Tesla, compania de vehicule electrice (EV) fondată de Elon Musk, riscă să piardă miliarde de dolari, sub formă de subvenții guvernamentale, ca urmare a deciziei președintelui american Donald Trump de a elimina subvențiile pentru industriile verzi, care a iscat o dispută între cei doi, relevă Sky News în deschiderea analizei sale. Subvențiile de stat au reprezentat un element esențial în ascensiunea Tesla, care a devenit cel mai mare producător de EV din lume în mai puțin de 20 de ani. Odată cu eliminarea acestora, Tesla ar rămâne cu un gol semnificativ în veniturile viitoare, subliniază analiza Sky News.
Doar în 2024, Tesla a obținut 2,8 miliarde de dolari din tranzacționarea așa-ziselor “credite de reglementare”, adică subvenții pentru încurajarea industriei de EV, ceea ce a reprezentat cel puțin 38% din profiturile companiei. De asemenea, în primul trimestru al anului curent, Tesla a obținut 595 de milioane de dolari din aceste credite, în timp ce profitul net a fost de doar 409 milioane – ceea ce sugerează că, fără sprijin guvernamental, compania ar fi înregistrat pierderi semnificative.
Veniturile totale ale Tesla în 2024 au fost de 98 de miliarde de dolari, dintre care 72 de miliarde de dolari au venit din vânzările de vehicule. Tesla a beneficiat, de asemenea, de un credit fiscal federal de 7.500 de dolari, disponibil clienților care cumpără orice mașină electrică. Dacă ar fi fost aplicat la toate cele peste 630.000 de mașini Tesla vândute în SUA anul trecut, valoarea totală a reducerilor ar fi fost de 4,7 miliarde de dolari. Totuși, creditul fiscal federal a fost eliminat în proiectul lui Trump privind reducerea impozitelor și cheltuielilor, iar luna trecută a fost retras și dreptul Californiei de a emite credite în cadrul programelor pentru vehicule cu emisii zero, ceea ce pune în pericol schemele similare din întreaga țară.
Simultan, conflictul deschis dintre Musk și Trump, alimentat de comentarii acide și de apropierea anterioară a fondatorului Tesla de președintele american, a dus și la o reacție negativă din partea consumatorilor. Vânzările Tesla au scăzut semnificativ în primele patru luni ale anului 2025 – cu 58% în Germania, cu 44% în Franța și cu 62% în Australia. De asemenea, valoarea de piață a companiei s-a înjumătățit până la mijlocul lunii martie, după ce Musk s-a alăturat administrației Trump, și a rămas cu aproximativ o treime sub vârful atins în decembrie 2024, când Tesla valora peste 1.500 de miliarde de dolari.
Succesul anterior al companiei a fost alimentat de subvenții guvernamentale și de imaginea inovatoare, promovată de Musk. Deși Tesla produce exclusiv vehicule electrice și a beneficiat de vânzarea de credite către alți producători care nu atingeau obiectivele de emisii, retragerea subvențiilor amenință direct modelul său de afaceri. Totodată, concurența pe piața vehiculelor electrice a devenit tot mai acerbă, mai ales din partea companiilor chineze, cum ar fi BYD, care a depășit Tesla în cota globală de piață pentru vehicule complet electrice. În ciuda optimismului unor investitori care mizează pe inovația Tesla în domenii precum inteligența artificială și conducerea autonomă, alți acționari importanți, inclusiv investitori vechi precum Ross Gerber, au început să își vândă acțiunile, exprimându-și îngrijorarea că implicarea lui Musk în politică și imaginea deteriorată a brandului ar putea afecta iremediabil compania.
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.