Relansarea creditării este o iluzie. Unele bănci încă sunt în căutarea sensului pierdut

Publicat la data de de Moise

creditare

de Moise Guran

O mai ştiţi pe aia cu „Noi ne facem că muncim, voi vă faceţi că ne plătiţi”? Cel puţin prima ei parte este încă valabilă într-un sector în care nu v-aţi fi aşteptat… cel bancar.

Atât de mult au insistat, cu toţii, anul trecut, să crească cumva consumul populaţiei, încât, la un moment dat, începusem să cred că ne apropiem de un nou derapaj. Şi, într-adevăr, în ultimul an, creditul în lei a crescut cu 17%, adică cu vreo 6 miliarde lei. Şi eu sunt de acord să crească consumul, dar nu atât pe credit şi, mai ales, nu într-un ritm de aproape 20%.

populatie lei bun

Atâta doar că, în acelaşi timp în care creditul în lei pare a fi explodat, cel în valută a scăzut cu 9,5%, ceea ce, raportat la o altă bază, înseamnă că, din cele 6 miliarde lei pe care românii le-au făcut suplimentar credite la bănci, 5,3 miliarde de lei s-au întors în bănci, prin refinanţarea unor credite în valută.

populatie total bun

Bravo stimaţi români! Bun moment, euro a fost anul trecut destul de jos. Dar nu asta discut acum…

Din cele 6 miliarde de lei credit în lei, au mai rămas pentru consum şi investiţii, din partea populaţiei, 0,7 miliarde de lei, o sumă chiar decentă pentru un an de zile. Adevărata problemă a fost atunci când am descoperit diferenţa dintre creditele noi făcute de firmele din România şi creditele închise de către acestea.

Pe persoană juridică, patronul român a dus la bancă şi a închis credite de 6 miliarde de lei, dar s-a împrumutat numai 1,2 miliarde de lei.

firme bun

Rezultă că băncile din România nu au introdus bani noi în economia ţării noastre, ci din contră, au tras cam un miliard de euro de pe român, în total, fie el pe persoană fizică sau juridică. Nu mai insist, că şi-aşa am insistat prea mult, asupra creditului la care se aruncă cetăţeanul pe persoană fizică. Firmele însă … Ei bine, cu firmele este altă mâncare de peşte… Firmele nu pot trăi fără creditare, sau, în cel mai bun caz, nu se pot extinde sau dezvolta dacă nu au o bancă în spate.

În acest moment, indiferent de liniile de finanţare pe care le au deschise cu mamele lor de afară, băncile de la noi dau credite din economiile pe care tot noi le facem. Ceea ce este cel puţin nefiresc, dacă nu cumva este chiar aberant, având în vedere dobânzile negative de pe piaţa europeană şi dobânzile foarte mici la care BNR le răstoarnă camioane de bani prin trezorerii.

Cel puţin o parte din vină pentru creşterea economică sub potenţial a ţării noastre o au băncile, iar unele dintre ele, dacă tot n-au de gând să finanţeze economia, ci doar să speculeze anumite conjucturi, poate ar trebui să se retragă de pe piaţa românească. Poate au treabă în altă parte, iar noi le reţinem.

Comentarii prin facebook

33 răspunsuri la Relansarea creditării este o iluzie. Unele bănci încă sunt în căutarea sensului pierdut

  • o femeie
    Februarie 4, 2015 la ora 16:31

    o parte din creditele inchise in euro anul trecut sunt credite ajunse la final. Deci banca a pierdut o sursa de bani, un client (si sper ca pe vecie 🙂 ).

    Intradevar, sunt multi romani care au facut refinantare, si chiar daca raportul euro/leu nu e intr-un moment bun, cei care au credite pe termen lung au ales refinantarea pt reducerea dobanzii, comisioanelor si evident a ratei/dobanzii returnate. Practic, bancile incaseaza din ce in ce mai putin pe planul creditarii. Privind in Bucuresti pe unde stau, s-au injumatatit nr de agentii, si asta este un indiciu al restructurarii si reevaluarii.

    Din ce traiesc bancile? Inca traiesc si din faptul ca firmele sunt obligate sa plateasca salariul in cont, din tranzactii si comisioane (contul meu ING strainez nu are niciun comision pe cand am platit 200 lei intr-un an la contul ING ro doar la plati / transferuri / interograri / retrageri) .
    Firmele raman insa sursa principala a lor de venit – daca nu le ofera o solutie disperata ieftina (de genul eliminat comisioane etc. ) atunci … nu le vad bine.

    Eu vreau un credit pe persoana fizica(investitie). Ies mai bine daca fac creditul in afara tarii decat in Ro.

    Răspunde
     
  • Julia
    Februarie 2, 2015 la ora 12:09

    Imi place ultimul comentariu. Ar trebui folosit mai des. Mai ales de cei de la BNR. 🙂

    Răspunde
     
  • Paul
    Ianuarie 30, 2015 la ora 08:32

    Se pot face afaceri si fara credite la banci..
    Faptul ca iei de la banca un credit de finantare in acest moment denota o slaba pregatire si o oarecare comoditate care tot timpul costa la final mai mult.
    Oricum de banca nu scapi.
    De la pensie, salariu si alte conturi, toate trec prin banca, care se foloseste de banii nostrii, iau comisioane, etc.
    Cand oamenii o sa inteleaga sistemul bancar, acesta va disparea.

    Răspunde
     
    1. AndreiM
      Ianuarie 30, 2015 la ora 10:12

      Banca nu va disparea atata timp cat exista banul. Iar bancile sunt ombilical legate de stat (fac treaba murdara de politica monetara a statului). Desigur, putem discuta de „partea leului” pe care si-o trag, nu inteleg cum banul, care nu este o marfa !!???!!! poate produce profit. De fapt ar trebui sa fie societati non-profit. Si ar mai fi o problema, faptul ca valoarea banului da valoarea muncii, nu invers.
      Cat despre credit, nici o afacere serioasa, la nivel cat de cat ok, nu se poate sustine fara credit. Acum depinde pentru ce il iei, investitii sau sustinerea activitatii curente. Fara credit poti sustine doar o afacere la nivel mic spre mediu, o afacere de familie. Toti care au inceput o afacere, pana la urma au trebuit sa o vanda sau sa atraga investitii din lipsa de capital. Si fara credit, taxele ar fi mult mai mari (sau saracia mai mare)

      Răspunde
       
      1. Paul
        Ianuarie 30, 2015 la ora 21:17

        Exista firme care s-au dezvoltat si se dezvolta fara o linie de credit.
        Cand banii o sa aibe o valoare tangibila si nu vor mai fi creati in functie de pronosticurile unor firme sau banci, atunci rolul celor din urma v-a disparea.
        In ceea ce priveste prezentul eu sunt de parere ca este foarte bine sa iei bani din banca, nu pentru consumabile sau case ci mai degraba pentru o afacere.
        Trebuie avut grija insa cand iei creditul, in cat timp vrei sa il rambursezi si nu cumva rambursarea ta sa se suprapuna cu o scadere pe general a economiei.
        In alta ordine de idei, oamenii de afaceri pregatiti stiu cand sa ia credite.
        Tu ca persoana prin simplu fapt ca spui ca fara banci NU se poate te consider un om blocat sau poate lipsit de imaginatie.

        Răspunde
         
        1. Paul
          Ianuarie 30, 2015 la ora 21:19

          (VA) rog sa imi scuzati greseala de mai sus.

          Răspunde
           
        2. AndreiM
          Februarie 2, 2015 la ora 00:53

          Daca realitatea poate fi considerata lipsita de imaginatie, atunci da, si eu pot fi. Banii nu sunt creati de banci, ci de state. Iar rolul bancilor nu este numai de creditare, altfel ai umbla cu sacosa cu bani dupa tine. In ceea ce priveste creditarea, ce faci daca ai o lucrare si esti platit la 60 de zile iar tu trebuie sa platesti echipamentele la 30?

          Răspunde
           
  • VictorL
    Ianuarie 30, 2015 la ora 01:06

    @Moise,,,Ai grija ce-ti doresti,ca nu cumva sa se indeplineasca”.Nu exista banci straine in Romania ci banci romanesti cu capital mai mult sau mai putin strain.Atita timp cit inca nu a dat faliment nici una ne mentinem si noi cu economia pe linie de plutire.Am mai vazut filmul cind dadeau falimente banci pe capete…
    Bancile au dat credite in draci ,atunci cind au venit si au investit aici economiile occidentalilor,cu gindul la intrarea Romaniei in UE.Stiau ca vor cistiga si au cistigat.Nu inteleg de ce ar fi trebuit sa piarda.Lasa sa cistige si sa avem si noi de unde lua bani cind ne trebuie.Daca nu ne trebuie inseamna ca avem insa nu e cazul,iar banii de ajutoare sociale pentru cei care rezeama stilpii in fata la bodega tot de la banci sunt..
    Se pare ca bancile sunt conduse bine insa in alta parte avem o problema.

    Răspunde
     
  • Kristina
    Ianuarie 29, 2015 la ora 21:11

    Domnule ,e o vorba din popor:”tot raul spre bine..”
    La cum demareaza anchetele la DNA in cazul „ilustrilor ” fosti pdl_isti UDREA,BICA,VIDEANU…,etc.nu m_ar mira ca pana luni sa ajunga procurorii de caz fix la poarta lui BASESCU(fostul presedinte,ca doar sub acoperamantul dumnealui au facut toate faradelegile si COCOS,si BOC,si..,)
    Eu nu stiu cum dracului dormeau astia pe perna acasa ,cand furau atat de colosal „de la gura amaratilor :copii cu 40lei alocatie lunara,pensionari cu 350 lei ,bolnavi de cancer fara speranta unui tratament adecvat)
    Si ca sa revin,e bine chiar si pt.aceasta emisiune,cu toate ca se vrea neutra ,a fi absenta la asa evenimente.
    GADEA SI BADEA au tot acuzat,la un momentdat ziceam ca sufera amandoi de sindrom obsesiv ,
    Dar am trait sa vad si punerea sub interdectie a Elenei Udrea,a lui Videanu,…,si
    tot de bine sa auzim,
    Doamne ajuta la dreptate si adevar,si in tara asta amarata

    Răspunde
     
    1. VictorL
      Ianuarie 30, 2015 la ora 00:41

      Eu nu m-as ambala asa de tare…Astept sa vad condamnarile.Din ce am aflat azi Elena Udrea a luat din banca 3,3mil euro credit cu care a cumparat un teren pe care acum banca il vinde la licitatie plecind de la 7,5mil euro.Adica Udrea e idioata si nu si-a mai platit ratele la un credit legal si la care ar cistiga bani legali in timp ce pe partea cealalta spala,storcea si usca bani furati pentru barbatu-sau.
      Toate calculatoarele din Romania merg cu Windows-uri piratate de pe Microsoft in timp ce microsoft dadea spagi grase pentru ca guvernul sa cumpere licente.Asta ca si cum ar mai fi putut cumpara windows si de la alt aprozar de de peste drum,nepiratat binenteles.
      Videanu acum e arestat pentru ca a luat masuri sa functioneze niste combinate din Romania si sa nu se inchida,cum s-a intimplat pe urma…Dupa mintea mea bolnava pentru asta statea pe scaunul de ministru si asta era treaba lui.
      Hotii toti la puscarie,zic si eu,dar sa fie prinsi si dovediti ca au comis-o.
      E misto sa vedem ca DNA-ul lucreaza in draci dar daca ne uitam bine cu ce ne alegem la urma tot noi pierdem.Am bagat la puscarie ,,regii asfaltului”,cu toate ca dadeau spagi in toate partile nu doar la una si acum nu mai face autostrazi nimeni.Au mai ramas citeva firme straine,falimentare,care si alea dau spaga in toate partile dar DNA-ul nu ajunge la nasul lor.
      Dam Microsoft afara din tara si apoi ne vom mira ca se duce in cap si si industria IT&C…
      Raminem cu distractia de la televizor si o platim regeste si daca a ajuns Mircea Badea si Gidea sa ne faca educatie atunci chiar ne meritam soarta.

      Răspunde
       
  • redboy
    Ianuarie 29, 2015 la ora 20:39

    Perfect de acord…bancile fac joc de glezne.
    Ne-au mintit atunci cand am privatizat sectorul bancar si acum ca si-ai vazut sacii in caruta fac ce la trece prin cap…si nu fac ceva bun..asta este problema
    S-au imprumutat 20 de miliarde si s-au taiat salariile si ajutoarele sociale ca bancile sa-si permita sa traiasca din tampeniile pe care le-au facut…ca au facut numai tampenii.
    Nu mai vorbesc despre Banca pentru locuinte…genul acesta de stimulare este de-a dreptul nesimtit…adica da statul bani ca banca privata sa atraga bani….curat capitalism.
    Intrebarea este…cat ii mai suportam?
    In 2009 si 2010 au facut profituri record…si eram in plina Criza financiara.
    Sa-mi spuna cineva care a facut economia cum se poate?
    Nu mai vorbesc despre comisioane,dobanzile din burta etc.
    Scuze…am profitat de ocazie sa ma racoresc un pic.
    Ca o remarca…la Digi 24 la emisiunea economica realizatorul a vazut cu totul altceva…si cred ca se inseala.

    Răspunde
     
  • Leo Zagami
    Ianuarie 29, 2015 la ora 18:36

    mai este cineva care nu a auzit de Carantania ?

    Răspunde
     
  • Crisy
    Ianuarie 29, 2015 la ora 16:24

    Sa discuti de credite bancare intr-o economie profund stricata e ca si cand ai discuta de funie in casa spanzuratului.

    Răspunde
     
  • Petrescu
    Ianuarie 29, 2015 la ora 16:13

    Moise, exista si varianta de credit ieftin oferita de Bancile de locuinte. Economisesti o perioada in lei, cu dobanda de 2% si prima de stat si apoi credit cu 5 % fixa in lei.
    Asa s-a ridicat Germania dupa razboi, perte 70% din locuintele lor proprietate sunt construite asa, la noi doar 2%….

    Răspunde
     
    1. Crisy
      Ianuarie 29, 2015 la ora 16:26

      si cate sute de ani trebuie sa economisesti sub randamentul din piata ca sa ajungi sa-ti iei o casa?

      Dupa parerea mea e escrocherie. Bancile ar trebui sa bonifice dobanda corecta, cea din piata, la care sa se adauge prima de la stat nu sa completeze o dobanda mizera cu prima.

      E pacat ca prostii nu se prind.

      Răspunde
       
  • bogdan
    Ianuarie 29, 2015 la ora 15:10

    Bancile nu dau imprumuturi la firme de frica. Sau mai bine zis nu dau imprumuturi fara gaj. La noi e o practica larg raspindita ca o firma cu datorii sa fie falimentata iar activele ei sa fie preluate intr-o forma sau alta de alta firma. Si atunci bancile sunt reticente in a acorda imprumuturi firmelor, de frica posibilelor tsepe. Iar la asta se adauga lipsa generala de incredere in economie la nivel european, unde bancile stau pe un munte de bani si nu stiu ce sa faca cu ei.

    Astea sunt efectele crizei prin care tocmai am trecut.

    Eu daca ma duc miine la banca si ofer gaj si ma incadrez in criteriile lor cu veniturile, primesc imediat credit. Fara gaj, sume mici, dobanda mare, perioada de rambursare de maxim 5 ani.

    Răspunde
     
  • Marian Androne
    Ianuarie 29, 2015 la ora 12:50

    Bancile raman pt ca statul roman e dependent de banii lor ca de morfina.
    Poate nu stiati dar Finantele se imprumuta cam cu 2 MLD lei medie lunar…

    Răspunde
     
    1. bogdan
      Ianuarie 29, 2015 la ora 15:05

      90% din aceste imprumuturi sunt pentru a acoperi imprumuturi mai vechi. Daca vrei sa vezi cit imprumuta statul anual (cheltuieli bugetare – venituri bugetare) mergi pe siteul mfinante.ro si vezi cit a fost deficitul bugetar pe 2014, 12.5 mld lei

      Răspunde
       
  • ioana
    Ianuarie 29, 2015 la ora 10:44

    Aveti dreptate … sa plece … dar se pare ca BNR tine prea mult la fiecare bancuta cat de mica… am senzatia ca BNR protejeaza bancile grecesti mai tare decat propriul lor guvern.
    Cate calcule la conversie … pentru ce?
    Toate acele banci pierd sume imense din proiecte imobiliare nefinalizate sau care au crapat.
    Ani de zile aceste banci au rezistat tocmai din veniturile date de schimbul valutar. Bani castigati pe hartie, sa mai treaca o raportare catre bancile centrale. Oricum grecii sunt recunoscuti ca rapoartele si realitatea sunt doua lucruri diferite.

    Răspunde
     
  • Stoenovici
    Ianuarie 29, 2015 la ora 03:45

    Dle Guran,
    propun un fond de investitii cu bad assets ca al bancilor in care are loc o reevaluare in jos pina la 20 de bani la leu pe credit si care va fi listat la bursa ca NEPI si apoi toti cei ce au varsat in acest fond creditele lor rele sa devina actionari si bancile inclusiv si sa astepte in fiecare an dividend si sa fie o stare de normalitate ca la altii de afara..

    Răspunde
     
    1. Moise
      Ianuarie 29, 2015 la ora 08:21

      🙂 ar fi legea falimentului personal dar colectiv

      Răspunde
       
      1. un turist
        Ianuarie 29, 2015 la ora 13:46

        Moise.Cunosc personal persoane care se afla in lichidare deci faliment personal dar daca se mai poate considera om liber ramine o intrebare.Timp de 6 ani sa fi controlat ca un copil mic de autoritati nu este un lucru usor.Singura solutie dar de mare risc si ilegal este sa pui deoparte din timp ce mai ai si pe urma anuntat falimentul.

        Răspunde
         
      2. Nic
        Ianuarie 29, 2015 la ora 17:16

        Jos palaria domnule Guran. Analiza in detaliu cu care ne-ati obisnuit.

        Răspunde
         
      3. Stoenovici
        Ianuarie 30, 2015 la ora 03:00

        Cred ca am fost prea scurt in explicarea ideii. Bancile dau in acest fond de imobiliare toate acele imobiliare care le dau in acele vehicole de investitii straine si va garantez ca vor exista multi care sa investeasca in cazul listarii pe Aero la BVB.

        Răspunde
         
  • okay
    Ianuarie 28, 2015 la ora 21:06

    sa mai tin sau nu banii in depozite? sa mai fac depozite? in ce pot investi pentru batranete?

    Răspunde
     
    1. Bogdan Catrina
      Ianuarie 28, 2015 la ora 22:58

      Să-i ţii în banci sau să-i investeşti în ouăle lui Nastase e cam acelaşi lucru.

      În curând îţi vor lua bani pentru că îşi ţii economiile la ei. De. Ţii protejează, îi întorc de pe o parte pe alta… şi asta zilnic.

      Răspunde
       
  • Crisy
    Ianuarie 28, 2015 la ora 20:43

    S-a cam dus vremea randamentelor de business de 25-30% cand iti permiteai sa iei un credit.. Acu, daca ai 10% esti fericit, iar la 10% profit, nu ai din ce plati creditul, practic mori de foame.

    Răspunde
     
    1. dragos
      Ianuarie 28, 2015 la ora 22:15

      @ Crisy: ar merge perfect daca nesimtitii de la banci ar da credite cu dobanda de 3-4%, asa cum se face prin alte tari normale. Dar BNR i-a lasat sa faca ce au vrut si uite unde am ajuns! Pe mine m-au pacalit nenorocitii de la Bancpost sa iau un credit cu 13% la euro si de 5 ani tot patimesc extrem cu ei, m-au dus pana la insolventa…

      Răspunde
       
      1. Stoenovici
        Ianuarie 29, 2015 la ora 03:41

        Exista o cifra pe care fiecare solicitant de credit trebuie sa o stie si sa nu o uite niciodata: 30% !!! Toate sumele posibile de imprumutat ale unui indatorat nu trebuie sa fie mai mare de 30 % din venit lunar.
        Cine are calcule diferite si a luat mai mult este bun de plata. Si lasati-ma cu e vina bancilor ! Oameni buni luati cultura economica pe piine pentru ca merita sa dormiti linistiti noaptea !

        Răspunde
         
    2. Dan
      Ianuarie 28, 2015 la ora 23:07

      Dobannda e cu 100% mai mare decat in tarile civilizate 🙂

      Răspunde
       
  • Crisy
    Ianuarie 28, 2015 la ora 20:39

    Reluarea creditarii intr-o economie care este la pamant din toate punctele de vedere este o falsa problema. Ce afacere merita sa faci si care e marja ei de profit astfel incat sa-ti iasa si tie ceva si sa poti da si creditul inapoi.

    Ce mai duduie in tara asta, in afara de afacerile dubioase cu statul, sa mai merite sa treci pe la banca ???

    Răspunde
     
  • aalex
    Ianuarie 28, 2015 la ora 20:34

    Cu alte cuvinte, sa se duca naibii 🙂

    Răspunde
     
 
 
Adaugă comentariul
 
 

Emailul nu va fi făcut public. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Nume: *
Adresa de email: *
Pagină web
Comentariul*
 caractere rămase