Precizările lui Eduard Hellvig vin la o zi după ce Darius Vâlcov, consilierul premierului Viorica Dăncilă a postat pe Facebook un protocol secret între Serviciul Român de Informații și Parchetul General, semnat în 2016. Ministerul Public a anunțat astăzi că protocolul și-a încetat efectele la data de 13 martie 2017, prin acordul instituțiilor semnatare, precizând că nu au fost comunicate informații publice cu privire la acest protocol (el nefiind încă publicat oficial) întrucât nu a fost finalizată procedura de declasificare.

Declarațiile integrale ale directorului SRI:

De peste un an și jumătate în spațiul public se discută despre protocoale încheiate de SRI și alte instituții. În această perioadă au existat mai multe ieșiri publice în care am incercat să explicăm care este situația referitoare la acest subiect, dar este necesar să fac câteva precizări pentru că nu am nimic de ascuns.

Reamintesc că în februarie anul trecut am denunțat oficial toate acele protocoale controversate, oprind o practică existentă în trecut. Așa cum explicat și la comisia de control a SRI în februarie 2017, încă de la început am întrebat insituția dacă aceste protocoale erau necesare. Nu puteam pune în practică legea fără protocoale? Ni s-a răspuns că da, se putea, dar acesta a fost instrumentul tradițional, cadrul prin care am pus în practică ceea ce scrie în lege.

Am dispus un audit intern, am hotărât denunțarea tuturor protocoalelor care nu sunt impuse de lege sau hotărâri ale CSAT. Imediat am demarat un proces de denunțare cu parchetele și instituțiile din justiției. Nu mai există în vigoare niciun protocol care să aibă legătură cu înfăptuirea justiției în România.

Referitor la protocoalele aflate în discuție, ambele au fost denunțate. Primul este unul neclasificat. Acesta este în vigoare dar nu presupune implicarea SRI în activitatea Parchetului. De asemenea, președinta ÎCCJ care are atribuții de verificare a fost notificată cu privire la existența sa.

Al doilea protocol, cel clasificat, reglementa modalitatea prin care SRI coopera cu Ministerul Public, exclusiv pe infracțiunile privind securitatea națională și infracțiunile de terorism. Ca să fim foarte clari, acest protocol clasificat ne-a fost impus de legea de organizare și funcționare a SRI-articolul 8.

Legalitatea nu poate fi pusă la îndoială. De ce l-am semnat? Pentru că ordonanța 6/2016 ne-a impus să semnăm protocoale pentru exercitarea atribuțiilor. De ce l-am denuntat? Auditul intern ne-a arătat că putem să exercităm atribuțiile și fară aceste protocoale. Personal nu am nimic de ascuns.

Este un proces de transparență și de normalitate pe care l-am inițiat chiar dacă legea nu ne obliga. Decizia vine din determinarea de a elimina toate suspiciunile legate de implicarea SRI în actul de justiție.

Înțeleg că în spațiul public se vehiculează că am semnat ceva ilegal. Sper că explicațiile mele au fost suficient de clare pentru orice om de bună credință.Trebuie să fii total rupt de realitate să mă acuzi că am ceva de ascuns în legătura cu protocoalele, în condițiile în care auditul a fost comandat înainte ca subiectul să fie de interes în spațiul public.

S-a prezumat în spațiul public că acest protocol semnat de mine ar fi un abuz al SRI. Eu personal înțeleg foarte bine ce înseamnă abuzul statului împotriva cetățenilor săi și sunt determinat să lupt în calitate de director SRI împotriva tuturor abuzurilor.

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday