Un audit oficial al Biroului Inspectorului General al Departamentului Apărării al SUA arată că, în 2024, cele peste 630 de aparate F-35 livrate (jumătate din totalul produs și livrat țărilor NATO și aliate) au avut o disponibilitate de zbor de doar 50% din cea prevăzută prin contract, “din cauza întreținerii deficitare efectuate de Lockheed Martin”. Raportul, redactat în timpul Administrației Trump, mai arată că, în 2024 (când la Casa Albă era Biden) Pentagonul “nu a tras la răspundere compania producătoare pentru performanța slabă de mentenanță a aeronavelor F-35”, ci i-a plătit integral suma de 1,7 miliarde de dolari, prevăzută pentru întreținerea anuală a flotelor, fără nicio ajustare.

Nu este prima dată când Administrația Trump critică programul F-35, considerat cel mai avansat avion din lume, un program de 2.000 de miliarde de dolari. Un raport anterior susținea că aeronavele au defecte de calitate, probleme cu motoarele și de fiabilitate, iar în iunie US Air Force, care a primit deja 400 de aeronave și ar urma să mai primească încă 1.700, și-a redus la jumătate comenzile pentru 2026.

Întâmplător sau nu, cam în aceeași perioadă Donald Trump a anunțat Programul F-47 (Trump este al 47-lea președinte al SUA), o aeronavă de generația a VI-a, dar care ar urma să fie construită de compania rivală Boeing.

Pe lângă Israel, Coreea de Sud, Japonia și Australia, șapte țări europene, membre NATO, operează deja circa 230 de aeronave F-35. România a contractat 48 de astfel de aparate, prima tranșă, de 32 de aeronave, în valoare de 6,5 miliarde de dolari, urmând să fie livrate începând din 2030.

Sursa: Bloomberg

Foto: 367273903 © John6863373 | Dreamstime.com

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday