceau ca nu e democratie si aurul e procurat neecologic si ca banii se duc la corupti… classic neocolonial bullshit. e tare sa printezi bani in spume si sa ii folosesti ca sa cumperi sclavi!

    Răspunde
     
  • Gabi
    Septembrie 11, 2013 la ora 00:21

    Felicitari, va urmaresc de mult timp emisiunea. Inteligenta si onestitate rar intilnite in mass-media romanesti.

    Răspunde
     
  • Croitoru Florin
    Septembrie 10, 2013 la ora 23:45

    M-a impresionat reportajul si cred ca in 2 zile vor stii foarte multi roamni …Doamne,situatiile sutn identice,acceasi oamni „convisi” de „bunastrea”ulterioara se fac nevazuti si oamenii raman saraci si bolnavi!Cutremuratoare obida tarnului de la finalul documentarulu!!Nu numai ca trebuie sa oprim dar trebuie sa stim sa pretuim ce avem:sanatatea si pamantul!

    Răspunde
     
  • Simona
    Septembrie 10, 2013 la ora 23:13

    Buna seara. Felicitari pentru emisiunile realizate si spor in continuare! Va urmaresc de foarte mult timp. Daca Rosia Montana este un caz aparte, referitor la minerit, in povestea minelor de aur si argint din zona Deva,Brad si Muncel, si compania Eldorado Gold, nu cumva este un caz la fel ? http://ro.stiri.yahoo.com/eldorado-gold-%C3%AEncepe-explorarea-aurului-%C3%AEn-rom%C3%A2nia–054045746.html. Mi-ar placea sa stiu mai multe. Multumesc.

    Răspunde
     
  • rumburaku
    Septembrie 10, 2013 la ora 21:47

    scriu din afara granitelor ROMANIEI si as vrea de se poate sa spuneti tuturor romanilorca ii putem ajuta pe cei de la Rosia Montanadonind cite un leu sau mai mult dar sa nu mai linga slitul celor care le ofera bani pentru publicitate,sa-sai apere demnitatea si onoarea chiar daca maninca o data pe zi si asa cum multi dintre noi nu stau in genunchi cu palaria in mina in fata celor,,mari si demni,,ca de ar dori cu adevarat sa munceasca ar gasi solutii,iar de romanii vor face donatii ar trebui sa faceti strazi si sa dezvoltati turismul,caci sa le luam gitul nu sintem in stare,chiar daca ne-au vindut ca pe niste sclavi modernicui au vrut.Mi se face sila cit ii vad cit de ,,IUDA,,sint pentru 30 de arginti.De ii veti asculta apoi veti disparea si voi caci cianura nu iarta pe nimeni uman sau cu viata in ei Peste citiva ani veti pleca singuri si mai saraci decit sinteti si veti deveni oprobiul public pentru tradarea voastra ca si a celor de la guvernare

    Răspunde
     
  • Aliona
    Septembrie 10, 2013 la ora 20:57

    Cred ca solutia cea mai buna ar fi sa nu mai folosim aur si nici diamante. cand nu e piata de desfacere nu exista nici exploatare. Sunt convinsa ca exista alternative atunci cand esti fortat.

    Răspunde
     
    1. Victor
      Septembrie 10, 2013 la ora 21:45

      Da, dar vezi ca aurul e un material important in electrotehnica/electronica.

      Răspunde
       
  • Daniel Florea
    Septembrie 10, 2013 la ora 20:26

    Problema de la Roșia Montană, ar trebui să fie simplă: suntem o țară prea săracă să ne permitem mofturi ecologiste, lăsând neexploatată o resursă imensă, de care o națiune în curs de dezvoltare ca a noastră ar avea mare nevoie. Spun, ar trebui să fie simplu, dar nu este, cum de altfel, putem observa, că nimic nu a fost simplu, în România de vreo 70 de ani încoace. Consider că exploatarea ar trebui redeschisă, din motive financiare, dar mă bucur că nu s-a întâmplat așa. Și să vă explic de ce. Cum timpul ne-a demonstrat, guvernanți noștri au reușit, aproape fără excepții, să încheie în numele statului numai afaceri păguboase pentru acesta și nu mă îndoiesc că în contractul cu Gabriel Resources ar fi intrat clauze clar favorabile țării noastre, așa că oricum România pierde, căci sunt convins că firma canadiană va avea un profit considerabil, în urma acestei afaceri, fie ea și eșuate, fiindcă oficialii noștri au semnat ca de obicei, cu ochii închiși, un contract care, probabil, prevede la clauzele de reziliere despăgubiri aberant de mari. Roșia Montană este un alt eșec al clasei noastre politice, dar care are, ca de obicei, are și câștigători. Eu identific doi: Gabriel Resources și unii politicieni români care au strâns, după o rețetă împământenit la noi, capital electoral, după încă o grea lovitură dată economiei naționale. Acum Ponta și Antonescu, acum vreo doi ani Diaconescu cu Oltchim, mai în urmă Băsescu cu Bechtel și exemplele pot continua. De această dată m-a uimit motivația lui Crin Antonescu care declară cu nonșalanță că nu eventualele probleme cauzate mediului i-au influențat decizia de a vota împotriva proiectului Roșia Montană, ci curentul de opinie din ultimile zile. În acest caz îi mai semnalez eu câteva dintre opiniile populației care ar trece la un referendum cu peste 90%: 1. Suprimarea tuturor taxelor impozitelor; 2. Tragerea în țeapă a politicienilor corupți, eventual fără judecată; 3. Acordarea unui salariu de stat, să zicem de vreo 500 de euro, oricărui cetățean și astfel de exemple aș avea mii, dar începe meciul și nu prea am timp. Vreau însă să îi spun domnului Antonescu și celui ca dumnealui, că democrația ar trebui să fie în felul următor: poporul votează oameni (dacă e posibil pe cei mai capabili dintre ei) care să ia decizii înțelepte pentru țară. La noi se pare că poporul are fler în a-i alege pe cei mai puțin înzestrați. Dumnezeu să ne apere!

    Răspunde
     
  • ha ha ha
    Septembrie 10, 2013 la ora 20:24

    as dori sa stiu la ce foloseste acest aur, in afara de zorzoane de pus la git, brichete sau telefoane cu carcase de aur? i-aaam cumparat si eu sotiei din turcia prin 90-92 lanturi, cercei, inele in total vreo 60grame…au fost furate de cea mai buna prietena a ei… dupa aceea am auzit de o gramada de cazuri de furt de aur… femeile intra in fibrilatie cind vad aur, zici ca nu le mai trebuie nimic… mie mi se pare de prost gust s umbli cu sute de grame de aur pe tine… tot neamu prost poarta lantoaie de aur la git de zici ca-s porci in lant… BNR-ul are 103 tone de aur in seifuri, la rusi avem vagoane de aur de recuperat… pt citeva sute de locuri de munca, mai scoatem citeeva tone de aur care oricum nu ramine in tara… FAC UN APEL PE ACEASTA CALE LA DOMNUL SOVA, MINISTRU PT MARILE PROIECTE(sic)… trimiteti oamenii aia din zona, cu asa mare dor de munca, sa sape la metrou in drumul taberei sau sa sape tunel prin MUNTII CARPATI sa se construiasca dracului odata autostrada aia PLOIESTI-BRASOV…

    Răspunde
     
    1. marinel
      Septembrie 11, 2013 la ora 21:13

      Vezi mai sus raspunsul lui victor catre aliona

      Răspunde
       
  • Razvan
    Septembrie 10, 2013 la ora 20:09

    Felicitari Moise pt. curajul de a spune lucrurilor pe nume. Ma faci sa ma simt mandru ca sunt mehedintean.

    Răspunde
     
  • MIN'E-rr -MINERIADE
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:51

    BANDITISUNTEti ,CAND CU NU NE VINDEM TARA SUSTINAND IUDA ANTIROMANA CU EMANATII CE DEJA O VANDUSE OMORATI OAMENI CA STUDENTII CE REPREZINTA PATURA CEA MAI PROGRESISTA A NATIEI ,IAR IN PREZENT TOT BANDITESTE DUPA CE ATI COLABORAT PRIN CRIMELE MINERIADELOR LA DEZASTRUL ACTUAL AL PLAIULUI MIORITIC VRETI CA SA VINDETI SI RESTUL DE BOGATII LASAND COPII TRISTII FARA DE TARA DECI BAI SYctYR & +++++

    Răspunde
     
  • Alex Mihailescu
    Septembrie 10, 2013 la ora 19:42

    Domnu’ Moise Guran,vreau sa va spun mai intai de toate ca apreciez sincer la adevarata valoare eforturile si munca pe care o depuneti sa faceti cat de cat lumina prin negura asta imprastiata de politicienii nostri(nici macar politicieni adevarati nu sunt).Pe mine unul m-ati convins ca aveti aptitudinile necesare(carenoua restul ne lipsesc),sa identificati si sa dezvaluiti pe cat posibil ADEVARUL.Sa va dea Dumnezeu sanatate sa puteti sa ne luminati si pe mai departe!Apropos…..nu candidati la nimic?Aveti votul meu!Toate cele bune?

    Răspunde
     
  • cornelia
    Septembrie 10, 2013 la ora 18:12

    Felicitari ptr. emisiunile reusite pe care le faceti la tvr. Dle.Guran, ar trebui ca acest film care tine mai mult de 1 ora,sa il dati la emisunea dvs.in fiecare seara (cateva minute/emisune) numai asa romanii care se vor uita la dvs. nu vor uita ce-i asteapta peste 5 sau 10 ani, daca acest proiect v-a merge mai departe. Nu trebuie sa ramane indiferenti acum, daca vrem ca generatiile viitoare sa mai aibs o tara curata.

    Răspunde
     
  • Tiberiu Sorin
    Septembrie 10, 2013 la ora 17:45

    De ce sa ne „uitam” in Peru, cand avem un caz aproape identic de exploatare in muntii Calimani. Si cand zic „explaotare” ma refer ca s-a ras un munte, ca a ramas in urma lui un peisaj dezolat, ca o regiune intreaga inca sufera si va mai suferi datorita degradarii mediului, a infestarii panzei freatice si a multor altor neajunsuri directe sau derivate.

    Răspunde
     
    1. michaela
      Septembrie 10, 2013 la ora 18:39

      Tiberiu, nu crezi ca s-ar putea face un documentar care sa prezinte situatia din regiunea muntilor Calimani? Ar fi, intr-adevar, destul de sugestiv si ar deschide mai multi ochi si urechi in randurile teleaudientei.

      Răspunde
       
      1. Victor
        Septembrie 10, 2013 la ora 21:50

        Necazul este ca prea multi romani nu-s sensibili la problemele de mediu. Nu-i intereseaza decat sa aiba curat in casa. Ce-i afara, nu mai conteaza.

        Răspunde
         
  • Alin Mihailescu
    Septembrie 10, 2013 la ora 17:18

    Bravo baieti!

    Răspunde
     
  • Mot Liliana
    Septembrie 10, 2013 la ora 17:14

    Da, Andrei de problemele de mediu suntem afectati toti.Iar comentariul meu ti sa adresat tie pentru ca ai declarat mai sus
    Si atunci banii in loc sa mearga la politicieni ar fi mers la localnici.Deci problema nu sunt banii si mita, ci pericolul real care il presupune mineritul cu cianuri, care afecteaza pe toata lumea.Nu cred ca cineva ar vrea sa gaseasca in locul frumosilor munti Apuseni, de care sumtem cu toti mandri, mizeria aia pe care am vazut-o in documentar. Poate nu e rau sa il vizionezi si tu.Eu ti-l recomand!

    Răspunde
     
  • Peter
    Septembrie 10, 2013 la ora 17:09

    Felicitari Moise! Felicitari Biziday!

    Răspunde
     
  • romica
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:56

    peste 10 ani o sa o vedem pe doamna care tricoteaza calcaiul la ciorapi cum se plange ca e bolnava de la poluare si companiile se imbogatesc si oamenii din zona se inbolnavesc si mor in saracie.
    Va veni o vreme cand apa va fi mai scumpa decat aurul.

    Răspunde
     
  • Ema
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:54

    oameni educati si bine informati – asta ar fi cheia,
    taranii pot fi usor manipulati (si nu numai ei)
    faza cu statul minimal nu ar ajuta mare lucru,

    Răspunde
     
    1. sorin
      Septembrie 10, 2013 la ora 17:19

      Buna ziua. perfect de acord. Taranii sunt usor de manipulat. Domnule Guran va sugerez sa faceti cercetrai pentru o alta exploatare: firma se numeste Samax, si vrea sa inceapa exploatare (in opinia mea mai mare ca la Rosia Montana). in zona Bucuresciul Bradului. Socrii mei stau in zona, cunosc foarte bine situatia. Am scris la nenumarate canale , nimeni nu ma ia in seama. Concret: firma Samax intabuleaza terenurile oamenilor, cu drept de preemtiune, le cumpara la preturi modice si incep exploatarea. Fac forari de minim 5 ani. Mai mult decta atat vor sa aduca apa din barajul de la mihaileni, investitie inca neterminata de pe vremea lui Ceausescu. Credeti ma ca aceasta exploatare e mai mare ca la Rosia montana. Fac descarcari de sarcina arheologica, platesc 150 de lei pe groapa (prostesc taranii). Si ei exploateaza si prin Sudan, e o firma ce are legatura cu Baia Mare. Promit ca daca imi dati un mail, o sa va trimit si poze data viitoare. am cautat pe site mail, dar nu am gasit. lucrurile sunt foarte complicate credeti ma. noi ramanem cu cancerul, copiii nostri se vor imbolnavi si ei vor pleca cu banii si stau bine mersi in alta tara neploluata. M a impresionat tare reportajul dumnevaostra cu Rosia montana si cu Peru.

      Răspunde
       
      1. DOBRESCU RAOUL
        Septembrie 10, 2013 la ora 22:51

        posteaza pe facebook, intr-adevar am vazut si eu cateva filmulete filmate de amatori de la Bradu daca imi aduc bine aminte. si eu ma tem sa nu fie un fel de diversiune cu Rosia Montana (desi e clar ca nici asta nu trebuie sa se intamople niciodata), pentru ca muntii din Romania in proportie de 70%sunt plini de metale pretioase si sa se apuce intre timp in tacere in alta parte.

        Răspunde
         
      2. sanduCu
        Septembrie 11, 2013 la ora 00:57

        Samax Industries este o companie de camionagii din Alberta, sevind cu precadere cimpuri petrolifere. S-au asociat cu Toro si cauta aur in Africa.
        https://minesite.com/media/pub/var/conference_presenter_presentation_file/88.pdf
        Poate Moise sa va ajute sa aflati cine din guvern ii sprijina, cine le-a dat permisiunea – pe urma si astia au sa spuna ca au cheltuit si vor banii inapoi.

        Răspunde
         
  • Adina M
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:51

    Felicitari Biziday pentru acoperirea obiectiva a subiectului si cercetarea facuta privind Rosia Montana! Sa stiti ca majoritatea oamenilor din strada sunt foarte bine informati(poate nu cunosc toata manariile care s-au facut de-a lungul anilor) si nu sunt manati pde emotie si teribilism (cum relateaza celelalte televiziuni). Pur si simplu, duc o lupta pentru o cauza de interes NATIONAL:Rosia Montana (aurul este cel mai putin important la RM pe langa celelelate elemente) si gazele de sist(un dezastru si mai mare). Daca politicienii tot aduc vb de crearea locurilor de munca si tot ne iau cu „nu va e mila de saracii oameni” nu inteleg de ce RM este declarata zona MONOindustriala, cand ar putea fi axata pe turism, cresterea animalelor sau orice altceva! Interese peste interese ..de la nivel local la nivel international.

    Răspunde
     
  • Adrian
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:43

    Multumim pentru informare!

    Răspunde
     
  • Anca
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:37

    „Angajatii sunt dati afara cand se imbolnavesc dupa ce au muncit” (minutul 0:58 in film) si protesteaza la fel ca taranii contaminati. Doar prea tarziu.

    Răspunde
     
  • Sorina
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:22

    Felicitari pentru modul in care ati prezentat cazul Rosia Montana in emisiunea de aseara! Ati prezentat in mod obiectiv, cu argumente si nume (din toate partidele ce s-au succedat la putere de-a lungul anilor), cum a fost sustinut acest proiect care, daca nu ar fi existat o clasa politica extrem de corupta, nici nu ar fi trebuit luat in considerare.
    Si multe, multe felicitari tuturor celor ce au iesit in strada sa ne apere pe toti de cianuri si distrugerea unei zone extrem de frumoase!
    Totodata, persoanelor care locuiesc in zona Rosia Montana le doresc mult succes in a-si dezvolta (poate chiar cu fonduri europene) afaceri de succes in turism, industria lemnului, cresterea animalelor, etc., activitati ce in mod sigur vor crea locurile de munca de care au nevoie.

    Răspunde
     
  • Oana
    Septembrie 10, 2013 la ora 16:04

    Recomand si The Devil Operation / Operacion Diablo, a rulat in Bucuresti in cadrul festivalului One World 2012.
    Site-ul filmului: http://guarango.org/diablo/
    Ptr vizionare (ES) : http://videotecaalternativa.net/operacion-diablo-el-conflicto-minero-en-cajamarca-peru
    Varianta EN – pe Amazon ptr vizionare / cumparare:
    http://www.amazon.com/The-Devil-Operation/dp/B00BSBWQXO

    Răspunde
     
  • Moromete
    Septembrie 10, 2013 la ora 15:22

    Felicitari echipei Biziday

    Răspunde
     
  • Andrei
    Septembrie 10, 2013 la ora 14:37

    Intr-un stat minimal nu ar fi mers cu spaga, fiindca politicienii nu ar fi avut puterea de decizie. Ar fi spus: degeaba ne dati spaga caci nu noi decidem. Si atunci banii in loc sa mearga la politicieni ar fi mers la localnici.

    Răspunde
     
    1. Maria
      Septembrie 10, 2013 la ora 14:48

      Marea teapa data de banci care a dus la criza actuala s-a datorat tocmai propagandei pro statului minimal dusa consecvent de 10-15 ani cu aportul la mai marii sistemului mondial care ne conduc lumea. In cazul Ro problema coruptiei este atit de generalizata ca mi-e greu sa recunosc care poate fi solutia. In orice caz intr-un stat normal solutia statului minimal duce doar adincirea diferentei dintre bogati si saraci

      Răspunde
       
      1. Andrei
        Septembrie 10, 2013 la ora 15:43

        Nu, criza bancara nu are legatura cu statul minima. Din contra daca ar fi existat capitalism cu adevarat criza ar fi fost evitata.
        Cand bancherii si-au dat mana cu politicienii atunci a aparut criza. Cand statul intervine in piata cu zeci de reguli si legi atunci apar problemele
        Intr-un stat minimal nici o banca nu ar fi primit nici un fel de avantaj si criza era evitata. Cine avea de falimentat falimenta si gata.

        Răspunde
         
      2. Andrei
        Septembrie 10, 2013 la ora 15:49

        Solutia in Romania, dupa parerea mea este doar statul minimal. Politicianul roman nu trebuie sa aiba pe mana decat bani pentru armata, politie si lumina pe strada, atat!
        Si normal ca daca ii dai politicianului putere pe mana, normal ca se intelege cu corporatia.

        Ia sa le dai bani numai de lumina pe strada, politie, armata si justitie.
        Gata cu avantajele pt corporatii, gata cu clientela politica, gata cu capusarea bugetului si banul ramane in portofelul cetateanului (taxe mici). Urmand ca el sa isi asigure singur pensia, sanatatea si restul.

        Piata libera – asta ii lipseste Romaniei!

        Răspunde
         
        1. alex
          Septembrie 10, 2013 la ora 16:35

          Statul minimal nu prea are cum sa existe practic. Zici ca sa se ocupe de Justitie, dar cum creezi cadrul legislativ ? O Constitutie buna, nu e suficient, deoarece lumea evolueaza. Ai nevoie de amendamente sau legi aditionale, care sa fie discutate printr-o Adunare Nationala sau Regionala, Locala etc. Am observat ca nu spui nimic de Sanatate si politici de Sanatate Publica sau de Mediu. Virusii, parazitii, norii radioactivi nu discrimineaza. Chiar si o educatie la nivel national buna, e necesara, pentru ca analfabetismul in masa nu e ceva de dorit. Sunt de acord cu mai putina putere pt politicieni( si de ce, nu, mai putini ca numar si ca beneficii economice) si cu o fiscalitate mai „aerisita”, dar statul minimal poate sa duca la o anarhie nedorita.As dori sa-mi spui un stat minimal prosper, unde se respecta drepturile cetateanului.

          Răspunde
           
          1. Andrei
            Septembrie 10, 2013 la ora 16:50

            Consider ca o constitutie simpla, un stat minimal si o piata libera = prosperitate.
            Un stat mic nu inseamna anarhie.
            Sper sa ajung sa traiesc vreodata intr-un stat cu adevarat liber. Un stat care sa aiba la temelie principiul: „esti liber sa faci ce vrei atata timp cat nu deranjezi pe cel de langa tine”

            Dau exemplu: sanatatea sau educatia. De ce suntem obligati cu totii sa contribuim la ele? Ar trebui sa fie optionale, vrei sa beneficiezi participi nu nu.

            Bine, lucrurile nu-s nici pe departe simple pentru a fi explicate intr-un singur comentariu, dar ideea e clara.

            Cat despre exemple – La ora actuala nici un stat nu e minimal cu adevarat, sau liber cu adevarat, asa cum consider eu ca ar trebui.

            SUA a fost, cat de cat, pana la un anumit moment dat, anii ’80-’90 si s-a vazut.

            Oricum asta nu e un argument.

            Acum vreo 200 de ani cand sclavagismul era in floare la fel intrebau probabil unii: „spune-mi un stat unde nu exista sclavi”

             
          2. alex
            Septembrie 10, 2013 la ora 17:06

            Anii ’80-90 au micsorat productia otelului, au mutat fabricile de autovehicule in strainatate si au introdus un protectionism asupra pretului petrolului, pe care politica externa americana e accentuata si acum. Totodata au dat „verde” la consum, bancile avand voie sa dea credite fara acoperire cu garantii de rascumparare din partea statului( in loc sa-i bage la inchisoare pentru inselaciune) si au abandonat orice cercetare legata de mediu si dezvoltare durabila. Mie nu mi se pare minimalist, dar nu am pregatire economica, recunosc. Iar contra-argumentul tau cu sclavii e usor sarcastic. Consider ca traim intr-o epoca mai evoluata. Ma refeream la indicatori strict economici si sociali( aici fiind incluse si libertatea cetateanului).

             
    2. Mot Liliana
      Septembrie 10, 2013 la ora 16:25

      Bine, Andrei, banii chiar daca ajung la oameni, dupa ce le-or otravit animalele, le-or distrus modul de viata, bolnavi, fara apa potabila, obligati sa plece din locul lor,la ce le-ar folosi?Ia mai gandeste-te, extinde exemplul asta la un mod de lucru si da-ti seama ca suntem fiinte vii si nu mancam si bem aur sau bani.

      Răspunde
       
      1. Andrei
        Septembrie 10, 2013 la ora 16:38

        Nu inteleg? Eu am spus ca exploatarea trebuie decisa doar de cei afectati iar dvs imi spuneti ca nu-i asa, lasa ca stim noi de la centru cum e mai bine.

        Răspunde
         
        1. Mot Liliana
          Septembrie 10, 2013 la ora 16:52

          Pai nu ai comentat ce am spus eu, eu te-am intrebat la ce mai folosesc banii cand nu ai ce manca, esti bolnav si nevoit sa-ti parasesti casa?Crezi ca ne vom putea hrani vreodata cu aur?Eu voi fi mai atenta in orice caz de acum atunci cand cumpar peste oceanic, dar daca facem din distrugerea mediului un mod de lucru, dupa ce ne distrugem Apusenii si ne va fi si noua teama sa bem apa la ce ne-ar ajuta banii?

          Răspunde
           
          1. Andrei
            Septembrie 10, 2013 la ora 17:03

            Nu am ce raspuns sa dau la intrebari retorice. Evident ca nu mananca nimeni aur.
            Si eu unul nu-s nici pro nici contra exploatarilor, de orice fel. Eu spun doar ca decizia trebuie sa apartina celor afectati, atat.
            Altfel, vin politicienii, ascunsi in spatele ONG-urilor, si a ecologismului si decid ei.

             
    3. sanduCu
      Septembrie 11, 2013 la ora 00:18

      Statul minimal este o utopie sustinuta de cei care cred ca opusul ar fi anarhie. Puterea/statul este legata prin interese comune cu banul/banca. Daca intre patron si angajati apar neintelegeri/exploatare, statul „minimal” va fi de partea patronului pentru a combate … revolta, care n-are nici o legatura cu anarhia, care are ca scop dominarea prin violenta. Despre societate capitalista, stiti ca isi bazeaza existenta pe o relatie foarte simpla si eficace: investesc numai pentru profit. Profitul este de fapt un furt, din avutul comun al societatii (transferat spre privat) sau din avutul individual (exploatarea fortei de munca, salarii necinstit de mici). Exploatarile de aur sunt mai mult decit elocvente. Daca cititi raportul lui „Gabriel” in Noua Zeelanda, o sa vedeti din prima pagina motivele pentru care au ales aceasta afacere: aur national ce revine gratis – nefiind rentabil de exploatat altfel decit prin cianurare – si forta de munca ieftina. Pentru asa ceva merita sa arunci citeva milioane in buzunarele statului respectiv.
      Despre bogatii astia, v-ati intrebat vreodata: ce vor face cu toate bilioanele astea? Ca in pamint cu ei nu le pot lua. Maximum sa lase mostenire urmasilor care sa faca acelasi lucru = sa nu munceasca dar sa continue sa-i saraceasca pe cei care muncesc. Probabil ca daca vor ajunge sa aibe roboti, au scapat de problema cu salariile. Atunci chiar ca nu vor mai avea nevoie de nimeni (probabil ca robotii vor face si sex in locul lor). Credeti ca atunci vor da o piine de mincat cuiva? Nu pentru ca asta este pierdere nu profit.

      Răspunde
       
  • Dan
    Septembrie 10, 2013 la ora 14:36

    Felicitari echipei Biziday pentru prezentarea acestui documentar !!!

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase