Rusia. Guvernul propune ca avioanele luate în leasing să nu mai fie returnate constructorilor occidentali dacă nu pot fi achitate sau dacă contractele sunt suspendate, decât prin aprobarea Kremlinului. În paralel, China și UE suspendă livrările de componente pentru avioane comerciale.

Sectorul aviatic al Federației Ruse este puternic lovit de sancțiunile impuse de Uniunea Europeană în ultimele săptămâni. Astfel, producătorilor din UE le este interzis să încheie noi acorduri de închiriere sau de vânzare cu liniile aeriene din Rusia și sunt obligați să le rezilieze pe cele în vigoare. De asemenea, ei nu pot să mai trimită piese de schimb în Rusia, pentru avioanele aflate deja în circulație.

În acest sens, Ministerul Transporturilor de la Moscova a lansat un proiect de lege care prevede: dacă producătorul care a încheiat contracte cu companiile rusești cere rezilierea contractului, decizia trebuie validată de către Comisia Aviației a guvernului rus. În absența avizului, operatorii ruși au permisiunea guvernului să continue folosirea avioanelor respective.

Atât aeronavele, cât și motoarele de pe ele vor putea fi asigurate de către brokeri din țară, iar plata către locatori, dacă nu se încheie contractul, se va putea face numai în ruble, mai arată inițiativa care va fi în transparență decizională în următoarele două săptămâni. Proiectul face referire la toate contractele încheiate înainte de 24 februarie, când Rusia a invadat Ucraina.

Dacă la nivelul UE a fost interzis firmelor să furnizeze piese de schimb pentru avioanele din flota comercială a Rusiei, și China a refuzat să facă acest lucru, potrivit unui oficial rus al Autorității Aeriene, care a adăugat că vor fi căutați parteneri în țări precum Turcia sau India. Ministerul rus de Externe a avertizat că întreg sectorul aviatic este în pericol, din cauza acestor restricții. De exemplu, directorul Ural Airlines atrage atenția că avioanele companiei sale mai pot circula în siguranță doar două – trei luni, dacă nu primește piese de schimb din străinătate. 

Cea mai mare parte a aparatelor de zbor civilie din parcul Kremlinului sunt fabricate de către Boeing sau Airbus și ele sunt înregistrate în străinătate, cele mai multe în Bermuda. În ultimele două săptămâni, 176 de aeronave au fost înscrise în țară.

Surse alternative: Reuters, Interfax

Folosim cookies