Update, vineri, ora 6.00. Potrivit mai multor publicații americane, Marina SUA operează o tehnologie ultrasecretă de detectare acustică, concepută pentru a identifica submarinele inamice. Sistemul respectiv “a auzit”, pentru prima dată duminică, ceea ce experții au bănuit că este implozia submersibilului Titan, la câteva ore după ce acesta și-a început călătoria.

Marina a început să verifice înregistrările sonarelor imediat ce submarinul a pierdut comunicația și, la scurt timp după aceea, duminică, sistemul american a detectat sunetul unei implozii. Informațiile au fost transmise Gărzii de Coastă, dar aceasta a continuat căutările și a folosit datele transmise de sistemul de ascultare al mării pentru a restrânge sfera de căutare și pentru a putea descoperi, joi, locul în care se aflau resturile navei. Aceste informații nu au fost anterior publicate pentru că Marina nu a putut spune cu certitudine că sunetul imploziei a venit de la submersibilul Titan.

Update ora 22: Garda de Coastă a SUA a confirmat că submersibilul Titan a suferit o implozie. “Am găsit cinci bucăți de resturi din submersibil. Am putut identifica faptul că acestea aparțin Titan. Am găsit niște bucăți din afara carcasei, apoi o zonă mai mare de rămășițe. Ulterior am găsit o parte din extremitatea batiscafului, ceea ce ne-a indicat că a avut loc un eveniment catastrofal. A fost identificat și celălalt capăt al carcasei“, au declarat reprezentanții Gărzii de Coastă.

A fost o operațiune extrem de complexă și un caz foarte dificil. Încă trebuie să punem la punct detaliile pentru a stabili ce s-a întâmplat și cum s-a produs accidentul. Aceste vehicule operate la distanță, roboții submersibili, vor continua misiunile de căutare“, a mai transmis Garda de Coastă.

Autoritățile americane au mai precizat că resturile acestuia au fost găsite la aproximativ 400 de metri de epava Titanicului: “Este într-o zonă în care nu există resturi ale Titanicului. Din dimensiunea porțiunii cu resturi, ne dăm seama că a avut loc o implozie în apă“.

În același timp, OceanGate, compania care deținea submarinul Titan, a transmis cu puțin timp înainte de conferința de presă a Gărzii de Coastă, un comunicat de presă în care precizează că ia puternic în considerare decesul tuturor pasagerilor.

Acum credem că CEO-ul nostru Stockton Rush, Shahzada Dawood și fiul său Suleman Dawood, Hamish Harding și Paul-Henri Nargeolet s-au pierdut, din păcate.

Acești bărbați erau adevărați exploratori care împărtășeau un spirit distinct de aventură și o pasiune profundă pentru explorarea și protejarea oceanelor lumii. Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete și de fiecare membru al familiilor“, se arată în comunicatul companiei.

Update ora 20:30: David Mearns, care este prieten cu doi dintre pasagerii de la bordul Titan și care face parte dintr-un grup de WhatsApp unde sunt și membri ai The Explorers Club, a declarat pentru Sky News că directorul acestuia a spus: “Este vorba de cadrul de susținere și de capacul din spate al submersibilului”.

A adăugat că, în acest caz, încă nu s-a găsit întregul submersibil, ci doar părți din el și că cel mai probabil acesta s-a fragmentat.

Update ora 19 Paza de Coastă a Statelor Unite a informat că a găsit un câmp de resturi în apropierea epavei Titanicului. Deocamdată nu au stabilit dacă aparțin submersibilului Titan, folosit pentru a duce turiștii să vadă epava vaporului care s-a scufundat acum peste o sută de ani. Paza de Coastă va susține o conferință de presă la ora 22 (ora României).

Echipele de căutare vor fi sprijinite de două aeronave ale Forțelor Aeriene Britanice, un C-17 Globemaster și un A400M Atlas. C-17 va aduce din UK echipamente comerciale specializate în căutarea la mari adâncimi, potrivit unui purtător de cuvânt al guvernului britanic, citat de The Guardian.

Știrea inițială: Atlanticul de Nord. Șansele ca cele cinci persoane de la bordul submersibilului Titan să fie găsite în viață au scăzut dramatic. Rezervele de oxigen ajungeau pentru aproximativ 96 de ore, iar acestea au trecut.

Submersibilul Titan, folosit pentru a duce turiștii să vadă epava Titanicului, a dispărut în Atlanticul de Nord duminică. Scufundarea până la Titanic (aflat la 3.800 de metri adâncime) era planificată să dureze opt ore, patru dintre acestea fiind alocate explorării epavei. Submersibilul “Titan” începe fiecare călătorie având o rezervă de oxigen care ar ajunge teoretic pentru 96 de ore.

Șeful Gărzii de Coastă a SUA a declarat pentru Sky News că echipele de salvare rămân optimiste, chiar dacă cele 96 de ore au trecut: ”Deși suntem conștienți de timp și am luat în considerare o mulțime de date și informații în căutare, aceasta este încă o căutare și salvare activă în acest moment”, a declarat amiralul John Mauger.

Întrebat când salvatorii consideră că situația este ”dincolo de orice speranță”, Mauger a declarat că ”există un timp și un loc pentru această discuție”, dar că se concentrează  pe comanda echipei comune de salvare. Acesta a adăugat că vremea este favorabilă și echipele de salvatori “profită la maximum de această fereastră meteorologică și de condițiile bune”.

Jurnalistul David Pogue, care a călătorit spre epava Titanicului anul trecut cu același submarin, a explicat că nava folosește două sisteme de comunicare: mesaje către o navă de suprafață și semnale de siguranță, care sunt emise la fiecare 15 minute pentru a indica faptul că submersibilul funcționează. Ambele sisteme s-au oprit duminică, la aproximativ o oră și 45 de minute după ce nava a fost scufundată.

Construit din fibră de carbon, cu o lungime de 6,7 metri, o înălțime de doar 2,5 metri și o greutate de aproape zece tone, submersibilul poate transporta cinci persoane. Pasagerii sunt nevoiți să stea pe jos, ghemuiți, deoarece spațiul permite unei singure persoane să își întindă picioarele. Înainte de călătorie, aceștia sunt sfătuiți să reducă consumul de alimente, pentru a evita folosirea toaletei improvizate de la bordul submersibilului.

Cele cinci persoane de la bordul submersibilului erau miliardarul britanic Hamish Harding, directorul executiv al Ocean Gate Expeditions, Stockton Rush, pilotul francez Paul-Henry Nargeolet, omul de afaceri Shahzada Dawood și fiul acestuia. 

Salvatorii trebuie să acopere o zonă care se întinde pe 26 de mii de kilometri pătrați, la o adâncime de peste 3.600 de metri, în căutarea navei. O ambarcațiune norvegiană, echipată cu roboți subacvatici autonomi, și o altă navă din Franța au cercetat zona ultimei locații cunoscute a Titan (submarinul dispărut), la aproximativ 700 de km în largul coastei Newfoundland, Canada. 

Submarinul Titan a fost construit pe parcursul a opt ani și, potrivit reprezentanților companiei, a fost supus la peste 50 de scufundări de testare. De la dispariția navei, în presă au început să apară controversele din jurul companiei Ocean Gate.

Foști angajați susțin că Titan nu era sigur din punct de vedere tehnic pentru a călători la adâncimi atât de mari, întrucât a fost proiectat pentru scufundări în ape de mică adâncime. David Lochridge, fostul director al operațiunilor marine ale companiei, a susținut într-un dosar depus în instanță că a fost concediat pe nedrept în 2018 pentru că a exprimat îngrijorări cu privire la siguranța și testarea submersibilului.

Lochridge a declarat că a fost însărcinat de Stockton Rush, directorul executiv al Ocean Gate, care se numără printre cei cinci de la bordul Titan, să efectueze o inspecție a submersibilului. În urma inspecției, a adus în discuție faptul că nu a fost efectuat niciun test pe corpul navei Titan pentru a verifica “delaminările, porozitatea și golurile provocate de adezivul utilizat în construcția navei din cauza grosimii de cinci metri a pereților săi”. În schimb, cei de la Ocean Gate au spus că nu există niciun fel de echipament pentru a efectua un astfel de test. Procesul a fost soluționat și respins în noiembrie 2018. 

Un fost angajat care a lucrat la dezvoltarea submersibilului Titan a declarat că, deși consola wireless folosită pentru operarea navei poate părea că nu este dotată cu tehnologia necesară, acest lucru este neadevărat. Compania a încercat să folosească “cât mai multe elemente din comerț pentru a reduce cercetarea și dezvoltarea, precum și costurile.”

Un document depus la tribunalul din Virginia anul trecut arată că “la prima scufundare pe Titanic, submersibilul s-a confruntat cu o problemă la baterie și a trebuit să fie atașat manual la platforma de ridicare. Ocean Gate a decis să anuleze a doua misiune pentru a face reparații și îmbunătățiri operaționale, după ce nava a suferit daune la componentele sale externe.” Nu au existat probleme legate de submersibil care să anuleze scufundările în a treia, a patra sau a cincea misiune, potrivit dosarului judiciar, ceea ce a dat undă verde noii misiuni de duminica trecută.

Ieri, o aeronavă canadiană specializată în detectarea submarinelor a auzit un ciocănit repetat la intervale de 30 de minute, semn că cei cinci bărbații ar mai fi fost în viață la acea vreme. Ulterior, salvatorii au transmis că nu pot spune cu certitudine că zgomotele veneau de la submersibil.

Surse alternative: Euronews, CNN

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday