O aeronavă americană de patrulare, care avea la bord mai mulți jurnaliști americani, a fost interceptată de aviația chineză în Marea Chinei de Sud. A fost somată să se îndepărteze, dar piloții americani au refuzat.

The Wall Street Journal și CNN relatează că, astăzi, un avion de luptă chinez J-11, înarmat cu patru rachete aer-aer, s-a apropiat de un avion american de patrulare P-8 și i-a cerut să nu se apropie de spațiul aerian chinez.

Reporterii spun că incidentul s-a produs deasupra Insulelor Paracel, revendicate atât de China, cât și de Vietnam. Piloții american au răspuns aeronavei de luptă a Chinei că se află în spațiul aerian internațional.

Un episod similar a avut loc în decembrie, când de un avion american care efectua operațiuni de recunoaștere deasupra Mării Chinei de Sud s-a apropiat o aeronavă chineză. Partea chineză a declarat că avionul american ar fi virat brusc spre el, însă Beijingul nu a dorit să se angajeze în discuții legate de acest eveniment cu Washingtonul.

“Tendința pare a fi una de agresivitate în creștere treptată”, a comentat căpitanul Will Toraason, comandantul aeronavelor de supraveghere ale Marinei SUA din zonă modul de acțiune al piloților militari chinezi.

Tensiunile dintre cele două state s-au accentuat după ce SUA au doborât un balon chinez de supraveghere. Beijingul a susținut constant că era doar un balon meteorologic scăpat de sub control, dar experții americani au spus că aparatul avea la bord aparatură de interceptare a comunicațiilor. De altfel, autoritățile chineze au acuzat ulterior SUA că spionează China, folosindu-se chiar de avioanele de patrulare.

China revendică toate zonele bogate în resurse din Marea Chinei de Sud și are dispute teritoriale cu mai multe state. A construit chiar insule artificiale pentru a pretinde că apele internaționale fac parte din teritoriul său. În acest context, Marina SUA desfășoară frecvent acțiuni de patrularea pentru a limita pretențiile de control asupra regiunii și pentru a documenta evoluția militarizării insulelor artificiale. 

Surse: The Wall Street Journal, CNN

Folosim cookies