Atât guvernul nipon, cât şi Banca Japoniei consideră că ţara este la un “punct de cotitură” în lupta împotriva deflației istorice (scăderea prețurilor). Cele două instituții arată că acum prețurile și salariile evoluează diferit față de ultimii 25 de ani, iar acest lucru ar putea contribui la eliminarea graduală a necesarului de sprijin fiscal și monetar de care economia japoneză depinde într-o mare măsură. Companiile au oferit, în acest an, cele mai mari salarii din ultimele trei decenii.

Japonia a văzut cum creșterile de prețuri și de salarii s-au generalizat, încă din primăvara anului 2022. S-ar putea crea astfel o oportunitate pentru a ieși din deflație, a transmis guvernul. Afirmațiile se bazează pe patru indicatori cheie: indicele prețurilor de consum, PIB-ul, decalajul de producție și costul unitar al forței de muncă. Toți cei patru indicatori au devenit pozitivi.

Totuşi, guvernul rămâne precaut şi nu menţionează, în mod direct, eradicarea completă a deflației. Argumentează că nu este nevoie doar de o creştere moderată a preţurilor de bază, ci și de semne clare că Japonia nu va reveni la perioade de scădere a acestora, în ciuda faptului că inflaţia de bază a rămas peste ţinta de 2% stabilita de bancă pentru acest an.

Schimbarea perspectivei în ceea ce privește riscurile de deflație ar putea indica şi schimbarea priorităților guvernului, în condițiile în care creșterea costurilor materiilor prime și înăsprirea pieței forței de muncă determină creșterea inflației. Inflația de bază a Japoniei a atins un maxim al ultimelor patru decenii, de 4,2%, în ianuarie. 

Încă din 2001, de la intrarea oficială a Japoniei în deflație, guvernul a făcut o prioritate din stoparea scăderii prețurilor. Acest lucru a adus mari cheltuieli fiscale, pentru a susține economia. De asemenea, a menținut presiunea asupra băncii centrale pentru o politică monetară relaxată.

Surse alternative: Reuters, Bloomberg

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday