Corpul de Control al Prim-ministrului a efectuat un control la compania de stat CFR, care a vizat perioada 01.01.2017 – 31.07.2019. Raportul scoate la iveală deficiențele grave găsite la CFR. Din cauza lipsei investițiilor, 592 de km de cale ferată sunt considerați periculoși, în timp ce restricții de viteză permanentă erau pe 1.335 km.

Totodată, raportul arată că în această perioadă CFR a absorbit doar o treime din fondurile europene. Potrivit sursei citate, la data de 11 noiembrie 2019, valoarea totală a proiectelor finanțate din fonduri europene aferente POST 2007-2013, POIM 2014-2020 și CEF 2014-2020 era de peste 29,152 miliarde de lei, finanțarea nerambursabilă era de aproape 17,6 miliarde de lei, iar cuantumul absorbit de 5,781 miliarde de lei.

Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de 68,86 km/h, iar la data de 30 august 2019 se înregistrau 1.236 restricții de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat la CFR.

Datele oficiale cuprinse în raportul citat arată că, la începutul anului 2017, se aflau în evidență, pe rețeaua CFR SA, 1.206 de puncte periculoase, însumând o lungime de circa 604 km, iar până la data de 30 august 2019, ca urmare a lucrărilor executate, au fost scoase din evidență un număr de 74 de puncte periculoase și au apărut alte 39 de noi puncte periculoase, astfel încât, la data de 30.08.2019 se înregistrau în evidențele Direcției Linii un număr de 1.171 puncte periculoase, însumând cca. 592 km.

Referitor la calitatea elementelor infrastructurii feroviare aflate în administrarea CFR SA, Corpul de control a constatat că acestea au scadența depășită la reînnoire, cu procente cuprinse între 35% și 92%. ”În acest sens, exemplificăm elementul de infrastructură feroviară publică „linii curente și directe”, în lungime desfășurată de 13.545 km, din care este scadent la reînnoire un procent de 73%, respectiv 9.829 km, în anul 2019.”, se subliniază în document.

Concluziile prezentate în  raport arată că CFR SA a efectuat întreținere, reparații și reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariția unui număr mare de restricții de viteză, puncte periculoase și închiderea unor linii, afectând astfel siguranța feroviară și implicit limitarea vitezei de circulație a trenurilor în raport cu viteza planificată.

Controlul a urmărit și „Productivitatea muncii” în cadrul companiei, indicator calculat ca raport între veniturile totale din exploatare și numărul mediu de salariați. Astfel, acest indicator s-a realizat în procent de 54,82%, în anul 2017, în procent de 59,90%, în anul 2018 și în procent de 21,41%, la data de 30.06.2019, față de nivelul prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat prin hotărâre de Guvern.

În perioada 2017-2019, performanțele economice ale companiei au scăzut de la un profit contabil brut de 210.122.360 lei în anul 2017 la o pierdere contabilă brută estimată, de 32.788.000 lei în anul 2019, se mai arată în raport.

Totodată, în această perioadă conducerea CFR SA a fost asigurată de 5 directori generali interimari, ”fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari, cu consecințe asupra situației economico-financiare a companiei”.

Sinteza CFR

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday