Cei trei candidați la șefia Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, Jean-Francois Bohnert (Franţa) şi Andres Ritter (Germania) au fost audiați în Comisiile pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne (LIBE) şi control bugetar (CONT) ale Parlamentului European.

Update 3: Laura Codruța Kovesi a fost audiată în Parlamentul European. Textul integral al întrebărilor puse de parlamentari și răspunsurile acesteia.

“Știu că mulți români urmăresc această audiere, așa că voi continua în limba română. Jumătate din viață am fost procuror. Am deținut cele mai înalte poziții în serviciul de procuratură în România. DNA este o structură cu competențe exclusive pentru corupție și fraudă. Crearea unui Parchet European este o oportunitate unică. Parchetul European trebuie să recupereze daune, trebuie să se definească reguli interne și de cooperare între state.

Pentru a funcționa eficient, trebuie să definim obiective în comun cu colegiul procurorilor europeni. Trebuie să creăm acorduri de cooperare cu state neparticipante și state terțe. Trebuie să avem acorduri cu EuroJust, OLAF.

Am experiență îndelungată în luarea deciziilor mari, în coordonarea unei echipe în situații de stres și presiune publică. Am crescut activitatea în România anti-fraudă europeană. DNA a pus sechestre pe bunuri de peste două miliarde de euro. AM dezvoltat parteneriate și cu colegi internaționali. Am creat echipe de anchetă comune, am cooperat cu peste 40 de țări.

Datoria noastră este să aplicăm legea în mod egal. Asta au în comun toți procurorii din UE. Doar Justiția onestă poate lupta împotriva corupției și a fraudei financiare. Cred cu putere că independența și tragerea la răspundere merg mână în mână. Vă stau la dispoziție pentru a răspunde la toate întrebările.

Acest Parlament a luptat pentru un parchet puternic. Parlamentul apără statul de drept, de aceea drepturile cetățenilor vor fi bine protejate. Vă mulțumesc pentru invitație.

Întrebare: În ciuda obstacolelor de neînchipuit pe care le-ați avut de înfruntat, curajul dvs a inspirat întregul continent. Ne puteți spune experiența dvs în cazurile cele mai mediatizate? Cum ați coopera cu statele membre?

Aproape toate cazurile pe care le-am investigat suscitau interes din perspectiva persoanelor investigate. Competența DNA viza persoane cu funcții cu expunere publică. Toți cetățenii voiau să afle pentru ce fapte sunt cercetate aceste persoane. Toate cazurile au plecat de la prezumția de nevinovăție și s-au tratat cu respecctarea legii. Am colaborat cu OLAF, se prevede și pe viitor o cooperare strânsă.

Întrebare: Puteți explica cum îndepliniți toate cerințele pentru această funcție? Mă refer la faptul că independența trebuie să fie mai presus de orice îndoială și dețineți toate calificativele pentru funcție.

Pot lămuri anumite informații false. Am verificat toate criteriile prevăzute, le îndeplinesc pe toate. Cunosc Articolul 54 din 303/2004 ce reglementează condițiile pe care un procuror șef DNA trebuie să le îndeplinească. Pot spune că îndeplinesc absolut toate criteriile menționate. Am fost numită procuror general și procuror șef DNA îndeplinind toate condițiile. În ceea ce privește colaborarea cu serviciile, legea spune că nu poți colabora pentru activități de poliție politică, lucru pe care nu l-am făcut.

Întrebare: Procurorul șef european ar face anchete transfrontaliere. Care sunt temerile în acest caz? Știu că este o situație complicată, avem ministerul de Justiție, avem nivelul european. Mă gândesc că există și motivații politice care fac ca autoritățile să nu dorească o intervenție. Cum vă poziționați?

Am respectat mereu legea. Dacă voi ocupa această poziție, voi aborda profesional ce se specifică în fișa postului. Nu este relevantă relația dintre procurori și ministerul Justiției din România. Nu-mi va influența activitatea.

Întrebare: Să detaliem întrebarea anterioară. Cum ați folosi corespondenții Eurojust pentru a vă asigura că statele neparticipante nu v-ar îngreuna activitatea? Cum vă asigurați că EPO nu va fi împiedicată de statele membre?

Procurorii europeni delegați rămân în țările din care fac parte. Un mod eficient de a finaliza anchetele transfrontaliere este de a folosi sistemul Eurojust. Deci am mai lucrat și înainte. Putem folosi ofițeri de legătură și puncte de contact pentru a colabora cu state care nu fac parte din acest sistem. Va fi o responsabilitate a procurerului-șef pentru a încheia acorduri de cooperare, de a contacta ofițeri de legătură.

Întrebare: Partidul Verzilor: Sunt mândră că vă aflați aici, în ciuda campaniei negative a Guvernului dvs. Știu ce se întâmplă când trimiți la închisoare personaje importante. Ce măsuri luați pentru a vă asigura că sunt respectate drepturile fundamentale ale suspecților?

Un principiu al acestui serviciu este respectarea drepturilor persoanelor anchetate. Pot să vă spun că au fost multe situații în care, constantând că procurorii au comis acte nelegale, le-am infirmat. Dacă apar astfel de situații, luăm măsuri, diseminăm informații către ceilalți procurori, pentru a evita astfel de situații. În România, activitatea procurorului este sub cea a judecătorului. În activitatea mea, am analizat hotărârile judecătorești când au fost achitări sau probe considerate nelegale. Am evitat ulterior astfel de situații.

Întrebare: M-a mișcat că-l cunoașteți pe Giovanni Falcone. Cunosc situația din țara dvs. În 2011 și 2007 ați primit recunoaștere pentru sprijinul acordat SUA. Despre ce este vorba? Nu înțeleg ce înseamna asta.

Nu sunt premii oferite de CIA, sunt oferite de Secret Service, care are atribuții de a proteja demnitarii în SUA și de a proteja dolarul. În activitatea mea, am investigat multe dosare privind bancnote false, în special dolari, dar mai ales în cazuri de infracțiuni cibernetice. Am fost recompensată de acest organism, la începutul activității mele și structurile din România erau la început privind aceste tipuri de infracțiuni. Nu am cetățenie americană, nu am colaborat cu CIA, iar toate știrile de astăzi sunt evident mincinoase.

Întrebare Cătălin Ivan: Vorbim de toleranță zero față de corupție, libertatea presei, drepturi fundamentale. Am trei întrebări: Este adevărat că CSM a constatat că DNA a influențat instanța într-un proces ce vă viza direct? Este adevarat că SRI a selectat probe din dosare pe care le-ați instrumentat? 40% dintre cazurile pe care le-ați dus în instanță s-au soldat cu achitări. Cum comentați?

Am avut un proces, pe baza unor afirmații mincinoase făcute într-o emisiune TV. S-a dovedit că am fost defăimată în mod nedrept, așa a fost hotărârea definitivă. Nu am influențat procesele, ele au fost publice, mai multe instanțe mi-au dat dreptate, cu componențe diferite. Privind CSM, există un raport făcut de Insp Judiciară care spune că judecătorii nu au fost influențați de mine. Acel raport este atacat la ÎCCJ și nu avem dovezi cu privire la acțiunile procurorilor DNA.

Ofițerii SRI nu au administrat probe, n-au participat în procesul penal. Au existat sesizăriri din partea lor, au voie prin Constituție.

40% din achitări, Fals. Numărul lor a fost 10-13%. Vă referiți la raportul de 36% achitări de când nu mai fac parte din DNA. Rata reală este de 13%. Restul până la 36% se datorează deciziei privind dezincriminarea abuzului în serviciu.

Întrebare Ungureanu PPE: Relația cu viitorii procurori delegați. Situația României în care Guvernul care face propunerile vă este în mod deschis ostil. Cum veți rezolva problema aceasta de lucru și de imagine?

Activitatea procurorilor delegați, instrucțiunile vin de la camera permanentă, din care face parte procurorul șef sau alți procurori europeni. Delegații vor trebui să țină cont de instrucțiunile ce vin din partea camerei permanente. Guvernul este ostil față de Kovesi, dar nu trebuie să fie față de activitatea procurorului-șef european. Procurorul trebuie să-și facă treaba indiferent de ostilitatea guvernului.

Întrebare Maria Grapini: În ce mod ați promova rolul proactiv al procurorilor delegați? Ca să nu spun că ați mințit, CSM v-a contrazis azi. Ați fost pusă sub acuzație? Ați fost revocată din funcția de procuror-șef al DNA, cum puteți comenta?

Rolul procurorilor delegați va fi în concordanță cu normele interne. În ce privește gradul profesional, nu știu ce a făcut CSM, dar condiția prevăzută de lege nu are de-a face cu gradul profesional, ca dovadă am fost numită șef DNA. În cep privește revocarea din funcție, a venit ca urmare a deciziei CCR în care eu nu am fost parte din proces. CCR a judecat un conflict constituțional în care eu nu am avut posibilitatea de a mă apăra. Am făcut o plângere la CEDO, a trecut de primul filtru.

În ceea ce privește revocarea de la DNA, a venit din partea CCR. A judecat un conflict între Președinte și Guvern. Nu am avut posibilitatea de a mă apăra și de a face recurs. Am trimis astfel o plângere la CEDO. Așteptăm decizia. Vrem să vedem dacă procurorii în România mai sunt independenți, iar dacă revocarea se poate face de către CCR.

Întrebare Monica Macovei: Practica dvs în raport  cu presiunile politice. Frauda cu fonduri europene este în special în Europa de Est. Puteți detalia experiența dvs cu astfel de fraude? Ne dați câteva exemple concrete?

Privind dosarul penal, sunt nevinovată. Este vorba de extrădarea unei persoane din altă țară ( asta a intrebat Grapini).

Despre presiunile politice, am spus că atunci când un politician mă va suna să intervin într-un dosar, voi face pubblic acest lucru. Astfel, acest lucru nu s-a întâmplat. Frauda cu fonduri europene. DNA a avut peste o mie de dosare.

Întrebare: Vă cunoaștem bine, ne dați încredere în sistemul românesc de a combate frauda. Vedem că această încredere vă demarchează. Dvs ați fost atacată frecvent și avem nevoie de dvs. Este păcat. Care este relația pe care o veți avea cu OLAF?

Am colaborat cu OLAF și trebuie să existe o colaborare puternică. Investigațiile nu trebuie dublate de anchete administrative ale OLAF însă. OLAF poate ajuta la compaterea fraudelor, să-și continue activitatea privind fraudele pe teritoriul statelor care nu sunt membre la eppo.

Întrebare: Îmi pare rău că sunteți supusă presiunilor, cunosc foarte bine situația. Văd în CV că în 2017 ați primit o medalie de la o fundație cu caracter politic CSU. Cum vă veți apăra independența? Alte grupuri pot spune că aveți interese partizane.

Voi apăra independența procurorului. Am fost independentă. Am anchetat membri din diferite partide politice, nu doar dintr-un singur partid. Am anchetat persoane bogate, cu poziții, însă pentru că am fost independenți, am dus la bun sfârșit cazurile. Este important să spunem că independența a fost asigurată de lege. Sunt încercări în prezent de a bloca această independență.

Întrebare: Majoritatea fondurilor europene merg către statele din Estul Europei. Sunteți singura candidată care provine din această regiune. Dispuneți de o experiență solidă în combaterea corupției sistemice. Cum vă puteți folosi de această experiență în activitatea EPPO? Cum puteți face ca parchetul să fie mult mai puternic decât alte instituții europene?

Nu cred că într-o țară se comit mai multe fraude sau nu. Nu înseamnă că o infracționalitate nedescoperită este sau nu relevantă. Chiar dacă provenim din sisteme juridice diferită, modul de comitere a fraudelor cu fonduri europene este aproximativ același. Pe altă parte, un număr mare de fraude cu fonduri europene în Estul Europei ne arată că uneori fraudele pot deveni sistemice. Una dintre priorități va fi nu numai să investighez cauzele complexe, ci a identifica fraudele repetitive care riscă să devină un fenomen sistemic. Ce a făcut DNA în ultimii cinci ani cred că este o experiență bogată care poate fi folosită în interesul EPPO.

Întrebare: Nu răspundem la aceste campanii de denigrare, știm că sunteți o persoană foarte curajoasă. Întrebarea este, știți că lucrăm la un text cu privire la avertizorii de integritate. Aceștia au un rol important. Credeți că avertizorii ar trebui să beneficieze de protecția Parchetului European?

Sunt foarte familiarizată cu instituția avertizorului de integritate. Este o instituție care în România funcționează. Desigur, decizia aparține colegislatorilor. Eu ca procuror pot spune ce ar fi util. În România există o legislație specială, funcționează, la DNA am lucrat cu avertizori de integritate.

Întrebare: Considerați că prerogativele Parchetului European sunt suficiente?

Decizia de a extinde competența EPPO trebuie să aparțină legislatorilor. Dacă ne referim la un act de fraudă cu fonduri europene care are ca scop finanțarea terorismului, atunci da, trebuie extinse compentențele. Ceea ce voi face dacă voi obține această funcție este să analizez fenomenul infracțional și să vedem în ce proporție există o legătură între fraudele cu fonduri și terorimsul sau crima organizată. Atunci vom trimite opiniile noastre către legislatori. Ca procurori noi nu facem legi, putem să facem analize, să ne expunem opinii.

Update 2: A început audierea candidatului din Franța, Jean-Francois Bohnert. Candidatul german a declarat la finalul discursului său că “Este o onoare că aparţin acestui cerc de candidaţi şi că sunt pe aceeaşi listă cu Kovesi. Am toată admiraţia pentru curajul domniei sale”.

Update: Primul care va fi audiat este Andres Ritter (Germania). Laura Codruța Kovesi va fi audiată ultima, în timp ce candiadatul francez, Jean-Francois Bohnert, va fi al doilea.

Laura Codruța Kovesi și ceilalți doi candidați pentru postul de procuror-şef european sunt audiați astăzi, începând cu ora 16.30, în comisiile Parlamentului European, după ce Consiliul UE (COREPER, prezidat de România) a dat un vot indicativ în favoarea desemnării candidatului francez pentru postul de procuror-șef european în urmă cu o săptămână.

Reamintim că Laura Codruța Kovesi a fost citată ca suspect în perioada în care urma să plece la Bruxelles pentru susținerea candidaturii în Consiliul UE. Fosta șefă a DNA arăta atunci că toată această procedura are ca scop blocarea candidaturii sale pentru funcția de procuror-șef european.

Parlamentul European a aprobat în luna octombrie crearea unui Parchet la nivelul UE, pentru combaterea fraudei cu fonduri europene. Parchetul european (EPPO) va permit schimbul rapid de informații, investigații coordonate ale poliției, înghețarea și confiscarea rapidă a bunurilor, precum și arestarea transfrontalieră a suspecților. Potrivit comunicatului de presă transmis atunci, Parchetul „va lucra îndeaproape și complementar cu agenția Eurojust și cu biroul UE de investigații anti-fraudă OLAF, pentru a asigura urmăriri penale de succes și o mai bună recuperare a banilor contribuabililor fraudați”.

Parchetul European va avea sediul central în Luxemburg si va fi compus dintr-un procuror-şef şi un colegiu de procurori din toate ţările participante. Aceştia vor coordona investigaţiile curente desfăşurate de către procurorii delegaţi în fiecare stat participant. Mai multe detalii despre instituția Parchetului European pot fi citite accesând acest link.