Ministrul Muncii și secretarul general al Guvernului au suținut o declarație de presă privind actele normative adoptate ieri în ședința de guvern.

Astfel, Violeta Alexandru a anunțat că Guvernul simplifică procedura de acordare a şomajului tehnic. Birocrația este redusă, iar timpul de virare a plăților este de 15 zile de la depunerea actelor la AJOFM, față de 30 cât era anterior.

Cluburile care au probleme cu plata sportivilor pot cere susținere financiară, a mai spus ministrul Muncii. Fiecare club sportiv trebuie să trimită o cerere, fie la Agențiile Județe de Ocupare a Forței de Muncă, fie la Agențiile de Plăți și Inspecție Socială.

Principalele declarații:

Violeta Alexandru

În ședința de Guvern am adus câteva clarificări și am simplificat procedurile pentru ca companiile să poată acorda fondurile pentru șomaj tehnic, ca urmare a semnalelor din partea sindicatelor, patronatelor, au fost mii de mesaje.

Oamenii ne-au făcut sugestii din practică. Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri.

Pentru solicitările adresate de companiile a căror activitate e afectată total sau parțial, pe baza unei cereri cu o declarație simplă și lista angajaților pentru care s-a dispus măsura, documentele se depun la AJOFM ca să poată beneficia de fondurile alocate de guvern.

S-a redus și termenul pentru plăți, după ce actele sunt depuse la AJOFM în maxim 15 zile, spre deosebire de 30 înainte, AJOFM vor efectua plățile pentru angajatori. Trebuie să își pregătească documentele, să le aibă gata. Fac precizarea că angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plățile pentru șomaj tehnic. Se vor face direct de către AJOFM.

Pentru alte companii și alți angajatori prevederile se aplică, agenții economici, organizațiile neguvernamentale să-și pregătească documentele și să depună. Echipele AJOFM sunt în prima linie, deja organizate.

Pentru alti profesioniști, pentru PFA, Guvernul a stabilit o procedură ce prevede ca tot pe baza unei declarații să se depună solicitări la Agențiile Județene pentru Plăți și Inspecție Socială urmând ca apoi să se efectuează plăți de 75% din salariul brut pe țară.

Plata sportivilor, fiecare club sportiv care are dificultăți în plata sportivilor angajați cu contract de muncă se va prezenta la AJOFM iar dacă sportivii sunt încadrați la cluburi prin contracte de activitate sportivă acesta se va adresa AJPIS pe baza unui tabel.

Practic am creat o procedură mai simplă, mai clară și mai eficientă.

Am să mă refer și la câteva alte aspecte pe care le-am propus și pe care le-au acceptat. OUG clarifică și situația pentru persoanele cu mai multe contracte și toate suspendate. Poate opta pentru contractul care îl avantajează cel mai mult pentru șomaj tehnic, dar dacă unul dintre contracte e activ nu poate opta.

Pentru că din punct de vedere juridic creșele nu sunt unități de învățământ, nefiind beneficiare ale prevederilor anunțate privind închidere, am solicitat guvernului să includem și creșele între acele unități. Astfel părinții beneficiază de cadrul legal care le permite să stea acasă cu copilul, beneficiind de o indemnizație.

Tot ce înseamnă verificări se va efectua online. Am solicitat prin OUG suspendarea executării silite pentru pensiile aflate în această situație pe perioada decretului. Ne-am gândit inclusiv la situațiile limită cum ar fi cea în care membrii familiei au nevoie de acte pentru ajutorul de deces. Și acesta se poate solicita online.

Ionel Dancă

Ce tip de angajatori se califică? În noua OUG toți cei care au aplicat măsura suspendării contractelor de muncă ca urmare a efectelor epidemiei se califică. Fie că sunt IMM-uri, companii mari sau alte forme.

Pentru ce perioadă? Perioada pentru care se aplică facilitatea este perioada stării de urgență, de la intrarea în vigoare a decretului până la finele stării cu posibilitate de prelungire.

Contractele de muncă suspendate înainte? Acestea vor avea posibilitatea să deconteze parțial doar pentru perioada stării de urgență.

Pentru activitățile culturale sau creative, persoanele benficiază de 75% din salariul mediu pe economie. Trebuie ca înainte să fi avut venituri doar din aceste activități.

Facilitatea a fost extinsă pentru toți angajații afectați și nu există o limită.

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday