Comisia Federală pentru Comerț (FTC) și un număr însemnat de state federale reunite într-o coaliție au cerut “spargerea” grupului Facebook în companii diferite care să se ocupe de aplicația Facebook, de Instagram și de WhatsApp. Cele două entități reclamă că grupul condus de Mark Zuckerberg a aplicat strategia “cumpără sau îngroapă adversarii de pe piață” pentru a menține o poziție dominantă.

Scenariul I. Comisia Federală și Coaliția Statelor câștigă în instanță

În acest caz, instanțele de judecată ar putea decide separarea Facebook în trei entități diferite: Facebook, WhatsApp și Instagram.

“Forțarea separării este un act neobișnuit, dar cu siguranță ar fi de dorit aici” spune Sam Weinstein, profesor la Facultatea de Drept Cardozo din New York. Profesorul apreciază că, în cazul Facebook, există mai multe dovezi “incriminatorii” pentru care s-ar putea pronunța separarea, decât în cazul Google.

Administrația democrată a președintelui ales, Joe Biden, va susține, cel mai probabil, un asemenea parcurs. Membrii FTC au votat 3-2 pentru deschiderea procesului antitrust, două voturi “pentru” fiind din partea democraților.

PRECEDENT: Deși rare, asemenea decizii au mai fost luate în trecut. În 2014, Departamentul de Justiție a decis ca site-ul specializat în recenzii BazaarVoice să vândă PowerReviews, cu activități în același domeniu, pentru a menține concurența pe piață. Cel mai faimos caz rămâne cel al companiei de telefonie ATT (din 1982), finalizat prin separarea operatorilor de telefonie din grupul său, pentru a nu se ajunge la un monopol pe piață.

Scenariul II. Facebook câștigă în instanță

Facebook a cumpărat în 2012 Instagram și doi ani mai târziu WhatsApp. Este foarte dificil să desfaci o fuziune realizată deja de ani buni. Instanțele ar fi reticente să ia o astfel de decizie” explică Seth Bloom, consilier pe probleme strategice.

În plângerea înaintată de FTC și de coaliția statelor, se precizează: Între 2011 și 2018, Facebook a pus la dispoziția dezvoltatorilor de programe mai multe instrumente de lucru, cu condiția ca programele dezvoltate de ei să nu concureze Facebook pe piața software, nici să-i promoveze competitorii”. Facebook a replicat că restricțiile de genul acesta sunt un standard în industrie. Bloom consideră că argumentul este depășit și poate fi ușor demontat.

Scenariul III. Înțelegerea părților

“Fără acuzații de natură penală, nu există un motiv pentru care Facebook să fie spart”, este de părere George Hay, profesor de legislație în domeniul concurenței la facultatea de drept din cadrul Universității Cornell, care se așteaptă ca procesul să dureze ani de zile. Nu este evident cine va câștiga. Tot ceea ce a făcut Facebook în activitatea sa de 15 ani este la vedere. N-a acționat niciodată fără să se consulte cu specialiști din domeniul concurenței”, mai adăugă profesorul.

Anul trecut, compania lui Mark Zuckerberg a acceptat să plătească cinci miliarde de dolari pentru închiderea unei investigații FTC legate de practicile care țin de confidențialitate. 

Sursă alternativă: Reuters.

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday