Pandemia de coronavirus a afectat în ultimii doi ani consumatorii și firmele din întreaga lume. Deși există semne că unele blocaje în lanțurile de aprovizionare se atenuează, apariția variantei Omicron ar putea duce la noi probleme în rețeaua fin calibrată a comerțului mondial.

Cel mai grav factor al acestei prognoze pare să fie un focar de Covid detectat săptămâna aceasta în centrul de producție chinez din orașul Zhejiang, care găzduiește cel mai mare port de marfă din lume, Ningbo-Zhoushan. Zeci de mii de persoane se află în carantină în conformitate cu politica strictă a Chinei “zero-Covid”. 

Potrivit Maersk, una dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume, cele mai mari întârzieri de livrare se înregstrează pe coasta de vest a SUA, unde navele așteaptă de patru săptămâni să descarce marfa din cauza lipsei de angajați.

Acest lucru creează un “efect de domino haotic” în întreaga lume, cu nave blocate pe mare în ciuda termenelor limită strânse la care ar trebui să acosteze și un exces de containere în unele porturi din SUA și Europa, dar nu și în porturile de aprovizionare din Asia.

Cu vacanțele de iarnă, de sfârșit de an în America de Nord și Europa, Anul Nou chinezesc în Asia, lanțul de aprovizionare, deja forțat, se va tensiona și mai mult, deoarece lucrătorii și camionagiii sunt plecați în vacanță”, a spus un purtător de cuvânt al Maersk.

De asemenea, Marea Britanie continuă să se confrunte cu problema lipsei de șoferi de camion, precum și cu infrastructura portuară care nu ține pasul cu volumul de containere primite. Flavio Macau, profesor la Universitatea Edith Cowan din Australia, spune că adaptarea porturilor ar putea dura ani de zile și că presiunea asupra economiei mondiale va persista până în a doua jumătate a anului 2024.

Deteriorarea relațiilor dintre SUA și China a dus, de asemenea, la tarife comerciale mai mari și la pierderea încrederii între furnizori și clienți. Prețul pe unele rute deosebit de solicitate, cum ar fi Shanghai-Rotterdam, a crescut cu aproape 200%, iar între Rotterdam și New York costul a crescut cu 212%.

Ca rezultat, prețurile produselor de bază cresc și ele vertiginos din cauza costurilor de transport mai mari și a cererii crescute din partea consumatorilor. Prețurile cafelei s-au dublat în ultimul an, iar cheresteaua, bumbacul și grâul s-au scumpit cu peste 30%.

Deloc surprinzător, inflația a atins cote maxime în economiile occidentale, cum ar fi SUA, Marea Britanie și Germania, ridicând problema încetării politicilor monetare ultra-relaxate aplicate de băncile centrale încă de la recesiunea din 2008.

Sursă: The Guardian

Sursă foto: Sutthinon SanyakupDreamstime

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday