Președintele Nicușor Dan susține o conferință de presă. Problemele abordate se referă la măsurile fiscale aprobate de guvern, pensionarea magistraților, activitatea externă și precizări legate de donațiile primite în campania electorală.

Dan a precizat că a condiționat desemnarea premierului de evitarea majorării TVA, așa cum a promis în campania electorală. În acea lună pe care am avut-o înainte de numirea prim-ministrului, m-am uitat în foarte multe date financiare și în cunoștință de cauză am avut această discuție cu coaliția și cu premierul desemnat. Asta a fost înțelegerea la momentul formării guvernului – pentru ca corecțiile să fie făcute cu păstrarea TVA la 19%, trebuia un set de măsuri administrative, discuții cu Comisia, un complex de măsuri ce ar fi trebuit luate. Sunt convins că era o direcție. Când am numit guvernul cu această condiție, toate discuțiile, măsurile, au intrat în atributul guvernului”

Declarațiile președintelui Nicușor Dan:

  • Despre măsurile fiscale, transmit românilor că este o chestiune provizorie, că România are potențial economic. Așa cum am spus, la sfârșitul anului 2026 vom intra în OCDE dacă nu facem greșeli, iar România va fi interesantă pentru investitori străini. Vreau să asigur investitorii și piețele că suntem oameni serioși. Am promis că facem reformele, le vom face.
    • În momentul în care o să vină rectificarea bugetară pentru 2025, Administrația Prezidențială va propune reducerea cu 20% a bugetului propriu.
    • De ce nu s-a început cu măsuri de corecție a privilegiilor înainte de măsuri care afectează toată lumea? A fost o presiune a timpului pentru piețele financiare, care au fost expuse ani de zile la promisiuni neonorate ale României de a reduce cheltuielile.
    • Pe chestiunea TVA-ului, angajamentul guvernului în momentul în care a fost învestit, a fost că TVA nu va crește, și că vom avea o reevaluare în octombrie, înainte de evaluarea comisie din  15 octombrie, și vedem atunci dacă măsurile sunt suficiente sau nu.
    • Pentru ca România să treacă de această perioadă fără majorarea TVA, era nevoie de un set de măsuri și discuții cu Comisia, cu agențiile de rating, iar măsura putea să nu fie luată la acest moment.
    • Ulterior, președintele a detaliat: În acea lună pe care am avut-o înainte de numirea prim-ministrului, m-am uitat în foarte multe date financiare și în cunoștință de cauză am avut această discuție cu coaliție și cu premierul desemnat. Asta a fost înțelegerea la momentul formării guvernului. Pentru ca corecțiile să fie făcute cu păstrarea TVA la 19%, trebuia un set de măsuri administrative, discuții, un complex de măsuri ce ar fi trebuit luate. Sunt convins că era o direcție. Când am numit guvernul cu această condiție, toate discuțiile, măsurile, au intrat în atributul guvernului. Discuția e complexă. Eram într-o situație în care planul de măsuri trebuia să fie rapid, credibil, pentru Comisia Europeană și agențiile de rating. Semnalele au fost că “nu mai credem. România a promis de multe ori că face reduceri de cheltuieli. Să credem că vă redresați, trebuie să măriți niște venituri pe care putem să estimăm că vor reduce deficitul în luna următoare a punerilor în practică”.
    • Să ne uităm la sporuri. Sunt vreo 200 de sporuri care de-a lungul timpului au fost acordate prin lege, unele incluse în salariu, unele nu. Nu se putea face o analiză în 30-40 de zile pe toate aceste 200 de sporuri. România are nevoie, și toate partidele din coaliție au fost de acord, de o lege a salarizării unitare, în care să avem o abordare nuanțată pe toate categoriile profesionale și să dispară sporurile. Ce este spor justificat, să fie inclus în această lege și să nu ne mai atingem de ea ani de zile. Pentru a face asta ne trebuie vreun an și jumătate. Am avut o atitudine nuanțată față de guvern. Unde le dau dreptate, este că au fost luate măsuri din topor și ne presa timpul.
    • Într-un an, un an și jumătate, am putea avea un set de măsuri echilibrate asupra impozitării și taxării în România. 
    • Am făcut analiză la Administrația Prezidențială, putem reduce bugetul Administrațieri Prezidențiale cu 20%, asta înseamnă 20 de milioane de lei, mai mult decât o mie de lei, cât aș reduce eu din salariu.
  • Despre relația cu guvernul și cu premierul Bolojan.
    • Suntem în politică, iar fiecare acționează în interesul național așa cum îl vede. Voi participa la discuții (nr – despre reformele economice) mult mai puțin decât am făcut-o înainte de formarea guvernului.
    • Am fost foarte atent la chestiunea magistraților, pentru că totuși nu e o meserie ca oricare alta. De calitatea justiției depind multe lucruri în România. Din acest război contra magistraților am avut foarte mulți oameni care au ieșit din sistem și calitatea actului de justiție a scăzut. Mă interesează cum se va termina discuția pe pensiile speciale.
    • Întrebat despre încrederea în parteneriatul cu guvernul, după episodul majorării TVA, Nicușor Dan a spus: Și coaliția majoritară, și guvernul, și eu ca președinte trebuie să scoatem România din acest moment dificil. Din partea mea, o să aveți toată colaborarea”.
  • Despre pensiile speciale ale magistraților. A fost o greșeală uriașă a politicului în momentul în care pensia a ajuns să fie mai mare decât salariul. În momentul în care pensia e mai mare, stimulezi oamenii să iasă din sistem.
    • a doua greșeală față de magistrați a fost că, în ultimii ani, față de situația evident nepotrivită ce a fost creată, au fost mesaje heirupiste ce au făcut ca din zona de magistrați și procurori, foarte mulți să se pensioneze, iar în acest fel calitatea actului de justiție a scăzut. 
    • Mesajul important, foarte ferm, în legea magistraților – există o prevedere tranzitorie care spune că persoanele ce se pot pensiona la acest moment, își păstrează drepturile pe care legea le prevede la acest moment în ipoteza în care se pensionează mai târziu. Această prevedere va rămâne, după modificarea legii magistraților. Mesajul meu este că toți cei ce îndeplinesc vârsta de pensionare acum, nu trebuie să se precipite să iasă din sistem, pentru că această prevedere va rămâne în vigoare.
    • Referitor la CSM, cred că și-au ales prost persoana împotriva căreia să iasă cu un comunicat de presă. Sunt unul dintre politicienii care au fost des în instanța de judecată, care înțelege că sunt mulți magistrați ce lucrează sâmbăta și duminica pentru a redacta, care înțelege că volumul de muncă de peste puterile unei persoane.
    • Înțeleg că acest oprobiu public asupra magistraților face rău democrației din România. CSM ar trebui să se gândească la mine ca la un partener. Sunt vreo 40-50 de cereri de pensionare care au ajuns la mine. Când m-am uitat la ele, am văzut că sunt incomplete. Era doar o rezoluție, nu și toate actele pe care ei le primiseră de la procurori, judecători. Dosarele au venit ulterior complete, ele au ajuns la mine, n-am avut timp să mă uit pe ele, dar n-am avut când să le semnez. Nu este război. 
  • Despre activitatea externă:
    • Pe 16 iulie, Comisia Europeană va publica proiectul fondurilor europene 2028 – 2034. Va începe o dezbatere pe cum vor arăta fondurile pe acest interval.
    • 29 iulie este momentul până la care România trebuie să trimită schița de proiecte din programul Safe, programul de înarmare, pregătire cu echipament militar al UE.
    • Este important ca dimensiunea economică din relațiile noastre externe să fie dezvoltată. În acest moment, din păcate, componenta economică a activității noastre externă este extrem de slabă. 
    • Va fi o evaluare pe întreg corpul diplomatic. În privința relațiilor cu SUA, eu cred că suntem într-un moment de normalitate, ținând cont de tensiunile de acum 6-7 luni. Va fi o evaluare pentru toate pozițiile pe care România le are pe care le vom face împreună cu ministerul. 
  • Despre cheltuielile de campanie. Pentru că a fost discuția despre cheltuielile din campanie, despre alegerile locale și prezidențiale, am venit cu o situație.
    • În pre-campania din alegerile locale 2024 am avut donații de 1,75 milioane lei și cheltuieli de 1,6 milioane, diferența dintre donații este 145 de mii de lei. 3879 donații online de la 2954 de donatori prin platformă. 
    • În campania pentru alegeri locale am cheltuit 660 de mii de lei, împrumutat 480 de mii de lei. 
    • În pre-campania prezidențială 2025, donațiile au fost de 9,5 milioane lei. Cheltuielile de 7 milioane de lei, rezultă o diferență de 2.5 milioane de lei donații totale mai puțin decât cheltuielile făcute.
    • Donații online, mai puțin de 5000 de euro, au fost 18.700 de donații de la 15.800 donatori unici. Suma a fost de 6,5 milioane lei.
    • Cheltuielile din turul 1 – 20,5 milioane lei. M-am împrumutat cu 20,2 milioane de la 111 persoane. Cheltuielile totale din turul 2 au fost 40,5 milioane lei, pentru care m-am împrumutat cu 38,5 milioane de la 239 de persoane.
    • Vor rămâne circa 2 milioane de lei. O să mă consult cu oamenii care mă sfătuiesc și intenția mea este să direcționez aceste sume către cauze civice.
  • Despre legea privind sancționarea antisemitismului. Este o obligație constituțională a președintelui ca pentru orice lege votată de camera decizională din parlament, în 20 de zile, s-o promulge sau s-o trimită la CCR. Am promulgat vreo 40-50 de legi, pe aceasta am trimis-o la CCR și pe cea cu codul rutier le-am trimis înapoi sau la CCR. Nu sunt o persoană care încurajează tipul acesta de manifestări. Să întrebăm toți Parchetul ce s-a întâmplat cu sutele de amenințări primite de jurnaliști în noiembrie-decembrie 2024. Vorbim de fapte concrete, amenințări la adresa unor jurnaliști.
    • Dacă ne uităm la conținutul legii, așa cum probabil ați citit sesizarea către CCR, veți vedea că sunt chestiuni extrem de neclare. În Făgăraș există o asociație ce se ocupă de promovarea rezistenței din Munții Făgăraș, face expoziții, evenimente. Între membrii rezistenței din Făgăraș, sunt câteva persoane care în trecutul lor au fost parte din mișcarea legionară. Această asociație are sau nu caracter legionar? Legea nu ne spune. Oamenii trebuie să facă pușcărie sau nu? Eu cred că nu, e legitim să promovezi rezistența anti-comunistă din Făgăraș.
    • Trebuie să avem o lege care să condamne manifestări xenofobe, antisemite, rasiste, dar o astfel de lege trebuie să fie foarte clară, ca să nu lase loc la abuzuri. 
  • Despre primele de pensionare ale judecătorilor CCR.
    • Noi toți, ca societate, plătim pentru niște legi extrem de proaste, date de-a lungul anilor. Această primă este într-o lege votată. Este o discuție între CCR, care are un buget dat de parlament prin lege, și guvern, parlament. Eu sunt spectator.
    • Nu e vorba doar de CCR, e vorba de calitatea legii. Dacă tu ai spus total nejustificat în urmă cu 10 ani, “judecătorul are pensia peste salariu”, apoi vii cu o lege și spui invers, din păcate, această prevedere s-ar putea să fie neconstituțională. De aia e bine ca atunci când legiferezi, să te gândești și la 20 de ani înainte. Asta nu s-a întâmplat în România.

Știre, în curs de actualizare…

Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.

Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.

Susține echipa Biziday