Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, și secretarul de stat, Raed Arafat, au detaliat măsurile prevăzute în proiectul de lege, după ce au precizat că 550 de persoane infectate cu coronavirus s-au externat de ieri și până azi, la cerere.

Astfel, termenul „carantină” se referă la separarea fizică a persoanelor sănătoase, suspecte. Termenul „izolare” se referă separarea persoanelor bolnave. Dacă e depășită capacitatea spitalelor, izolarea va putea fi făcută și la domiciliu.

Principale prevederi:

  • Proiectul poate fi aplicat și în alte situații de risc epidemiologic, nu doar COVID. Este foarte specific și cuprinde multe definiții, ca să nu poate fi interpretat.
  • Carantina = separarea fizică a persoanelor sănătoase, suspecte că poartă un virusul, la domiciliu sau la altă locație
  • Izolarea = separarea persoanelor bolnave, în vederea aplicării unui tratament.
  • Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) ia decizia carantinării persoanelor venite din diferite țări. Ministerul Sănătății aplică decizia.
  • La propunerea DSP, prefecturile pot aproba carantinarea unor zone din județe. Nimeni nu ia deciziile singur, acestea se iau în colaborare cu comitetele pentru situații de urgență, fie ele județene sau național. Și comunitatea medicală are un cuvânt de zis.
  • Situațiile în care se instituie carantinarea și izolarea: – epidemie declarată de ministerul Sănătății; –urgență de sănătate publică declarată de OMS; – pandemie declarată de OMS; –eveniment neașteptat constatat de structurile DSU sau instituțiile din subordinea Ministerului Sănătății.
  • Prin excepție, în cazul în care un medic constată un virus cu risc de transmitere, o boală nouă în România, medicul poate decide izolarea unității și informează DSP. El nu trebuie să mai aștepte o decizie a Ministerului Sănătății.
  • În lege am introdus posibilitatea de luare a unor măsuri imediate, în procedură de urgență. Sigur, cu validarea ulterioară a CNSU.
  • Ea prevede și modalitățile de contestare a măsurilor în instanță.

Principalele declarații ale premierul, înainte de ședința de guvern:

  • CCR a decis că nu există bază legală pentru ca pacienții COVID să fie tratați în spitale. CCR ne-a lăsat fără instrumentul de izolare și carantinare, fără posibilitatea de a carantina localități sau cartiere. Cum am fi putut acționa, spre exemplu, la Suceava, fără carantinare?
  • Există bază legală și înainte de aceste decizii.
  • România a avut o expunere uriașă pentru persoane care au venit din țări puternic afectate. Dacă nu ar fi existat carantina și izolarea, poate am fi avut și de 20 de ori mai multe cazuri.
  • Astăzi dezbatem și adoptăm proiectul și îl trimitem la Parlament. Voi cere Parlamentului să îl dezbată în procedură de urgență.

Executivul a discutat, în ședința de astăzi, proiectul de lege care să reglementeze măsurile de carantinare și izolare, în contextul în care Curtea Constituțională a hotărât că aplicarea acestor măsuri, în baza unui ordin de ministru, este neconstituțională. Măsurile au fost suspendate temporar la 3 iulie, în baza unei adrese transmise de Departamentul pentru Situații de Urgență.

„Privare de libertate și restrângere a drepturilor fundamentale. Se impune stabilirea prin lege a condițiilor, iar cetățenii trebuie să poată ataca în instanță măsura” și-au motivat judecătorii Curții hotârârea care a deschis calea pentru românii bolnavi de coronavirus să ceară externarea, după cum a declarat și ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.