În timp ce datele din UE sugerează că în timpul carantinei munca de acasă a fost un privilegiu al celor mai bine plătiți dintre angajați, platformele pentru “crowd work” permit firmelor și marilor companii să ofere oamenilor posibilitatea de a lucra și de a fi plătiți pentru diferite sarcini punctuale. Aceste servicii sunt oarecum similare cu cele Uber, doar că se desfășoară de acasă. La un singur proiect/sarcină pot lucra una sau mai multe persoane, fără ca firma beneficiară să poată cuantifica exact cât a fost aportul fiecăreia. 

De exemplu, poate fi vorba de sarcini simple, dar de durată, așa cum ar fi crearea, aranjarea sau copierea unor baze de date, tabelare sau de alt fel. Lucrătorii de acasă pot răspunde sau administra chestionare online, pot realiza rezumate sau diferite calcule. 

O astfel de sarcină poate fi răsplătită cu câțiva cenți sau cu câțiva dolari, dar realizarea uneia poate dura și câteva ore. Tendința este ca aceste sarcini să fie realizate repede, nu neapărat bine. 

Ofertele de muncă de acasă mai bine plătite devin disponibile în timp, odată cu acumularea experienței, de regulă în realizarea unor sarcini mai slab plătite. O astfel de platformă de “crowd work”, chiar populară, este deținută de Amazon, iar din 2017, aproape trei mii de oameni au realizat 3,8 milioane de astfel de însărcinări.

Odată cu pandemia, când mulți oameni și-au pierdut locurile de muncă, platformele de acest tip au recâștigat popularitate, fiind pentru unele zone ale lumii printre puținele locuri de muncă disponibile. Încă de la apariția acestor servicii, au existat critici că oamenii sunt exploatați pe salarii extrem de mici, iar în ultimele luni, au fost tot mai mulți doritori de a lucra pe aceste platforme. 

Analiștii spun că este o barieră firavă ce trebuie clar delimitată între ideea că munca de acasă este foarte prost plătită și cea că munca de acasă este “noul normal” și este plătită foarte bine.

Sursă alternativă: Financial Times