Pe 16 ianuarie, racheta Starship a SpaceX a explodat la câteva minute după decolare, în regiunea Caraibelor, unde a provocat o ploaie de resturi timp de aproximativ 50 de minute. Bucățile din racheta au străbătut inclusiv zone pe unde avioane cu pasageri au trecut, astfel că piloții a trei aeronave (un avion JetBlue către Puerto Rico, un avion Iberia Airlines și un avion privat) care transportau în total aproximativ 450 de pasageri, au fost nevoiți să decidă dacă să zboare prin zona periculoasă sau să riște să rămână fără combustibil deasupra apei, potrivit unui raport al Administrației Federale a Aviației din SUA (FAA) analizat de The Wall Street Journal.
Din relatarea evenimentelor reiese că piloții au ales să zboare în zona periculoasă, în ciuda interdicției, întrucât dacă o ocoleau riscau să rămână fără combustibil. În timpul incidentului, un pilot a emis un apel “Mayday” (folosit în aviație în situațiile de urgență) în încercarea de a ateriza în siguranță. Controlorul de trafic aerian a informat echipajul JetBlue că aterizarea în San Juan se va face “pe propria răspundere”. De asemenea, și celelalte două zboruri au traversat zona periculoasă, tot din cauza problemelor legate de combustibil.
Controlorii de trafic aerian care lucrau la această problemă au fost nevoiți să încerce să devieze avioanele din zonele cu resturi, ceea ce le-a crescut volumul de muncă și a cauzat un “potențial risc extrem de siguranță”, potrivit raportului FAA de la un turn de trafic aerian din New York. În acest context, cel puțin două avioane au zburat prea aproape unul de celălalt, necesitând intervenția unui controlor de trafic aerian pentru a evita o coliziune, conform documentelor.
Pe lângă riscul extrem de siguranță, FAA a afirmat că SpaceX nu a raportat problemele la linia telefonică de urgență imediat după explozie. Astfel, controlorii din Miami au aflat despre explozie abia după ce piloții au văzut resturile rachetei, nu de la compania deținută de Elon Musk.
Incidentul a intensificat îngrijorările în rândul autorităților aeronautice și guvernamentale, pe măsură ce numărul lansărilor spațiale continuă să crească. FAA estimează că vor avea loc între 200 și 400 de lansări sau reintrări ale rachetelor pe an în următorii ani, comparativ cu o medie de aproximativ 24 de operațiuni în fiecare an între 1989 și 2024. Mai mult, în urma incidentului din ianuarie, agenția a înființat un grup de experți pentru a efectua o analiză a siguranței pentru a examina modul de gestionare a riscurilor legate de resturile provenite din defecțiunile zborurilor spațiale.
De la explozia din ianuarie, SpaceX a efectuat încă patru lansări Starship, două dintre ele fiind realizate cu succes, în timp ce celelalte două au eșuat.
Sursă: Wall Street Journal
Echipa Biziday nu a solicitat și nu a acceptat nicio formă de finanțare din fonduri guvernamentale. Spațiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvazivă.
Dacă îți place ce facem, poți contribui tu pentru susținerea echipei Biziday.