Succesele Armatei Ucrainene în Marea Neagră sunt motivul de bucurie pentru Kiev, înainte de împlinirea a doi ani de la declanșarea războiului, pe 24 februarie. Miercuri dimineață, serviciul de informații al armatei a anunțat distrugerea navei rusești de desant “Cezar Kunikov”, parte a Flotei Ruse de la Marea Neagră, în urmai unei operațiuni cu drone maritime în largul coastei Crimeei.
Deși, practic, Ucraina nu are flotă proprie, a obținut avantajul în fața Rusiei datorită inovării tehnologice și incapacității militarilor ruși, scrie CNN într-o analiză. Mărturie stă faptul că ucrainenii au scufundat sau avariat 20 de nave, circa o treime din Flota Rusă a Mării Negre. Crucișătorul “Moskva”, nava amiral a Flotei Mării Negre, a fost scufundat în aprilie 2022, la nici două luni de la începutul războiului.
Aceste reușite au permis Kievului să deschidă un coridor maritim pentru exportul cerealelor, după ce Rusia s-a retras, anul trecut, din acordul intermediat de Turcia și ONU. Această situație a fost punctată și de președintele Volodimir Zelenski, într-un interviu recent: “Rusia a pierdut multe nave, iar în Marea Neagră am reușit să construim un coridor pentru cereale, așa că această parte pragmatică a operațiunii cu efecte asupra economiei a fost condusă într-un mod pozitiv”.
Înainte de invadarea țării, agricultura asigura 11% din PIB-ul Ucrainei și conta pentru 40% din veniturile obținute de pe urma exporturilor. Aproape toate produsele au fost exportate prin Marea Neagră. În iulie 2023, după retragerea Rusiei din acordul pentru exportul grânelor, ucrainenii au lansat coridorul alternativ și au intensificat atacurile cu drone și rachete asupra Flotei Ruse. Rezultatul a fost că Ucraina a exportat 22,6 milioane de tone de mărfuri, în doar jumătate de an, potrivit oficialilor de la Kiev, dar și de la Washington. Numai în ianuarie, Ucraina a livrat, pe mare, bunuri în valoare de 1,9 miliarde de dolari, un număr puțin mai mic decât într-o lună de ianuarie dinainte de invadarea țării.
CNN amintește că, după ce Rusia a părăsit acordul cu ONU și Turcia, a lansat atacuri cu drone și rachete asupra infrastructurii portuare ucrainene de la Marea Neagră și a amenințat că va scufunda navele comerciale care transportă mărfuri către și dinspre Ucraina. Amenințarea nu a fost, însă, pusă în practică.
Publicația americană mai aduce aminte că, în august 2023, Rusia a retras o parte din navele din componența Flotei Mării Negre din portul Sevastopol, din Crimeea, în porturi considerate mai sigure, pe coasta Rusiei continentale. Acest lucru a fost subliniat și de un purtător de cuvânt al Marinei Ucrainene, care a transmis că navele rusești de război sunt forțate să rămână în estul Mării Negre, în cea mai mare parte a timpului. Și lansarea rachetelor de croazieră către teritoriul Ucrainei a devenit o operațiune dificilă, pentru că logistica a rămas în peninsula Crimeea.
Ucraina a ajuns un pionier în dezvoltarea și utilizarea de drone maritime, pe care le folosește pentru a ataca navele rusești ancorate în porturi din Crimeea și Rusia. Dispozitivul MAGURA-5, de cinci metri lungime și cu o rază de acțiune de până la 450 de mile marine (circa 830 de kilometri), conform producătorului, are o sarcină utilă de 230 de kilograme, suficient de mare pentru a provoca daune grave, scrie CNN. Este, de asemenea, manevrabil, astfel că poate evita sistemele defensive ale Rusiei.
Bloggerii militari ruși au criticat Armata Rusă. Rybar, unul dintre cei mai cunoscuți, a scris, după atacul de astăzi, că “Flota Mării Negre este incompetentă și incapabilă să respingă atacurile ucrainene”.
Ucraina mai folosește rachete cu rază lungă de acțiune furnizate de Marea Britanie (Storm Shadow) și Franța. Publicația americană aduce aminte că, în septembrie 2023, sediul Flotei Mării Negre din Sevastopol a fost ținta unui astfel de atac, într-un gest de moral pentru Armata Ucraineană. De asemenea, și operațiunile de sabotaj au ajutat la reducerea capacității rușilor de a-și proiecta puterea în Marea Neagră.
Cu toate acestea, există încă riscuri pentru transportul comercial în vestul Mării Negre. Odesa, unul din cele mai importante porturi ucrainene, este o țintă frecventă a rușilor, ultima dată fiind lovit săptămâna trecută. Totodată, nu trebuie uitat riscul minelor marine aflate în derivă. CNN încheie prin a spune că este puțin probabil ca Rusia să încline balanța în favoarea sa, deoarece Turcia a închis strâmtorile Bosfor și Dardanele pentru navele de război.
Foto: mil.in.ua
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.