Update: Ministerul român de Externe a emis un comunicat de presă la finalul întâlnirii cu ambasadorul ucrainean, din această după-amiază. Oficialii de la București i-au cerut acestuia să transmită un punct de vedere cu privire la neconcordanțele dintre autoritățile de la Kiev:

“În cadrul discuției, partea română a solicitat părții ucrainene să clarifice cât mai curând diferența de poziționare a Ucrainei între precizările de presă emise în cursul zilei de sâmbătă, 18 februarie, conform cărora partea ucraineană nu efectuează decât lucrări de întreținere pe canalul navigabil al Dunării, și respectiv informațiile publicate la data de 17 februarie, de către Ministerul Comunităților, Teritoriilor și Dezvoltării Infrastructurii al Ucrainei, conform cărora pe canalul Bâstroe adâncimile de navigație au ajuns la 6,5 m (de la 3,9 m, cât ar fi fost la debutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei)”. 

Și în cadrul acestei întâlniri, ambasadorul ucrainean a insistat că este vorba doar despre lucrări de întreținere, în ciuda precizărilor guvernului de la Kiev.

“Partea română a solicitat, în regim de urgență, acordul părții ucrainene pentru accesul navelor hidrografice române ale Administrației Fluviale a Dunării de Jos în apele ucrainene ale brațului Chilia în vederea efectuării de măsurători (…) pe întreaga albie a brațului Chilia, care formează frontiera dintre România și Ucraina”, mai subliniază MAE.

Știrea în forma inițială: 

Nicolae Ciucă, prim-ministrul României, a anunțat că ambasadorul Ucrainei în România va fi convocat astăzi la sediul Ministerului român de Externe, unde i se va solicita ca autoritățile române să primească aprobare pentru verificarea lucrărilor, în perioada următoare”. 

Premierul a transmis că autoritățile române au cerut un punct de vedere de la cele ucrainene, care au răspuns că s-au efectuat doar lucrări de întreținere pe canalul navigabil Bâstroe. Ciucă a explicat faptul că România va cere să i se permită verificarea adâncimii canalului: Discuția va fi ca mijloacele noastre tehnice să ajungă pe canal. Întreținerea este pentru 3,5 metri. Ce depășește această adâncime înseamnă că au fost lucrări de adâncire. Pe baza măsurătorilor, atât Ministerul Mediului, cât și celelalte instituții, vor acționa”.

Vineri, Ministerul ucrainean al Infrastructurii a postat pe Twitter un mesaj în transmis că “pentru prima dată în independența Ucrainei, pescajul care trece prin canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri. Este o mare oportunitate pentru capacitatea fluviului Dunărea și pentru cifra de afaceri a porturilor”. Ambasada ucraineană la București a informat atunci că lucrările sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile.

Tot vineri, ministerul român al Mediului, Barna Tanczos, a precizat că legislația românească și cea ucraineană nu permit lucrări care să pună în pericol biodiversitatea și ecosistemele Deltei Dunării: Subliniez încă o dată că Ministerul Mediului va urmări aceste lucrări, va urmări procedurile bazate pe convenţiile europene şi internaţionale şi vom împiedica toate lucrările care pot afecta biodiversitatea şi ecosistemul Deltei Dunării, a mai afirmat ministrul.

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday