Garda de Coastă a Statelor Unite (USCG) a publicat raportul final al anchetei privind implozia submersibilului Titan, care a avut loc în iunie 2023, în timpul unei scufundări către epava Titanicului, în Oceanul Atlantic. Implozia a fost cauzată de “pierderi de integritate structurală la nivelul carcasei din fibră de carbon”, ceea ce a condus la o implozie catastrofală și decesul instant al celor cinci pasageri de la bord.
Raportul dezvăluie, în urma unei anchete ce a durat doi ani, că principalii factori au fost procesul inadecvat de proiectare, certificare, întreținere și inspecție al navei Titan de către OceanGate. De asemenea, cadrul de reglementare intern și internațional este inadecvat pentru operațiunile submersibile și navele cu design inovator. În plus, OceanGate s-a folosit de “tactici de intimidare, permisiuni obținute pentru operațiuni științifice și o reputație favorabilă” pentru a ocoli prevederile ce impuneau supravegherea de către o enitate din afara companiei. “Prin crearea strategică și exploatarea confuziei și a lacunelor legislative, compania a reușit să opereze Titan complet în afara protocoalelor stabilite pentru scufundările în adâncime”, se arată în raport.
Anchetatorii au mai constatat că OceanGate nu a investigat și nu a remediat în mod corespunzător anomaliile constatate în urma expediției sale din 2022. Au stabilit că sistemul de monitorizare în timp real al navei Titan a generat date care ar fi trebuit analizate și, ulterior, ar fi trebuit luate măsuri. Cu toate acestea, OceanGate nu a luat nicio măsură legată de date, nu a efectuat nicio întreținere preventivă și nu a depozitat corespunzător nava Titan în timpul extrasezonului extins dinaintea expediției sale din 2023.
Investigația a mai scos la iveală și faptul că OceanGate nu avea personal experimentat, iar mediul de lucru era unul toxic, ceea ce i-a permis lui Rush să ignore inspecții esențiale, analize de date și proceduri de întreținere preventivă.
“Această tragedie maritimă și pierderea a cinci vieți omenești puteau fi prevenite. Ancheta de doi ani a identificat mai mulți factori care au contribuit la această tragedie, oferind lecții valoroase pentru a preveni o nouă tragedie. Este nevoie de o supraveghere mai strictă și de opțiuni clare pentru operatorii care explorează concepte noi în afara cadrului de reglementare existent. Sunt optimist că descoperirile și recomandările noastre vor contribui la îmbunătățirea gradului de conștientizare a riscurilor și a importanței unei supravegheri adecvate, oferind în același timp o cale pentru inovare”, a concluzionat anchetatorul șef.
Reamintim, în iunie 2023, submersibilul Titan, operat de compania privată OceanGate Expeditions, a dispărut în Atlanticul de Nord, în timpul unei scufundări turistice spre epava Titanicului, aflată la aproximativ 3.800 de metri adâncime și la peste 600 km de coasta Newfoundland, Canada. La bord se aflau cinci persoane – miliardarul britanic Hamish Harding, omul de afaceri pakistanez Shahzada Dawood și fiul său Suleman, pilotul francez Paul-Henry Nargeolet și Stockton Rush, CEO-ul companiei OceanGate și pilotul submersibilului. Călătoria era planificată să dureze opt ore, iar Titan avea o rezervă de oxigen pentru 96 de ore. Dispariția s-a produs la aproximativ o oră și 45 de minute de la scufundare, moment în care toate semnalele de comunicare s-au întrerupt. Resturile submersibilului au fost descoperite câteva zile mai târziu, la circa 400 de metri de epava Titanicului, iar ancheta oficială a confirmat că Titan a suferit o implozie catastrofală, soldată cu moartea tuturor celor aflați la bord.
Sursă: BBC, Garda de Coastă a SUA
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.